Juni 2001

UTLYSNING - HOVEDTRENER NTG
Stillingen som hovedtrener-bandy på Norges Toppidrettsgymnas (NTG) i Bærum blir ledig fra skoleåret 2001/2002. NBF søker i så måte etter en person med bred idretts- og bandyfaglig bakgrunn.
Hovedarbeidsoppgavene blir planlegging, gjennomføring av trening og kontinuerlig evaluering av elevenes sportslige utvikling. Videre, i samarbeide med skoleledelsen,
sørge for hensiktsmessig koordinering av idrettslige-og skolefaglige aktiviteter.
Hovedtrener bandy har rapporterings- og budsjettansvar. Vedkommende skal fungere som kontaktperson for elevenes foresatte og skal aktivt initiere opptak av fremtidige elever.
NTG-bandy vil kommende skoleår ha 11 elever. Skolen er lokalisert til Vøyenenga i Bærum, ca 1 km fra Hauger Kunstisbane, som sammen med Bærum Ishall står sentralt i treningsopplegget. Hovedtrener bandy disponerer kontor på skolen. Bilordning.
Norges Bandyforbund (NBF) har det formelle arbeidsgiveransvaret for stillingen som utgjør et ½ årsverk (50%-stilling). NTG har det daglige arbeidslederansvaret, hvor hovedtrener bandy blir underlagt sportsdirektøren. I tillegg har NBF opprettet en styringsgruppe som står i tett kontakt med sportsdirektøren og hovedtrener bandy.
Skriftlig søknad, med frist 7.juni, sendes Norges Bandyforbund, Serviceboks 1 - 0840 Oslo.
Spørsmål om stillingen kan rettes til NBFs utviklingssjef Tor Audun Sørensen på
tlf: 21029575.
SARPSBORG MED OVERSKUDD
Sarpsborg BK avholdt sitt årsmøte den 10.mai. Regnskapet viser at klubben denne sesongen gikk med et overskudd på kr 114.000,-. Østfoldklubben er nå gjeldfri og sitter med kr 150.000,- på bok.
A-laget, med Christer Lystad som spillende trener, satser neste sesong på å bli blandt de 6 klubbene som går til eliteserien. Prosjektgruppa for klubbhus håper på å komme igang med bygging dette året. (Red. anm. : De nye kommunale garderobene ble ferdige ifjor). Fjorårssuksessen Sarpsborg Cup for småguttelag skal utvides til gutteklassen. Ståle-André Wiig tar over som leder av Sarpsborg BK.
TOMMY SANDLIN TIL SAIK
Den velkjente ishockeytreneren, Tommy Sandlin(57), bytter ut svart puck mot rød bandyball. I over 30 år har "ishockeyprofessoren" fra Gävle styrt fra ishockeybåsen. Nå er det slutt. Han blir bandytrener i Sandvikens AIK sammen med Thony Lindqvist og Anders Jakobsson. Sandlin har tidligere ført både Brynäs og Modo til SM-guld og Tre Kronor til VM-guld.
MILLIONGAVE
IFK Motala var denne sesongen på vei mot et driftsunderskudd på ca SEK 700.000,-. Fraværet av eliteseriespill og sluttspillkamper får ta noe av skylden, samt gammel og tyngende gjeld. Det fremlegges i disse dager allikevel et overskudd i årsregnskapet på SEK 268.000,-. Ivrige IFK-supportere har i løpet av vinteren samlet inn en million kroner til klubben i sitt hjerte. Enkeltpersoner har også gitt sekssiffrede beløp.
ASIA OG E-CUP
Karachaganak fra Kazakhstan skal delta i E-cupen i Krasnojarsk, Sibir, 23.-25.november. Det Internasjonale Bandyforbundet (IBF) har tidligere gitt dispensasjon for asiatiske nasjoner i E-cupen. Noen fjellområder i Kazakhstan tilhører faktisk også Europa. Vertslaget Jenisej er også tilhørende Asia, men som kjent brer det enorme russiske kontinentet seg over to verdensdeler.
E-cup deltakere: Västerås, Uleåborg, Stabæk, Karachaganak og vertslaget Jenisej.
FREM 31 TILBAKE
Mulighetene er store for at Frem 31 stiller med seniorlag i 3.divisjon til vinteren.
De tidligere Frem-spillerne, Petter Stensland (Norgesmester med Stabæk 1999) og Stefan Nystedt, har denne våren jobbet hardt for å samle gamle bandykrefter. Til nå har nærmere 20 mann sagt seg villige til å stille opp, og flere står på blokka til Stensland og Nystedt.
Frem 31, fra veletablerte Nedre Stabekk i Bærum, stilte ifjor med 88-, 89- og 90-lag i den lokale kretsserien.
NY HJEMMESIDE
Drammen Bandy, med redaktør Rune Harald Jahnsen i spissen, etablerer i disse dager klubbens nye web.sider (http://home.no.net/drabandy). Du kan også komme deg inn fra forbundets linker.
Så langt omfatter hjemmesidene alt fra byens juniorlag, til historikk, til stoff om "nye" Marienlyst og gjestebok. Optimismen gror nå i Drammen - gratulerer!
Redaksjonen
IOC KREVER "NAVNESKIFTE"
Det Internasjonale Bandyforbundet (IBF) har nylig fått brev fra IOC´s sportsdirektør,
Mr. Gilbert Felli, som ber om at initialene IBF skiftes ut med IFB (Intl. Fed. of Bandy)
eller FIB (Fed. of Intl. Bandy). Årsaken er at IBF-navnet allerede er opptatt i OL-systemet av Det Internasjonale Badmintonforbundet.
I følge IBFs Generalsekretær, norske Arne Giving, går det i retning av at de nye initialene blir FIB.
E-CUPEN TIL SIBIR
Russerne arrangerer E-cupen i Krasnojarsk i Sibir 23.-25.november. Jenisej vant som kjent det russiske mesterskapet ved først å slå Vodnic 2-1 i Krasnojarsk. I Archangelsk reduserte Jenisej til 2-3 i det 90.spilleminutt og ble mestere på flest bortemål. Sergej Lomanov jr. er stjernen på Jenisej som trenes av hans far Sergej Lomanov. Etter manges mening en av verdens absolutt beste spillere gjenom tidene.
Foruten Jenisej deltar de svenske mesterne Västerås, OLS Uleåborg fra Finland og Stabæk.
OL-SAKEN
ONSDAG 30 MAJ 2001 Aftonbladet
Bandy hoppas få OS-status redan i sommar
MOSKVA.

Om fem år kan "leken med det lackröda nystanet" bli en officiell gren vid vinter-OS i Turin. Åtminstone om internationella bandyförbundets ryske ordförande Albert Pomortsevs förhoppningar slår in.
Enligt Pomortsev finns det goda chanser att bandyn röstas in i den olympiska familjen redan vid sommarens IOC-kongress i Moskva. Pomortsev informerade förra veckan IOC:s ordförande Juan-Antonio Samaranch om bandysporten vid ett möte i Lausanne.
- Bara att bli inbjuden att träffa Samaranch säger en hel del. Och mina goda föraningar besannades under mötet, säger Pomortsev till ryska tidningen Sport-Express.
Enligt Pomortsev gav IOC:s exekutivkommitté sitt "stöd och erkännande" till bandyn vid ett sammanträde 16 maj. Samaranch ska även ha sagt att bandyfrågan kommer att föras fram på Moskva-kongressen. Om sporten får olympisk status vill internationella bandyförbundet genomföra turneringen i Turin 2006 med sex lag - de fyra bästa europeiska lagen från VM samt en representant vardera från Asien och Amerika.
TT