Desember 2014

SE HVA SOM SKJER UTENDØRS I JULEN!
Bandysporten stopper ikke opp i Julen, selv om mange andre idretter har ilagt seg pause. 2. Juledag regnes som festdagen over festdagen for bandyelskere både i Norge, Sverige og Finland. Dette henger sammen med serieåpningen i de nordiske landene på den tiden naturisbanene rådet alene. Spesielt lokaloppgjørene
2. Juledag har tradisjonelt samlet mye folk i vinterkulden.

Nisseluer, gløgg, pølser, hamburger, grillos og "porteføljen" bidrar til liv og røre på og utenfor arenaene. Nye skjerf og hansker fra Juletreet skal utprøves av barna. Far har tatt på seg nye, lange underbukser og mor får endelig vist frem pelsen sin.
Ta med hele familien på en elitearena 2. Juledag, gjerne også 4. Juledag, - du vil garantert ikke angre. Julegrøten eller rakfisken med "nogo attåt" smaker garantert bedre etter en bandykamp ute i sunn, frisk norsk vinterluft.
NTB om tilskuere på bandy 2.Juledag: klassekampen.no

2.JULEDAGSKAMPENE ELITESERIEN:
Drammen Bandy - Sarpsborg, Marienlyst, Drammen, 5-5
Solberg - Mjøndalen, Solbergbanen, Solbergelva, 6-3
Stabæk - Høvik, Stabekkbanen, Bærum, 9-2
Ullevål - Ready, Bergbanen, Oslo, 2-2
Klikk deg inn på "Bandyforbundet i media" i høyre kolonne eller her: bandyforbundet.no/media

4.JULEDAGSKAMPENE I ELITESERIEN:
Høvik - Stabæk, Høvikbanen, Bærum, 5-4
Mjøndalen - Solberg, Vassenga, Mjøndalen, 5-8
Ready - Ullevål, Gressbanen, Oslo, 6-3
Sarpsborg - Drammen Bandy, Sarpsborg, 6-2

DRAMMEN BANDY ROMJULSCUP 29.-30.DESEMBER
Drammen Bandy RomJulscup er blitt en tradisjon og arrangeres for 12. året på rad på Marienlyst kunstisbane i Drammen.
Det begynte i sin tid som en juniorturnering, men har utviklet seg til en blanding av turnering for juniorer, aldersbestemte landslag og seniorlag fra lavere divisjoner.
Juniorene fra Drammen og Ullevål har vært med i alle de foregående elleve turneringene. Ullevål vant i 2010 og 2013. Bergen Bandyklubb stakk av med seieren i 2011 og i 2012 slo Norge U18 Ullevål på straffer i finalen. Stabæk jr. deltar for første gang i år og Solberg er tilbake etter noen års opphold. Det samme med Bergen Bandyklubb. I tillegg deltar Norge U17 i kvalitets-turneringen som absolutt kan anbefales et besøk. Studentlaget fra NTNUI-Trondheim deltar for sjette gang.

For andre året på rad stiller et lag som kaller seg "Utenlandsstudentene". Tidligere bandyspillere på høyt og brukbart nivå studerende og de fleste bosatt utenfor Norges grenser som kommer hjem til ribba, bandy og familien i Julen.

Riktignok deltar noen lag i Julecupen med overårige på dispensasjon, men dette er noe av sjarmen med denne turneringen.
Se frem til bandykamper i en helt spesiell atmosfære med Julepreg!
Stikk innom i Drammen mandag 29. og tirsdag 30.desember.
Kampene spilles fra kl 1430 - ca. kl. 2300 begge dager.
Klikk deg inn og følg kampene live her: drammenbandy.com
Eller direkte her: Julecupen live

Bildet over tv.: NTNUI-bandy deltar for sjette gang.
Bildet tv.: "Utenlandsstudentene 2013"
Bildet over th.: Landslagsmålvakten Mathilde Hveding Langmo, Hammarby, dro igang og leder "Utenlandsstudentene".

"DRILLEPARTIER PÅ LØKKA"
For bandyfolket er Julen også en tid hvor man treffes på skøytebanene, gjerne ved 12-1400-tiden.
Enten for å møte kamerater og bekjente eller for å delta på et eller annet "drilleparti".
Nærmest som å være på "løkka" igjen, hvor partiene på gammeldags måte blir sammensatt av både erfarne og uerfarne spillere av ulik alder og kjønn. Absolutt ikke alle har nyslipte skøyter og reglementert utstyr, men hvem hadde vel det
på "løkka" i de gode, gamle dager?
"Løkka" finner du på bandybanene i Julen!

OPPSETT OG RESULTATER ELITERUNDENE
Du finner oppsett og resultatene fra eliteserien ved å gå inn på "speaker": speaker.no
Du kan også klikke deg inn på "speaker" i høyre kolonne på denne siden.
Du kan klikke deg inn på fanen "Seriene" øverst på denne siden, hvor du også finner resultater og tabeller fra øvrige serier.
Du finner også resultatene fra eliteserien, med linker til noen aviser, på arkiv-sidene: Arkiv november
eller; Arkiv desember

DAME- OG JENTELANDSKAMPER MOT SVERIGE 19. - 20. DESEMBER I DRAMMEN

LANDSKAMPENE FREDAG 19. DESEMBER.
17:30: Norge U17 – Sverige U17, 0(0) - 11(4)
Storseier for Sverige: svenskbandy.se

19:45: Norge A – Sverige A, 1(0) - 12(6)
Norsk målscorer: Hedda Bærøe
Sverige bød på målkalas: svenskbandy.se
Fra Drammens Tidene: dt.no

LANDSKAMPENE
LØRDAG 20. DESEMBER.
10:15: Norge U17 – Sverige U17, 0(0) - 7(2)
Om keeper Karen Solem Knutsen: dt.no
Dobbeltseier for Sverige: svenskbandy.se

12:30: Norge A – Sverige A, 1(1) - 14(5)
Norsk målscorer: Charlotte Marie Selbekk
Svensk målfest: svenskbandy.se

Arrangør: Drammen Bandy
Entré: Voksne (18 år) kr. 100,-/dag

Tidligere VM damer: Arkiv februar 2014
Tidligere VM U17 jenter: Arkiv februar 2013

Bildet th.: Fra dame- og U17-samling på Frogner Stadion 14.12.2014.
Foto: Torstein Vegheim

UTTAK DAME- OG JENTELANDSKAMPER
Norges Bandyforbund (NBF) har tatt ut følgende dame- og U17 jente-spillere til landskamper mot Sverige på Marienlyst i Drammen fredag 19. og lørdag 20.desember 2014:

DAMELANDSLAGET:
Hammarby Bandy: Mathilde Hveding Langmo (mv.), Ingrid Heien Bjonge.
Høvik IF: Edda Greaker, Tiril Haug-Hanssen, Hedda Bærøe.
Kareby IS: Charlotte Marie Selbekk.
NTNUI-bandy (Trondheim): Lene Skrettingland.
Nordre Sande/Drammen Bandy: Stine Lillejord (mv.), Helle Lillejord, Silje Maurtveiten, Amanda Bjørnstad Jahnsen, Lene Aamodt.
Ready: Gina Karvel Rødseth, Nora Karita Bakke, Nina Marie Dybwad, Camilla Rokke.
Hjemmeværende reserver:
May-Britt Moen, Bergen Bandyklubb og Ella Kristine Straume, Ready.

LANDSLAG U17 JENTER:
Høvik IF: Sandra Follesø, Julie Storvik, Ingebjørg Kvaal-Knutsen, Sofie Ebbing Listuen, Christine Bustgaard.
Nordre Sande/Drammen Bandy: Mathilde Dyrhol Jørgensen.
Ready: Marie Bolme, Linnea Nordstad Grönquist, Julie Abrahamsen, Kristine Tønnessen, Katrine Bolme, Ina Dahl.
Solberg Sportsklubb: Karen Solem Knutsen (mv.), Stine Bolstad, Mia Wam Johannesen.
Ullevål IL: Stine Emilie Pedersen (mv.)

Hjemmeværende reserver:
Jeanette Pettersen, Solberg, Camilla Ask, Solberg, Anette Lund, Høvik.
DEBUTERTE INTERNASJONALT
Håkon Toverud Andersen (tv.) og Sander Raggan (th.), begge Stabæk IF, debuterte som internasjonale dommere i forbindelse med dame- og jentelandskampene mot Sverige på Marienlyst i Drammen 19.- 20.desember. De unge gutta kom meget godt fra jobben, selv om de dømte to fulle kamper på rad begge dager.
Prøv selv å holde konsentrasjonen oppe 2 x 90 minutter!?
Lykke til videre gutter!

Foto: Torstein Vegheim
HASLUM IL FIKK 450.000 FRA GJENSIDIGE STIFTELSEN
Gleden var stor da Haslum Idrettslag fikk nyheten om tildelingen av 450.000 kroner fra Gjensidige Stiftelsen. Det betyr endelig ismaskin.
Les mer her: budstikka-no
VELLYKKET FRIGG-CUP PÅ FROGNER STADION
Av Kjell A. Moe:
Da er Friggs bandy-cup anno 2014 historie.
Fra fredag (5.12) ettermiddag til søndag (7.12) kveld var det nok en gang full fart med bandylek og litt -alvor på Frogner stadion.
Aldri har interessen for cupen vår vært større;
i år deltok i alt 790 spillere fordelt på 76 lag fra 17 forskjellige klubber. Og stemningen var upåklagelig. Til tross for litt regn lørdagsmorgen, var forholdene gjennomgående bra og like for alle.
Samtlige 122 kamper, tilsvarende mer enn 50 timer med bandy, ble avviklet som planlagt.

Bildet: Frigg 05 mot Øvrevoll Hosle (hvite drakter).

Les om Frigg-cup nr. fem i rekken her: frigg.no

NYTT LYSANLEGG PÅ GJØVIK SKØYTE-STADION
Etter innstilling fra Ordfører og Rådmann vedtok Gjøvik kommune torsdag 18.desember 2014 å sette av 2 MNOK til nytt lysanlegg på skøytebanen på Gjøvik Stadion på 2015-budsjettet. Det påregnes i tillegg kr 700.000,- i spillemidler fra Kulturdepartementet.
Naturisbanen har i mange år vært flittig benyttet når det har vært kaldt og gode isforhold, men det svake lysanlegget var en utløsende faktor for at Gjøvik Bandyklubb la ned sporten på slutten av 90-tallet. Det ble etterhvert for anstrengende å måtte reise til Oslo-området på hverdagene for å spille kamper.
Gjøvik Bandyklubb ble startet i 1936 og markerte seg spesielt godt på 50-60-tallet. Hele syv sesonger i toppserien. Kjell Bjørge var en markant spiller og etterhvert leder. Klubben fikk frem flere A- og U23-landslagsspillere, samt spillere på Norge U17. Målvakten Gudmund Nordengen spilte sogar på OL-landslaget i 1952.
Veteranene fra Gjøvik Bandyklubb har imidlertid tatt fatt i skøytene og bandykølla igjen, samt re-innmeldt den gamle bandyklubben i forbundet (2013). Sammen med oppstart av bandyskole for barn og skolebandy-turnering i januar, skal det forhåpentligvis etterhvert skapes bærekraft i bandysporten på Gjøvik igjen.
Det jobbes også iherdig for en bandy-turnering på Gjøvik Stadion under Ungdoms-OL i februar 2016, men godkjenningen fra IOC lar fortsatt vente på seg!!
Sist det ble spilt en internasjonal turnering på Gjøvik Stadion var under Nordisk Mesterskap i 1985, hvor Thore H. Steinrem var norsk forbundskaptein (Steinrem leder igjen Norge U19).
Gjøvik Bandyklubb arrangerte dessuten i mange år en populær åpningsturnering i slutten av november for lag i lavere divisjoner. På rink ble det arrangert World Cup for damer i Gjøvik Fjellhall både i 1993 og 1994. Hasle/Løren representerte Norge i begge turneringene.

Tidligere skrevet om Gjøvik Bandyklubb: Arkiv juni 2013
BOGSTAD VINTERPARADIS - ÅPNINGSFEIRING
Kl. 14:15 den 13.12 var det offisiell åpning av Bogstad Vinterparadis på Røa i Oslo. Til tross for kun "organic ice" på driving-rangen denne flotte før-Juls ettermidagen møtte ca. 300 feststemte barn, ungdommer og voksne frem til feiring etter 7.5 års aktiv ventetid.
Blandt dem Ordfører Fabian Stang, politikeren Camilla Wilhelmsen, bydelslederen m.fl. Litt av et syn når alle barn og ungdommer omkranset den 15000 kvm store banen i Røa-drakter med fakler høyt hevet til taktfast musikk i skumringen.
Det tekniske anlegget er nå på plass, men det gjenstår noen koplinger før Europas største kunstisflate kan fyres opp. Kanskje også en av Europas mest spektaktulært beliggende kunstisflater, siden Medeo-banen i Almaty ligger i Asia.

Gratulerer til Røa IL og takk for en innsats langt ut over alle grenser!
Gratulerer til bydelen, Oslo by, bandyregionen og alle fremtidige brukere!

Skrevet 2013: Arkiv september 2013
Skrevet 2012: Arkiv november 2012

Bildet th.: Pådriverne Martin Novotny og Bo Callander (th.) fra Røa IL.
SOLBERG KUNSTIS - 4 MNOK EKSTRATILSKUDD

Norges Bandyforbund (NBF) og Norges Skøyteforbund (NSF) anbefalte i møte med Kulturdepartementet-Idrettsavdelingen den 08.12.2014. at Solberg SK kunstisprosjekt gis 1.prioritet til å søke om ekstraordinære spillemidler inntil 4 MNOK for kommende tildelingsperiode.
Solberg SK har i brev fra NBF/NSF blitt anmodet om å søke om midlene innen 1.kvartal 2015. Det er til slutt Kulturdepartemenet som gir tilsagn etter anbefaling fra særforbundene. Bandy- og skøytebanen i Solbergelva fikk idrettsfunksjonell forhåndsgodkjenning av Kulturdepartementet 16.05.2014.
Det hang lenge i en tynn tråd om is-idrettene ville bli tilgodesett med ytterligere ekstraordinære spillemidler for 2014-17, men Idrettsforbundet har her gjort en meget god jobb.

24 MNOK + 8 MNOK
NBF og NSF har siden 2007 hatt et offisielt samarbeide på anleggssiden. Foruten en betydelig heving av de ordinære spillemiddelsatsene har forbundene fra 2008 fått ut 24 MNOK i ekstraordinære spillemidler fordelt på fem anlegg;
Kristiansund (2008), Ullern (2009), Jevnaker (2010), Leangen/Trondheim (2011) og Bogstad Vinterparadis i Oslo(2012). Lystlunden i Horten fikk tilsagn om 4 MNOK ekstra i 2013 og 11.desember 2014 ble Solberg SK i et møte med NBF/NSF orientert om anbefalingen på 4 MNOK.
BYSTYRET HORTEN - PENGER TIL LYSTLUNDEN
Bystyret i Horten vedtok mandag 15.desember 2014 å sette av kr. 250.000,- til prosjekterings-/kvalitets-sikringsmidler for Lystlunden (bildet) kunstis hurtigløps- bandy og skøytebane.
KIGE-utvalget KunstIs, Kunstgress, Energi har jobbet med kunstissaken i drøyt 15 år. I juni 2007 ble arealdisponeringsplan for Lystlunden vedtatt, noe som også omfattet beliggenheten til kunstisbanen i den idylliske idrettsparken.
Bystyret vedtok i september 2009 å sette av 1.5 MNOK til Skagerak Varme. Dette for senere å kunne koble seg til varmesentralen for kjøp av kulde til kunstisbanen.
KIGE-utvalget ble startet opp i 1999 og ledet av veteranløperen Arne Grøttås i 10 år. KIGE-medlem Håkon Skatvedt tok over ledelsen i 2009 og har jobbet i tett to-spann med Olav Langeland. Både Bandy- og Skøyteforbundet har støttet KIGE i deres arbeid gjennom mange år, noe som bl.a resulterte i at kunstis-prosjektet fikk tilsagn fra Kulturdepartementet om ekstraordinære spillemidler i str.orden
4 MNOK senhøstes 2013.
Nå er det opp til politikerne i Horten å sette av midler i 2016 og 2017 til bygging av den tiltrengte kunstisbanen!
OSLO-BUDSJETTET - PENGER TIL VOLDSLØKKA
Bystyret i Oslo vedtok torsdag 11.desember 2014 å sette av tilsammen 75 MNOK til Voldsløkka landhockey-/kunstisbane. Dette fordeler seg med 15 MNOK på 2015-budsjettet og 60 MNOK på 2016. Resultatet av budsjettforhandlingene fremkommer som et kompromiss mellom byrådspartiene (H,V,KrF) og Frp.

Voldsløkka landhockey-/kunstisbane: ostlandssendingen

ULLEVÅL/SARPSBORG SLO DYNAMO MOSKVA
Moskva: Krylatskoye Ishall søndag 14 desember:
Dynamo Moskva (97,98) - Ullevål/Sarpsborg (98), 4-6 (0-4) (4-2)

0-1: Emil Engelstad Moghaddam, assist Jonatan Søberg Wiede
0-2: Ola C. Braathe, assist Jonatan Søberg Wiede
0-3: Jonatan Søberg Wiede, ssist Andreas Adler Olsen
0-4: Ola C. Braathe, assist Jonatan Søberg Wiede
1-4: Danil Tiukavin
1-5: Andreas Adler Olsen (corner)
2-5: Danil Tiukavin
2-6: Sondre Fredrik Høydahl, assist Jesper Sagen
3-6: Danil Tiukavin
4-6: Alexander Kataev

Moskva: Krylatskoye Ishall fredag 12 desember:
Dynamo Moskva (97/98) - Ullevål/Sarpsborg (98), 7-4 (3-2) (4-2)
Mål Ullevål/Sarpsborg:
Ola C. Braathe, Jesper Sagen, Lodve Thorsen, Jonatan Søberg Wiede

Moskva Idrettsetatet og Dynamo Moskva gjorde stas på Ullevål/Sarpsborg: Ullevål IL
ELITE: RUNDE 9 - 14. OG 15. DESEMBER
Søndag 14.desember:
Drammen Bandy - Mjøndalen, Marienlyst, Drammen, 1-5
Mjøndalen overlegne i bunnen: dt.no

Ready - Høvik, Gressbanen, Oslo, 5-3
Solberg - Stabæk, Vassenga, Mjøndalen, 3-5
Knall og fall for Solberg: dt.no

Mandag 15.desember:
Ullevål - Sarpsborg, Bergbanen, Oslo, 6-3
ELITE: RUNDE 8 - 10.DESEMBER
Høvik - Ullevål, Høvikbanen, Bærum, 2-5
Mjøndalen - Ready, Vassenga, Mjøndalen, 3-4
Sarpsborg - Solberg, Sarpsborg, 3-5
Stabæk - Drammen Bandy, Stabekk, Bærum, 14-0

DOMMERASPIRANTKURS (Trinn 2)
Arrangeres på Marienlyst i Drammen mandag 29.desember kl 1200-2000.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 15 år.
Kursleder er Lars Lindgren.
Praktisk/metodisk 8 timers kurs i regi av bandykretsen/forbundet.
Fortrinnsvis felles for 11ér bandy, 9ér, 7ér og litt rinkbandy.
Ingen skriftlig/muntlig eksamen, men dømming av minst 4 obligatoriske kamper (både rink og bandy) samme sesong kvalifiserer for opptak på kretsdommerkurs. Dommeraspirantkurs og 4 dømte kamper med makker gir tittel "Dommeraspirant". Makkerne evaluerer hverandre umiddelbart etter kampene. Kretsene autoriserer.
Målgruppen er foreldre/ledere uten større bandyerfaring og spillere 15 år og eldre.
Påmelding til dommerkomiteen v/Rohit Saggi innen fredag 12.desember.
E-post: ro.saggi@gmail.com
ELITE - UTSATTE KAMPER
Søndag 07.12.2014:
Sarpsborg - Mjøndalen, Sarpsborg, 4-3

Onsdag 03.12.2014:
Mjøndalen - Høvik, Vassenga, Mjøndalen, 2-5
Les her: budstikka.no
Tapte bunnkampen: dt.no

Sarpsborg - Ullevål, Sarpsborg, 1-4

ARKIV - ELITERUNDENE
Du finner resultatene fra eliteserien ved å gå inn på "speaker": speaker.no
Du kan klikke deg inn på "speaker" i høyre kolonne på denne siden.