Mai 2013

PER "PELLE" FOSSHAUG SKAL TRENE SOMALIA I BANDY
Tro det eller ei, men faktum er at Somalia ønsker å starte et landslag i bandy. Via den nasjonale olympiske komiteen har Somalia også søkt om medlemsskap i FIB. Hvis de i første omgang tas opp som prøvemedlem, har FIB 25 medlemsnasjoner fra samtlige verdensdeler. Dette inkluderer Australia med sine rinkbandyspillere som kom med i det internasjonale selskapet ifjor samme år som Afganistan ble tatt opp som prøvemedlem og Japan og Kirgisistan spilte sitt første VM.
Det har som kjent vært spilt bandy i Europa, Asia og Amerika svært lenge og sporten jobber for deltakelse i olympisk sammenheng. I første omngang ungdoms-OL på Lillehammer i februar 2016. Bandy var som mange husker med på det olympiske programmet under vinterlekene i Oslo i 1952.
Somalia i bandy kan gi assosiasjoner til "Jamaica bob-team", men tilfellet er at det i Borlänge bor nærmere 3000 personer fra Somalia. Kommunen i Dalarne i Sverige har totalt 15000 innbyggere og jobber sterkt for å integrere sine nye landsmenn som sist vinter etablerte et eget bandylag. TV-kjendisen og den tidligere stjernespilleren "Pelle" Fosshaug er vokst opp i Borlänge og ønsker å gi noe tilbake til sine tidligere sambygdinger.
Et svensk TV-selskap skal filme og følge Somalias utvikling på isparketten.

Les mer her: aftonbladet.se
Bandyskoler 2012/13
Ønsker du at din klubb skal stå på listen over bandyskoler, send mail til forbundet v/utviklingsjefen.
E-post: toraudun.sorensen@nif.idrett.no

KLUBBER MED BANDYSKOLE FOR BARN 2012/13:
Asker Skiklubb, Drammens Ballklubb (video), Frigg, Haslum, Konnerud, Nordre Sande, Sagene, Solberg, Ullern, Ullevål (video), Ready,

Du finner modell og faglig opplegg for bandyskoler her: nbfutvikling.no