August 2007

SØKNAD OM ELITELISENS 2007/08
Forbundet refererer til vedtak på Årsmøtet i Bandyseksjonen 7.juni 2007, samt brev til klubbene av 6.juli vedrørende søknad om elitelisens for sesongen 2007/08.
Søknadsfrist til forbundet er 1.september.
RESULTATER FOTBALL/BANDYCUP I SARPSBORG
FK Sparta Sarpsborg Ungdomsavdelingen og ungdomsavdelingen i Sarpsborg Bandyklubb arrangerte helgen 24.-26.august kombinert fotball/bandyturnering for lillegutt-, smågutt- og gutt i Sparta Amfi og på Sparta Sarpsborgs kunstgressbane.
Ullevål vant gutteklassen foran Snarøen. Øvrige resultater her: Sarpsborg BK

NYE GREP I SVENSK BANDY
Svenska Bandyförbundet fortsätter ta nya grepp för att utveckla sporten.
Domarna direkt i högtalarna - och bara en hörna åt gången.
Les mer her: ljusnan.se

LITT FRA AVISENE

Christer Lystad vil til VM: Sarpsborg Arbeiderblad

Motalaspiller til Høvik: motalatidning.se

Svenskekoloni i Sarpsborg: bandysverige.se
LANDHOCKEY FOR BANDYUNGDOM 15-20 ÅR -
NY OPPSTART 27.AUGUST

Forbundet innbyr med dette bandyklubbenes gutte- og juniorlag til deltakelse i (land-)hockeyspill og trening denne høsten. Opplegget tilbys bandyspillere født 1992-1987. Enkeltspillere fra klubbene kan også delta på sammensatte grupper/lag. Deltakelsen er gratis og klubbene vil få låne utstyrspakker med hockeykøller og baller, samt keeperutstyr. Utøveren trenger selv kunstgressko og leggskinn for fotball. Munnbeskytter anbefales. Vinterens bandylisens/forsikring gjelder også for hockeyspill. Opplegget starter mandag 27.august og vil foregå ytterligere fire mandager på Jordal i Oslo ut september. Dersom det blir interesse stor nok til en liten serie eller cup denne høsten, vil forbundet sette opp dommere. Kampene spilles 2 x 35 minutter. Regelverket vil bli noe tilpasset bandyspillere.
Oppstart er altså mandag 27.august. Deretter mandag 3.september, mandag 10.september, mandag 17.september og mandag 24.september. Totalt 5 samlinger.
Ved spørsmål,- ta kontakt med forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen, tlf:21029575.

Bakgrunn
Forbundet gjennomførte både ifjor og forfjor sommer et test-prosjekt i (land-)hockey for bandyspillere i alderen 15-19 år. I disse to årene har spillere fra bandyklubbene Stabæk, Skeid, Ullern, Sarpsborg og Ullevål deltatt. Bakgrunnen for hockey-tiltaket var at mange bandyutøvere dessverre slutter med fotball eller annen sommeridrett i 14-16 års alderen. Noe av motivasjonen for å trene forsvinner eller ebber derav ofte ut i sommerhalvåret. Utholdenhetstester i noen klubber viser også at kondisen på juniorer ofte er bedre etter bandysesongen enn etter en sommer, selv om man fortsatt driver med lagidrett (unntatt på toppnivå).

Faglig overføring til bandy
Den faglige idéen er at hockey gir mange positive overføringer til bandy, i tillegg til at det er gøy. Konkurransemomentet og kondisjonen opprettholdes. Man blir skikkelig sliten på det tunge kunstgressunderlaget. Banestørrelsen er litt kortere og smalere enn i bandy, men således riktig proposjonert mht formasjonsmessig overføringsverdi for de 11 ute på banen. Det er flyvende innbytte som i bandy for hockeylaget på 16 spillere. Utøveren kommer også oftere ned i lårene (skøytestilling) når man spiller hockey kontra vanlig løping. Overtrening av pasninger med en tyngre ball er fordelaktig for bandy. Dette også for de som har venstrefatning. Normalt i hockey er høyrefatning som i golf, men flere spillere har venstrefatning, selv om linkskøller ikke eksisterer eller ikke er tillatt av sikkerhetsmessige hensyn. Taktiske evner og blikket oppøves som i bandy. Samhandling og kommunikasjon i laget er også sentrale elementer i hockey. For trener-rollen,- også svært nær bandy med store taktiske likheter.

Bildet over th.: Ullevål-juniorene har spilt hockey.
Bildet midt tv: Fjorårets avslutningskamp for bandygutta som endte 3-3 mot Furuseth jr.

NETTPÅMELDING TIL KOSA OPEN
Påmeldingsskjemaet til den 16. Kosa Open i rekken ligger nå på nettet.

Se også alle fjorårets resultater på Akershus Bandykrets hjemmesider:
Akershusbandy

NÆRMER SEG FOTBALL-/BANDYTURNERING I SARPSBORG
FK Sparta Sarpsborg Ungdomsavdelingen og ungdomsavdelingen i Sarpsborg Bandyklubb arrangerer helgen 24.-26.august til fotball/bandyturnering. Lillegutt-, smågutt- og gutteturneringen foregår i Sparta Amfi og på Sparta Sarpsborgs kunstgressbane.
Det er gutter og jenter født 1991, 92, 93, 94 pg 95 fra både Sverige og Norge som inviteres i denne omgangen. Fotball- og bandykampene teller likt i denne banebrytende turneringen som spilles for tredje året på rad under mottoet "Best på Ungdom".

Les mer under "Klubbservice". Klikk deg inn øverst på denne siden.
SOCHI 2014
I Guatemala den 4. juli avgjorde IOC-kongressen at vinter-OL 2014 går til russiske Sotchi. Østerriske Salzburg røk ut i første stemmerunde. Sotchi ved Svartehavet vant deretter knepent foran sørkoreanske Pyeong-chang.
Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) har lenge jobbet for å kommer med på OL-programmet i 2014. Sjansene er trolig størst for dette med mektige Russland i ryggen.
På Kongresssen i Aten i august 2004 ble FIB tatt opp som fullverdig medlem i IOC.
Til nå er de fleste kriterier for å komme med på det sportslige OL-programmet tilfredsstilt, men IOC krever 25 bandynasjoner. FIB består idag av 21 nasjoner.

Se også "Arkiv" juni 2006 og april 2007.

Fra IOC-Kongressen her: olympic.org