April 2006

ATLANTEN KUNSTISBANE - KRISTIANSUND
Skøytefolket i Kristiansund, med ildsjelen Tor Olsen i spissen, har endelig lykkes.
Den etterlengtede skøytebanen skal nå bygges. Anbudsrunden settes igang umiddelbart. Prosjektet er fullfinansiert. Banen vil bli bygget som 400m hurtigløpsbane med hel isflate og kan i prinsippet benyttes til bandy. Overskuddsvarmen skal ledes 50m til et nytt badeland.

Les fra Skøyteforbundets hjemmesider her: skøytesport

Les her fra Tidens Krav: Tidens Krav

BANDYLISENSENE ØKT MED 44 UTØVERE

Bandy - en kompleks idrett.

Den avsluttende opptellingen viser at antall bandylisenser har økt
med 44 fra ifjor til 1544. Sesongen 2004/05 var det 1500 registrerte utøvere fylt 13 år og eldre. På to år har økningen vært 122 lisenser (03/04 - 1422).
Jente- og damesiden holder seg på samme nivå med 20 lisenser fra 13-17 år og 53 lisenser eldre enn 17 år. Gutter 13-17 år har sunket marginalt fra 721 til 719 lisenser (-2), mens menn eldre enn 17 år har hatt en økning fra 695 til 734 (+39). I regnestykket mangler 18 lisensinnbetalinger uten navn.

BANDYENS MEDLEMSTALL
Tilsammen utgjorde våre bandyklubber/avdelinger 5489 medlemmer pr 31.12.2005, hvorav de fleste i denne registreringen var aktive utøvere. Av disse igjen, flest barn- og ungdom 19 år og yngre, nærmere 70%. Det ble registrert 4986 menn/gutter og 503 kvinner/jenter.
I bandyforbundet for øvrig hadde innebandyen hele 15093 medlemmer og hockey 578.
25 utøvere var fortsatt registrert på rinkbandy, selv om dette nå skal inngå i bandytallene. Forbundet hadde totalt 21185 medlemsskap og er blandt de 16 største av totalt 55 særforbund i Norge, omtrent på samme størrelse som tennisforbundet og seilforbundet.
Idrettregistreringen for 2003 viste kun 5140 medlemmer på bandysiden, i 2004 økning til 5636 medlemsskap. Nedgangen på 147 medlemsskap i 2005 skyldes hovedsakelig nye kriterier for innrapporteringen.

Bandyen større enn mange tror
Norges Idrettsforbund består av 55 særforbund, hvilket betyr 157 ulike idretter som omfattes av Idrettsregistreringen. Kun 34 idretter er for 2004 registrert større enn bandy, kun 15 større enn innebandy. Altså har to av bandyforbundets idretter bak seg på rangeringen henholdsvis 122 og 141 idretter relatert til medlemsvolum!!
Antall idretter/grener innenfor NIF-systemet kunne vært en del høyere, men bl.a fri-idrettsforbundet registerer seg som kun en fri-idrett, det samme gjør bedriftsidrett, studentidrett og alpint. Innenfor langrenn er det også forskjellige ytterpunkter av grener. Sprint og langdistanse. De færreste utøvere driver både typiske sprintidretter og langdistanseidretter. Tar man disse forholdene i betraktning vil både bandy og innebandy, reelt sett som idretter, rangeres enda høyere på medlemsstatistikken til Idrettsforbundet.
Noen individuelle idretter registerer også medlemmer gjennom lisens/startkontigent dersom de deltar på minst et stevne i året. Turmarsj og gateløp/stafetter er et godt eksempel på dette. Undersøkelser fra feks golf viser at 75% av medlemsmassen spiller kun 1-4 ganger i året. Innefor lagidrettene foregår som oftest en langt større regelmessighet i sesongen med daglige og ukentlige kamper og treninger.
Om dette forholdet gjenspeiler seg godt nok gjennom de offentlige tildelinger til særidrettene,- ja det kan i rettferdighetens navn diskuteres!?

SEPPO VAIHELA TREKKER SEG SOM PRESIDENT I SBF
Etter 10 år i styret avgår nå Seppo Vaihela som president i SBF. Den tidligere Küngelvspilleren overtok ledelsen av svensk bandy i 1999 etter Owe Svendssons korte periode, men hadde da i to år vært generalsekretær i FIB og styremedlem i SBF.
Seppo Vaihela går nå inn i ledelsen for IFK Göteborg i fotball. Han etterfølges trolig som bandypresident av Hammarbymannen Håkan Ramsin(60).
Les mer her: svenskbandy.se

BANDYHALL PÅ ROCKLUNDA
11.mai begynner arbeidet med å modernisere Rocklunda-området. Bandyhallen, som skal ha 10100 sitteplasser, er det første som påbegynnes og skal være klar oktober 2007.
Les mer om utbyggingsplanene her: VLT.se

SOMMERBANDYSKOLENE I VIKINGSKIPET AVLYST

Arrangørene i Hamar IL beklager på det sterkeste, men kommende sommerbandyskoler i Vikingskipet må avlyses. Arrangørene vurderer bandyskole i høstferien som et alternativ.
Forklaringen er som følger: I forbindelse med EM på skøyter i vinter streiket isanlegget. Det var fordi HOA kjørte det for hardt og etterpå har det vist seg at anlegget er "sprukket". Det må totalrenoveres og kostnadene er beregnet til NOK 8.0 mill. Demonteringen har startet og anlegget vil ikke bli klart igjen før til høsten. Det blir ikke is hverken på indre eller yte bane i august.
Ytterligere informasjon på: HOA - Vikingskipet

CHRISTER LYSTAD(33) LEGGER OPP
Landslagsskapteinen Christer Lystad(93A) legger bandyskøytene på hylla, men flytter tilbake til Moskva i ny jobb som eiendomsmegler.
Han har fått tilbud om å bygge opp eiendomsavdelingen til det amerikanske selskapet Cushman & Wakefield i Moskva.
Sarpsborggutten har vært en av de mest fremtredende profilene i det norske A-landslaget siden han debuterte som 19-åring i Russian Government Cup i Krasnojarsk i Sibir i 1992. Lystad var med på bronselaget under VM i Vikingskipet på Hamar i 1993 og på sølvlaget i Russian Government Cup ("lille-VM") i Moskva i 1994.
3-6 kampen mot Sverige på Zinkensdam i Stockholm under årets VM skulle altså bli den siste i landslagstrøya for sarpingen som har tatt NM-gull med Stabæk, spilt for de svenske toppklubbene Västerås og Boltic og helprofesjonelt i den russiske eliteklubben Zorki/Moskva gjennom to perioder. Som spillende trener førte Christer Lystad moderklubben Sarsborg frem til NM-sølv i 2003.

Les mer her: Sarpsborg Arbeiderblad

KOSA OPEN 2005
Vel blåst etter tre fullstappede helger. Bandy-Norge takker arrangørene.
Alle resultatene ligger nå på nettet: Akershusbandy

Utsatt til 25.-27.november. SARPSBORG CUP 2005
Sarpsborg arrangerer 11´er cup for aldersklassene smågutt 91/92, gutt 89/90 og junior 86/87/88 (miks av årskull) helgen 11.-13.november. Det blir 8 lag i hver klasse. Junior starter fredag kl 1800 og avslutter lørdag ved lunsjtider. Gutt og smågutt spiller etter juniorene fra lørdag til søndag kveld.
Påmeldingsavgift kr 2050 pr lag.
Det er lagt opp til ulike pakker med overnatting og bespisning. Ut ifra kampoppsettet blir de fleste lag nødt til å overnatte, da kampene starter kl 0600 på lørdag og søndag morgen.
Bindende påmelding innen 30.september.
Ansvarlig: Steinar Jacobsen på mail: steinar.jacobsen@sarpsborg.net, tlf: 911-22556.

Avlyst grunnet mangel på is SportMix Skiold cup 2005
Skiold arrangerer 7ér cup for gutter og jenter f. 1993-97 på Marienlyst kunstisbane i Drammen lørdag 12.november. Det spilles på 3-4 mindre baner samtidig, slik at man får en realtivt komprimert turnering. Intet sluttspill i noen av klassene, men lik premiering til alle deltakere. Jenter oppfordres spesielt il å delta.
Deltakeravgiften er på kr 750,- med betalingsfrist 15.oktober.
Alt kan gjøres via internett: www.skiold.net eller pr tlf: 32-836463.
SportMix flytter sin butikk til banen denne dagen og har gode tilbud.
Utsatt til 11.februar grunnet ismangel på Marienlyst.STRØMSGODSET CUP 2005
Strømsgodset IF arrangerer 7ér cup for gutter og jenter i årsklassene f. 1992 til og med 1997 på Marienlyst kunstisbane i Drammen lørdag den 26.november 2005.
Det bemerkes at dette også er 7ér cup for 1.års smågutt f. 1992 og at denne klassen, samt siste års lillegutt f. 1993, spiller sluttspill. Øvrige yngre klasser spiller kun enkel serie med minimum 3 kamper à 20 minutter.
Det spilles på fire baner samtidig og turnerningen følger NBF´s kampreglement.
Alle deltakende barn premieres. I tillegg er det lagspremier i turneringsspillet.
Deltakeravgiften er kr 800,-/lag. Påmeldings- og innbetalingsfrist er 28.oktober 2005.
Påmelding via e-post: sif-cup@tele2.no. Merk påmelding med navn, årsklasse, kontaktperson, e-post og mobil.
Innbetaling til : SIF v/Bjarne Austgulen, Einar Aass vei 72, 3046 Drammen,
Kto: 2220.08.41054
Spørsmål rettes til: Bjarne Austgulen, mob.: 977-00375, mail: sif-cup@tele2.no
ØVREVOLL/HOSLE JUBILÉUMSCUP 2005
Øvrevoll Ballklubb fyller i år 50 år, og i den anledning har klubben gleden av å invitere til en jubiléums-cup for årgangene 1996 og 1997.
Cup'en vil bli spilt på Hauger kunstisbane, lørdag 10. desember 2005.
Påmeldingsfrist vil være 1. oktober 2005.
For nærmere info ta kontakt med:
Ørnulf Sannerud, tlf. 90517008, e-post: engeby-e@online.no
Torkel Anzjøn, tlf. 90522383, e-post: tanzjon@online.no

Mere info om cup'en vil komme på bandyavdelingens hjemmesider: Jubiléumscup

DRAMMEN BANDY JUNIORCUP 2005
Cupen for juniorlag, dvs spillere født 1988/87/86, finner sted på Marienlyst kunstisbane i rom-Julen tirsdag 27. og onsdag 28.desember. Det spilles fra tidlig ettermiddag.
Mer info og påmelding på : Drammen bandy

RØA ENERGIZER CUP 2007
RØA ENERGIZER CUP spilles på Røa-banen den 7. OG 8. JANUAR. "Røa Energizer Cup" arrangeres for jenter og gutter født 1993 til og med 1997.
Hver kamp er på 1 x 25 minutter og det spilles på baner med 7 spillere inklusiv keeper. Hvert lag spiller minst 3 kamper. Det vil bli spilt på 3 baner samtidig. For årsklassen 12 år (født 1993) spilles innledende puljespill, med påfølgende sluttspill. For klassene 1994, 1995, 1996 og 1997 spilles enkel serie. Alle kamper pr. klasse vil arrangeres tett på hverandre i løpet av en og samme dag. Kampene tilpasses slik at vi ikke får konflikt med oppsatt kretsspill i Akershus.
Påmeldingsavgiften er kr. 800,- per lag. Ved overtegning vil de lag som har meldt seg på og betalt først, ha førsteretten. Det vil bli satt opp fine premier, men det er maksimalt 15 premier per lag. Det blir i tillegg lagpremier til lagene i finale og bronsjefinale, samt Røa Gullsmed Klubbpokal til den klubben med flest deltagende lag. Dette er en vandrepokal som ble vunnet av Ready i 2005. Bindende påmelding sammen med innbetaling av påmeldingsavgiften må skje innen 15. desember 2005.
Skriftlig påmelding til: Røa Bandy v/ Thomas Langaard, Melumveien 53, 0760 Oslo
Eller til: thomlang@online.no.
Påmeldingen merkes : lagets navn og årsklasse, antall lag, kontaktperson med adresse, telefon og e-post. Innbetaling gjøres til bankkonto: 1645.15.45519 Røa Energizer Cup c/o Bjørn Lindholt, Nordengveien 22, 0755 Oslo, merk innbetalingen med klubb, årgang og lag.
Kontaktperson: Thomas Langaard treffes på thomlang@online.no eller 91560659 (M) eller 22506341 (P).

AVLYST: MJØNDALENS GUTTE-CUP 2006
Du finner alt om gutteturneringen 4.-5.februar her: MIF gutte-cup

BORLÄNGE BANDY CUP 2006
Borlänge St. Tuna Bandyklubb vill härmed inbjuda till Borlänge Bandy Cup 2006,
SVERIGES STÖRSTA DYGNET-RUNT-TURNERING, för pojkar födda 1993 eller senare.
Turneringen spelas i Borlänge den 20 - 22/1 2006.
Åldersgrupp: Pojkar födda 1993 eller senare.
Upplysningar: Kan erhållas på klubbens kansli telefon 0243-12700,
E-mailadress: info@borlangebandy.se