Januar 2011

NORDISK MESTERSKAP U19 GUTTER I PORI
Det norske U19-landslaget (f. 92/93) deltar denne helgen i Nordisk Mesterskap i den finske byen Pori eller Bjørneborg som den kalles på svensk. For første gang skal dette mesterskapet spilles som dobbel serie, noe som betyr at kampene går over 2x30 minutter.
Norge møter Finland fredag kveld, og både Sverige og Finland lørdag. Norges siste kamp spilles mot Sverige søndag morgen.
Nordisk U19 ble sist arrangert i Surtehallen i 2009. Da ble det tap 3-10 for Sverige og tap
1-5 for Finland for spillerne som da var født i 1990 og 1991.
Årets U19-kull består av spillere født 1992 og 1993. Stammen på årets lag deltok for to år siden som guttespillere i VM i Kirov. Da ble det innledningsvis tap 0-4 for Finland og tap
1-4 for Sverige. Norge slo dagen etter Kazakhstan 6-0 og klarte 0-3 mot Russland i en meget god kamp fra norsk side. Derimot bronsekampen mot Finland endte 2-8.

Finland har i år et meget godt lag og fordelen av hjemmebane,
men svenskene har flere spillere i toppserien, noe som gjør at de som alltid må regnes som favoritter. Den norske troppen inneholder mange spennende spillere, men forutsetningen for å ta poeng i turneringen er en kompakt defensiv i alle kampenes 60 minutter og effektive kontringer fra midtfeltet. Norge har to gode måvakter og noen dedikerte forsvarsspillere, samt flere gode skøyteløpere på midtfelt og i angrep,
men avslutningene må skjerpes skal dette mesterskapet krones med fremgang!

Følg resultatene på hjemmesiden til Nordisk Mesterskap U19.
Klikk deg inn her eller på logoen i høyre kolonne: Nordisk Mesterskap U19

Bildet øverst tv.: Årets U19-tropp på plass i Pori
Bildet th.: Fra fjorårets U19 VM i Uljanovsk

U19-TROPPEN TIL NORDISK MESTERSKAP
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende 16 spillere til Nordisk Mesterskap U19 gutter som finner sted i Pori i Finland i tiden 21.-23.januar 2011:

Målvakter:
Philip Thjømøe, Stabæk, Kenneth Larsen, Sarpsborg.

Utespillere:
Lars Brekke, Snarøya, Peder Remman, Nässjö/ØB Hosle, Jørgen Akern, Stabæk, Aksel Trygstad Lamache, Nässjö/ØB Hosle, Mikkel Hæger, Røa, Andreas Killingstad, Stabæk, Fredrik Randsborg, Stabæk, Fritjof Nilsen (Kapt.), Snarøya, Jørgen Myking, Ready, Sigurd Strømnes, Edsbyn/Sarpsborg, Sondre Kristoffersen, Solberg, Emil Sandøy, Snarøya, Didrik Land, Vänersborg/Stabæk, Tobias Jensen, Drammen.

Hovedleder: Bjørn-Erik Thorp
Forbundskaptein: Igor Prakht
Lagleder: Pål Remman
Materialforvalter: Atle Braaten

Dommer: Rohit Saggi

Hjemmeværende reserver:
Ole T. Fevang (målv.) Solberg, Gustav Mohn, Snarøya, Truls Larsen, Stabæk, Morten Engen, Drammen.
KRETSLAGSTURNERINGENE 2011
GUTT 94 - Marienlyst, Drammen søndag 16.januar:
Buskerud - Akershus: 3-1
Oslo - Buskerud: 2-9
Akershus - Oslo: 7-1

Nr. 1: Buskerud 4p
Nr. 2: Akershus 2p
Nr. 3: Oslo 0p

GUTT 95 - Bergbanen, Oslo søndag 16.januar:
Oslo - Buskerud: 5-1
Akershus - Hedmark/Østfold: 5-1
Hedmark/Østfold - Oslo: 2-2 (strf. 0-1)
Buskerud - Akershus: 0-5
Buskerud - Hedmark/Østfold: 2-2 (strf. 0-2) Oslo - Akershus: 2-0
Bildet th.: Oslo 95

Nr. 1: Oslo 5p
Nr. 2: Akershus 4p
Nr. 3: Hedmark/Østfold 2p
Nr. 4 Buskerud 1p

JENTER 95-97 - Klevjerhagan, Sande lørdag 15.januar:
Buskerud - Akershus: 5-0
Buskerud - Oslo: 2-1
Akershus - Oslo: 3-3

Nr. 1: Buskerud 4p
Nr. 2: Oslo 1p - -1mål
Nr. 3: Akershus 1p - -5mål

SMÅGUTT 96 - Hauger i Bærum lørdag 15.januar:
Akershus - Buskerud: 3-0
Oslo - Buskerud: 2-6
Akershus - Oslo 1-2

Nr. 1: Akershus 2p - 2+mål
Nr. 2: Buskerud 2p - 1+mål
Nr. 3: Oslo 2p - 3-mål
Bildet th.: Akershus 96

VM HERRER, KAZAN: RUSSLAND SLO FINLAND I FINALEN
Søndag 30.januar:
Russland slo Finland 6-1 i årets VM-finale i bandy. Sverige lekte seg til bronsen mot Kazakhstan.
Du finner all statistikk fra VM-kampene her: VM Bandy Kazan 2011

Skrevet lørdag 29.januar:
Sverige tapte lørdag semifinalen i bandy-VM mot Russland. Svenskene lå under 1-3 ved pause og sluttresultate ble 2-3 i Russlands favør.
For andre gang siden 1989, hvor VM ble spilt i Olympiske hallen i Moskva, er svenskene ydmyket til en bronsekamp i VM. Det samme skjedde i det berømte "kulde-VM" i Archangelsk i 1999, hvor grade- stokken krøp ned mot minus 37 på det kaldeste. I årets bronsekamp møter "søta broder" Kazakhstan som for øvrig skal arrangere VM i Alma Ata neste år.
Russland, som den gangen var Sovjet, spilte sist bronsekamp i VM-sammenheng mot Norge i 1987. Russland møter nå på hjemmebane Finland i årets VM-finale.

Finlands semifinale mot Kazakhstan ble mer dramatisk en forventet. Etter ordinær spilletid endte kampen 4-4 etter at Finland hadde ledet 3-2 til pause. "Golden goal" (2x15min.) måtte til og 3 minutter ut i andre ekstraomgang avgjorde Finland som søndag skal spille sin andre VM-finale gjennom tidene. Den forrige i Uppsala i 2004, hvor de overraskende tok hjem gullet til Suomi. Og til hvilken dramatikk for de som husker det avgjørende lange kastet og "det gyldne målet" ut i ekstraomgangen. Et mål som i ettertid er blitt foreviget med et eget litografi som non-figurativt viser samtlige spilleres plassering på banen i "sannhetens øyeblikk".

Til tross for at Finland slo Russland 4-3 i grunnspillkampen i årets VM er nok russerne med sin hjemmebanefordel å betrakte som favoritter hos de sakkyndige.
Men hvem vet,- finale er finale som det heter!

Du kan følge bronsekamp og finale i bandy-VM ved å klikke deg inn på logoen i høyre kolonne eller gå inn her:
VM Bandy Kazan 2011

Følg finalekampene TV-live her: sport-express.ru

Du kan også gå via norske "livebandy.no" her: livebandy.no

VM-stoff finner du også på svt: svt.se

VM U17: BRONSEMEDALJENE TIL NORGE

Kämäri arena, Varkaus søndag 30.januar kl 0900 finsk tid (0800):
Bronsekamp (2 x 45min.):
Finland 2(2) - Norge, 4(0))
Norske mål: Fredrik Sletta 2, Nicolai Linnes Pedersen, Markus Alm Thoen
T: Ca 250

Bildet bak f.v.: Lagleder Terje Pedersen, Forbundskaptein Dag Kåre Lunden, Marcus Alm Thoen, Eirik Solberg, Oliver Os, Peder Strand, Petter Hveding, Ole Bandeh, Christoffer Soot og materialforvalter Odd Gulbrandsen.
Foran fra venstre: Henning Nesgård, Fredrik Sletta (K), Håkon Atle Løken, Sigve Swensen, Didrik Krogh, Nicolai Linnes Pedersen og Eirik Lunden
Liggende fra venstre: Mikkel Ulleberg og Benjamin Hunstad.

Litt om VM-bronsekampen:
I sterk nordavind og minus 5 kalde grader skulle Norge møte hjemmelaget Finland til dyst om bronsemedaljene i årets VM for guttespillere. Norge hadde slått Finland 5-3 i grunnspillkampen tidligere, men finnenes sterke 4-4 mot Sverige lørdag kveld var tankevekkende for både de unge spillerne og den erfarne lagledelsen. Den samme ledelsen som for øvrig stod bak bronsen i U17 VM i Gustavsberg fire år tidligere.

Norge tapte målvalget og måtte spille i sterk motvind i de første 45 minuttene. Særdeles krevende fysisk i de angripende faser av spillet, noe som resulterte i at den ellers så solide defensiven fikk mindre sprekker når det ble for tungt for enkelte spillere å jobbe hjem.

Norge var allikevel godt med i spillet den første halvtimen, hadde sine sjanser og rensket samtidig unna de farligste situasjonene foran eget mål. Først i det 33. minutt scoret Finland på et spillemål. Fire minutter senere ny finsk nettkjenning på en kontant straffe.
Enkelte av de norske spillerne hang nå litt med hodet frem mot pausen, hvor hjemmelaget kunne gå av banen med en ledelse på 2-0. Egentlig ikke så værst resultat så langt i VM-kampen med tanke på ressursbruken i det offensive spillet, men alle visste nå at det laget som scoret først i andre omgang, ville få en stor psykologisk fordel!

Forbundskaptein Dag Kåre Lunden, lagleder Terje Pedersen og materialforvalter Odd Gulbrandsen gjorde tydeligvis de rette sakene med spillerne i garderoben. Fra første stund etter pausen tok Norge over kontrollen av kampen. Kompakt og god defensiv, en sikker målvakt, trygge med ballen og velrettede pasninger til bedre plasserte medspillere i fart. God organisasjon og struktur i det offensive spillet, men fortsatt noen få unødvendige tilbakespill når man hadde ballen langt inn på motstanderens banehalvdel.

Norge skapte etterhvert mange sjanser, hel- og halvsjanser og burde utnyttet disse bedre,
- ikke minst alle hjørneslagene. Først 11 minutter ut i andre omgang skulle den norske høyrehalfen Nicolai Linnes Pedersen få hull på byllen med en flott scoring på corner fra høyre. Pedersen som ble kåret til Norges beste spiller i VM-turneringen. To VM-scoringer og fire målgivende pasninger,- flest på VM-rankingen. Seks minutter senere scoret Fredrik Sletta på en retur fra den finske målvakten etter skudd fra Markus Alm Thon. Fem minutter før slutt kom igjen målfarlige Markus Alm Thon gjennom det finske forvaret og satte ballen trykt i kassa. Drammenseren skulle med dette komme på delt andre plass på VM-rankingen med fem nettkjenninger.

I det 90. spilleminutt var det igjen eminente Fredrik Sletta sin tur til å fastsette slutt- resultatet til 4-2 til fordel for Norge.
VM-bronsen var nå et meget velfortjent faktum for det skøytesterke norske laget og gleden like stor blandt de 12 tilreisende foreldrene, besteforeldre og søsken, samt redaksjonens utsendte!!

Norsk bandy gratulerer og takker spillere og ledere for innsatsen!

Kämäri arena, Varkaus søndag 30.januar kl 1200 finsk tid (1100):
VM-finale (2 x 45min.): Sverige - Russland, 1(1) - 7(4)
T: ca 180

Karakteristikk av VM-finalen:
En tøff, tett og rotete knokkelkamp av en VM-finale med lite oppbyggende spill,
men allikevel flott scoringer etter enkeltmannsprestasjoner.

All statistikken finner du på hjemmesiden til VM U17.
Klikk deg inn her eller på logoen i høyre kolonne: VM U17 gutter

VM U17: NORGE MØTER FINLAND I BRONSEKAMPEN
Norge møter hjemmelaget Finland i kampen om bronsemedaljene søndag. Sverige og Russland spiller VM-finalen.
De norske spillerne virket naturlig nok slitne på slutten av den siste grunnspillkampen mot Russland. Den foregående kampen og seieren mot Finland tidligere på dagen krevde sitt. Gutter i den alderen tar seg imidlertid fort igjen.
De norske landslagsspillere virker tilsynelatende godt forberedt, både fysisk og psykisk.
De ser så langt også ut til å mestre turneringslivet, hvor mange utenforliggende faktorer ofte kan påvirke prestasjonene på banen. Lagledelsen er rutinert og sitter inne med nødvendig kompetanse og erfaring.
Allikevel,- klisjeen "hver kamp lever sitt eget liv",- gjelder også her.
Og finsk SISU er velkjent!
Styrkeforholdet så langt i VM tilsier allikevel at Norge har et godt utgangspunkt.
La oss uansett håpe på en velspilt VM-kamp, uten at tilfeldighetene avgjør resultatet!
VM U17: RUSSLAND - NORGE, 7-0
Kämäri arena, Varkaus lørdag 29.januar kl 1600:
Russland - Norge, 7(4) - 0(0)
T: Ca 100

Litt om kampen:
Det var aldri noen tvil om hvor seieren skulle havne i denne siste grunnspillkampen for Norge. Russerne ville og måtte vinne, siden de tidligere på dagen hadde tapt overraskende 1-3 for erkerivalen Sverige.
De russiske spillerne var overlegne individuelt, men Norge holdt fortsatt en god og kompakt defensiv, gikk godt på skøyter og var mye mer med i kampen enn sluttsiffrene skulle tyde på. Beskrivende er at Russland scoret to mål direkte på corner og et mål på et innstudert cornerspill. Alt i første omgang, hvor Russland kunne gå til pause med en komfortabel 4-0 ledelse.
Ut over i andre omgang begynte det å snø og tempoet i kampen falt. Begge lag ble etterhvert preget av at det er søndag som gjelder. Norge hadde noen få sjanser uten å lykkes. Russerne lagt flere, men forsvarspillerne og begge de norske målvaktene fikk klarert det meste, selv om tre baller til slutt måtte hentes ut av nettmaskene.

Kämäri arena, Varkaus lørdag 29.januar kl 1800:
Sverige - Finland 4(4) - 4(1), Finland vant straffeslagskonk.4-3
T: Ca 100
Dommere: Hans-Petter Swensen (hd.), Vladimir Gaydukov og Kulechov Kirill.
NB! Russisk hoveddommer skadet, norsk hoveddommer i kampen.

VM U17: NORGE SLO FINLAND 5-3
Kämäri arena, Varkaus lørdag 29.januar kl 1100:
Finland - Norge, 5(4) - 3(2)
Norske mål: Markus Alm Thoen 3, Fredrik Sletta, Nicolai Linnes Pedersen
T: Ca 200

Litt om kampen:
En rutinert ledelse, lærevillige, disiplinerte, innsatsfylte og en skøytesterk norsk kunstisgenerasjon med lave skuldre maktet å slå Finland hele 5-3 i lørdagens første grunnspillmatch for Norge. Finland hadde også sine sjanser, i særdeleshet skuddfarlige på dødball, men Norge kunne også med litt hell ha scoret flere mål. Etter spill og sjanser over 2 x 30 minutter gir sluttresulatet et riktig bilde av kampen, hvor ingen mål kom på tilfeldigheter eller grove personlige feil fra noen av lagenes aktører. Finland fikk riktignok ballen inn bak målvakt Mikkel Ulleberg 2 minutter før kampslutt, men skøytescoring for angripende lag er ikke tillatt i bandy.

Allerede etter snaut 3 minutter tok Norge ledelsen 1-0. Ballen ble spilt fra midten ned i egen forsvarssone, deretter en kontant og målrettet lang lyre mot to fremadstormende norske spillere. Kaptein Fredrik Sletta omsatte i norsk mål med god hjelp fra Nicolai Linnes Pedersen.
Norge fortsatte den disiplinerte defensiven fra gårdsdagens kamp mot Sverige og opprettholdt stor grad av ballbesittelse. I det 13. spilleminutt raidet Nicolai Linnes Pedersen over midtfeltet og skjøt hardt på mål, hvorav Markus Alm Thoen besørget nettkjenning på returen. Finland reduserte drøyt 2 minutter senere til 1-2 på en rotete cornersituasjon foran Norges mål. Utligningen til 2-2 kom noen minutter senere på en knallhard corner helt oppunder nettaket utagbart for den norske målvakten.
Resten av omgangen ble preget av en del lange kast fra både norsk og finsk keeper, men 5 minutter før pause erobret Fredrik Sletta ballen i midtsonen, kom seg hurtig opp mot det finske målet og skjøt hardt fra venstre ring. Nicolai Linnes Pedersen fikk ballen og scoret. Kort tid etterpå hadde Norge nok en kjempesjanse og var nær scoring, men situasjonen endte i corner. Markus Alm Thoen satte corneren lavt nede i hjørnet for den finske keeperen. Norge kunne gå til pause på ledelsen 4-2.

Noen minutter ut i andre omgang fikk målfarlige Didrik Krogh en kjempesjanse foran kassa, men desverre lykkes ikke den norske målscoreren denne gangen. Finland oppnådde etterhvert mange frislag og cornere, men en god norsk mur, god rus og en god keeper holdt buret rent. Norge fortsatte den trygge defensiven og hadde kanskje flere målsjanser ut over i omgangen enn Finland. Noen unødvendige tilbakespill langt oppe i motstanders forsvarssone, selv på et frislag fra 20 meter, kunne vært utnyttet smartere, men vi tar det som et tegn på at gutta har oppnådd en god posjon selvtillitt og føler seg trygge med ballen. Norges toppscorer Marcus Alm Thoen hadde to kjempesjanser 6-7 minutter før slutt. Den ene ble omsatt i mål. Finland reduserte til 3-5 minuttet etter og presset hardt, men Norge holdt hodet kaldt og vant en velfortjent seier.

Norge møter Russland kl 1600 finsk tid (1500).

Kämäri arena, Varkaus lørdag 29.januar kl 0900:
Sverige - Russland 3(2) - 1(0)
T: Ca 150
Dommere: Hans-Petter Swensen (hd.), Rohit Saggi og Tarald Moe Bjølseth, middels.
VM U17: NORGE KAN I PERIODER
Kämäri arena, Varkaus fredag 28.januar:
Sverige - Norge, 5(4) - 2(0)
Norske mål: Markus Alm Thoen (strf.), Didrik Krogh (sp.mål)
T: Ca 200

Litt om kampen:
Takket være god innsats fra samtlige spillere og en kompakt defensiv, hang unge Norge godt med de første, vanskelige minuttene av VM-debuten mot selveste Sverige. Det skulle gå drøyt 7 minutter før svenskene fikk nettkjenning. Sverige var riktignok det førende laget i hele første omgang og skapte mest fremover på banen, men det var personlige feil og en straffe som resulterte i blå-gul ledelse på 4-0 til pause. Vår målvakt kunne også vært heldigere på et av målene. Noen "nesten ulykker", grunnet svenske angripere som tok ned lyrer bak ryggen på våre halfer, ble heldigvis ikke omsatt i mål.
Norge prøvde å holde ballen i laget og hadde en forholdsvis høy prosent ballbesittelse, men det ble mest på egen banehalvdel som ofte resulterte i lange lyrer opp i "ingenmannsland". Til tross for at de norske gutta flere ganger hadde ballen på motstanderens banehalvdel, ble ballen slått unødig hjem istedet for å tørre og utfordre fremover eller noen ganger prøve et skudd som kan resultere i så mangt. Et mulighetenes frislag ble også sløst bort unødvendig.
Hva lagledelsen og spillerne ble enige om i pausen vites ikke i skrivende stund, men at resepten var god hersker det ingen tvil om. Faseinndeling av en landskamp er velkjent psykologi og statistikken forteller for evig at Norge vant andre omgang 2-1.
Defensiven til Norge holdt fortsatt godt nivå til tross for at svenskene et stykke ut i andre omgang skrudde opp tempoet. Det gjorde imidlertid de gode skøyteløperne til Norge også og Sverige begynte å gjøre overraskende mange personlige feil. Etter 8 minutter ble det Norge som reduserte til 1-4 på straffe, men forløpet til straffen var et av VM-kampens flotteste angrep som startet energisk på egen banehalvdel med flotte kombinasjoner frem til den svenske forseelsen. 3 minutter senere økte Sverige til 1-5 på en corner helt opp i venstre kryss, utagbart for keeper Mikkel Ulleberg.
Noen minutter senere hadde Norge to mann utvist samtidig. Mange fryktet et målras disse minuttene, men her imponerte de resterende 9 spillerne hele tribunen med ca 200 tilskuere. Maken til energisk innsatsvilje i risikofylt undertallighet er sjelden kost fra et norsk landslag, målvakten inkludert som spilte seg stort opp i kampen. Norge var nå helt på høyde med Sverige og belønningen skulle komme med fullt lag på banen i den 55. spilleminutt. Nok et flott angrep av Norge, hvor ballfører kom raskt opp i banen fra egen banehalvdel. Kombinasjoner tatt ut fra læreboka og en sikker og god Didrik Krogh som kunne fastslå sluttresulatet til 2-5 mot vel-organiserte Sverige.
Lørdag møter Norge først Finland som er kjent for sin SISU, noe finnene imidlertid ikke viste idag mot Russland, hvor de tapte hele 2-9. Norge er mer kjent for sine "skippertak", men hvis nevnte svakheter fra første omgangen mot Sverige rettes opp og de gode "skippertakene" sprudler hele kampen, kan det gå bra mot erkerivalen Finland, dog kommer intet av seg selv!
Lykke til gutter!

Kämäri arena, Varkaus fredag 28.januar:
Finland - Russland, 2(1)- 9(7) T: ca 600
Dommere: Hans-Petter Swensen (hd.), Rohit Saggi og Tarald Moe Bjølseth, meget gode.
VERDENSMESTERSKAPET FOR U17 GUTTER I VARKAUS
Det norske U17-landslaget gutter (f. 94/95) deltar denne helgen i VM i den finske byen Varkaus. Foruten vertsnasjonen Finland, deltar Russland, Sverige og Norge. Kazakhstan deltok i VM i Gustavsberg utenfor Stockholm i 2007 og i Kirov i 2009, men avstår fra VM i år. Det samme gjør Estland som deltok 2007, men stod over i 2009.

Mesterskapet spilles som enkel serie med finalekamper. Innledende kamper går over 2x30 minutter. Bronsekamp og finale på fulltid over 2x45 minutter.

Vi må helt tilbake til 1985 for å finne et gutte-VM i Varkaus i øst-Finland. Norge ble nummer fire og sist dengang, men var nære mot Finland, selv om kampen endte 0-2.
Varkaus er også kjent som hjembyen til bandylegendene Esko(far) og Ari Holopainen. Sistnevnte en av verdens beste spillere gjennom tidene som har gjort livet surt for mang en norsk forbundskaptein. Faktisk helt fra han som småguttespiller avgjorde kampen mot Norge i gutte-nordisk på Stabekkbanen i 1984 med tre av fire finske scoringer.

I 2007 erobret Norge VM-bronse i Gustavsberg med samme lagledelse som nå. Erkerivalen Finland fikk unngjelde 5-2 i bronsekampen. Under VM Kirov i 2009 hadde Finland et meget sterkt guttelandslag og var kun en straffeslagskonkurranse unna en velfortjent VM-finale mot Russland. Norge tapte imidlertid bronsekampen for de blå-hvite med 2-8.
I fjoråets Nordiske Mesterskap for U17 var det derimot Norges tur.
Kampen mot Finland endte 6-6, men Norge vant straffene.

Følg resultatene på hjemmesiden til VM U17.
Klikk deg inn her eller på logoen i høyre kolonne: VM U17 gutter

Bildet øverst tv.: Jubler erkerivalen Finland like mye etter VM?
Bildet th.: Norge mot Russland i U19 VM 2010 i Uljanovsk

U17 TROPPEN TIL VM I VARKHAUS, FINLAND

Norges Bandyforbund har tatt ut følgende tropp til VM U17 gutter som finner sted i Varkhaus i Finland i tiden 28.-30.januar 2011:

Målvakter:
Mikkel Ulleberg, Stabæk, Benjamin Hunstad, Drammen.

Utespillere:
Didrik Krogh, Stabæk, Sigve Swensen, Hauger, Nicolai Linnes Pedersen, Stabæk, Eirik Lunden, Solberg, Oliver Os, Snarøya, Markus Alm Thoen, Drammen, Håkon Atle Løken, Drammen, Eirik Solberg, Solberg, Fredrik Sletta, Stabæk, Peder Strand, Høvik, Ole Bandeh, Hauger, Petter Hveding, Solberg, Christoffer Soot, Solberg, Henning Nesgård, Røa.

Forbundskaptein: Dag Kåre Lunden
Lagleder: Terje Pedersen
Materialforvalter: Odd Gubrandsen

Dommere:
Hans-Petter Swensen (hd.), Sarpsborg, Rohit Saggi, Drammen, Tarald Moe Bjølseth, Frigg.
Egil Larsen, Snarøya

Hjemmeværende reserver:
Vetle Spurkeland (målv.) Hauger, Ola Sveen (målv.) Ullern, Karl-Olav Carlson, Stabæk, David Bugge Olsen, Drammen, Ole Jørgen Sagafoss, Røa, Jonas Schjoldager, Ready, Øyvind Nordrum, Stabæk, Erling Grieg Riisnæs, Høvik, Jonas Tjomsland, Ullevål.
FIB-KONGRESSEN OG A-PULJEN
Fredag er det spillefri i VM og FIB-Kongress. En rekke saker skal opp, men viktigst for Norge og FIB er spørsmålet om puljeinndelingen i fremtidige herre-VM.
Russland og Norge har de senere årene tonet flagget for seks lag i A-puljen og inndeling i primært firelags puljer i B og C. Spesielt USA, Sverige og Finland har uttrykt ønske om kun fire lag i A-puljen. Dette i første rekke av hensynet til jevnere kamper. Det samtlige nasjoner er enige om er at VM-perioden bør kortes ned, slik at kostnadene reduseres og at flere bandynasjoner enn Russland og Sverige tør påta seg et VM-arrangement.
Til tross for det sportslige aspektet, ser det nå ut til at svenskene har snudd på oppløpssiden og går inn for at A-puljen fortsetter som før med seks lag. Dette av markeds- TV-messige hensyn. Svenskene foreslår også at det innføres en betydelig deltakeravgift for A-nasjonene som skal gjøre det lettere for andre land å påta seg et VM.
Norge har lenge vært betenkt over at VM spilles hvert år. Tidligere gikk "Rossia" eller Russian Government Cup og VM hvert annet år. En økonomisk besparelse i seg selv da Sovjet/Russland har invitert til denne turneringen siden 1972. Deltakernasjonene har kun betalt reisen til Moskva. Imidlertid ser det ut til at VM hvert år er kommet for å bli. Også de mindre nasjonene, med en begrenset hjemlig liga, støtter VM hvert år. For Norge har det viste seg både sportslig og økonomisk uheldig med RG-Cup hvert annet VM-år. Norge deltok derfor ikke årets RG-cup i Kirov! For første gang av ovennevnte årsaker. Kun en gang tidligere, i 1980, unnlot Norge å stille opp i "Rossia". Det var ifm idretts-boikotten etter at Sovjet innvaderte Afganistan 25.desember 1979. Norge deltok allikevel i VM i Chabarovsk i 1981 til tross for at Den Røde Arme fortsatt var tungt inne i Afganistan.

VM 2012 blir trolig tildelt Kazakhstan. Første herre-VM i den tidligere sojetiske republikken.

B-VM i Ungarn fra 2013 kan bli en realitet. Kostnadsnivået er fortsatt lavere i det tidligere øst-blokk landet som anla en gedigen kunstisbane sentralt i Budapest allerede i 1922. Europas største kunstisflate er nylig rehabilitert. Derfor kan og ønsker Ungarn å arrangere
B-VM tre år på rad.

På regelsiden testes og prøves mange nye regler i de største bandynasjonene. Spesielt svenskene og delvis Finland ønsker endringer. Forbudet mot tilbakespill til egen målvakt og kun et forsøk på corner har vært en suksess. Noen test-regler har imidlertid forsvunnet. Sett opp mot andre internasjonale lagidrettsforbund er FIB særdeles "revolusjonære".

Det er mange hensyn å ta når nye regler innføres/endres. Det viktigste er å fremme spillets idé og derav gjøre sporten mer attraktiv for utøvere, publikum og media.
Reglene må være enkle å forstå, enkle å formidle, teknisk sett enkle å gjennomføre på ulike anlegg og nivåer. Viktig også å gjøre reglene enkle for kamplederne, men det må aldri bli en hovedgrunn for endring. Eksempelvis den nye straffereglen, hvor nær sagt alle forseelser innefor straffefeltet automatisk gir straffe, er omdiskutert.
Enklere for dommerne, - javel, men fremmer det bandyspillet?
VM HERRER I KAZAN 2011
Årets VM finner sted i Kazan, Russlands tredje største by,
med ca. 1.5 millioner innbyggere, beliggende en drøy times flytur øst for Moskva.
Kazan er Tatarenes hovedstad i den muslimske republikken, en meget vakker by.
Kazan var også vertskap for VM i bandy i 2005, hvor byen feiret sitt 1000-års jubileum. Som de fleste kanskje husker spilte norske Pål Hanssen året før for elitelaget Raketa-Kazan.
Du kan lese om bandy-VM ved å klikke deg inn på logoen i høyre kolonne eller gå inn her:
VM Bandy Kazan 2011

Følg kampene TV-live her: sport-express.ru

Du kan også gå via norske "livebandy.no" her: livebandy.no

VM-stoff finner du også her på svt: svt.se

Norges kamper:
23.1: Tap 2-7 mot Kazakhstan: dt.no
24.1: Tap 0-12 mot Sverige: dt.no
25.1: Tap 1-13 mot Russland: dt.no
26.1: Tap 0-9 mot Finland: dt.no
27.1: Seier 7-3 mot USA: dt.no

A-puljen sikret: Seieren over USA betyr i prinsippet at Norge med 5.plassen i årets VM har reddet plassen i A-puljen. USA må spille kvalik mot vinner av B-puljen på lørdag.

CHRISTER LYSTAD SATTE NORSK REKORD MED 118 A

Sarpsborgspilleren Christer Lystad (38) satte 24.januar 2011 ny norsk rekord i antall spilte A-landskamper i bandy. Allerede i den første kampen mot Kazakhstan i årets VM i russiske Kazan tangerte han Erik Nordbrenden med 117 A, men det var etter VM-kampen mandag mot Sverige at Christer Lystad nå troner alene på toppen.

Christer Lystad fra Sarpsborg utmerket seg allerede som 15-åring på samlinger med guttelandslagstroppen. Han fikk med seg 3 gutte- og 8 juniorlands- kamper for Norge og ble tatt direkte opp i A-landslaget sesongen 1991/92, hvor Norge deltok i Rossia-turneringen i Krasnojarsk beliggende ved elven Jenisei i Sibir.
På sin merittliste har Christer Lystad VM-bronse i 1993 på Hamar og sølv med Norge i Russian Government Cup i Moskva i 1994. Med sin enorme fysikk, sterke skøytegang, innsatsvilje og gode blikk er han fortsatt selvskreven på A-landslaget.

"Årets spiller" og 3 NM-gull
Christer Lystad tok som første års senior NM-gull med Sarpsborg i 1992 og NM-sølv for moderklubben i 2003 som spillende trener, noe han også har vært for Sarpsborg bandyklubb de senere årene. Sesongen 2002/03 ble Lystad kåret til "Årets spiller" i norsk bandy. Da hadde han allerede fått med seg to norgesmesterskap for Stabæk i henholdsvis 1996 og 1997.

Medalje i tre ulike land
På sin internasjonale merittliste har Lystad spilt for den svenske toppklubben Boltic. Han ble svensk mester for Västerås i 1998, men noe av det vi husker Christer Lystad best for var at han høsten 2003, sammen med kollega Pål Hanssen, ble første norske spiller i en russisk toppliga uansett idrett. Moskva-klubben Zorkij ble nummer seks i den kontinentale toppligaen i 2004 og erobret bronse i den russiske cupen samme år med Christer Lystad som en viktig brikke på laget.

Christer Lystad har betydd mye for norsk bandy både nasjonalt og internasjonalt. Med hans genuine og ekte interesse for sporten er vi overbevist om at norsk bandy fortsatt kommer til å få stor glede av toppidrettsutøveren, være seg på eller utenfor banen!

Norsk bandy gratulerer!

Les også Sarpsborg Arbeiderblad: sa.no

A-TROPPEN TIL VM I KAZAN
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende 17 spillere til VM herrer som finner sted i Kazan, Russland i tiden 23.-30.januar 2011:

Christopher Smerkerud, Gripen, Markus Kristiansen, Mjøndalen

Utespillere:
Anders Christensen (Kapt.), Gripen, Henrik Hoel, Stabæk, Christian Randsborg, Stabæk, Jonas Andersen, Gripen, Marius Austad, Boltic Christer Lystad, Sarpsborg, Robin Cras, Mjøndalen, Simon Stavis, Solberg, Mathias Stavis, Ljusdal, Petter Løyning, Stabæk, Jan Olav Løyning, Gripen, Magnus Høgevold, Stabæk, Ove Ronny Nørgaard, Drammen, Espen Wam, Solberg, Eirik Bø Johnsen, Solberg.

Redaksjonen bemerker at to brødrepar er tatt ut til dette VM.

NORDISK MESTERSKAP U19 GUTTER I PORI
1-5 for Finland for spillerne som da var født i 1990 og 1991.

Finland har i år et meget godt lag og fordelen av hjemmebane,
men avslutningene må skjerpes skal dette mesterskapet krones med fremgang!

Følg resultatene på hjemmesiden til Nordisk Mesterskap U19.
Klikk deg inn her eller på logoen i høyre kolonne: Nordisk Mesterskap U19

Bildet øverst tv.: Årets U19-tropp på plass i Pori
Bildet th.: Fra fjorårets U19 VM i Uljanovsk

U19-TROPPEN TIL NORDISK MESTERSKAP

Målvakter:
Philip Thjømøe, Stabæk, Kenneth Larsen, Sarpsborg.

Hovedleder: Bjørn-Erik Thorp
Forbundskaptein: Igor Prakht
Lagleder: Pål Remman
Materialforvalter: Atle Braaten

Dommer: Rohit Saggi

INTERNASJONALE DOMMEROPPDRAG 2011
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende dommere til internasjonale oppdrag 2011:

VM herrer: Kazan, Russland 23.-30. januar:
Morten Laugerud (hd.), Bergen, Lasse André Holm, Sarpsborg og Carl Anders Jansson, Hauger.
FIB-supervisior:
Rune Harald Jahnsen, Skiold.

VM U17 gutter, Varkhaus, Finland 28.-30. januar:
Hans-Petter Swensen (hd.), Sarpsborg, Rohit Saggi, Drammen og Tarald Moe Bjølseth, Frigg.
Egil Larsen, Snarøya.

Nordisk Mesterskap U19 gutter, Pori/Bjørneborg, Finland 21.-23. januar:
Rohit Saggi, Drammen Bandy.

VM U17 jenter, Obukhov/Moskva 25.-27. februar:
Rohit Saggi, Drammen Bandy.

Les også om unge Patrik Jonsson fra Karlstad som debuterer som VM-dommer: nwt.se

ELITESERIEN TETNER TIL
Norge: Striden om semifinalplats tätnar - Sarpsborg upp på andra plats: bandysverige.se
DYNAMO KAZAN SLO DYNAMO MOSKVA
VIDEOKLIPP (2min 30sec) Kazan Dynamo defeats Moscow: sportbox.ru

25-MANNSTROPPEN TIL VM I KAZAN
Norges Bandyforbund har til VM i Kazan 23.-30.januar nominert følgende 25-manns tropp:

Målvakter:
Christopher Smerkerud, Gripen, Markus Kristiansen, Mjøndalen, Richard Thorkildsen, Høvik

Utespillere:
Anders Christensen, Gripen, Lars Erik Grøtterud, Solberg, Henrik Hoel, Stabæk, Christian Randsborg, Stabæk, Emil Gulbrandsen, Solberg, Marius Austad, Boltic, Eirik Bø Johnsen, Solberg, Jonas Andersen, Gripen, Christer Lystad, Sarpsborg, Robin Cras, Mjøndalen, Simon Stavis, Solberg, Mathias Stavis, Ljusdal, Stian Holmen-Jensen, Stabæk, Knut Holmen-Jensen, Stabæk, Simen Holmen-Jensen, Stabæk, Petter Løyning, Stabæk, Jan Olav Løyning, Gripen, Magnus Høgevold, Stabæk, Ove Ronny Nørgaard, Drammen, Martin Nørgaard, Mjøndalen, Espen Wam, Solberg, Erik Wam, Solberg

Redaksjonen bemerker at fire brødrepar pluss en brødretrippel er tatt ut i 25-manns troppen.