Februar 2004

SVERIGE TOK GULL I KVINNE-VM
Storfavoritten Sverige erobret gullet i historiens første bandy-VM for kvinner med å slå Russland 7-0 i VM-finalen i Lappeenranta.
I bronsekampen tapte det norske landslaget 8-1 (3-0) for vertslandet Finland, som får toppkarakterer for VM-arrangementet.
USA, som ønsker VM´2006 til Minneapolis, måtte nøye seg med 5.plassen.

Lappeenranta/Villemarstrand, Ann-Mari Ellefsen

Onsdag 18.februar:
Bildet: Målmaskinen Johanna Pettersson, Sverige, scoret historiens første
VM-mål for kvinner, foto Stefan Sjödin.

Den norske troppen ble samlet i Oslo tirsdag kveld og reiste med fly til Helsingfors onsdag morgen. Derfra videre med buss til VM-byen Lappeenranta, eller Villemarstrand som den heter på svensk.
Kort etter ankomst var det oppmarsj gjennom byen fra det fine hotellet med samtlige VM-lag bort til kirken. Her ble VM-turneringen velsignet og alle lagkapteiner sverget turneringsed.
Åpningssermonien på stadion var flott! Det var fakler, taler, sang, isdans og mye fyrverkeri.
Norge spilte ikke første dag og den norske troppen overvar derfor åpningskampen som endte 9-0 til VM-favoritt Sverige over Russland. Neste kamp vant Finland 9-1 over USA.
Det var under minus 20 kuldegrader og føltes fryktelig kaldt.
Fra den opprinnelige VM-troppen (se arkiv februar) var Ellen Bråthen og Anne Merethe Sjøeng, begge Sagene, erstattet av Kristine Østensen, Stabæk og Ingrid Kathrin Ingebrigtsen fra Bergen.

Torsdag 19. februar:
Noe mildere, bare minus 14 grader. Samtlige jenter kjøpte seg bobledresser.
Sverige slo på formiddagen USA 8-0 og Norge tapte 12-1 for Finland med den tidligere "Hasle/Løren"-stjernen Hanna Elizabeth Teerijoki på laget. Norsk mål på straffe av Beate Bjølgerud, Stabæk. Senere på kvelden møtte de norske jentene Russland og tapte 9-0.

Fredag 20. februar:
Sverige-Norge 5-0, (1-0).
(Norges damer avbildet med tv matriellansvarlig Øyvind Sakshaug,
th forb.kapt Freddy Hansen og lagleder Ann-Mari Ellefsen.)

Norge overrasket mot storfavoritten Sverige. Spesielt 1.omgang var tett og jevnspilt. Det norske kollektivet fungerer bedre og bedre for hver kamp. Styringen i den defensive fasen var disiplinert, noe som skapte frustrasjon hos Sverige. Svenskene scoret tre mål på corner. Både spillet og resultatet var oppmuntrende foran det avgjørende møte med USA senere i kveld, som Russland i formiddag slo 9-1.

Norge klar for semifinalen etter at damene slo USA 5-1. Norske målscorere var Sari Hiltula Sjøsæter, Sagene med 3 mål, Hanne Teigstad, Sagene og Lene Skrettingland, Skeid med 1 mål hver.

Lørdag 21.februar:
Semifinale: Sverige-Norge, 17-0, (9-0)
Semifinale: Russland-Finland, 6-5, (3-1)

Søndag 22.februar:
VM-BRONSEKAMP: Finland-Norge, 8-1, (3-0)
Norges mål: Tone Silvander, Sagene
Norges beste: Hanne Teigstad, Nordre Sande

VM-FINALE: Sverige-Russland, 7-0, (3-0)
Norsk hoveddommer: Lars Stian Nygaard, Skeid.

VM-finalen damer på TV
Det rapporteres fra VM om bra publikumsoppslutning og interesse fra media. Med finske YLE-TV som produsent, sender Sveriges Televisjon på Kanal 24 damefinalen forskutt fra kl 1645 på søndag 22.februar. Finalen spilles kl 1130 norsk tid.
Bildet th: Line Odén, Sveriges målvakt, foto Stefan Sjödin.

Mer info om VM:
Sport for Alle dekker VM KVINNER:"sportforalle"
Finsk hjemmeside om VM KVINNER:Trykk på høyre kolonne
"Bandy WCS 2004 for woman".
Svensk hjemmeside VM KVINNER: Trykk på høyre kolonne nederst
"Bandy VM Sweden".
USA - CANADA
Fra Kentas bandyside 12.februar 2004

USA slog Canada i träningsmatch
MINNEAPOLIS
Den gångna helgen möttes USA och Canada i en träningsmatch i Minneapolis. Matchen är en del av uppladdningen inför B-VM i Ungern där båda nationerna finns med. Det började bra för Canada som tog ledningen redan efter ett par minuters spel. Men USA har mer rutin i bagaget och kunde börja spela bättre. Till slut vann USA matchen klart med 9-2.
B-VM spelas den 25-28 februari i Budapest, Ungern. Där räknas USA som en av favoriterna. Segraren i B-VM får en plats i A-VM som nästa år spelas i ryska Kazan. Kazan som samma år firar 1000-års jubileum.
IDRETTSREGISTRERINGEN
Idrettsregistreringen for 2004 er nå åpen for registrering.

Registreringen vil være åpen fram til 2.februar 2004 kl.24:00.

I midten av desember fikk alle idrettslag og særidrettsgrupper tilsendt informasjon om idrettsregistreringen og klubbnummer/pin-kode. Ta kontakt med din idrettskrets hvis du skulle mangle noe info.

Det er særdeles viktig at alle klubber tilknyttet Norges Bandyforbund registrerer ALLE sine medlemmer, da dette har stor betydning for tildeling av midler fra Norges Idrettsforbund.

- Idrettsregistreringen 2004 -

Idrettsregisteringen 2001
Tilsammen utgjorde våre bandyklubber/avdelinger 5481 bandymedlemmer pr 1.1.2001, hvorav de fleste i denne registreringen var aktive utøvere. Av disse igjen, flest barn- og ungdom under 18 år.
B-VM I UNGARN - EN SUKSESS
B-VM i bandy ble i år for første gang spilt som en separat turnering. B-nasjonene var i utgangspunktet skeptiske til å skilles fra A-nasjonene, men etter full fokus på de "nyere" nasjonene i Budapest forsvant skepsisen.
VM´2005 finner sted i den russiske storbyen Kazan. Da spilles det riktignok som før både A- og B-VM i samme by til samme tid, men under VM´2006 ligger det nå til rette for separate mesterskap med A-VM i Sverige og B-VM???.

USA og Hvite-Russland var på forhånd regnet som favoritter til å skulle kjempe om den ene opprykksplassen til A-puljen i VM´2005. Slik skulle det også gå, men overraskelseslaget Ungarn var en corner på overtid unna finaleplass. Den norske forbundskapteinen Kjetil Johansens velspillende lag ledet 3-2 etter ordinær spilletid og hadde finalebilletten i lomma foran drøyt 500 engasjerte tilskuere. En Canadisk suser av en direkte corner på overtid resulterte i bronsekamp for Ungarn. Denne tapte de senere 5-1 for Canada som også overrasket stort i B-turneringen med meget god struktur i laget og en del gode enkeltspillere.
USA slo senere Hvite-Russland 7-0 i finalen og er klar for A-VM. Velkjente Chris Middelbrook og Chris Halden spilte sitt 10. VM (første 1985 i Norge) og avsluttet sin aktive bandykarriere med opprykk.
Estland ble en klar nr 5 i grunnspillet og Nederland kom sist, men også hos Hollenderne var det stor fremgang i lagspillet. Dette ikke minst med tanke på at bandyfolket kun trener og spiller på rink.

Arenaen i Budapest har en særdeles delikat beliggenhet med en flott hovedbygning tett inntil isflaten som kunne minne om det gamle Vestbane-bygget i Oslo. På motsatt side en park og et gedigent slott eller "Kastellet" som det ble kalt. I den ene kortenden en klassisk mindre bro, hvor mange gående til stadig stoppet opp for å overvære kampene. Tre ismaskiner på en kunstisbane med større isflate enn Valle Hovin og med et bra lysanlegg. For øvrig ble kunstisbanen bygget i 1920(?) og det ble spilt bandy i Ungarn frem til andre verdenskrig. Etter krigen ble det mest ishockey.
PR-messig var det flere bandyreportasjer på TV inkludert innslag i rikskanalen. Gratisavisen Metro, som har et opplag på 350000 eksemplarer, kjørte tre-siders midtoppslag om B-VM flere dager i VM-uken. "Bandy-klinikken" samlet en del ungdom og andre nyskjerrrige og drøyt et par tusen tilskuere var på plass totalt sett.
(Bildene:Tv. Kjetil Johansen, meget populær hos Ungarerne th.).

B-VM I UNGARN

B-VM i bandy spilles i år for første gang i historien som en separat turnering. Siden VM i Finland i 1991 har B-nasjonene deltatt i hovedarrangementet sammen med A-nasjonene, men i egen B-pulje,
slik det også var organisert under VM i Vikingskipet i 1993.
B-nasjonene var i utgangspunktet skeptiske til å skilles fra hovedarrangementet. Nå ser det imidlertid ut til at Det Internasjonale Bandyforbundets (FIB) strategi virker på landene som en spennende nyordning. Årsaken til delingen er FIB´s ønske om å utbre og skape PR for bandysporten i mindre og nye land, samt at VM nå spilles hvert år. Som kjent var Sverige arrangør av årets A-VM og således også ansvarlig for B-VM som nå finner sted i Budapest isteden for i Sverige, men med teknisk bistand til Ungarn fra FIB og svenskene.
VM´2005 finner sted i den russiske storbyen Kazan ifm byens 1000-års jubiléum. Da spilles det som før både A- og B-VM i samme by til samme tid. Hva som skjer i VM´2006, hvor Sverige på nytt skal ha VM er for tidlig å si, men erfaringene fra årets B-VM i Ungarn blir i så måte viktig for fremtidens VM-modell. Et annet spørsmål i de internasjonale bandyfora er behovet for VM hvert år. Utvilsomt viktig for IOC-og OL-saken, på lik linje med årets nye dame-VM i bandy. Hovedspørsmålet for de mellomstore og mindre bandynasjonene blir om økonomien tillater såpass hyppige VM?

B-VM finner sted i Budapest i tiden 25.-28.februar.
Hvite-Russland og USA regnes som favoritter til å kjempe om den ene opprykksplassen til A-puljen fra VM´2005. Øvrige deltaker-nasjoner er Canada, Holland, Estland og Ungarn. Mye tyder på at Mongolia kommer inn som sjette B-nasjon i neste B-VM i Kazan 2006.
Vertsnasjonen Ungarn trenes av legestudenten og den tidligere norske
A-landslagsspilleren Kjetil Johansen (23A) fra Solberg.
(Bildene:Kjetil Johansen tv og Ungarn th).

PUBLIKUM VM HERRER
Sverige mot Russland og VM-finalen var publikumsmessig høydepunktene under årets VM i Sverige. Totalt overvar 33898 tilskuere kampene som gir et snitt på 2421 personer på 14 matcher. På VM-finalen i Västerås var det 9646 på "läkterne".
SVEIN WIEL JØRGENSEN 70 ÅR
Bildet: Forbundsstyret 1955/56. 21 år gamle Svein Wiel Jørgensen i midten bak.

Bærumsmannen Svein Wiel Jørgensen har fylt 70 år. For de unge er han mest kjent som sportsjournalist i Asker & Bærum Budstikke, hvor han allerede i 1953 leverte sin første sak til "Budstikka". Dengang fra en skolebandykamp mellom Valler og Stabekk. Wieler´n skriver fortsatt for lokalavisen, senest i disse dager om at Øvrevoll/Hosle er klar for kvalik til elite. Han var også i 37 år tilknyttet NRK som redaksjonssjef og program-medarbeider. Hvem husker ikke de berømte radiokonkurransene "Vi bare spør" for gymnasene.
I bandysammeng refererte han på rikskanalen i mange år fra bandyrunden og fra forskjellige VM og "Rossia-turneringer". Svein har også vært bandykommentator for TV i tre VM. Siste gang under VM´1985 fra åpningskampem mot USA i Drammen og finalen mellom Sovjet og Sverige på Valle Hovin.
De senere årene har den spreke 70-åringen, som fortsatt spiller tennis to ganger i uka, arbeidet på Norges Toppidrettsgymnas.

Svein Wiel Jørgensen har sin idrettsbakgrunn fra bandy og tennis. Han var med å starte bandyavdelingen i Øvrevoll Ballklubb i 1961. Klubben fikk etterhvert en av landets beste junioravdelinger og ble Norgesmestere i gutteklassen i 1972 ved å slå Drafn 2-1. I 1974 og 1975 tapte klubben to juniorfinaler mot Solberg. På slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet var det mange gutte- og juniorlandslagsspillere fra Nadderud som akslet landslagstrøya. A-laget til Øvrevoll fikk etterhvert også et kort opphold i toppserien.

I tillegg til å være idrettsadministrator og sportsjournalist ble Wieler´n tidlig forbundsdommer i bandy. Han dømte NM-finalen i 1966 mellom Strømsgodset og Sagene. Sammen med Kåre Jansen fra Drammens Ballklubb dømte han VM-finalen i Sverige i 1971. Den morsomste opplevelsen var imidlertid en seriekamp mellom Drafn og Strømsgodset, hvor han dømte kampen alene foran 2300 tilskuere.
17 år gammel ble han "beordret" av Fredrik Garmann i Frem 31 til å bli sekretær i Akershus Bandykrets. En storkrets som den gang strakte seg fra Kolbotn og Ski til Lillestrøm, via Bærum opp til Hønefoss. Svein Wiel Jørgensen ble deretter, av forbundets senere Æresmedlem Jens B. Raanaas, kapret som sekretær til forbundsstyret, hvor han hadde sete i fire sesonger.
Jubilanten sier til redaksjonen at det som gleder han mest med bandyen i disse dager er at hans klubb, som nå bærer navnet Øvrevoll/Hosle, igjen ser ut til å erobre gamle høyder. Dette både mht topp og bredde!
Mange gratulasjoner har Svein mottatt i disse dager, men en av de han setter aller høyest kommer fra Valentin Zaitzev fra nåværende Ekaterinburg. I 1965 var Svein med landslaget til VM i Sovjet. I daværende Sverdlovsk, hvor Norge tapte 4-0 for den russiske bjørnen, men senere erobret sølv i VM, ble han kjent med Valentin Zaitzev. En tidligere frontkjemper som bl.a var med og inntok Berlin i 1945. Siden har de holdt jevnlig kontakt som brevvenner.

Redaksjonen gratulerer innehaver av forbundets Hederstegn, Svein Wiel Jørgensen, med de 70 år!
FERDIG MED GITTERGUTTA
Fra Osbakkens hjemmeside

Nok en gang viste Øvrevoll/Hosle at de er minst tre nummer for store for oss. Sjøl om de fikk noen litt billige mål, er det ikke noe å si på at de vinner 15-5.

Motstanderen: høyt tempo på jerna, ballen rimelig kjapt fra mann til mann og bra kondis

Vi: ikke fullt så kjappe, best i litt lavere tempo, har ikke prioritert kondisjonstrening

Taktikk: ligge samla bak, presse de ut mot sidene og satse på rutina framover

Resultat: 5-15

Mot såpass kjappere motspillere er det bare å sørge for å tette igjen bak og presse angrepet deres ut mot vantet. Så lenge kondisjonen tillot det lyktes vi også ganske bra. Av de 5 måla som kom i første omgang var 2 på corner
Det skal være forskjell i målprotokollen etter en slik kamp. Ø/H er hissige og angrepsvillige og kommer på overganger med mange mann i overtall. Den største begrensninga de nå har ligger på det taktiske plan. Med litt mer rutine i detta laget vil de kunne bite godt fra seg i eliteserien i åra framover.
ARI HOLOPAINEN´s AVSKJED
Den finske bandystjernen Ari Holopainen (35) avsluttet søndag sin lange landslagskarriere med å vinne VM-finalen, hvor han selv besørget 1 mål etter hjørneslag. Avskjeden var bestemt før årets VM i Sverige, hvor Ari til slutt endte som toppscorer med 10 mål foran svenske Magnus Muhren med 8.
Holopainen er tidenes målscorer i VM-sammenheng med 60 fulltreffere. Han har scoret totalt 125 mål for Finland på 102 A-landskamper.

Bildet: Finske Ari Holopainen i kjent stil, foto Stefan Sjödin.

Ari kommer opprinnelig fra Varkhaus og er sønn av storspilleren Esko Holopainen som herjet den finske landslagstrøya på 60 og 70-tallet. Ari har spilt for svenske Villa og de senere årene Vänersborg.
Noen husker sikkert enda Aris debut som landslagsspiller i 1984. Nordisk mesterskap for gutt ble avviklet på Stabekkbanen og på Gol. Det norske guttelandslaget, under ledelse av Thore Hugo Steinrem, ledet 3-1 på Finland etter to snøfulle omganger. I den tredje omgangen scoret siste års småguttespilleren Ari Holopainen fire mål og Finland vant til slutt 5-4. For øvrig,- på Gol to dager senere tapte Norge 6-5 for Sverige.
Året etter gjorde Ari det like surt for en ny norsk forbundskaptein under gutte-VM Varkhaus (0-2), langt inne i Aris hjemlige skoger. I det hele tatt var Ari den store forskjellen på Norge og Finland i disse fem årene med aldersbestemt landslagsspill. En flott idrettsmann både på og utenfor banen slutter nå etter 20 år med landslagsbandy!
Gratulerer med VM-gull Ari, (og helst ingen come-back!).
Hilsen redaksjonen.
FINLAND FØRSTE VM-GULL
Västerås 8.2: Finale Sverige-Finland,4-5 på "Golden Goal", 4-4(1-1)
Västerås 8.2: Bronse Russland-Kazakhstan, 5-2, (4-0)

Bildet: Sami Laakkonen avgjorde VM-finalen. Foto: Stefan Sjödin.
SEMIFINALENE I BANDY-VM
Sandviken 7.2: Sverige-Kazakhstan, 10-3, (6-0)
Sandviken 7.2: Russland-Finland, 3-4, (1-2), finske Ari Holopainen 4 mål.

Norge er ute, men bandy-VM ruller videre. Det ble bronsevinnerne fra VM´2003, Kazahstan, som fikk muligheten til å møte Sverige i semifinalen på lørdag. SVT 1 sender direkte fra Sandviken kl 1400. Russland mot Finland vises direkte på Kanal 24 fra kl 1700.

I ventetiden kan du klikke deg inn på SBF´s offisielle hjemmesider å nyte noen flotte bandybilder tatt av fotografen Stefan Sjödin, som flere ganger har blitt kåret til årets bandyfotograf i Sverige.

Bildet tv: Stefan Söderholm og Stefan "Lillis" Johnson stopper Kazakhtans Aleksej Kurotjkin,
foto Stefan Sjödin.

Bildet th: Russland store stjerne Sergej Obuhov elegant forbi finnene, foto Stefan Sjödin.
NORGE UTE AV VM I BANDY - VI ER STOLTE ALLIKEVEL
Finnene tok som forventet ingen sjanse på skader før lørdagens semifinale mot Russland. Tenningen var laber og sisuen uteble mot Kazakhstan som vant kampen 7-3, - sikkert helt fortjent.
Norge måtte vinne over Sverige for å passere Kazakhstan på veien til semi´n. De klarte det nesten.
VM´s store overraskelse satset maksimalt fra start og klarte sensasjonelt å lede 3-1 til pause. Hvitøyet stod i hodet på gutta. Det svenske maskineriet malte seg imidlertid i kjent stil innpå Norge og i det 67. spilleminutt ledet Sverige 5-4. To av Norges beste spillere,
Pål Hanssen og Nikolay Hauger hadde fire minutter senere sørget for at Norge igjen kom i ledelsen med 6-5. Semifinalen var nære, men igjen glapp det rett før kampslutt, da Magnus Muhren besørget slutttresultatet 6-6 på en corner.

Skuffelsen var enorm for de norske gutta,- ja rett og slett enorm i sannhetens øyeblikk når dommeren blåste kampslutt. Spillere og ledere skal allikevel ha all ære for en meget vel gjennomført VM-turnering. Ingen stortap, bare jevne kamper, også mot stornasjonene Russland og Sverige. Spill nærmest over evne og maksimal innsats for flagget og æren i 350 av 362 mulige spilleminutter. Idrett på et høyt nivå uten bonuser i vente, men med amatørens verdier i bunn som ekte idrettsglede, ærlighet, offervilje og kjærlighet til sin fantastiske sport. Norge hadde 100% innsats, konsentrasjon og klokskap hele VM-veien gjennom, unntatt i noen få skjebnesvangre minutter i slutten av kampen mot Kazakhstan. Best kontroll også på nervene i straffeslagskonkurransen. Best også på Sportsmanship, eller skal vi kalle det folkeskikk? Vi gikk ikke videre i VM, vi tapte kampen om VM-medaljene, men vi vant moralprisen og respekt!
Vær skuffet gutter, Saikoff, Gommerud % co. Det har dere lov til nå, men husk det kommer et nytt VM i Kazan neste år. Takk for innsatsen, - vi er stolte av dere allikevel!

Hilsen redaksjonen

Bildet th:Stefan "Lillis" Jonsson og Norges kaptein og målscorer Nikolay Hauger, foto Stefan Sjödin.
5.2: Sverige-Norge, 6-6, (1-3)
MÅLENE:
1.omg:
22.min: 0-1, Pål Hanssen
27.min: 0-2, Pål Hanssen
37.min: 0-3, Robert Arnesen
38.min: 1-3, Michael Carlsson
2.omg:
46.min: 2-3, Patrik Nilsson
58.min: 2-4, Christer Lystad
60.min: 3-4, Magnus Muhren
65.min: 4-4, Stefan Erixon
67.min: 5-4, Marcus Bergwall
68.min: 5-5, Pål Hanssen
71.min: 5-6, Nikolay Hauger
86.min: 6-6, Magnus Muhren

5.2: Kazakhstan-Finland, 7-3, (2-0)

Bildet: Blir Magnus Muhren og Sverige for sterke for Norge? Blir det finsk SISU mot Kazakhstan?, foto Stefan Sjödin.
Norge møtte onsdag Kazakhstan i VM-kampen som i utgangspunktet betydde vinn eller forsvinn fra sluttspillet. Kazakhstan hadde hviledag tirsdag, mens Norge møtte Finland i en fysisk krevende kamp(3-5). Manager Erik Nordbrenden meldte før kampstart at Robert Arnesen var testet for lyskeskaden, men han måtte erstattes av Lars Bjørge Thorsen. Han meldte videre om mildvær, vind, bløt og tung is, hvilket ikke talte til Norges fordel med tanke på gårdsdagen tunge oppgjør mot Finland!

Kampen ble dømt av svenske dommere som kom sterkt i fokus under straffeslagskonkurransen etter ordinær kampslutt .

Bildet tv forb.kapt Per-Erik Saikoff, th manager Erik Nordbrenden,

Skjebnekampen kunne for Norge fått konsekvenser for deltakelse i neste års A-VM i Kazan, men med uavgjort er det fortsatt åpent for hvilke lag som avanserer til semifinalene.
Det fortsatt ikke bestemt i FIB om A-VM skal utvides til seks lag, selv om saken har vært drøftet flere ganger. Det er sportslig nivå til at puljen kan utvides, noe ikke minst dette VM har vist. Videre unngår man at et lag står over og hviler hver spilledag.
B-VM spilles i Budapest om tre uker, hvor USA og Hvite-Russland er favoritter. Øvrige deltakere er Canada, Holland, Estland og hjemmelaget Ungarn som trenes av den tidligere norske A-landslagsspilleren og legestudenten Kjetil Johansen (23 A) fra Solberg.

Bildet th over: Kjetil Johansen, Solberg.
Bildet th: Sergei Tarasov som bommet på den berømte straffen, foto:Stefan Sjödin.
Bildet under:Norges beste Thomas Moen, Villa, og Jonas Grøterud, Stabæk (Eks: Høvik),
foto Stefan Sjödin.

4.2: Finland Russland, 4-3, (3-1)
4.2: Norge-Kazakhstan, 4-4, (1-0), 7-5 etter straffer som skiller lagene dersom de ellers står likt etter grunnspillet.

KAMPFORLØPET:
1.omg.
13.min: 5min utvisning på Christer Lystad. Spillet bølget frem og tilbake på banen.
16.min: 1-0 til Norge. Scoring på corner fra høyre av Thomas Moen.
29.min: Thomas Moen misser på straffe. Keeperfelling. Kazakhstan 10 min. utvisning.
45.min: Norge gikk til pause på ledelsen 1-0. Kazakhstan hatt flere cornere. Isen bløt. Norge spilte i sterk motvind.
2.omg.
48.min: Kazakhstan utligner til 1-1 på frislag fra ca. 25 meter, har fortsatt kun 10 mann.
50.min: Norge får straffe og Kazakhstan ny 10 min. utvisning. Christer Lystad skyter i leggskinnet på keeper, men får ny straffe da keeper har vært for tidlig ute.
51.min: Ny straffe tas igjen av Lystad og Norge leder 2-1. Utvisningen for Kazakhstan (10.min) går over til personlig straff.
58.min: Kazakhstan får ny 10 min. utvisning. Spiller en kort periode med 9 mann.
59.min: Thoms Moen spiller nydelig opp Jan Fredrik Løland som runder keeper og scorer. Norge leder 3-1. Kazakhstan har igjen 10 mann på banen.
73.min: Kazakhstan ny 10.min utvisning.Kazakhstan hatt cornerskudd i stolpen.
79.min: Kazakhstan reduserer til 2-3 og Norges libero John Richard Øen får 10.min utvisning.
85.min: Kazakhstan utligner til 3-3 på spillemål. Dommerne lagt til 2 min. av kampen.
88.min: Kazakhstan leder 4-3 etter corner.
91.min: Thomas Moen reduserer på corner fra høyre da det er igjen 30.sek
92.min: Kampslutt og sluttresultat 4-4. VM-kampen skal avgjøres på straffer som kun blir tellende dersom begge lagene står poengmessig likt etter grunnspillet.
5-4:Thomas Moen scorer første for Norge.
5-4: Kazahstan skyter, men Kenneth Lauritsen redder.
6-4: Christer Lystad misser, men får ta ny (keeper utefor streken) - scorer på andre.
6-5: Kazakhstan scorer.
7-5: Nikolay Hauger scorer.
Dramatikk
7-5 fortsatt: Kazakhstans spiller bommer på ballen på straffen. Dommer viser tegn til at det ikke er mål og straffesituasjonen over. Kazakhstans lag går rett i garderoben i protest, da de mener spiller skal få ny sjanse (ikke skutt). Dommer mener imidlertid at ballen har rullet, noe som kan skyldes lufttrykket fra kølla.
Dommerne blåser deretter av straffeslagskonkurransen som Norge har vunnet. Kazakhstan, som teoretisk sett kunne utlignet og deretter fortsatt vunnet på straffe, leverer protest til juryen som trolig avvises.

Bildet th: Pål Hanssen utviser sportsmanship mot Kazakhstan, foto Stefan Sjödin.
Slik er regelen:
Ballen skal på straffe spilles fremover.
Spilles ballen bakover dømmes frislag til forsvarende lag.
Finting er ikke tillatt.
Tilslag og skudd skal komme som en sammenhengende bevegelse,
Feil på dette punktet dømmmes som feil av angripende lags spiller: Hvis slaget ikke resulterer i mål, ansees slaget som utført.

Redaksjonen kommenterer:
Råbom er ikke definert i det norske regelverket som følger FIB, men spilleren har tydeligvis adressert straffen og bommer grunnet nerver, altså en svak prestasjon som sportslig sett ikke bør gi ny sjanse til den kazakhstanske spiller. Har ballen rullet, noe dommeren mente grunnet aktiv bevegelse fra spiller(lufttrykket), er saken grei.

Diskes eller bøtlegges Kazakhstan?
Kazakhstan går av banen før straffeslagskonkurransen er slutt. Dette er en usportslig opptreden som kan straffes med bøter, tap av kampen eller diskvalifikasjon fra VM. Tolkes situasjonen dithen at hele laget går av banen før den definerte kampen, inkludert straffer, er slutt? Eller skal straffene kun regnes som en teknisk sak etter ordinær kampslutt for å kunne skille lagene hvis de ellers står likt etter grunnspillet?
Taper Kazakhstan morgensdagens kamp mot Finland går Norge videre. Finland trenger ikke vinne for å gå videre til semifinale. Spiller Kazakhstan minst uavgjort går de videre, så sant ikke Norge klarer minst uavgjort mot Sverige.
Redaksjonen avventer VM-juryens behandling av saken som trolig går i retning av at Kazakhstan bøtlegges av FIB for usportlig opptreden.

3.2: Norge-Finland, 3-5, (1-1)
I Stockholm ble det en jevnspilt VM-kamp mot Finland. For første gang på mange år ble det ikke scoret mål på hjørneslag. Dette til tross for at Norge hadde syv og Finland fem muligheter.
Det var to kjempende lag som møttes foran 1653 tilskuere på en litt bløt is på Zinkensdam. 1-1 til pause gir i seg selv en karakteristikk for oppgjørets første 45 minutter i grunnspillet. Det norske målet ble scoret av Russlands-proffen Pål Hanssen etter pasning av Mjøndalens Tom Andersen.
Norge startet 2. omgangen med en trippelcorner som ble reddet på streken to ganger. Først 17 minutter ut i 2.omgang økte tomåls-scoreren Sami Laakkonen til 1-2. To minutter senere velkjente Samuli Niskanen til 1-3. Norges beste spiller, Thomas Moen-Villa, scoret deretter to ganger og sørget således også for utligningen til 3-3.
Personlige feil avgjorde matchen og "Norges-dødaren", i landslagssammenheng fra han var 14 år gammel (Nordisk Mesterskap gutt 1984 på Stabekk), Ari Holopainen besørget 3-4 til finnene når det gjensto 7 minutter av kampen. To minutter før slutt fastsatte Finland sluttresultatet til 3-5. Kampen ble dømt av russiske dommere.

Med fem lag i A-puljen var det Kazakhstan sin tur til hviledag tirsdag. Laget møter Norge i Grängesberg onsdag 4.februar kl 1400. Denne VM-kampen blir høyst sannsynlig avgjørende for Norges avansement til semifinalene, spesielt de siste 15 minuttene!

1.2: Russland-Norge, 6-3, (4-1)
Norge møtte i åpningskampen Russland og stillingen ved pause var 1-4. Norsk mål ved Lars Bjørge Thorsen. Sluttresultatet ble 6-3 til Russland, som scoret 3 av sine mål på hjørneslag. Øvrige norske målscorere var Nikolay Hauger og Pål Hanssen. Alle norske mål var spillemål.
Under sist VM i Sverige i 1997 klarte Norge 3-3 mot Russland i grunnspillet.
Bildet: VM-finalen 2003 mellom Russland og Sverige på Trud stadion i Archangelsk.

- VM´2004 - offisiell hjemmeside -

VM-uttak: Se arkiv januar.
A-PULJEN UTVIDES TIL 6 NASJONER
VM-byen Västerås 6.februar:
Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) har idag vedtatt at A-puljen skal utvides med et lag. Dette betyr at Norge allikevel får delta i VM´2005 i Kazan. Pål Hanssens nye hjemby har fra før blitt tildelt VM-arrangementet av FIB i anledning av byens 1000-års jubiléum.
Bakgrunnen for vedtaket er et mer rettferdig og rytmisk spilleoppsett, samt at den internasjonale bandyfamilien vokser og nå teller 14 nasjoner. I B-VM om tre uker i Budapest deltar seks nasjoner, hvorav mange regner Hvite-Russland og USA som favoritter til den ene opprykksplassen.
DRØYT 2000 SIDETREFF REGISTRERT PÅ NETTET UNDER VM-KAMPEN MOT KAZAKHSTAN
Forbundets utsendte nettmedarbeider var på plass i Grängesberg når Norge møtte Kazakhstan. Antall sidetreff på forbundets nettsider tredoblet seg fra det normale i løpet av VM-kampen. På ukedagene i sesongen er det vanligvis drøy 800 sidetreff mot ca 300 i helgene. Det er altså ikke bare "stafetten" som senker produksjonen på arbeidsplassene. Antall sidetreff pr kl 2045 onsdag kveld var 3208. Fra 8.januar til 4.februar 19296 og i perioden fra 9.august til idag 123051.

Mer om nettsidene
Onsdag 5.februar endte opp med 3330 sidetreff. Dette gir totalt 123237 treff siden 9.august. Av disse kommer 106502 treff fra Norge, dvs 86.4%. 5687 fra Sverige gir 4.8%. På tredjeplass USA med 2436 (2%) og deretter merkelig nok Danmark med 1190 (1%). Storbrittania følger så med 901 treff(0.7%) og Østerriket med 708 (0.6%). At bandy- nasjonen Finland ligger på 626 sidetreff (0.5%) skyldes trolig språket, da majoriteten av befolkningen fortsatt ikke behersker svensk. Australia og Russland ligger på henholdsvis 352 og 351 (0.3%) og Sveits 305 (0.2%)sidetreff. 3.2% kommer fra ukjente kilder siden 9.august 2003.
BANDY-OPPFØRSEL
Antall røde kort har som sedvanlig tatt seg kraftig opp etter Jul. I så måte kan det være passende å minne om noen av bandysportens grunnleggende idealer, her hentet fra det glimrende Kosa-programmet under avsnittet "Oppførsel på banen":

"Til slutt, husk det geniale bandyspillets enkle grunnregler:
Det eneste du har lov å holde i er bandykølla,
det eneste du har lov til å slå på er bandyballen.
Gjør ditt til at bandysporten ikke blir slått i stykker av bøller
og bidra til en god og sunn atmosfære på idrettsbanen.

Man kunne kanskje legge til "mellom-menneskelig respekt" (les: folkeskikk),- og da ikke minst ovenfor dommeren(e).
UTTAK VM KVINNER BANDY

Norges Bandyforbund har nominert følgende tropp til VM bandy for kvinner som finner sted i Lappeenranta 18.-22.februar 2004:

Beate Bjølgerud, Stabæk, Ellen Braathen, Sagene, Lene Hammersland, Stabæk, Silje Maurtveten, Nordre Sande, Elisabeth Molland, Bergen, Sigrid-Lise Nonås, Bergen, Tone Silvander, Sagene, Anne Merethe Sjøeng, Sagene, Sari Hiltula Sjøsæter, Sagene, Hege Sørlie, Sagene, Hanne Teigstad, Nordre Sande, Heidi Tho, Stabæk, Hanne Garnås Nicolaisen, Mjøndalen, Lene Skrettingland, Skeid, Rikke Busk Witzøe, Røa, Maria Mykletun Bærulfsen, Solberg.

Forbundskaptein: Freddy Hansen,
Lagleder: Ann-Mari Ellefsen,
Matriell: Øyvind Sakshaug,
Dommer: Lars Stian Nygaard

Hjemmeværende reserver:
Helene Dahlman, Nordre Sande, Line Merethe Eriksen, Bergen, Ingrid Kathrin Ingebrigtsen, Bergen, Pernille Leivestad, Stabæk, Katrine Olsen, Bergen, Elize Herbitz Rasmussen, Bergen, Pia Myhre, Nordre Sande, Kristine Østensen, Stabæk og Line Charlotte Bjerkely, Ready.

Mesterskapet blir det første bandy VM for kvinner som spilles som 11ér (stor bane). Tidligere har kvinnene i internasjonale mesterskap kun spilt rinkbandy (bandy på ishockeybane). Mesterskapet er også et ledd i å styrke Det Internasjonale Bandyforbundets søknad om fullverdig opptak i IOC.
Bildet: Norge A mot Sverige U21 den 24.januar 2004, foto Øyvind Sakshaug

KVINNE- OG JENTELANDSKAMPENE MOT SVERIGE

Lørdag 24.januar:
Gressbanen, Oslo: Norge U18 - Sverige U17, 1-6, (1-2)
Norsk mål: Lene Skrettingland (Skeid)
Norges beste: Marte Monrad Hansen (Ready)
Sveriges beste: Sigrid Simonsson (Strömsbo)
Utvisninger: Ingen
Dommere: Lars Stian Nygaard og Odd Majormoen
T: 110
Bildet: Norge U18
Kort om kampen:
I den første historiske jentelandskampen i 11ér bandy hang de norske jentene godt med mot Sverige på den værmessig litt tunge Gressbanen. Den norske keeperen Rikke Busk Witzøe (Røa) hadde riktignok mange fine redninger, spesielt i første omgang, men også i banespill var Norge nærmest jevnbyrdig. Den store forskjellen var det norske fraværet av gode skudd til tross for mange sjanser, samt svenskenes effektivitet på kontringer. Vi må også ta med i betraktningen banens beste spiller, den svenske firemåls-scoreren Sigrid Simonsson (Strömsbo).

Lørdag 24.januar:
Gressbanen, Oslo: Norge A - Sverige U21, 0-3, (0-2)
Norges beste: Silje Maurtveten (Nordre Sande)
Sveriges beste: Johanna Ståhl (Edsbyn)
Utvisninger: Ingen
Dommere: Lars Stian Nygaard og Odd Majormoen
T: 95
Foto: Øyvind Sakshaug
Kort om kampen:
Det norske kvinnelandslaget, i sin første 11ér landskamp siden 1982, overrasket mange i snøværet på Gressbanen. Svenskene hadde mest spill og målsjanser, men i tillegg til en god keeper i Silje Maurteveten (Nordre Sande) og god forsvarsstyring av libero og kaptein Elisabeth Molland (Bergen), klarte de norske jentene å holde formasjonenen og komme seg på rett side av ballen i den defensive jobbingen. Norge hadde sine sjanser, men både skuddteknikken og effektiviteteten må bedres dersom man skal ha noe håp om resultatmessig jevnbyrdighet i morgendagens revansjeoppgjør.

Søndag 25.januar:
Gressbanen, Oslo: Norge U18 - Sverige U17, 1-9, (0-3)
Norsk mål: Lene Skrettingland (Skeid)
Norges beste: Rikke Busk Witzøe (Røa)
Sveriges beste: Josefin Gustavsson (Tranås)
Utvisninger: Norge 6min(pers. straff)
Dommere: Lars Stian Nygaard og Lasse Holm
T: 90
Bildet: Midtbaneprofil Hanne Nicolaisen, Mjøndalen og Norge U18
Kort om kampen:
Svenskene åpnet i et forrykende tempo og scoret sitt første mål etter bare 2 minutters spill. De norske jentene beholdt imidlertid disiplinen i formasjonenen og kjempet seg til jevnbyrdighet ut resten omgangen, regnet både i banespill og sjanser. Den lille, men allikevel store forskjellen var de blå-gules gode skuddteknikk. Ikke minst demonstrert med en perle av et hjørneslag som de norske jentene bare hørte suset av oppe i nettmaskene.
Etter pause reduserte Skeid-jenta Lene Skrettingland til 1-3 på en corner, hennes andre mål i dobbeltlandskampen. Til tross for Sveriges scorings-effektivitet, hang Norge godt med i banespillet og gav aldri opp i snæværet. De siste 10 minuttene sviktet imidlertid kreftene hos flere av spillerne. Jentene begynte å komme på etterskudd i styringen og tacklingene. Hederlige unntak var Hanne Garnås Nicolaisen (Mjøndalen) og Marte Monrad-Hansen fra Ready, arrangørklubben som gjorde en meget god jobb til tross for vanskelige værforhold denne helgen.

Søndag 25.januar:
Gressbanen, Oslo: Norge A - Sverige U21, 0-8, (0-3)
Norges beste: Kapteinen Elisabeth Molland (Bergen)
Sveriges beste: Lina Fredlund (4 mål)(Edsbyn)
Utvisninger: Norge 2x6min, Sverige 1x6min
Dommere: Lars Stian Nygaard og Lasse Holm
T:105
Bildet: Norge A, foto Øyvind Sakshaug
Kort om kampen:
Med snaue kuldegrader og derav noe hardere naturis, lå det i kortene at Sverige kunne bli farligere enn i gårsdagens oppgjør som endte 0-3. Norge kom bra igang på Gressbanen og det skulle gå hele 8 minutter før svenskene fikk nettkjenning bak en opplagt Silje Maurtveten fra Nordre Sande. Bedre kølleteknikk og skudd, og derav større effektivitet foran kassa, ble avgjørende til fordel for svenskene som til daglig spiller 11ér bandy. Dette i motsetning til de norske jentene som spiller rinkbandy i kvinnenes 1.div, og hvor noen av landslagsspillerne benytter hookede køller, hvilket ikke er fordelaktig eller tillatt i ordinær 11ér bandy. Svenskene gikk fortjent til pause med 3-0 ledelse. Alle mål i første omgang besørget av en opplagt Lina Fredlund som også i kampens siste spilleminutt skulle sette inn Sveriges fjerde av totalt 8 mål.