Desember 2009

SE HVA SOM SKJER UTENDØRS I JULEN!
Bandysporten stopper ikke opp i Julen, selv om de fleste andre idretter har ilagt seg pause. 2. Juledag regnes som festdagen over festdagen for bandyelskere både i Norge, Sverige og Finland. Spesielt lokaloppgjørene 2. Juledag samler tradisjonelt mye folk i vinterkulden.

Nisseluer, gløgg, pølser, hamburger, grillos og "porteføljen" bidrar til liv og røre på og utenfor arenaene. Nye skjerf og hansker fra Juletreet skal utprøves av barna. Far har tatt på seg nye, lange underbukser og mor får endelig vist frem pelsen sin.
Ta med hele familien på en elitearena 2.Juledag,- du vil garantert ikke angre. Julegrøten eller rakfisken med "nogo attåt" smaker garantert bedre etter en bandykamp ute i sunn, frisk norsk vinterluft.
Oppsettet for elitekampene finner du under "Speaker.no" i høyre kolonne på denne siden.

DRAMMEN BANDY JUNIORCUP 28.-29.DESEMBER
Også ungdommene er i full gang i Julen. Drammen Bandy Juniorcup er allerede blitt en tradisjon og arrangeres for syvende året på rad på Marienlyst kunstisbane i Drammen.
Foruten fire juniorlag, deltar også U16-, U17- og U18-landslaget i kvalitetsturneringen som absolutt kan anbefales et besøk. Nytt og gledelig er det at studentene i Trondheim fra NTNUI deltar for første gang. Riktignok som overårige og på dispensasjon, men dette er noe av sjarmen med denne turneringen. Bandykamper i en helt spesiell atmosfære med Julepreg.
Stikk innom i Drammen mandag 28. og tirsdag 29.desember. Kampene spilles på ettermiddag/kveld fra kl 1500
Kampoppsettet finner du her: Drammen Bandy

"DRILLEPARTIER PÅ LØKKA"
For bandyfolket er Julen også en tid hvor man treffes på skøytebanene, gjerne ved 12-1400-tiden.
Enten for å møte kamerater og bekjente eller for å delta på et eller annet "drilleparti".
Nærmest som å være på "løkka" igjen, hvor partiene på gammeldags måte blir sammensatt av både erfarne og uerfarne spillere av ulik alder og kjønn. Absolutt ikke alle har nyslipte skøyter og reglementert utstyr, men hvem hadde vel det på "løkka" i de gode, gamle dager?
"Løkka" finner du på bandybanene i Julen!

NTNUI BANDY DANNET
Trondheim og Bergen er to byer hvor det stort sett alltid studerer mange nok bandyspillere til å kunne stille med et rimelig godt bandylag. I Bergen spiller noen østlendinger på Bergen Bandyklubb, men et slikt tilbud har inntil nylig manglet i Trondheim. Nå er imidlertid NTNUI Bandy en realitet.
For de uinnvidde betyr dette et bandylag fra idrettsavdelingen til Norges teknisk - naturvitenskapelige universitet. Tidligere kalt Tekniske høgskolen i Trondheim. Fredag 20. november ble den første treningen i Leangenhallen gjennomført. 10 stykker møtte opp. Stiftelsesdatoen regnes fra den dagen bandy ble tatt opp i NTNUI, dvs 24. november 2009. NTNUI Bandy har på rekordtid per medio desember vokst til 38 medlemmer.
"Trondheim Studentene" skal delta i julecupen for juniorlag i Drammen mandag 28. og tirsdag 29.desember. Alle er overårige i begynnelsen av 20-årene, men på dispensasjon fra arrangør som helt fra ideen dukket opp har stilt seg meget positivt til deltakelsen.

Lars Dybvig (22) fra Ready har sammen med noen studiekamerater vært drivkraften i å få etablert et bandylag i Trondheim. Målet er å stille i 3.divisjon fra sesongen 2010/11. Parallellt jobber forbundet sammen med NSF for å få bygget en kunstisbane, enten en ny bane på sentrumsnære og flotte Lade eller på Leangen som før eller siden må rehabiliteres. Et stykke frem når man tar i betraktning kommunens økonomi, men inntil videre må Trondheim Studentene spille og trene i Leanghallen som ligger 25 minutter med flybussen fra Værnes.
NTNUI Bandy jobber med å opprette en egen hjemmeside over nyttår, men inntil nå har de sin webside på samme portal som de øvrige studentidrettene i Trondheim.

Gå inn her: ntnui.no

VM DAMER; DRAMMEN 24. - 27.FEBRUAR 2010

Drammen by skal i 2010 være vertskap for tidenes første bandy-VM for damer i Norge. Sist Norge arrangerte et internasjonalt mesterskap for landslag på damesiden var EM i rinkbandy i 1987 i Lørenhallen i Oslo.
Det første damelandslaget deltok imidlertid i en 11-er turnering i Örebro allerede i 1980. For tredve år siden tapte de stort for Sverige og Finland, men slo Nederland 8-1.

Det første VM i 11-er bandy fant sted i Lappeenranta i Finland i 2004. I 2006 i Roseville, Minneapolis i USA. I 2007 i Budapest i Ungarn og i 2008 i Dalarna i Sverige.
Sverige har på en suveren måte vunnet gull i alle VM hittil, men ryktene sier at russerne har satset hardt for å ta med seg gullet hjem til Medvedev og Putin i 2010.
Norge erobret bronse i VM 2006 og 2007, men ble nummer fire i 2004 og 2008. Hjemmebanefordelen skal denne gangen utnyttes. Det rapporteres fra ulike hold at både formen og stemningen i troppen er god. Damene våre spiller som kjent i gutteserien for å stå best mulig rustet til uke 8-2010. Mest sannsynlig blir finnene den tøffeste utfordreren, men se opp for både Canada og USA!

Bildet: VM-laget 2008
25-MANNSTROPPEN TIL VM I MOSKVA 2010
Forbundet har nominert følgende 25 spillere i troppen til VM som finner sted i Moskva i tiden 24.-31.januar 2010:

Målvakter:
Christopher Smerkerud, Gripen, Stian Østvold, Solberg, Markus Kristiansen, Mjøndalen

Utespillere:
Anders Christensen, Stabæk, Kjetil Bergh, Mjøndalen, Petter Moen, Solberg, Jan Olav Løyning, Stabæk, Marius Austad, Solberg, Christer Lystad, Sarpsborg, Pål Hanssen, Boltic Stian Holmen-Jensen, Stabæk, Christian Randsborg, Stabæk, Thomas Moen, Solberg, Jan Fredrik Løland, Ullevål, Simon Stavis, Frillesås, Henrik Hoel, Stabæk, Petter Løyning, Stabæk, Magnus Høgevold, Stabæk, Kjetil Johansen, Solberg Espen Wam, Solberg, Lars Bjørge Thorsen, Sarpsborg, Kim André Karlsen, Sarpsborg, Mathias Stavis, Solberg, Ove Ronny Nørgaard, Mjøndalen, Stian Paulsen, Drammen

Norge A møter Pressens lag på Sarpsborg stadion onsdag 13.januar. Deretter tas ut 16 spillere som reiser til VM.
NORSK ELITE: OVERRASKELSEN READY
Slutsekundsdrama sänkte Sarpsborg
- Ready upp på tredjeplatsen
Om trener Thore H. Steinrems "disipler" her: bandysverige.se

HALVEIS I SVENSK ELITE
Hans Elis Johansson kommenterer: svt.se

HASLUMS GUTTER I MOSKVA
Haslums guttelag har forberedt seg til jul i Russland. Her har laget trent og spilt mot vennskapsklubben Zorky: budstikka.no
READYJENTER "PROFF" I SVERIGE
Readyjentene Aase Seeberg og Tommeline Bjerkely har nylig debutert for den svenske toppklubben Västerstrand AIK. Karlstadklubben trenes av Canadas tidligere landslagstrener Göran Svensson og har høye ambisjoner.
På 90-tallet spilte Beate Bjølgerud fra Stabæk på det svenske topplaget Göta og Marianne Dahlstrøm fra Vålerengen i AIK Stockholm:
Mer om Ready-jentene her: akersposten.no
BANDY OG FOTBALLJENTE
Martine Døhlen Holm sa nei til Stabæk Fotball: dt.no
STABÆK VANT SNARØYA GUTTECUP 2009

Snarøya SK arrangerte for andre året på rad guttecup på Snarøya kunstisbane - Hundsund lørdag 12. og søndag 13. desember 2009. I år var turneringen et tilbud for spillere født 1993 eller senere. 11ér turneringen er approbert og økonomisk støttet av NBF i tre år frem til 2010 og inngår som et ledd i forbundets satsning "Best på Ungdom". Foruten guttecupen til Snarøya, er julecupen til Drammen Bandy 28.-29.desember for juniorlag og småguttecupen til Mjøndalen 8.-10.januar, "håndplukket" av NBF til styrking av ungdomsbandyen. Dette ut ifra både tradisjon og nyfiken interesse for denne typer 11ér cuper som er sportslig viktig for ungdomsbandyen, men gir mindre økonomisk avkastning enn alle 7ér-turneringene. Klubbene forplikter seg også til å avholde internt dommerkurs i god tid før turneringen. Dette bl.a for å dekke opp cupen med dommere fra egne rekker.

Resultatene fra årets guttecup på Snarøya finner du her: speaker.no

Takk til ledelsen i Snarøya SK for et vel gjennomført tiltak!
DOMMERASPIRATKURS (trinn 2)
Arrangeres på Marienlyst, Drammen mandag 28.desember kl 1000-1800 ifm juleturneringen for juniorlag.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 15 år.
Kursledere er forbundsdommer Lars Lindgren og Hans-Petter Swensen.
Praktisk/metodisk 8 timers kurs i regi av bandykretsen/forbundet.
Fortrinnsvis felles for 11ér bandy, 7ér bandy og rinkbandy.
Ingen skriftlig/muntlig eksamen, men dømming av minst 4 obligatoriske kamper (både rink og bandy) samme sesong kvalifiserer for opptak på kretsdommerkurs. Dommeraspirantkurs og 4 dømte kamper med makker gir tittel "Dommeraspirant". Makkerne evaluerer hverandre umiddelbart etter kampene. Kretsene autoriserer.
Målgruppen er foreldre/ledere uten større bandyerfaring og spillere 15 år og eldre.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen innen onsdag 16.desember.
Mail: toraudun.sorensen@nif.idrett.no

VÆR VARSOM-PLAKATEN
På Internet kan man utrykke hva man måtte ønske seg i dag. Pressen har en ”vær varsom-plakat” de prøver å forholde seg til. Det er noe alle som skriver på Internet også burde gjøre.
Ved personangrep har Norges Bandyforbund tidligere grepet inn mot klubber som har skrevet nedlatende og usaklig om navngitte personer som ikke har en mulighet for å fortelle sin versjon av saken. Resultatet av dette har vært at skribenten har endret sin reportasje. Når dette skjer på en av de offisielle hjemmesidene til klubber som er medlemmer i NBF har klubbene et stort ansvar. Dette prøver NBF å følge opp så godt det lar seg gjøre.
Når dette skjer på andre kanaler, f.eks. gjestebøker, blogger eller facebook, er det sjeldent at det skrevne tas bort av noen. Med andre ord hersker en form for anarki. Vi vet at man kan skrive hvilket navn man ønsker for så å skrive akkurat det man ønsker om hva og hvem. Om dette gjøres på klubbenes gjestebøker kan den ansvarlige fjerne innlegget.

Generelt kan man ikke annet enn å oppfordre folk til å stå frem med ”sitt” navn om man ønsker å delta i debatten. Dersom det skrives nedlatende om dommere, spillere, ledere, andre klubber på fora der hele verden kan gå inn å lese og skrive, så kan dette få svært uheldige følger.

· Vær Varsom med hvor du legger igjen ditt navn
· Vær Varsom med hva du skriver i dine innlegg
· Vær OBS på hva som skrives

Tidligere stoff om tilsvarende temaer her: Klubbservice

NORGE A - SVERIGE U23, 3-4
Drammens Tidene om kampen: dt.no

Fra svenskbandy.se: svenskbandy.se

Kommentarer fra landskampen: speaker.no
Bilder fra landskampen: Ullevaal.bandy

NORGE A - SVERIGE U23 PÅ NYE BERGBANEN

Norge A - Sverige U23, 3(1) - 4(1)
Norges mål: Christer Lystad 2, Stian Holmen-Jensen 1
Sverige mål: Ted Bergström 2, Linus Rönnqvist 1, Henrik Larsson 1
Utvisninger: Norge 30, Sverige 20
T: 230

Norge A møter Sverige U23 på nye Bergbanen kunstisbane ved Ullevål stadion i Oslo søndag 6.desember. Møtet med de blå-gule innvier arenaen som landskampsarena, dog på dispensasjon, da TV-tårnet og de permanente sikkerhetputene fortsatt ikke er på plass. Kampen blir også historisk av en annen grunn. Sannsynligvis første gang i verden det spilles bandy på taket av en parkeringskjeller.
Redaksjonen har sikret seg parkeringsplass under straffemerket mot nord!

Norge møtte sist Sverige U23 på Stabekkbanen i desember 2005. Sverige vant 5-4 i en meget jevnspilt, fartsfylt og spennende kamp. Det norske laget ble ledet av daværende forbundskaptein Erik Nordbrenden som nå er en av flere primus motorer i Ullevål IL som arrangerer helgens landskamp.

Norge stiller med det antatt beste mannskapet, men må desverre unnvære Pål Hanssen som spiller for Boltic i en spesiell jubileumskamp i Motala søndag.

Anledningen till att matchen skjuts upp är att Gripens norske målvakt Christopher Smerkerud, 24, i helgen är upptagen med spel för Norges A-landslag. ttelia.se

Sveriges U23-tropp: svenskbandy.se"
Edsbyspelaren Mattias Andersson (20) åker till Ryssland istället för att spela med ungdomslandslaget i Oslo på söndag. Kungälvs försvarsspelare Hampus Kärnman (20) ersätter Andersson i truppen som ska möta Norges A-landslag på söndag.

Ullevål IL sin hjemmeside: uil.no

Ullevåls invigning av Bergsbanen kunde definitivt fått en bättre fotnot i historieböckerna än den aningen genanta 1-12 förlusten mot Hövik: bandysverige.se

Parkering: Avgiftsbelagt parkering under Bergbanen med innkjørsel fra Bergrundkjøringen eller inn fra Ullevål stadion (ICA).
VAKKER BANDY
Västerås - Bollnäs, 5-5;: svtplay.se

SOLBERG TOPPER ELITE
Les mer i Drammens Tidene: dt.no

HVITE-RUSSLAND KASTET UT AV VM
AUDIO (58sec) Robert Tennisberg om VM-bandykaoset: sr.se/radiosporten

Fra svenskbandy.se: svenskbandy.se
STORE SIFFRE I SVENSK ELITE
Vänersborg-Sandviken 0-11 (0-4): Publik: 1 521.
Broberg-Söderhamn-Katrineholm 11-1 (5-1): Publik: 867.
Västerås-Bollnäs 5-5 (0-2): Publik: 1 546.
Edsbyn-Kungälv 14-2 (6-2): Publik: 1 437.
Villa-Lidköping-Falun 7-0 (4-0): Publik: 2 028.
UTTAK: A-LANDSLAGET MOT SVERIGE U23
Forbundskapteinene Bent Gommerud og Per-Erik Saikoff har kalt inn følgende spillere til landskampen mot Sverige U23 søndag 6.desember:

Målvakter:
Christopher Smerkerud, Gripen, Stian Østvold, Solberg

Utespillere:
Anders Christensen, Stabæk, Kjetil Bergh, Mjøndalen, Petter Moen, Solberg, Jan Olav Løyning, Stabæk, Marius Austad, Solberg, Christer Lystad, Sarpsborg, Stian Holmen-Jensen, Stabæk, Christian Randsborg, Stabæk, Thomas Moen, Solberg, Jan Fredrik Løland, Ullevål, Simon Stavis, Frillesås, Henrik Hoel, Stabæk, Petter Løyning, Stabæk, Magnus Høgevold, Stabæk, Espen Wam, Solberg,

Norge A møter Sverige U23 på nye Bergbanen, Ullevål stadion søndag 6.desember kl 1300. A-landslaget skal denne sesongen delta i VM i Moskva i tiden 24.-31.januar 2010.
U19-TROPPEN
Forbundskaptein Igor Prakht har innkalt følgende U19-kandidater (f. 1991/92) til kamp mot Nässjö Bandygymnas på Snarøya kunstisbane lørdag den 5. desember (kl 1400) og søndag den 6.desember (kl 1000):

KEEPERE
Jonas Haglund, Sarpsborg,
Philip Tjømøe, ØB Hosle,

FORSVAR
Henrik Nordlie, Sarpsborg, Carl Fredrik Causevic, Stabæk, Gjermund Furru Larsen, Snarøya, Peder Remman, Nässjö/ØB Hosle, Andre Linnes Pedersen, Stabæk

MIDTBANE/SPISS
Simen Stockinger, Stabæk, Jørgen Bergli, Drammen, Magnus Hedly, Sandviken/Stabæk, August Karlseng, Ullevål, Sverre Strømnes, Sarpsborg, André Thune-Ellefsen, Hamar IL, Anders Siewert, Stabæk, Nicolai Schau, Stabæk, William Sandborg, Røa, Theis Tønnesen, Snarøya,

ANGREP/SPISSER
Christopher Killi, Stabæk, Morten Engen, Solberg, Christian Muri, Snarøya