Februar 2007

VIDEO: VERDENSMESTERE FOR DAMER
Gulljenter fra Budapest: Svt.se

BANDYPRESIDENTEN GRATULERER DAMENE
- "På vegne av NBF- forbundsstyret vil jeg få gratulere det norske damelaget med bronsemedaljen i VM i Ungarn!
Gratulerer også til trenere, ledere og alle andre i støtteapparatet.
Takk for en strålende innsats!"

Hilsen: Ivar Nordberg
VM-BRONSE TIL NORGE - SVERIGE TOK GULL
De norske damene forsvarte bronsemedaljene fra fjorårets VM, men det skulle straffer til for å sikre seieren. Etter full tid var stillingen 3-3 mot energiske Canada etter at Norge ledet 2-1 ved pause.
Canada tok ledelsen 1-0 etter ni minutter i kampen på en corner fra Andrea Ferguson. Hanne Garnås Nicolaisen utlignet imidlertid syv minutter senere etter en frilegg fra Lene Skrettingland. Helle Lillejord besørget rett før pause 2-1 ledelse til Norge etter en retur fra den canadiske målvakten. Norges toppscorer Helle Lillejord, med totalt ni mål i VM-turneringen, satte også inn Norges tredje mål etter en flott soloprestasjon tre minutter ut i andre omgang. Canada kjempet imidlertid hardt videre og fikk belønning elleve minutter senere på en ny corner ekspedert av storskytteren Andrea Ferguson. Utligningen til 3-3 for Canada kom etter en rotete situasjon inne i det norske straffefeltet drøyt ti minutter før slutt. Siste del av kampen ble naturlig nok meget spennende, men det måtte straffer til for å kåre en bronsevinner.
Norge vant straffekonkurransen 2-0 etter scoringer av Helle Lillejord og lagkapteinen Lene Skrettingland. Norges målvakt, Rikke Busk Witzøe, reddet også to canadaiske straffer og den norske jubelen kunne slå seg løs på Varosliget Isstadion i Budapest.

Bilder fra VM-bloggen her: VM-blogg

Winnipeg Sun: Winnipeg Sun

Canada Bandy: Canadabandy

I VM-finalen ledet Sverige fortjent 2-0 til pause, men russerne klarte å reduserte med et mål før Sverige kunne øke til 3-1. Et minutt før slutt fikk Russland sitt andre mål i VM-finalen, men svenskene holdt stand og vant 3-2. Alt i alt en fortjent seier til et noe mer komplett svensk lag.
Sverige vant gull i det første VM for damer i bandy i 2004 i finske Lappeenranta og gjentok bedriften i 2006 i Minneapolis. Russland tok sitt tredje sølv på rad i årets VM i Budapest.
Sverige er fortsatt best på damesiden, men russerne puster de blå-gule hardt i nakken. Den store overraskelsen i Budapest var Canada, et ungt lag som trolig vil markere seg sterkere i neste VM i Grängesberg i Sverige om et år.
Norge har også et større potensiale og flere unge jenter banker på døren til A-landslaget.

Bilder fra VM-finalen her: VM-finalen

Hør hva gullvinnerne Emma Kronberg og Anna Klingborg sier om VM: Sveriges radio
NORGE MØTER CANADA I BRONSEKAMPEN
Semifinalene i årets VM for damer endte som forventet med seier til henholdsvis Russland over Canada og Sverige slo Norge. Dette betyr at de norske jentene ikveld skal forsvare bronsen fra fjorårets VM i USA mot overraskelseslaget Canada. Så sant viljen og disiplinen i formasjonene er tilstede, kan bedre skuddferdigheter avgjøre til Norges fordel, men Norge må se opp for den canadiske skytteren Andrea Ferguson. Helle Lillejord, Hanne Garnås Nicolaisen og liberoen Lene Skrettingland er nøkkelspillere på Norge. I tillegg har keeperen Rikke Busk Witzøe spilt seg stort opp i VM-turneringen.

I VM-finalen møter Sverige imorgen et sterkt russisk lag på Varosliget Ice Arena i Budapest sentrum. Grunnspillkampen mellom disse solide bandynasjonene endte 3-3. Russerne er meget sterke både offensivt og defensivt, har en god målvakt og to fremtredende forwards i kapteinen Tatiana Tolalenko og Oxana Pron´shina. Sverige innehar dog et litt større spillemessig register, med playmakeren Emma Kronberg som arkitekten. Hun kan være avgjørende for at gullet forblir hos de blå-gule.

16.2: Semifinal Russia - Canada, 5 - 0
16.2: Semifinal Sweden - Norway, 7 - 0
16.2: V.Place Finland - U.S.A., 2 - 1

VM damer; klikk deg inn her eller på VM-logo i høyre kolonne; VM damer Budapest

FØLG MED PÅ VM DAMER I BUDAPEST
Historiens tredje VM i bandy for damer spilles i Budapest, Ungarn i tiden søndag 11. til lørdag 17.februar. 7 nasjoner deltar. Ungarn for første gang. Foruten hjemmelaget Ungarn og Norge, deltar Russland, Sverige, Finland, Canada og USA.
Alle møter alle i grunnspillet på Varosliget Ice Arena. Kanskje Europas største og eldste utendørs kunstisbane bygget i 1926.
VM 2008 skal finne sted i Grängersberg, Sverige. Med 8 nasjoner eller fler vil VM neste gang bli inndelt i en A- og B-pulje. Rangeringen fra årets Budapest-VM avgjør plassering for Norge som tok bronse i fjorårets VM i Minneapolis, USA. Norge vant 2-1 over Finland i bronsekampen etter scoringer av landslagskapteinen Lene Skrettingland og Beate Bjølgerud.
Historiens første VM for damer i bandy (11ér) ble arrangert i Lappeenranta i Finland i 2004. Her ble Norge nr 4 etter tap 8-1 for vertsnasjonen Finland. Sverige tok gull og Russland sølv i både 2004 og 2006.

VM damer; klikk deg inn her eller på VM-logo i høyre kolonne; VM damer Budapest

Tabellen pr 15.2
Team, Games, Win, Loss, Tie, Points, Goals For, Goals Against, +/-
Russia 6 5 0 1 11 33 4 29
Sweden 6 4 0 2 10 35 4 31
Norway 6 4 2 0 8 15 18 -3
Canada 6 3 3 0 6 16 19 -3

Finland 6 2 4 0 4 12 14 -2
U.S.A. 6 1 4 1 3 11 24 -13
Hungary 6 0 6 0 0 0 39 -39

15.febr.: Canada slo USA 6-1 og er i semi´n

Canada - USA
Torsdagsveldens kamp mellom USA og Canada blir avgjørende for hvem som møter grunnspillets vinner Russland i semifinalen (1 mot 4) fredag. Canada har beste utgangspunkt og klarer seg med uavgjort. Canada trolig også knepen favoritt med et ungt lag utelukkende bestående av tidligere ringett-spillere. Samtlige meget bra på skøytene, to spillere ekstremt hurtige, alle gode på pasninger, sterk vilje og bra organisasjon i laget, i særdeleshet defensivt, men for få skyttere. Spiller nr 14, Sheena MacDonald, er imidlertid unntaket som god skytter og har scoret på en del cornere i VM.
USA har et litt eldre og røffere lag bestående av ishockey-/bandyspillere, men langt fra like god lagorganisasjon som Canada. Generelt har USA bedre skuddferdigheter og effektiviteten på dødballer kan derfor avgjøre til deres fordel.

16.febr.: Norge-Sverige; 0-7
Norge er klar for Sverige i semi´n på fredag. Sverige har et meget sterkt lag med den eminente "liraren" og lagkapteinen Emma Kronberg i spissen, samt den måleffektive veteranen Anna Klingborg. Den svenske målvakten har så langt også vært turneringens beste. Norges sjanse mot Sverige er om "viljen til å gi alt" er på plass hos samtlige i "hele" kampen, Videre sterk disiplin i en kompakt defensiv organiseringen. Dette kan gi kontringer og store muligheter for scoringer på dødball.
UTTAK VM DAMER BUDAPEST
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende tropp til VM i bandy for damer som spilles i Budapest, Ungarn i tidsrommet 12.-17.februar:

Målvakter:
Rikke Busk Witzøe, Ready, Jorunn Kortvedt, Nordre Sande

Utespillere
Heidi Tho, Stabæk, Linn Terese Jovik, Ready, Sigrid-Lise Nonås, Bergen, Maria Mykletun Bærulfsen, Sandviken, Hanne Garnås Nicolaisen, Sandviken, Vibeke Tonning, Stabæk,
Helle Lillejord, Nordre Sande, Line Charlotte Bjerkely, Ready, Hege Sørlie, Sagene,
Christine Røde, Stabæk, Gry Flaa Johannessen, Bergen, Vilde Nes Stokke, Ready,
Maja Thommasen, Ready, Lene Skrettingland (kapt.), Skeid

Ledere:
Forbundskaptein: Dag Erik Amundsen
Lagleder: Ola Risnes
Materialforvalter: Øyvind Sakshaug
Adm. leder: Ann-Mari Ellefsen

Dommere:
Hoveddommer: Lasse A. Holm, Sarpsborg
Meddommer: Ole Andre Olsvik, Stabæk
Meddommer: Hans Petter Swensen, Sarpsborg

FIB/RRC-delegat: Rolf Wendt Andresen

Bildet th: VM Minneapolis, USA 2006 - Bronse til Norge
KVARTFINALER NM-HERRER
Bandyseksjonens årsmøte i juni 2005 vedtok innføring av kvartfinaler i NM herrer fra denne sesongen. Dette betød at nr 1 og nr 2 i eliteserien fikk "hvile" og trene, mens nr 3 møtte
nr 6 og nr 4 møtte nr 5. Kvartfinalene ble spilt best av to kamper.

Onsdag 21.2
Ready - Ullevål, Gressbanen, 5-7
Mjøndalen - Drammen, Vassenga, 10-2

Søndag 25.2
Ullevål - Ready, Valle Hovin, 5-5
Drammen - Mjøndalen, Marienlyst, 5-9

STABÆK SERIEMESTER ELITE
Stabæk tok søndag 18.2 sitt andre strake napp i vandrepokalen som seriemestere i elite herreklassen med å slå Ready 8-4 på Gressbanen. Siden ordningen ble innført i 1985/86, har Stabæk erobret 11 seriemesterskap, like mange som Mjøndalen.
Stabæks 11 seriemesterskap: 1993, 1994, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2006 og 2007.

Se billedserien om Stabæk i Budstikka: Budstikka.no

Sluttabellen
Stabæk 21 18 0 3 179 - 69 36
Solberg 21 17 1 3 140 - 56 35
Ullevål 21 12 1 8 108 - 89 25
Drammen 21 10 3 8 112 - 104 23
Mjøndalen 21 11 1 9 140 - 105 23
Ready 21 7 1 13 91 - 105 15
Sarpsborg 21 5 0 16 85 - 144 10
Høvik 21 0 1 20 43 - 224 1

GULLMERKEMANNEN JOHS. G. HAUG ER DØD

Det var med vemod og sorg forbundet mottok meldingen om at ildsjelen Johs. G. Haug døde 8.februar. Han ble 91 år og 1 dag. Et langt og aktivt liv er slutt.
Johs. G. Haug kom fra Enebakk og var i sine unge dager en meget god ski- og orienteringsløper. Han lærte seg tidlig alt om mekanikk og var en "tusenkunstner" på dette området. Johs. var aktiv i motstandsbevegelsen under krigen, men dette snakket han aldri om.
Fra midten av 50- og første halvdel av 60-tallet var han drivkraften i junioravdelingen i Frigg-bandy. I denne perioden ble det fostret mange gode bandyspillere rundt Falck-Ytters plass nedenfor St.Hanshaugen i Oslo. Vi nevner; Roy Wangen (89A), Bjørn Sund (3A), Åge og Kåre Haug (2A), Willy og Knut Olsen, Harald Nilsen, Johnny Johnsen, Erik Bøhler, Morten Østbye (3A) og Preben Kjelsrud (46A). På ledersiden Finn Ericsson som fortsatt er aktiv i Ullevål-bandy. På dommersiden Pål Chr. Dahl som fortsatt er aktiv forbundsdommer.
"Hauger´n", som Johs. ble omtalt av de fleste, kom fra Frigg til Ullevål i 1965. Med på "lasset" hadde han mange bandyspillere fra Frigg, som nedla bandyavdelingen til fordel for fotball. Deriblant hans 2 sønner Åge og Kåre som sammen med alle Ullevål-spillerne etter hvert kjempet seg til 3 norgesmesterskap i bandy på 70-tallet. I tillegg ble det mange fremragende resultater i de aldersbestemte klasser i den perioden "Hauger´n" var aktiv i klubben.
"Hauger´n" var en stor ildsjel og mye mer enn en idretts leder. Sammen med sin kone Edle hadde han stor omtanke og omsorg for alle ungdommer som fikk tilknytning til bandyen. Hjemmet til Johs. og Edle Haug var nærmest et åpent hus hvor bandypraten gikk for fullt, mens Edle serverte vafler eller karbonader. Johs. jobbet sent og tidlig og mange var de som fikk slipt skøyter og hjelp med sportsutstyr i hans forretning "Thranen Sport" i Waldemar Thranes gate.
Både Bandyforbundet og Oslo Bandykrets fikk gjennom mange år gleden av en arbeidsom og dyktig materialforvalter for sine representasjonslag. Johs. G. Haug var med i støtteapparatet da guttelandslaget tok sølv i VM i 1975 og da juniorlandslaget erobret sølvmedaljer i Vänersborg året etter. Junior-VM i Syktyvkar i 1986 ble hans siste representasjonsoppgave. Her ble han hedret av Svenska Bandyförbundet med gullklokke på sin 70-års dag. Johs. G. Haug ble tildelt Bandyforbundets Gullmerke i 1984.

Norges Bandyforbund takker på vegne av bandy-Norge for den store innsatsen Johs. G. Haug utførte for sporten gjennom mange år og lyser fred over hans minne.
1953: FINLAND-NORGE 1-0
Se unike bilder fra landskamp mot Finland i Helsingfors den 1.mars 1953: Yle.fi

BANDYHALLEN I VÄSTERÅS INNVIES 20.-21.OKTOBER 2007
Velkommen en tur til bandystadion: Rocklunda.com

BOLTIC/GÖTA OM VIDERE SATSNING
Les hva spillerne Ola Fredricsson, Magnus Fransson og Christer Lystad sier her: VF.SE

BRENNER FOR BANDYEN
Bor i Washington, men bandykeeper skal den amerikanske økonomistudenten bli.
Stina har som mål å bli målvakt for USA. Hun og pappa Tommy Augustsson, tidligere fallskjermjeger som har arbeidet for NASA, var selvfølgelig på plass som tilskuere i Budapest under dame-VM. Han tidligere målvakt fra Söderhamn med bandykunnskaper mange kan bare drømme om.
Stina og Tommy Augustsson: bandysm.se

BYGGING AV ATLANTEN KUNSTISBANE HAR STARTET
Etter fem års jobbing har skøytefolket i Kristiansund, med ildsjelen Tor Olsen i spissen, endelig lykkes. Atlanten kunstisbane bygges som 400m hurtigløpsbane med hel isflate og kan i prinsippet også benyttes til bandy, men er primært drevet frem av skøytefolket. Overskuddsvarmen skal ledes 50m til et nytt badeland. Banen skal være klar i november 2007.

Les om Atlanten kunstisbane i Kristiansund her: Tidens Krav

BOLTIC/GÖTA RYKKET NED
En 31-årig æra har tatt slutt. Karlstadklubben rykker ned i div. 1. Kampen mot Tillberga avgjorde. Boltic/Göta ledet 7-4 til det gjenstod 18 minutter, men tapte 7-9?. Slikt skjer altså også i Sverige.
Boltic/Göta innehar 9 SM-gull: 1979, 1980, 1981,1982, 1983, 1984, 1985, 1988, 1995.
Da Sverige for første gang erobret VM-gull i Chabarovsk i 1981, var hele 6 spillere fra Boltic. Hvem bandyinteressert husker vel ikke Stefan Carlsson, Mats Carlsson, Bengt Karlsson, "Pelle" Togner, Bengt "Pinnen" Ramström og Anders Bridholm.
På 90-tallet var Ola Fredricsson det store navnet, men for oss nordmenn er vel kanskje unge Pål Hanssens bragd det vi husker best. Pål avgjorde SM-finalen mot Vetlanda i 1995 med to scoringer og Boltic vant 2-1. Pål var også suveren toppscorer i Boltic denne sesongen. På denne tiden skal vi heller ikke glemme målvakten Mikael Forsell og Kjell Berglund. Øvrige nordmenn som har spilt i Boltic er Ole Blom og Christer Lystad, sistnevnte også denne sesongen.

Les Aftonbladet her: aftonbladet

OSLO TOPPER SOM STØRSTE BANDYKRETS

Oslo Bandykrets er landets største bandykrets med 673 lisensierte spillere 13 år og eldre. Det var i år påmeldt 117 lag i kretsserien med stort og smått, hvilket er suveren rekord. For få år siden lå kretsen på ca 90 lag i de ulike klasser.
Også skoleturneringene har hatt stort volum de senere årene. I årets barneskoleturnering på NIH deltok 43 lag. Dette også rekord med 36 guttelag og 7 jentelag fordelt på 20 skoler.

Barneskoleturnering NIH 8.februar:
Finale gutter: Lilleaker - Lysejordet, 3-1
Finale jenter: Huseby-Voksen, 3-0

Landsfinalene spilles på Jordal fredag 9.mars.

Fotos skolebandy:
Frank Nordseth

U18 JENTER MOT SVERIGE
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende U18-tropp jenter til landskamper mot Sverige U17 i Västerås fredag 9. og lørdag 10.februar:

Målvakter
Nora Schjoldager, Ready og Thea Westby, Røa
Utespillere:
Katja Giljarhus, Stabæk, Mariken Brecheisen, Røa/Sandviken, Siri Anne Stette, Stabæk, Edda Thorsrud, Ullevål, Kaja Wold, Øvrevoll/Hosle, Linn Voldstad, Ready, Maria Rose, Stabæk, Lisell Holth (kapt.), Mjøndalen, Åse Seeberg, Ready, Nina Trost-Nielsen, Ready, Marianne Brøvik, Nordre Sande, Martine Moen, Solberg, Kristiane Hagen, Solberg og Anine Ellefsen, Høvik.

Lagledelse:
Hovedleder: Siri Nørve
Forbundskaptein: Peter M. Haug
Lagleder: Peder Schjoldager
Materialforvalter: Atle Giljarhus

Kampresultater:
Västerås 8.februar: Sverige U17-Norge U18, 10-0 (4-0)
Västerås 9.februar: Sverige U17-Norge U18, 12-1 (8-1)
Norsk målscorer: Linn Volstad

Foto: Dag Moen
FØLG MED PÅ VM HERRER I KEMEROVO
VM for herrer spilles i Kemerovo, Sibir i tiden søndag 28.januar til søndag 4.februar.
12 nasjoner deltar. Latvia for første gang.
I A-puljen spiller foruten Norge, vertslandet og tittelforsvarer Russland, Sverige, Finland, Kazakhstan og Hvite-Russland som slo USA i fjorårets opprykkskamp i Gustavsberg under VM i Stockholm.
I B-puljen deltar USA, Ungarn, Holland, Mongolia, Estland og Latvia.

VM herrer, Norges kamper "live", resultater m.m, klikk deg inn her; VM Kemerovo
.