August 2006

STRØMSGODSET VANT BANDYGOLFEN
Strømsgodset tok rubbel og bit under årets Bandygolf – fourball på Grenland GKs bane lørdag. De tidligere landslagsspillerne i bandy, Ståle Mikkelsen/Atle Storlien, vant turneringen og topper Adelskalenderen etter 10 år. Duoen vant dermed også en golfreise. Strømsgodset vant også lagkonkurransen og fikk vandrepokalen til odel og eie etter 3 seire. Foruten Ståle og Atle var Henning Friise og det unge golftalentet Joakim Mikkelsen tellende for Strømsgodset. Sif-gutta vant også den første vandrepokalen og har altså vunnet seks av totalt ti turneringer. Initiativtager til bandygolfen har vært Torstein Rygh som i sin tid startet opp Skien Bandyklubb. Den opprinnelige Mjøndalsgutten har vært bosatt i Skien i snart 25 år og er nå daglig leder av Grenland Golfklubb.

LAGKONKURRANSE BANDYGOLF FOURBALL 2006
1 STRØMSGODSET 47
2 MJØNDALEN 41
3 BREVIK 38
4 SKIEN 34
5 BORG 19
6 EIDANGER 17
7 BANDYDOMMERNE 14
8 URÆDD 13

ADELSKALENDER BANDYGOLF FOURBALL (1997-2006)
1. ATLE STORLIEN OG STÅLE MIKKELSEN, 391
2. PER ERBO ROUGTHVEDT OG TORSTEIN RYGH, 364
3. ØYVIND NYSTØL OG SVERRE ERLING NILSEN, 286
4. HENNING FRIISE OG LARS BLOKKHUS, 272
5. SVEN ERIK LEION OG OVE MYKLEMYR LEION, 240
6. BJARNE R. OLSEN OG BJØRN HAUG, 231
7. OLE MELLEBY OG ARILD HALMRAST, 210
8. GUNNAR LUNDSHOLT OG TERJE LUNDSHOLT, 190
9. KNUT LEANDER OG EGIL SOLBERG, 190
10. TORE STEINGRIMSEN OG OLE BLOM, 189
11. BENT GOMMERUD OG JARLE GOMMERUD, 187
12. KNUT GROTHAUG OG EGIL LARSEN, 186
13. JOHN FREDRIK FOSSE OG RUNE FOSSE, 185
14. KENNETH KARLSEN OG HELGE KARLSEN, 151
15. HANS PETTER TEGNER OG SVEIN ERIK TEGNER, 148

Gjennom disse 10 årene har hele 150 ulike par deltatt. 2 par har spilt alle turneringene, mens 11 par har spilt mer enn 5 av turneringene.
Av kjente bandy og fotballnavn finner vi for øvrig på Adelskalenderen:
Jan Nyquist, Roger Wernersen, Terje Svendsen, Christoffer Haugland, Øyvind Ågren, Stian Rånes, Pål Myrhagen, Jonas Pettersson, Tom Ivar Neggen, Kjetil Sagen Høst, Steinar Aulie, Oddmar Nilsen, Tore Walter Kristiansen, Pål Haugan, Øyvind Bratlie, Finn Ericsson, Helge Karlsen, Ingen Thun, Frode Knutzen, Ole Sunde, Øistein Thorkildsen, Asbjørn Johansen, Knut Hole, John Richard Øen, Arnfinn Fredriksen, Halvor Storskogen, Jarle Mortensen, Jørn Walter Kristiansen, Øyvind Sakshaug, Kjetil Skistad, Robert Arnesen, Amund Amundsen, Arne Giving, Kristian Nygaard, Helge Moen, Hansi Borkenhagen, Roger Jarnes, Ståle Andre Wiig, Erik Nordbrenden, Per Gunnar Løken, mfl.

Bandygolfen blir også arrangert i 2007.
24 LAG I HELGENS FOTBALL/BANDY-CUP I SARPSBORG

Denne helgen spilles "verdens andre" kombinerte fotball- og bandy turnering. "Verdens første" arrangerte Sarpsborg Bandyklubb selv ifjor med oppmerksomhet også fra svensk bandy.
Sarpsborglederen Cato Thalberg (bildet tv) og Tor Ivar Pettersen (th)er initiativtakere.
Cato Thalberg kom på denne ideen for snart to år siden og uttalte da følgende:
- Jeg leste de nye visjons- og strategiplanene til forbundet. Her står det klart at bandysporten skal bli "best i klassen" for at barn og ungdom skal kunne kombinere sommer- og vinteridrett. Værre var det ikke med de mulighetene vi har i Sarpsborg med Spartahallen og kan lage kombi-turneringer i august/september.
Thalberg uttalte nylig at Sarpsborg sikter på å utvide turneringen neste høst ved å ta i bruk også den nye ishallen i Sarpsborg. 91-klassen, som er eldst, skal få vokse med cupen. Dette betyr at juniorspillere om noen få år kan kombinerer fotball og bandy i en og samme turnering.
Følgende 24 lag deltar 26.-27.august:
94-klassen: Sarpsborg, Ullern, Solberg, Røa, Skeid, Frem 31, Frigg, Ready.
93-klassen: Ready, Øvrevoll/Hosle, Stabæk, Haslum.
92-klassen: Ready, Røa 1, Røa 2, Sarpsborg, Solberg jenter, Ullern.
91-klassen: Frigg, Ullevål, Snarøen, Røa, Røa jenter, Sarpsborg.
PÅL HANSSEN SPILLER FOR STABÆK
Tidenes kanskje beste norske bandyspiller, Pål Hanssen (33), kommer hjem til Norge. Han går fra svenske BolticGöta tilbake til Stabæk IF. Pål Hanssen spilte i flere perioder for den meritterte Karlstadklubben, men i sesongene 2003-05 var Bærumsgutten i Raketa, Kazan i Russland. Han var da, sammen med Christer Lystad i Moskvaklubben Zorki, den første norske profesjonelle idrettsutøver i Russland uansett idrett.

Bærumsgutten, som trådte junioralderen i Frem 31, spilte for fem år siden i Stabæk og satte da norsk scoringsrekord med 84 mål på 18 kamper.
På sin CV har Pål Hanssen åtte års proffspill i Sverige. To sesonger i IFK Vänersborg, en sesong i Västerås SK og fem år i Boltic, som nå heter BS BolticGøta. Landslagsspilleren (87A) vant med denne klubben E-cupen og World Cup to ganger, tangerte scoringsrekorden i en og samme toppseriekamp i Sverige med 9 mål og avgjorde den svenske bandyfinalen i 1995 (bildet) med to scoringer, da hans skadeskutte Boltic slo Vetlandas Jonas Claesson 2-1. Pål havnet dette året som nummer 4 på den svenske toppscorerlisten og lå i sine år i Sverige som nr 3-5 på rankingen. Dette uten å skyte på en eneste dødballsituasjon!?
Pål Hanssen har også tidligere vært ansatt av Norges Bandyforbund som fagansvarlig på bandylinjen på Norges Toppidrettsgymnas.

FORBUNDSTINGET 16. SEPTEMBER
Norges Bandyforbunds øverste organ, Forbundstinget, avholdes på Ullevål stadion lørdag 16.september kl 1200. Innkalling er sendt klubber og kretser. Forslagsfrist er 4 uker før tinget, dvs 18.august. Årsmøte i Bandyseksjonen den 7.juni vedtok å fordele representasjonen blandt ledere fra elite- og 1.divisjonsklubbene, foruten seksjonens egne styrerepresentanter.

Forbundets Beretning for perioden 2004-06 finner du her: Beretningen 2004-06

Valgkomiteen
Valgkomiteen innstiller på nåværende visepresident Ivar Nordberg, Holmlia SK, som ny president etter Kjell Hovland Olsen, Spa/Bra, som velger å gå av etter 10 år ved roret. Valgkomiteen foreslår tidligere leder av Oslo Bandykrets, Svein-Erik Hammerstad, Ullern IF, som ny visepresident.
VIDEO: SOMMERBANDYSKOLE I EDSBYN
Se videoen her: svt.se