August 2009

LAGSPÅMELDING SERIESPILL SESONGEN 2009-10
De elektroniske påmeldingene er åpnet. Flere klubber har allerede meldt på lag.
Dette gjelder forbundsserier, interkrets- og kretsserier.
Som før gjøres dette gjennom "klubben.online" og verktøykassa.
Hvis noen har spørsmål, kontakt seriesekretær (21029569).
Veiledning finner du her: Veiledning

Standardkontrakt for lisensspiller

Styret i Norges Bandyforbund har utarbeidet en ny standardkontrakt for lisensspillere.

Andre kontrakter enn NBFs standardkontrakt mellom klubb og spiller krever forbundsstyrets godkjennelse.

Det henvises til Lov for Norges Bandyforbund Kapittel 9.

- Standardkontrakt (pdf) - Standardkontrakt (doc) -

FOR MYE FOTBALL?
Ensidig idrettserfaring blant barn fører til økt frafall fra idretten og flere passive voksne i framtida, frykter professor Sigmund Anderssen, leder i Statens råd for fysisk aktivitet.
Mer om saken her: nrk.no
SVENSKE LANDSLAGSSPILLERE I TRE BALLIDRETTER
Fra svenskbandy.se:
Idrottens Riddare har utökats till elva medlemmar.
En gång i tiden var dubbelspel bandy-fotboll, bandy-ishockey eller fotboll-ishockey ingen ovanlighet.
Det fanns till och med spelare som lirade både bandy, fotboll och ishockey.
Men det är inte många som spelat i landslaget i alla de tre stora bollsporterna.
Claes-G Bengtsson skriver her: svenskbandy.se
SVENSKENE SLITER MED SERIEOPPSETTET
Normalt har Svenska Bandyförbundet klart oppsettet for toppseriene i mai. Fra denne sesongen har interesseorganisasjonen "Foreningen Svensk Elitbandy" tatt over ansvaret. Tre måneder før seriestart vet enda ikke klubbene hvilke lag de møter i seriepremieren.
Les mer her: DT.SE
Les også her: helahalsingland.se
BANDYHALLENE KOMMER I SVERIGE
Les mer her: bandysverige.se
SM-FINALEN VURDERES TILBAKE TIL SØNDAG
Siste! Det ble søndag: svenskbandy.se

SM-finalen i bandy har i flere generasjoner vært regnet som en stor folkefest og for lengst oppnådd status som en unik institusjon i svensk idrett. Svært få svenske idrettsarrangementer har samlet så mye tilkuere på en finalesøndag.
Overraskelsen var derfor stor langt utenfor bandymiljøet når Svenska Bandyforbundet for to år siden besluttet at herrefinalen skulle spilles på en lørdag. Kritikerne mente det var "vansinnigt" å endre et såpass tradisjonsrikt, innkjørt og vellykket finalekonsept som faktisk dreide seg om langt mer enn bare herrefinalen denne tredje helgen i mars. "Nytenkerne" mente finalehelgen hadde et forbedringspotensiale.
Fortsettelse følger: unt.se

STABÆK OG SOLBERG I ALE/SURTES NYE INTERNASJONALE CUP
Nyskapningen heter "Sportservice Reebok Jofa Cup" og spilles i Ale/Surtes bandyhall i tiden 25.-27. september. Det deltar tolv lag fra Sverige, Russland, Finland och Norge: bandysverige.se
VÄNERSBORG - HØSTBANDYSKOLE FOR UNGDOM
IFK Vänersborg har i samarbeide med den norske forbundskapteinen Erik Nordbrenden tatt initiativet til en høstbandyskole i uke 40 for norske bandyungdommer i alderen 12-17 år (f. 1993-98). Den svenske "høstloven" sammenfaller ikke med den norske høstferien. Dette betyr at det kan bli plass til mange, unge, norske bandyspillere i den nye hallen Arena Vänersborg i dagene 28.september til 2.oktober.
IFK Vänersborg setter opp busser som henter og bringer fra/til Oslo.
Les mer om det fantastiske tilbudet her: Høstbandyskolen i Arena Vänersborg
REKORDMANGE NORDMENN PÅ SVENSKE SOMMERBANDYSKOLER
Vikingskipet på Hamar samlet i sommer drøyt 100 norske ungdommer på isen. I tillegg var rekordmange norske gutter og jenter deltakere på de ulike svenske sommerbandyskolene.
Les mer her: svenskbandy.se
Fra Vikingskipet: hamar-dagblad
I høstferien arrangeres bandyskole eksklusivt for norske ungdommer i den nye bandyhallen i Vänersborg: Høstbandyskolen i Arena Vänersborg
FRA SOMMERBANDYSKOLEN PÅ HAMAR
Over 100 ungdommer deltok på årets sommerbandyskole i Vikingskipet på Hamar.
Hamar Dagblad

FRA SOMMERBANDYSKOLEN I VÄSTERÅS
Inne i bandyhallen i Västerås är det just nu full fart på årets bandyskola.
VIDEOKLIPP (1min 28sec) "Jag vill spela bandy på sommaren": svt.se

Bandyskolan är inne på sitt tretti-sjätte år nu och totalt kommer 360 tjejer att killar att spela bandy, från tidig morron till sen kväll, nu under tre sommarveckor.
VIDEOKLIPP (1min 30sec)
Dom har sommarlov på is: tv4play.se