Mai 2005

ERIK NORDBRENDEN NY LANDSLAGSSJEF
Erik Nordbrenden (40) tar over som ny landslagssjef i bandy. Nordbrenden spilte selv 117 A-landskamper, som er norsk rekord. Han står bokført med VM-bronse fra 1993 og en sølv i Russian Government Cup under avtroppende Saikoff/Gommerud sin ledelse. Erik Nordbrenden spilte noen år for de svenske toppklubbene Västanfors og Vänersborg før han vendte tilbake til Røa og moderklubben Ullevål som spillende trener. Bildet th: Ex.landslagsssjef Per-Erik Saikoff og Erik Nordbrenden

"VERDENS FØRSTE" BANDY/FOTBALL-CUP
FK Sparta Sarpsborg Ungdomsavdelingen og ungdomsavdelingen i Sarpsborg Bandyklubb inviterer helgen 27.-28.august til Norges, og kanskje verdens første fotball/bandyturnering. Sponsoren har gitt navnet "Postbanken Sarpsborg Cup". Smågutte-turneringen arrangeres i Sparta Amfi og på Sparta Sarpsborgs nyåpnede kunstgressbane. Det er gutter og jenter født 1991-92 fra både Sverige og Norge som inviteres i denne omgangen. Hver bandykamp spilles i 1 * 20 minutter og det spilles på ishockeybane med 6 spillere inklusiv keeper. Fotballkampene spilles med 7 spillere inklusiv keeper. Det spilles en bandyserie og en fotballserie, men man stiller selvfølgelig med det samme laget i begge seriene og vinneren er det laget med flest poeng sammenlagt.
Arrangørene legger opp til muligheter for å handle bandyutstyr og annet rimelig sportsutstyr fra G-sport og X-Bend denne helgen.
Neste sesong bygges ny ishall i Sarsborg, vis a vis Spartahallen. Da satser arrangøren på å utvide kombi-turneringen til det dobbelte, men man regner allerede i år med ca 250 gutter og jenter i fotball-og bandyutstyr.
Påmeldingsavgiften er satt til 2000 kr pr. lag. Påmeldingen dekker baneleie og dommere. Ved overtegning vil de lag som først har meldt seg på og betalt først, ha førsteretten.
Det vil bli gavepremie til alle, maks 12 spillere pr. lag. Det blir også premier til spillerne på de tre beste lagene og lagpremier. Bindende påmelding og innbetaling av påmeldingsavgiften må skje innen 1. juni 2005.
Skriftlig påmelding til: SBK v/ Cato Thalberg Mellommyr 34, 1715 Yven, Norge.
Eller til: catoth@c2i.net

Sarpsborglederen Cato Thalberg (bildet over tv) og Tor Ivar Pettersen (th)er initiativtakere.
Hvordan kom så Cato Thalberg på denne idéen?
- Jeg leste de nye visjons- og strategiplanene til forbundet. Her står det klart at bandysporten skal bli "best i klassen" for at barn og ungdom skal kunne kombinere sommer- og vinteridrett (sammen med utdanning og et sosialt liv for øvrig). Værre var det ikke med de mulighetene vi har i Sarpsborg med Spartahallen og kan lage kombi-turneringer i august/september.
Tor-Ivar Pettersen er opptatt av helheten for ungdomsidretten og legger til:
- Vi forsøker også å arrangere et ledertreff på lørdag med arbeidstittel: ”Spillerutvikling – hva er det?” Vi kunne tenke oss en representant for Norges Bandyforbund som kunne fortelle litt om hvordan dere følger opp visjonen i praktisk arbeid med å utvikle fremtidige bandyspillere. Vi håper å kunne knytte til oss representanter fra Fotballforbundet til å snakke om deres erfaringer. I tillegg ønsker vi oss to representanter fra aktiv toppidrett fra bandy- og fotballmiljøet i dag som kan fortelle om sine erfaringer.

Red. tilføyelse: Bandysporten ble organisert av fotballforbundet fra den spede starten i 1912 (første NM) til det ble dannet eget forbund i 1920. Bandyforbundet hadde et formelt samarbeide med fotballforbundet til et stykke etter 2.verdenskrig, bl.a gjennom felles meldingsblad. På 100-års jubiléet til fotballforbundet i 2002 trakk daværende president, Per Ravn Omdal, frem to forbund som hadde vært de største samarbeidspartnere over tid; bandy og bryting!
PÅL HANSSEN TILBAKE TIL BOLTIC
Les mer her: vf.se

VERDENS BESTE GIR SEG
Den internsjonale toppdommeren, Solberggutten Jørn-Ivar Pettersen gir seg som toppdommer. Merittlisten er like lang som ryktet er særdeles godt, nasjonalt som internasjonalt. Følgende eksempel taler for seg:
Den gamle dommerbasen i FIB, Curt Liedberg, var kjent for å ta seg friheter. Normalt ble det invitert et norsk dommerteam, uttatt av NBF, når Sverige spilte landskamper mot Russland eller Finland. Utenfor all etikette; brevene fra røslige Liedberg lød kort og godt:
" Sverige innbjuder med dette team Jørn-Ivar Pettersen til å dømme landskampen Sverige.........".

Les mer i Drammen Tidende: Drammen Tidende

På Årsmøtet i bandyseksjonen den 9.juni vil Jørn-Ivar Pettersen få overrakt FIBs gullmedalje for sin innsats. Det samme gjelder Bent-Ole Bakken, Solberg SK som
har dømt følgende VM: VM 1993, Hamar, VM 1997, Sverige, VM 1999, Archangelsk,
VM 2001, Uleåborg, VM 2003, Archangelsk.

VM-kamper for Jørn-Ivar Pettersen:
VM 1995, Minneapolis, USA
VM 1997, Sverige
VM 1999, Archangelsk, Russland
VM 2001, Uleåborg, Finland
VM 2003, Archangelsk, Russland
VM 2004, Västerås, Sverige
VM 2005, Kazan, Russland
7 VM dømt, hvorav 6 som hoveddommer.
Kun finske Kaj Wallén har tilsvarende merittliste i FIB-historien.

ÅRETS BRUNE I MJØNDALEN
Les her: Drammens Tidende

FRITJOFSSON SLUTTER I SOLBERG
Solberg mister sin spillende trener Richard Fritjofsson. Les mer her: Drammens Tidende

ANDREI MARJASHIN TAPT FOR SARPSBORG
I følge Sarpsborg Arbeiderblad er spillende trener Andrei Marjashin tapt for Sarpsborg BK.
I stedet kommer kazakhstaneren trolig til å spille for Øvrevoll/Hosle neste sesong.
Les mer her: Sarpsborg Arbeiderblad

To canadiere: Sarpsborg Bandyklubb har nå blitt enig med de to canadiske spillerne,
Jason Neufield (20) og Brandon Ellement (20), om at de skal spille for klubben neste sesong. Disse to spillerne er Canadas mest talentfulle. De kommer til Sarpsborg 1. september.