Mars 2002

SKOLEFINALENE VANT HOSLE OG STABEKK
I "Bandyfinalen" for barneskolene møttes også Stabekk og Mjøndalen.
Stabekk skole tok imidlertid revansje for den kjente Bærumsklubben, som skriver navnet med æ, og vant til slutt 5-1 over de brunkledde. Skolefinalen lå å vippet da Mjøndalen skole reduserte til 1-2, men det ble lærer Gunnar Hjetlands elever som til slutt kunne motta pokalen og gullmedaljene fra forbundets Tomas Egge. Bronsemedaljene gikk til Smestad skole fra Oslo og på 4. plass kom Strømdal fra Skien.
I jentefinalen ble det gull til Hosle skole, som slo Kjeldås fra Sande i Vestfold 3-0.
I bronsekampen vant Osloskolen Slemdal med siffrene 3-0 over Brevik fra Telemark. For øvrig hører det med til historien at Brevik falt ut av finalen på marginalt dårligere målkvote.
Et spennende og morsomt finalearrangement på Jordal Amfi, som alltid avslutter bandysesongen, er over for denne gangen!

Fakta: Til finalespillet på Jordal Amfi fredag den 15.mars var det kvalifisert 4 jentelag og 4 gutt/mix-lag fra 5 fylker. For 10. gang siden skolebandyturneringen startet opp i 1958, ble det også arrangert finalespill for jentene. Gjennom vinterens kretsvise grunnspill deltok det tilsammen
63 lag fra 33 barneskoler, hvorav 16 jentelag.
Bildene: Ca 200 tilskuere på Jordal Amfi. Høyaktuell skolefinaledommer Lars Stian Nygaard (tv), Skeid, som også dømte herrefinalen, og verdensrekordholder i dømte fotball og bandykamper
(drøyt 19000,- ja nittentusen), Knut Stunner, Høvik.

A-LANDSLAGET I RUSSIAN GOVERNMENT CUP
Bildet: Forbundskaptein Per-Erik Saikoff(th) og assisterende landslagstrener Bent Gommerud. Den svensk-norske duoen var også ansvarlig for A-landslaget fra 1992-1997 med status bronse i VM (1993) og sølv i RG-Cup ("lille-VM") 1994.

Norges Bandyforbund tok ut følgende tropp til årets RG-Cup i Archangelsk i tiden 20.-24.mars 2002:

Kenneth Lauritzen(mv, 9), Mjøndalen, Lars Johansson(mv, deb), Stabæk, Tom Andersen(73), Mjøndalen, Bjørn Fredriksen(deb), Stabæk, Even Holst Andreassen(deb), Stabæk, John Richard Øen(66), Mjøndalen, Jan Kenneth Larsen(5), Stabæk, Pål Hanssen(62), Stabæk, Lars Bjørge Thorsen (deb), Sarpsborg, Robert Arnesen(13), Mjøndalen, Jan Fredrik Løland(deb), Ullevål, Stian Rånes(8), Solberg, Thomas Moen(32), Villa-Lidköping, Ole Blom(90), Solberg og Jørn Walther Kristiansen(deb), Mjøndalen.

Dommere: Jørn-Ivar Pettersen(hd), Solberg, Rune Harald Jahnsen, Skiold
og Egil Larsen, Snarøen.

Bildet th: Nybakt Norgesmester Tom Andersen, Mjøndalen, har oppnådd gullklokka med 75 spilte A-landskamper.

Arrangørens hjemmeside finner du her:
Russian Government Cup 2002

30 år siden "Rossia"-starten
Russian Government Cup(RG-Cup) har tradisjoner tilbake til 1972, hvor den første turneringen fant sted i Uljanovsk. En bandymetropol i Sibir, også kjent som Lenins fødeby. Det såkalte "lille-VM" fikk navn etter avisen "Rossia", som var motstykket til ishockeyens "Izvestia-turnering". Rossia, senere RG-Cup, har siden vært spilt hvert annet år mellom VM, og da alltid i Sovjet/SUS/Russland. Totalt 16 ganger, inkludert årets.
I 1974 fant turneringen sted i Archangelsk, deretter Chabarovsk(1976), Kemerovo(1978), Syktyvkar(1980) - uten norsk deltakelse grunnet den Sovjetiske invasjonen i Afganistan, Syktyvar(1982), Kemerovo(1984), Irkutsk(1986), Abakan(1988), Novosibirsk(1990), Krasnojarsk(1992), Moskva(1994), Archangelsk(1996), Nizny Novgorod(1998), Kazan(2000) og Archangelsk(2002).
Sovjet/OSS/Russland har flest seire. Dernest Sverige. Finland har ingen gull, men tok sølv i 1978 og 1990. Norge fikk bronse i Kemerova i 1984 og erobret sølv i Moskva i 1994.

Bildet: Espen Johansen (ex. forb.kapt), med 31 A-landskamper, spilte for Norge og tok bronse i "Rossia" 1984 i svært kalde Kemerovo, Sibir.
BILDER FRA FINALEUKEN

Bildet av Mjøndalens glade mestere er fotografert av: Drammens Tidende, Helle Aasand.
Øvrige bilder: NBFs redaksjon.

Øverst tv: Stabæks guttekaptein, Fabian Jacobsen, mottar pokal og gullmedalje fra landslagsansvarlig Rolf Hæhre(tv) og bandypresident Kjell Hovland Olsen.
Øverst nr 2: Fra lørdagens guttefinale mellom Stabæk og Nordre Sande. T: 215.
Øverst nr 3: Ballguttene fra Stabæk-89 er allerede dyktige bandyspillere.
Øverst nr 4: Bilutstilling på finalepyntede Plassen.
Øverst th: Edwin Engstrøm (th) representerte Mjøndalens finalespillere fra 1952 som tapte 4-3 for Stabæk og Odd Jensen(tv). I midten Leif Hole som snart kan feire 30 år som leder av Akershus Bandykrets.

Nederst fv: 4.NM-gull på rad for damene til Bergen BK.
Nederst nr 2: Mjøndalens glade bandygutter tok NM-gull og fikk gullhjelmer av Jofa.
Nederst nr 3: Juniorgull til Stabæk og laglederne Knut Hole(tv) og Lars Lefdal.
Nederst th: Finaleuken avsluttet med et flott fyrverkeri. Regi: Tom Martinussen.
MJØNDALEN VANT NM GULL I HERREKLASSEN
Grunnet mildværet ble bandyfinalen utsatt to timer på Stabekkbanen lørdag. Dette gjorde nok sitt til at kun 900 tilskuere fant veien til den nye kunstisbanen.
Mjøndalen kom best igang i den sterke medvinden og ledet fortjent 2-0 ved pause. Faktisk kunne bruntrøyene med litt hell hatt enda et par fulltreffere i i kassa etter 45 minutter.
Stabekk sjokkåpnet andre omgang og kom opp til 3-2 ledelse etter ni minutter, men så skjerpet MIF-gutta seg og var oppe i 6-3 til det gjenstod to minutter av kampen. Stabæk reduserte da til 6-4 ved Nicolay Hauger, men rett før hadde Stabæks Alexander Yamtsov pådratt seg et svært så selvforskyldt og unødig rødt kort for et stygt angrep på dommer.
Det hører også med til historien at Mjøndalen ble årets vinner av "Fair-play-pokalen" gitt av Bandydommernes Forening.
Bildet: Mjøndalens glade mestere.
Foto: Drammens Tidende, Helle Aasand

ALLE FINALER
1952: Stabæk - Mjøndalen, 4-3
1955: Stabæk - Mjøndalen, 3-1
1976: Mjøndalen - Stabæk, 4-3
1984: Mjøndalen - Stabæk, 9-5
1994: Mjøndalen - Stabæk, 0-5
1996: Stabæk - Mjøndalen, 8-0
2001: Mjøndalen - Stabæk, 1-11
2002: Stabæk - Mjøndalen, 4-6
TIDLIGERE SERIEMESTERSKAP
Seriemesterskap ble innført sesongen 1985/86. Da ser man bort ifra at Norgesmesterskapet ble avviklet som ren serie, uten NM-sluttspill, i 1956 og 1973.
Ski & Ballklubben Drafn vant serien begge disse årene.
Mjøndalens seriemesterskap: 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1983, 1985
Stabæks seriemesterskap: 1993, 1994, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002

Årets slutt tabell,- se under "resultater og tabeller".
STABÆK I ALLE ÅRETS NM-FINALER
Redaksjonen var i mai måned på besøk i Stabæk-land. Foruten at både smågutte- og guttelaget kunne observeres i full trening, kunne bandyleder Einar Forfang fortelle nettsidens utsendte at Stabæk-bandy hadde som målsetting for sesongen å nå samtlige NM-finaler!
Uansett om Forfang i Idrettsveien 16, noe skjevt ovenfor kunstisbanen, regnes som profet i eget Stabæk-land, eller i nedslagsfeltet til "Budstikka", har ihvertfall profetiene slått til (damesiden ble ikke profetert).
Altså finale for Stabæk: Old boys (interkrets), NM-senior, NM-junior, NM-gutt og NM-smågutt. Eneste usikkerhetsmoment var om Stabæk 1 eller 2 skulle nå guttefinalen. Dette ble avgjort på "Plassen" tirsdag kveld. Stabæk 1(16/17 år) slo Stabæk 2 (14-16 år) 5-3 i en jevnspilt kamp.

Slik gikk det for Stabæk
NM-gull i smågutt, gutt og junior (tildelt Aftenpostens pokal).
Interkretsmester i old boys. Sølv i herreklassen.

Finaleuken:
Torsdag 7.mars kl 2000: Gutter bronsekamp: Konnerud 2(2) - StabækII 10(3). T: 75
Dommere: Ingar F. Lae, Njård og Bjørn Olav Olsen, Strømsgodset

Fredag 8.mars kl 1800: Smågutter finale: Stabæk 10(8) - Snarøen/Helset 2(1). T: 180
Dommere: Knut Grothaug, Haslum og Håkon Hallingstad, Konnerud

Fredag 8.mars kl 2000: Old boys interkretsfinale: Stabæk 7(4) - Røa 3(2). T: 65
Dommere: Kjell-Arild Disch, Frem 31 og Pål Chr. Dahl, Ullevål

Lørdag 9.mars kl 1200: Gutter finale: StabækI 3(1) - N. Sande 0(0).
T: 215.
Banens beste: Martin Muri Stabæk
Dommere: Jørn Ivar Pettersen(hd), Solberg, Asbjørn Johansen, Solberg og Rolf Wendt Andresen, Strømsgodset
Bildet: Stabæks guttekaptein, Fabian Jacobsen, som mottar NM-pokalen og medaljene fra landslagsansvarlig Rolf Hæhre(tv) og bandypresident Kjell Hovland Olsen.

Lørdag 9.mars kl 1530: Herrefinalen: Stabæk 4(0) - Mjøndalen 6(2). T: 900
Dommere: Rune Harald Jahnsen(hd), Skiold, Egil Larsen, Snarøen og Lars Stian Nygaard, Skeid

Søndag 10.mars kl 1200: Smågutter bronsekamp: Skeid 1(0) - Ullern 4(2). T: 150
Dommere: Kjell-Arild Disch(hd), Frem 31, Andreas Bernt, Øvrevoll/Hosle og Christian Torply Olsen, Hauger

Søndag 10.mars kl 1400: Junior bronsekamp: Ullevål 7(2)- Øvrevoll/Hosle 5(2). T: 100
Dommere: Helge Stenseth(hd), Strømsgodset, Odd Majormoen, Strømsgodset og Kjell-Arild Disch, Frem 31

Søndag 10.mars kl 1700: Junior finale: Stabæk 8(4) - Solberg 1(1).
T: 255
Dommere: Bjørn Olav Olsen(hd), Strømsgodset, Andrej Shigulin,
Ullevål og Knut Grothaug, Haslum
Bildet: Stabæks Norgesmestere i juniorklassen flankert av lederne Knut Hole(tv) og Lars Lefdal.

AFTENPOSTENS POKAL TIL STABÆKs JUNIORAVDELING
Aftenposten hadde også for denne sesongen satt opp "Aftenpostens Pokal" til landets beste junioravdeling i bandy. Forrige sesong vant Øvrevoll/Hosle, og det for tredje sesong på rad. I år tydet alt på et jevnere oppgjør om den prestisje-fylte pokalen, men dette skulle fullstendig slå feil!

Bildet: Flott vær og 215 tilskuere på guttefinalen.
Stabæk ble suveren vinner av årets pokal, som Aftenpostens journalist Stein Halvorsen overrakte junioravdelingens fornøyde leder Tom Martiussen på herrefinalen lørdag.
Det var 1995 at nå avdøde journalist i Aftenposten, Brynjulf Nygård, overrakte den første pokalen til forbundet ifm 75-års jubiléet. Pokalen skulle øremerkes ungdomsbandy og kriterier ble senere utarbeidet av Aftenposten i samarbeid med forbundet. Den populære pokalen har tidligere vært delt ut på bandyfinalen til den klubb som har utvist størst bredde og topp i aldersbestemte NM-klasser. Den første pokalen i 1996 ble vunnet av Røa. Senere vinnere har vært Stabæk(97), Ullevål(98), Øvrevoll/Hosle (99,00,01) og i år for annen gang, Stabæk IF.
DAMEFINALEN: Bergen´s 4.gull
Bergen Bandyklubb erobret søndag 10.mars sitt 4. NM-gull på rad i finalemøtet mot Sagene IF i Bærum Ishall. Årets seriemester Sagene virket svært revansjelysten over to finaletap for Bergen på rad. Damene fra Bjølsen var også helt på høyde i 1.omgang som endte 4-4, men etter pause tok de rødkledde Bergensjentene gradvis over spillet, som alltid godt anført av landslagsspilleren Sigrid-Lise Nonås. Foruten kaptein Nonås og firemålsscoreren Line Merete Eriksen, trekker vi frem det unge talentet Ida Lien. Finsk-norske Sari Sjøsæter scoret 4 mål for
Sagene og var lagets beste sammen med sliteren Hege Sørlie.

Kampfakta:
NM-finale damer rinkbandy:
Bærum Ishall søndag 10.mars
Bergen 7(4) - Sagene 5(4)
Mål Bergen: Line Merete Eriksen 4, Gry J. Flaa 2, Sigrid-Lise Nonås 1
Mål Sagene: Sari Sjøsæter 4, Tina Davidsen 1
Utvisninger: Bergen 4 minutter, Sagene 8 minutter
Dommere: Øistein Rune Eriksen Torp og Lars Stian Nygaard, Skeid

NM-Bronsekamp
Bærum Ishall søndag 10.mars:
Røa 15(6) - Nordre Sande 8(2)
Utvisninger: Røa 12 minutter, Nordre Sande 10 minutter
Røas beste: Vibeke Tonning med 10 mål
Nordre Sandes beste: Hanne Teigstad med 5 mål
Dommere: Øistein Rune Eriksen, Torp og Lars Stian Nygaard, Skeid

Lørdagens semifinaler:
Sagene 12(5) - Røa 7(3)
Bergen 18(11) - Nordre Sande 4(1)

Bergens finaleseire:
1999: Bergen - Stabæk, 7-6
2000: Bergen - Sagene, 7-6
2001: Bergen - Sagene, 13-0
2002: Bergen - Sagene, 7-5
KLASSISK BANDYFINALE
Stabæk og Mjøndalen møtes i år som ifjor til dyst i årets bandyfinale. Det eneste nye er at finalen spilles på Stabekk kunstisbane i Bærum, og det på lørdag den 9.mars.
Første finalemøte mellom disse klubbene var i 1940, hvor Mjøndalen vant 2-0. Sist gang lagene møttes i NM-finalen var på Hauger kunstisbane ifjor, da Stabæk utklasset bruntrøyene med siffrene 11-1. Lørdag utkjempes det 9. finalemøtet mellom "bruntrøyene" og Bærumslaget.

Stabæk spiller lørdag sin 26. NM-finale siden finaledebuten mot Grane fra Sandvika i 1934 (tap 2-4). Bærumslaget, som var 90-årenes lag i norsk bandy, skal ut i sin 10. finale på rad og har i denne "mesterperioden" erobret hele åtte Kongepokaler. Den første Kongepokalen tok Stabæk i 1952, hvor nettopp Mjøndalen fikk unngjelde med siffrene 4-3. Tre av spillerne på Stabæk deltok da også på OL-landslaget dette året.
Med unntak av i 1995 (SSK) har Stabæk vunnet samtlige seriemesterskap siden det første i 1993,- 9 totalt.
Stabæk har alltid blitt karakterisert som et teknisk og rent-spillende lag. Bildet (tv) viser Stabæks toppscorer i rekordklassen, Pål Hanssen(29), med 100 fulltreffere så langt i sesongen.

Mjøndalen skal søndag ut i sin 24. bandyfinale. Hele 10 norske mesterskap og Kongepokaler har "bruntrøyene" erobret siden finaledebuten mot Trygg i 1930, hvor Mjøndalen vant 2-0.
Klubben tok 8 seriemesterskap i perioden 1976 til 1985 og troner fortsatt toppen på Adelskalenderen. Fair-play statistikken de senere årene viser også Mjøndalen som et fair-spillende lag.
Mjøndalens A-landslagskeeper (tv), Kenneth Lauritzen(31), kan bli en avgjørende brikke i kampen om HM Kongens Pokal på Stabekkbanen på lørdag.

Finaledommere:
Hoveddommer er Rune Harald Jahnsen(43), Skiold. Rune Harald Jahnsen (tv) er internasjonal dommer som bl.a dømte VM-finalen i Archangelsk i 1999.
Meddommere er Egil Larsen(46), Snarøen og Lars Stian Nygaard(36), Skeid. Egil Larsen har denne sesongen dømt U19 VM i Kemerovo i Sibir. Lars Stian Nygaard debuterte som internasjonal dommer i årets VM for U16 i Söderhamn.

KUN 3 SEMIFINALER
Både Stabæk og Mjøndalen avgjorde etter tre kamper. Fem semifinaler lå for langt inne. Semifinalene ble spilt som følger:
1. Søndag 24.februar: Mjøndalen 5(1) - Solberg 2(1), Mjøndalen. T: 400
1. Søndag 24.februar: Stabæk 14(9) - Sarpsborg 2(2), Stabekk. T: 150
2. Onsdag 27.februar: Solberg - Mjøndalen, 2(1)-5(3), Solbergelva. T: 150
2. Onsdag 27.februar: Sarpsborg 3(0)- Stabæk 5(3), Sarpsborg. T: 300
3. Fredag 1.mars: Mjøndalen 11(4) - 4(1) Solberg, Mjøndalen. T: 200
3. Fredag 1.mars: Stabæk 13(7) - 6(3)Sarpsborg, Stabekk. T: 90
PÅL HANSSEN 100 MÅL
Kanskje tidenes beste norske bandyspiller, Pål Hanssen, hadde så langt scoret 3 mål i det siste semifinaleoppgjøret mot Sarpsborg på Stabekkbanen fredag kveld.
I sluttminuttene er han i vanlig dynamisk og balansert stil helt alene igjennom, men blir felt stygt av Sarpsborgs målvakt. Pål Hanssen reiser seg, setter selv straffen hardt og utagbart i kassa. Pål´s 100. mål for sesongen, og ny norsk rekord er et faktum. Kampen er ikke slutt, men Pål går direkte fra straffefeltet til garderoben. For Bærums effektive ballkunstner venter bandyfinalen kommende helg!

STABEKKBANEN TILBAKE SOM FINALEARENA
Etter svensk modell har Stabæk Idrætsforening påtatt seg ansvaret som teknisk arrangør for samtlige bandyfinaler 2002. Finaleuken starter torsdag 7.mars med bronsekamp i gutteklassen og avslutter søndag 10.mars med juniorfinalen. Herrefinalen er flyttet fra den tradisjonelle søndagen til lørdag 9.mars kl 1530. Guttefinalen blir forkamp.
Det har gjennom tidene vært arrangert flere bandyfinaler på "Plassen", men årets finaler blir de første på kunstis. Bildet viser Stabæk Idrætsforening´s leder Trond Johansen (t.v) og bandyformann Einar Forfang under E-cupen i Krasnojarsk i Sibir.

STABÆK SØKER SVENSKER
Asker & Bærums Budstikke kan fortelle at Stabæk-bandy søker etter spillere i det svenske Bandymagasinet. Samtidig testes en nordmann og en russer på treningene.
Bandyleder Einar Forfang vil i følge avisen friste svensker med jobb og miljøskifte. Oppmann Erik A. Boye forteller at åtte spillere i årets stall er usikre for neste sesong. Klubben har behov for en forward og en forsvarsspiller.
En russisk forsvarsspiller og jusstudent på 28 år fra Vodnic har selv tatt kontakt med Stabæk og trener nå med klubben. A-landslagsspilleren Christian Waaler, tidligere Røa og Ullevål, hjemvendt etter et kort høstopphold i Ljusdal, trener nå også med Bærumslaget.
AMERIKANSK BANDYMESTER
Fra FIB´s presseofficer John Hedenstrøm:
"Hats off to Chris Middlebrook victorious in his 10th U.S. National Bandy Championship. Middlebrook took it upon himself to score two goals in the championship game to lead the Bandoliers over Bill Wood's Rowbike Amur Tigers 3-2 in overtime. Middlebrook scored on a corner stroke to tie the game at one in the second half and scored the game winner on a free-stroke in from the free-stroke point with 20 seconds left in overtime."