Juni 2013

UNIVERSIADEN 2019 - STEM PÅ KRASNOJARSK
"The Universiade is an International multi-sport event, organized for university athletes by the International University Sports Federation (FISU). The name is a combination of the words "University" and "olympiad". The Universiade is often referred to in English as the World University Games or World Student Games; however, this latter term can also refer to competitions for sub-University grades students, as well."

Årets VM for U17 gutter fant sted i Krasnojarsk i Sibir. Hjembyen til bandylegendene Vitali Anufrienko, Sergei Lomanov senior og Sergei Lomanov junior. I vinter også bo- og studiestedet til den unge, norske målvakten Heming Hveding Langmo fra Ready og Stabæk.
Krasnojarsk ligger 4.5 timers flytur øst for Moskva beliggende ved elven Jenisei som den berømte bandyklubben er oppkalt etter.
Dersom Krasnojarsk får arrangere Vinteruniversiaden 2019 så kommer bandy til å være med på programmet. Avgjørelsen tas i november.
Gi din bandy-stemme ved å gå inn her: Winter Universiade 2019
Du finner mer om Universiaden her: wikipedia.org

GJØVIK BANDKLUBB RE-INNMELDT I NBF
Etter drøyt 15 års opphold med bandysporten er Gjøvik Bandyklubb nylig re-innmeldt i NBF. Bandyaktivitetene gjenoppstod på skøytebanen på Gjøvik stadion etter nyttår. Hver søndag var 10-15 godt voksne og tidligere bandyspillere i aksjon med kølle og ball ute på isen.
Den tidligere spilleren Håkon Skattum og lederen Arild Johansen har vært sentrale personer i denne nye utviklingen som bl.a. henger sammen med forbundets arbeide for å få bandy med på kulturprogrammet under Ungdoms-OL 2016. Da med Gjøvik by som vertskap for bandykampene.
Forbundet har også klare planer for at det kommende sesong skal igangsettes bandyskole og skolebandykamper på Gjøvik.

Gjøvik Bandyklubb ble dannet i 1936 og preget norsk toppbandy i mange år. Ikke minst på 50-tallet var klubben i støtet og spilte i toppserien sammen med Hamar.
Gjøvik Bandyklubb leverte også en av to keepere- Gudmund Nordengen -til OL-landslaget som spilte demonstrasjonskamper i Oslo i 1952. Flere spillere fra Gjøvik fikk også med seg kamper på det norske ungdomslandslaget på den tiden. Klubben arrangerte så sent som i 1985 Nordisk Mesterskap for U19. Flere år på rad på 80-tallet oppstarts-turnering for lavere divisjoner, som oftest i siste halvdel av november på naturisen som gjerne holder seg til langt ut i mars.
Les fra Wikipedia: wikipedia
Eliteserien avdeling A bestod i 1951/52 av;
Hamar, Gjøvik, Mode (Bærum), Stabæk, Ready, Frigg, Skiold og Sparta Drm..
Eliteserien avdeling B bestod i 1951/52 av;
Varg (Oslo), Lyn, Mjøndalen, Sagene, Bestum (Ullern), Drafn, Strømsgodset og Sarpsborg.
Norgesmestere ble Stabæk som slo Mjøndalen 4-3 i finalen. Den ene dommer var Håkon Jensen fra Birkebeineren. En tidligere AIF-klubb fra Krokstadelva i Nedre Eiker.

BANDY I DEN FØRSTE SPARTAKIADEN I 1928
Før 2. verdenskrig hadde vi to idrettsforbund i Norge. Landsforbundet og Arbeidernes Idrettsforbund (AIF) som etter krigen slo seg sammen til Norges Idrettsforbund.
Bare unntaksvis møttes idrettsutøvere fra disse to organisasjonene til dyst på samme arena. Solidariteten var sterk med "sine egne" på den tiden.
Det meste av bandysporten ble, både under Fotballforbundet fra 1912 og senere i eget forbund fra 1920-40, organisert under Landsforbundet (under krigen illegalt). Det sies at AIF-delen av bandyen var ca. 20%, men dette er vanskelig å vite, siden AIF-arkivet brant under krigen. Imidlertid vet vi at AIF arrangerte egne norgesmesterskap i bandy.
Birkebeineren (IBK) fra Krokstadelva, har et AIF-mesterskap på samvittigheten.
Slik var det i mange land og sosialistene i Europa hadde egne Spartakiader som motstykke til Olympiaden som ble gjenoppfunnet av Baron Pierre de Coubertin.
Den første sommer-Spartakiaden fant sted i Moskva i 1928, men tidligere samme år fant den første (og hittil eneste) vinter-Spartakiaden sted i Oslo. Det deltok utøvere fra mange land, i særdeleshet fra Sovjetunionen og bandy var med på programmet.
Les mer om Spartakiadene her: wikipedia
LARVIK BANDYKLUBB INN I NBF
Larvik Bandy har på årsmøte i juni vedtatt å skifte navn til Larvik Bandyklubb. Videre at de melder seg inn i NBF. Laget skal delta i Telemarksturneringen i bandy i regi av NBF kommende sesong. Onsdagskamper hovedsakelig på Skien isstadion, men dersom isforholdene tillater, legges kamper ut i lokal-miljøet.
Larvik var i mars med i en miniturnering på Skien isstadion, hvor også Skien Bandyklubb, Skagerak og Pors deltok.
Larvik Bandyklubb har holdt på i mange år og alderen ligger fra 40 til eldstemann på 70 år. Laget trener hver onsdag vinteren i gjennom i Skien ishall og noen ganger i svingen på utendørs kunstisbanen i Larvik. Flere av spillerne kommer fra Oslo-/Drammensdistriktet, men de fleste er fra Larviks-området. "Stallen" teller 20 mann, hvorav en tidligere Norgesmester fra Ullevål IL. Klubbens leder heter Øystein Løberg.
På møte med NBF i mai møtte syv menn fra bandyklubben. Her utviste de interesse for å bidra i en prosess sammen med skøytefolket for å få til en utendørs kunstisbane lokalt.
Da med hel isflate også for bandy.

BANDYSEKSJONENS ÅRSMØTE - 6. JUNI 2013
På årsmøte i Bandyseksjonen den 6. juni ble det nye styret som følger:
Leder Stein Pedersen, Ullern IF, nestleder Trine Skarpnes, Ullevål IL,
1. styremedlem Øistein Rune Eriksen, Torp IF, 2. styremedlem Thore Hugo Steinrem, Stabæk IF, 3. styremedlem Hanne Werner, Røa IL,
4. styremedlem Geir Andersen, Høvik IF, 1. varamedlem Tor Tveter, Mjøndalen IF, 2. varamedlem Roger Jarnes, Solberg SK og 3. vara-medlem Ravi Sunder, Drammmen bandy.

Bildet: Leder Stein Pedersen, Ullern IF

Følgende ble vedtatt:
- Trippel eliteserie fra kommende sesong (21 kamper mot dagens 18)
- Norgesmesterskapet for junior og gutt spilles i vinterferieukene (8 og 9)
- Semifinaler i NM damer spilles samme dag, men nødvendigvis ikke samme klokkeslett
- Klubbene kan ikke endre nominasjonslisten av henholdvis 8 spillere (herrer) og 6 spillere (damer, ald.best.) etter 1. februar
- Spiller oppført på dommerkortet i elite kan ikke spille på 3.laget samme sesong
- Direkte opprykk/nedrykk for første/siste lag i 1.-3. divisjon. Lag nr. 2 og nest siste lag spiller kvalikkamper
- Hjemmelaget i kvart- og semi elite tar alle inntekter og kostnader ( ref. 3. og 5. kamp)
- Hjemmelag disponerer definert hjemmegarderobe i NM-finaler alle klasser
- Lagavgiftene ble vedtatt som foreslått, men med et tillegg for elite- og 1.divisjon på tilsammen kr 60.000 som øremerkes mulig deltakelse i U23 VM 2014
- Den foreslåtte arbeidsplan ble vedtatt med tillegg om å vurdere mulig deltakelse i U23 VM, samt å utrede den norske serieordningen mot et forslag til årsmøtet 2014
- Norge arrangerer både VM U19 (Oslo) og Nordisk Mesterskap/European Tournament for U17 gutter (Drammen) i januar 2014
- Det ble vedtatt som en prøveordning for 2013/14 å gå over til statens satser for kjøre- og kostgodtgjørelse for dommere og kampinspektører
- Honnoraret for elitekamper økes til kr 800 for hoveddommer og kr 700 for meddommere
- Forbundet skal arbeide for at kamper i Trondheim og Bergen forsøkes satt opp slik at de gjestende lagene kan reise frem og tilbake samme dag
- 2.lag herrer ut av seriesystemet - samarbeidsklubber inn: Det var konsensus for at forbundet jobber videre med utredningen for 2.lagsproblematikken og kommer med konkrete forslag til årsmøtet 2014. Det ble presisert betydningen av klare retningslinjer for spillerflyten mellom samarbeidsklubbene, samt behovet for et eget tema-møte på saken i god tid før årsmøte neste år
- Strategiplan: Betydningen av klare målsettinger ble fremhevet

Årsberetningen med alle forslagene finner du her: Årsberetning 2013 (pdf)

Innkallingen finner du her: Innkalling til seksjonsårsmøte i bandy

LOKALE FOR ÅRSMØTE 6. JUNI ENDRET
Årsmøtet i Bandyseksjonen på Ullevaal Stadion er flyttet fra Kinoteket til:
Ullevaal Stadion, UBC-Lounge, inngang D, 5. etasje.
Inngang D ligger midt i gå-gaten/handlegaten.
Se lokalene her: ubc.no
BANDYSEKSJONENS ÅRSMØTE - 6. JUNI 2013
Bandyseksjonens årsmøte avholdes på Ullevål stadion torsdag 6.juni kl 1800.

Årsberetningen med alle forslagene finner du her: Årsberetning 2013 (pdf)

Innkallingen finner du her: Innkalling til seksjonsårsmøte i bandy

Forslag som ønskes behandlet må være innsendt innen 25.april 2013.

Representasjonsrett og Kjønnsfordeling
Norges Bandyforbund minner våre klubber, som skal stille på seksjonsårsmøtet i innebandy, om at de er bundet av de representasjonsregler som står i NIFs Lov. Vi gjør spesielt oppmerksom på NIFs lov § 2-4 Kjønnsfordeling, jf Lov for Norges Bandyforbund § 6. Bestemmelsene sier at klubber som har to representanter, må stille med en av hvert kjønn. Stiller klubben med to av samme kjønn, får kun den ene representanten representasjonsrett. Har klubben rett til å stille med tre representanter, må begge kjønn være representert. Dersom en klubb stiller med tre representanter av samme kjønn, får kun en representant fra denne klubben representasjonsrett.
HA´KKE TID
I disse dager med klubbenes årsmøter og valgkomiteenes streben etter å fylle opp de ulike vervene.

Min oldefar arbeidet 12 timers dag. Også om lørdagen. Altså en arbeidsuke på 72 timer.
Han passet sin store have med lysthus og masse grøntsaker til familiens mat-auke. Han hadde tid til å være kasserer i skytterlauget og tenor og noteskriver i sangforeningen.
Han klippet selv håret på sine seks barn, sålet familiens sko, og hugget hvert år åtte kubikkmeter ved. I ledige stunder fikset han det meste av familiens husgeråd og julegaver til barna i sitt lille verksted.

Min bestefar kunne nøyes med en arbeidstid på 56 timer i uken. Han arvet både hus og have etter oldefar og passet begge deler perfekt. Respekten for den gamle satt i blodet.
I sin fritid var han medlem av det frivillige barnnkorpset, medlem av skytterlauget og baryton i sangforeningen. Men han hadde hverken tid til å være kasserer eller noteskriver, og han klippet heller ikke håret på ungene sine.
Vedhugging var begrenset til en enkelt kubikkmeter, fordi man var gått over til å fyre med kull. Husgeråd og gaver kjøpte man seg til, dvs når det var råd til det.

Min far arbeidet 48 timer om uken. Han var havemann og medlem av skytterlauget, men han hadde hverken tid til sang eller det frivillige brannkorpset.
Hugge ved til eget forbruk var ikke nødvendig, men han fikset huset når det var nødvendig.

Jeg selv er, tradisjonen tro, medlem av det gamle skytterlauget, men kommer dit sjelden. Kolonihagen har jeg gitt opp. Den lønner seg ikke. Og hobbier? Nei, hvordan skal man få tid til det i det stressede samfunn vi lever i idag? Jeg arbeider tross alt 37 timer i uken.

Moralen?: Det er fritiden som stresser deg!

JAN ØSTLIE ER DØD
Jan O. Østlie (82) døde 20. mai etter lengre tids sykdom.
Han representerte først Sportsklubben Hard, deretter Gjøa/Hard og senere Ullevål IL som dommer.
Jan Østlie ble autorisert som forbundsdommer i 1957. Allerede året etter kom han inn i dommerkomiteen i NBF. Et verv han hadde i to år før han satset fullt på egen dommer-karriere. Jan Østlie ble da også uttatt som Norges VM-dommer under VM i Oslo/Drammen i 1961.
Her dømte han sammen med Leif Paulsen fra Drafn. Dette gode dommerparet ble også tatt ut til VM i Sovjet i 1965.
Jan ble valgt inn i dommerkomiteen igjen i 1972/73. Han var leder av dommerkomiteen fra 1977-80. I denne perioden satt han også i Det Internasjonale Bandyforbundets dommerkomite.
Jan representerte senere Skeid og var til det siste medlem av Skeid Eldres. Han fulgte ivrig med i bandysporten så lenge han kunne og var sist observert på en landslagssamling for U17 gutter på Idrettshøgskolen ifjor høst, hvor barnebarnet Martin var en av aktørene.
Jan O. Østlie bygde opp Jano-Trykk sammen med kona og var i mange ti-år forbundets faste leverandør av trykksaker, bl.a Bandykalenderen frem til den siste utgaven i 2000/01.
Jan Østlie er Hederstegninnehaver i NBF. Han huskes som en særdeles omgjengelig, jovial og flott kar!
Norsk bandy takker deg for innsatsen Jan!