April 2001

WAALER TIL LJUSDALS BK

A-landslagsspilleren Christian Waaler (20) har skrevet under for den allsvenske bandyklubben Ljusdals BK. Waaler kommer opprinnelig fra Røa, men spilte ifjor for eliteserieklubben Ullevål.

VM BANDY

Fullstendig oversikt på VM-arrangørens egne nettsider (www.bandywcs2001.com)
Forbundstinget 23.september
PER WRIGHT (Drafn) FIKK GULLMERKET
På forbundstinget ble vår tidligere landslagsspiller- og trener tildelt forbundets høyeste utmerkelse, Gullmerket. Den tidligere rektoren på Norges Idrettshøgskole drev med utstrakt utdanningsvirksomhet i NBF på 70-tallet. Drammenseren Per Wright satt i tillegg 12 år i Det Internasjonale Bandyforbundets Tekniske komité.
I tillegg ble følgende personer tildelt forbundets Hederstegn: Thomas Randby (Ready), Torstein Rygh (Skien BK) og Rolf Hæhre (Drammen).

Det ble vedtatt at pr 15.oktober er overgangsgebyret på kr 600,-
Lisenssatsene er som følger:
Aktive over 17 år kr 400,-
Aktive under 17 år kr 250,-
Dommere, trenere, ledere kr 250,-
Utvidet lisens under 17 år kr 450,-
Utvidet lisens over 17 år kr 650,-
Lagforsikring kr 800,-
Årsavgiften for medlemsklubber beholdes på kr 500,-
Kjell Hovland Olsen (Spa/Bra) ble gjenvalgt for to nye år som president. Med seg i Forbundsstyret fikk han, som i de to foregående år, Ivar Nordberg (Holmlia SK) som visepresident og Jamil Malik (Oslo SK) som 1. styremedlem. I tillegg består Forbundsstyret av de fire seksjonslederne og nytt varamedlem Marianne Andersen (Røa IL).
LITT FRA ARBEIDSPLAN: Det ble vedtatt å videreutvikle NBF som en paraplyorganisasjon for våre fire idretter, samt arbeide for å finansiere flere kretsstillinger. Videre igangssette nødvendige forberedelser mot VM i bandy i 2003. Det ble også vedtatt å sette enda større fokus på anleggsproblematikken.

Årsmøtet 14.juni
NM FOR GUTT OG SMÅGUTT
Årsmøtet i juni vedtok, etter to sesonger som prøveordning, at lagene kan stille med inntil 17 spillere i hver NM-kamp. Inntil 17 spillere tildeles som før medaljer.

NM FOR SENIOR
Årsmøtet vedtok også at kvartfinalene i NM senior spilles best av tre kamper. Semifinalene best av fem kamper. (Dog som før - kun en finale).

INNRAPPORTERING
Resultater i høyeste serien og NM-sluttspill skal meldes forbundskontoret pr telefon senest 15 minutter etter kampslutt. I øvrige forbundssserier, herunder NM-aldersbestemt, senest 2 timer etter kampslutt.
BETALING AV DOMMERE NM-ALDERSBESTEMT
I smågutteklassen skal ikke forbundet lengre administrere betaling av reise- og diett til dommere. Dette er nå, sammen med dommerhonnoraret, klubbenes ansvar. For gutte- og juniorklassen administrerer forbundet reise- og diettordningen, men klubbene utbetaler dommerhonnorar på kampstedet som før.
LITT OM ARBEIDSPLAN
Årsmøtet gikk inn for å fortsette den vellykkede ordningen med en felles finalehelg på samme arena for samtlige NM-finalister. Videre delta i senior-VM i Finland og U-17 VM i Sverige. Norge stod også for tur til å arrangere U-19 Nordisk, hvilket ble lagt inn i budsjettet. Kretslagsturneringene for eldste år gutteklasse skal utvides og oppgraderes. Det samme gjelder det sportslige tilbudet på klubbnivå for smågutte- og gutteklassene. Årsmøtet støttet bandyseksjonens planer om å utvide kurstilbudet, herunder spesielt for ledere/trenere og dommere på klubbnivå. I tillegg falt planene om å opprette egne web-sider i god smak. Det skal fortsatt settes fokus på anleggsproblematikken og avslutningsvis Bandyseksjonens organisatoriske plass i fleridrettsforbundet NBF.
VALGENE
Olav Ljones (Røa IL) ble valgt som ny leder i Bandyseksjonen etter Rolf Wendt Andresen (Strømsgodset IF) som ønsket å gå ned som 1.styremedlem. Jørn-Ivar Pettersen (Solberg SK) fortsetter som nestleder. Øvrige valg var preget av stabilitet. Eneste nye ansikt i seksjonsstyret på 8 personer ble velkjente Erik Hansen (Skeid).

TOPPIDRETTSGYMNASET

A-landslagsspilleren Christian Waaler (20) er frem til sommeren ansatt i vikariatet som hovedtrener på NTG-bandy i Bærum. Han avløser finske Ari Kallioniemi som har flyttet tilbake til Sverige for å trene den allsvenske klubben IFK Motala.
Årets VM-debutant, Waaler er tidligere elev på NTG og avtjente i høst førstegangstjenesten i Idrettskompaniet på Kolsås.