Juni 2005

BANDY OG HOCKEY
Hockeyseksjonen i NBF hadde nylig besøk av den spanske presidenten Leandro Negre og den irske generalsekretæren David Balbirnie fra Det Europeiske Hockeyforbundet. I forbindelse med programmet for besøket fikk to bandylag prøvespille OL-idretten (land-)hockey på kunstgresset på Jordal.
Søndag var det teknisk trening, men mandag møtte Ullevåls 11 juniorer og Stabæks 8 guttespillere, forsterket med noen erfarne utøvere, til hockeykamp med lånt utstyr. Gjennomgangstonen etter kampen, som endte 2-1 til Ullevål, var at spillerne syntes dette var gøy. Ullevål-gutta takket umiddelbart etter kampen ja til å prøve seg 15 minutter ekstra mot et sammensatt hockeylag fra Furuset IF, - en morsom forestilling som overraskende endte 1-1. Både Ullevål og Stabæk ble inviterte av hockeyledere til treningskamper ut over sommeren, noe Ullevål allerede har takket ja til, trolig også Stabæk etter en nærmere evaluering.

Forbundet skal i neste omgang invitere samtlige gutte og juniorlag i bandy-Norge til en hockeyturnering på Jordal i september, sannsynligvis i uke 36/37. Målet videre er at det neste sommer etableres en begrenset junior-/gutteserie for perioden mai-september. Anslagsvis en kamp hver 14.dag minus sommerferien. Serien skal ikke bli for tett og omfattende, etter en hektisk bandysesong for ungdommen, men være et morsomt avbrekk og en idrettslig stimulans.
Bakgrunnen for hockey-tiltaket er at mange bandyutøvere desverre slutter med fotball eller annen sommeridrett i 14-16 års alderen. Noe av motivasjonen for å trene forsvinner eller ebber derav ofte ut i sommerhalvåret. Kun styrketrening i helsestudio er ikke nok, selv om miljøet der kan være spennende nok en periode for unge gutter med blikk for unge jenter.
Den faglige idéen er at hockey gir mange positive overføringer til bandy, i tillegg til at det er gøy. Konkurransemomentet og kondisjonen opprettholdes. Man blir skikkelig sliten på det tunge kunstgressunderlaget. Banestørrelsen er litt kortere og smalere enn i bandy, men således riktig proposjonert mht spillemessig overføringsverdi for de 11 ute på banen.
Det er flyvende innbytte som i bandy for hockeylaget på 16 spillere.
Utholdenhetstester i noen klubber viser at kondisen på juniorer ofte er bedre etter bandysesongen enn etter en sommer, ihvertfall dersom man driver lagidrett på et 2. eller 3.lag. Man kommer også oftere ned i lårene (skøytestilling) når man spiller hockey kontra vanlig løping. Overtrening av pasninger med en tyngre ball er fordelaktig for bandy. Dette også for de som har venstrefatning. Normalt i hockey er høyrefatning som i golf, men flere spillere har venstrefatning, selv om linkskøller ikke eksisterer eller ikke er tillatt av sikkerhetsmesige hensyn. Taktiske evner og blikket oppøves som i bandy. Samhandling og kommunikasjon i laget er også sentrale elementer i hockey. For trener-rollen også svært nær bandy med store taktiske likheter.

Følg med på nettet,- innbydelsen til gutte- og juniorturneringen i september blir sendt ut i den nærmeste fremtid.

Bildet over t.v: U17-kandidat 2005; Erlend Karlseng, Ullevål, skyter godt også i hockey.
Bildet over th.: Ullevål-juniorene. Bildet tv: Stabæk-guttene. Bildet th: Top level.

TAKK FOR 17 ÅR SOM MATERIALFORVALTER

JAN BERARD-ANDERSEN ble på Årsmøtet den 9.juni tildelt forbundets graverte fat for sine 17 år som materialforvalter
for aldersbestemte landslag.
Jan Berard-Andersen kom fra Ready, hvor han i mange år var klubbens hovedmaterialforvalter. Hans spilte selv bandy for
St. Croix i Fredrikstad.
Etter å ha flyttet til Oslo, kort vei fra Gressbanen, ble det også naturlig at sønnen valgte bandy for Ready.
Jan kom til forbundet på U16-landslaget sammen med Gunnar Høst i 1987. Allerede i 1988 ble det bronse i gutte-VM i Bollnäs sammen med forbundskaptein Børre Hauger, Bent Gommerud og Rolf Sakshaug. Et team som jobbet sammen i mange år med gutte- og juniorlandslag. Foruten de nevnte har Jan jobbet med trenere og ledere som Trygve Molland, Rolf Hæhre, Runar Gundersen, Ari Kallioniemi, Kai Karlsen, Roger Jarnes, Sigurd Klippenberg, Ståle André Wiig. De siste to årene med Arne Wam, Øyvind Bratlie og Steven Brecheisen,- et samarbeide som kuliminerte i vinter med U17 VM i Drammen.
Jan har utvist et flott engasjement gjennom mange år,- alt på frivillig basis!
Norsk bandy takker Jan Berard-Andersen!

Bildet fv: Jan sammen med Steven Brecheisen, Runar Gundersen og Arne Vam under årets U17VM.

SOMMERBANDYSKOLENE I VIKINGSKIPET
Innbydelsen for aldersgruppen 11-16 år i tiden 7.-12. august ligger her: Sommerbandyskolen

Innbydelsen for aldersgruppen 17-19 år i tiden 12.-14. august ligger her:
Junior elite

161 DELTAKERE IFJOR
Foruten ny rekorddeltakelse, med 142 (ifjor 130) ungdommer i alderen 11-16 år på den tradisjonelle sommerbandyskolen fra 1.-6. august 2004, stilte i tillegg 19 juniorer i alderen 17-19 år opp i Vikingskipet helgen 6.-8.august. Nyskapningen, som ble kalt "junior elite sommerbandyskole", kunne visstnok gjerne hatt med enda flere utøvere. For denne gruppen ble det mer istid på stor bane, og et komprimert, men tøfft opplegg ledet av den svenske bandytreneren og bandygymnasiesjefen Peter Isacsson og hans stab på 5 instruktører.

FIB-PRESIDENT POMORZEV GIR SEG

Det Internasjonale Bandyforbundets president Albert Pomorzev (65) (bildet tv) stiller ikke til gjenvalg for fire nye år på FIB-Kongressen i Stockholm den 27.august.
Pomorzev fortsetter som bandypresident i hjemlandet til 2008, men både han og det russiske bandyförbundet fremmer minister Boris Zhiganov som kandidat til toppvervet i den internasjonale bandyen. Zhiganov er minister i Moskva-regionen og en av visepresidentene i det russiske bandyforbundet. Fremtidig OL-deltakelse er overordnet i Zhiganovs program, herunder utviklingen i nye bandynasjoner og styrking av FIBs økonomi.

Les mer om presidentkandidat Boris Zhiganov her: Bollnäs bandy

Avtroppende FIB-president Albert Pomorzev (65) er utdannet jurist. Han var målvakt på det kjente bandylaget Kuzbass fra Kemerova i Sibir. I Sovjet-perioden arbeidet Pomorzev i Sportsministeriet i Moskva som sjef for de russiske vinteridrettene. Han ble valgt som FIB-president på Kongressen i St.Petersburg i 1997 og arbeidet tett sammen med generalsekretær Arne Giving frem til nordmannen trakk seg tilbake fra FIB i 2003.
FIBs hjertesak disse årene var OL-saken. På IOC-Kongressen i Athen den 11. august 2004 ble FIB formelt tatt opp som fullverdig medlemsorganisasjon etter å ha vært "provisional recognized" fra sommeren 2001. Dette med full støtte fra daværende IOC-president Juan Antonio Samaranch, som kjente bandysporten godt fra sin tidligere periode som ambassadør for Spania, stasjonert i Moskva.

Foruten IOC-medlemsskapet, har FIB økt til 15 medlemsnasjoner under Pomorzev. Polen blir trolig tatt opp som bandynasjon nr 16 på FIB-Kongressen i Stockholm i august .
Det første VM, som selvstendig arrangement for
B-gruppen, gikk av stabelen i Ungarn i 2004 med 6 deltakernasjoner. Det første VM for kvinner i bandy fant sted i Villemarstrand i 2004, spilles i USA 2006.
Albert Pomorzev har bidratt til å styre russisk bandy trygt, fra den vanskelige oppløsningen av Sovjetunionen frem til idag, hvor toppbandyen står sterkere og mer profesjonelt frem enn noensinne.

Bildet th: Fra IOC-Kongressen i Moskva 2001 hvor FIB ble "provisional recognized".
Th for avtroppende IOC-president Samaranch står FIB-president Pomorzev og tv daværende FIB-manager Leonid Penchuck.

MARJASHIN VALGTE DRAMMEN
Drammen Bandy har signert avtale med den russiske storscoreren Andrei Marjashin (37).
Les mer her: Drammens Tidende

ROSEVILLE VANT DEN NORDAMERIKANSKE CUPEN
Den 16.-19.juni gikk den 19. nord-amerikanske cupen i rinkbandy av stabelen i
Braemar ishall i Edina, Minnesota.
Her kan lese hvordan det gikk: American Bandy Association

BANDY 3. STØRSTE PÅ TV-NYHETER I SVERIGE
Les mer her: vetlandabk.com

DEN NORDAMERIKANSKE CUPEN
Den 16.-19.juni braker det løs i den 19. nord-amerikanske cupen i rinkbandy.
Kampene spilles i Braemar ishall i Edina, Minnesota.
Les mer her: American Bandy Association

SARPSBORG UTVIDER MED JUNIORCUP

Sarpsborg utvider sin tradisjonelle novembercup for smågutter og gutter til også å omfatte juniorklassen. Det er plass til 8 lag i hver klasse. Juniorene starter fredag 11.november kl 1800 og avslutter lørdag ved lunsjtider. Deretter overtar gutte- og småguttelagene som avslutter søndag kveld.
Det er lagt opp til ulike pakker med billig overnatting og bespisning. Ut ifra kampoppsettet blir de fleste lag nødt til å overnatte, da kampene starter
kl 0600 på lørdag og søndag morgen. Se mer under "Klubbservice".

Bildet: Turneringssjef Steinar Jacobsen, Sarpsborg BK.

Sarpsborg BK´s juniorarbeide passer godt inn i forbundets visjon "Best på Ungdom".
I slutten av august arrangerer klubben en kombinert fotball- og bandycup for smågutter
og i november får juniorlagene et nytt og kjærkomment tilbud på cupsiden!

NBF TAKKER VÄRMLANDS BANDFÖRBUND FOR 70 ÅR.
Värmlands Bandyförbund har nylig fylt 70 år. NBF ble invitert til Årsmøtet i "hovedstaden" Karlstad den 1.juni. Det føltes helt naturlig at Norges mangeårige forbundskaptein, Värmlänningen Per-Erik Saikoff, ble tildelt denne hyggelig representasjonsoppgaven.
Norsk bandy har siden den spede oppstarten i Kristiania rett etter århundreskiftet hatt en betydelig utveksling med Sverige,- og da i særdeleshet med vest-svenske klubber og distrikter. Det er vel svært få idretter i Norge som har hatt en hyppigere og større utveksling med Sverige fra 1903/05 og frem til idag. Dette skyldes flere forhold,- ikke minst at svenskene innførte bandyen i Norge for ganske nøyaktig 100 år siden, selv om den første bandylandskampen ble spilt på Frogner stadion så sent som i 1927 (1-3). Norsk bandy har naturlig nok alltid hentet bandykompetanse hos "søta-broder". I tillegg bestod bandyverden de første 80 årene av kun fire nasjoner og Sverige var geografisk sett nærmest å besøke. De fleste bandyreisene har også gått via Oslo mot vest. Ikke så merkelig, da svenskene helt siden slutten av 60-tallet har ligget langt foran Norge på anleggssiden.
Norsk bandy har mer å by på idag, enten det er gode anlegg eller gode turneringer.
Med støtte fra Värmlands bandyförbund og SBF oppfordres til økt klubbutveksling i årene som kommer!!
Les mer om vår hyllest til Värmlands Bandyförbund,- som også er en hyllest til samarbeidet med svensk bandy gjennom 100 år! Svenskbandy.se"