Januar 2016

BANDYBARN VIL TIL VINTER-OL
Barnas nyheter på NRK, Supernytt, har vært på Stabekkbanen en tur. Innslaget om vinter-OL ble vist på NRK TV tirsdag 12. januar 2016. Unge Herman Hole, Olav Skugstad Miøen og IOC-representant Gerhard Heibergs uttalelser var meget interessante!
Se OL-reportasjen her (2min.12sek.): nrk.no -supernytt
NRK TV-SPORTEN OM BANDY OG VINTER-OL
NRK Sportsrevyen viste søndag 3.januar 2016 en reportasje om bandysportens muligheter som fremtidig olympisk vinteridrett. Innslaget på 5min. 40sek. ble i sin helhet sendt i reprise på NRK på morgenen mandag den 3.januar. Ifølge NRK statistikk ble Sportsrevyen sett av 859 000, hvilket er særdeles høyt.
Kan bandy bli en OL-gren? Sportsrevyen
DEN INTERNASJONALE BANDYENS VIKTIGSTE MÅLSETTING ER OL-DELTAKELSE
Knut Audun Sørensen er utdannet siviløkonom og finansanalytiker av yrke. Gjennom firmaet Kasor Invest AS har den opprinnelige Mjøndalengutten gjennomført en grundig undersøkelse av fakta om bandysporten, både nasjonalt og internasjonalt. De ulike fakta som har fremkommet i rapporten knuser en del myter om sportens størrelse relatert til de vinteridrettene det er naturlig å sammenligne seg med,- de olympiske vinteridrettene.
Rapporten finnes på engelsk og russisk og heter "Benchmarking as a Cutterbolt into The Olympic Wall".

Myter for fall:
Bandy internasjonalt er i vinterolympisk sammenheng nr. 2 i antall utøvere 13 år og eldre.
Publikumsmessig i siste to VM er bandy nr. 2 i solgte billetter sammenlignet per konkurransedag/gren med vinter-OL i Torino 2010 og Vancouver 2014.
Bandy har en lang historie og sterk arv, noe som er viktig i IOC-sammenheng. Bandy eller "Russian hockey" er "arvesport" i flere store vintersportsland og eneste nasjonalsport som ikke er på OL-programmet.
Bandy er i medaljesammenheng lik de fleste vinterolympiske idretter, hvor i hovedsak fem nasjoner dominerer innenfor hver gren (medaljer tatt fra 1924-2014).

IOC-president Thomas Back har gjennomført en rekke endringer i IOC Charter (Loven) gjeldene fra 2015. En viktig endring er at internasjonale forbund som er "Recognized by IOC", kan delta i vinter-OL. Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) ble "fully recognised" i 2004 under president Jacques Rogge.

"Cutterbolt" på FIBs hjemmeside finner du her: worldbandy.com
"Cutterbolt" på russiske bandyforbundets hjemmeside her: rusbandy.ru
"Cutterbolt" på USA Bandy finner du her: usabandy.com
"Cutterbolt" på Finska Bandyforbundets hjemmeside: www.finbandy
"Cutterbolt" på kinesisk finner du her: Chinese translation
"Cutterbolt" på kinesisk finner du her: Chinese short. edit.

Ungdoms-OL 2016: IOC og LYOGOC (Lillehammer) har nylig godkjent bandyens program under "Culture Festival" i OL-byen Gjøvik. Foruten bandyskole og skoleturnering for barn, spilles en "Showgame" mellom Norge U17 gutter og Sverige på Gjøvik Stadion lørdag 13. februar kl. 1400.

Godt nytt bandyår!
SKØYTEBANER ER FOLKEHELSE
Oslo-vinterens folkehelsevinner er blitt skøytebanene. Se bare i Julen. Ikke snø i marka, idrettshaller stengt eller sprengt, lite svømmehaller. Store mengder besøkende på alle isflater i Oslo og på hele Østlandet.
Dagens trend er at folk flytter til urbane strøk. Skal de gå på ski eller i alpinbakkene må de reise dit hvor folk ikke bor. Byer og tettsteder trenger skøytebaner for styrking av folkehelse og idrett i frisk vinterluft. De siste 10-årenes milde vinterklima krever kunstisbaner.
Det er registrert ca. 55000 idrettsanlegg i Kulturdepartementets database, hvorav 4000 skianlegg og kun 100 skøyteanlegg. Det må tas et politisk «skippertak» for kunstis-anlegg i vinter-Norge!
Bildet: Frogner Stadion, Oslo søndag 3.januar kl. 1500
FØLG VM-TURNERINGENE 2016
Følg årets VM-arrangementer på FIBs hjemmesider: worldbandy.com
Du kan også gå inn på FIB-logoen i høyre kolonne.
Klikk deg videre inn under "Tournaments".

VM U17 GUTTER - ARCHANGELSK 29.-31. januar
Dramatisk bronsekamp: nab.no

VM HERRER - ULJANOVSK 1.-7.februar
VM U19 GUTTER - TROLLHÂTTAN 5.-7. februar
VM DAMER MINNEAPOLIS 19.-21. februar
UTTAK AV TROPP TIL VM HERRER - ULJANOVSK 2016
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende tropp til VM herrer i Uljanovsk som spilles i tiden 1. – 7. februar 2016:

Målvakter:
Christopher Smerkerud (1) Ullevål, Aleksander Nygård (12), Stabæk

Utespillere:
Anders Greger Svenn (2), Ullevål, Christian Randsborg (4), Stabæk, Petter Renstrøm Moen (5), Solberg, Marius Austad (6), Solberg, Fredrik Randsborg (7) Stabæk, Magnus Høgevold (8), Stabæk, Nikolai Rustad Jensen (9), Stabæk, Christian Lauenborg Waaler (10), Ready, Sondre Bratvold Kristoffersen (11) Solberg, Peder Remman (14) Surte, Sverre Brecheisen (15) Stabæk, Robin Nicolay Cras (16), Mjøndalen, Fritiof Hagberg (18), Broberg, Petter Yngve Løyning (19), Stabæk, Eirik Bøe Johnsen (22), Solberg.

Hjemmeværende reserver:
Kenneth Larsen (20), Sarpsborg, Emil Øby Olsen (3), Sarpsborg, Sigurd Strømnes (13) Sarpsborg, Jonas Tjomsland (17), Helenelund, Sondre Erik Hammerstad (23), Ullevål.

Lagledelse:
Manager/lagleder: Knut Audun Sørensen
Forbundskaptein: Igor Prakht
Materialforvalter: Atle Braaten
Sliper: Gjermund Strømnes

Uttatt av FIB:
Dommere: Jørn Ivar Natten Pettersen, Solberg, Christian Førde, Haslum.
Supervisior: Rune Harald Jahnsen, Skiold.
NOMINERING AV 25-MANNSTROPP TIL VM HERRER ULJANOVSK 2016
Norges Bandyforbund (NBF) har nominert følgende 25-manns tropp til VM bandy herrer som finner sted i Uljanovsk, Russland i tiden 1.-7. februar 2016:

Målvakter:
Christopher Smerkerud, Ullevål, Aleksander Nygård, Stabæk, Kenneth Larsen, Sarpsborg.

Utespillere:
Robin Nicolay Cras, Mjøndalen, Christian Lauenborg Waaler, Ready, Fritiof Hagberg, Broberg, Emil Øby Olsen, Sarpsborg, Sigurd Strømnes, Sarpsborg, Petter Renstrøm Moen, Solberg, Marius Austad, Solberg, Sondre Bratvold Kristoffersen, Solberg, Eirik Bøe Johnsen, Solberg, Christian Randsborg, Stabæk, Fredrik Randsborg, Stabæk, Magnus Høgevold, Stabæk, Nikolai Rustad Jensen, Stabæk, Sverre Brecheisen, Stabæk, Petter Løyning, Stabæk, Jan Olav Løyning, Stabæk, Jonas Tjomsland, Helenelund, Peder Remman, Surte, Anders Greger Svenn, Ullevål, Sondre Erik Hammerstad, Ullevål, Jan Fredrik Løland, Ullern og Didrik Land, Drammen.
UTTAK AV TROPP VM U17 GUTTER - ARCHANGELSK 2016
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende tropp til VM i Archangelsk, Russland for U17 spillere gutter (f. 1999/00) som spilles i tiden 29.-31. januar 2016:

Fabian Elias Stigar (mv.), Vänersborg, William Falck Nordskag (m.v.), Mjøndalen, Herman Solaas, Stabæk, Anders Fernand Angelil, Stabæk, Fredrik Woll Andersen, Edsbyn, Emil Horgen Rasmussen, Konnerud, Thomas Stærkeby, Edsbyn, Kristian Andersen, Mjøndalen, Kristian Kjernaas Juvet, Mjøndalen, Thomas Pettersen, Nässjø, Ola Vigdal, Mjøndalen, Erik Audun Sørensen, Ullevål, Timian Strømdahl Fossli, Ullevål, Jesper Gadderud, Nässjø, Fredrik Hansen Bakken, Ullevål, Håkon Løwig Jarlsby, Ullevål.

Hjemmeværende reserver:
Nicolai Heiberg Mahle (m.v.), Snarøya, Petter Sundby Indrevoll (m.v.), Ullevål, Theo Simon Houck, Ullevål, Herman Frogh Ringdal, Stabæk, Adrian Storleer Thorbjørnsen, Konnerud, Martin Gislerud Gundersen, Solberg, Georg Ziegler Helle, Vänersborg, Andreas Clifford, Ullern.

Ledelse:
Forbundskaptein: Bent Gommerud
Lagleder/adm.: Trond Sørensen
Materialforvalter: Helge Rune Lundvold
Sliper: Ole-Jonny Vigdal
UTTAK AV TROPP VM U19 GUTTER - TROLLHÂTTAN 2016
Norges Bandyforbund har tatt ut følgende tropp til VM for U19-spillere (f. 1997/98) som arrangeres i Trollhättan, Sverige i tiden 5.-7. februar 2016:

Felix Callander, Sandviken, Jørgen Pharo Flaten, Drammen, Sondre Høydahl, Vänersborg, Markus Kildahl, Stabæk, Brage Lae, Ullevål, Andreas Norum, Høvik, Simen Aksland Møller, Ready, David Reinsfelt, Surte, Jonas Røine, Edsbyn, Jørgen Røine, Edsbyn, Stian Sannerud, Stabæk, Fridtjof Schmidt, Stabæk, Ole Stordahl, Sandviken, Jesper Wilhelmsen Tho, Vänersborg, Jonatan Søberg Wiede, Ullevål, Axel Øverby, Stabæk.

Hjemmeværende reserver:
Jonas Kristoffer Dramdal Borg, Konnerud, Sondre Gevelt Spone, Mjøndalen, Ola C. Braathe, Sarpsborg, Lodve Thorsen, Sarpsborg, Mats Bergstrøm, Drammen, Jesper Sagen, Ullevål, Andreas Adler Olsen, Sarpsborg, Even Lübeck, Stabæk, Lasse Lunden, Solberg.

Lagledelse:
Forbundskaptein: Thore Hugo Steinrem
Lagleder/adm.: Sigurd Klippenberg
Materialforvalter: Jan Henning Askheim

Uttatt av FIB:
Dommer: Håkon Toverud Andersen, Stabæk
Supervisior: Carl Jansson, Hauger
NOMINERING 25-MANNSTROPP TIL VM U19
Norges Bandyforbund har nominert følgende 25 spillere til VM-troppen for U19 spillere (f. 1997/98):

Jonas Kristoffer Dramdal Borg – Konnerud, Mats Bergstrøm – Drammen, Ola C. Braathe – Sarpsborg, Felix Callander – Sandviken, Jørgen Pharo Flaten – Drammen, Sondre Høydahl – Vänersborg, Markus Kildahl – Stabæk, Brage Lae - Ullevål, Lasse Lunden – Solberg, Even Lübeck – Stabæk, Andreas Norum – Høvik, Andreas Adler Olsen – Sarpsborg, Simen Aksland Møller – Ready, David Reinsfelt – Surte, Jonas Røine – Edsbyn, Jørgen Røine – Edsbyn, Jesper Sagen – Ullevål, Stian Sannerud – Stabæk, Fridtjof Schmidt – Stabæk, Sondre Gevelt Spone – Mjøndalen, Ole Stordahl – Sandviken, Jesper Wilhelmsen Tho – Vänersborg, Lodve Thorsen – Sarpsborg, Jonatan Søberg Wiede – Ullevål, Axel Øverby – Stabæk.

16 spillere tas ut til VM i Slättberghallen i Trollhättan, Sverige 4.-7. februar. Øvrige 9 spillere i 25-mannstroppen blir hjemmeværende reserver.

STABÆK SERIEMESTERE

Stabæk bekreftet igjen sin posisjon i norsk bandy ved å slå Solberg 6-3 på Stabekkbanen fredag 22. januar. Dette betyr at årets seriemester på herresiden heter Stabæk IF fra Bærum kommune i Akershus Fylke.
Klubbens 16. seriemesterskap i bandy.
Stabæk slo Sarpsborg hele 12-3 søndag 24. januar og spiller de siste to rundene henholdsvis onsdag 10. og søndag 14. februar.
Det lange serieoppholdet skyldes A-landslagets deltakelse i A-VM i Uljanovsk 1.-7. februar.

Media:
Sikret gullet: budstikka.no
Solberg tapte: Drammens Tidene
Plass til en Kongepokal også: budstikka.no

Resultater og tabell her: Resultater og tabell
Eller du kan klikke deg inn under "Seriene", fanen øverst på denne siden.
SERIEMESTERSKAP 1976-2016: STABÆK 16

Siden ordningen ble innført i 1975/76, har Stabæk erobret 16 seriemesterskap i bandy. Da ser man bort ifra at Norgesmesterskapet ble avviklet som ren serie, uten NM-sluttspill, i 1956 og 1973. Ski & Ballklubben Drafn vant serien begge disse årene.

Stabæks 16 seriemesterskap: 1993, 1994, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2006, 2007, 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016.

AKERSHUS VANT ALLE KRETSLAGSTURNERINGENE
Akershus tok storeslem: budstikka.no

LØRDAG 9. JANUAR: GUTTER (f.2000) - BÆRUM IDRETTSPARK
Kl. 13:30: Oslo - Akershus,1-5
Kl. 15:00: Akershus - Buskerud, 3-2
Kl. 16:30: Buskerud - Oslo, 5-2
Nr. 1: Akershus 4p (+5), nr. 2 Buskerud 2p (+2),
nr. 3 Oslo 0p (-7)

SØNDAG 10. JANUAR: JENTER (f.2000-2002) - BERGBANEN, OSLO
10:00: Oslo - Akershus, 1-2
11:30: Akershus - Buskerud, 2-1
13:00: Buskerud - Oslo, 3-2
Nr. 1: Akershus 4p (+2), nr. 2 Buskerud 2p (0),
nr. 3 Oslo 0p (-2)

SØNDAG 10. JANUAR: GUTTER (f.1999) - FROGNER STADION, OSLO
Kl. 16:00: Oslo - Akershus, 2-2 (Akershus vant strf. konk. 3-1)
Kl. 17:30: Akershus - Buskerud, 5-2
Kl. 19:00: Buskerud - Oslo, 1-3
Nr. 1: Akershus 3p (+3), nr. 2 Oslo 3p (+2),
nr. 3 Buskerud 0p (-5)

Merk! Alle kampene i alle klasser spilt 2 x 30 minutter. Tross sterkt snøfall denne helgen ble kampene gjennomført på en akseptabel måte.

Merk! Smågutt (f. 2001) spilles på Høvikbanen søndag 17. januar.

KRETSLAGTURNERING SMÅGUTT 2001
Sted: Høvikbanen, Bærum
Dato: Søndag 17. januar 2016
Kl. 13:30 Oslo - Akershus, 0-8
Kl. 15:15 Buskerud - Oslo, 3-1
Kl. 17:00 Akershus - Buskerud, 3-2
Nr. 1: Akershus 4p (+9), nr. 2 Buskerud 2p (+1),
nr. 3 Oslo 0p (-10)

Slik gitt det ifjor:
Nr. 1: Akershus 3p (+6), nr. 2 Buskerud/Østfold 3p (+4), nr. 3 Oslo 0p (-10)
Akershus vant samtlige fire klasser i årets kretslagsturnering. Lite trolig at det har skjedd tidligere.

BANDYSKOLESTART I MJØNDALEN
MIF bandy junioravdeling inviterer alle barn til å bli med på skøytemoro fire lørdags formiddager vinteren 2016.
Hold av disse lørdagene fra 11.00-12.30: • 2. januar • 16. januar • 30. januar • 13. februar
Les mer her: bandyjr.mif.no
BANDY I KULDEN
Kulderådene: budstikka.no