Februar 2003

SNARØEN VANT 1.DIVISJON

Redaksjonen gratulerer Snarøen som vinner av årets 1.divisjon. Laget tok 29 poeng, det samme som Drammen. Snarøen og Drammen spilte to uavgjorte kamper i serien (5-5 og 7-7), men i den første kampen vant Snarøen 6-1 og ble derfor best på innbyrdes oppgjør.
Se for øvrig under "seriene".
Foruten 1.divisjonslagene Snarøen, Drammen og Ullern er elitelaget Ullevål kvalifisert for sluttspill om to plasser i eliteserien for sesongen 2003/04.
MJØNDALEN SERIEMESTRE

Da gratulerer vi Mjøndalen IF som seriemester sesongen 2002/03. Bruntrøyene tok seriegullet med 30 poeng foran Sarpsborgs 21 poeng.
I NM-sluttspillet møter Mjøndalen Solberg i semi´n og Sarpsborg møter Stabæk i
"best av fem". Se for øvrig under "seriene".

Dette var det første seriemesterskapet til Mjøndalen siden 1985 og bruntrøyenes
9. seriesmesterpokal siden ordningen ble innført i 1976. Foruten 1976, 1985 og 2003,
vant MIF serien i 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1983.
Bildet: Mjøndalens glade mestere etter fjorårets NM-seier.
Foto: Drammens Tidende, Helle Aasand.

REKORDDELTAKELSE I OSLO - SKØYEN OG SLEMDAL VANT.
Til den årlige barneskoleturneringen i Oslo deltok det rekordmange 45 lag fra 15 skoler, hvorav 8 jentelag. Noen lag måtte stå på venteliste. I fjor deltok 26 lag fra 13 skoler, inkludert 5 jentelag.
Turneringen fant sted på Idrettshøgskolen tirsdag den 18.februar. Det ble spilt på tre baner samtidig fra kl 0900-1615. 63 kamper ble avviklet mot ifjor 43. Som dommere stilte elvene fra bandylinjen på Norges Toppidrettsgymnas.
Nærmere 450 utøvere pluss 150-200 klassekamerater kranset kunstisbanen på NIH og skapte mye liv og røre denne solfylte tirsdagen.

Følgende skoler var deltok:
Skøyen, Huseby, Smestad, Svendstuen, Slemdal, Bestum, Lilleaker, Lysejordet, Ullevål, Tåsen, Kringsjå, Korsvoll, Rustad, Furuset og Bjølsen.
Interessant å merke seg at Rustad og Furuset er beliggende i typiske ishockeymiljøer og at Bjølsen skole er tilbake. Muligens har Sagenes bandyskole på Voldsløkka begynt å gi frukter!

I jentefinalen vant i år Slemdal 6-0 over Rustad. Slemdal slo ifjor Lilleaker 5-0 i finalen.
I gutteklassen vant Skøyen skole 3-0 over Lilleaker.
I guttefinalen ifjor vant Smestad skole presisjeoppgjøret mot Skøyen med 1-0.
NB! Bildene er fra fjorårets turnering på Idrettshøgskolen.

Østlandsfinalen spilles igjen på Jordal Amfi, trolig fredag 15.mars i beste skoletid. Der deltar gutte- og jentelag fra Akershus, Buskerud, Oslo, Telemark og Vestfold.

MER SKOLEBANDY
Akershus arrangerte i tradisjon tro barneskolekampene som en serie over seks dager i januar/februar. I år deltok 14 lag fordelt på 9 skoler, hvorav 10 gutte- og 4 jentelag. Deltakelsen holder seg relativt stabilt fra år til år.
Som vanlig er det Knut Stunner (bildet tv) som er arrangør og altmuligmann for turneringen. Stunner uttrykte for øvrig sterk misnøye over Høvik Verk skole som igjen glimret med sitt fravær i skolebandyen.
Gutteklassen ble vunnet av Eikeli skole og jenteklassen av Stabekk skole.

Bildet th: Lærer Gunnar Hjetland (th) vant gutteklassen med Stabekk skole ifjor, men kommer i år til finalen på Jordal Amfi med jentelaget.

Telemark avviklet skoleturneringen på Skien isstadion den 14.januar. Klosterskogen Videregående skole var teknisk arrangør på oppdrag fra bandykretsen.
Det deltok 17 lag fra 7 skoler, hvorav 10 guttelag og 7 jentelag. Dette betyr ca 170 barn i aksjon på isen. Moflata (Skien) vant både gutte-og jenteklassen. Ifjor deltok 14 lag fra 6 skoler. Også i Telemark har interessen for skolebandy økt. Foruten deltakelse fra 4 Skiens-skoler, er det hyggelig å registrere 3 skoler fra kjente bandymiljøer;
Vestsiden skole (Pors), Brevik skole (Brevik), Stridsklev skole (Urædd).

I Buskerud deltok 9 lag fra 7 skoler, hvorav 1 jentelag (Åsen skole) som spilte mot gutta.
I fjor deltok 7 lag inkludert, 1 jentelag.
Følgende skoler spilte på Solbergbanen:
Gulskogen, Øren, Mjøndalen, Åsen(2), Solberg (2), Steinberg og Kjeldås fra Sande i Vestfold.
Solberg skole vant turneringen og får reise inn til finalespillet på Jordal Amfi.
NY BANDYBROSJYRE
NYTTÅRSGAVE FRA BANDYFORBUNDET
Forbundet har nylig gjort ferdig et større opplag av en informasjonsbrosjyre om bandysporten. Innholdet beskriver og viser bilder fra "verdens hurtigste lagidrett",
tar for seg historikk, nasjonal og internasjonal utbredelse, klubbadresser og ikke minst hvilke positive verdier som tilligger sporten.
Hver klubb vil få tilsendt et visst antall eksemplarer som skal fordeles på laglederne,
fra knøtt til oldboys. Brosjyren kan suppleres ut på vinteren ved behov.
Tanken er at hver gang klubben eller lederne for de respektive lag har kontakt med større eller mindre sponsorer, kommunale instanser eller pressen, skriver klubben et brev på sitt brevark og legger det i folderen inne i brosjyren.
Forbundet håper at brosjyren kan resultere i større oppmerksomhet for bandysporten og bidra til en styrking av klubbenes store, og kanskje mange små sponsorinntekter.

Bandybrosjyren:

Man kan også hente ned brosjyren i pdf format her (høyreklikk).

LISENSKONTROLL
Fobundet varsler med dette om at det i helgen vil bli gjennomført lisenskontroll på utvalgte lag. Dette både på seniorsiden og på aldersbestemt.
LISENSEN
Forbundet har i disse dager sendt klubbene lister for kontroll av innbetalt lisens.
På samme tidspunkt ifjor var det registrert ca 300 flere innbetalte lisenser.
Det vil i løpet av svært kort tid bli gjennomført kontroller i tilknytning til bandykampene.
I tillegg vil klubbene bli bedt om skriftlig å bekrefte lisensinnbetaling for sine lag.
På innebandysiden har man gjennomført lisenskontroller to helger på rad. Flere individuelle bøter er utstedt og en klubb er bøtlagt med kr 6000,-.

HUSK AT DU IKKE ER SPILLEBERETTIGET FØR BANDYLISENSEN ER BETALT.

Fullstendige forsikringsvilkår med forsikringssummer, se lenger ned.
Ved spørsmål om vilkår eller skade ring if... tlf. 02 400.

SPILLEBERETTIGELSE/FORPLIKTELSER:
Samtlige spillere som skal delta i konkurranser administrert av forbund eller krets skal løse lisens. Før kampstart skal kvitteringer for betalt lisens kunne forevises i sekretariatet. Dommeren plikter å kontrollere at samtlige har gyldig lisens og rapportere om eventuelle missligheter. Lisensen er gyldig for de idretter som administreres av NBF. Spillere som deltar i obligatoriske kamper i flere enn en idrett, plikter å krysse av for disse på innbetalingsblanketten, eller informere Forbundskontoret skriftlig. Bruker en klubb ikke-lisensierte spillere, legges klubben en bot på kr. 250,- pr. spiller pr. kamp. Dersom klubben ikke foreviser dokumentasjon på betalte lisenser legges klubben en bot på kr. 500,- pr. kamp.

SIKKERHETSFORSKRIFT: Spillere skal bruke godkjent beskyttelsesutstyr i.h.t. idrettenes regelverker. Brudd på regelen kan medføre reduksjon/bortfall av erstatning.

VIKTIG! Før avtale om operasjoner skal skadeavdelingen kontaktes.

NBF                             GRUNNLISENS     UTVIDET LISENS
13-17 år                          250,-            450,-

Over 17 år                        400,-            650,-

Spillere som fyller 13 år etter årsskiftet inneværende sesong må etter fylte 13 år løse lisens på kr. 80,-, da de ikke lenger er dekket av NIF`s barneidrettsforsikring. Ta kontakt med Norges Bandyforbund.

RESULTATER PLAY OFF 3.DIVISJON

S.omg 1: lørdag 08.02
Frem 31 - Mif II, Stabekk, 12-4
Hauger - Haslum, Hauger, 8-2
Skien - Njård, Skien, 8-3, (Merk! Søndag 09.02)

De neste rundene spilles tirsdag 11.2, lørdag 15.2, tirsdag 18.2 og lørdag 22.2.
Se for øvrig under "seriene".
FARLIG SKØYTEJERN

Fra Sverige:
Svenska Bandyförbundet granskar den nya farliga bandyskridskon.

En ny typ av bandyskena har tagits fram senaste åren. Som spelarna vill utnyttja maximalt. Skenan säljs rak med något rundade hörn men när de slipas försvinner rundningen ganska snabbt vilket gör att ändarna blir till skarpa spetsar.
- Det är Graf-skenan NT 3000 som kom för några år sen som gör att man får ut längre åkyta och radie. Hela skenan kan utnyttjas som åkyta, säger Robert Sundquist, chefsmaterialare i Kalix Bandy. Därför ser de flesta bandy-skridskor i dag ut som sparkmedar utan någon som helst rundning varken fram- eller baktill.
- Såna här skenor kräver att spelarna har lite i benen och är därför ingenting för småpojkar. Men dom har tagit efter de stora pojkarna, säger Robert Sundquist. Det har också inträffat en hel del incidenter, bland annat har skridskoskenor skurit igenom benskydd.
Inte minst målvakterna lever farligt eftersom de ofta kommer utrusande mot anfallande spelare. Det finns redan regler i bandyförbundets tävlingsbestämmelser där det står att skridskorna inte får ”vara försedda med skarpa spetsar eller liknande som kan vara till fara för andra”. Det är just detta som ska kontrolleras nu till helgen då bandyförbundet beordrat domarna att göra en materialkontroll i följande serier:
4 Elitserien/allsvenskan.
4 Elitserien damer
4 Division I herrar
4 Division 2 herrar
4 U 19 och U 17
Direktiven är att skridskoskenans hörn ska vara väl avrundade. Radien för avrundningen ska var minst fem millimeter.

Norge:
Norges Bandyforbund har kun registret noen få tilfeller. Disse er blitt påpekt og fulgt opp i respektive klubb. Man har enda ikke oppfattet saken som noe stort problem, men kontroller kan komme. Spillereglementet pkt 2.3 sier følgende: "......Disse må ikke ha skarpe spisser eller lignende, som kan være farlig for andre. Den bakre opphøyde delen av skøytejernet skal utstyres med plastpropp eller annen godkjent beskyttelse".
Forbundet vurderer om 5mm regelen for avrunding skal tas inn i reglementet som en presisering.

Bildet: Kosa BS 500 har riktig avrundet skøyteegg.
"Livsfarlig ekperimentering.
Det er også påpekt tilfeller i Sverige hvor utøveren har slipt ned skøyteeggens bredde til nærmere 1mm. Denne "kniven" kan rett og slett være lisfarlig for andre spillere. Eggen skal ha en bredde på minst 2.9 mm. Det er noe som heter "tenke sjøl", eller "sunt bondevett". Må dette inn som en presisering i regelverket også ??
A-landslaget som møtte Sverige U23

Målvakter: Lars Johanson, Stabæk, Kenneth Laurtizen, Mjøndalen.
Forsvar: John R. Øen, Mjøndalen, Tom Andersen, Mjøndalen, Kjetil Gundersen, Solberg, Tom R. Bråthe, Sarpsborg, Anders Martinsen, Sarpsborg, Kjetil Bergh, Mjøndalen.
Midtbane/angrep: Pål Hanssen, Boltic/Gøta, Christer Lystad, Sarpsborg, Jørn W. Kristiansen, Mjøndalen, Ole Blom, Solberg, Nikolay Hauger, Stabæk, Christian Waaler, Stabæk, Jonas Grøterud, Stabæk.
Thomas Moen, Solberg og Stian Kristiansen, Mjøndalen, måtte melde forfall grunnet sykdom.

LANDSKAMPENE:
Lørdag 1.februar: Rättvik, Sverige U23 - Norge A, 4(1)-5(3)

Målscorere:
0-1 Nikolay Hauger 9'
1-1 Daniel Andersson 30'
1-2 Ole Blom 32'
1-3 Jørn W. Kristiansen 30'
1-4 Pål Hanssen 49'
2-4 Per Tornbeck 52'
2-5 Christer Lystad 62'
3-5 Daniel Andersson 75'
4-5 Anders Immash 78'
Norges beste:Christer Lystad (Sarpsborg)
Utvisninger:
Norge:75 min
Sverige:10 min

Finland - Sverige.
Trollhättan 1.februar: Sverige A - Finland A, 4(1)-5(1)
Otterbäcken 2.februar: Sverige A - Finland A, 6(3)- 2(1)

Søndag 2.februar: Söderhamn, Sverige U23 - Norge A, 9(2)-0(0)

Webside: Trykk her: Sverige U23-Norge A

Bildene:
Norges svenske forbundskaptein Per-Eik Saikoff (tv) og Mjøndalsveteranen Tom Andersen (79A).

U19 UTTAK NORDISK MESTERSKAP

Norges Bandyforbund (NBF) tok ut følgende tropp til Nordisk mesterskap for U19 som fant sted i Söderhamn helgen 31.januar - 2.februar:

Christoffer Smerkerud (f.1985), Ullevål, Henrik Hoel, (f, 1985), Stabæk, Jørgen Kjendlie,
(f. 1984), Øvrevoll/Hosle, Martin Sandell, (f. 1984), Skeid, Daniel Olaisen, (f.1985), Drammen, Henrik Melcher (kapt.), (f. 1984), Øvrevoll/Hosle, Steven Russel, (f. 1984), Øvrevoll/Hosle, Marius Austad, (f. 1984), Solberg, Jan Magnus Olaisen, (.f. 1984), Drammen, Anders Kjelsrud, (f. 1984), Solberg, Simen Clausen (mv.), (f. 1985), Øvrevoll/Hosle, Lars Watvedt, (f. 1985), Drammen, Peder Østberg, f. 1985), Stabæk, Aleksander Smerkerud (f. 1984), Ullevål, Erik Hess (f. 1984) Stabæk.

Hjemmeværende reserver:
Thor Espen Thorvaldsen, (f. 1985), Ready, Daniel Skrettingland, (f. 1985), Skeid, Jonas S. Andersen, (f. 1985), Høvik, Kristian Randsborg, (f. 1985), Ullern, Thomas Drevatne,
(f. 1985), Ready, Sebastian Kluwer (mv.), (f. 1985), Stabæk, Terje Thalberg, (f. 1984), Snarøen, Marius Andersen, (f. 1985), Stabæk.

Hovedleder: Rolf Hæhre
Forbundskaptein: Ståle André Wiig
Ass. landslagstrener: Jan Henning Askheim
Matrialforvalter: Jan Berard-Andersen
Dommer: Bjørn Olav Olsen

NORDISK MESTERSKAP U19 SÖDERHAMN:
Fredag 31.januar: Sverige - Finland, 13(7)-2(1)
Lørdag 1.februar: Norge - Finland, 2(0)-10(2)

Norges mål: Marius Austad, Steven Russell.
Søndag 2.februar: Sverige - Norge, 17(5)-2(1)
Norges mål: Steven Russell, Jan Magnus Olaisen.

Nr 1: Sverige
Nr 2: Finland
Nr 3: Norge

Bildet th: Per Söderlund (Brobergs IF), leder av Hälsingland Bandykrets
og medarrangør i Söderhamn.

Slik gikk det i forrige U19 Nordisk, Oslo 2001:
Norge - Sverige, 2-8
Sverige - Finland, 9-3
Norge - Finland, 3-3
Merk! Finland utlignet mot Norge 5 sek. før kampslutt.
Finland tok sølv på bedre målforskjell.

Nordisk U19 har egen webside.
Trykk her: Nordisk U19
UTTAK VM U17

Norges Bandyforbund (NBF) tok ut følgende tropp til VM for U17 som fant sted i Mikkeli, Finland 30.januar - 2.februar:

ALEKSANDER NYGAARD, (mv)(f.1986), STABÆK, RUNE STRENGELSRUD, (mv)(f. 1986), SKEID, MAGNUS HØGVOLD, (f. 1986), STABÆK, ØYVIND MATTSON, (f. 1986), HAMAR, HENRIK TENNEBECK, (f. 1986), STABÆK, OVE RONNY NØRGAARD, (f. 1986), SANDVIKEN,
OLA WANG, (f. 1986), DRAMMEN, ANDREAS HAGEN, (f. 1986), SKEID, KNUT HOLMEN-JENSEN, (f. 1987), STABÆK, SIMEN HOLMEN JENSEN, (f. 1987), STABÆK, ODD REMY BORGERSEN,
(f. 1986), SOLBERG, SIMON STAVIS, (f. 1986), SOLBERG, SINDRE JØRGENSEN, (f. 1986), SOLBERG, ANDERS CHRISTENSEN, (f. 1986), STABÆK, JAN OLAV LØINING, (f. 1986), STABÆK, MAGNUS HOLST ANDREASSEN, (f. 1986), STABÆK.

Hjemmeværende reserver:
BJØRN OLAV SMØRGRAV, (mv) (f. 1986), SOLBERG, ANDREAS ASKHEIM, (f. 1986), DRAMMEN, LARS FREDRIK OLSEN, (f. 1986), SOLBERG, THOMAS ÅGREN, (f. 1986),
DRAMMEN, MATTIS NYHAGEN, (f. 1986), HAMAR, ANDERS MADSEN, (f.1986) READY.

Forbundskaptein: Even Jerring
Lagledere: Kristian Nygaard og Per Kåre Hagen
Matrialforvalter: Frode Christensen
Dommer: Lars Stian Nygaard

VM-kampene:
Grunnspill (2x30min)etter norsk tid:
Fredag 31.januar kl 0900: Sverige - Kazakhstan, 7-0, Lappeenranta(Villemarstrand)
Fredag 31.januar kl 1200: Sverige - Norge, 3(1)-1(1), Lappeenranta(Villemarstrand)

Målscorer Norge: Knut Holmen-Jensen (frislag 5.min, 0-1). Ifølge svenskene ydet det norske laget overraskende god motstand i en kamp som ble spilt i 20 kuldegrader.
Fredag 31.januar kl 1000: Finland - Russland, 3-6, Varkhaus
Fredag 31.januar kl 1600: Kazakhstan - Russland, 0-11, Mikkeli
Fredag 31.januar kl 1900: Norge - Finland, 2(1)-3(1),Mikkeli

Målscorere Norge: Knut Holmen-Jensen (corner 5.min., 0-1),
Andreas Hagen (spillemål 28.min, 2-3).

Lørdag 2.februar kl 1000: Kazakhstan - Finland, 0-7, Lappeenranta
Lørdag 2.februar kl 0900: Norge - Russland, 2(0)-6(3), Varkhaus

Målscorer Norge: Ola Wang(corner 36.min, 1-4 , Knut Holmen-Jensen, corner 58.min, 2-6.
Lørdag 2.februar kl 1200: Russland - Sverige, 3-0, Varkhaus
Lørdag 2.februar kl 1600: Norge - Kazakhstan, 6(3)-1(0), Mikkeli

Målscorere Norge: Simon Stavis 3, Magnus Høgvold 1, Andreas Hagen 1, Jan Olav Løining 1.
Lørdag 2.februar kl 1900: Finland - Sverige, 5-4, Mikkeli

VM sluttspill (2x45min):
Søndag 2.februar: Bronsekamp, Sverige - Norge, 5(3)-1(1), Lappeenranta(Villemarstrand)
Norges mål: Knut Holmen-Jensen
Søndag 2.februar: VM finale, Russland - Finland, 6(3)-3(0), Mikkeli

Gull: Russland
Sølv: Finland
Bronse: Sverige
Nr 4: Norge
Nr 5: Kazakhstan

Slik gikk det i forrige U17 VM, Sverige 2001:
Finland - Sverige, 1-4
Norge - Russland, 2-4
Sverige - Norge, 7-2
Russland - Finland, 7-0
Norge - Finland, 2-3
Russland - Sverige, 5-3
Bronsekamp: Norge - Finland, 7(1)-2(1)
Finale: Sverige - Russland,3(1)-2(1)
Norges beste: Christoffer Smerkerud, Ullevål, Steven Russel, Øvrevoll/Hosle og Daniel Skrettingland, Skeid.

VM U17 har egen webside skrevet på engelsk
Trykk her: WCS YOUTH-17

Bildet: 12 av fjorårets U16-spillere er
med i 16-mannstroppen til årets U17 VM.