Januar 2010

BANDYSKOLE I VINTERFERIEN - UKE 8
Stabæk IF arrangerer også i år bandyskole på Stabekkbanen i vinterferien.
Dagskolen går av stabelen fra mandag 22.-fredag 26.februar kl 0900-1500.
Spillere i aldersklassene født 1997-2002 er velkommen til å delta.
Stabæk stiller med trenere fra A-lag og juniorlag.

Påmeldingsfrist 12.februar til: janaxelr@online.no
Pris: Kr 2100
Du finner mer info på Stabæks hjemmeside: Bandyskole i vinterferien

Du finner også levende bilder fra fjorårets bandyskole her: Trans World Sport

NEW YORK TIMES OM BANDY
På FIBs nettside finner du link til New York Times.
Gå inn her: FIB
FIB-KONGRESSEN 2010
13 medlemsnasjoner var representert på Det Internasjonale Bandyforbundets (FIB) årlige Kongress i Moskva fredag 29.januar. Russeren Boris Skrynnik er fortsatt president og Bo Nymann fra Sverige generalsekretær. Norges tidligere bandypresident Kjell Hovland Olsen har sete i Executivekomiteen, Tor Audun Sørensen i Teknisk komite og bandyseksjonens nestleder Siri Nørve nyoppnevnt i FIBs Damekomite. Gjenvalg for Stein Pedersen i Appelutvalget og Per Gunnar Løken i Valgkomiteen. Sistnevnte fortsetter som valgt revisor.

VM herrer 2011 skal spilles i Kazan som er Russlands tredje største by og "Tartarenes hovedstad", beliggende ca 80 mil fra Moskva. Kazakhstan jobber sammen med FIB for å få inkludert VM i de asiatiske leker i 2012. Norge står på den internasjonale planen for VM herrer 2013, men bandyseksjonens leder Erik Hansen gav klart uttrykk på Kongressen for at en del forutsetninger må på plass før Norge eventuelt forplikter seg som arrangør.
Ikke minst økonomien og den fremtidig puljeinndeling er av stor betydning. Holland jobber seriøst for å arrangere VM herrer i 2015.
Russland arrangerer VM for U17-jenter i 2011 og for damer i 2012.
Kina og England ble tatt opp som nye medlemsnasjoner i FIB som fortsatt jobber hardt for en fremtid som olympisk idrett.
VM DAMER; DRAMMEN 24. - 27.FEBRUAR 2010

Drammen by skal i 2010 være vertskap for tidenes første bandy-VM for damer i Norge. Sist Norge arrangerte et internasjonalt mesterskap for landslag på damesiden var EM i rinkbandy i 1987 i Lørenhallen i Oslo.
Det første damelandslaget deltok imidlertid i en 11-er turnering i Örebro allerede i 1980. For tredve år siden tapte de stort for Sverige og Finland, men slo Nederland 8-1.

Det første VM i 11-er bandy fant sted i Lappeenranta i Finland i 2004. I 2006 i Roseville, Minneapolis i USA. I 2007 i Budapest i Ungarn og i 2008 i Dalarna i Sverige.
Sverige har på en suveren måte vunnet gull i alle VM hittil, men ryktene sier at russerne har satset hardt for å ta med seg gullet hjem til Medvedev og Putin i 2010.
Norge erobret bronse i VM 2006 og 2007, men ble nummer fire i 2004 og 2008. Hjemmebanefordelen skal denne gangen utnyttes. Det rapporteres fra ulike hold at både formen og stemningen i troppen er god. Damene våre spiller som kjent i gutteserien for å stå best mulig rustet til uke 8-2010. Mest sannsynlig blir finnene den tøffeste utfordreren, men se opp for både Canada og USA!

Bildet: VM-laget 2008
UTTAK: VM-DAMER
Norges Bandyforbund(NBF) har tatt ut følgende 20 spillere i den foreløpige troppen for VM damer som spilles i Drammen 24.-27.februar 2010:

Grete Andersen, Stabæk Jorunn Kortvedt, N. Sande

Utespillere:
Vilde Nes Stokke, Ready, Heidi Tho, Stabæk, Maria Skavhaug, Stabæk, Ruth-Eline Borge, N. Sande, Hanne Teigstad, N. Sande, Tommeline Bjerkely, Ready Siri-Anne Stette, Stabæk, Ingrid Bjonge, Høvik, Hanne Garås Nikolaisen, Stabæk, Beate Nygaard, Stabæk, Martine Holm, Mjøndalen, Aase Seeberg, Ready, Edda Thorsrud, Ullevål, Lisell Holth, Mjøndalen, Christine R Brenne, Stabæk, Helle Lillejord, N. Sande, Vibeke Tonning, Stabæk, Tora Haug, Ready

Landslagsledelse:
Ola Risnes, Hovedleder
Dag Erik Amundsen, Forbundskaptein
Øyvind Sakshaug, Materialforvalter
Ann-Mari Ellefsen, Lagleder

Den endelige VM-troppen på 16 spillere tas ut 10 dager før VM, dvs 14 februar.
VM U19 ULJANOVSK: FREMGANG FOR HVER KAMP
Av Norges lagleder Pål Remman:
Årets VM viste seg å bli en av de beste resultatmessig for Norges U-19 gutter selv om målet om bronse ikke ble nådd.
Etter en meget lang reise til Uljanovsk (18 timer) – og bare tre timers søvn startet det tøft med tap 12-0 mot Sverige. Kampen viste på tross av resultatet at gutta i alle fall hadde farten inne, men for mange personlige feil ødela. Våre to beste var keeperne Philip Thjømøe og Jonas Haglund – hvilket forteller mye.
Laget synes å ha fått total ”make over” av forbundskaptein Igor Prakht i kamp nr 2. Finland ble utfordret og presset på stillingen 2-1 helt til 8 minutter før slutt. Men vi scorer ikke på åpen goal – finnene kontrer og avgjør slik at kampen ender 4-1. Kaptein Hedly scorer Norges mål.
Lørdagen byr på snø og kamp mot Russland med flere tusen på tribunene. Etter mål fra Schau og Bergli i begynnelsen av andre omgang leder vi 2-1! Publikumsbrølet ved Russlands fantastiske utligning var sterkt å oppleve – her var det viktig for russerne å unngå et forsmedelig tap. Etter dette fikk Russland to enkle mål og vant til slutt 5-2.
Vi hadde rystet Russland og Norges innsats var det store samtaleemnet blant lederne for de enkelte landslag. Smigrende, men vel fortjent. Innsats og defensiv organisering var det høy internasjonal klasse over.
Kampen mot Kazakstan var nøkkelkamp for å nå semifinale. Kampen ble ført av Norge fra første sekund, men det var Kazakstan som scoret det første målet – død vinkel og stjernetreff. Selv om Kazakstan var bra, var Norge bedre og uttelling kom rett før pause. Etter pause kom 2-1 målet, de norske gutta senket skuldrene og Norge vant til slutt 4-1.
Svenskene vant heller ikke mer enn 6-0 mot Kazakhstan, så resultatmessig var det OK.
Søndag – knallsol, knallis og tente svensker skulle vel vise nivåforskjellen mellom de to lag. Det svenske laget bestod av 7 spillere som er i startelveren i elitserielag i Sverige (Norge har ingen seniorer som idag spiller i svenske elitserien) – resten er innbyttere eller spiller i allsvenskan. Vel, svenskene var gode men møtte et norsk lag som spilte disiplinert og hardt og som yppet seg offensivt også. Svenskene måtte til slutt ty til ulovligheter for å score - en svenske sparket ballen i mål for å få hull på byllen. 1-0 til pause til svenskene. Etter en meget god annen omgang måtte Norge til slutt plukke to nye baller ut av målet, tap 3-0. Forbedringen fra første match var påtagelig og vi gledet oss til bronsefinale mot Finland.
Sånn skulle det derimot ikke gå. Finland slo Russland overraskende 1-0 og vi måtte møte Russland igjen.
Bronsefinalen ble spilt for flere tusen på tribunene og i kaldt og klart sibirvær. Også i denne kampen holdt vi russerne jevnt til pause. Russland scoret riktignok et mål på et skudd via en norsk spiller. Samtidig hadde vi en kjempesjanse rett før pause. Vi forsøkte å presse opp i annen omgang, men lykkes ikke og måtte tåle ytterligere tre bakover. Sluttresultat 1-4.
Russere med publikum i ryggen er en vanskelig motstander og laget burde ha vært i VM-finalen, men vi gjør en meget bra kamp og byr russerne på utfordringer.
Alt i alt viste det norske laget seg som en verdig og vanskelig motstander for alle lagene i VM. Dommere og lagledere berømmet laget for god disiplin og høyt defensivt nivå, samt god fart. Ingen unødige utvisninger og ingen klager på dommerne gjorde at de svenske dommerne mente dette var det beste U-19 laget de hadde dømt (vært med i 15 mesterskap). Som lagleder må jeg si at vi stadig stod stolte og mottok skryt for lagets sportslige prestasjoner. I flere av spillerne bor det mye norsk bandy bør ha glede av fremover!

Norske målscorere:
Målet mot Finland, Magnus Hedly
Målene mot Russland, Nicolai Schau og Jørgen Bergli
Målene mot Kazakstan, hvor Norge vant 4-1 (1-1):
Simen Stockinger 2, Magnus Hedly, Jørgen Bergli

Resultater og annet stoff fra VM U19: VM U19

Bilder finner du her: Offisielle VM-bilder
Flere bilder her: VM-kampene

Norges VM-tropp finner du under "Arkiv" "Januar". Klikk deg inn øverst på denne siden.

SØLV I NORDISK MESTERSKAP U17 GUTTER
Av Aftenpostenjournalist Hilde Bjørhovde:
U 17 vant sølv i Nordisk Mesterskap for første gang siden 1978!

Etter en rysare av en kamp, var det Norge som trakk det lengste strået og kunne juble for seier over Finland etter straffekonk i bandyhallen i Rättvik i Sverige sist helg. Det var en fornøyd landslagstropp som reiste hjem fra Nordisk med sølvmedalje rundt halsen. En lærerik og minnerik opplevelse for 16-mannstroppen fra Norge, som endelig opplevde å ikke være jumbo i Norden!
93-årgangen er en sterk årgang i bandy-Norge, noe den ”historiske” seieren over Finland er et bevis på. Heretter er ”sisu” et norsk ord!
At kampen mot finnene ble så jevn og tett, skyldtes ikke minst at guttene var skikkelig tent etter stortapet mot Sverige. Spillerne var fast bestemt på å reise kjerringa og mistet ikke motet da Finland raskt tok ledelsen og økte på til 2-0. Men Norge gikk på med krum hals, presset finnene høyt, kjempet hardt om hver ball, spilte som et lag og begynte å hente opp ledelsen. Til pause ledet Norge 3-2.
Etter pause bølget kampen frem og tilbake. Norge hadde på et tidspunkt tre spillere utvist uten at det raknet. Intensiteten og tempoet i kampen var høyt. Norge ledet 6-5 da det bare var minutter igjen, men Finland utlignet, og dermed ble det straffekonkurranse og nervene i høygir. Keeper Andreas Boye holdt hodet kaldt, og da han reddet det siste og avgjørende skuddet fra Finland, kunne spillere og et begeistret norsk publikum slippe jubelen løs. Den norske heiagjengen overdøvet fullstendig de få finnene som hadde funnet veien til småbyen ved Siljans bredd. Stemningen var høy i den tallrike norske supportergjengen, som viftet med balkongflagg og heiet guttene frem til seier.
Kampene i Rättvik ble spilt i en nybygd bandyhall i tre, og det var mange glade for.
Utenfor var det 26 kuldegrader. Inni hallen ”bare” 6. Perfekt is, ingen vind eller snøstorm ødela forholdene.
Svensk bandy er i en rivende utvikling og bygger nå bandyhaller over hele landet. Rättviks arena åpnet for to måneder siden, og er Sveriges 9. bandyhall. I løpet av et par år kommer det til å være 15 bandyhaller i Sverige, mens vi i Norge fortsatt strever med å få kunstisflater nok! Det sier seg selv at treningsforholdene for svensk og norsk bandyungdom ikke kan sammenlignes. Sverige har 13 000 lisensierte bandyspillere, Norge har ca 1800, så i denne sammenheng er vi virkelig ”lillebror”.
Det svenske Pojk 17-landslaget var imponerende på alle måter. Laget bestod av teknisk gode og meget raske spillere, som alle går på svenske bandygymnas og satser på proffkarriere i den svenske eliteserien. De vant 12-3 over Finland og 14-2 over Norge og vant fortjent gull samme dag som Sverige ble verdensmestere i Russland.

Resultatene finner du her: ifkrattvikbandy.se

Bilder fra Nordisk Mesterskap i Rättvik her: Sverige-Norge
Bilder fra Nordisk Mesterskap i Rattvik her: Finland-Sverige

Norges sølvlag finner du under "Arkiv" "Januar". Klikk deg inn øverst på denne siden.

Forfall: Grunnet skade meldte Morten Ulshagen Aas, Røa, forfall og ble erstattet av Tommy Solberg fra Solberg.

Lagledelse U17:
Forbundskaptein: Einar Forfang
Lagleder: André Mølsted
Materiell: Knut-Are Aas
LITT STATISTIKK OM NORDISK OG VM U17 GUTTER
Nordisk Mesterskap og VM spilles annet hvert år for U17- og U19-klassen. Totalt sett har Norge gjort det bedre på U17-nivå enn U19.

Nordisk Mesterskap U17
Når det gjelder U17-klassen er det svært lenge siden vi tok sølv i Nordisk. Vi må helt tilbake til 1978, hvor Norge slo Finland 4-3 og spilte 6-6 mot Sverige på hjemmebane. Dagens forbundskaptein U16, Dag Kåre Lunden, spilte på det laget.
Norge har i ettertid flere ganger spilt uavgjort mot Finland i nordiske mesterskap, men alltid har finnene gått foran på bedre målforskjell. Uavgjort 3-3 ble det så sent som i 2008 på Gressbanen, men finnene scoret flere mål mot storebror Sverige og erobret igjen sølvet. Nå er imidlertid reglene for rekkefølge endret iht FIB-reglementet og innbyrdes oppgjør teller foran målkvoten, eventuelt straffer ved uavgjort.

Verdensmesterskap U17
1979 i Finland tok Norge VM-bronse, spilte 5-5 mot Sovjet og gikk foran på målkvote.
1989 i Bollnäs tok Norge VM-bronse, slo Finland 3-1.
1995 i Oslo tapte vi bronsekampen 5-2 mot Russland, men spilte 2-2 mot Finland og 3-3 mot Kazakhstan.
2001 i Sverige tok Norge VM-bronse med å slå Finland 7-2.
2007 i Sverige tok Norge VM-bronse ved å slå Finland 5-2. 6 nasjoner deltok.
UTTAK: NORDISK MESTERSKAP GUTTER - RÄTTVIK.
Norges Bandyforbund (NBF) har tatt ut følgende tropp til Nordisk Mesterskap for gutter
(f. 1993 eller senere) som spilles i Rättvik, Sverige 29.-31.januar 2010:

Andreas Boye, Stabæk, Ole T. Fevang, Solberg

Utespillere:
Sigurd Strømnes, Edsbyn/Sarpsborg, Lars Brekke, Snarøya, Morten Ulshagen Aas, Røa, Jørgen Akern (kapt.), Stabæk, Didrik Land, Stabæk, Andreas Killingstad, Stabæk, Fredrik Randsborg, Stabæk, Jørgen Myking, Ready, Stian Kavli, Ready, Petter Nicolaysen, Edsbyn/Sarpsborg, Hans Petter Berntzen, Ullern, Erik Åsly, Mjøndalen, Mikkel Andersen, Stabæk, Mikkel Otterstad, Ready

Hjemmeværende reserver:
Gustav Myhre (mv), Drammen, Christopher Nålby, Drammen, Tommy Solberg, Solberg, Sindre Torp, Ready

Forfall: Morten Ulshagen Aas, Røa, meldte forfall grunnet skade og ble erstattet av Tommy Solberg fra Solberg.

Følg resultatene på IFK Rättvik Bandy: ifkrattvikbandy.se
Følg matchene live her: Nordisk Mesterskap live
UTTAK: VM U19, ULJANOVSK
Norges Bandyforbund (NBF) har tatt ut følgende 16-manns tropp til VM for U19 spillere
(f. 1991 eller senere) som finner sted i Uljanovsk i Russland i tiden 29.-31. januar 2010:

Jonas Haglund, Sarpsborg, Philip Tjømøe, ØB Hosle

Utespillere
Henrik Nordlie, Sarpsborg, Carl Fredrik Causevic, Stabæk, Gjermund Furru Larsen, Snarøya, Peder Remman, Nässjö, Andre Linnes Pedersen, Stabæk, Simen Stockinger, Stabæk, Jørgen Bergli, Drammen, Magnus Hedly(kapt.), Sandviken, Sverre Strømnes, Sarpsborg, Anders Siewert, Stabæk, Nicolai Schau, Stabæk, William Sandborg, Røa, Christopher Killi, Stabæk,, Christian Muri, Snarøya

Hjemmeværender reserver:
Kenneth Larsen, Sarpsborg, August Karlseng, Ullevål, Morten Engen, Solberg, Theis Tønnesen, Snarøya, Mikkel Hæger, Røa, Herman Rabsch, Snarøya., Henrik Brosøe, Drammen, André Thune-Ellefsen, Hamar IL, Fritjof Nilsen, Snarøya

Hjemmesiden med VM-stoff: VM U19

Arrangørklubb Volga sin hjemmeside: hcvolga.ru

PÅ HVILEDAGEN UNDER VM I MOSKVA
Etter fem kamper på fem dager i årets VM i den flotte Krylatskoe-hallen i Moskva er det betimelig med noen betraktninger:
I A-gruppen er det fortsatt tre nivåer. Russland og Sverige troner suverent på toppen.
På hjemmebane spår vi allikevel at Russland trekker det lengste strået. Torsdagens 7-4 seier til den "russiske bjørnen" var vel fortjent, selv om svenskene startet kampen bra. Russerne vet at målet står i andre enden av banen og kommer raskt i angrep, mens svenskene blir for omstendelige med et overdrevent og lite publikumsvennlig spill i egen forsvarssone. De "blå-gules" våpen kan trolig bli å trøtte ut det russiske forsvaret med å holde ballen i laget for innimellom å slå noen korte flipper og lange kontringslyrer som de svenske spissene normalt er flinke til å ta ned og omsette i mål. Til tross for dette er og blir Russland favoritter. Den nye russiske forbundskapteinen har også forstått betydningen av å bytte på sine "artister" før melkesyren i bena setter tempoet ned for nøkkelspillerne.

På nivå to i A-gruppen befinner Kazakhstan og Finland (5-6) seg. To jevne lag som begge har mange spillere i den russiske og svenske toppligaen.
Norge-USA endte 10-5. Spillemessig har amerikanerne avansert noen hakk siden ifjor. Flere unge bandyspillere, noen som spiller i Sverige, har styrket laget. Optimismen i amerikansk bandy er større enn på lenge. De har nå 22 seniorlag fordelt på tre divisjoner.
USA ble nummer seks i A-puljen og må spille kvalik mot Canada, som har den "norske" Stabæk-spilleren Evegenij Opitov på laget. Canada har vært suverene i årets B-VM og det tegner til et riktig spennende "derby" i russernes "Vikingskip" på lørdag.

Hva med Norge? Det er nærmest umenneskelig å forlange at våre amatører skal hamle opp med de russiske hel- og de svenske halvproffene. Norge var nære i 6-6-kampen i Uppsala i 2004 mot "søta broder", men bandyen har tatt et kvantesprang i de to sterkeste bandynasjonene siden da. De fleste Kazakhstanerne er også proffer i den russiske toppligaen, noen i Sverige. Men hva med Finland da, som har færre klubber enn Norge?

Det sies at finnene har SISU, men hva betyr det sett opp mot det norske "SKIPPERTAKET"?

Mulig forklaring,- ingen unnskyldning
Det de fleste idrettseksperter er enige om er at dersom man skal utvikle seg til en bedre idrettsutøver må man trene mye over lang tid, konkurrere jevnlig på et høyt nivå for å bryte terskler, sprenge grenser og derav bli en enda bedre utøver i neste konkurranse.
Dette mulige nivå-løftet krever betydelig innsats, offervilje og en del forsakelse som kan være vanskelig å prioritere for unge idrettstalenter i Norge. Det finnes mange andre tilbud og muligheter for å skape seg et godt liv i et av verdens beste land å bo i.
For finske bandyspillere representerer Sverige og Russland mulighetenes liga. Finland er inne i et generasjonsskifte, men de fleste SISU-gutta fra de dype finske skoger spiller og trener daglig bandy på et internasjonalt toppnivå. Våre kjekke og sympatiske spillere, de fleste fra Oslo-Drammensområdet, elsker sikkert bandyen, men har også gode grunner for å spille i sine hjemlige klubber.

Når det er sagt, står oppgavene i kø for både forbund og klubber for å utvikle norsk bandy til et høyere nivå. Mye er gjort og utprøvd, ikke minst anleggssituasjonen er på bedringens vei, men mye mer kan gjøres!
Både langsiktige og kortsiktige tiltak diskuteres kontinuerlig i alle organisasjonsledd.
Det finnes trolig ingen enkle løsninger, men mange bekker små, kan skape en stor å, - sier et gammelt ordtak. Husk at du og jeg også er en liten å!

VM HERRER I MOSKVA

Årets VM spilles i "Krylatskoye Ice Palace" i Moskva
i tiden 24.-31.januar. Norge møter USA i åpningskampen søndag og "erkefienden" Kazakhstan i mandagens oppgjør. I prinsippet er disse to kampene avgjørende for om Norge avanserer til semifinalen i årets VM.
Helt siden det forsmedelige tapet for Kazakhstan under VM i USA i 1995 (2-4), har Norge hatt problemer med Kazakhstanerne som den gangen stilte opp i VM for første gang.
Norge hadde riktignok vunnet noen privatlandskamper i både 1994 og 1995, men uklarheter om statsborgerskap rett etter at Sovjetunionen ble oppløst bidro til at Kazakhstan i flere VM nærmest stilte på papiret som et Russland B.
I VM 2009 tapte Norge 7-2 for Kazakhstan i Rocklundahallen. En skandalekamp, hvor Norge spilte jevnt i 60 minutter, men hvor dommerne derfra delte ut to merkelige røde kort (Pål Hanssen, Marius Austad), pluss totalt 60 minutters utvisning til Norge mot 30 minutter til Kazakhstanerne. Mange sakkyndige hadde sterke meninger om det som inntraff!

VM-oppsettet finner du på hjemmesiden til VM:
2010 World Championships - Official Website: VM BANDY 2010

Kazakhstan National Team roster for World Championship in Moscow ...consisting of 14 representatives of Russian clubs, two Swedish and two players from the command “Akzhayyk” Ural: rusbandy.ru
Les også her: bandynet.ru

Sveriges forbudskaptein Franco Bergmann om VM: svtplay.se

Sendeskjema til SVT: svt.se

Norske VM-dommere:
Morten Laugerud (h.d), Bergen BK
Pål Bjørseth, Høvik IF
Knut A. Hole, Stabæk IF
FIB-supervisior (kampinspektør):
Rune Harald Jahnsen, Skiold
FINLAND HAR MED 10 SPILLERE FRA SVENSK LIGA
Finlands tropp her: svenska.yle.fi
UTTAK: VM HERRER - MOSKVA
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende 17-manns tropp til VM som spilles i Moskva i tiden 24. til 31.januar 2010:

Christopher Smerkerud, Gripen, Stian Østvold, Solberg

Utespillere:
Anders Christensen, Stabæk, Henrik Hoel, Stabæk, Petter Moen, Solberg, Christian Randsborg, Stabæk, Marius Austad, Solberg, Magnus Høgevold, Stabæk, Pål Hanssen, Boltic, Christer Lystad, Sarpsborg, Stian Holmen-Jensen, Stabæk, Jan Olav Løyning, Stabæk, Jan Fredrik Løland, Ullevål, Kjetil Johansen, Solberg, Petter Løyning, Stabæk,
Kim Andre Karlsen, Sarpsborg, Thomas Moen, Solberg

Hjemmeværende reserver:
Markus Kristiansen (mv.), Mjøndalen, Simon Stavis, Solberg, Kjetil Bergh, Mjøndalen,
Espen Wam, Solberg, Ove Ronny Nørgaard, Mjøndalen, Mathias Stavis, Solberg, Stian Paulsen, Drammen
REKORDJÄMNT I NORGE
Då den norska Eliteserien nu går till VM-uppehåll är det i vetskapen om att ett stålbad väntar åtminstone sex av de åtta lagen.
Sett med "svenske øyne" her: bandysverige.se

VIDEO FRA OVERRASKELSEN SIRIUS MOT VÄSTERÅS
Sirius tog en meriterande seger borta mot regerande svenska mästarna Västerås.
VIDEOKLIPP (51sec) Västerås-Sirius 3-6: svt.se

Edsbyn strkest i Haparanda: svt.se

RESULTATER HELGENS KRETSLAGSTURNERINGER
Resultater smågutt 95: speaker.no
Resultater øvrige klasser: akershusbandy

Bildet: Oslo småguttekretslag 95-klassen vant årets turnering på Bergbanen.

Kretslagsturneringene er en årlig happening. Denne helgen skal drøyt 260 gutter, jenter og damer kjempe for sin krets. I smågutteklassen (f. 95) stiller det fire kretslag på Bergbanen søndag.
Foruten Akershus, Buskerud og Oslo, deltar et sammensatt lag fra klubbene Hamar og Sarpsborg med kretsnavnet Hed/Øst. I de øvrige klasser er det påmeldt lag fra de tre store kretsene. Turneringen på Stabekkbanen og Snarøya er lagt opp slik at annen hver kamp er
gutte og jente/damekamp.

Lørdag 16. januar kl 1100-1705: Kretslagsturnering gutt´93 (2.års), Stabekkbanen.
Lørdag 16. januar kl 1210-1815: Kretslagsturnering jenter´94-96 (9ér), Stabekkbanen.
Søndag 17. januar kl 1200-1745: Kretslagsturnering smågutt´95, Bergbanen, Oslo.

Søndag 17. januar kl 1100-1730: Kretslagsturnering gutt´94 (1. års), Snarøya.
Søndag 17. januar kl 1210-1850: Kretslagsturnering damer (11ér), Snarøya.
TAKK TIL DOMMERNE SOM STILLER OPP
"Uten dommer - ingen kamp", heter det. En liten takk til alle dommere som stiller opp i all slags vær, særdeles kaldt som i sludd og regn. Dette for at spillere i ulike aldre skal kunne få boltre seg på isparketten rundt leken med den lille rosa ballen. Vi overbringer en spesiell takk til forbundets dommersjef Lars Nygaard og forfallssekretær Øistein Rune Eriksen. Hittil i år er det kun en forbundskamp hvor man ikke har klart å fremskaffe autorisert dommer. Rett og slett fantastisk godt jobba av våre to helter!

Se denne vidunderlige videoen og sett like stor pris på dommerne i fremtiden: tackfilm.se

God bandyhelg!
Hilsen redaksjonen
VÄSTERÅS - VILLA, 7-1
Se videoklippene her: svt.play.se
A-LANDSLAGET SLO PRESSELAGET 10-0
A-landslaget møtte et sammensatt "Pressens lag" under meget gode forhold i Sarpsborg onsdag 13.januar. Dette var siste trenings- og uttakskamp før VM i Krylatskya-hallen i Moskva. VM-laget på 17 spillere ble tatt ut umiddelbart etter kampen og på presselaget spilte Kim Andre Karlsen seg inn på A-landslaget. For øvrig merket de 100 publikummere seg at begge presse-målvaktene Markus Kristiansen og Aleksander Nygaard er unggutter å bygge på i fremtiden. Veteranen Stian Paulsen fra Drammen glimtet, har god spilleforståelse og et fint bevegelsesmønster, men har for korte dragninger og mangler det siste trykket i "jerna". Unggutten Mathias Stavis utviste vilje, fart og teknikk. En fremtidens spiller som kan utvikles mye med topp internasjonal erfaring.
På A-landslaget er fortsatt 38-åringene Lystad og Hanssen sammen med lagkapteinen Thomas Moen playmakerne, men vi merket oss også den målhungrige spissen Jan-Fredrik Løland. Målvakten Christopher Smerkerud har vokst av oppholdet i svenske Gripen og holder nå høy internasjonal klasse. Overraskelsen på Norge var liberoen Petter Moen som har hatt en enorm fremgang fra ifjor. De hurtige direkte vridningene av spillet bakfra kan bli viktige. Marius Austad har fått tyngde, fart og sikkerhet i halfspillet, er god med ballen, har blikket, men vender fortsatt for ofte hjem til det "trygge". Litt tøffere på å utfordre offensivt, så har Norge en ny spiller som nærmer seg internasjonalt nivå.
Det som gledet aller mest på A-landslaget er et bedret samhandlingsmønster, den gode innsatsen og den positive stemningen i troppen.
Vi gleder oss faktisk til å møte erkemotstander Kazakhstan på mandag etter forhåpentligvis å ha slått USA i åpningskampen søndag 24.januar!

Lystad-show på landslaget: Sarpsborg Arbeiderblad

A-LANDSLAGET MOT "PRESSELAGET"
A-landslaget møter et sammensatt "Pressens lag" i Sarpsborg onsdag 13.januar. Dette er siste trenings- og uttakskamp før VM i Moskva 24.-31.januar. VM-laget på 17 spillere tas ut umiddelbart etter pressekampen onsdag.

A-LANDSLAGET:
Christopher Smerkerud, Gripen, Stian Østvold, Solberg,

Utespillere:
Anders Christensen, Stabæk, Henrik Hoel, Stabæk, Petter Moen, Solberg, Jan Olav Løyning, Stabæk, Marius Austad, Solberg, Christer Lystad, Sarpsborg, Pål Hanssen, Boltic, Stian Holmen-Jensen, Stabæk, Christian Randsborg, Stabæk, Thomas Moen, Solberg, Jan Fredrik Løland, Ullevål, Petter Løyning, Stabæk, Magnus Høgevold, Stabæk, Kjetil Johansen, Solberg, Lars Børge Thorsen Sarpsborg.
Totalt 17 spillere
"PRESSELAGET"
Markus Kristiansen, Mjøndalen, Aleksander Nygaard, Stabæk

Forsvarere:
Ove Ronny Nørgaard, Mjøndalen, Lars Erik Grøtterud, Solberg, Preben Nilsen, Drammen Bandy, Mats Eriksson(K.), Drammen Bandy, Emil Gulbrandsen, Solberg, Peter M. Haug, Ready

Midtbane/angrep:
Jonny Hellstrøm, Ready, Henrik Brune, Stabæk, Stian Paulsen, Drammen Bandy, Fredrik Johansson, Solberg, Kim Andre Karlsen, Sarpsborg, William Sjøberg, Ullevål, Mathias Stavis, Solberg, Simon Stavis, Frillesås (Sverige), Patrik Døhlen Holm, Mjøndalen
Lagledere: John Richard Øen og Johan Plym (assistent).

Presse UK: Asker og Bærums Budstikke, Drammens Tidende og Sarpsborg Arbeiderblad
SANDVIKEN - VETLANDA, 4-2
VIDEOKLIPP (1min 4sec) Sandviken-Vetlanda 4-2: svtplay.se

BANDYKAMP I 20 MINUS