Juni 2007

"READY FOR IDRETTSGLEDE" GJENNOM 100 ÅR
En gjeng glade idrettskamerater i 14-15 års alderen startet Ready nede på Frogner
i Oslo den 14.juni 1907. Etterhvert beveget klubben seg opp til Gressbanen oppe i Holmenkollåsen. Guttegjengen ante sannsynligvis lite om hva de hadde satt igang.
100 år senere fremstår Ready som en veldrevet klubb spekket med idrettshistorie.
Mottoet "Ready for Idrettsglede", som pryder en gjennomtenkt Visjons- og strategiplan, kunne like gjerne vært skrevet av guttegjengen for 100 år siden.
De visste "at oppføre seg som en sportsmand".
Ready fremstår idag som en breddeidrettsklubb. Lavt frafall på ungdomssiden er en av klubbens viktigste suksesskriterier.
Bandy og fotball er de største avdelingene med henholdsvis 60 og 40 lag i seriespill. Alpinavdelingen er også stor og noe mer preget av elitetenkning. Klubben har også langrenn, hopp/kombinert, håndball og friidrett på programmet. Readyhuset har nylig vært gjennom en ansiktsløftning og det kombinerte kunstis-/kunstgressanlegget har vist veien i en by med stor arealknapphet. Readygutten Tore Staubo (bildet under) og klubbformannen Jan Fredrik Thronsen, begge født inn i klubben, har fremskredne planer for enda en kunstis-/kunstgressbane der hvor grusbanen ligger idag.
På jubileumsmottakelsen lovet den tidligere U-landslagsspilleren Per Ditlev-Simonsen å bli den fremste lobbyisten for kunstisbane nr 2 på Gressbanen når han går av som byens ordfører til høsten, født som også han er inn i Ready av Norges "erkebandyfamilie" nr 1.

Jubileumsmottakelsen var vel regissert. Den historiske utstillingen på Readyhuset fortjener et besøk av alle bandy- og idrettsinteresserte. Fyldig billedomtale på bandysiden helt fra gutta som spilte i skjorte, slips og blazer til dagens jentelag. Klubbens største idrettsutøver, alpinisten Stein Eriksen, er viet sin fortjente plass. Likeså vinneren av Egebergs Ærespris, skihopperen og tennisspilleren Fritjof Bassen Prydz og Jacob Tullin "Tulla" Thams som er en av fire i verden som har oppnådd edle medaljer i både vinter- og sommer-OL (hopp,seiling). På bildet av "Halmstadlaget" i fotball ser vi balltalentet Eivind Steenstrup som også fikk 35 A i bandy og selvfølgelig var til stede på mottakelsen. På samme bilde ser vi for øvrig også velkjente Boye Skistad og Torstein Nilsen fra Mjøndalen.
Det ble fremført taler og gitt gaver fra fotballpresident Sondre Kåfjord, skipresident Sverre Seeberg, bandypresident Ivar Nordberg og Børre Rognlien som representerte både Oslo Idrettskrets og Idrettsforbundet. Videre gitt hilsninger fra naboklubbene Njård og Heming, hvor sistnevnte klubb slo fast en gang for alle at det var i snobbeklubben Ready at man gjennom tidene kunne ha problemer med å stille et fullt lag, men klarte 100 mann i smoking på en time (husk det Lyn).
Bandyfolket var fyldig representert på Gressbanen denne flotte kvelden og ekstra hyggelig var det å se igjen tidligere bandypresident Nils Ekjord og landslagsspilleren Pål Kraby. Jubileumsmottakelsen hadde også besøk av drilltroppen fra H.M.Kongens Garde og falmskjermhoppere som landet på Gressbanen med Readyflagget. Symbolikken er viktig og det ble også slått fast i en flott tale fra fra Readyformannen hva som er Norges mest kjente klubbgenser!

BANDYHISTORIKK
Ready sentrale i oppstarten
Ready markerte seg tidlig i bandysporten på begynnelsen av 1900-tallet, den gang byen het Kristiania. Klubben var en aktiv pådriver for å starte hockeyutvalget (bandy) i Norges Fotballforbund i 1911 med Nils C. Hertzberg fra Ready som formann. Klubben skulle senere fremskaffe hele fem bandypresidenter. Hertzberg selv dømte for øvrig NM-finalene i både 1916 og 1928. Ready vant det første NM i 1912 og hele 13 norske mesterskap i 7-manns perioden frem til 1928. Siste Norgesmesterskap for herrer var i 1927, hvor Trygg ble slått 3-0.
Allerede i 1915 fikk hockeyutvalget i NFF tilbud av Svenska Fotbollsförbundet om en bandykamp i Kristiania mot Uppsala-kameratene med legenden Sune Almqvist på laget. Det ble spilt tre kamper uten den store publikumsoppslutningen og garantistene Ready og Frigg måtte begge punge ut med kr 150,- for å dekke underskuddet. Ready var i denne pionertiden, sammen med Frigg og Trygg, de klart største pådriverklubbene for utviklingen av bandysporten i Norge. Hyggelig da å tenke på at Ready i dag også er den desidert største bandyklubben i Norge med 40 lag i ulike klasser.
Den 17.oktober 1920 møttes ni klubber i Kristiania for å stifte Norges Ishockeyforbund, som i 1929 skulle skifte navn til Norges Bandyforbund (dagens ishockeyfb. dannet 1934). Landslagsspilleren Halfdan Ditlev-Simonsen, Ready ble valgt til forbundets første president og satt fra 1920-27. Han oppnådde selv 13 norske mesterskap i bandy og ble senere hedret med forbundets høyeste utmerkelse, Gullmerket. Broren Åge Ditlev-Simonsen,
var president i bandyforbundet fra 1928-29. Thorbjørn Asperstrand bandypresident fra 1937-39. Bjørn Gustav Nielsen fra 1960-63 og Nils Ekjord fra 1972-75. Også han hedret med Gullmerket i forbundet.

Profiler:
Norge arrangerte sitt første bandy-VM i 1961. Tidligere landslagsspiller i bandy, og senere IOC-medlem, Jan Staubo fra Ready var formann i VM-komiteen. Han ble også innehaver av Gullmerket i Norges Bandyforbund. Avdøde Jan Staubo var onkelen til Tore Staubo som ledet bandyseksjonen i forbundet i perioden 2001-2005. Tore har tjenestegjort hele livet i Ready og kan se tilbake på flere U-landskamper. Tore er dessuten mannen bak den kombinerte kunstis/kunstgressbanen på Gressbanen. Vi nevner også bandyspilleren Olaf Ditlev-Simonsen, senere leder av organisasjonskomiteen for de olympiske leker i Oslo i 1952. Selvfølgelig kommer man ikke utenom U-landslagsspilleren og nåværende ordfører i Oslo Per Ditlev-Simonsen, hvis mor og far også spilte bandy ifølge våre bekreftede kilder. Pål Kraby som deltok i den første internasjonale bandyturneringen i Moskva i 1954.
Tor Haavind og sønnen Hans Haavind. Sistnevnte har også trent jentelandslaget få år tilbake. Sølv-vinneren fra VM-65 i Sovjet, Tore Lie. Balltalentet Eivind Steenstrup med 35A-landskamper. Pål Melbye med 14 A-landskamper i bandy og Bente Kristiansen med 11 rinkbandylandskamper fra den forrige damebandyperioden i klubben.

Ready har gjennom årene hatt en rekke talenter på aldersbestemte landslag og mange Ready-lag har vunnet NM-gull i yngre klasser.
NM-vinner junior i 1965 og 1976. NM-gutt i 1974 og 1997. De senere årene har klubben markert seg kraftig på damesiden i bandy og hadde i vinter fem damer med på bronselaget fra VM i Budapest og fire på U18 jentelandslaget. Damelaget ble også seriemester i vinter.
Ready har også i dag mange tillittsvalgte i ulike posisjoner i forbund og krets.
Rolf-Erik Heftye leder Oslo og Akershus bandyregion og Siri Nørve er aktiv i seksjonsstyret, spesielt på damesiden. U18-landslaget jenter ledes av Peter M. Haug og Peder Schjoldager. Klubben har de senere årene også markert seg som "best i klassen" på kurs- og utdanningssiden.

Bandyforbundet gratulerer Ready så mye med 100-års jubileet!

Fotos: Frank Nordseth
NORGE - SE OPP FOR CANADA
Årets VM for damer i Budapest var nok et steg i riktig retning for den internsjonale damebandyen. Syv nasjoner spilte om edle medaljer på Variosliget Ice Arena, Europas største og eldste kunstisbane omgitt av slott og andre flotte byggverk i et idyllisk parkområde.
Nykommer i VM var arrangørlandet Ungarn som riktignok har et stykke igjen til de øvrige nasjonene, men den store overraskelsen var Canada som spilte uavgjort mot Norge i bronsekampen, men tapte på straffer. Samtlige spillere på Canada kom fra ringett-miljøet. Et spill som foregår på ishockeybane, men krever betydelig mer bevegelse på skøyter enn ishockey. Canadaspillerne var også meget gode på skøyter og hadde god teknikk med kølle og ball, dog manglet naturlig nok skuddferdighetene for de fleste. Til tross for manglende 11ér erfaring spilte de taktisk bra og holdt formasjonene både offensivt og defensivt imponerende godt.
Canada-damene er faktisk et nytt bevis på betydningen av individuelle skøyteferdigheter i bandy, hvor ellers et kort "innføringskurs" i 11er bandy før VM viste seg tilstrekkelig!
En canadisk golfsommer og prioritering av skuddøvelser på is kan gjøre sitt til at Norge skal få det tøfft i VM i Falun 2008. Nå er tydeligvis også noen canadiere blitt bitt av "bandybasillen" og setter trolig kursen mot Sverige komende vinter.

Canadaspillerne Christine Delisle och Dani Sykes vil til dam-allsvenskan: bandysm.se

Canada-bilder fra VM´2007 Budapest: Canadabandy

KUNSTIS PÅ GAMLE GRESS I DRAMMEN FRA 2009

Bystyret i Drammen vedtok 19.juni å bygge en kombinert kunstisbane og oppvarmet kunstgressbane på Gamle Gress vis a vis Marienlyst kunstis/kunstgress. Dette etter innstilling fra både ordfører, rådmann og Drammen Idrettsråd, samt etter sterkt påtrykk fra bandyfolket i Drammen. Kunstisbanen vil bli tatt i bruk sesongen 2009/10.
Strømsgodset Fotball A/S har inngått intensjonsavtale med ROM Eiendom A/S og Drammen Kommune om utvikling av Sundlandområdet, hvor et av målene er å få etablert en ny arena for toppfotball innen 1.august 2009. Gamle Gress blir fra samme tidspunkt frigjort til annen bruk. I første rekke for breddeidrett og skolebruk. Tribunen mot tennisbanen (øst) skal rives og ny skole bygges. Drammen og Strømsø videregående skoler med ca 1300 elever skal samlokaliseres på Marienlyst og ny ungdomsskole med kapasitet til 500 elever skal bygges. Skolene vil bl.a ha idrettsrettede linjer.
FREMTIDIG KUNSTISBANE I HORTEN
Bystyret i Horten vedtok 18.juni en utviklingsplan for Lystlunden Idrettspark.
I arealdisponeringen ligger en fremtidig kunstfrossen skøytebane med hel isflate og toppdekke kunstgress. Et prosjekt svært likt Marienlyst i Drammen kalt KIGE-prosjektet. (KunstIsGressEnergilevering): KIGE

I tiltaksplanen prioriterer kommunen budsjettmessig først kunstgress for vinterfotball på dagens hovedarena, samt rehabilitering av kunstgresset på bane nr.2 vis á vis den fremtidige skøytebanen. KIGE-prosjektet ligger derfor budsjettmessig noen år frem i tid, men bystyrevedtaket betyr også politisk vilje og forpliktelse til bygging av den kombinerte kunstis- og kunstgressbanen. I første rekke ut fra behovet for å skape mer aktivitet i Lystlunden vinterstid. Skøytebanen blir liggende i et flott park- og idrettsområde, ca 200m fra anløpet til Mosseferga.

Kunstispådriver og skøyteveteran Arne Grøttås har gjennom 9 år ledet et utvalg bestående av 5 personer som har utarbeidet kunstisprosjektet, hvor utnyttelse av overskuddsvarme/varmepumpedrift for omliggende bygningsmasse har stått sentralt.
Både Skøyteforbundet og Bandyforbundet har stor interesse av et kunstisanlegg i Horten. En by som opp til 50-60-tallet flere bandyklubber i lavere divisjoner. Vestfoldbyen befinner seg geografisk også kun 5.5mil fra Drammen og drøyt 4mil fra Klevjerhagan i Nordre Sande.

Les mer i Gjengangeren: Gjengangeren

GRATULERER MED 60 ÅR ERIK HANSEN

Via vår eneste anonyme kilde har sommerredaksjonen i seneste laget blitt informert om at informasjonssjefen i Oslo Kommune har passert rundt tall.
Tro det eller ei,- den ungdommelige lederen av Bandyseksjonen i Norges Bandyforbund Erik Hansen (bildet tv.) fylte 60 år på St.Hansaften.
Den fortsatt spreke Torshovgutten ble født inn i Skeid (uttales trolig som det skrives) og spilte 23 sesonger bandy i toppserien. Han var også en meget lovende turner i sin ungdom. Erik har i flere perioder også vært leder av bandyavdelingen, men er nå hovedleder i fleridrettslaget Skeid som har kunstisbane på Nordre Åsen i sine anleggsplaner.
Mange husker også jubilanten som "Billy Wrong",- radioens egen tippeekspert i NRK.
Til tross for info-glippen om sin egen 60 års dag, er Erik Hansen leder av Fagrådet for offentlig informasjon i Norsk Kommunikasjonsforening. Han var informasjonssjef i VG fra 1979-89 og i Aftenposten fra 1989-99.

Forbundet og nettredaksjonen gratulerer så mye!
NYTT ANLEGG I KLEVJERHAGAN ETTER 4000 DUGNADSTIMER
Nordre Sande IL har åpnet et nytt og etterlengtet fotball/bandyanlegg i Klevjerhagan. Stortingets visepresident Carl I. Hagen, klippen over snoren 16.juni sammen kommunens "bandyordfører" Karl Einar Haslestad. Foruten kunstgressbanen med et godt dimensjonert lysanlegg og flytting av klubbhuset, var det den orginale bautaen som vekket mest oppmerksomhet. En dugnadsbauta over 4000 timers frivillig innsats.
Årets bauta?

Egen dugnadsbauta: Drammens Tidende

Sløv saks for Carl I. Hagen: Drammens Tidende

JONNA STØME OM PANNEBÅNDSFAKTOREN
Jonna har alltid spilt bandy for Røa. Les mer om Oslo-vest kulturen her: aftenposten.no

NY FOTBALL-/BANDYTURNERING I SARPSBORG
FK Sparta Sarpsborg Ungdomsavdelingen og ungdomsavdelingen i Sarpsborg Bandyklubb inviterer helgen 24.-26.august til fotball/bandyturnering. Lillegutt-, smågutt- og gutteturneringen arrangeres i Sparta Amfi og på Sparta Sarpsborgs kunstgressbane.
Det er gutter og jenter født 1991, 92, 93, 94 pg 95 fra både Sverige og Norge som inviteres i denne omgangen. Fotball- og bandykampene teller likt i denne banebrytende turneringen som spilles for tredje året på rad under mottoet "Best på Ungdom".

Les mer under "Klubbservice". Klikk deg inn øverst på denne siden.
BANDYPROFIL NY KLUBBDIREKTØR HOS IFK GÖTEBORG
Les om Seppo Vaihela her: aftonbladet.se

50000 PÅ SM-FINALEN 2012
Les mer om svenskenes visjon om fremtidens SM-finaler: vlt.se

SOMMERBANDYSKOLENE I VIKINGSKIPET 2007
Hamar IL melder at bandyskolene vil bli arrangert i uke 32, dvs fra søndag 5.august til fredag 10. august for aldersgruppen gutter og jenter 11-16 år. Bandyskole junior elite fra fredag 10. til søndag 12.august.
Instruktørene er svenske elite- og 1.div spillere og sjefsintruktør er Peter Isaksson som er lærer på Sandviken bandygymnas. Bandyskolen i Vikingskipet utøves på stor bane.

Mandag 6. – fredag 10. august for gutter og jenter fra 11-16 år (maks 130): Sommerbandyskole 11-16 år

Avlyst
Fredag 10. – søndag 12. august for gutter og jenter fra 17-19 år (maks 30):
Junior elite 17-19 år

SOMMERBANDYSKOLER I SVERIGE 2007
Anmäl dig NU till Jofa´s Sommarbandyskola i Sandviken 2007.
Klikk her: SAIK.COM

Sommarbandyskolan i Västerås 2007.
Klikk her: Svenskbandy.se

Edsbyns Sommarbandyskola 2007.
Klikk her: Bandybyn.se

LANDHOCKEY FOR BANDYUNGDOM 15-20 ÅR -
NY OPPSTART 27.AUGUST

Forbundet innbyr med dette bandyklubbenes gutte- og juniorlag til deltakelse i (land-)hockeyspill og trening i sommerhalvåret. Opplegget tilbys bandyspillere født 1992-1987. Enkeltspillere fra klubbene kan også delta på sammensatte grupper/lag. Deltakelsen er gratis og klubbene vil få låne utstyrspakker med hockeykøller og baller, samt keeperutstyr. Utøveren trenger selv kunstgressko og leggskinn for fotball. Munnbeskytter anbefales. Vinterens bandylisens/forsikring gjelder også for hockeyspill denne sommeren. Opplegget skal ikke bli for omfattende etter en hektisk bandysesong, men vil starte opp medio mai og vare ut september, minus perioden skoleslutt til skolestart. Oslo- og Bærumslag vil spille og trene på Jordal på mandager. Buskerudlag vil kunne spille på Marienlyst i Drammen. Dersom det blir interesse stor nok til en liten serie eller cup etter høstens skolestart, vil forbundet sette opp dommere. Kampene spilles 2 x 35 minutter. Regelverket vil bli noe tilpasset bandyspillere.
Påmeldingsfrist er 15.august.
Oppstart mandag 27.august. Deretter mandag 3.september, mandag 10.september, mandag 17.september og mandag 24.september. Totalt 5 samlinger.
Ved spørsmål,- ta kontakt med forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen, tlf:21029575.

Bakgrunn
Forbundet gjennomførte både ifjor og forfjor sommer et test-prosjekt i (land-)hockey for bandyspillere i alderen 15-19 år. I disse to årene har spillere fra bandyklubbene Stabæk, Skeid, Ullern, Sarpsborg og Ullevål deltatt. Bakgrunnen for hockey-tiltaket var at mange bandyutøvere dessverre slutter med fotball eller annen sommeridrett i 14-16 års alderen. Noe av motivasjonen for å trene forsvinner eller ebber derav ofte ut i sommerhalvåret. Utholdenhetstester i noen klubber viser også at kondisen på juniorer ofte er bedre etter bandysesongen enn etter en sommer, selv om man fortsatt driver med lagidrett (unntatt på toppnivå).

Faglig overføring til bandy
Den faglige idéen er at hockey gir mange positive overføringer til bandy, i tillegg til at det er gøy. Konkurransemomentet og kondisjonen opprettholdes. Man blir skikkelig sliten på det tunge kunstgressunderlaget. Banestørrelsen er litt kortere og smalere enn i bandy, men således riktig proposjonert mht formasjonsmessig overføringsverdi for de 11 ute på banen. Det er flyvende innbytte som i bandy for hockeylaget på 16 spillere. Utøveren kommer også oftere ned i lårene (skøytestilling) når man spiller hockey kontra vanlig løping. Overtrening av pasninger med en tyngre ball er fordelaktig for bandy. Dette også for de som har venstrefatning. Normalt i hockey er høyrefatning som i golf, men flere spillere har venstrefatning, selv om linkskøller ikke eksisterer eller ikke er tillatt av sikkerhetsmessige hensyn. Taktiske evner og blikket oppøves som i bandy. Samhandling og kommunikasjon i laget er også sentrale elementer i hockey. For trener-rollen,- også svært nær bandy med store taktiske likheter.

Bildet over th.: Ullevål-juniorene har spilt hockey.
Bildet midt tv: Fjorårets avslutningskamp for bandygutta som endte 3-3 mot Furuseth jr.

NYE REGLER 2007/08
På Årsmøtet den 7.juni ble følgende endringer vedtatt:

KAMPREGLEMENTET
§ 9: Bøter for ikke å møte til kamp.
Seniorlag som uten gyldig grunn unnlater å møte til kamp bølegges med kr 10.000,-.
Aldersbestemte lag som uten gyldig grunn unnlater å møte til kamp bøtlegges med
kr 4.000,-.

§ 9: Uteblivelse fra kamper, "walk over".
NBF kan gi walk over til begge motstanderlag dersom NBF finner dette hensiktsmessig.

§ 17, eliteserien: Lisenskrav.
En klubb må ha lisens fra NBF´s bandyseksjon for å kunne spille elitebandy for herrer senior. Lisensen gis av NBF for en sesong ad gangen. Søknadsfrist er 1.juni.
(Det er utarbeidet særskilte bestemmelser for elitelisensen).

§ 17, pkt 3: Opp/nedrykk mellom 1. og 2.divisjon.
Hvis et 2.lag kvalifiserer seg for opprykk til 1.div. og det er et to 2.lag der fra før, skal vedkommende 2.lag spille kvalifisering mor dårligste 2.lag i 1.div.. Hvis to 2.lag kvalifiserer seg skal de spille kvalifisering mot begge 2.lagene.

§ 17, pkt 4: Kvartfinaler NM-herrer spilles best av tre.
Kvartfinaler NM-herrer spilles best av tre kamper. Retningslinjer for øvrig som for semifinaler.

§ 20 og 22: Antall spillere som låses til 1.lag i ulike klasser.
Kravet senkes fra henholdsvis 10 spillere ned til 8 på A-lag. Kravet senkes fra 8 ned til 6 spillere for junior, gutt og smågutt, samt at i nevnte aldersbestemte klasser står klubbene fritt i å nominere ift keepere.

§ 24,pkt 1: Frist for påmelding av lag til forbundets serier.
For lavere divisjoner og aldersbestemte klasser settes påmeldingsfristen til 1.juni.
Ordningen trer ikraft fra sesongen 2008/09.

§ 24, pkt 4: Kampinspektører innføres.
Sensorbegrepet erstattes av kampinspektør med et noe bredere mandat.

§ 29, pkt 4: Flere kamper pr.dag
Det er tillatt å spille flere kamper pr.dag under forutsetning av at dette gjelder for samme serie og for samme alderstrinn.
(Intensjoner er at lag med lange reiser skal kunne avvikle flere kamper på en helgedag)

§ 30, pkt 5: 1/3-regelen for spilte kamper for NM-deltakelse erstattes.
For å være spilleberettiget i NM-sluttspill og kvalikkamper må spilleren være spilleberettiget for sin klubb før 31.12 inneværende sesong.

SPILLEREGLEMENTET
Spillereglementet, regel 2.4 (også rinkreglementet): Helmaske
Spillere født 1987 eller senere skal benytte godkjent ansiktsmaske/helmaske i alle kamper i regi av NBF. Gjelder som en prøveordning i perioden 2007-09.
Bandyseksjonen har i ettertid bestemt at klubbene må anmerke alle spillere født 1987
(1. års seniorer) i lisensrubrikken på kamprapportskjemaet (skriv: 1987).

Spillereglementet, regel 4.3 B og C: Forlenget spilletid.
Forlenget spilletid for smågutt, old boys og veteran 50+ er to omganger av 5 minutter.
I dameklassen to omganger av 10 minutter.

GENERELLE BESTEMMELSER
Damelandslaget i gutteserien: Som en prøveordning åpnes det for at damelandslaget kan delta i NM-serien for kvalik gutt. Damelandslaget spiller kun bortekamper (ref. bane, dommere, økonomi).