Februar 2002

DEN UTROLIGE REISEN
En reiseskildring fra E-cupen 2001:
av Lise Muri(bildet), daglig leder Stabæk Idrætsforening.
Norges Bandyforbund etter tillatelse.

Den 22. november - grytidlig om morgenen, i alle fall for meg, ruslet jeg bort til Stabekkbanen og startet på det som for meg kunne kalles den utrolige reisen mot verdens bandymekka.
For meg som sportsidiot, med bandy som det aller råeste, var jeg nå endelig klar for en opplevelse som mange hadde advart meg mot - Russland er ikke som Norge, ta med doruller, regn med kakelakker, du får sikkert et skikkelig slitent rom uten varme, du kan ikke spise maten osv., var de utallige negative kommentarene jeg fikk når folket rundt hørte at en dame skulle være med Stabæklaget til E-Cup spill i Krasnojarsk - Russland.

Kofferten var blytung, fylt med doruller, Mr. Lee som alternativ middag, jeg hadde med knekkebrød og geitost, ostehøvel, vaskeservietter, dunsokker og masse varmt tøy. I bunn av kofferten hadde jeg likevel med finkjolen, selskapsskoa, pudder og rouge, jeg hadde jo tross alt hørt om de russiske bankettene.

Morgenkaffe på "Plassen".
Litt før kl. 06.00 om morgenen kokte jeg kaffe sammen med Trond Johansen på Plassen, og ventet på bussen mens vi pakket gavene vi hadde med til de russiske supporterne. Vi gledet oss sammen, og endelig var alle samlet og bussen svingte ut porten med retning Gardermoen flyplass. Jeg var spent på flyreisen, og hadde selvsagt ordnet med livsforsikring før jeg dro - skulle tross alt fly innenriks i Russland. Vel fremme på flyplassen gikk alt i ekspressfart med Einar Forfang som den erfarne reiseleder og plutselig var vi alle i luften med Finnairs fly - retning Helsingfors.
Etter ca 1 ½ times flyreise landet vi i Helsingfors - mummilandet fremfor noe. Alle hadde ett hyggelig opphold der før reisen mot Moskva tok til, også med Finnair. Så langt,-alt vel ! Etter landing i Moskva kan man si at eventyret for alvor begynte. Der ble vi hentet av guide med buss som tok oss til byens andre flyplass. Der begynte noe av det mest strevsomme med hele turen, selv om det faktisk ble mye moro av det også. Vi ventet ……., og ventet og ventet uten noe beskjeder på hva som skulle skje. Etter en lang stund kom billettene videre til Krasnojarsk og bagasjen kunne lempes inn i en heis som tydeligvis sendte den ut til riktig fly. Her møtte vi finnene og svenskene og heisen tok ett land om gangen med bagasjen.
Venting kan benyttes til tekstmeldinger inntil du får regningen….

Krash Air.
For egen del tenkte jeg mye på; hva møter oss nå? Jeg hadde hørt mange skrekkhistorier om de russiske innenriksflyene, men når ventetiden var over og ombordstigningen begynte ble vi alle positivt overrasket. Flyet så ut som alle andre fly - i tillegg var det kjempestort. At navnet på selskapet vi skulle fly med var Krash Air gjorde ingen ting. Alle var på plass og vi ventet på take off… Da begynte det som virkelig kan kalles for venting… Jeg er vant til at i fly er det kalt, det var det i alle fall ikke i de russiske innenriksflyene. Det ble nærmere 30 varmegrader etter hvert og vi ventet i sikkert 2 ½ time i flyet før vi endelig kunne ta av med kurs for Krasnojarsk. Da var baren åpnet, og russerne som også var på reise tømte baren før take off. Det eneste jeg savnet på flyturen mot Krasnojarsk var slagstøvler til bruk på toalettene ….., Jeg sier ikke mer.

Fra flyreisen, eller skal vi si ventingen..
Det var et sant liv om bord og jeg for egen del, syntes det hele begynte å bli ganske komisk. Var slett ikke redd, bare spent. Flyreisen tok ca. 4 timer og når vi nærmet oss Krasnojarsk tenkte jeg nok litt på landingen. Dette gikk imidlertid helt problemfritt og endelig var vi fremme. Og det skal jeg si - hvilken velkomst !

Som Michael Jackson
Det sto flere TV-stasjoner med glødende kameraer og ventet, intervjuer ble foretatt og vi slapp å gå mer enn noen få meter. Vi ble kjørt til bagasjeutleveringen og fra den turen og helt til siste dag foregikk all transport med politieskorte og blålys.
Krasnojarsk er en by med 1,5 mill. mennesker og det føltes litt sprøtt at alle lyskryss ble stoppet av politi når vi skulle kjøre gjennom byen. Vi behøvde aldri å vente noe sted og vi raste igjennom byen uten stans. Det var nesten som man følte seg som Michael Jackson eller lignende.

Neste store overraskelse var hotellet. Når damen åpnet døren til mitt rom ble jeg virkelig overrasket. Det var ett stort rom med kjøkkenkrok utstyrt med vannkoker og kjøleskap, lekkert bad, og en stor deilig dobbeltseng samt salong. Jeg kunne ikke hatt det bedre. Jeg så ingen kakkerlakker, maten var helt grei og folkene var hyggelig. Det manglet ikke papir på toalettet, ei heller var det kalt.

Bildet: Trond Johansen (tv), Einar Forfang og litt av folkehavet på tribunen!
Til vår første kamp dro vi av gårde samme dag som vi ankom. Litt trøtte, det er tross alt 6 timers tidsforkjell og vi var slitne etter reisen. Yenisei Stadion var fantastisk flott. De hadde egen bar og restaurant, flotte garderobeanlegg for eget lag, og helt greit anlegg for de besøkende. Våre guider ordnet opp for oss, vi slapp rett og slett å tenke på noe som helst.
Før kampen hilste vi i lagledelsen/reisefølget på sjefen for Yenisei, jeg hilste på Sergej Lomanov og jeg kunne sikkert ha giftet meg med en meget spesiell herremann som nok ikke var vant til kvinner blant reisefølget til et bandylag. Jeg var selvfølgelig høflig og nødvendig imøtekommende inntil jeg skjønte at han ikke var noen "av de betydningfulle", han var rett og slett full på vodka. Jeg ville jo ikke støte noen dersom det var viktige personer. Det er veldig vanskelig å forstå russere når man overhodet ikke kan språket. Russerne kan rett og slett ikke noe engelsk.

10-15000.
Vi fikk fantastisk applaus fra publikum når Stabæk entret banen til kamp, det var muligens 10-15000 på åpningskampen mellom Stabæk og Yenisei, og at vi tapte spilte ingen rolle. Personlig syntes jeg vi spilte svært bra med mange av våre beste utøvere i Norge og med ferske juniorer som debutanter i internasjonalt spill. Det var en utrolig opplevelse å se denne kampen og en sterk kontrast til vanlige norske forhold med meg og ca. 50 andre på tribunen når Stabæk spiller.

På dag to skulle vi spille mot Ols og Västerås, noe som fylte hele denne dagen. Trond og jeg fikk vår debut i Yenisei bar og vi spiste lunch sammen med ledere fra Västerås og med vår fortsatt fantastiske reiseleder Einar Forfang. Alt mens vi så på kampene gjennom store glassvinduer. Det var god stemning og selvfølgelig svært spesielt og uvant i forhold til norske forhold å se hvordan de russiske pampene fulgte kampene med fest, pomp og prakt gjennom vinduene i Yenisei Bar. Utenfor var det full stadion og 15 kuldegrader. Folk var skikkelig blide og alle var opptatt av Stabæk og spesielt vår fantastiske Alexander Yamtsov selvfølgelig. Han var konge på banen, og konge i intervjuet som det russiske fjernsynsteamet tok etter kampen mot Västerås.

Vi var muligens litt skuffet over at vi ikke vant over finnene, men vår spillerstall var nok litt redusert i akkurat denne turneringen. Litt fleipete må jeg også kommentere at Thomas Rosdahl spilte på høyre kant og fikk flest utvisningsminutter av våre spillere. Om han planlegger comeback, ikke vet jeg ?

Bronsekampen.
Søndag var vi klar for bronsje-finale mot finnene, denne kampen skulle vi ha. Men som alle vet gikk det ikke denne dagen heller. Imidlertid fikk vi med oss en skikkelig fin finale mellom Västerås og Yenisei og personlig syntes jeg det var flott at hjemmelaget vant. Det skapte en fantastisk stemning på tribunen og jeg vet bare om SM finalen som kan matche dette. Når seieren var et faktum skålte mor og far med bestemor og naboen i ren vodka, mens de satt og koste seg i friluft på tribunene med ca. 15 kuldegrader rundt ørene. Jeg vil aldri glemme dette og syntes selvsagt det var en stor opplevelse. Også dette med at vi var så velkomne, og alle var glade for å se oss. Vi i følget fikk til og med applaus når vi skulle finne VIP-plassene våre på tribunen. Alle ville fotografere oss og vi skrev autografer hele dagen. Det var nesten som en nedtur å komme hjem der vi bare var vanlige mennesker igjen.

Banketten var vår!
Vi tok kampropet "Stabækgutt" ved middagsbordet og oppførte oss virkelig som nordmenn med respekt for vår idrett. Vi hilste på guvernør Alexander Lebed, og fikk se hvordan det hele foregår når russere inviterer til fest. Da mangler det ingen ting - det var ikke plass til en tomat mer på vårt bord. Det ble selvfølgelig en skikkelig fest, og resten av nattens begivenheter vil jeg kalle for et privat arrangement.

Hjemturen begynte allerede i 5-tiden neste morgen. Den ble en reprise på turen til Krasnojarsk, mye venting og kø, atter kø. Vi kom tilbake til Moskva der det ventet en natt på hotell, før reisen tilbake til Norge startet. I Moskva fikk jeg derfor oppleve å se Den Røde Plass, jeg fikk en omvisning på gravplassen til Stalin, Lenin og alle de andre viktige herrer som har levd i Russland, og vi ble nesten arrestert ved den ukjente soldats grav. Ikke visste vi at det ikke var lov å gå akkurat der vi gikk. Alt i alt en utrolig opplevelse å være med på denne turen.

Folkesport av dimensjoner.
Når jeg kaller dette den utrolige reisen er det fordi man må nok være bandy-interessert for å oppleve Russland slik vi gjorde det. Vi fikk føle at bandyspillere betyr noe der borte og at det er en folkesport av dimensjoner. De har også en fantastisk måte å ta imot mennesker på selv om de faktisk ikke forstår et kvekk av hva vi sier, og vi ikke forstår dem heller. For meg ble dette en utrolig reise som jeg helt sikkert ikke hadde fått være med på om det ikke var for bandysporten. Til min egen sønn som satser bandy sier jeg bare - bli god nok til å få plass på ett lag som Stabæk, da vil opplevelsene stå i kø. Det hadde vært utrolig om samtlige bandyspillere i Norges land kunne fått oppleve dette, da ville nok sportens medlemmer økt med mange hundre prosent.

Så tusen takk for turen til alle spillere, ledere og til de tre dommerne som var med oss på turen fra Norge. Jeg er en opplevelse rikere som jeg aldri vil glemme!
Lise

FEM SEMIFINALER
For annet år på rad skal det spilles best av fem kamper i herrenes semifinaler.
Ikke uventet avanserte Stabæk og Mjøndalen til semi´n. Lagene sluttet på 20 og 19 poeng i eliteserien og tok seg greit gjennom kvartfinalene mot henholdsvis Ullevål og Ullern.
Sarpsborg har overrasket mange denne sesongen og tok bronsemedaljene på 12 poeng. Hjemvendte Christer Lystad & co slo som ventet Drammen i begge kvartfinalene.
Solberg ser ut til å ha klart generasjonsskiftet og endte på fjerde plass med 9 poeng.
Gutta fra "elva" hadde ingen større problemer med fjorårets semifinalist Røa i kvartfinalene.
Semifinalene er trukket og ble spilt som følger:
1. Søndag 24.februar: Mjøndalen 5(1) - Solberg 2(1), Mjøndalen. T: 400
1. Søndag 24.februar: Stabæk 14(9) - Sarpsborg 2(2), Stabekk. T: 150
2. Onsdag 27.februar: Solberg - Mjøndalen, 2(1)-5(3), Solbergelva. T: 150
2. Onsdag 27.februar: Sarpsborg 3(0)- Stabæk 5(3), Sarpsborg. T: 300
3. Fredag 1.mars: Mjøndalen (7) - (1) Solberg, Mjøndalen. T:
3. Fredag 1.mars: Stabæk 13(7) - 6(3)Sarpsborg, Stabekk. T: 90
Finale 9.mars: Stabæk-Mjøndalen
Serien:
26. desember: Mjøndalen - Solberg, 5-4
20. januar: Solberg - Mjøndalen, 2-9
2. januar: Stabæk - Sarpsborg, 5-2
27. januar: Sarpsborg - Stabæk, 4-9

Det bør også nevnes i denne sammenhengen at Solberg klarte 6-6 hjemme mot Stabæk den 6. januar, men tapte 22-2 på Stabekkbanen 8.februar. Mjøndalen slo Stabæk borte 6-1 den 16.januar, men tapte 9-6 på Vassenga den 10. februar. Mjøndalen "misset" seriemesterskapet på målstreken mot Sarpsborg den 30.januar. Snøværskampen endte 3-3. I kampen Sarpsborg - Stabæk, som endte 4-9, ledet Sarpsborg 3-1 etter taktisk godt spill i første omgang.
SEMIFINALENE GÅR SOM OPPSATT
Kveldens semifinalekamper i bandy spilles som oppsatt i Sarpsborg og Solbergelva. "Dommerstreiken" er avblåst, da en sponsor fra Stabæk-miljøet har sørget for penger som dekker tapt arbeidsfortjeneste til de tre dommerne som var uttatt til årets Russian Government Cup i Archangelsk. Forbundet og de internasjonale dommerne er nå enige.
Forbundet tilbød alle dommerne å reise, men av økonomiske årsaker uten tapt arbeidsfortjeneste og andre godtgjørelser. Alternativt tilbød forbundet å sende kun en dommer med full dekning. Dette mente dommerne ikke var akseptabelt.
OPPTAK PÅ NTG SKOLEÅRET 02/03
Målgruppen for opptak på Norges Toppidrettsgymnas (NTG) er, foruten aldersbestemte landslagskandidater, klubbspillere som har utvist spesiell motivasjon for å utvikle seg som bandyspiller. Det er mulig å søke alle alderstrinn. Toppidrettsgymnasiet har meget gode treningsfasiliteter og ligger bl.a i gangavstand fra Hauger kunstisbane/Bærum ishall. Bandylinjen har egen trener i 75% stilling og idag 13 elever fordelt på tre klassetrinn. Prøvetrening er mulig.
Kontakt hovedtrener Pål Hanssen på tlf: 67-150178, mob: 99649183. E-mail: paha@ntg.no
Søknadsfrist 1.mars.
Se også web.siden til skolen: www.ntg.no
BANDYREKORD

Sesongen 1980/81 satte Mjøndalens prikkskytter Tore Walther Kristiansen ny scoringsrekord i norsk bandy. På 18 kamper ble det 73 fulltreffere, dvs et snitt på 4,05 mål pr kamp. Rekorden har syntes nærmest uslåelig i drøyt 20 år.
Tore Walter (arkivbildet tv) fikk for øvrig med seg 25 A-landskamper for Norge og er idag bandyformann i Mjøndalen IF etter tidligere å ha ledet klubbens hovedstyre.
I 2002 skulle det altså skje, men historien begynner allerede forrige sesong med at bærumsgutten Pål Hanssen (29) vender nesen hjem etter seks års proffspill i Sverige. Landslagsspilleren (62A) lander på nytt i Stabæk-land, like ved barndomsklubben Frem 31. Han har da i mellomtiden vunnet E-cup og World Cup to ganger, tangert scoringsrekorden i en og samme toppseriekamp i Sverige med 9 mål og avgjort SM-finalen i 1994 (bildet) med to scoringer, da skadeskutte Boltic slo Vetlandas Jonas Claesson 2-1. Pål havnet dette året som nummer 4 på den svenske toppscorerlisten og lå i alle sine seks år i Sverige som nr 3-5 på rankingen. Dette uten å skyte på en eneste dødballsituasjon!?
I Stabæk har Pål klappet til på noen cornere, men de fleste målene er fortsatt omsatt som rene spillemål.
Den nye rekorden er 84 mål på 18 kamper - et snitt på 4.66 pr kamp. Rett og slett en fantastisk idrettsprestasjon!
STABÆK TIL ODEL & EIE

Stabæk tok sesongen 1992/93 sist første seriemesterskap etter at seriemesterskaps-ordningen ble innført i 1976. Bærumsklubben vant også i 1993/94. Året etter ble det Solberg, men fra 1995/96 har Stabæk vunnet 7 på rad. Mjøndalen tronet tidligere toppen med 8 seriemesterskap, men ble i år passert av Stabæk som nå har 9, og fikk sin velfortjente tredje vandrepokal til odel & eie.
Bildet: Bjørn Fredriksen (ex: Tåsen) sitt første seriemesterskap.

Adelskalender: Mjøndalen troner imidlertid fortsatt toppen på Adelskalenderen (1946-2002) med en ledelse på 5 poeng, dvs 1056 poeng mot Stabæks 1051 (se under statistikk).

KRETSENES SKOLEKAMPER
Gjennom vinterens kretsvise grunnspill deltok det tilsammen 63 lag fra 33 barneskoler, hvorav 16 jentelag. Til finalespillet på Jordal Amfi den 15.mars er det kvalifisert 4 jentelag og 4 gutt/mix-lag fra 5 fylker. For 10. gang siden skolebandyturneringen startet opp i 1958, arrangeres det også finalespill for jentene.

Pulje gutter/mix.
Smestad skole, Oslo
Strømdal skole, Telemark
Stabekk skole, Akershus
Mjøndalen skole, Buskerud
Pulje jenter.
Hosle skole, Akershus
Slemdal skole, Oslo
Brevik skole, Telemark
Kjeldås skole, Vestfold

SVENSKE FINALEN
Ullern IF arrangerer tur til SM-finalen i Uppsala 17.mars. Klubben har leid en 52-seters buss og har ledige ca 25 seter. Stipulert reisekostnad pr person kr 500,- (eventuelt mindre). Klubben har også 3 voksne- og 2 barnebilletter ledige, samt overnattingsmulighet fra lørdag til søndag. Pris for dobbeltrom SEK 700, enkeltrom SEK 660.
Avreise lørdag den 16.mars om morgenen. Retur etter finalen søndag ettermiddag/kveld.
Kontaktperson: Svein-Erik Hammerstad på tlf: A. 22-558983.
BILDER FRA BARNESKOLETURNERINGEN I OSLO
Den årlige barneskoleturneringen i Oslo samlet 26 lag fra 13 skoler, hvorav 5 jentelag. Tilsammen ca 300 utøvere, samt ca 150 ivrige supportere. Det ble spilt tilsammen 43 kamper i beste skoletid på Idrettshøgskolen på tre baner samtidig.
Følgende skoler deltok:
Skøyen, Huseby, Smestad, Svendstuen, Slemdal, Lilleaker, Lysejordet, Ullevål, Tåsen, Sagene, Lindeberg, Stenbråten og Bjøråsen.
I jentefinalen vant Slemdal skole 5-0 over Lilleaker (se bildet). I guttefinalen vant Smestad skole presisjeoppgjøret mot Skøyen med 1-0. Gutta og læreren jublet, køllene gikk i lufta og noen jenter gråt eller holdt rundt sine helter når seieren var et faktum.

Østlandsfinalen spilles på Jordal Amfi fredag 15.mars, også i beste skoletid. Der deltar gutte- og jentelag fra Akershus, Buskerud, Oslo, Telemark og Vestfold.

BARNESKOLETURNERING I OSLO 12.FEBRUAR
Den årlige barneskoleturneringen i bandy i Oslo har i år samlet 30 lag fra 14 skoler, hvorav 6 jentelag. Kampene spilles på Idrettshøgskolen på tre baner samtidig fra kl 0930 (jenter) til finale gutter som starter kl 1510.
Følgende skoler deltar:
Skøyen, Huseby, Smestad, Svendstuen, Slemdal, Lilleaker, Lysejordet, Ullevål, Tåsen, Sagene, Disen, Lindeberg, Stenbråten og Bjøråsen.
SLIK GIKK SNARØEN CUP
Snarøen Sportsklubb´s bandyturnering denne helgen ble grunnet forrige ukes mildvær flyttet fra Sportsplassen på Snarøya til Hauger kuntisbane. Været lørdag var vått, men søndag ble det strålende på alle måter.
Turneringen ble avviklet som 7ér bandy på fire baner for aldersgruppene gutter født 1989-94, samt for jenter 1991-92. Det var påmeldt 82 lag som tilsammen spilte 158 kamper. Alle lag møtte og alle kamper ble gjennomført etter programmet. Ca 900 bandyspillere var i aktivitet i løpet av weekenden.
Det rapporteres også at banemannskapet på Rud var meget service-innstilt og gjorde en flott jobb!
U19VM KEMEROVO SIBIR

Foto: Jan Henning Askheim
Vil du lese mer, link deg videre til Drammen Bandys hjemmeside.
SNARØEN CUP FLYTTET TIL HAUGER
Snarøen Sportsklubb´s bandyturnering er grunnet mildværet flyttet fra Sportsplassen på Snarøya til Hauger kuntisbane kommende helg.
Turneringen avvikles som 7ér bandy for aldersgruppene gutter født 1989-94, samt for jenter 1991-92. Det er påmeldt 82 lag som tilsammen skal spille 158 kamper. Ca 900 bandyspillere vil være i aktivitet i løpet av weekenden. Alt ialt vil erfaringsmessig ca 2500 mennesker være innom turneringen.
Det spilles på fire baner etter opprinnelig oppsett. Kampene starter lørdag morgen kl 0800 og siste kamp starter
kl 1730. Søndag begynner turneringen kl 0900 og avsluttes ca kl 1900.
Kontaktperson: Kjell Øiestad: Mob. 95731974.
FLYET UTENFOR RULLEBANEN - INGEN DRAMATIKK

Siste:
Det ny-oppsatte flyet fra Nizny-Novgorod lettet først kl 0100 natt til idag tirsdag med kurs for Moskva, hvor det landet på innenriksflyplassen kl 0200. Den norske troppen kom seg i seng på et hotel i Moskva først ved halvseks-tiden på morgenen. Etter 72 timers reise og to timers søvn bar det ut til utenriksflyplassen Sheremetyevo, hvor U19-landslaget reiste videre med Finnair AY 154 kl 1250 til Helsinki. Flyet mellomlandet kl 1340 lokal finsk tid. Finnairs AY 659 tok av kl 1510 fra Helsinki og landet på Gardermoen kl 1540 norsk tid.

Alt forløp uten dramatikk da flyet med de norske, svenske og finske U19-spillerne havnet utenfor rullebanen i Nizny-Novgorod i Russland mandag formiddag. Troppene var på vei hjem fra VM i bandy i Kemerova i Sibir og skulle lande i Moskva, men grunnet tåke ble det omdirigert til Nizny-Novgorod. I følge den norske lagledelsen merket man knapt at noe unormalt skjedde før det var over, men flyet hadde litt for stor fart på det glatte underlaget og havnet i snøen ca 150 m utenfor rullebanen. Ingen i den norske 25-manns troppen har gitt uttrykk for å bære større preg av situasjonen. Nytt fly er satt opp til Moskva kl 1700 norsk tid (endret). Troppen lander som normalt på Gardermoen tirsdag 5.februar kl 1545 (AY 659), etter mellomlanding i Helsingfors.
Kontaktperson NBF: Generalsekretær Tomas Jonsson, mob.90643566.

Den norske U19-troppen:
Henrik K. Larsen, Skeid, Christoffer Smerkerud, Ullevål, Bjørnar Gimre, Solberg, Lars-Erik Hermansen, Stabæk, Anders Kjelsrud, Solberg, James W. Coward, Røa, Stian Holmen-Jensen, Stabæk, Kim-André Karlsen, Sarpsborg, Peter Willoch, Stabæk, Marius Austad, Solberg, Kjetil H. Olsen, Solberg, Lars Petter W. Larsen, Stabæk, Anders Wam, Solberg, Lars Arnø, Øvrevoll/Hosle, Terje Thalberg, Snarøen og Johannes Myckland, Stabæk.
Forbundskaptein er Stefan Johansson som har med seg Jan Henning Askheim og Sverre Pedersen i lagledelsen.
Dommere: Jørn-Ivar Pettersen, Solberg, Asbjørn Johansen, Solberg og Knut Grothaug, Haslum.
Dommersjef: Rolf Wendt Andresen var oppnevnt av FIB som turneringens dommersjef.
I tillegg inngår bandypresident Kjell Hovland Olsen og landslagssjef Rolf Hæhre i den norske 25-mannstroppen.
BANDYENS SUPERHELG

VM U19 KEMEROVO, SIBIR, RUSSLAND:
1.februar: Sverige-Norge, 13(6) - 0(0).T:3000
Litt om matchen:
Norge møtte Sverige i den mindre staden Arkrikchik, ca 1 times busstur utenfor Kemerovo. Matchen ble spilt i snøvær og i ca 5 minusgrader. Svenske målscorere: Daniel Andersson 4, Kalle Spjuth 3, Jonas Edling 3, Per Hellmyrs, Mikael Billander 1 och Jonas Nygren 1.

1.februar: Russland-Finland, 1(0)-3(2). T:20000
Litt om matchen:
Et gedigent prestisjenederlag for russisk bandy som er verdens ledende bandynasjon i alle øvrige klasser.

2.februar: Sverige-Finland, 12(5)-1(0). T: 10000
2.februar: Russland-Norge, 7(3)-0(0). T: 15000
2.februar: Finland-Norge, 6(3)-1(1). T: 4500. Norsk mål: Marius Austad (Solberg)
2.februar: Russland-Sverige, 0(0)-5(2). T: 22000
Litt om matchen:
Det norske laget overvar kampen i minus 2 grader. Lagledelsen meldte at russerne var sjanseløse mot et meget godt svensk lag. Russland måtte nå spille bronsekamp mot Norge, til stor skuffelse for det store og bandykyndige hjemmepublikummet.
(Norges forb.kapt Stefan Johansson: mob:982-43104)

3.februar: Bronsekamp, Russland - Norge, 10(5)-0(0). T: 14000

3.februar: VM-finale, Finland - Sverige, 0(0)-8(5). T: 16000

Tidene er lokale tider. Tidsforskjellen mellom Norge og Kemerovo i Sibir er + 6 timer.
Det innebærer at Norges bronsekamp mot Russland ble spilt klokken 05.00 norsk tid søndag den 3.februar og finalen kl 0900.
Innledende kamper ble spilt 2x30 minutter. Finalene 2x45 minutter.

NORDISK U17, STABEKKBANEN, BÆRUM:
1.februar: Norge-Sverige, 5(2)-14(8). T: 160
Litt om matchen:
Sverige ledet 2-0 etter 8 minutters spill under glimrende forhold ved kampstart på Stabekkbanen i Bærum. Norge reduserte til 1-2 etter 10 minutter ved Daniel Skrettingland (Skeid). Sverige økte allikevel til 3-1 før Thomas Drevvatne (Ready) i det 14. spilleminutt besørget Norges andre mål. Så kom det anmeldte snøværet og spilletempoet ble til dels preget av den hvitkledte kunstisbanen. Svenskene tok etterhvert over og gikk til pause på ledelsen 8-2. I andre omgang skulle Sverige øke til hele 11-2 før Norge reduserte ved Kristian Randsborg (Ullern). Norge var nå betydelig mer med i matchen, men kunne ikke hindre ytterligere to svenske scoringer. De norske gutta gav imidlertid aldri opp og ble belønnet med to scoringer i det 83. og 89. spilleminutt, ved henholdsvis Daniel Skrettingland og Kristian Randsborg. Norge hadde flere store sjanser i denne sluttperioden, men lykkes ikke å få ballen bak den gode svenske målvakten.
Jyruen kåret 6-målsscorer, Markus Ståhl (merk navnet), til Sveriges beste spiller og Kristian Randborg (2 mål) til Norges beste.
160 tilskuere på guttelandskampen koste seg i vinterværet under et prikkfritt arrangement på "Plassen".

2.februar: Sverige-Finland, 10(8)-4(0). T: 95
Litt om matchen:
Sverige Nordiske Mestere: Sverige viste oppvisningsspill av ypperste klasse i første omgang mot et finsk lag som totalt og overraskende manglet sin velkjente "sisu". Svenskene gikk fullt fortjent til pause på ledelsen 8-0. Annen omgang skulle bli betydelig jevnere både i spill og sjanser. Finland vant til slutt denne 4-2, men sluttresultatet 10-4 til svenskene betyr at de er nordiske mestere i U17-klassen 2002.
Sveriges beste: Joel Edling. Finlands beste: Ville-Veikko Angeria.

3.februar: Norge-Finland, 1(1)-7(5). T: 180
Litt om kampen:
"Sølvkampen":Norge og Finland måtte som forventet kjempe om sølvmedaljene i den siste kampen på Stabekkbanen i Nordisk Mesterskap for U17-klassen 2002. Sverige tok allerede lørdag sitt tredje napp på rad, i den store nordiske vandrepokalen.
De norske gutta var sterkt preget av nerver. Allerede etter 16 minutters spill ledet Finland 3-0. Den norske reduseringen kom først i det 23. spilleminutt ved lagets kaptein, Daniel Skrettingland fra Skeid. To minutter senere sørget Finlands beste spiller, Ville-Veikko Angeria, for 4-1. Samme spiller økte den finske ledelsen til 5-1 seks minutter senere. Det norske laget kom bedre med i andre omgang, men kunne ikke hindre Ville-Veikko Angeria´s "ekte hat-trick" i det 53. spilleminutt. 9 minutter før slutt fastsatte Finland sluttresultatet til 7-1 over Norge.
Finlands beste: Ville-Veikko Angeria. Norges beste: Daniel Skrettingland.

Sluttabell:
Sverige: 2 2 0 0, 24-9, 4p
Finland: 2 1 0 1, 11-11,2p
Norge. : 2 0 0 2, 6-21, 0p

Turneringens toppscorer: 8 mål - Markus Ståhl, Bollnäs, Sverige.
Selve arrangementet: Terningkast 6

Samtlige kamper ble spilt 2x45 minutter.

VM U16/15 SÖDERHAMN, SVERIGE
1.februar: Sverige-Finland, 4(0)-0(0). T: 300

1.februar: Norge-Russland, 1(1)-(7)12. T: 50
Litt om matchen:
Stillingen var 3-1 til Russland til det gjenstod 4 minutter av første omgang. Deretter kom de russiske målene på løpende bånd og til pause stod det 7-1. Det norske målet før pause ble besørget av Ola Wang (Konnerud). I andre omgang økte russerne til 12-1, som også ble sluttresultatet.

2.februar: Finland-Norge, 3(1)-7(1). T: 130
Litt om matchen:
Første omgang var meget jevnspilt, men de norske gutta ble etterhvert for sterke for finnenes unge lag. Norges målvakt, Rune Stengelsrud (Skeid), var tydeligvis også i form og det meldes om mange fine redninger. Simon Stavis (Solberg) scoret 3 mål for Norge, Ola Wang (Konnerud) 2 mål, Jan Olav Løining (Stabæk) og Magnus Høgvold (Stabæk) 1 mål hver. Finland 2 mål ved Mikka Lukaasilo og 1 ved Tony Laakso.

2.februar: Sverige-Russland,0(0)-9(7). T: 411

2.februar: Norge-Sverige, 1(1)-5(2). T: 300.
Norges mål: Magnus Holst-Andreassen (Stabæk).

2.februar: Russland-Finland, 9(4)-0(0). T: 320

3.februar: Bronsekamp, Norge - Finland, 3(3)-5(2). T: 100
Litt om matchen:
Etter glimrende spill i første omgang burde Norge klart en seier, men en bandykamp varer som kjent to omganger. En meget opplagt Magnus Høgvold (Stabæk), som også har vært Norges beste i turneringen, scoret det første målet på en gjennomløpning. Andreas Hagen (Skeid) sørget deretter for 2-0 ledelse på en corner. Finnene reduserte til 1-2, men Ola Wang (Konnerud) traff på nok en corner og Norge ledet 3-1 over Finland i det uoffisielle VM´s bronsekamp. Etter en finsk redusering, gikk det norske laget til pause med en ledelse på et mål.
Annen omgang ble en stor norsk skuffelse. Med velkjent "sisu" kjempet finnene det norske laget ut av stilen. Nordmennene sluttet delvis å spille ballen og det hele ble preget av enkeltmannsforsøk. Norge kunne hatt flere mål, spesielt Magnus Høgvold hadde flere gode sjanser mot slutten av kampen, men oppgjøret mot de "tusen sjøers land" endte nok en gang med finsk seier.

3.februar: Finale, Sverige-Russland 2(1)- 3(2). T: 400

Alle kamper ble spilt 2x30 minutter.