Januar 2006

SVARET FRA NRK: VEDRØRENDE ÅPENT BREV TIL JOHN G. BERNANDER

Av Øyvind Lund, Sportssjef NRK
NRK har et ansvar for å gi en bred dekning av norsk og internasjonal idrett. Innenfor de ressurser og sendetid vi disponerer forsøker vi å ivareta dette oppdraget. Vår statistikk for 2004 viser at skiskyting og langrenn stod for ca 20% og fotball for ca 15% av overføringene på NRK 1. Ca 19% av de sendte øvelsene var noe annet enn fotball og de store vinteridrettene (langrenn, skiskyting, hopp, kombinert, skøyter, alpint). Blant idrettene som ble vist i 2005 finner vi bl.a sprangridning, sykkel, skyting, golf, motorsport, sandvolleyball, kickboksing og sendinger fra Ekstrem-uka på Voss. I tillegg har vi gjennom våre daglige nyhetssendinger og magasiner og våre ulike medier vært innom en rekke andre idretter i form av reportasjer og nyhetssaker.

NRK må likevel, som alle andre, prioritere både i forhold til sendeskjema og budsjett.
Vi har derfor ikke anledning til å lage overføringer fra samtlige idrettsgrener som er organisert i Norges Idrettsforbund. Det finnes det verken sendetid eller økonomi til. Stortinget har gitt NRK adgang til å finansiere sport gjennom salg av sponsorplakater.
Dette gir oss muligheter til å finansiere arrangementer som vi ellers ikke har kunnet prioritere. Slike arrangementer vil alltid bli vurdert redaksjonelt før de blir satt opp til sending. Vi har ved en rekke anledninger fått til sendinger i samarbeide med arrangør og deres sponsorer. Det er derfor ikke riktig at enkelte kjøper seg til sendetid på NRK, og det er selvfølgelig heller ikke riktig at disse midlene blir brukt til å betale rettigheter til andre idretter.

NRK må forholde seg til at enkelte forbund og arrangører tar seg betalt for rettigheter. Avtalene som gir oss rett til å sende fra OL er de desidert dyreste vi har. Dette er som kjent arrangement hvor NIF/NOK er en del av verdikjeden. Dersom norsk idrett synes det er problematisk at NRK må betale for rettigheter, har vi selvfølgelig ikke noe imot å slippe.

Vi forsøker å lage sendinger som er relevante og interessante for våre seere enten det dreiere seg om små eller store idretter. Oppslutningen om våre sportssendinger viser at svært mange er fornøyd med programmene de får.

BREVET TIL NRK-SJEFEN.
I et åpent brev i januar utfordret leder av Bandyseksjonen i NBF, Erik Hansen, NRK-sjefen John G. Bernander. Småidrettene må sponse de store,- var tema.
- Det verken norske små og mellomstore idretter eller allmenkringkastingen NRK kan eller bør akseptere, er en betalingsordning for TV-sending som medfører at de mindre idrettene direkte må sponse de store idrettene,
skrev Erik Hansen (bildet).
Resten av hans brev til Krinkastingssjefen finner du under "Arkiv" - "Jan 2006"

ÅPENT BREV TIL KRINGKASTINGSSJEF JOHN G. BERNANDER

Småidrettene må sponse de store
Ikke nok med at de mest TV-profilerte norske idrettene støvsuger sponsormarkedet og har de sterkeste innflytelsene på bruken av tippemidlene. Med dagens TV-avtaler må også flere av de små og mellomstore idrettene faktisk sponse de største og rikeste idrettene, idretter som kan betale enkelte av sine utøvere en årslønn som er høyere enn den lille idrettens eget årsbudsjett.
Alle små- og mellomstore idretter har et inderlig ønske om å få vist sin flotte idrett for et størst mulig publikum. Beste kanal er da NRK. Og alle idrettene kjemper for å få vist seg frem hvertfall en gang i året, gjerne knyttet til eget nasjonalt mesterskap eller en internasjonal konkurranse på norsk jord.
Men i kampen om oppmerksomhet og muligheter taper de aktive norske små og mellomstore idrettene, med ofte gode og brede aktivitetstilbud til barn og ungdom, for tilfeldige engelske og tyske fotballkamper - totalt uten annen norsk tilhørighet enn at fotball er fotball.
Denne situasjonen kan likevel norske småidretter akseptere, det er ikke ønske om oppmerksomhet hver dag, hver uke som ligger i ønsket om TV-oppmerksomhet. Men det verken norske små og mellomstore idretter eller allmennkringkastingen NRK kan eller bør akseptere, er en betalingsordning for TV-sending som medfører at disse idrettene nå direkte må sponse de store idrettene.
For at norsk bandy skal kunne bli vist på NRK må norsk bandy betale produksjonskostnadene. Det er et resultat av de kostbare rettighetene NRK må betale for å kunne vise store internasjonale arrangementer - i tillegg til produksjonskostnadene.
Når NRK ikke lenger skal betale for rettighetene til norsk fotball, burde det være økonomi til å vise bredden av norske særidretter uten å påføre de økonomisk svakeste ekstra kostnader.
Allmennkringkasteren NRK ønsker å vise småidrettene. Jeg går ut ifra at det skjer etter gode redaksjonelle vurderinger og en viten om sitt publikum om at det også ønsker disse innblikkene i små og mellomstore idretter. Faktum er jo også at norske medaljer i internasjonale konkurranser hentes nettopp av disse nevnte idrettene. Det er vel ikke NRKs ønsker og mål at TV-sendingenes innhold skal redigeres av de mest betalingsvillige?
Norsk bandy har ikke økonomi til å få denne plassen i TV-ruta. Og vi synes det er sterkt beklagelig at den norske lisensbetalte allmennkringkasteren NRK fremmer dette kumulative systemet som i bunn og grunn medfører at små og mellomstore idretter i Norge skal gi sponsorbidrag til de store og økonomisk langt sterkere idrettene.
Derfor blir det ikke norske bandyfinaler på TV i mars 2006!

Erik Hansen
leder av bandyseksjonen i Norges Bandyforbund
TOPPIDRETTSUTØVERE - MULIG FRITAK FØRSTEGANGSTJENESTEN
Hva som gjelder og søknadsskjema finner du her: nif.idrett

IDRETTSREGISTRERINGEN 2005
2. januar åpnet årets idrettsregistrering. Dette er en obligatorisk medlemsregistrering
for alle klubber og lag i norsk idrett, som også legges til grunn når støtte til klubber og forbund skal beregnes.
Det er tallene fra idrettsregistreringen som er grunnlaget for den støtten dere som klubb
vil kunne motta fra idrettkrets, idrettsråd, kommune, legater og andre offentlige midler.
Det er også disse tallene som er grunnlaget for NBFs rammetilskudd.
Det er derfor viktig at alle klubber er nøyaktige ved registreringen.

OBS! OBS! VIKTIG!
Merk at det skal registreres antall aktive og funksjonshemmede i bandyklubben/-gruppa.
Under aktive skal ALLE medlemmer i klubben registreres. Dette inkluderer:
- alle spillere (barn, ungdom, voksne og veteraner)
- dommere
- trenere
- mosjonister
- funksjonshemmede utøvere
- ledere
- alle andre som er registrert med en konkret oppgave i bandyklubben/-gruppa
(for eksempel styremedlemmer, hallansvarlig, materialforvaltere, web-master, dugnadsansvarlig, arrangementsansvarlig osv)

Med en oppgave forstås det å påta seg et ansvar på et eller annet nivå for å lede, trene, koordinere, arrangere eller legge praktisk til rette for gruppens aktiviteter, administrasjon eller anlegg.
Under funksjonshemmede skal antall funksjonshemmede i klubben skilles ut i en egen registrering for at man skal kunne følge opp hvor norsk idrett står i forhold til målene om integrering av funksjonshemmede.

Idrettsregistreringen er åpen i perioden 02.01.06 - 06.02.06.
Alle klubber skal ha fått tilsendt informasjon om idrettsregistreringen samt en pinkode for innlogging i en e-post sendt fra NIF 21.12.05. Dersom dere ikke har mottatt dette ta kontakt med:
Klubbsupport på tlf 815 68 815 eller e-post ir@idrettsforbundet.no
eller kontakt NBF på tlf 21 02 95 76 for hjelp.

Mer informasjon om idrettsregistreringen finnes på: Idrettsregistreringen
.
TAKK TIL DRAMMEN FOR U19-VM

Til Drammen Bandy: "Fantastisk arrangement av fantastiske mennesker. Terningkast 6", hilsen Tor Audun Sørensen NBF

Til Drammen Kommune: "Beste isen jag nogonsinne har spelat på",- hilsen VM-vinner Christoffer Edlund(nr 16), Vetlanda.

Til alle sponsorer og organisasjoner som har støttet VM U19: TAKK, hilsen NBF
BANDY PÅ IDRETTSLINJEN I DRAMMEN

Bandy på videregående. Les her: Drammens Tidende

VM HERRER 28.JANUAR - 5.FEBRUAR
Følg med på herrenes VM i Sverige med Stockholm og Zinkendam som hovedarena.
12 nasjoner deltar. Norge stiller i A-puljen med Sverige, Finland, Russland, Hvite-Russland og Kazakhstan. I B-puljen deltar USA, Canada, Holland, Ungarn, Estland og Mongolia.
Klikk deg inn her: bandyvm.se
Du kan også gå inn her: Federation of International Bandy

NORGES VM-TROPP
Norges Bandyforbund(NBF) har tatt ut følgende tropp til VM herrer i Stockholm/Sverige som spilles i tiden 28.januar - 5.februar:

1.Kenneth Lauritzen (målv.), Mjøndalen, 12. Lars Johansson(målv.), Stabæk,
2. Anders Christensen, Stabæk; 3. Kjetil Bergh, Mjøndalen, 4. Stian Holmen-Jensen, Stabæk, 6. Marius Austad, Villa-Lidköping, 7. Robert Arnesen, Mjøndalen, 8. Pål Hanssen, BolticGöta, 9. Christer Lystad, Zorki/Moskva, 10. Nikolay Hauger, Stabæk, 11. Christian Waaler, Hammarby, 14. Jan Magnus Olaisen, Drammen Bandy, 15. Fredrik Falstad, Ullevål, 16. Jonas Grøterud, Stabæk, 17. Thomas Moen, Villa-Lidköping 21. Jan-Fredrik Løland, Ullevål.

HJEMMEVÆRENDE RESERVER:
20.Christoffer Smerkerud(målv.), Ullevål, 5. Kjetil Johansen, Solberg. 13. Steven Russel, Øvrevoll/Hosle, 18. Tom Andersen, Mjøndalen, 19. Lars Børge Thorsen, Sarpsborg,
22. Per-Willy Holstad, Solberg, 23. Ole Blom, Solberg, 24. Christian Randsborg, Stabæk, 25. Øystein Thorkildsen, Drammen.

DOMMERE:
Rune Harald Jahnsen(hd), Skiold, Knut A. Hole, Stabæk og Knut Grothaug, Haslum.
MONGOLIA LADER OPP TIL B-VM
Se bildene her: bandyvm.se

CANADA VIL OPP I A-PULJEN
Canada viste gode takter både i B-VM i Budapest i 2004 og i Kazan i 2005. Canadas mangeårige forbundskaptein, Göran Svensson, tror laget nå kan rykke opp i A-puljen.
Les mer her: ttela

RUSSLANDS VM-TROPP
Mange eksperter mener Russland er favoritt til årets VM, selv om Sverige vant fjorårets i Kazan og nå spiller på hjemmebane.
Se Russlands tropp her: Bandyvm.se

SVERIGE ENKLERE ENN RUSSLAND
Les hva Pål Hanssen mener om Sverige og Kazakhstan her: VF.se

SVERIGES VM-TROPP
Se også klippene fra fjorårets VM i Kazan her: SVT.se

DAGSAVISEN TAR KRINGKASTINGSSAKEN
Les her: Dagsavisen

ØKONOMIKRISE FOR U19 VM
Artikkelen i Drammens Tidende er godt beskrivende for kommende U19 VM i Drammen som starter torsdag den 26.januar. Som ifjor, under U17 VM, trolig perfekt teknisk gjennomføring fra den store, entusiastiske staben i Drammen bandy og Drammen Kommune, men et etstimert underskudd på drøye kr 120.000,- vil resultere i at norsk bandy kommer til å slite med økonomien noen år fremmover. Alle taper på dette.
Noen "snille onkler" ute og går!?
Les her: Drammens Tidende

INVITASJON VM-SEMINAR, DRAMMEN.
"Norsk bandy inn i fremtiden"
VM-seminaret finner sted ifm VM U19 på Skioldhuset/Marienlyst kunstisbane i Drammen
lørdag 28.januar kl 1300-1445. Innleder og hovedforeleser er mannen som skapte
den berømte dag-og nattcupen i Ljusdal, Bjørn Swartswe.
Seminaret avsluttes med VM-kampen Norge-Russland kl 1500.
Seminaravgift kr 100,- som også gjelder som dagsbillett til lørdagens VM-kamper.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen pr mail: toraudun.sorensen@nif.idrett.no
eller pr tlf; 21029575.

VM-seminaret blir også startskuddet for å nedsette en arbeidsgruppe som skal jobbe videre med de ideene som måtte fremkomme. 5 personer har allerede meldt sin interesse for å delta i utvalget.
For mer stoff,- klikk deg inn under klubbservice øverst på siden.
VM-TROPP JUNIOR
Norges Bandyforbund(NBF) har tatt ut følgende tropp til U19-VM i Drammen som spilles i tiden 27. - 29.januar:

1. Kjetil Kortnes(målv.), Drammen, 2. Gaute Bergan Husa, Sarpsborg, 3. Mats Strand, Drammen, 4. Nicolai Hansen, Solberg, 5. Simen Holmen-Jensen, Stabæk, 6. Patrik Holm(Kapt), Nässjö, 7. Sondre Hammerstad, Ullern, 8. Sverre Brecheisen, Sandviken, 9. Espen Wam, Solberg, 10. Knut Holmen-Jensen, Stabæk, 11 Erik Wam, Solberg, 14. Andreas Stavis, Solberg, 15. Daniel Haaland, Ullern, 16. Lars Christian Sveen, Hamar, 20. Daniel Ødegård(målv.), Mjøndalen, 21. Rolf Erik Borge, Drammen,

HJEMMEVÆRENDE RESERVER:
12. Harald Helle(målv.), Ullern, 17. Patrik Wevelstad, Sarpsborg, 18. Kristian Ellstrøm, Skeid, 19. Henrik Skyvuldstad, Sarpsborg, 22. Marius Riiber-Eikeland, Stabæk, 23. Lars Dybvik, Ready, 24. Magnus Nedberg, Mjøndalen, 25. Aleksander Abrahamsen, Mjøndalen, 26. Sindre Lunde, Sarpsborg,

DOMMERE:
Morten Laugerud(hd), Bergen, Lars-Stian Nygaard, Skeid og Andreas Bernt, Øvrevoll/Hosle.
UTTAK NORDISK MESTERSKAP GUTTER
Norges Bandyforbund (NBF) har tatt ut følgende tropp til Nordisk for U17 i Pori/Bjørneborg, Finland i tiden 26.- 29.januar 2006:

1: Markus Kristiansen, Mjøndalen (målvakt), 2: Anders Nørregård, Stabæk, 3: Erik Ekevik, Stabæk/Edsbyn, 4: Didrik Strømme, Stabæk, 5: Truls Skrettingland, Skeid, 7: Åsmund Muri Melvær, Stabæk, 9: Daniel Fodstadhagen, Solberg, 10: Robin Cras, Mjøndalen/Edsbyn, 11: Per Toralf Løstegaard, Solberg, 12: Simen Johnsen, Stabæk (målvakt), 15: Henrik Skådin, Stabæk, 16: Sindre Heidum Larsen, Solberg, 17: Petter Løyning, Stabæk, 18: Tobias Svendsen, Skeid, 19: Mathias Stavis, Solberg, 14: Kristoffer Abrahamsen, Mjøndalen.

HJEMMEVÆRENDE RESERVER:
6: Christoffer Karlsen, Sarpsborg, 8: Jonas Gaare, Ullevål, 13: Eirik Egge Johansen, Drammen, 20: Oliver Hereta, Drammen (målvakt).

Siste!
Åsmund Muri Melvær ble skadet i kneet en treningskamp for U17 tirsdag kveld.
Han ble erstattet av Jonas Gaare fra Ullevål.

DOMMER:
Andrej Jigouline, Ullevål.

KAMPENE:
Fredag 27.januar kl 1900: Finland - Norge, 4-2,(3-1). Norske mål: Robin Cras 2
Lørdag 28.januar kl 1500: Sverige - Norge, 13-0
Søndag 29.januar kl 1100: Finland - Sverige, 0-13

Teknisk arrangør sin hjemmeside: Narukerä

VIDEOKLIPP
Her finner du bl.a Edsbyn-Vänersborg: Svt.se

MELDING FRA CALIFORNIA
Kjære Bandy Norge,
Her i sol og sommerlandet, California, er det endel gamle Bandy entusiaster. Det tar jo flere dager før en får høre om et resultat fra et lokal oppgjør i den edle sporten, Bandy. Håper at dere kan få en, eller to personer som kan laste ned resultater raskt og korrekt. Muligens også sette opp listen over kamper som skal spilles. Takker for hjelpen.

Vennlig hilsen fra

Roy W. Olson. Highland, California

NB! Meldingen ble raskt og behørlig besvart med de rette henvisninger.
FREM-31; 75-ÅRS JUBILÉUMS CUP
Frem-31 er kommet skikkelig på banen igjen. Den tradisjonsrike klubben på nedre Stabekk, som bl.a har fostret kanskje Norges beste bandyspiller gjennom tidene -
Pål Hanssen - arrangerte i helgen en jubiléums cup i bandy for aldersgruppen gutter/jenter f. 1993-97.
75-års turneringen gikk som planlagt med 28 lag og det ble spilt til sammen 71 kamper lørdag og søndag på Frem-banen. Tross vanskelige naturisforhold virket det som alle hygget seg, både store og alle de små.
- Dette var også stort for Frem-31, ett felles løft i klubben,-
sier bandyformann Bjørn Carlsson.
Førstkommende onsdag venter instrukssjonsbesøk fra forbundet.
VÄSTERÅS - SANDVIKEN - VIDEO
Se videoen her: SVT.Se

MAGNUS MUHRÉN - ØYESKADE
Sveriges stjernespiller, Magnus Muhrén, ble alvorlig skadet i øye i en elitekamp for Zorki mot Dynamo Moskva torsdag. Muhrén er ute av VM som starter 28.januar i Stockholm.
Les mer her: Dagens Nyheter

CHRISTER LYSTAD UTE AV ZORKI
Les sjokkmeldingen her: Sarpsborg Arbeiderblad

KRETSLAGSTURNERINGENE 14.-15. JANUAR

HAUGER, BÆRUM LØRDAG 14.JANUAR: GUTTER f. 1990 & JENTER, f. 1992-1990

JENTER: Kl. 09.00 Akershus - Oslo, 1-4
Gutter 90: kl. 10.30 Akershus - Oslo, 1-2
JENTER: Kl. 12.00 Oslo - Buskerud, 1-0
Gutter 90: kl. 13.30 Oslo - Buskerud, 3-7
JENTER: Kl. 15.00 Buskerud - Akershus, 3-2
Gutter 90: kl. 16.30 Buskerud - Akershus, 5-2

Tabell Gutter 90:
Buskerud: 12-5, 4p
Oslo: 5-8, 2p
Akershus: 3-7, 0p

Tabell Jenter 90-92
Oslo: 5-1, 4p
Buskerud: 3-3, 2p
Akershus: 3-7, 0p

Kampene i jenteklassen: 2 x 25 minutter m/ 5 min. pause.
Kampene i gutteklassen: 2 x 30 minutter m/ 5 min. pause.

IDRETTSHØGSKOLEN, OSLO SØNDAG 15.JANUAR: GUTTER f. 1989 & SMÅGUTTER, f. 1991

Oslo: 8-6, 4p
Buskerud: 8-12, 2p
Hedmark/Østfold: 3-18, 0p

Kampene i gutteklassen: 2 x 30 minutter m/ 5 min. pause.
Kampene i småguttklassen: 2 x 20 minutter m/ 5 min. pause.
HØVIK MED KUNSTISPLANER
Les her i Budstikka: Budstikka

KRETSDOMMERKURS (trinn 3)- 8 PÅMELDT
Arrangeres ifm kretslagsturneringen for 1.års gutter på Hauger lørdag 14. januar.
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 16 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Stian Nygaard.
Målgruppen er dommeraspiranter fra alle bandykretser. Spillere 20 år og eldre,
og som har omfattende aktiv erfaring, kan etter søknad gis disp for direkte opptak på kretsdommerkurs.
Påmelding til forbundet v/Sørensen innen onsdag 5. januar.

For ytterligere opplysninger, klikk deg inn under "Utdanning".