Juni 2010

KEEPER-LARS GJØR COME BACK
Les om Lars Johansson her: budstikka.no
JOHN RICHARD ØEN HOVEDTRENER I MJØNDALEN
Les om den tidligere landslagskapteinen her: eikeravis.no
HÜR ER LÄGET I BOLTIC?
Karlstadklubben rykket opp og er klare for eliteserien med et lavbudsjett: vf.se
FRA SVENSKENES ÅRSMØTE
Kort fra Svenska Bandyförbundets årsmøte 12.juni: idrottonline.se

PER-ERIK SAIKOFF KLAR FOR ÖREBRO

ÖSK Bandy har gjort klart med Per-Erik Saikoff som ny tränare. Saikoff, som är bosatt i Karlstad, kommer att stanna i Värmland och pendla till Örebro.
Les mer her: na.se

Les også her: oskbandy.se

Per-Erik Saikoff, 54, förde upp Boltic till elitserien.
Nu återvänder han till allsvenskan. Saikoff har skrivit på för Örebro SK.
– Det skulle ta för mycket tid i elitserien, säger bandytränaren.
Les mer her: vf.se

NORSK TALANG TILL LJUSDALS BK
20-årige Mathias Stavis har spelat i både U17 och U19 landslaget och vann den senaste säsongen både serien och cupen med sitt Solberg i norska elitserien.
Les mer her: ljusdalbandy.se

Solbergs Mathias Stavis blir Ljusdal-spiller i Sverige kommende sesong. Les mer her: dt.no

Bildet: Mathias Stavis anfører på "bronselaget" under VM U17 i 2007.
Foto: Roy Johnsen, Drammens Tidende

BANDYGUTTER TIL TOPPS I "OLD STAR CUP"
Den tradisjonsrike golfturneringen "Old Star Cup" ble arrangert for 37. gang på Bogstad fredag 18. juni. Turneringen er åpen for tidligere toppidrettsutøvere og det konkurreres både i lag og individuell klasse. I lagklassen teller de tre beste i hver idrett, og man konkurrerer både om beste netto og brutto score.
Bandy gikk helt til topps i bruttoklassen, med Tom Hestø (Stabæk), Nikolay Hauger (Stabæk) og Richard Tandberg Olsen (Mjøndalen).
I tillegg stakk Nikolay Hauger likegodt av med begge pokalene i individuell klasse, både netto og brutto samt pokalen for flest birdies. Hans runde på 75 slag i regn og ekstrem vind er intet mindre enn meget imponerende.
ROLF ERIK HEFTYE VALGT SOM NY LEDER AV BANDYSEKSJONEN

Rolf Erik Heftye (63) ble på årsmøtet den 10.juni valgt som ny leder av bandyseksjonen etter at Erik Hansen hadde valgt å gå av etter 10 år i forbundet. Rolf Erik Heftye kommer fra Oslo-klubben Ready, har vært leder av Oslo & Akershus Bandyregion og sittet i styret i Oslo Idrettskrets.

Årsmøtet gledet seg over antall kunstisbaner som både er bygd, bygges og prosjektert de siste årene. Dette inspirerer til økt innsats for å hindre frafallet og få flere flere ungdommer til å spille bandy.
På damesiden ble det vedtatt en glidende, langsiktig overgang mot 11ér bandy gjennom et mellomspill kommende sesonger på kombinert 7ér, rink og 9ér lag. Siste års lillegutt (f. 98) fortsetter på 7ér bandy.
I herrenes NM-semifinale kan best rangerte lag nå velge motstander. Årsmøtet påla videre det nye seksjonsstyret å se nærmere på nye Frogner stadion som NM-finalearena fra 2012.
VM damer gikk med et forventet underskudd i str.orden 215.000 som ble dekket opp av VM-fondet, men seksjonens øvrig drift gikk med et mindre overskudd.

Seksjonsstyret: Leder Rolf Erik Heftye og nestleder Siri Nørve
Styremedlemmer: Rolf Hæhre, Bent Gommerud, Brit Stavik og Lars-Stian Nygaard
Varamedlemmer: Dag Kåre Lunden, Bergljot Gundersen og Stein Pedersen
FRA SVENSKENES ÅRSMØTE
Kort fra Svenska Bandyförbundets årsmøte 12.juni: idrottonline.se

AVLYST: SOMMERBANDYSKOLEN PÅ HAMAR 2010

Fra HIL Bandy - Jens Nesvaag
- HIL Bandy må desverre meddele at sommerbandyskolen i Vikingskipet, som var planlagt i uke 32, dvs. søndag 8. til fredag 13. august, er avlyst. Etter en lang drakamp ble det til slutt sommer-is i Vikingskipet, men dessverre har alle problemene i is-saken medført at arrangøren etterhvert fikk problemer med påmeldinger. HIL Bandy hadde i overkant av 50 påmeldinger, mens en fullbooket skole ville gitt bandymorro til 125 deltakere. I tillegg har is-saken medført usikkerhet rundt instruktørene.
HIL Bandy har vært igjennom mange runder i løpet av våren og sommeren, og styrets endelige beslutning er at det dessverre er for stor sportslig og økonomisk risiko for at sommerbandyskolen vil medføre at klubben i etterkant vil slite tungt økonomisk.
En sidekommentar er at nå som Hamar Stadion er solgt, og det er sannsynlig at det påbegynnes arbeider med å bygge kjøpesenter på området, vil Vikingskipet antakeligvis bli HILs hjemmebane kommende sesong. HIL Bandy vil som kompensasjon og alternativt tilbud til lag i yngres jobbe med å få arrangert romjulsturnering eller turnering rundt årsskiftet i Vikingskipet.
HIL Bandy beklager nok en gang all usikkerhet som har vært rundt sommerbandyskolen i år og takker for interessen! Vi håper vi kan gjøre et nytt forsøk med sommerbandyskole neste år, dersom is-tider er avklart på forhånd.