Juni 2016

VALLE HOVIN ISHALL - 8 MNOK I PROSJEKTERINGSMIDLER
Byrådet for Kultur, idrett og frivillighet i Oslo har i revidert budsjett 2016 omdisponert 8 millioner kroner til prosjektering av Valle Hovin ishall. Målet er at man i inneværende år skal utarbeide konsept og eksakt prislapp for i neste fase fullfinansiering av isanlegget.
Når "spaden står i jorda" er vanskelig å si på nåværende tidspunkt, men det er snakk om når,- ikke hvis ifølge byråd Rina Mariann Hansen! Det kommunale foretaket Kultur- og idrettsbygg (KID) har prosjektansvaret.
En særdeles gledelig melding for bandy- og hurtigløpsfolket som har stått tett sammen i den lange lobby-prosessen under navnet "Interesseorganisasjonen for Valle Hovin". Det er bred enighet i Rådhuset om behovet for Valle Hovin Ishall. Seks politiske partier i Oslo hadde ishallen på partiprogrammet under høstens kommunevalg,- og slikt forplikter!
Nye Valle Hovin blir i første rekke et breddeanlegg for bandy og hurtigløp, men skal også kunne benyttes til bandylandskamper, NM-finaler, internasjonale skøytestevner og mesterskap. Ishallen skal også gi rom for andre isaktiviteter som kortbane, kunstløp, ispigging og ikke minst det store antall publikumsbrukere i "Vinterbyen Oslo". Bare Sørmarka Ishall i Stavanger har ca. 180.000 besøkende hvert år. Potensialet for egenorganisert bruk er naturlig nok større i Oslo.
KJEMPEMULIGHET FOR READY IF
Les om Gressbanen 2 her: Akersposten.no

BANDYSEKSJONENS ÅRSMØTE - 9. JUNI 2016
Bandyseksjonens årsmøte ble avholdt på Ullevål stadion torsdag 9.juni.

Innkallingen finner du her: Innkalling til seksjonsårsmøte i bandy 2016

Årsberetningen med saksdokumenter finner du her: Årsberetningen 2015-16

Protokollen finner du her: Protokollen 2015-2016
LITT FRA BANDYSEKSJONENS ÅRSMØTE 9. JUNI 2016
De 55 årsmøtedelegatene, hvorav 43 stemme-berettigede, ble ønsket velkommen av Bandyseksjonens leder Stein Pedersen (tv) som i sin innledningstale kom inn på følgende:
• Bandyseksjonen gjennomført 12 klubbesøk denne sesongen. Gode og konstruktive forslag fra klubbene.
• Vellykket Ungdoms-OL på Gjøvik. Stor takk til FIB fra NBF.
• Gratulerte Damelandslaget med bronse fra VM i USA.
• Gledelig at det utdannes stadig flere unge dommere.
Viktig at klubbene ivaretar disse dommerne.
• Nye kunstisbaner i Solberg og på Konnerud, samt om forhåpentligvis kort tid på Ørenbanen.
Dette vil gi et løft for Buskerudbandyen.

Avslutningsvis hilste NBFs President Erik Hansen (th) til årsmøtet og kom inn på følgende:
• Takket de fremmøtte for all frivilligheten i norsk bandy.
• NIF brukte 1 MNOK/dag under OL i Sotchi på utenomidrettslige aktiviteter.
• Visse ledere i norsk idrett får millioninntekter – for de aller fleste idrettsledere er en million kroner mye penger.
• VM skiskyting ville ha 5 MNOK for «nice to have-opplegg» i Oslo sentrum,- tilsvarende budsjettet for et helt bandy-VM med 20 deltagende nasjoner.
• Har ski enerett hos NRK? Innlegg til media forberedes av NBFs President.
• Bandyen svak nedgang i medlemstall og lisenser.
• Viktigst for å styrke seksjonens økonomi er å skaffe flere medlemmer.
• NBF har bandy, innebandy og landhockey.
• NIF ønsker færre forbund,- ikke flere.
• Olympiatoppen har i møte med særforbundene trukket frem VM-bronse for damer i bandy.
• Knut Sørensen sin statistikk om bandyens størrelse nasjonalt og internasjonalt har fått aksept i NIF og andre særforbund.
• VM på ski stafett (4x10km) hvor det trengs fire utøvere kun 16 nasjoner stiller. Kombinert sprint med bare to utøvere kun 8 nasjoner med. VM bandy herrer 18-20 nasjoner.
• Grasrotandelen hos Norsk Tipping må fremmes bedre hos klubbene.
• Ros til Stabæk for mange forslag til årsmøtet. Klubbene bør ta kontakt med administrasjonen før forslag sendes inn.
• 52 av 54 særforbund medlem av Særforbundenes Fellesorganisasjon. NBFs President Erik Hansen styremedlem.
• Forbundstinget avholdes lørdag 10. september.
• Mange henviser til forbundet når noe bør gjøres. Hvem er forbundet? Det er alle oss.
• Takk til klubbene for årets innsats og for fremmøtet på Årsmøtet 2016!