Januar 2001

BANDYFINALE OG TV-seere
Bandyfinalen i 1999 hadde kampen igjennom 6.8% av TV-seerne over 12 år, hvilket utgjorde ca 252.000 seere på NRK-1. Tallmaterialet er hentet ut fra NRKs statistikkavdeling. 2000-finalen hadde 40% av antall TV-seere innenfor samme tidsrom på dagen, dvs ca 233.000 i første omgang. Antall seere i andre omgang var ca 154.000, noe som kanskje skyldtes at den store spenningen uteble, ettersom Stabæk til slutt vant hele 11-3. Om årets bandyfinale blir produsert som sending på TV er fortsatt uvisst, men statistisk sett har de to siste finalene vist at interessen er overraskende høy!
LISE MURI DAGLIG LEDER I STABÆK IF
Fra Stabækposten kan redaksjonen lese at bandylederen Lise Muri har blitt ansatt som daglig leder i sin egen klubb. Lise Muri(40) har en sønn på 16 år som spiller fotball og bandy for Stabæk IF. Hun har i åtte år hjulpet til på hans lag, sommer som vinter. Lise Muri har naturlig nok fått kontor på Stabæks klubbhus. Hun blir en viktig brikke i den pågående organisasjonsutviklingen i storklubben fra Bærum som har mange idretter på sin aktivitetsplan.
KRETSLAGSTURNERINGEN
Smågutteklassen (f. 86 og 87) avvikles på Hauger kunstisbane lørdag 10.februar. Gutteklassen (f. 84 og 85) på Idrettshøgskolen søndag 11.februar.
SKOLETURNERINGENE
Barneskoleturneringen i bandy har vært arrangert siden 1959. De første 30 årene som 11ér, men etterhvert gikk man over på 7ér og rink. De siste 8 årene har det også vært arrangert skoleturnering for jentene.
Det innledende spillet foregår i kretsregi og finalespillet på Jordal Amfi fredag 16.mars Telemark starter opp 2. februar. Det er påmeldt 11 guttelag og 7 jentelag i Grenland. Tekniske arrangører er som ifjor Idrettslinjen på Klosterskogen videregående.
17.januar gikk startskuddet i Akershus. 10 skoler deltar med 18 lag, hvorav 5 jentelag. Organisator og dommer er som alltid velkjente Knut Stunner.
Oslo satte ifjor ny rekord med 38 lag, hvorav 7 var rene jentelag.
Tydeligvis kom skoleturneringen i 1959 for å bli!
9 KUNSTISBANER
Med kunstisbanen på Stabekk finnes det nå 9 kunstisbaner for bandy i Norge.
Valle Hovin (1966), Sarpsborg (1986), Skien (1987), Hauger (1988), Vassenga (1990), Idrettshøgskolen, Oslo (1992), Vikingskipet, Hamar (1992), Risenga, Asker (2000), Stabekk (2001).
Neste høst kommer etter all sannsynlighet Gressbanen, Oslo og Marienlyst, Drammen. I tillegg har kunstisarbeidet kommet langt på både Frogner stadion og Bergbanen i Oslo. I andre deler av landet, spesielt Vestlandet, arbeides det også med kunstisprosjekter som inkluderer varmepumpedrift. Det har den siste tiden også dukket opp et nytt prosjekt i Stavanger som er meget interessant for bandysporten.
BENNY VAR BEST I BANDY
En moden mann, ei gammel finte. Mer skulle det ikke til for å tenne håpet om krokkjepp-kultur i Sørmarka.
Av Ludvig Lorentzen og
Jonas Haarr Friestad (foto)

Knakte det i knærne? Knakte det i hjernen? Uansett, nå frisker Benny den opp. Køllebladet tar seg en svingom rundt ballen før det fører den videre. Jajamennsann, der kom finta som gjorde så mange svimle i Allsvenskan. Ritsj-ratsj, sier skøytene i isen, farten øker etter kaldstarten, hodet heves og vi aner en annen Benny Lennartsson. Den han var for mange hår siden og noen kilo siden. En fryktet centerforward på Örebro IFs seniorlag i bandy.

Tungnem linjemann
Svensk mester to ganger. 20 landskamper. Og verdensmester, hadde det ikke vært for en tungnem linjemann fra Norge. Aftenbladet lokket Benny utpå kunstisen i Sørmarka. Om det går som mange håper, kommer det tak over banen, og is i midten. Dermed kan Stavanger bli velsignet med en av de vakreste kulturytringer verden har sett: Bandy.
Mot denne idretten blir fotball et gjesp og ishockey et gulp. Bandy er en salig blanding av ballett og basketak. Med den krumme kølla til tryllestav. Den som har begynt å svinge den, har vondt for å rive seg løs. Bare spør Viking-trener Lennartsson. Han var i den første landslagstroppen Sverige tok ut til VM i fotball i 1970. Men midtbanespilleren kom ikke med til mesterskapet. Ble for treg, tror han. Det gjør ingenting, for han var best i bandy.
Presise pasninger
Farten fascinerer i denne sporten. Dessuten blir lagspillet mer presist i bandy enn i fotball, fordi pasningene sendes med armene, og ikke beina. Bandy er det spill hvor kombinasjonene sitter best. Men bandy har ikke den samme intensiteten som ishockeyen. Den kan være underholdende selv om kvaliteten på spillet er lav, forklarer Benny. Si at hockeyen er mer primitiv enn bandy! Det ligger under det jeg allerede sa. Blant ishockeypublikummet finnes det noen som synes det er gøy å se en spiller bli taklet mot vantet så det dundrer. Sånt slipper en i bandy, fastslår treneren.
Syk hver onsdag
I guttedagene i Örebro spilte han håndball, fotball, ishockey og bandy. På gymnaset skulket han hver onsdag, for at det ikke skulle bli for mye lekser. Faren var overstadig interessert i idrett, særlig i bandy, og skrev gladelig melding om at sønnen hadde vært syk onsdag og onsdag og onsdag. Det var jo Benny på et vis også: sportsgal. I ishockey hadde han bare en enslig finte å by på: dra pucken til side, og samtidig skyve unna motstanderens kølle. Det holdt til andrerekka på Örebros lag i 1. divisjon. Utpå når førsterekka ble trøtt. I bandy hadde han stort nok repertoar til å være med på å vinne SM-finalen i 1965 (5-2 mot Broberg, en scoring og en målgivende pasning) og i 1967 (3-1 mot Göta/Karlstad, ingen scoringer, men bestemannspremien). Bandyfinalen i Sverige følges med like stor hurlumhei som cupfinalen i fotball her til lands. Da er det forsmedelig å tape, noe Benny også har vært med på. Det føltes omtrent like bittert som cupfinale-nederlaget med Viking i fjor.
Annulert mål
Den traurigste opplevelsen på en bandybane hadde imidlertid Benny i VM i 1967. Det sto 1-1 mellom Sverige og Finland da svenskenes beste spiller gjennom tidene, Bernt "Bempa" Ericson skjøt knallhardt i nettaket inne i målet, men ballen spratt så lynkjapt ut igjen at den norske linjemannen ikke greide å følge med og signalisere scoring. Hadde Sverige vunnet den kampen, ville landet ha tatt sitt første verdensmesterskap. Jeg anser meg selv som verdensmester, sier Benny, ennå litt bitter. I VM i '69 var han også med, men kolliderte med en russer tidlig i turneringen, brakk et ben i ansiktet og måtte opereres. Samme år la han opp, og ble fotballproff i FC Monthy i Sveits, i nærheten av Montreux. Altså førtidspensjonert. Bandy innendørs i Stavanger? Det kan det godt bli, tror Benny. ludvig.lorentzen@ stavanger-aftenblad.no
KUNSTISBANEN PÅ STABEKK ER KLAR PÅ SØNDAG
Stabæk IF inviterer til offisiell åpning av den nye kunstisbanen på "Plassen" søndag den 21.januar. Bærums ordfører Odd Reinsfelt står for det formelle åpningsslaget og etter det spiller Stabæk eliteseriekamp mot Mjøndalen, et lag som gjennom årene har spilt mange tøffe oppgjør på Stabekkbanen. Mange husker enda det første finalemøte på "Plassen" i 1952. Ikke minst Stabæks Rolf "Rolle" Person & co. som var med å slå bruntrøyene 4-3 etter slett keeperspill hos gjestene, og hvor "stjernespilleren" Nils Larsen Gommerud (MIF) ble skadet før pause. En av mange publikummere, som den gang bodde i Idrettsveien, var 13 år gamle Thore H. Steinrem, senere landslagstrener.

Åpningsprogram
Kl 1200: Portene åpnes, salgsmesse etc.
Kl 1230: Bandyskoleturnering mellom lag fra Haslum, Hauger, Helset, Høvik, Øvrevoll/Hosle og Stabæk
Kl 1430: Åpningsseremoni
Kl 1500: Stabæk IF - Mjøndalen IF
NORGES BANDYFORBUND TAKKER PÅ VEGNE AV BANDY-NORGE OG GRATULERER STABÆK IF MED KUNSTISBANEN!!
DRAMMENS TIDENDE
Nettutgaven til Drammens Tidende har etter Jul oppnådd drøyt 210.000 sidetreff pr uke. Det foretas daglige målinger og lages ukentlig en "gårsdagens mest leste", - en ti på topp liste som omfatter alt avisstoff på nettet. Det meste fra papirutgaven legges inn. Til tross for relativt beskjedent med publikum på elitekampene i bandy, viser det seg etter hver serierunde at bandytreffene ligger overraskende høyt oppe på rankinglisten. Bandyen er alltid med på lista og 3-5 plass er ikke uvanlig, selv om sport alltid er populært og at Strømsgodsets fotballag er den store nettvinneren over tid; katastrofer, politikk, sex og kjendisstoff til tross.
Generelt sett tastes de fleste nettreffene inn kl 0800-1000 om morgenen og etter kl 1800. Drammens Tidende har også en formening om at mange av sidetreffene på bandy kan spores til folk utenfor Drammensdistriktet.
Vår egen nettredaksjon konkluderer med at leserens interesse for sportsstoff er relativt uavhengig av publikumsoppslutningen på arenaen. Dette bør ulike avisredaksjoner og desker ta seg ad notam!
READY CUP
Ready arrangerte sist helg 7ér cup for barn på Gressbanen. Hele 65 lag, hvorav 4 jentelag, deltok i turneringen oppe i Holmenkollåsen som ble arrangert for 8.gang på rad. Strålende vintervær, et par hundre foreldre-, besteforeldre og søsken, samt 6-7 deilige, kalde grader satte preg på et velsmurt arrangement, hvor det ble spilt samtidig på 4 baner. Guttespillerne til Ready, som nylig hadde tatt dommerkurs, gjorde en fin jobb som kampveiledere. Frem 31 sine 88ére syntes "dommern var bra". Alle cupspillere fikk tilbud om gratis brus og noe å bite i på klubbhuset, der noen satt sammen med pelskledde mødre og varmet føttene foran peisen. (Forresten observeres for tiden mange mammaer som lagledere for de små!) Ready hadde sørget for minnepremier til alle spillere og vandrepokal til vinner i den eldste klassen. Ready Cup er et bevis på ekte bandykultur i klubb med sterke tradisjoner. Cupen er synlig preget av idrettsglede, entusiasme, dugnadsinnsats og sportsmanships. Og som i OL, uten sammenligning for øvrig, er selve arenaen fri for reklame!!
Det eneste observatøren fra forbundet savnet var flere journalister og fotografer på et arrangement som virkelig fortjener oppmerksomhet. Akersposten/Ullern Avis var der, men muligens må Ready og andre cuparrangører bli litt flinkere til å kontakte pressen!
JULETREFESTEN PÅ IS
Den entusiastiske breddeidrettssjefen i Norge Idrettsforbund, Per Tøien, melder på intranettsiden at årets Juletrefest på Korsvoll foregikk på isen. Barn og foreldre syntes det var ekstra spennende å gå rundt Juletreet med skøyter på beina. Det fortelles videre om meget stor deltakelse på denne varianten av en Juletrefest.
MJØNDALEN TAR ANSVAR
11´cuper gir ikke samme muligheter for overskudd i klubbkassa som 7ér cuper, men betydningen av cuper på stor bane er sportslig sett minst like viktig for spillere i smågutte- og gutteklassen. I så måte var det ekstra betimelig at Mjøndalen sist helg arrangerte en 8-lagsturnering for smågutte-lag. Foruten hjemmelaget Mjøndalen deltok Strømsgodset, Ullevål, Nordre Sande, Ullern, Solberg og Konnerud med to lag. Alle lag spilte innledende tre kamper fordelt på to puljer. Deretter semifinaler og til slutt finale. Buskerud ble minnet om sitt bandyhegemoni med 4 semifinalelag. Finalen mellom Solberg og Konnerud (86) endte 3-3, men Nedre Eikerlaget fikk napp nr 2 i vandrepokalen på flere oppnådde hjørneslag. Takk til Mjøndalen IF-bandy med Terje Bakke, Runar Pedersen og Øyvind Andersen i spissen!
NB! Kommende helg arrangerer Mjøndalen 7ér cup på Vassenga og 3.-4.februar begge A-landskampene mot Sverige.
SVERIGE - RUSSLAND
Sandviken 12.januar: Sverige 5 - Russland 3
Falun 14.januar: Sverige 2 - Russland 5
Begge kampene ble spilt med den nye Jofaballen med en diameter på 62.4 millimeter mot tidligere Jofa-ball på 59 millimeter.

DOMMERUTTAK
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende dommere til internasjonale oppgaver:
VM senior Torniå/Uleåborg:
Hoveddommer: Jørn-Ivar Pettersen, Solberg SK
Meddommer: Bent-Ole Bakken, Solberg SK
Meddommer: Knut Grothaug, Haslum IL

VM U-17 Falun:
Hoveddommer: Morten Laugerud, Bergen BK
Meddommer: Asbjørn Johansen, Solberg SK
Meddommer: Egil Larsen, Snarøen SK

Nordisk U-19 Oslo: Rune Harald Jahnsen, Ski & Ballklubben Skiold

FINSK UTMERKELSE TIL ARNE GIVING
IBFs dyktige og aktive generalsekretær, Arne Giving, har mottatt Finska Bandyforbundets Gullmedalje for sin innsats for bandysporten internasjonalt og i Finland. Stabæk-gutten, som tidligere også har vært president i Norges Bandyforbund, er den 15. i rekken gjennom tidende som mottar denne høye utmerkelsen og han er i tillegg første utlending.
NORDRE SANDE SLO SVENSKENE
Nordre Sande er størst på jentebandy i Norge. Derfor arrangerte det driftige idrettslaget i helgen en turnering mellom jentelag fra Ready, Stabæk, egne lag og svenske Kålred. Totalt 13 lag med jenter og damer i alderen 12 år til seniornivå var på isen i Klevjerhagan. Det unge damelaget til Nordre Sande, som til daglig spiller i 1.divisjon rinkbandy, var ikke snauere enn at de slo Gøteborgsgjestene Kålred i begge møtene.
Nordre Sande har hatt bandygruppe i 10 år og markerer seg nå med både topp og bredde på gutte-og jente/damesiden, samt et meget entusiastisk og inspirerende bandymiljø for de som har vært så heldig å få oppleve det. Vestfoldklubben arrangerte bl.a ifjor jentelandskamper mot Sverige til terningkast 6!!
KONNERUD CUP - BANDYMORO FOR FRAMTIDA
Konnerud bandyteam, med bl.a. Per Ivar Bråthen og mange, mange flere i spissen, avviklet denne helgen igjen bandycup for de minste. 36 lag og 65 kamper på lørdag og søndag den 6. og 7.januar.
Det er bare å ta av seg hatten for det Konnerudfolket får til. Med det været som ble i Drammensområdet i helgen, så var det ikke alle som var sikre på kamp. Kan det bli bandy på naturis nå da....? Det ble det. Og med glitrende forhold for alle.
"Dette er kjempegøy" sa Fritjof på 10 år og fra Strømsgodset... "jeg har bare litt gnagsår..."
Fra klokken halv 7 lørdag morgen, ble det jobbet iherdig med snømåking og preparering. Klokken 9 var det i gang med de første kampene.
"I går var vi på cupen hele familien, her oppe fra halv 9 til halv 5"..... sa en familiefar fra Solberg. "Det er bare fantastisk at Konnerud får det til... vi sovnet tidlig i går kveld"...
Så var det opp igjen i dag til like bra forhold på 2 baner, og med 2 dommere i hver kamp.
Honnør til alle på Konnerud og omegn som bringer bandyen videre fremover. Uten tvil så er bandycup her oppe noe som store og små virkelig verdsetter høyt, og det er moro å se så mange som virkelig engasjerer seg positivt for denne idretten.
Det var mange besteforeldre, tanter og onkler som hadde en stor dag på Konnerud, og som fikk se sin gutt eller jente få sin velfortjente premie for innsatsen. Så gledet det også å høre en engasjert og dyktig banespeaker som gjorde alt hva han kunne for å få til en god stemning rundt kampene...og virkelig klarte det. Med små trivielle historier om de som dømte, om tidligere bravader og historier fra bandykamper på Konnerud.... og i Russland....Veldig moro, både for store og små. Grillkjøkken ute, og kafeteria inne. Vafler og brus, og toddy og unger. Et yrende bandyliv. Spesielt morsomt er det å se de aller minste 7-åringene som gjør alt hva de kan for å få til denne sporten akkurat slik den skal være. Det er ikke bare enkelt å få både kølle, skøyter og ball til å gjøre akkurat slik man vil... men bra ble det uansett. 2 baner, tonnevis med bortmåket snø, gode dommere og premier til alle. Gratulere igjen Konnerud. Og takk for opplevelsen.
hilsen Rune Harald Jahnsen
KUNSTIS PÅ STORD
Skøytefolket på Stord er igang med å bygge en kunstisbane som skal være ferdig ultimo februar 2001. Kunstisbanen blir en kortbane for rekrutteringsløp, som riktignok er 110m lang og 50m på det bredeste, men selve rektangelet blir kun på 60m x 50m, altså en stor 7ér bane for bandy. Pådriver Henning Nordfonn har arbeidet med prosjektet siden 1992. Han ønsker også bandyspill velkommen til Vestlandet! Kunstisbanen er kostnadsberegnet til 16.5 millioner kroner, hvorav dugnadsinnsatsen, inklusive gaver etc, utgjør hele 6 millioner (rekord?). Det er investert i varmepumpedrift som forsyner det eksisterende fjernvarmenettet og en nærliggende skole. Alle prognoser tyder på at kunstisbanen skal kunne gå i driftsbalanse med en isperiode på 4,5 måneder. Dette inkluderer også en fulltidsansatt på anlegget. Skulle strømprisen øke, vil faktisk driften av anlegget kunne gå med overskudd!
Norges Bandyforbund gratulerer Henning Nordfonn & co på Stord med anlegget!
KILEVINK FRA DRAMMENS TIDENDE
Journaslist Roy Johnsen i Drammens Tidende har et hjertesukk til kamparrangører ifm kamper som starter kl 2000. På såpass sene matcher er journalistene avhengig av å kunne sette seg ned umiddelbart etter kampslutt for å skrive. Dette grunnet strenge dead-liner. De trenger derfor et sted å være og helst en telefonkontakt. Journalistene i DT ønsker fortsatt å dekke interessante bandymatcher og vil helst ikke å komme i den situasjon at de må velge vekk toppkamper grunnet vanskelige arbeidsforhold, som det f.eks var på Valle Hovin i onsdagsmatchen mellom Røa og MIF, hvor dog en velvillig Ødegård (kafeteriaen) til slutt reddet situasjonen.
FLERE SVENSKE TOPPLAG
Kosa International Bandy Cup trekker til seg flere svenske topplag. For kommende turnering i Vikingskipet den 29.-30.september har følgende lag meldt seg på:
Regjerende Europamester Sandviken, Västerås, Hammarby, Ljusdal, Edsbyn og Boltic/Gøta. Falu BS har også meldt sin interesse.
SKIENS JUNIORLAG JULAFTEN
Telemarksavisen Varden hadde i rom-Julen en artikkel om Skiens juniorlag. Bandygjengen til Torstein Rygh (eks. MIF) har nemlig i alle år hatt fast trening på Julaften formiddag og på 2. Juledag. Vardens journalist undrer seg over om denne unike bandyinteressen kanskje er grunnen til lagets suksess denne sesongen. Skiensjuniorene har fire strake seire på fire kamper i NM-serien så langt og leder tabellen. I forrige kamp slo de Stabæk hele 8 - 1. I 1998 spilte Skiens-laget NM-finalen for gutter, men tapte der 3-1 for Ullevål.
KUNSTIS-LEKEFLATER
Bildet fra sentrum av Kristiansand er tatt av forbundsdommer Rune H. Jahnsen rett før Jul. Energiverket i byen har spandert en kunstisflate til befolkningen på ca 1000kvm. Mobile flater får nå tilskudd fra spillemidlene og overskuddsenergien kan energiverkene tydeligvis ta seg av.

KØBENHAVN
Københavnerne har bevilget seg tre mobile kunstisflater i Dronningens by. Alle på ca 1000kvm. En kunstisflate ble innkjøpt til selveste Tivoli for Julemessen i november/desember. I følge våre kilder en kjempesuksess. En annen utendørs skøytebane ligger på fasjonable Fredriksberg, ikke så langt fra Zoologisk Have. Den tredje, som redaksjonen testet sammen med flere hundre mennesker i to kveldstimer på "lille"-nyttårsaften, er for andre året etablert på Kongens Nytorv, vis a vis Nyhavn og det Kongelige Teater. Ikke nok med det,- i "idrettskommunen Farum", ca 30 km fra København, har den populære ordføreren Peter Brixtofte investert i en kunstisflate svært lik den på bildet i Kristiansand. Også i Farum kunne redaksjonen observere en proppfull bane i til dels surt, dansk vintervær.
Appropos: Dansk Bandy Union ble dannet i 1909, men "døde hen" på 20-tallet.
KUNSTISÅPNING PÅ STABEKKBANEN
I følge kunstispådriver og bandyformann Einar Forfang inviterer Stabæk IF til offisiell åpning av den nye kunstisbanen på "Plassen" søndag den 21.januar. Sentralt i forbindelse med åpningen blir hjemmelagets elitekamp mot Mjøndalen, et lag som gjennom årene har spilt mange tøffe oppgjør på Stabekkbanen. Mange husker enda det første finalemøte på "Plassen" i 1952, hvor bruntrøyene tapte 4-3 etter slett keeperspill hos gjestene og "stjernespilleren" Nils Larsen Gommerud (MIF) ble skadet før pause. Og de som ikke husker det andre finalemøte på Stabekkbanen i 1955 (3-1) kan friske opp sin hukommelse gjennom filmavisens reportasje som forefinnes på forbundskontoret.
MARIENLYST KUNSTISBANE NOVEMBER 2001
Drammen Bystyre vedtok den 19.desember budsjettet for 2001, som inkluderer en kunstisbane for bandy og hurtigløp (400m), kombinert med toppdekke kunstgress. Kostnadsrammen for selve isanlegget er på 42 millioner kroner. I tillegg skal det brukes 65 millioner på et felles tribuneanlegg med garderober og andre fasiliteter mot fotballbanen, hvor Strømsgodset spiller sine hjemmekamper. Schwarz gate må således stenges. Tribuneanlegget skal være ferdig i løpet av 2002. Prosjekteringen har pågått en stund og det planlegges med byggestart av selve isanlegget til våren, med kunstisåpning 1.november 2001. Drammen kommune har i tillegg bevilget 120 millioner til et nytt helårs-bad der hvor sommer-badet ligger idag. Varmepumpedrift på kunstisbanen, med forskyning av varmt vann til helårs-badet vis á vis, har vært sentralt både i den politiske argumentasjon og i den pågående prosjekteringen. Isfolket i Drammen og Buskerud ikke bare gleder seg, men JUBLER over denne Julegaven!!!
NYTTÅRSKAMPENE - EN TRADISJON?
Det var på begynnelsen av 90-tallet at den hjemkomne Västanforsspilleren Erik Nordbrenden sådde idéen fra Sverige om eliteseriematcher på nyttårsaften. Ullevål IL tok senere opp saken med forbundet. Med unntak av fjorårets millenniumskifte, har det siden 1994 vært spilt serierunde for elitelagene denne spesielle dagen. Klubbene har tidvis vært flinke til å legge opp en fin ramme rundt kampene. Bl.a i den første nyttårskampen, da Stabæk møtte Solberg, ble det avertert i Budstikka med at Bærumsgutta skulle presse "safta ut av Solberga". Før kampstart entret dommer-trioen (team Stenseth) Stabekkbanen med privatsjåfør ikledd flosshatt, kjole og hvitt. Det ble avfyrt raketter for hvert hjemmemål og selvfølgelig servert solbergsaft til publikum under kampen.
Svenskene har etter press fra eliteseriespillerne gått vekk ifra ordningen, men ifølge Svenska Bandyförbundet diskuteres det stadig om å gå tilbake til nyttårskampene, men da på selve "nyårsdagen" (1.dag). Dette ikke minst på grunn av et stort publikumspotensiale og et for øvrig trangt spilleprogram.

2.JULEDAG I MJØNDALEN
Bandyfolket i Norden har lange tradisjoner med toppseriekamper den 2.Juledag.
I Bollnäs i Sverige samlet lokaloppgjøret mot Edsbyn hele 8800 tilskuere. I Stockholm trakk Hammarbyoppgjøret på Zinkendam ca 6000.
De tre norske toppseriekampene hadde tilsammen 1250 tilskuere. Det er tydeligvis langt igjen til svenske tilstander. Solberg - Mjøndalen samlet flest tilskuere. Hele 700 faktisk. Fem fine kuldegrader, tendenser til hvit Jul og blankpolert isparkett satte stemningen på Vassenga, sammen med Solberg-speakeren som spilte gammel, tradisjonell arrangementsmusikk. Litt for tradisjonell bemerket noen med cap, røde ører og "saggebukser". Nøtteberget, supporterklubben til Mjøndalen, viste seg fra sin beste side med trekkspill, nisseluer og fyrverkeri, selv om enkelte var litt brune for anledningen. Rett før kampstart delte A-lagsspillerne til Mjøndalen ut nisseluer til de som manglet.
De parkerte bilene kom nok i hovedsak fra Solbergelva for Mjøndalsfolket går til banen 2.Juledag. Om dette skyldes "attåten", behovet for frisk vinterluft eller det å få vist frem de nye vinterklærne skal være uvisst, men tradisjonen er der. Klubbhuset til MIF holdt åpent, men litt merkelig at ikke kiosken på Vassenga kunne by på varm solbergsaft? Likeledes savnet man et program med lagoppstilling. Det holder liksom ikke at Solberg-speakeren leste denne opp før matchstart.
Lyset ble så tent for fullt og hoveddommer Rune H. Jahnsen blåste til kampstart. Mjøndalen stod for den beste underholdningen og viste i starten mange flotte spillekombinasjoner. Imidlertid ble første omgang tidlig skjemmet av rødt kort til en Solbergspiller og litt for mange langkast fra den høyst landslagsaktuelle og fargerike keeperen Kenneth Lauritsen. Stian Kristiansen scoret "hat-trick" og utviste stor glede foran "tribunen" til supporterklubben. Appropos; en tribune har "Nøtteberget" tilbudt seg å sette opp på dugnad, men kommunen har visstnok ikke råd til materialer?! Kanskje ikke så merkelig når de nettopp har spyttet inn 4mill i den nye flotte idrettshallen og samtidig garantert for driften.
Solberg fikk straffe på stillingen 3-1 til bruntrøyene, men Lauritsen reddet mesterlig. Det varte bare et minutt før Stian Kristiansen styrte inn sitt 3. mål etter et fint innlegg fra veteranen Tom Andersen, hvis bestefar spilte både på landslaget i fotball og bandy. Ved siden av nevnte herrer stod Per Willy Holstad (74 A-landskamper, eks Solberg og MIF) for den beste underholdningen. Solbergs beste entertainer var Kjetil Johansen, som ifjor spilte for den svenske toppklubben Katrineholms SK/BK.