August 2005

ULLERN MØTER ULLEVÅL I HOCKEYKAMP
Torsdag 8.september møtes juniorlagene fra Ullern og Ullevål til hockeykamp på Jordal kunstgress. I forkant har begge lag benyttet landhockey som et ledd i forhåndstreningen til bandysesongen.
Landslagssjef for U19-bandy og trener for Ullern jr, Stein Pedersen, har selv spilt i den norske hockeyserien for Røa tilbake på midten av 90-tallet. Pedersen mener de taktiske overføringene fra 11´er hockey til bandy er store, visse tekniske elementer i hockey gir også en form for overtrening til bandy,- ikke minst pasningsstyrke og skudd. Uten tvil gir hockey mest "pes" på banen, dette ikke minst pga underlaget og at man må mye ned i lårene under løpingen med ball grunnet den kortere kølla, uttaler bandy-, fotball- og hockeyspilleren Stein Pedersen.
Ullevåls trener Tor Audun Sørensen samstemmer i Pedersens faglige vurderinger og vektlegger i tillegg konkurransemomentet i sommer-/høstperioden.

HOCKEYDATOENE KLARE
Samtlige gutte- og juniorlag/spillere i bandy kan få prøve landhockey på Jordal kunstgress i Oslo til følgende tider i august og september:
Trening mandag 22.august kl 1800 (25 ungdommer fra Ullevål, Ullern og Skeid møtte).
Trening mandag 5.september kl 1700-1930 (8 ungdommer fra Ullern og Ullevål møtte).

Junior/gutte-turnering torsdag 8.september kl 1930-2200
Lagene får på Jordal låne køller og baller og keepersett som alternerer. Spillerne trenger selv kun leggskinn og joggesko.
Dette er et åpent tilbud for alle bandylag i gutte- og junioralder.
Interesserte bes sende en mail til forbundskontoret v/Sørensen; toraudun.sorensen@nif.idrett.no

Se også "arkiv juni" om fordelene med å kombinere bandy og hockey.
PRESIDENTVALGET I FIB UTSATT
Fra svenskbandy.se:
Vid Internationella Bandyförbundets kongress på Fågelbro Hus utanför Stockholm 27.augusti avtackades avgående presidenten Albert Pomorzev. Ingen efterträdare valdes, istället kommer en ny kongress att hållas i Stockholm under VM i Sverige, ett mästerskap som pågår under perioden 28 januari-5 februari 2006. Under perioden fram till VM kommer förbundets vicepresident Seppo Vaihela att fungera som tillförordnad president.
- Vi kan konstatera att det finns ett stort internationellt intresse för att komma in i internationella bandyförbundet. Det finns ett antal personer som vi diskuterar i rollen som president, men just nu känner vi att vi behöver lite mer tid. Det är viktigt att det blir rätt från början, säger Vaihela.

Polen, Italia og Kirgisistan ble på FIB-Kongressen opptatt som fullverdige medlemsnasjoner. FIB består nå av 15 medlemsland.
"PELLE" FOSSHAUG I TILLBERGA
Den mangeårige landslagsstjernen Per Fosshaug har gledet mange bandyelskere med blendende spill, men også fremvist et ustyrlig temperament på banen. Det tekniske og pasningssikre "hurtigtoget" begynte i Falun, men var mange år i topplaget Västerås før han etter utelukkelsen ifjor gikk til Sandviken. Nå ønsker den ambisiøse Västeråsklubben i divisjon I, Tillberga hans tjenester.
Se videoen her: tv4.se

MARIUS AUSTAD TIL VILLA
Les mer om Solberggutten her: Drammens Tidende

SLIK GIKK SOMMERBANDYN I VIKINGSKIPET
Søndag 7.august møtte 135 barn og ungdom i alderen 11-16 år frem på HIL-huset på Hamar. 14 av de fremmøtte var jenter. Det bandyfaglige på skolen styres fortsatt av den svenske topptreneren Peter Isacsson, som hadde med seg et korps på 12 kompetente trenere.
Hamar IL, som nå var enearrangør for bandyskolen, stilte i tillegg med 6 personer kontinuerlig på den administrative siden.
Bandyskolen for de yngste ble avsluttet fredag den 12. til lunsj, men da overtok juniorene frem til søndag den 14.august. Denne gruppen talte 35 ungdommer i alderen 17-19 år, hvorav mange er aktuelle for U19-landlaget.
Vel blåst Hamar IL!
Bildet: Martine Moen(tv) og Henriette Bærheim Skaret fra Solberg SK.