Mai 2011

BEATE BJØLGERUD NYGAARD - MOR OG BANDYSPILLER
Sist sesong kåret dameklubbene Beate Bjølgerud Nygaard(36) fra Stabæk til "Årets spiller".
Norges- og seriemesteren debuterte på A-landslaget i 1992 og var med på bronselaget under VM i Drammen 18 år senere.
Hun har oppnådd forbundets Bragdmerket etter et poengsystem for antall landskamper, Norges- og seriemesterskap.
Beate Bjølgerud, som hun opprinnelig het, kommer fra en ekte bandy- familie i flere generasjoner fra Stabæk IF. Selv oldefaren var en periode Præsident i Bærumsklubben. Pappa Lars var på 90-tallet leder av forbundets rinkbandyseksjon. Beate Bjølgerud Nygaard er gift med forbundets dommersjef og styremedlem Lars Nygaard. Sammen har de to små barn Alba(4) og Oliver(2).

Tenkte redaksjonen skulle lage en sak på deg til nettet og trenger noen fakta:

Når startet du i Stabæk?
- Begynte å spille bandy i Stabæk i 1985. Spilte med guttene til å begynne med inntil det ble eget pike-/damelag i Stabæk. Spilte da i en periode begge deler, og det er klart at bakgrunnen på guttelag er en av årsakene til at jeg har kunnet hevde meg.

Drev du med andre idretter?
- Spilte fotball også, - bandy om vinteren og fotball om sommeren, slik "alle" gjorde før. Etterhvert var det vel fotballen som begynte å kreve mer og mer også vinterstid og jeg måtte da gjøre et valg. For min del var det ingen tvil om at valget måtte bli å fortsette med bandy,- helt klart både morsommere og kjappere enn fotball.

Du var elev ved Norges Toppidrettsgymnas?
- Gikk siste to år av videregående på NTG-bandy. På den tiden var jeg veldig glad i å trene, og for min del var det en flott måte å kombinere trening, interesser og skole. Som eneste jente der er det klart at det også gjorde at jeg ble en bedre og tøffere bandyspiller.

Du spilte også på Gøta-Stockholm?
- Sesongen 96/97 flyttet jeg til Stockholm og spilte for Gøta. På den tiden spilte damene bare rinkbandy i Norge. Å komme til Sverige å spille 11-er bandy, som jo var den idretten jeg trodde jeg begynte med, var utrolig morsomt.

Hva med landslaget og VM rink, landslaget og VM-bandy?
- Første landskamp var i 1992, og det ble vel 3 rink-VM. Var stort når vi begynte å spille
11-er bandy internasjonalt, og høydepunktet i landslagskarrieren var nok når vi tok bronse i VM i USA i 2006. Bronse på hjemmebane i 2010 var selvfølgelig også stas, og ikke minst å bli kåret som banens beste i begge de to bronsekampene jeg har vært med på å vinne.

Hvor mange Norgesmesterskap har du?
- Har vunnet NM 6 ganger, antall sølv å bronse vet jeg ikke, - det teller jo ikke!

Hvem betydd mest for deg i bandy-karrieren?
- Det har betydd mye for meg at faren min har stilt opp så mye som han gjort, og ikke minst at han var med på å dra i gang dambandyen i Stabæk. For meg var det gøy og verdifullt å trene/spille med guttene, men jeg hadde nok helt sikkert gitt meg tidligere dersom det ikke hatt blitt eget damelag etterhvert. Jeg har vel aldri hatt noe direkte forbilde på bandybanen, men da jeg spilte på smågutt-nivå drømte jeg om å bli like god som Kjetil Jensen og Pål Østensen !

Hva med kombinasjon bandy og barn?
- Uproblematisk å kombinere bandy og barn. Med to små på 2 og 4 år, og en mann som også er "litt" engasjert, kreves det jo en del planlegging og ekstra barnevakt i løpet av sesongen. Bandy er likevel en så fin, allsidig og morsom idrett, og miljøet på damelaget til Stabæk er så bra, at jeg ikke har vurdert å gi meg enda. For min del har det gått greit å trene/spille i begynnelsen av graviditetene og det har også gått greit å komme tilbake relativt raskt. Jeg har derfor unngått lengere avbrudd og fått med meg deler av alle sesongene.

Redaksjonen ønsker lykke til videre med familen og bandy!
TIDLIGERE BANDYPRESIDENT TORE KRARUP ER DØD
Tidligere president i Norges Bandyforbund, Tore Krarup, sovnet stille inn den 19.april etter lengre tids sykdom. Tore Krarup ville ha fylt 75 år den 6.mai d.å.
Tore Krarup ble tidlig omtalt som Mr. Rinkbandy, både i presse- kretser og i bandy-Norge. Han bygde opp Hasle/Lørens damelag i rinkbandy fra begynnelsen på 80-tallet til å ta fem serie- mesterskap (1990, 91, 92, 93 og 94), seks offisielle NM-titler og Kongepokaler (1989, 90, 91, 92, 93 og 94). Hasle/Løren vant også uoff. NM i 1983. Videre vant klubben 2 verdenscupseiere på 90-tallet i konkurranse med svenske, finske og russiske topplag. I 1990 i Kristins hall på Lillehammer og 1991 i Lørenhallen. Begge World Cup-seirene endte 6-5 mot russiske Serp in Molot og ble vist på NRK-Sportsrevyen. Døtrene Mette og Hanne deltok på laget i disse årene og kona Karin var alltid på plass som lagleder og hjelper. Mette debuterte på landslaget i 1991 og er bokført med 17 landskamper og 9 mål.
Tore Krarup kom inn i Bandyforbundet i 1983 som leder av damekomiteen og arbeidet 23 år sammenhengende på forbundsplan frem til 2006. Han var forbundsstyremedlem fra 1985 og satt 5 år og 4mnd som forbundets president fra 1991-96. Kun et fåtall av presidenter i NBF´s 90-årige historie har innehatt dette vervet en så lang periode. Ved sin avgang i 1996 ble Tore Krarup tildelt forbundets Hederstegn for sin innsats, men han fortsatte i kontrollkomiteen i 10 år til frem til 2006.
Tore Krarup var svært sentral ifm med avviklingen av alle World Cup arrangementene i damebandy i Norge, både på Lillehammer, Gjøvik og i Oslo. Mesterskap, som i redigert opptaksform og som korte nyhetsinnslag, ble TV-sendt til nærmere 60 land verden over gjennom IMG-Trans World Sport og Eurosport.
Han var hovedansvarlig for tidenes første EM i rinkbandy for damer som fant sted i Lørenhallen i Oslo i 1987. Han var også i to år leder av Det Internasjonale Bandyforbundets Rink-and Ladykomite, samt styremedlem flere år.
Tore Krarup var med i arrangementskomiteen for VM i bandy i 1985 og hovedansvarlig for VM Bandy 1993 i Vikingskipet på Hamar, hvor Norge tok sine første medaljer på 28 år i VM-sammenheng. Krarup skal ha hovedæren for at mesterskapet økonomisk gikk i balanse på ca 2mill og at VM TV-messig ble en suksess med overføring av sluttspill og finaler til 22 land i Europa gjennom TV-sendinger på Eurosport. NRK direktesendte VM-finalen Sverige-Russland og bronsekampen mot Finland som Norge vant 5-3 foran 3500 tilskuere i Vikingskipet på Hamar.
Tore Krarup var president i en periode hvor Bandyforbundet var gjenstand for en omfattende omorganisering og seksjonering, med nye idretter som landhockey, rinkbandy og innebandy under sin paraply. Han var også president i en periode hvor Norges Bandyforbund hadde ansvaret for svært mange internasjonale mesterskap både for herrer og damer, samt aldersbestemte landslag.
De som jobbet tett sammen med Tore Krarup forstod fort at han bestod av "hel ved".
Han skapte trygghet og tillitt og visste å delegere ansvar for å nå målene. Med sin kloke, tålmodige og lavmælte fremtreden ble han også meget godt likt av de personene som han samarbeidet med!

Norsk bandy takker Tore Krarup for alt!

Norges Bandyforbund
TALENTLØS TALENTJAKT - FØDT TIDLIG PÅ ÅRET
Aftenposten belyser i A-magasinet nr. 18 den 6. mai betydningen av relativ aldersforskjell innen idretten og fotballen spesielt. Et faktum som svært ofte blir neglisjert av trenere og ledere i jakten på unge talenter.
Artikkelen sneier også innom velkjente temaer som betydningen av bredde, allsidighet, egentrening på løkka, overorganisert voksenmodell i for ung alder, for tidlig definert talent (fysisk) og derav tidlig ”utbrenthet”, frafall av ungdom, betydningen av mental styrke m.m.
Den tidligere A-landslagsspilleren Stig Inge Bjørneby, med etterfølgende støtte fra Nils Johan Semb og Johan Koss, taler i artikkelen Norsk Fotballakademi midt imot. Den senere Englandsproffen Bjørneby fikk som 15-åring spille tilsammen 12 minutter en uke i Gothia cup og vurderte å slutte med fotball. Fire år senere debuterte han på A-landslaget?!

A-magasinets journalist, tidligere Friggspiller Ola Henmo har skapt debatt og noen mener idretten i Norge bør vurdere å legge om aldersinndelingen og følge skoleåret (1.juli) i stedet for kalenderåret.
Siden resten av offisielle Norge forholder seg til 1.1 ville denne nye aldersinndelingen innefor idretten kanskje kunne bidra til å utjevne hvem som blir såkalte vinnere i samfunnet.

Statistisk sett er det i dag stort sett entydig at de individer som er født tidlig på året har størst mulighet til å lykkes på de fleste arenaer samfunnet kan tilby, selv om mye tyder på at de absolutt beste også kan være født sent på året. Forslaget vil selvfølgelig møte på noen motforestillinger og utfordringer innenfor både idretten og resten av samfunnet, men den nye aldersinndelingen vil trolig også bidra til lavere frafall på ungdomssiden, hvilket er en av de største utfordringene i norsk idrett idag. Noen bør i hvert fall ta utfordringen og konsekvensutrede et slikt forslag. En hovedfagsoppgave på Idretthøgskolen?

Les artikkelen her: Talentløs talenjakt

Så ökar du din chans att spela i Blågult (a-landslaget): aftonbladet.se

Idrettsprofessorns tips:

Stanna i din hemmiljö så länge så möjligt.
Utvecklas enligt dina egna förutsättningar.
Spela helst inte i en storklubb för tidigt.
Träna mycket – men framförallt varierat.
Testa gärna andra idrotter upp till 15–16 års ålder. Det gör dig mer mång­sidig och gör det lättare att behålla intresset.
”Man tränar dessutom ofta på samma saker – till exempel spelför­ståelse – oavsett sport ”, säger Tomas Peterson.
BANDYSEKSJONENS ÅRSMØTE - 9. JUNI 2011
Bandyseksjonens årsmøte avholdes på Ullevål stadion torsdag 9.juni.

Innkallingen finner du her: Innkalling til seksjonsårsmøte i bandy

Saksdokumentene finner du her: Saksdokumenter til seksjonsårsmøte i bandy

SOMMERBANDYSKOLEN PÅ HAMAR AVLYST

Hamar IL har meddelt at de desverre må avlyse sin tradisjonsrike sommerbandyskole i Vikingskipet i uke 32. Dette grunnet for få påmeldinger.

De siste års usikkerhet mht islegging i Vikingskipet, samt flere bandyhaller i vest-Sverige, har resultert i at mange ungdommer har sikret seg et sommertilbud med å vende nesen østover. Ifjor var det registrert nærmere 300 norske deltakere på ulike sommerbandyskoler i Sverige.
For kommende sesong er det imidlertid klart fra Hamar kommune sin side at det blir is i Vikingskipet fra senest 1.november til 15.mars, med noen få isfri uker innimellom. I tillegg skal fremtidige sommerbandyskoler være sikret. Det forhandles også om at fra sesongen 2012/12 skal det bli hel isflate i Vikingskipet fra 15.oktober til 15.mars pluss sommerisen. Forhandlingene har vært tidkrevende og med tanke på Vikingskipets betydning for bandy-Norge, rettes en stor takk til Hamar IL og pådriver Tor Mattsson!
AVLYST - SOMMERBANDYSKOLEN PÅ HAMAR 2011

ISTIDEN I VIKINGSKIPET SIKRET.
Hamar IL arrangerer sin tradisjonsrike sommerbandyskole i Vikingskipet i uke 32. Oppmøte søndag 7. august og hjemreise fredag 12. august.
Det plass til ca 125 deltakere i alderen 11-16 år.
Sjefsinstruktør er svenske Jon Ljungberg.
Påmeldingsfrist: 15.juni

Du finner mer info og påmeldingsdetaljer på HIL Bandys hjemmeside under denne linken: Sommerbandyskolen Hamar
VELLYKKET ”KICK-OFF” FOR LANDSLAGENE og KLUBBTRENERE LØRDAG 7.MAI.
Til tross for fravær av elitetrenere, ble det gjennomført et vellyket "kick-off" på Idrettshøgskolen lørdag 7.mai. Totalt deltok 90 personer, hvorav 56 aktive fra A-landslaget, U19 og U17 gutter og resten observatører fra øverige landslag og klubbene.
Det var bandyseksjonens styremedlem og leder av landslagskomiteen Bent Gommerud som hadde tatt initiativet til fagsamlingen som var viet barmarkstrening. Tidligere norsk forbundskaptein Per-Erik Saikoff og treningseksperten Ulf Karlsson fra Karlstad var forelesere.
Saikoff/Karlsson kom inn på betydningen av kontakttid mot underlaget/isen i skyvet på skøyter kontra løpsidretter. Videre at variasjon i den fysiske grunntreningen, både mht styrke og utholdenhet, er viktig. Rollerblades og inline skøyter trenes best på tartandekke eller i motbakker for å oppnå styrke i bena. Mht maks styrke kommer man ikke utenom vekter (ungdom/voksne).
UTDANNINGSPROGRAM FOR YNGRE LEDERE
Til høsten setter kompetanseseksjonen i Idrettsforbundet i gang med en ny runde med ”Utdanningsprogram for yngre ledere i idretten”. Dette er et studiesamarbeid de har sammen med Norges idrettshøyskole. Det er fjerde gang utdanningsprogrammet kjøres. Studiet går over fire helger (september til mars) og gir 20 studiepoeng ved avlagt eksamen.
Du finner mer om studiet her: nih.no
Tanker rundt ungdomsidretten her: idrett.no

Kandidater må søke gjennom sitt forbund. Søknadsfrist er 12. mai.
Kontaktperson: Per Vestli, mobil: 41930497 eller e-post: per.vestli@idrettsforbundet.no