Desember 2000

HISTORIKK
STIFTELSEN 17.OKTOBER 1920
Bandysporten i Kristiania, den gang benevnt som hockey, var fra 1912-1920 organisert som et "hockey"-utvalg i Norges Fotballforbund, men det hadde lenge vært et ønske blant de aktive lagene om å få dannet et eget forbund. Den 17.oktober 1920 møttes 9 klubber i Kristiania og stiftet Norges Ishockeyforbund (spilte bandy). Klubbene som deltok på stiftelsen var: Drafn, Drammen Idrettsforening, Frigg, Hasle, Kjapp-Rjukan, Mercantile, Rapp-Trondheim, Ready og Trygg. Den første presidenten var Halfdan Ditlev-Simonsen (onkel til Oslos ordfører idag). Forbundet ble innmeldt i Landsforbundet og offisielt tatt opp på idrettstinget i juli 1921.
Selv om det begynte med 11-manns bandy, spilte man fra 1908-1928 7-manns, men på stor bane. Oslo-laget Ready vant det første NM i 1913 og hele 13 norske mesterskap i 7´er perioden.
I 1929 gikk man tilbake til 11-manns bandy og skiftet dessuten navn til Norges Bandyforbund. Dagens Ishockeyforbund ble dannet i 1934.

BANDY ORDFØREREN
Oslo bys ordfører Per Ditlev-Simonsen kommer fra en "erke"-bandyfamilie. Hans far og fire onkler spilte alle bandy på Ready i storhetstiden fra 1912-27, hvor Holmenkoll-klubben erobret hele 13 norske mesterskap.
Til og med hans mor spilte bandy på Readys damelag midt på 30-tallet og konkurrerte mot Stabæk som var det andre damelaget i Norge på den tiden. Per Ditlev-Simonsen spilte selv mange bandykamper for Ready og er bokført med to ungdomslandskamper mot Sverige.
Bildet viser en engasjert ordfører på IBF-Kongressen i Oslo i august hvor han holdt et meget inspirerende innlegg for de 25 internasjonale delegatene fra 10 bandynasjoner. Helt til venstre i bildet kjenner vi igjen NBF-president Kjell Hovland Olsen. I hvit skjorte IBFs internasjonale manager Leonid Penchuck og foran ham IBF-president Albert Pomorzev.
BANDY UNDER OL-52
Bandy var oppvisningsidrett under OL-52. Kanskje ikke så merkelig, når vi vet at Olaf Ditlev-Simonsen (bandyonkelen til Per Ditlev-Simonsen) var leder av Organisasjonskomitéen for Vinter-OL i Oslo.
Norge tapte den første kampen på Dælenengen med 3-2 for Finland etter å ha ledet 2-0. Journalist Arne Riis, bandypresident 1947-50, uttrykte det unødvendige tapet med overskriften; "Hvor lenge var Adam i Paradis?" Dagen etter var det duket for Norge mot Sverige. Olympiaposten av den 22. februar forteller om ca 3000 tilskuere, hvorav ca 1000 svenske. Mest prominent var nok Prins Bertil av Sverige som var godt plassert på ærestribunen omkranset av japanske og amerikanske journalister. "Norsk bandys største dag" endte med 2-1 seier til kaptein Tore Frisholm (Frigg) sitt mannskap. Dette var den første norske landskampsseieren på 25 år, siden den første landskampen noensinne ble spilt mot Sverige på Frogner stadion 6.februar 1927. Sverige mot Finland ble spilt på Bislett. Svenskene kjempet innbitt og vant kampen hele 4-0 og til slutt OL-turneringen med Norge på andre plass.
Den amerikanske mangemillionæren John Jay filmet bl.a fra denne kampen og en liten filmsnut konvertert til video forefinnes på forbundskontoret.