Juni 2011

Ekstraordinært Forbundsting

Lørdag 18.juni 2011 ble det avholdt et ekstraordinært Forbundsting i Norges Bandyforbund.

Sakene som ble behandlet var endringsforslag i lov for Norges Bandyforbund om myndigheten i sanksjonssaker og tilhørende endringer i Sanksjons- og protestreglementet. I tillegg ble det behandlet en presisering av lisensmodellen som ble vedtatt på Tinget sommeren 2010.

Endringsforslagene i lov for Norges Bandyforbund om myndigheten i sanksjonssaker og tilhørende endringer i Sanksjons- og protestreglementet ble vedtatt med 38 stemmer mot 2 blanke.

Presisering av lisensmodellen ble enstemmig vedtatt.

Det vises forøvrig til protokoll og saksdokumenter for det ekstraordinære tinget 18.juni 2011.

- Protokoll (pdf) - Saksdokumenter (pdf) - Lover for NBF -

KONGEPOKALER I BANDY
Her finner du en samlet oversikt over Kongepokalene som har vært utdelt siden den første til Ready i 1912. Denne sølvpokalen har H.M. Kong Haakon den 7. sin innskripsjon og kan sees i monteren på Readyhuset.
Kongepokalene finner du her: bandyforbundet.no
INNSAMLINGSAKSJONER FOR KUNSTIS
Bogstad Vinterparadis
Økonomigruppa i Bogstad Vinterparadis (BVP) startet i begynnelsen av mai opp en innsamlingsaksjon rettet mot beboere i Vestre Aker og Ullern bydel. Prosjektet til Røa IL, som tidligere er godkjent av Bystyret og Miljøverndepartementet, har allerede sikret 24 MNOK av totalkostnadene beregnet til 30 MNOK. Første delmål i aksjonen er å samle inn
1 MNOK. Det selges andeler av kr 500, kr 2500 og kr 5000. Sistnevnte andel gir gratis adgang til paradiset for evig tid,- ifølge pådriver Bo Callander.
Siste!: Thomas Langaard i økonomigruppen meddeler forbundet at det allerede er samlet inn over 700.000 kroner. Det er solgt 75 gullkort à kr 5.000,-, 25 sølvkort à kr 2.500,- og omkring 500 bronsekort á kr 500,-.

Haslum Fleridrettspark
Haslum Idrettslag har utarbeidet et flerbrukskonsept på Bjørnemyra. Prosjektet innebærer å legge et kunstgressdekke over et kunstisanlegg. Bak bandybanen er det satt av et kunstis-/kunstgressfelt for publikum på 15m x 65m. Garderober, klubbhus, parkering og et godt lysanlegg er fra før på plass. Derfor er prosjektet stipulert til 11.2 MNOK. Prosjektgruppa tilbyr nærmiljøet på over 3000 husstander symbolske andelsbevis.
For kr 500 kjøper man 1 kvm av den nye banen. Selges hele banen, dvs 6600 kvm,
nås målet om 3.2 MNOK.
Kjøp en da vel!
NÆRMERE KUNSTISANLEGG PÅ JEVNAKER
Kulturminister Anniken Huitfeldt overleverte 16.juni en sjekk på 5 MNOK til Jevnaker kommune. Pengene skal benyttes til det etterlengtede kunstisprosjektet på Hadeland.
En 400m hurtigløpsbane med hel isflate også for bandy. De ekstraordinære spillemidlene på 5 MNOK kommer i tillegg til ordinære spillemidler og har sitt utspring i en felles søknad til departementet fra Bandyforbundet og Skøyteforbundet med anbefaling fra Idrettsforbundet.
Les mer om overrekkelsen fra statsråden her: ringblad.no
NÆRMERE KUNSTISANLEGG I FREDRIKSTAD
Les fra Fredrikstad Blad her: f-b.no

Redaksjonen bemerker at NBF og NSF, som har et formelt samarbeid på anleggssiden, har satt Fredrikstad svært høyt oppe på prioriteringslista for fremtidige ekstraordinære spillemidler fra departementet. For tildelingen 2011 går forbundene derimot inn for ekstraordnære spillemidler i str.orden 5 MNOK til Leangen i Trondheim. Fredrikstad kan være aktuell for 2012. Til syvende og sist står tildeling av midlene på om Idrettsforbundet fortsatt vil prioritere isanlegg, slik de har gjort tre år på rad. (5 MNOK 2008: Kristiansund, 5 MNOK 2009: Ullern, 5 MNOK 2010: Jevnaker).
VENSTRE JOBBER FOR GRESSBANEN 2
Les hva Odd Einar Dørum sier her: akersposten.no

Redaksjonen bemerker at Oslo Idrettskrets foreslår på Oslo kommunes 2012-budsjett bevilget
14 MNOK til fullføring av Readybanen med omlegging av grusbane til kunstis/kunstgress.

OSLO IDRETTSKRETS FORESLÅR PÅ 2012-BUDSJETTET
Foruten 14 MNOK til Gressbanen 2, foreslår Oslo Idrettskrets bevilget 2 MNOK til sikring av en fremtidig skøytehall på Valle Hovin i prosessen for bygging av VIF-fotballstadion.
Videre foreslås satt av 7 MNOK til klubbhus for Sagene IF i tilknytning til den nært forestående kunstis-/landhockeybanen som allerede ligger inne i økonomiplanen (fullfinansiert).
Idrettskretsen foreslår også 1.2 MNOK til Ullern IF/Stiftelsen Sletta til etterarbeider på og rundt kunstisbanen, samt til oppgradering av garderobene.
Oslo Idrettskrets foreslår for 2012 (som 2011) 6 MNOK til prosjekteringsarbeide av Sonja Henie Ishall på Frogner stadion, samt til ny flerbrukshall som skal bygges vegg i vegg. Tidligere er det utarbeidet et skisseprosjekt for ishallen til en kostnad av 1 MNOK. Dette finansiert gjennom OBOS-midler og AS Oslo Idrettshaller. Under den nylige budsjett- revidering tilkom Sonja Henie Ishall 2 MNOK til prosjekteringsarbeide, hvilket betyr at prosjekteringsmidler til flerbrukshallen bør være "sikret", selv om Oslo Idrettskrets kun er en samlende forslagsstiller fra idretten til Oslo-budsjettet.
Svært gledelige signaler fra Oslo Idrettskrets til "isfolket", men litt skuffende at ikke det kombinerte kunstis-/kunstgressanlegget på Nordre Åsen nådde opp i Idrettskretsens prioriteringer, siden Skeid har signalisert at klubben selv vil gå inn med betydelige midler. Prosjektgruppen lar seg imidlertid ikke stoppe og jobber iherdig videre under klubbleder Tarald Rohde sin ledelse.
Så gjenstår kommunevalget til høsten og hva det nye bystyret bestemmer seg for i begynnelsen av desember til bevilgninger til idrettsanlegg i Oslo!!
NM/SERIEFINALEN I BANDY 1957
Av: KARIANNE GRINDEM OG PETTER AANONSEN, DRAMMENS TIDENE
Tidligere kinosjef i Drammen, Robert Halvorsen, filmet store og små bybegivenheter fra 1946 til 1981. De historiske filmene er blitt tilgjengelige for alle, som en gave i anledning av byens 200-års jubileum.
1. april 1946 begynte en svært engasjert kinosjef sitt arbeid i Drammen. Kinosjef Robert Halvorsen gjorde nemlig mer enn å vise film. Han laget dem også. Hver måned fram til han sluttet som kinosjef i 1981, laget han korte snutter om hva som hadde skjedd i byen den måneden. Nå kan alle som ønsker det få tilgang til disse historiske filmene.

Episode 4 - NM Bandy 1957, Skiold - Mjøndalen i finalen. Laugsaften, Drammen håndverkmestere 1957, Skøyteløp Marienlyst, 1957, Uoffisielt NM på ski, Ørenbanen, for Old Boys 1959, Hopprenn Ørenkollen 1959, NM feltskyting langrenn, Lier 1959, Besøk av Viking Quenn, Sonja Bernt 1959

BANDYLANDSLAGSSPILLER MED 22 SEKSERE
Peder Heien Langaard (18) gikk nylig ut av Persbråten videregående i Oslo med 22 seksere og en femmer. Til Akersposten uttaler Langaard at den ene femmeren skyldes landskamp i bandy, da han ikke fikk avlagt en prøve.
Saken er at Thomas deltok på guttelandslaget under VM i Kirov i 2009 og er bokført med fem U17-landskamper. Mulig en fremtidig arbeidsgiver vil se gjennom fingrene med den ene femmern, siden Thomas både er VM-spiller for Norge og Norgesmester i bandy for Røa.
I motsetning til en del andre ungdommer ønsker Peder Heien Langaard seg ut i militæret for å avtjene førstegangstjenesten. Han tar sikte på den tøffe jegerutdanningen, hvor nettopp god fysikk, disiplin og mental styrke er viktig ballast å ha med seg.
Les artikkelen her: akersposten.no

HENNING HAUGER TAKKER STABÆK OG PLASSEN
Landslagsspilleren Henning Hauger er som kjent klar for tyske Hannover og Bundesliga. Dette etter mange års tro tjeneste i moderklubben Stabæk. Han er bokstavlig talt født inn i Bærumsklubben, med hele familien som har spilt bandy og fotball i en evighet for Stabæk.

- Ja det var andre tider, da vi spilte nedover i divisjonene og vi spilte på ”Plassen”.
Jeg vokste opp med bandygutta som mine store helter. Fotballen var det ingen som snakket om. Og så hadde jeg en bror, Andreas Hauger , som er seks år eldre enn meg, som spilte seg inn på a-laget, og han så jeg selvfølgelig opp til.

Henning Hauger spilte bandy og fotball for Stabæk frem til 16-års alderen. Siden krevde fotballen for mye tid.
Henning er yngste sønn til multitalentet Børre Hauger som spilte på juniorlandslaget i fotball, bandy og ishockey. Far Børre debuterte på A-landslaget i bandy i 1969. Han ble allerede som 22-åring kaptein for Norge og er bokført med 21 A-landskamper. Børre var en periode forbundskaptein for guttelandslaget i bandy og hadde ofte med seg lille Henning på landslagssamlinger.
Onkel Lars Hauger regnes som en av Norges beste gjennom tidene og oppnådde 63 A-landskamper i bandy. Fetteren Nikolay Hauger, som var forbundskaptein for Norge A sist sesong, fikk med seg 40 A-landskamper og ble kåret til "Årets spiller" i 2005/06. Kusine Tine Hauger ble også landslagsspiller i bandy. Kort sagt vokste Henning opp i en bandyfamilie av de sjeldne. Henning Hauger er også et lysende eksempel på at det går an å kombinere fotball og bandy i det minste frem til 16-års alderen!

Les om Henning Hauger her: stabak.no
DnB NOR SARPSBORG CUP BANDY/FOTBALL
Sarpsborg Bandyklubb arrangerer igjen den kombinerte fotball og bandycupen helgen 27.-28.august. Turneringen omfatter i år gutteklassen (f. 95-96), smågutteklassen (f. 97-98) og aldersklassene 01-05 som deles i fire grupper. Det spilles rinkbandy inne i Sparta Amfi og 7-er fotball ute på Sparta Sarpsborgs kunstgressbane. Alle bandy- og fotballkampene inngår i samme tabell. En cup som er unik i Norge og Sverige.

Innbydelsen til cupen her: Innbydelse

Omtale av cupen i 2008 her: bandyforbundet.no
TALENTLØS TALENTJAKT - FØDT TIDLIG PÅ ÅRET
Aftenposten belyser i A-magasinet nr. 18 den 6. mai betydningen av relativ aldersforskjell innen idretten og fotballen spesielt. Et faktum som svært ofte blir neglisjert av trenere og ledere i jakten på unge talenter.
Artikkelen sneier også innom velkjente temaer som betydningen av bredde, allsidighet, egentrening på løkka, overorganisert voksenmodell i for ung alder, for tidlig definert talent (fysisk) og derav tidlig ”utbrenthet”, frafall av ungdom, betydningen av mental styrke m.m.
Den tidligere A-landslagsspilleren Stig Inge Bjørneby, med etterfølgende støtte fra Nils Johan Semb og Johan Koss, taler i artikkelen Norsk Fotballakademi midt imot. Den senere Englandsproffen Bjørneby fikk som 15-åring spille tilsammen 12 minutter en uke i Gothia cup og vurderte å slutte med fotball. Fire år senere debuterte han på A-landslaget?!

A-magasinets journalist, tidligere Friggspiller Ola Henmo har skapt debatt og noen mener idretten i Norge bør vurdere å legge om aldersinndelingen og følge skoleåret (1.juli) i stedet for kalenderåret.
Siden resten av offisielle Norge forholder seg til 1.1 ville denne nye aldersinndelingen innefor idretten kanskje kunne bidra til å utjevne hvem som blir såkalte vinnere i samfunnet.

Statistisk sett er det i dag stort sett entydig at de individer som er født tidlig på året har størst mulighet til å lykkes på de fleste arenaer samfunnet kan tilby, selv om mye tyder på at de absolutt beste også kan være født sent på året. Forslaget vil selvfølgelig møte på noen motforestillinger og utfordringer innenfor både idretten og resten av samfunnet, men den nye aldersinndelingen vil trolig også bidra til lavere frafall på ungdomssiden, hvilket er en av de største utfordringene i norsk idrett idag. Noen bør i hvert fall ta utfordringen og konsekvensutrede et slikt forslag. En hovedfagsoppgave på Idretthøgskolen?

Les artikkelen her: Talentløs talenjakt

Så ökar du din chans att spela i Blågult (a-landslaget): aftonbladet.se

Idrettsprofessorns tips:

Stanna i din hemmiljö så länge så möjligt.
Utvecklas enligt dina egna förutsättningar.
Spela helst inte i en storklubb för tidigt.
Träna mycket – men framförallt varierat.
Testa gärna andra idrotter upp till 15–16 års ålder. Det gör dig mer mång­sidig och gör det lättare att behålla intresset.
”Man tränar dessutom ofta på samma saker – till exempel spelför­ståelse – oavsett sport ”, säger Tomas Peterson.
EKSTRAORDINÆRT FORBUNDSTING

Norges Bandyforbund, ved Forbundsstyret, innkaller til ekstraordinært Forbundsting lørdag 18. juni 2011 kl.1000.

Sakene som skal behandles er endringsforslag i lov for Norges Bandyforbund om myndigheten i sanksjonssaker og tilhørende endringer i sanksjons- og protestreglementet.

I tillegg skal det behandles en presisering av lisensmodellen som ble vedtatt på Tinget sommeren 2010.

Det vises til innkallingen for representasjon på det ekstraordinære Forbundstinget.

- Innkalling og saksdokumenter til ekstraordinært forbundsting 2011 (pdf) -

HAMMARBY BANDY - ÅRSRAPPORT
Hammarby bandy omsatte i perioden 1.5.2010-30.4.2011 for drøyt 12 mill. SEK.
Fra rapporten her: "Verksamheten har sportsligt gått sämre än förväntat. Varken styrelse, ledning eller spelare är nöjda med årets sportsliga insats. Ekonomiskt har vi heller inte nått målet. Tyvärr måste vi konstatera att vi redovisar ett negativt resultat - säger Sonny Lööf, ordförande i Hammarby Bandy AB.
* Styrelse, ledning och spelare ser fram emot den kommande säsongen och vårt gemensamma mål är att ta oss till SM final igen."

Den offisielle rapporten her: netfonds.no
VIDEO: NORGE SLO SVERIGE I VM U17 JENTER
De fleste har sikkert fått med seg at det norske U17-landslaget jenter sensasjonelt slo den senere VM-vinner Sverige 5-4, etter å ha ledet 3-1 ved pause, i siste grunnspillkampen i årets VM som fant sted utenfor Moskva. Norge var også en hårsbredd fra å klare bronsen etter 3-3 mot selveste Russland, men etter målløse ekstraomganger ble det tap på straffeslag.

Nyt levende bilder på youtube tatt av Thomas Selbekk, Haslum: youtube.com

Bronse i VM-damer 2010:
VM 2010 i Drammen ble en minnerik opplevelse. De norske jentene erobret bronse i konkurranse med 6 nasjoner. Slo Canada 3-2 i bronsekampen. Norge var også svært nære å beseire sølvvinner Russland, men tapte på straffer etter 1-1 ved ordninær slutt i grunnspillet. Sverige vant VM-finalen 3-2 over Russland.
Seieren et faktum på youtube her: youtube.com
Alle målene mot Sverige på youtube her: youtube.com
VM U17: BRONSEMEDALJENE TIL NORGE

Kämäri arena, Varkaus søndag 30.januar kl 0900 finsk tid (0800):
Bronsekamp (2 x 45min.):
Finland 2(2) - Norge, 4(0))
Norske mål: Fredrik Sletta 2, Nicolai Linnes Pedersen, Markus Alm Thoen
T: Ca 250

Bildet bak f.v.: Lagleder Terje Pedersen, Forbundskaptein Dag Kåre Lunden, Marcus Alm Thoen, Eirik Solberg, Oliver Os, Peder Strand, Petter Hveding, Ole Bandeh, Christoffer Soot og materialforvalter Odd Gulbrandsen.
Foran fra venstre: Henning Nesgård, Fredrik Sletta (K), Håkon Atle Løken, Sigve Swensen, Didrik Krogh, Nicolai Linnes Pedersen og Eirik Lunden
Liggende fra venstre: Mikkel Ulleberg og Benjamin Hunstad.

Kämäri arena, Varkaus søndag 30.januar kl 1200 finsk tid (1100):
VM-finale (2 x 45min.): Sverige - Russland, 1(1) - 7(4)
T: ca 180
All statistikken finner du på hjemmesiden til VM U17.
Klikk deg inn her eller på logoen i høyre kolonne: VM U17 gutter

Mer om VM U17 gutter finner du på forbundets hjemmesider under "arkiv januar" eller klikk deg inn her: jan2011