Februar 2009

HISTORISK JENTE-VM I LAPPEENRANTA, FINLAND
U17-landslaget for jenter skal delta i historiens første bandy-VM (11ér) som finner sted i Finlands "bandy-Mekka" Lappeenranta 12.-15.februar 2009. Landslagstroppen reiste fra Gardermoen med kurs for Helsinki og Karelen torsdag morgen. VM-innvielsen foregikk på finsk manér med flagg-prosesjoner og "idrettsgudstjeneste" i byens gamle trekirke. Selve åpningsseremonien på Kisapuisto bandy-arena.
Norge får æren av å åpne dette historiske VM mot hjemmelaget Finland torsdag kl 1800 finsk tid (1700). Fredag kl 1730 møter jentene favoritten Sverige og lørdag kl 1000 spiller våre 16/17-åringer mot "outsideren" Russland som forrige uke avholdt en lengre treningsleir i Kirov.
Bronsekamp spilles søndag 15.februar kl 1000 og VM-finale kl 1200.

Hanne LÓrsa, Øvrevoll/Hosle, Ane Solem Knutsen, Solberg,
Utespillere:
Lisell Holth, Mjøndalen, Martine Holm, Mjøndalen, Linn Voldstad, Ready, Nora Schjoldager, Ready, Tora Haug, Ready, Ilira Emini, Ready, Hanne Seeberg, Ready, Marianne Thorkildsen, Solberg, Kristiane Hagen, Solberg, Edda Thorsrud, Ullevål, Lise Munch Nordheim, Skeid, Ingrid Bjonge, Høvik, Ruth Eline Borge, Nordre Sande, Emily Werenskiold, Øvrevoll/Hosle.

Ledere:
Norsk hovedleder: Siri Nørve, Ready
Forbundskaptein: Peder Schjoldager, Ready
Lagleder: Lars Tore Borge, Drammen
Matriell: René Phillippe LÓrsa, Øvrevoll/Hosle

Dommer: Hans-Petter Swensen, Sarpsborg

Hjemmeværende reserver:
Ingeborg Rønneberg, Ready, Martine Rødseth, Ready, Hanna Thommesen, Ready, Maria Hilde, Øvrevoll/Hosle, Hedda Bærøe, Øvrevoll/Hosle, Anine Ellefsen, Høvik, Birgitte Taugbøl Kragsett, Skeid, Camilla Lund, Solberg, Henriette Bærheim Skaret, Solberg.

Hjemmeside VM U17 jenter her: VM U17 jenter

RUSSLAND VANT FØRSTE JENTE-VM I FINLAND

Torsdag 12.2: Finland-Norge, 7(4)-1(0).
Norsk mål: Linn Voldstad.
Fredag 13.2: Sverige-Norge, 4(1)-0(0).
Lørdag 14.2: Russland-Norge, 11(6)-2(1).
Norske mål:Martine Holm 2
Søndag 15.2: Bronsekamp, Sverige-Norge, 4(3)-0(0).
Søndag 15.2: Finale, Finland-Russland, 2(1)-3(2).
Hjemmeside VM U17 jenter her: VM U17 jenter

Bildet: Landslaget omkranset av lederne fv.: René Philippe LÓrsa, Lars Tore Borge og Peder Schjoldager.
NM-HERRER SPILLER TRE SEMIFINALER
Etter de to første semifinalerundene i årets NM-sluttspill har klubbene en seier hver. Dette betyr at det må spilles en tredje kamp både i Sarpsborg og hos Solberg søndag 1.mars.
Bandyfinalen spilles på Marienlyst i Drammen søndag 8.mars kl 1600. For de ekstra idrettsinteresserte opplyses det at Strømsgodset-fotball spiller siste treningskamp før seriestart i tippeligaen mot svenske Ljungskile på "Gamle Gress (vis a vis) kl 1330.

Resultater fra NM-sluttspillet her: Bandyresultater

Søndag 22.02:
Stabekkbanen: Stabæk, 5(3) - Sarpsborg 2(1)
Solbergbanen: Solberg, 6(4) - Høvik, 7(1)e.f

Onsdag 25.02:
Sarpsborg: Sarpsborg, 7(3) - Stabæk 3(1),
Høvik: Høvik, 1(1) - Solberg, 3(3)

Søndag 01.03.
Sarpsborg-Stabæk, Sarpsborg stadion kl 1300
Solberg-Høvik, Solberg kl 1800. (Vassenga res.bane)
NM-HERRER SEMIFINALER
I den tredje og avgjørende kvartfinalen på Marienlyst i Drammen onsdag kveld vant bortelaget Sarpsborg 6-2 over Drammen.
Etter den påfølgende trekningen møter serietoer Stabæk "særpingene" i første semifinale på Stabekkbanen søndag 22.februar. Årets eliteseriemester Solberg møter Høvik i "ælva" samme dag. Andre semifinale spilles onsdag 25.februar og en eventuelt tredje semifinale spilles søndag 1.mars.

Resultater fra sluttspillet her: Bandyresultater

HØVIK KLAR FOR SEMIFINALER
Serievinner Solberg og toer Stabæk "hviler" som kjent i NM kvartfinalene. Høvik klarte to seire på rad mot Ullevål søndag og mandag og er klare for klubbens første NM-semifinale på herresesiden. Sarpsborg og Drammen vant hver sin kvartfinale og en tredje og avgjørende kamp finner sted på Marienlyst i Drammen onsdag kveld kl 2000.
Semifinaleoppsettet trekkes onsdag kveld. Lag nummer 1 og 2 fra elite kan ikke møtes. Første semifinale spilles søndag 22.februar, andre semifinale onsdag 25.februar og en eventuelt tredje semifinale spilles søndag 1.mars.
Bandyfinalen spilles på Marienlyst i Drammen søndag 8.mars kl 1600.

Resultater fra "kvart´n" her: Bandyresultater
SOLBERG VANT ELITESERIEN ANDRE ÅRET PÅ RAD
Etter nest siste serierunde søndag var Solberg allerede klare som mestere i eliteserien 2008/09. I sesongens siste seriekamp og runde nr 21 mot Stabæk i "Ælva" onsdag 11.februar var det aldri noen tvil. Solberg slo sølvvinner Stabæk hele 10-1 og klubben fikk dermed andre napp på rad i NBF´s vandrepokal. Stabæk har to napp fra 2006 og 2007.
Høvik ville med seier erobret sølvet, men tapte overraskende 2-9 for Ullevål og endte dermed på klubbens første bronseplass i toppserien.
Dette betyr videre at Solberg og Stabæk får noen dagers velfortjent hvile, mens Høvik, Sarpsborg, Drammen og Ullevål spiller kvartfinaler best av tre lørdag 14.2, mandag 16.2, eventuelt tredje kamp onsdag 18.2. Neste helg må Mjøndalen og Ready på bunnplass spille kvalikserie for de to plassene i toppserien 2009/10 sammen med de to beste 1.lagene i 1.divisjon.

Eliterunde 21 onsdag 11.februar
Høvik-Ullevål, Høvik, 2-9
Ready-Drammen, Gressbanen, 3-8
Sarpsborg-Mjøndalen, Sarpsborg, 7-4
Solberg-Stabæk, Solbergelva, 10-1

For øvrige resultater og tabellen, se "Speaker" høyre kolonne.
ULLERN IF 100 ÅR

Mandag 23.februar fyller Ullern IF 100 år. Dagen markeres med fakkeltog og musikkorps fra Ørakerhallen til Ullernbanen hvor det blir gratis pølser, saft og toddy. Alle aktive, foreldre og andre støttespillere er invitert. Markeringen av 100-års dagen avsluttes med festfyrverkeri.
Ullern IF ble dannet i 1909 som Ullern Skiklubb som senere slo seg sammen med Fangen, Bestum og Liull til Ullern IF. Bestum markerte seg på bandykartet allerede før andre verdenskrig. I 1944 vant klubben det illegale krigsmesterskapet (uoff. NM), hvor Bærumslaget Grane (senere Mode, Bærum Sportsklubb) fikk unngjelde 1-0 etter at det første oppgjøret endte 2-2. I begge kampene var Petter Pettersen fra Stabæk IF dommer.
Ullern spilte sin første juniorfinale i 1972, men tapte 4-1 for Stabæk. I 1978 tapte Ullern og Dag Lien juniorfinalen hele 16-1 for Mjøndalen med en svært opplagt Per Terje Marcussen som anfører og storscorer for bruntrøyene i den strenge kulden. I 1975 møtte Ullern Skeid i småguttefinalen. Første oppgjør endte 1-1 og omkampen vant Skeid 3-1. Jan Eriksen, Bygdøy BK dømte første finalen og Pål Christian Dahl, Frigg/Ullevål den andre. Begge er fortsatt aktive dommere i aldersbestemte klasser.

Av landslagsspillere og profiler nevnes:
Jan Nyquist (deb.38-5A). Jan var storscorer og spiss på landslaget med trøye nummer 9, men fikk desverre mye av karrieren ødelagt av krigen. Han spilte på Bislet mot Finland 13.februar 1940, hvor hele overskuddet gikk til finske vinterkrigsofre. 11000 tilskuere så denne kampen under slagordet "Brutto for netto til Finnland". Motstandsmannen Martin Olsen (Drafn) spilte på midtbanen i denne historiske kampen,
hvor Leif Eriksen, Bestum, var reserve.
Leif Eriksen (deb. 46-10A), målvakten Hans Petter (Bosse) Halla (deb. 52-3A) og Harry Dahl (deb. 52-1A) deltok alle på OL-landslaget i Oslo i 1952 (bildet).
Leif Gunnar Thoresen (deb. 48-4A) og Syver Solberg (deb.54-1A) var også markante spillere i klubben med landskamper og vi nevner også Bottolf Bottolfsen.
Senere Idrettspresident Kjell Kran er bokført med U23 landskamper for Norge. Det mange ikke vet var at daværende bandypresident Jens B. Raanaas ansatte Kjell Kran som utdanningskonsulent i Grenland Bandykrets sesongen 1958/59.
Ullern IF har de siste 30 årene markert seg med dyktige ildsjeler på ledersiden og derav en stor ungdomsavdeling og mange spillere på aldersbestemte landslag. Vi nevner fra disse årene ledere som Arne Rasmussen, Helge Aas, Frank Pedersen (og kona Nan), Thor Daniel Steen (Tassen), Gunnar Holte, Stein Pedersen, Terje Pedersen, Svein-Erik Hammerstad, Stein Giske og Frode Helland.
Bandyformann i jubileumsåret er Marianne Talberg og klubbformann er Erik Heim.
Det klubben ønsker seg mest av alt i jubileumsåret er ny kunstisbane.
Den 100-årsgaven SKAL realiseres!

Gratulerer med dagen!
Hilsen NBF
BANDYGUTTER MED SUNT KOSTHOLD
Les fra Sarpsborg Arbeiderblad her: Sarpsborg Arbeiderblad
40 BANDYKAMPER I VINTER
Les om bandydommeren i Sarpsborg Arbeiderblad her: Sarpsborg Arbeiderblad
BILDER FRA U17 VM I KIROV
Knut Philip Thjømøe
(Øvrevoll/Hosle) ble av juryen kåret til beste keeper i VM. Her er han avbildet med prisene sammen med det andre norske keepertalentet Kenneth Larsen (Sarpsborg) som også gjorde et meget godt inntrykk.
Du finner mer om VM-reisen og VM-kampene under "Arkiv" "Februar". Klikk deg inn her: Februar 2009
BRONSEN RØK, MEN LÆRING OG MINNER FOR LIVET
VM-bronsen tilbake til Finland
Søndag 8.februar:
Etter tre gode kamper på rad var det slutt for Norge søndag formiddag. Finnene hadde misset VM-finalen på målstreken mot erkerivalen Sverige lørdag og både orket og ville mest i kampen om bronsemedaljene på Rodina stadion. De blåkledde spillerne med sisu i blodet gikk mer og raskere på skøyter, vant de fleste duellene, utviste god teknikk og pasninger som satt presis på køllebladet.
Etter en enkel scoring tidlig i kampen fikk Finland i tillegg to straffer på kort tid og ledet
3-0 før det var spilt 15 minutter. På en cornerretur reduserte imidlertid Jacob Ensjø (Røa) til 1-3 og i en kort periode spilte Norge bedre offensivt. Dette resulterte i flere frislag og cornere, men uten scoring. De norske guttene kom flere ganger på etterskudd mot raske finner. Etterhvert påførte vi oss selv mange utvisninger, hvor laget i flere perioder måtte spille undertallig ni mot elleve. Det ble etterhvert både tungt og vanskelig å opprettholde defensiven, noe Finland visste å utnytte til enda en scoring før det var spilt 45 minutter. Ved pause var stillingen fortjent 4-1 til Finland.
I andre omgang økte Finland på kort tid til 1-5 og 1-6 før lagkaptein Jørgen Akern (Stabæk) reduserte til 2-6 på en utagbar straffe. Siste kvarteret spilte unge Norge bra og skapte flere sjanser, oppnådde mange cornere og frislag, men klarte ikke å omsette i mål. Derimot sørget et meget godt finsk lag for at sluttresultatet ble 8-2.

VM-finalen ble en oppvisningskamp av de virkelig store. Sverige ledet 2-0 etter fem minutter og stillheten rådet på tribunen, men russerne lot seg ikke affisere, kjørte på, fikk etterhvert fire nettkjenninger og ledet 4-2 ved pause. Hjemmepublikummet, populært kalt spiller nummer 12, syv tilreisende norske foreldre og drøyt syv tusen høylydte og flaggvaiende russere skapte en fantastisk stemning på bandyarenaen som inspirerte artistene ute på isparketten. En thriller av en match i bandyens hjemland, hvor hjemmelaget "Rossia" til slutt vant 8-6.

Bildet th.: Russland verdensmester

Knut Philip Thjømøe
En av Norges gode målvakter, Knut Philip Thjømøe (Øvrevoll/Hosle) ble av juryen kåret til beste keeper i VM. Prisoverrekkelsen ble foreviget av flere TV-stasjoner og nærmere 20 journalister og fotografer til øredøvende heiarop fra publikum ispedd trampende musikk. Utmerkelsen falt også i smak hos en flokk unge jenter som skulle foreviges med målvaktsstjernen uten dermed å si at ikke de andre norske gutta på laget også ble populære autografskrivere og foto-objekter.

Sa noen; "15 minutes of fame" ?!

Lørdag 7.februar
Russland 3(2)-Norge 0(0): Etter den svake VM-åpningen mot Finland har Norge spilt bedre og bedre. I grunnspillets siste kamp lørdag kveld ble det tap 0-3 for Russland som tidligere på dagen hadde slått Sverige 3-2.
Norge åpnet meget frisk og igjen var oppskriften solid defensiv med lavt press og kontringsbandy. De første 15 minuttene var Norge faktisk helt på høyde med Russland, men ut over i omgangen produserte Russland noen flere sjanser uten å lykkes.
Våre forsvarsspillerne, anført av libero og kaptein Jørgen Akern (Stabæk), utviste imidlertid besluttsomhet og målvakten Kenneth Larsen (Sarpsborg) hadde nær sagt sine "vanlige" paraderedninger som forbløffet selv 3000-4000 hjemmepublikummere.
Russland fikk til slutt "hull på byllen" etter et flott angrep, men Norge hang allikevel med i banespillet ut omgangen. Dette også i en periode med to spillere utvist samtidig mot elleve. Rett før pause, på en norsk kontringsmulighet, slo imidlertid en av våre spillere ballen i blinde rett på en russisk kølle i midtfeltet og 2-0 var et bittert faktum.
Annen omgang startet famlende for Norge. Formasjonene sviktet i den defensive styringen og spillet foregikk mest på Norges halvdel. Mange "nesteulykker" ble allikevel avverget. Utallige cornere mot Knut Philip Thjømøe (Øvrevoll/Hosle), som igjen var kommet inn i mål, resulterte imidlertid heller ikke i russiske scoringer. Midtveis i andre omgang ble det igjen balanse i den norske defensiven og etterhvert produserte Norge flere sjanser, selv om russerne la på til 3-0. Minuttet før slutt var Andreas Killingstad (Stabæk) alene igjennom, men lykkes ikke å score mot den gode russiske målvakten.

I kveldens siste grunnspillkamp ledet Finland 1-0 på Sverige til den ordinære spilletiden var ute, men "søta bror" utlignet på overtid til 1-1 på en direkte corner. Straffer måtte til for å avgjøre hvem som skulle møte Russland i VM-finalen og den vant Sverige 5-3.
Norge skal altså forvare bronsemedaljene fra 2007 mot et godt finsk lag søndag kl 1000 (0800), men også mot et finsk lag som vil komme til å merke den tøffe kampen mot Sverige i bena, spesielt i siste del av andre omgang!

Lørdag 7.februar
Norge 6(4)-Kazakhstan 0(0): De norske gutta ville vinne mot Kazakhstan. Det merket man fra første slag på den russiskproduserte, litt større cericefargede ballen. Spillerne lot seg heller ikke affisere av minus 22 grader. Akkurat som om kroppene hadde vent seg litt til kulden. God stemning, bortsett fra at spissen Truls Larsen Ullern) fikk strukket et leddbånd i skulderen fredag kveld og ikke spilte. Han står trolig over også mot Russland senere kveld.
Det var ikke spilt mange minutter på Rodina stadion før venstrehalfen Fritjof Nilsen (Snarøya) fikk fulltreff på en corner etter et perfekt legg av Jørgen Myking (Ready).
Noen minutter senere omsatte samme Myking et hardt innlegg fra Fredrik Randsborg (Stabæk) i mål og Norge ledet 2-0. Kazakhstanerne hadde flere farlige angrep, men den norske defensiven var solid, og Norge hadde marginene på sin side ved to-tre farlige anledninger i første omgang. Målvakten Knut Philip Thjømøe (Øvrevoll/Hosle) måtte ta frem sitt aller beste og avverget mesterlig da den gode kazakhstanske kapteinen var igjennom på en opplagt målsjanse. Norges tredje mål kom etter en situasjon hvor Henrik Brosø (Drammen) vant ballen i midtsonen, spilte frem til dribleren Fredrik Randsborg, hvor til slutt Røa-spilleren Jacob Ensjø puttet. I slutten av omgangen fikk lagkaptein Jørgen Akern (Stabæk) fulltreff på et skudd fra ca 35 meter, utagbart for Kazakhstans målvakt.
I andre omgang fikk vi se "tvillingsjelene" Andreas Killingstad og Fredrik Randsborg, begge fra Stabæk, samhandle seg gjennom midtfeltet med flotte dragninger, finter og nærmest pasninger på intuisjon. Randborg fikk "honnøren" med å score. I slutten av kampen smelte Jørgen Akern til med nok et langskudd som resulterte i retur fra den kazakhstanske målvakten. Fritjof Nilsen var igjen frempå og scoret på returen. De nevnte unge herrer har scoret to VM-mål hver seg og bor selvfølgelig sammen på "Dream Room"!

Norge er klare for bronsekamp søndag kl 1000 (0800), men møter i kveld Russland som tidligere på lørdagen slo Sverige 3-2. Dette i en kamp hvor den norske dommertrioen Lars Stian Nygaard (hd), Hans-Petter Swensen og Lasse André Holm, dømte meget godt.

Fredag 6.februar
I 27 kalde grader kom et tent norsk lag ut på isparketten i Kirov. Norge var for en gangs skyld på høyde med svenskene i banespill fra første stund. Knallhard jobbing, kompakt defensiv og press på ballfører først fra midtsirkelen skapte frustrasjoner hos svenskene.
De blågule ledet riktignok 1-0 på en ball som burde vært klarert etter en feberredning og retur fra den norske målvakten Kenneth Larsen (Sarpsborg). Men det skulle ikke gå lang tid før liberoen Jørgen Akern (Stabæk) fikk treff på et frislag fra ca 30 meter. Etter 20 minutters spill var stillingen 1-1 til pause, noe som betød at det ble spilt tre omganger i strenge kulden.
I andre omgang scoret svenskene etter en flott soloprestasjon, men de norske gutta fortsatte å kjempe og opprettholdt den gode defensiven og fikk derav også sine kontringssjanser. Rett før omgangen var slutt økte Sverige til 3-1 på et skudd som delvis endret retning etter en stuss i isen.
I tredje og siste omgang var Sverige hakket bedre i banespill, noe de til slutt klarte å omsette i mål og kampen endte 4-1 til Sverige.
For laget var kampen mot Sverige en god oppmuntring etter en svak andreomgang mot Finland tidligere på dagen. De syv tilreisende foreldrene, som i tillegg rekrutterte like mange lokale russere som heiagjeng for Norge, fikk også "valuta" for den lange reisen.

I morgen kl 1100 må Norge vinne mot Kazakhstan for å kunne spille om bronsen på søndag!

Fredag 6.februar
Norge 0(0)-Finland 4(1): Norge gikk hardt ut og skapte flere målsjanser de første 15 minuttene, men finnene utnyttet effektivt et uheldig forsøk på klarering i eget forsvar og tok tidlig ledelsen. Ut over i omgangen ble etterhvert den defensive styringen til Norge for svak og dette skulle også bli melodien i hele andre omgang. De norske toppspillerne og midtfelterne ble gjentatte ganger overspilt. Dette rommet utnyttet Finland som scoret enda to spillemål, samt et mål på straffe.
Spesielt i andre omgang var finnene betydelig flinkere til å vinne dueller om ballen.
De gikk mer på skøytene og skapte derav mer rom i banespillet for hverandre.

Kl 1830 er det åpningsseremoni på VM-arenaen og kl 2030 i kveld møter Norge svenskene.

Fredag 6.februar
Forbundskaptein Igor Prakht innvilget sen frokost på matchdagen. I skrivende stund har laget akkurat avholdt spillemøte før den viktige matchen mot Finland kl 1500 lokal tid (1300). Uthvilte, akklimatiserte, ingen sykdom, kun litt nærvøs mage og kulltabletter for noen!!

Torsdag 5.februar
Kontrastene er store og kommer fort i Russland. Med blålys og politibil foran ble troppen fraktet i en moderne buss til hotel Vyatka som visstnok er navnet på regionen. Et meget godt hotell, hvor spillerne ble innlosjert på to-mannsrom. Alle måltider finner riktignok sted på et sportshus like ved banen, men det fungerer greit nå bussen alltid er tilgjengelig. Norge trente på VM-arenaen på tidlig ettermiddag og fikk plassert alt bandyutstyr komfortabelt i sin faste VM-garderobe.
På kvelden fikk gutta oppleve en "høgklassig" toppseriematch i 20 kalde grader mellom hjemmelaget Rodina og Start fra Nizni-Novgorod. Hjemmelaget vant 5-3 foran ca 6000 høylydte hjemmesupportere!

Onsdag 4.februar
Flyreisen for spente førstereis via København til Moskva gikk knirkefritt til tross for vekning i otta hjemme i Kongeriket. Guiden Ekaterina, som hadde reist den lange veien fra Kirov for å møte den norske troppen på Sheremetyvo international, sørget for en kort sightseeing på den Røde Plass og en tur i det kjempestore og flotte handlesenteret Gum vis a vis før vi kjørte med "museskritt" i den beryktede Moskva-køen til en av de mange jernbane- stasjonene i 13 millioners byen.
Etter mye slit med tung baggasje kom vi oss inn på den Transsibirske jernbanevognen til Kirov. En tur på ca 12 timer som skapte alt fra begynnende forskrekkelse til etterhvert undring og overbærenhet og til syvende og sist trolig positiv læring for livet. Troppen på 23 var lovet seks 4-mannskabiner, men det skulle umiddelbart vise seg at organisasjonskomiteen hadde sviktet. Noen av lederne og spillerne ble lagt sammen med ukjente russere i svært trange og alt for varme kabiner. Til tross for forbundkaptein Igor Prakht sine russiske talegaver var det lite vi kunne gjøre på et overfylt tog, hvor det vistnok er mer tradisjon for medbrakt vodka enn melk!
Men du verden for en gjeng unge gutter,- maken til stoisk ro og positiv forståelse skal man lete lenge etter! Dette var faktisk en virkelig ilddåp. Som en spiller uttalte etter at vi kom vel frem til Kirov nøyaktig etter planen kl 1147 lokal tid; " Bare vi nå får et enkelt hotel med stor nok seng og varmt vann blir alt luksus etter denne turen!"

VM GUTTER I KIROV, RUSSLAND 6. - 8.FEBRUAR

Guttelandslaget skal delta i VM for U17-spillere som finner sted i bandybyen Kirov i Russland 6.-8.februar 2009. Laget reiser tidlig onsdag morgen fra Gardermoen med kurs for Moskva. Turen videre til Kirov tar ca tolv timer på den Transsibirske jernbanen. Både spennende og utfordrende.
Det norske laget er på plass et døgn tidligere enn finner og svensker og får derfor muligheten til akklimatisering og en treningsøkt på stadion torsdag. VM starter fredag hvor Norge møter erkerivalen Finland kl 1500 lokal tid (n.tid 1300) og Sverige kl 2030 (1830). Lørdag kl 1100 (0900) møter de norske gutta Kazakhstan og til slutt Russland kl 1700 (1500). Hjemmelaget er regjerende verdensmestere fra gutte-VM i Drammen 2005 og Gustavsberg utenfor Stockholm i 2007, hvor Norge erobret bronse.
Samtlige kamper innledningsvis går over 2x30 minutter. Sluttspillet søndag spilles full tid med bronsekamp kl 1000 og finale kl 1300 lokal tid. Det forventes betydelig med publikum på VM-kampene, hvilket i seg selv kan bli en utfordring for våre unge gutter som skal representere for første gang med det norske flagget på brystet.

Bildet: U17-ledelsen: Fra v. Kristian Nygaard, Igor Prakht og Atle Braaten.

Philip Thjømøe, Øvrevoll/Hosle, Kenneth Larsen, Sarpsborg,
Utespillere:
Morten Engen, Drammen, Henrik Brosøe, Drammen, Jacob Endsjø, Røa, Mikkel Hæger, Røa, Peder Langaard, Røa, William Sandborg, Røa, Truls Larsen, Ullern, Jørgen Myking, Ready, Peder Remman, Nässjö(Øvrevoll/Hosle), Andreas Killingstad, Stabæk, Jørgen Akeren, Stabæk, Fredrik Randsborg, Stabæk, Fritjof Nilsen, Snarøya, Sigurd Strømnes, Sarpsborg.

Ledere:
Forbundskaptein: Igor Prakht, Uljanovsk/Snarøya
Lagleder: Kristian Nygaard, Stabæk
Matriell: Atle Braaten, Frigg

FIB/Kampinspektør: Egil Larsen, Snarøya
Hoveddommer: Lars Stian Nygaard, Stabæk
Meddommer: Lasse André Holm, Sarpsborg
Meddommer: Hans-Petter Swensen, Sarpsborg

Hjemmeværende reserver:
Erik Kristiansen, Drammen Tobias Jensen, Drammen, Anders Johansen, Drammen, Aleksander Lie, Røa, Hans Petter Berntzen, Ullern, Aksel Trygstad Lamache, Nässjö(Øvrevoll/Hosle), Didrik Land, Stabæk, Gustav Mohn, Snarøya, Lars Brekke, Snarøya.

Hjemmeside VM U17 her: VM U17
Du kan også klikke deg inn på VM-logoen i høyre kolonne.

SPILLER BANDY OG ISHOCKEY
Tidligere var det svært vanlig å kombinere bandy og ishockey om vinteren, gjerne med fotball om sommeren. Einar "Bror" Andersen, Drafn spilte på 50-60-tallet VM-kamper og OL-kamper i både bandy og ishockey. Ragnar Rygel, Mode/Bærum, var en mester i begge idrettene på samme tid. Frank Olafsen, Skeid, hadde landskamper i både ishockey, bandy og fotball på 70-tallet. Børre Hauger, Stabæk, spilte på juniorlandslaget i bandy, ishockey og fotball. Marius Voght (Øvrevoll) og Per Åge Skogdahl (Øvrevoll) fikk med seg gutte og juniorlandskamper i bandy og ishockey på 80-tallet, men satset senere mest på ishockey i Frisk.
Kombinasjonen er ikke like vanlig lengre, men i Drammen spiller en gjeng unge gutter på kretslaget i både bandy og iskockey. Markus Alm Thoen, Erik Lundstad og Daniel Njålby har deltatt i kretslagsturneringene i bandy denne vinteren og 20.-22.februar skal de til Bergen på kretslagsturnering i ishockey.
Mer her fra Drammens Tidende: dt.no

EN HARMONISK OG VELTRENT KROPP.
Tidligere landslagstrener i fotball, Tor Røste Fossen, har flere ganger uttalt at de som kombinerer flere idretter ofte trener totalt sett mer. Det er videre en kjensgjerning at behovet for variasjon ligger i mennesket og kan være en viktig faktor for å hindre frafall i for ung alder. Ungdom i vekstspurten bør heller ikke utsettes for et ensidig bevegelsesmønster over tid, da dette kan øke risikoen for både akutte skader og senskader. Det finnes mange eksempler på skader i kne og rygg som kan spores tilbake til ensidig trening i ungdomsårene. Allsidig idrettsutførelse i puberteten bidrar til avlastning og skåner derav indirekte kroppen selv om man trener mye. I media kommer det stadig frem at landerts beste eliteutøvere stort sett har vært meget allsidige i ungdommen. Mye tyder på at allsidigheten er en viktig faktor for å oppnå en harmonisk og skadefri kropp!
IL BRAATT TAR OPP BANDY
Småguttespillere fra Ready spilte bandy da skøytebanen i Kristiansund ble åpnet sist helg. Fra og med uke 7 blir det tilbud om trening også for kristiansundere som vil prøve bandy.
Les fra Tidens Krav her: Tidens Krav

Bandyskolen annonsert på kommunens nettsider her: kristiansund kommune.no
ELITESERIEN SPISSER SEG
Eliteseriens toppoppgjør mellom Solberg og Høvik fredag endte
3-3. Fire rundet før slutt leder Solberg eliteserien med 29p og Høvik på "sølvplass" har 26p. På tredje ligger Stabæk med 24p. Dernest et langt sprang ned til Sarpsborg på 16p.
Så følger Drammen (14p), Mjøndalen (13p), Ullevål (13p) og til slutt Ready (1p).

Bildet: Elitekampen mellom Drammen og Mjøndalen. Foto: Haakon Hallingstad.

Eliterunden fredag 30.januar
Drammen-Ullevål, Marienlyst, 6-5
Sarpsborg-Ready, Sarpsborg, 5-2
Solberg-Høvik, Solbergelva, 3-3
Se dtTV her: dtTV
Stabæk-Mjøndalen, Stabekk, 6-0

Siste: Eliterunden søndag 1.februar
Drammen-Sarpsborg, Marienlyst, 7-4
Høvik-Ready, Høvik, 14-0
Mjøndalen-Solberg, Vassenga, 2-6
Ullevål-Stabæk, Valle Hovin, 4-6

For øvrige resultater og tabellen, se "Speaker" høyre kolonne.
UTSATT KRETSLAGSTURNERING FOR 1993-KLASSEN
HØVIKBANEN: GUTTER 1993 - SØNDAG 1. FEBRUAR
Oslo - Akershus, 1-9
Akershus - Buskerud, 5-2
Buskerud - Oslo, 2-6
Vinner: Akershus
Kampene ble spilt over 2 x 30 minutter med 5 minutters pause.

Smågutter 94 ferdigspilt
Akershus – Oslo, 7-0 (spilt 18.1)
Oslo – Buskerud, 0-6 (spilt 18.1)
Buskerud – Akershus, 2-3 (spilt 28.1).
Vinner: Akershus
16-MANNSTROPPEN TIL U17-VM I KIROV
Norges Bandyforbund (NBF) har tatt ut følgende spillere til 16-mannstroppen for VM U17 gutter som finner sted i Kirov, Russland 6.-8.februar 2009:
Philip Thjømøe, Øvrevoll/Hosle, Kenneth Larsen, Sarpsborg,

Hjemmeside VM U17 her: VM U17

NORDEA KUNSTISBANE I KRISTIANSUND ÅPNET
Nye Nordea kunstisbane i Kristiansund åpnet offisielt lørdag 24.januar. Anlegget i Folkeparken ved siden av Ole Gunnar Solskjær sin hjemmebane har kostet 55 millioner og inneholder både 400m skøytebane og fullverdig bandybane med et godt lysanlegg. Bandyvant, mål, ballfangernett og gangbro for skøyter står fortsatt på innkjøpslisten til de lokale pådriverne og ildsjelene Tor Olsen, Stein Ohr og Johnny Holmen som er styreformann i Nordea Kunstisbane AS.
Imidlertid ble det i et møte med Bandyforbundet etter åpningen lørdag ettermiddag bestemt lokalt at storklubben IL Braatt tar opp bandy på programmet og at det igangsettes en bandyskole med det første. Velkjente Einar Forfang fra Stabæk skal følge opp prosjektet fra forbundets side.
Nordea kunstisbane innehar et unikt driftskonsept som baseres på varmepumpedrift og forsyning til to omliggende skoler, Atlanterhavsbadet, en idrettshall og en fotballhall.
I tillegg skal man tilføre det lokale fjernvarmenettet overskuddsenergi. Dette muliggjør islegging på betongbanen fra 1.oktober til 31.mars, hvilket er verdt å merke seg for bandyfolket og andre baneeiere! Publikumsbesøket har allerede oversteget alle prognoser og forventninger siden 10.desember.
Minst 1000 mennesker overvar selve den offisielle åpningen av Nordea Kunstisbane. Et flott program med orkester/taler og oppvisningsløp/defilering. Hjalmar ”Hjallis” Andersen, Knut ”Kuppern” Johannessen og Fred Anton Maier var æresgjester. Det ble spilt oppvisnings- kamp i 7´er bandy med Readys smågutter, hvor publikum ble informert om spillets egenart over høytaleren. For øvrig holdt Readyspillerne seg godt synlige med aktiviteter på isen fra kl 1000-1500 mer eller mindre uavbrutt denne dagen. Reisen fra Gressbanen til Atlanten vandrerhjem 50m fra kunstisbanen tok ifølger Readys ledere kun 3t 45min(!?).

Les mer om åpningen, og se bilder fra avisen "Tidens Krav": Tidens Krav
Se video fra åpningen: www.tk.no

Oppfølgingsstoff og bilder vil bli lagt ut de nærmeste dager.
ETTER PLANEN MED KUNSTISANLEGG PÅ BØRSTAD/HAMAR
Mangeårige problemer med innpass for bandyen i Vikingskipet, seige lokale ildsjeler i Hamar IL, salg av attraktive Hamar stadion til boligformål og næring, samt opprettelsen av Hamar Sportsanlegg AS har vært og er viktige elementer for at målsettingen om et nytt kunstisanlegg for skøyter og bandy på Børstad kan stå ferdig til bruk senhøstes 2009.
De fleste politiske hindre er passé og prosjekterings-prosessen er påbegynt. Skøyte- og bandyfolket på Hamar kan etter en lang kamp endelig se fremtiden lyst i møte!

Les mer fra Hamar Dagblad her: Hamar Dagblad
HamKam og U-23 spilleren Cato Erstad om kombinasjonen fotball/bandy: ostlendingen

Cato Erstad, Hamar IL, var kaptein på guttelandslaget i bandy i 1981.
SNARØYA CUP 2009

Snarøya Sportsklubb arrangerer Snarøya Cup i bandy lørdag 7. februar og søndag 8. februar 2009 på vår nye kunstisbane på Snarøya.
Invitasjon og påmelding finner du her: Snarøya Cup
Vi vil spille 7'er bandy og ha 6 gutteklasser og 3 jenteklasser. Gutteklassene er gutter født 1996 - 2001. Jenteklassene er jenter født 1993 - 1995, 1996 - 1998 og 1999 - 2001.
Det vil bli sluttspill i eldste jenteklasse, og i gutteklasse 96 og 97
- i tråd med Idrettsforbundets nye Barneidrettsbestemmelser.
Påmeldings- og betalingsfrist er 5. januar 2009.

Kontaktperson er Sam Juul
Turneringsansvarlig Snarøya Cup 2009