Januar 2014

RESULTATER, STATISTIKK OG BILDER FRA VM U19
Resultater, tabell, onlinerapporteringen, statistikk, bilder, organisasjon m.m. fra VM U19 i Oslo finner du her: VM U19 bandy

Fra media:
Norge plaget Russland på hjemmebane: dittoslo.no
Ullevål-trio klar for VM: dittoslo.no

RUSSLAND VANT VM U19 - 2014
Etter innledende grunnspill og semifinalene holdt mange Finland som favoritt til å vinne det 24. VM-gullet i juniorsammenheng. Slik skulle det ikke gå. Russland tok tak i kampen helt fra start og til tross for innbitt kjemping fra finnene ledet russerne hele 6-1 til pause.
VM-finalens store stjerne og artist, storscoreren Rustam Turgunov fra Krasnojarsk (Jenisei), løftet med seg hele laget og scoret selv tre finalemål. Dette før det var gått 24 minutter av første omgang.
Finnene gav seg imidlertid aldri og på stillingen 10-3 til Russland puttet de tre ganger på fire minutter. Rustam Turgunov økte til 11-6 i det 85. spilleminutt. Kalle Lempinen besørget Finlands trøstemål to minutter senere. Det stoppet på 11-7 til Russland over Finland i VM-finalen for U19-spillere på Bergbanen i Oslo.
Maken til glede ute på isparketten til Finn Ericsson & co skal man lete lenge etter. Under den kraftfulle russiske nasjonalsangen, til ære for de nybakte verdensmestrene, sang de rødkledde spillerne av full hals, mens tårene trillet. Også mange av de 180 tilskuerne på tribunen fikk en klump i halsen under denne mektige seansen.

VM for juniorer spilles annet hvert år. VM-pokalen, FIBs vandrepokal, ble første gang utdelt i 1968. Sverige vant den gangen og har siden vunnet junior-VM hele 13 ganger. Sovjet har vunnet 5 ganger og Russland har nå oppnådd 6 VM-gull.

"All star team":
Beste målvakt Vladimir Kovalev, "Sibselmash", Novosibirsk, Russland
Beste forsvarer: Yury Garanin, "Jenisei", Krasnojarsk, Russland
Beste midtfelter: Tuomas Määttä, "Botnia", Helsingfors, Finland
Beste angriper: Rustam Turgunov, "Jenisei", Krasnojarsk, Russland
VMs totalt beste spiller: Rustam Turgunov

STOR TAKK TIL ULLEVÅL IL OG FRIGG
Ullevål IL var hovedarrangør av VM U19-2014. Ni av ti kamper ble spilt på Bergbanen i Oslo. Semifinalen lørdag mellom Finland og Sverige gikk på ærverdige Frogner Stadion med Frigg Oslo Fotballklubb som arrangør.
Til tross for lett snøvær stort sett hele helgen, sørget de dyktige banemannskapene på begge arenaer for utmerkede spilleforhold. 1640 tilskuere innenfor portene, hvorav 1520 på Bergbanen. Bare fornøyde bandy-entusiaster som fikk se topp bandy-underholdning utført av verdens beste juniorspillere. Arrangementene og VM-kampene ble trygt og sikkert gjennomført av etterhvert rutinerte arrangører.
Takk til alle dere ledere og funksjonærer for noen flotte og inspirerende VM-dager,
- ingen nevnt,- ingen glemt!

TAP 3-6, MEN GODT SPILL MOT SVERIGE I BRONSEKAMPEN
Bronsekampen i årets VM for U19-spillere (f. 1995-96) ble en relativt jevnspilt kamp.
Sverige gikk riktignok opp i ledelsen 1-0 etter bare 10 minutter, men resten av omgangen var Norge like mye med i spillet som "søta bror". De norsk gutta, men lagkapteinen Jonas Tjomsland i spissen, holdt en kompakt defensiv og jobbet knallhardt både hjem og i angrep. Norge skapte etterhvert flere sjanser, men skuddferdighetene trenger fortsatt et løft. Tre minutter før pause økte svenskenes Kasper Milerud ledelsen til 2-0.
Fire minutter ut i andre omgang gikk Sverige opp til 3-0, men Norge reduserte til 1-3 i det 58. spilleminutt ved Even Gamst. Svenskene ble kreditert et selvmål få minutter deretter og kampen vippet på 3-2 til svenskene. Sverige gikk opp til 4-2, men arbeidsjernet Tjomsland fikk endelig uttelling for den enorme jobbingen og ordnet 4-3 i det 71. spilleminutt. Svenskene fikk etterhvert inn to mål til og sluttresultatet ble tap 3-6.
Den store "snakkisen" på Bergbanen blandt mange av de 263 tilskuerne var allikevel at Norge hadde spilt seg kraftig opp i de siste kampene. Spillere og ledere i troppen skal ha all ære av bronsekampen. Dessuten tapet 2-1 i semi´n for de senere verdensmestere Russland, er også noe å bygge videre på. Vel gjennomført Norge U19 - stå på videre!

Les fra Drammens Tidene her: dt.no

NORGE RYSTET RUSSLAND
Fremgangen bare fortsatte for Norge. De norske gutta var heltente på å revensjere fredagens 1-4 tap for Russland. Nå gjaldt det semifinale og mulig avansement til søndagens VM-finale.
0-0 til pause mot russiske proffer samlet fra et kontinent større enn USA, Canada og Alaska til sammen sier sitt. Rett og slett en prestasjon.
5.minutter ut i andre omgang besørget storscoreren Rustam Turgunov 1-0 til den russiske lagmaskinen. Samme spiller scoret 6 minutter senere og Russland ledet 2-0.
Norge holdt formasjonene, kompakt defensiv, lot seg ikke knekke og hadde flere målsjanser, men gutta våres mangler den aller siste piffen og hellet foran kassa.
Den norske innsatsen ble allikevel noen minutter før kampslutt belønnet med en scoring på straffe av Carl Isac Jerner.
Tap 1-2 for Russland til tross, - denne kampen vil mange huske en god stund gutter!!
Fremgangen dere har vist flere hundre publikummere fra fire bandyland lover godt for norsk bandys fremtid. I morgen møter dere Sverige i kampen om VM-bronsen 2014 på Bergbanen i Norges hovedstad.
Dit bør alle bandyelskere i Norge også finne veien!!

Semifinalen mellom Finland-Sverige ble spilt på ærverdige Frogner Stadion på Majorstua i Oslo. Arrangøren Frigg hadde sammen med kommunen sørget for gode spilleforhold denne fine vinterkvelden. Og for en bandy-match. Totalt jevnspilt, tett, tøff, dramatisk, fantastiske individuelle og lagmessige prestasjoner ble utvist på isparketten foran ca. 120 hovedsakelig svenske og finske publikummere.
Det har vært spilt bandy på Frogner siden begynnelsen av forrige århundreskifte. De store bildene i foajeen fra 1909 vitner om dette. Men har det noen ganger vært spilt bedre bandy enn denne semifinalen i VM mellom fisk sisu og svensk systematikk?
Vel,- vi skal ikke ta helt av en lørdags kveld, men DU burde rett og slett ha vært der for opplevelsens skyld!!
Finland vant 6-5, etter å ha ledet 4-3 til pause. Finland til VM-finalen mot Russland og et meget skuffet svensk lag møter Norge i bronsekampen kl. 1200 på Bergbanen søndag.
NORSK U19-TAP FOR SVERIGE
Norge tapte 6-0 i siste grunnspillkamp for Sverige lørdag formiddag på Bergbanen i Oslo. Svenskene ledet 4-0 ved pause. Gutta var tydeligvis slitne etter gårdagens gode kamp mot Russland (1-4).
Finland mot Russland ble en såkalt "rysare". Finland ledet 3-2 til pause i en tettspilt omgang. I andre omgangs 41. spilleminutt utlignet den russiske storscoreren Rustam Turgunov fra Krasnojarsk i Sibir. Til tross for stor innsats fra begge lag, endte kampen uavgjort 3-3. Det måtte straffeslag til for å kåre en vinner. Russland besørget 5 mål bak den gode finske målvakten. Finland stoppet på 4 straffemål.
Semifinalene spilles som følger: Russland- Norge, Bergbanen lørdag kl. 1600.
Finland-Sverige på Frogner Stadion lørdag kl. 1600.
FREMGANG FOR NORGE MOT RUSSLAND
Norge spilte seg godt opp i VMs andre kamp mot Russland. Defensiven fungerte lagt bedre enn i VM-debuten mot Finland. Innsatsen og spillet medførte etterhvert mange målsjanser, men de norske gutta mangler så langt den siste besluttsomheten og effektiviteten foran kassa.
På stillingen 1-0 til Russland brant for øvrig Norge en straffe. Kort tid etterpå økte Russland til 2-0. Rett før dommeren blåste av for pause fikk Oscar Aukner styrt ballen inn bak den russiske keeperen etter et fint norsk angrep. Redusering til 2-1.
Andre omgangen ble relativt jevnspilt, men Russland hadde ballen mest. Fem minutter ut i den siste omgangen fikk Russland en straffe som ble satt kontant bak Heming Hveding Langmo i det norske målet. 3-1. Fem minutter senere gikk Russland opp til 4-1. De siste 20 minuttene kjempet Norge godt og klarte å holde stand selv om Russland til tider presset hardt.
Konklusjonen for Norge må være fremgang fra første kamp og vel gjennomført mot Russland. Med litt mer effektivitet foran kassa.......!

Finland slo Sverige hele 5-3 i en forrykende oppvisning av en bandykamp i det lette snøværet på Bergbanen foran ca. 200 tilskuere på en sen fredags kveld.
VM U19 ER IGANG - NORSK TAP 1-6 FOR FINLAND
Til tross for lett snøvær hadde arrangør Ullevål IL sørget for gode spilleforhold under åpningskampene på Bergbanen i Oslo fredag formiddag. Drøyt 120 tilskuere, lett synlig fra fire nasjoner, fikk i beste arbeidstiden se Norge henge lenge med i åpningskampen mot Finland, hvor finnene ledet 1-0 til pause. Norge utlignet ved Carl Isac Jerner bare minuttet ut i andre omgang, men etterhvert tok Finland over kampen og vant til slutt 6-1.

Sverige mot Russland ble en jevn kamp, men resultatet 4-2 til russerne var spillemessig fortjent. Dog skal det sies at Sverige beste junior, velkjente Erik Pettersson, allerede var på plass i Irkutsk i Sibir, hvor A-VM går av stabelen fra førstkommende søndag.
Fredag kveld møtes Finland-Sverige kl. 1800 og Norge mot Russland kl. 2000.
I innledningspuljen spilles alle kamper på 2x30 minutter. Finalene søndag på full tid.

Følg VM på hjemmesidene til FIB/Ullevål IL: WCS YOUTH 19-2014
U19-LANDSLAGSTROPPEN TIL VM I OSLO
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende tropp til VM for U19-spillere (f. 1995 el. senere) som finner sted på Bergbanen i Oslo tiden 24. januar til - 26. januar 2014:

Målvakter:
Heming Hveding Langmo, Stabæk, Henrik Holo, Drammen Bandy.

Utespillere:
Oscar Gillingham Aukner, Vänersborg (Stabæk), Simen Nordahl-Olsen, Drammen Bandy, Carl Isac Jerner, Ready, Ola Skåre, Ullevål, Jonas Tjomsland (Capt.), Ullevål, Vemund S. Thorkildsen, Solberg, Oskar Flagtvedt Skaug, Vänersborg (Hauger), Kristian Hagen, Nässjö (Solberg), Marius Krogsveen, Stabæk, Eirik Solberg, Solberg, Øyvind Bø Johnsen, Solberg, Stian Hansen Stærkeby, Vänersborg (Konnerud), Even Gamst, Solberg og Lasse Ragnar Torkildsen, Ullevål.

Ledere:
Forbundskaptein Dag Erik Amundsen
Lagleder Tor Tveter
Materiell/adm. Erik Langmo

Hjemmeværende reserver:
Målvakt: Simen Lycke Kjøllmoen, Høvik/Hauger.
Utespillere: Martin Engh, Ullevål, Bendik Sørensen, Mjøndalen, Kristian Johansen, Solberg, Peter Grothaug, Drammen Bandy, Fritjof Alestrøm, Ullevål, Christen Andresen Rieker, Ullevål og Thorvald Mosvold, Ullevål.
VIDEO FRA VM IRKUTSK 2014
Her får du litt "feeling" på hva VM i bandy i Russland dreier seg om: youtube.com

Alt om VM herrer i Irkutsk finner du på hjemmesiden til FIB: worldbandy.com
TAP 9-2 FOR FINLAND
Norge tapte 9-2 for Finland kvartfinalen. Finnene ledet 6-1 til pause. Norske mål ved Christian Randsborg og Nikolai Rustad Jensen.
Les mer her:vg.no

Du finner mer stoff her: media
VM IRKUTSK - GRUPPESEIER FOR NORGE
Norge spilte 5-5 mot USA i den siste gruppespill kampen. Norge vant deretter 2-1 på straffer og møter Finland i kvartfinalen.
Les mer fra Sunnmørsposten her: ntb.no
BRAKSEIER MOT BELARUS
Norge slo Canada 12-3 i åpningskampen søndag etter å ha ledet 6-2 ved pause.
Mandag ble Hvite-Russland slått med braksiffre.
Les her: dt.no
VM IRKUTSK - KALDE GRADER
Les fra Budstikka her: budstikka.no

Alt om VM herrer i Irkutsk finner du på hjemmesiden til FIB: worldbandy.com
DANIEL SKRETTINGLAND TIL VM
Christian L. Waaler, Ready, har meldt forfall til VM. Inn går Ullevål-spilleren Jan Daniel Skrettingland.
A-LANDSLAGSTROPPEN TIL VM IRKUTSK
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende tropp til VM herrer som finner sted i Irkutsk i Russland i tiden 26. januar til - 2. februar 2014:

Målvakter:
Christopher Smerkerud, Ullevål, Kenneth Larsen, Sarpsborg.

Utespillere:
Anders Greger Svenn, Ullevål, Sigurd Strømnes, Sarpsborg, Christian Randsborg, Stabæk, Fredrik Randsborg, Stabæk, Nikolai Rustad Jensen, Stabæk, Magnus Høgevold, Stabæk, Petter Yngve Løyning, Stabæk, Jan Olav Løyning, Stabæk, Anders Christensen, Stabæk, Andreas Haugo Killingstad, Stabæk, Petter Renstrøm Moen, Solberg, Marius Austad, Solberg, Robin Nicolay Cras, Mjøndalen og Jan Daniel Skrettingland, Ullevål.

Hjemmeværende reserver:
Målvakter: Aleksander Nygaard, Stabæk, Ole Tobias Fevang, Solberg.
Utespillere: Eirik Bø Johnsen, Solberg, Emil Gulbrandsen, Solberg, Martin Bjølgerud Nørgaard, Mjøndalen.
Forfall fra 16-mannstroppen: Christian Lauenborg Waaler, Ready.
"MED FATTER´N SOM FORBILDE"
Forbundets æresmedlem Leif Hole og sønnen Knut portretteres i Budstikka.
Les her og se video: budstikka.no

VOLDSTILTALT ETTER BANDYKAMP - FRIFUNNET
Siste! Frifunnet av enstemmig rett: smp.no

Fra Sarpsborg Arbeiderblad her: sa.no
Fra VG her: vg.no

STABÆK - 14. SERIEMESTERSKAP
Stabæk slo Ready 6-2 i gårdagens eliteoppgjør på "Plassen". Dette betyr at Bærumsklubben tre runder før slutt har tatt sitt 14.seriemesterskap i norsk herrebandy. Serievinneren har så langt oppnådd syv poeng mer (33) enn Ready som er nr. 2 på dagens tabell.
Gratulerer Stabæk IF!

Les fra Budstikka her: budstikka.no

De øvrige elitekampene endte som følger:
Mjøndalen - Sarpsborg, 3-6
Høvik-Solberg, 5-4
Drammen-Ullevål. 2-6

Runde 19 er fremskyndet til tirsdag 21.januar. Deretter VM-opphold helt til 5./7.februar. Siste runde (21) spilles søndag 9.februar.
SERIEMESTERSKAP 1976-2014: STABÆK 14
Siden ordningen ble innført i 1975/76, har Stabæk erobret 14 seriemesterskap. Da ser man bort ifra at Norgesmesterskapet ble avviklet som ren serie, uten NM-sluttspill, i 1956 og 1973. Ski & Ballklubben Drafn vant serien begge disse årene.

Stabæks 14 seriemesterskap: 1993, 1994, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2006, 2007, 2012, 2013 og 2014.

MJØNDALEN FLEST TILSKUERE I ELITE
Les om bruntrøyene her: dt.no

BORTE BRA, MEN HJEMME BEST ?
Bergen Bandyklubb ble startet i 1936. A-laget spiller i 3.divisjon og består av en herlig blanding bergensere og høyskolestudenter fra Østlandsområdet,- særlig fra den statusbefengte Handelshøyskolen. Bergen Bandyklubb vant 3.divisjon både i 2009 og 2010 og ble nr. 2 i 2011.
Myten om at laget bare vinner hjemme på rinken holder ikke helt stikk, men holdes godt i hevd blandt de lagene som havner lengre ned på tabellen. Laget vant også Juleturneringen i Drammen i 2011. Damelaget har deltatt i dameserien kontinuerlig siden 1986.
Man kommer ikke utenom familien Nonås når man snakker om Bergen Bandyklubb.
Far Arne, mor Anne-Lise, sønnene Per Arne og Lars Magne. "Dronningen" av norsk damebandy er imidlertid Sigrid Lise Nonås med 69 A-landskamper, hvorav 41 på rink. Professoren på Handelshøgskolen i Bergen med doktorgrad i informatikk, var med på bronselaget i 2006 (Minneapolis) og bronselaget i 2007 (Budapest). Hun er Norgesmester med Bergen bandyklubb hele fem ganger; 1999, 2000, 2001, 2002 og 2006.

Les hva som skrives her: itromso.no

Bildet: Bergen Bandyklubb vant Juleturneringen på Marienlyst i Drammen i 2011.
THORODD PRESBERG RUNDER 70 ÅR
Drammenseren Thorodd Presberg fyller 70 år. Han var opprinnelig Drafn-gutt, men det var i Strømsgodset han gjorde seg mest bemerket i både fotball og bandy.
Thorodd er seks ganger Norgesmester i bandy,- fem titler for Strømsgodset og en for Drafn. Han var med på "sølv-laget" i bandy-VM i Sovjet i 1965 og er bokført med 29 A-landskamper på isen.
Thorodd Presberg har tre NM i fotball, et seriemesterskap og fire A-landskamper med lærkula. Ikke nok med det,- Thorodd har trenerutdanning og vært trener i både fotball og bandy, samt internasjonal dommer i begge idrettene.
Makan,- han burde hatt en egen pris fra norsk idrett!!

Fra godset.no

Bildet: Sølv-laget-65 samlet på Hamar under VM i 1993. Thorodd nr. 2 fra venstre foran.
VOLDSTILTALE ETTER BANDYKAMP
Fra Sarpsborg Arbeiderblad her: sa.no
Fra VG her: vg.no

OSLO VANT KRETSLAGSTURNERING SMÅGUTT
Kretslagsturneringen for smågutt-99 ble spilt på Bergbanen søndag 12.januar med Ullevål IL som teknisk arrangør.
Det var sol, 8-10 kalde grader og kjempeflotte isforhold.
Takk til banemester Finn Ericsson & co for "glassrutene"
de stelte istand for ungdommene.

Oslo vant turneringen foran henholdsvis Buskerud(2) og Akershus (3). Mange unge, lovende bandyspillere fikk vist seg frem for første gang på et høyere sportslig nivå.
Gode dommere over tre klokketimer var Erik Helmich Pedersen fra Øvrevoll/Hosle,
Fridtjof Schmidt fra Stabæk og unge Felix Callander fra Røa.

Kl 12:00: Oslo-Akershus, 3(1)-1(1)
Kl 14:00: Akershus-Buskerud, 2(1)-6(3)
Kl 16:00: Buskerud-Oslo, 0(0)-4(1)

Bildet: Vinner Oslo kretslag smågutt 99
NATURISBANENE KOMMER NÅ
I Sande sier man at Klevjerhagan er "The Stadium of Organic ice". Andre sier at naturtalenter må ha naturis. Vel nå er det kaldt og klart for islegging på alle naturisbanene. Store som små flater.
Se hva som skjer i Asker & Bærum: budstikka.no

RUNDE 16: ELITESERIEN - 12. JANUAR
Oppsett av elitekampene finner du her: speaker.no
ELITESERIEN: NRK-TEKST-TV SIDE 336
Du går inn på side 300 og finner indeksen. Side 336 er resultater og tabellen for eliteserien bandy.
Du kan også gå direkte inn på "Resultater Eliteserien" i høyre kolonne på denne siden.
BANDY: 4-NASJONERS I DAVOS
Under trettondagen spelades en fyra-nationsturnering i Davos för att fira 100-årsjubiléet av Europamästerskapet i bandy 1913. Tjeckien, Tyskland, Holland och Ungern gjorde upp om slutsegern.

Les mer her: idrottline.se
KRETSLAGSTURNERINGEN FOR SMÅGUTT (f. 1999)
Kretslagsturneringen for smågutt-99 spilles på Bergbanen søndag 12.januar med Ullevål IL som teknisk arrangør:

Kl 12:00: Oslo-Akershus
Kl 14:00: Akershus-Buskerud
Kl 16:00: Buskerud-Oslo
KRETSLAGSTURNERINGENE 2014
Kretslagsturneringene for både første- og annet års gutt (f.98 og 97) er utsatt fra helgen 11.-12.januar til helgen 8.-9.februar grunnet manglende naturis i Klevjerhagan og på Solbergbanen. Solberg har naturlig nok Vassenga som res.-bane for Kiwi cup helgen 11.-12.januar.
Det arrangere kretslagsturnering for første års gutt (f.98) i Klevejerhagan søndag 9.februar. Kretsdommerkurs (trinn 3) samtidig. Takk til Nordre Sande IL!
Det arbeides med plassering av kretslagsturnering 2.års gutt (f.97) lørdag 8.februar.
Kretslagsturneringen for smågutt (f.99) avvikles som oppsatt på Bergbanen søndag 12.januar med Ullevål IL som arrangør.
Solberg jobber med arrangementet av kretslagsturneringen for jenter (f. 98-00).
Dette som foreløpig info!
17 PÅ DOMMERASPIRANTKURS (TRINN 2)
Forbundet arrangerte dommeraspirantkurs (trinn 2 - 8 timer) på Marienlyst i Drammen fredag 27.desember 2013. Det deltok 17 personer fra fire klubber. Kursleder var Lars Lindgren og instruktør var Finn Rune Karlsen.

Stabæk IF:
Mathias Bekkavik, Fredrik Toverud Andersen, Jørgen Svenni, Herman Frogh Ringdal,
Øyvind Wahlstrøm.
Øvrevoll/Hosle IL:
Lars Egil Kvitli, Carl Valdemar Ebbesen, Øyvind Gjermstad, Erling Gjermstad,
Håvard Gjermstad.
Ullevål IL:
Sondre Høydahl, Jesper Sagen, Brage Lae, Laurits Audun Sørensen, Johan Moe.
Røa: Karl Fredrik Sagafos, Harald Arnesen.
KRETSDOMMERKURS (trinn 3) - UTSATT TIL 9.FEBRUAR
Arrangeres i Klevjerhagan søndag 9.februar kl 0900-1530 ifm kretslagsturneringen for 1.års gutt (f. 1998).
Kursavgift kr 250,-. Minstealder 15 år.
Kursleder er forbundsdommer Lars Lindgren.
Målgruppen er dommeraspiranter (avlagt trinn 2) fra alle bandykretser.
Spillere 20 år og eldre, og som har omfattende aktiv erfaring, kan etter søknad gis disp for direkte opptak på kretsdommerkurs.
Kurset er praktisk/metodisk og går over 8 skoletimer på en dag. Kurset bygger videre på dommeraspirantkurset(trinn 2).
Muntlig regelprøve avlegges på kurset. I tillegg skal man to og to utøve praktisk dømming under den pågående turneringen.
Dømming av minst 4 obligatoriske kamper samme sesong kvalifiserer for å gå opp til kretsdommergraden. På gradsprøven dømmer man en avgjørende 11ér kamp i aldersbestemte klasser. Etter bestått gradsprøve blir man autorisert som kretsdommer.
Påmelding til forbundskontoret v/Sørensen (A: 21029575) innen fredag 10.januar.
E-post: toraudun.sorensen@nif.idrett.no
BANDYAKADEMI I VINTERFERIEN
I vinterferien arrangerer Stabæk IF bandyakademi. Alle barn fra alle klubber født 2005, 2004, 2003, 2002, og 2001 er velkomne til bandyskolen tre dager i vinterferien (uke 8), dvs. 17. - 19 februar.
Du finner mer om akademiet/bandyskolen her: Bandyakademi i uke 8

BANDYSKOLENE ER GRUNNLAGET FOR REKRUTTERING
Bandyskolene representerer selve basisen for rekruttering av barn og foreldre
(les ledere) til sporten. De er videre et viktig element i den interne leder- og trenerutviklingen i klubbene. Ofte blir bandyungdommen fra egne rekker engasjert som instruktører, veilledet av
mer erfarne trenere eller A-lagsspillere.
Svært mange klubber har gjennom flere år drevet bandyskole i organiserte former, riktignok etter litt ulike modeller tilpasset de lokale forutsetninger. Vi tar her med et illustrerende bilde fra den tradisjonsrike bandyskolen til Ready og oppfordrer samtidig de klubbene som ikke har meldt inn sin bandyskole til forbundet om snarest å gjøre det.

Du finner modell og faglig opplegg for bandyskoler her: nbfutvikling.no
Bandyskoler 2013/14
Ønsker du at din klubb skal stå på listen over bandyskoler, send mail til forbundet v/utviklingsjefen.
E-post: toraudun.sorensen@nif.idrett.no

KLUBBER MED BANDYSKOLE FOR BARN 2013/14:
Drammens Ballklubb, Frigg, Hauger, Høvik, Jevnaker, Konnerud, Nordre Sande, Ready, Røa, Sagene, Stabæk, Ullern, Ullevål, Øvrevoll/Hosle, ..............

Du finner modell og faglig opplegg for bandyskoler her: nbfutvikling.no
Idrettsregistreringen 2014

Idrettsregistreringen 2014 er åpen.

Fra 2. januar til 31. januar må alle klubber og idrettslag rapportere nøkkelinformasjon til NIF på en nettbasert løsning.

Tallene fra idrettsregistreringen danner grunnlag for ulike økonomiske støtteordninger (lokale aktivitetsmidler, utstyrsmidler, kommunale midler etc). Videre er tallene fra idrettsregistreringen grunnlag for statistikker om og for idretten.

Tallene fra idrettsregistreringen 2012 finner du her: Klubbservice

UTSATTE KAMPER ELITE RUNDE 7 OG 8
03.01.2014 (runde 8): Mjøndalen - Drammen Bandy, Vassenga, Mjøndalen: Utsatt

03.01.2014 (runde 7): Sarpsborg - Ullevål, Sarpsborg, 2-4