Desember 2013

SE HVA SOM SKJER UTENDØRS I JULEN!
Bandysporten stopper ikke opp i Julen, selv om de fleste andre idretter har ilagt seg pause. 2. Juledag regnes som festdagen over festdagen for bandyelskere både i Norge, Sverige og Finland. Spesielt lokaloppgjørene 2. Juledag samler tradisjonelt mye folk i vinterkulden.

Nisseluer, gløgg, pølser, hamburger, grillos og "porteføljen" bidrar til liv og røre på og utenfor arenaene. Nye skjerf og hansker fra Juletreet skal utprøves av barna. Far har tatt på seg nye, lange underbukser og mor får endelig vist frem pelsen sin.
Ta med hele familien på en elitearena 2.Juledag,- du vil garantert ikke angre. Julegrøten eller rakfisken med "nogo attåt" smaker garantert bedre etter en bandykamp ute i sunn, frisk norsk vinterluft.

2.JULEDAGSKAMPENE ELITESERIEN:
Høvik - Stabæk, Høvikbanen, Bærum, 2-6

Mjøndalen - Solberg, Vassenga, Mjøndalen, 4-6

Ready - Ullevål, Gressbanen, Oslo, 1-1

Sarpsborg - Drammen Bandy, Sarpsborg, 5-3
Publikumsøkning 2.Juledag: 1476 tilskuere

Dette skrev NRK ifjor om 2.Juledagskampene i Norge og Sverige: nrk.no/sport

DRAMMEN BANDY ROMJULSCUP 27.-28.DESEMBER
Drammen Bandy RomJulscupcup er blitt en tradisjon og arrangeres for 11. året på rad på Marienlyst kunstisbane i Drammen.
Det begynte i sin tid som en juniorturnering, men har utviklet seg til en blanding av turnering for juniorer, aldersbestemte landslag og seniorlag fra lavere divisjoner.
Juniorene fra Drammen og Ullevål har vært med i alle de foregående ti turneringene. Ullevål vant for tre år siden. Bergen Bandyklubb stakk av med seieren for to år siden og ifjor slo Norge U18 Ullevål på straffer i finalen. Kort om Juleturneringen 2012 og bilde av U18 finner du her:
Arkiv desember 2012
Nye juniorer i år er laget til Høvik/Hauger. I tillegg deltar både Norge U17 og Norge U18 i kvalitets-turneringen som absolutt kan anbefales et besøk. Studentlaget fra NTNUI-Trondheim deltar for femte gang. For aller første gang stiller et lag som kaller seg "Utenlandsstudentene". Tidligere bandyspillere på høyt og brukbart nivå studerende og bosatt utenfor Norges grenser som kommer hjem til ribba, bandy og familien i Julen.
Riktignok deltar noen lag i Julecupen med overårige på dispensasjon, men dette er noe av sjarmen med denne turneringen.

Se frem til bandykamper i en helt spesiell atmosfære med Julepreg!
Stikk innom i Drammen mandag 27. og tirsdag 28.desember.
Kampene spilles fra kl 1200 - ca. kl. 2000 begge dager.
Klikk deg inn og følg kampene live her: drammenbandy.com
Eller direkte her: Julecupen live

Siste!
Ullevål slo Drammen Bandy jr. 2-0 i årets finale i Julecupen i Drammen. Trondheim-studentene (NTNUI-bandy) kapret bronsen foran Ready/Røa.

Bildet tv.: NTNUI-bandy deltar for femte gang.

"DRILLEPARTIER PÅ LØKKA"
For bandyfolket er Julen også en tid hvor man treffes på skøytebanene, gjerne ved 12-1400-tiden.
Enten for å møte kamerater og bekjente eller for å delta på et eller annet "drilleparti".
Nærmest som å være på "løkka" igjen, hvor partiene på gammeldags måte blir sammensatt av både erfarne og uerfarne spillere av ulik alder og kjønn. Absolutt ikke alle har nyslipte skøyter og reglementert utstyr, men hvem hadde vel det på "løkka" i de gode, gamle dager?
"Løkka" finner du på bandybanene i Julen!

Sklibrett - Årets Julegave?
Amplio AS har blant annet levert over 20 sklibrett til Ullevåls spillere.
Pris. Kr. 2490,- inkl. mva. Frakt kommer i tillegg.
Bestillinger sendes: E-post: oivind@amplio.no
Har du spørsmål kan Frode Aamot kontaktes mellom 0830-1530 på telefon 48400706
UTTAK DAMELANDSLAGET
Til dobbeltlandskampene Norge A mot Sverige A og Sverige F19 i Vänersborg 20.-22.desember har NBF tatt ut følgende tropp:

Målvakter: Jorunn Kortvedt, Nordre Sande/Drammen, Grete Andersen, Stabæk/MIF/Skeid.
Utespillere: Tiril Hansen, Høvik, Lene Aamodt, Nordre Sande/Drammen, Helle Lillejord, Nordre Sande/Drammen, Martine Døhlen Holm, Stabæk/MIF/Skeid, Christine Røde Brenne, Stabæk/MIF/Skeid, Marie Grepperud, Nordre Sande/Drammen, Beate Bjølgerud Nygaard, Stabæk/MIF/Skeid, Linn Therese Jovik, Ready, Charlotte Selbekk, Kareby, Amanda Bjørnstad Jahnsen, Kareby, Silje Maurtveten, Nordre Sande/Drammen, Ruth Eline Borge, Nordre Sande/Drammen, Ingrid Heien Bjonge, Høvik, Lene Skrettingland, Stabæk/MIF/Skeid.

Ledere:
Mats Eriksson, förbundskaptein
Nils Vangdal, adm. leder
Frank Siwert, lagleder
Atle Braaten,materialforvalter

Du finner litt om kampene her: IFK Vänersborg
ELITE RUNDE 14 - SØNDAG 29.DESEMBER
Kampene finner du her: speaker.no
ELITE RUNDE 12 - SØNDAG 22.DESEMBER
Høvik - Mjøndalen, Høvikbanen, Bærum, 1-7

Stabæk - Sarpsborg, Stabekkbanen, Bærum, 14-3

Ullevål - Solberg, Bergbanen, Oslo, 5-10

Drammen Bandy - Ready, Marienlyst, Drammen, 2-7 (Merk! Fredag 20.desember)

Utsatt kamp runde 8: Fredag 20.12.2013, Høvik - Ullevål, Høvikbanen, 4-8
KRETSDOMMERKURS (trinn 3)
Arrangeres i Klevjerhagan lørdag 11.januar kl 0900-1530 ifm kretslagsturneringen for 1.års gutt (f. 1998).
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 15 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Lindgren.
Målgruppen er dommeraspiranter (avlagt trinn 2) fra alle bandykretser.
Spillere 20 år og eldre, og som har omfattende aktiv erfaring, kan etter søknad gis disp for direkte opptak på kretsdommerkurs.
Kurset er praktisk/metodisk og går over 8 skoletimer på en dag. Kurset bygger videre på dommeraspirantkurset(trinn 2).
Muntlig regelprøve avlegges på kurset. I tillegg skal man to og to utøve praktisk dømming under den pågående turneringen.
Dømming av minst 4 obligatoriske kamper samme sesong kvalifiserer for å gå opp til kretsdommergraden. På gradsprøven dømmer man en avgjørende 11ér kamp i aldersbestemte klasser. Etter bestått gradsprøve blir man autorisert som kretsdommer.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen (A: 21029575) innen fredag 3.januar.
E-post: toraudun.sorensen@nif.idrett.no
ELITE RUNDE 11 - ONSDAG 18.DESEMBER
Sarpsborg - Mjøndalen, 9-4

Ullevål - Drammen Bandy, 5-7

Solberg - Høvik, 7-3

Ready - Stabæk, 3-9
ELITE RUNDE 10 - SØNDAG 15.DESEMBER
Drammen Bandy - Solberg, Marienlyst, Drammen, 5-7

Høvik - Sarpsborg, Høvik, Bærum, 4-6

Mjøndalen - Ready, Vassenga, Mjøndalen, 1-4

Stabæk - Ullevål, Stabekk, Bærum, 3-4
"JULENISSEN" KOM TIL STABÆK IF
Budstikka 11.des.
Huff, der ryker julen min, fleipet Hole da Jan Eyolf Brustad fra Gjensidigestiftelsen overrakte han sjekken på 769.863 kroner.
Like før hadde Brustad, i samarbeid med Budstikka, overrasket bandysjefen iført et passende julenissekostyme. Anledningen var at Stabæk Bandy hadde søkt om støtte til en nyoppstartet skøyteskole for barn på barneskoler i Bærum.

Les mer her: budstikka.no
ELITE RUNDE 9 - ONSDAG 11.DESEMBER
Ready - Høvik, Gressbanen, Oslo, 8-4

Ullevål - Mjøndalen, Bergbanen, Oslo, 7-1

Solberg - Sarpsborg, Solbergelva, 8-4
VM-spillerne gnistret: dt.no

Drammen Bandy - Stabæk, Marienlyst, Drammen, 1-12
VM U23: NORGE TAPTE 5-2 I BRONSEKAMPEN
Obukhovo, Moskva 8.des.:
Bronsekamp:
Finland-Norge, 5-2.
Mål Norge: Nikolai Rustad Jensen (spillemål 1.omg.).
Eirik Bø Johnsen (corner 2.omg.).

Finale: Russland-Sverige, 11-2

Litt om U23 VM:
Til tross for 14 bandyhaller i Sverige bare fortsetter avstanden opp til de hel-profesjonelle russerne å øke. Siffrene 11-2 til den russiske bjørnen over " søta bror" i VM-finalen for U23-spillere taler for seg. Ikke var det kaldt på utendørsbanen i Obukhovo heller!
Mange husker sikkert at kvartfinalene i årets World Cup i Sandviken talte seks russiske lag av totalt åtte. Det russiske herrefolket er igjen tilbake som en stormakt i internasjonal bandy!
Og Norge da? Gjenklangen fra de andre nasjonene er at våre gutter spilte seg opp i løpet av turneringen. Laget skapte etterhvert i mange sjanser, men er fortsatt ineffektive foran kassa. Overdreven tro på egen ballbesittelse hos enkeltspillere i de første kampene resulterte som oftest i negativ produksjon i laget,- kontringer og flere unødvendige baklengsmål.
Ser man på scoringslisten er de "gamle fortsatt eldst", hvis man kan benytte det begrepet på U23-spillere født 1990. Norsk toppscorer med tre mål ble Nikolai Rustad Jensen fra Stabæk med erfaring fra 11 A-landskamper. Solberggutten Eirik Bø Johnsen er bokført med 14 A-landskamper og scoret to mål i dette VM.
Finland er fortsatt bedre enn Norge, men på bakgrunn av gode resultater de senere årene på U17 og U19-nivå, bør vi kunne se positivt frem mot VM om to år, enten mesterskapet blir avholdt for U23 eller U21-spillere.

Norske resultater:
Sverige-Norge, 12-0
Norge-Finland, 1-6. Mål Norge: Nikolai Rustad Jensen (strf.)
Russland-Norge, 9-1. Mål Norge: Nikolai Rustad Jensen (corner)
Norge-Kazakhstan, 1-0. Mål Norge: Eirik Bø Johnsen (spillemål 6 min. før kampslutt)
Norges beste: Kenneth Larsen som bl.a reddet straffe 5.min. før kampslutt.
Endelig seier for bandygutta: eddainteraktiv.no

Spilleprogrammet finner du her: Spilleprogrammet

Web.-siden til det russiske bandyforbundet: VM U23

Web-siden til arrangørklubben: sc-obukhovo

Video online her: yatv

Fredag: Norge U23 møter Sverige fredag kl. 0900 norsk tid og Finland kl. 1400.
Lørdag: Norge U23 møter Russland kl. 0700 norsk tid og Kazakhstan kl. 1100.
Søndag: Bronsekamp spilles søndag kl. 0700 norsk tid og finale kl. 1000.
NB! Tidsforskjell 3 timer+
NORGE VANT TRENINGSKAMP 2-1
4.12: Krasnogorsk, Moskva
Norge U23 vant onsdag kveld 2-1 i en treningskamp mot Zorkij 2. Kampen var et ledd i oppkjøringen til U23 VM som starter fredag i Obukhovo rett utenfor Moskva.
Kampen var preget av snøværet, ifølge den norske lagledelsen.
Sondre Bratvold Kristoffersen scoret tidlig kampens første mål. Han kom alene med keeper etter pasning fra Nikolai Rustad Jensen. Samme Jensen scoret Norges andre mål på et skudd fra 25 meter. På tampen av første omgang reduserte Zorkij til 2-1 ved direkte styring av en ball tett på keeperen Kenneth Larsen.
Norge U23 trener idag kl. 1400 russisk tid (1100).
TROPPEN TIL VM U23 - RUSSLAND
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende tropp til VM U23 (f.1990 el. tidl.) som finner sted i Obukhovo utenfor Moskva i tiden 6.-8.desember 2013:

Målvakter:
Kenneth Larsen, Sarpsborg, Ole Tobias Fevang, Solberg.
Utespillere:
Anders Greger Svenn, Ullevål, Sigurd Strømnes, Sarpsborg, Didrik Land, Blåsut/Vänersborg, Emil Øby Olsen, Sarpsborg, Sondre Bratvold Kristoffersen, Boltic, Eirik Bø Johnsen, Solberg, Nikolai Rustad Jensen, Stabæk, Nicolai Linnes Pedersen, Ullern, Martin Bjølgerud Nørgaard, Mjøndalen, Emil Gulbrandsen, Solberg, Fredrik Sletta, Stabæk, Petter Nicolaisen, Sarpsborg, Henrik Nordlie, Sarpsborg, Jonas Tjomsland, Ullevål.

Hjemmeværende reserver:
Målvakt: Mikkel Ulleberg, Høvik.
Utespillere: Peder Remman, Nässjö, Christopher Nålby, Solberg og Stian Bjørhovde Kavli, Ready.
GRENLANDSTURNERINGEN IGANG
Sist onsdag dro årets Grenlandsturnering i bandy i gang på Skien Isstadion. Deltakere var Skien BK, Skiensfjorden KK, Pors og Larvik BK. Turneringen er denne sesongen vesentlig utvidet – i forhold til den endags-turneringen som ble avviklet i mars. Nå spilles det turnering hver måned vinteren igjennom – fram til finalespillet i mars. Det legges også opp til minst en 11-er kamp på stor bane, der Skien BK vil utgjøre stammen i Grenlandslaget.
I tillegg planlegges det både bandyskoler for de yngste, samt skolebandyturnering for de litt eldre iløpet av vinteren.
Østlandsposten viet oppstart av turneringen med to-siders oppslag og mange fine bilder.
Audun Hage, som er prest i Brunlanes, raidet inn 1-0 over Pors i første kamp. Han og lagkameratene i Larvik Bandyklubb uttaler til Østlandsposten at de ønsker seg kunstis i Larvik. Da slipper de å reise til Skien hver onsdag, noe gutta har gjort i snart 20 år.
Audun Haga føler seg litt som Ole Brumm og gir til avisen uttrykk for at han har gravd ned honningkrukker over alt. Selv har presten tre honningkrukker;
kirken, bandy og hummerfiske.

Resultater 1.runde:
Larvik – Pors 4-1
Skien BK – Skiensfjorden 3-1
Skiensfjorden – Larvik 0-2
Pors – Skien 0-6

Kommende kamper:
Onsdag 8. januar kl. 19.00 på Skien Isstadion.
STATUS FOR KUNSTISARBEIDET I DRAMMEN KOMMUNE
Strømsgodet hadde for noen år tilbake seriøse planer om å bygge ei ny "Røkkeløkke" for fotballen i Drammen. I kjølvannet av denne prosessen brukte frivillige borgere fra idretten 100-vis av timer for å komme frem til en løsning for etterbruk av Gamle Gress.
Det var stort engasjement og mange oppslag i lokalmedia på saken. Politikerne i Drammen vedtok i 2007 å bygge et kombinert kunstis-/kunstgressanlegg for breddeidretten på Strømsgodsets tidligere hjemmebane til en kostnad av ca. 20 MNOK. Kjølerørene ble lagt ned med toppdekke kunstgress vinteren 2008/09. Kommunen fikk tilsagn fra Kulturdepartementet på 4 MNOK i spillemidler på kunstisdelen av anlegget. Tilkoplingen til eksisterende kjølemaskineri for Marienlyst kunstisbane skulle utførers i 2009, men ble senere utsatt til 2010.
I løpet av 2009 strandet imidlertid planene til Strømsgodset om ny hovedarena for toppfotballen. Drammen kommune satte derfor igang en ny mulighets-studie for bruken av Gamle Gress.
Bystyret vedtok i 2010 at kombianlegget skulle islegges i noen vintermåneder. Det ble etterhvert gitt politiske løfter om midler til drift, men dette ble aldri satt ut i kraft.
Våren 2011 besluttet bystyret i Drammen at Gamle Gress allikevel ikke skulle islegges. Gamle Gress skulle tilrettelegges på toppfotballens premisser. Til tross for godkjente FIFA-tester på støtdempingen, heller ikke krav om gummipad fra NFF, ble det i mai/juni 2013 anlagt en isolerende gummipad over kunstisrørene.
Idretten og politikerne jobber nå med kombinasjonsanlegg kunstis/kunstgress på Øren og Konnerud. Det siste tiltrengte anlegget interkommunalt med Sande kommune.

Les mer om saken fra NRK Buskerud her: nrk.no

Tidligere skrevet om saken her: November 2010
Bildet over: "Drømmen som forsvant"
DEN PERFEKTE JULEGAVEN - GOD PÅ SKØYTER
«En fin julegave for den som vil bedre på skøyter. Effektiv trening for styrke og skøyteteknikk. Amplio AS har 10 stk sklibrett klare for leveranse.
Amplio AS har blant annet levert over 20 sklibrett til Ullevåls spillere.
Pris. Kr. 2490,- inkl. mva. Frakt kommer i tillegg.
Bestillinger sendes: E-post: oivind@amplio.no
Har du spørsmål kan Frode Aamot kontaktes mellom 0830-1530 på telefon 484000706»
IKKE GLEM NATURISBANENE

Ikke glem naturisbanene. Disse er det flest av og vann er som kjent kun is som venter på kulde!
De store og små naturisbanene ligger som oftest gunstig plassert i lokalmiljøet, hvor man får et naturlig tilsig fra nabolaget av nyfikne barn og ungdommer på isparketten.
Vel,- isparkett- og isparkett?
Det virker som om baneeierene nå for tiden i litt for stor grad prioriterer å preparere kunstisbanene. Vel og bra det selvfølgelig, men husk at et ekte naturtalent også krever naturis!
Tidligere var det slik at klubbene hjalp til med å legge "sålen" for kommunen. Unge og gamle hadde vaktskifter døgnet rundt når kulda kom senhøstes. Man lå i beredskap og de bandyfrelste kikket mer på termometeret enn på klokka. En egen kultur utviklet seg.
Det var digre vannslanger, sprukne som hele, traktor, gummistøvler, frosne hender, kaffe, toddy og wienerbrød som nattmat i klubbhuset eller i ei lita brakke med en liten glødeovn strategisk plassert. Og ikke minst de gode, gamle historiene fra gamlegutta fra den tiden alt var så mye bedre på idrettsplassen og løkka!?
Trøtte ungdommer på skolen dagen etter?
Javel,- men de lærte mye om det norske nasjonalordet dugnad. Ungdommene flest ble dessuten fostret til "gavns" mennesker for samfunnet som det så fint ble målformulert i de nå litt tilårskomne mønsterplanene (Eva 1 og 1) for skoleverket.

Den dugnadsbaserte og ekte amatørsporten bandy må ikke miste denne kulturen som skapte sterke røtter til klubbmiljøet. Alt må ikke være 100% tilrettelagt av de voksne.
Gi ungdommen ansvar!

Redaksjonen er klar over at dugnadsånden fortsatt er sterk ute i mange klubbmiljøer.
Bildene: Tv. Hamar stadion og th. naturtalentet Christer Lystad på naturlig is.

DOMMERASPIRANTKURS (Trinn 2) - 27.DESEMBER
Arrangeres på Marienlyst i Drammen fredag 27.desember kl 1200-2000.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 15 år.
Kursleder er Lars Lindgren.
Praktisk/metodisk 8 timers kurs i regi av bandykretsen/forbundet.
Fortrinnsvis felles for 11ér bandy, 9ér, 7ér og litt rinkbandy.
Ingen skriftlig/muntlig eksamen, men dømming av minst 4 obligatoriske kamper (både rink og bandy) samme sesong kvalifiserer for opptak på kretsdommerkurs. Dommeraspirantkurs og 4 dømte kamper med makker gir tittel "Dommeraspirant". Makkerne evaluerer hverandre umiddelbart etter kampene. Kretsene autoriserer.
Målgruppen er foreldre/ledere uten større bandyerfaring og spillere 15 år og eldre.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen (A: 21029575) innen mandag 16.desember.
E-post: toraudun.sorensen@nif.idrett.no
ELITE RUNDE 8 - ONSDAG 4.12. UTSATT
Grunnet U23-landslagets avreise dato for VM i Obukhovo/Moskva 6.-8.desember er eliterunde 8 utsatt inntil videre. Runde 9 spilles som oppsatt onsdag 11.desember.
Les mer her: dt.no
Du finner nye datoer for runde 8 her: Fædrelandsvennen
ELITE RUNDE 7 - SØNDAG 1.DESEMBER
Høvik - Drammen Bandy, Høvikbanen, Bærum, 7-4

Mjøndalen - Stabæk, Vassenga, Mjøndalen, 2-9

Ready -Solberg, Gressbanen, Oslo, 4-2

Sarpsborg - Ullevål, Sarpsborg, uts.