Februar 2006

VM DAMER, USA - NORGE TOK BRONSE

Kilde VG/NTB: Norge slo Finland 2-1 og sikret seg bronsemedaljene i bandy-VM for kvinner. Lene Skrettingland scoret seiersmålet 18 minutter før slutt.
- Så utrolig deilig å score vinnermålet. Det kom etter corner. Vi har gjort en dødsbra turnering, sa Skrettingland til NTB. Etter kampen lovet hun også å vinne banketten.
Først skulle de se finalen mellom Sverige og Russland.
Norge tok en fortjent seier, og spesielt defensivt var jentene solide da finnene ble slått for annen gang i VM. Beate Bjølgerud ordnet 1-0 etter 39 minutter, mens Paula Niskanen utlignet to minutter inn i annen omgang. Kampen ble spilt i 21 minusgrader i Roseville, Minnesota. Det er første gang de norske jentene tar medalje i VM.

VM-bronsekamp:
Lørdag 18.2: Norge 2(1) - Finland, 1(0)
VM´2004 bronsekamp, Norge-Finland 1-8.

VM-finale:
Lørdag 18.2: Sverige 3(2)-Russland 1(0)

Bildet tv: Johanna Pettersson besørget Sveriges tredje mål i VM-finalen mot Russland. Målmaskinen scoret også historienes første VM-mål for kvinner i Lappeenranta i 2004. Da vant Sverige 7-0 over Russland i VM-finalen.
Foto: Stefan Sjödin.

VM 5.plass:
Fredag 17.2: Canada 0(0) - USA 2(1)

Etter semifinalene
En opplagt Okxana Pronshina fra Russland senket Norge med to flotte scoringer i en semifinale som ble spilt over 2x30min grunnet sterk vind og ekstrem kulde i Minnesota. Norge møter nå Finland i kampen om bronsemedaljene, et lag de norske jentene slo 4-2 i grunnspillet. Suverene Sverige gikk som ventet til finalen etter å ha slått Finland 4-0 i semi´n. Arrangørlandet USA revansjerte seg mot Canada og tok 5.plassen med seier 2-0.

VM-semifinalene:
Fredag 17.2: Russland 2(0) - Norge 0(0).
Fredag 17.2: Sverige 4(1) - Finland 0(0)

Før semifinalene.
De norske bandyjentene "over there" har klart målsettingen om semifinale, hvor de natt til lørdag møter den knepne favoritten Russland, som de spilte 1-1 mot i siste grunnspill- kamp. Fulltreff på dødball, i første rekke på hjørneslag, kan være avgjørende for avansement til en historisk VM-finale. Arrangørlandet USA må spille om 5.plassen mot nabolandet Canada. Så langt i VM i Minneapolis har regjerende verdensmester Sverige vært suverene. De blå-gule søstrene møter Finland i semi´n.

Grunnspillet:
Sverige 10p, Russland 7p, Norge 6p, Finland 4p, Canada 2p, USA 1p.
Norske målscorere: Vibeke Tonning (Stabæk) 4, Lene Skrettingland (Skeid) 4, Sari Hiltula Andersen (Sagene) 1, Maria Mykletun Bærulfsen (Solberg/Sandviken) 1 og Hanne Garnås Nicolaisen (Mjøndalen) 1.

16.2: Norge -Russland, 1(0)-1(0)
Norsk målscorer: Hanne Garnås Nicolaisen (Mjøndalen)
Bildet: Nedre Eiker-jentene Hanne Garnås Nicolaisen tv og Maria Mykletun Bærulfsen som scoret mot Canada.

16.2: Norge - USA, 1(1)-1(0)
Norsk målscorer: Vibeke Tonning (Stabæk)

15.2: Norge-Finland, 4(3)-2(1)
Norske målscorere: Lene Skrettingland 2(Skeid), Sari Hiltula Andersen(Sagene), Vibeke Tonning(Stabæk).

15.2: Norge-Sverige, 1(1)-8(2)
Norsk mål: Vibeke Tonning (Stabæk)

14.2: Norge-Canada, 4(0)-0(0)
Målscorere: Lene Skrettingland 2(Skeid), Vibeke Tonning 1(Stabæk), Maria Mykletun Bærulfsen 1 (Solberg/Sandviken).

Følg Dame-VM i Minneapolis: VM´2006 USA
Du kan også klikke deg direkte inn på VM-logoen i høyre kolonne.

Før VM-start
Norges damelandslag reiste søndag 12. februar til Minnesota i USA for å delta i bandy VM. Etter en lang reise via Amsterdam, kom troppen vel frem til flyplassen St. Paul International og bor nå på SAS Radisson Roseville: SAS Radisson

Bandy VM spilles 14.-18.februar på den flotte skøytearenaen John Rose Oval i byen Roseville rett nord for Minneapolis. Troppen er en blanding av jenter/damer fra 19 til 39 år. Det er spillere fra 8 forskjellige klubber. Dette er det 2. bandy VM for damer. Det første bandy VM for damer ble spilt i Lappentranta, Finland i 2004 der Norge tok en 4. plass.

Forbundskaptein for damene er Dag Erik Amundsen, Solberg SK
Hovedleder er Johnny Johnsen, Sagene IF
Materialforvalter er Øyvind Sakshaug, Ullevål IL

Bildene: Øverst damelandslaget vel fremme i Roseville/Minneapolis flankert av Øyvind Sakshaug(tv) og Dag Erik Amundsen, til høyre Johnny Johnsen.
Nederst fra mandagens trening på kunstisbanen John Rose Oval.

UTTAK VM DAMER, USA
Norges Bandyforbund(NBF) har tatt ut følgende tropp til VM i bandy for damer som spilles i Minneapolis, USA i tidsrommet 14.-18.februar:

12. Rikke Busk Witzøe(målv.), Ready, 2. Heidi Tho, Stabæk, 3. Linn Terese Jovik, Ready, 4. Sigrid-Lise Nonås, Bergen, 5. Lene Skrettingland, Skeid, 6. Maria Mykletun Bærulfsen, Sandviken, 7. Hanne Teigstad, Nordre Sande, 8. Hanne Garnås Nicolaisen, Mjøndalen,
9. Vibeke Tonning, Stabæk, 11. Sari Johanna. H. Andersen, Sagene, 14. Beate Bjølgerud(kapt.), Stabæk, 15. Helle Lillejord, Nordre Sande, 16. Line Charlotte Bjerkely, Ready,
17. Hege Sørlie, Sagene, 18. Gry Flaa Johannessen, Bergen, 20. Jorunn Kortvedt(målv.), Nordre Sande.

Hjemmeværende reserver:
19. Pia Myhre, Nordre Sande, 13. Vilde Nes Stokke, Ready, 21. Maja Thommasen, Ready, 1. Elisabeth Berntzen(målv.), Sagene,

Dommer:
Lars-Stian Nygaard, Skeid.
"FORSØSTRING" MED SVERIGE OG OL-SAKEN
Dame- og jentebandyen er i fokus denne uken. For å illustrere dette tar vi inn appellen til bandyseksjonens leder, Erik Hansen, som ble holdt før kampstart mot Sverige på Gressbanen lørdag:

-Det er en stor glede å ønske Sveriges junior damer velkommen til ny landskamp på Gressbanen. Vi i norsk bandy er takknemlig for det gode sportslige utbytte vi har i det nære samarbeidet med svensk bandy. Takk for at dere stadig kommer tilbake. I dag startet også aktivitetene i OL - OS. Akkurat nå spilles det kamper i ishockey for damer i Torino. Det er tredje OL med ishockey damer på programmet.
Allerede ved OL i Oslo 1952 var bandy visningsidrett. 54 år etter er fortsatt ikke bandy med på OL-programmet. VM ble arrangert i Sverige forrige uke med 12 deltagende nasjoner. Det arbeides iherdig med å få bandy som OL-idrett. Forhåpentligvis kan noen av dere jenter bli OL-deltagere i en ikke altfor fjern fremtid. Alle vi som er glad i denne flotte idretten, håper at det snart kan bli en realitet. Vi ser frem til kampen. Vis oss at dere er toppidrettsutøvere gode som noen. Vis alle at bandy er en idrett som fortjener OL-status.
Vi gleder oss. Lykke til - og måtte det beste laget vinne!

Gressbanen, Oslo 11.februar:
Norge - Sverige, 0(0)-12(6). T: 80

Gressbanen, Oslo 12.februar:
Norge - Sverige,0(0)- 13(7). T: 30

Norges Bandyforbund (NBF) har tatt ut følgende U18-tropp jenter som møter Sverige U17 på Gressbanen, Oslo lørdag 11. og søndag 12. februar:

Annichen Iwarsson(målv.), Stabæk, Siri Anne Stette, Stabæk, Line Holter, Stabæk,
Maria Rose, Stabæk, Katja Kolle Giljarhus, Stabæk, Marianne Brøvik, Nordre Sande,
Mariken Brecheisen, Røa, Hanne Sundelin Larsen, Ready, Åse Seeberg, Ready,
Vilde Nes Stokke(kapt.), Ready, Maja Thommasen, Ready, Nina Trost-Nielsen, Ready,
Marte Monrad-Hansen, Ready, Ragnhild Valstad, Ready og Lisell Holth, Mjøndalen.
SLUTTSPILL ELITE: STABÆK OG MJØNDALEN TOK FØRSTE STIKK

1. semifinale: Søndag 19.02
Stabekkbanen, Stabekk: Stabæk 15(7) - Drammen 6(3)
Idrettshøgskolen, Oslo: Ullevål 4(2) - Mjøndalen 5(3)

2.semifinale: Onsdag 22.02
Marienlyst, Drammen: Drammen - Stabæk kl 2000.
Vassenga, Mjøndalen: Mjøndalen - Ullevål kl 2000

3.semifinale fredag 24.02, event. 4.semifinale søndag 26.02,
event. 5.semifinale tirsdag 28.02.
PLASTISNYHET PÅ NYTT
Les om den ikke smeltbare "skøyteisen" her: Bergens Tidende

Redaksjonen tilføyer: Drøyt 15 år tilbake ble plastisen for første gang presentert her til lands på en sportsmesse på Jordal i Oslo. Wisa Ice, som produktet ble kalt, ble påsmurt et tynt, parafinlignende stoff etter at kvadratene var satt sammen til en liten bane. Utrolig nok kunne man både ta krappe svinger og ikke minst skrense med godt slipte skøyter på isen. Effekten av fremdriften anslagsvis 60-75% av normalen på ordinær is.