Mars 2004

UAVGJORT I SKOLEFINALENE PÅ JORDAL AMFI
Finalespillet i årets barneskoleturnering i rinkbandy fant sted på Jordal Amfi i Oslo 11. mars. Det var kvalifisert 4 jentelag og 4 gutt/mix-lag fra 4 fylker gjennom kretsvise grunnspill, hvor det tilsammen deltok 58 lag fra 35 skoler.
For 12. gang siden skolebandyturneringen startet opp i 1958, ble det også arrangert finalespill for jentene.

Både gutte og jentefinalen endte uavgjort til tross for ekstraomganger. Iht bestemmelsene måtte det derfor kåres to gullvinnere i begge klassene, dog hva er hyggeligere enn et sportslig jevnt nivå!
Gull altså i gutteklassen til Grav skole fra Akershus og Øren fra Drammen og Buskerud. Gull også til Høvik Verks jenter og Solbergjentene fra Buskerud (bildet tv).
Fint lagt til rette fra banemannskapene på Jordal og god dømming av Knut Stunner og
Lars Nygaard.

Bildet th: Øren skole
Grunnspill gutter:
Grav 5p (Akershus), Øren 4p (Buskerud), Lilleaker 3p (Oslo), Moflata 0p (Telemark).
Grunnspill jenter:
Solberg 6p(Buskerud), Høvik Verk 4p(Akershus), Lysejordet 2p (Oslo), Moflata 0p (Telemark).

Bronsekamp jenter: Lysejordet - Moflata, 3-0
Bronsekamp gutter: Lilleaker - Moflata, 7-0
Finale jenter: Høvik Verk - Solberg, 0-0 e.e.omg., to vinnere kåret.
Finale gutter: Grav - Øren, 0-0 e.e. omg., to vinnere kåret.
SKOLEFINALENE PÅ JORDAL AMFI

Finalespillet i årets barneskoleturnering i rinkbandy finner sted på Jordal Amfi i Oslo torsdag 11. mars, mellom kl 0900-1500. Det er kvalifisert 4 jentelag og 4 gutt/mix-lag fra 4 fylker gjennom kretsvise grunnspill, hvor det tilsammen deltok 58 lag fra 35 skoler.
For 12. gang siden skolebandyturneringen startet opp i 1958, arrangeres det også finalespill for jentene.

PULJENE.
Gutter: Lilleaker (Oslo), Moflata (Telemark), Grav (Akershus), Øren (Buskerud).
Jenter: Lysejordet (Oslo),Moflata (Telemark), Høvik Verk (Akershus), Solberg (Buskerud).

Bildene:
Ifjor en overraskende seier i jenteklassen. Moflata (tv) fra Skien slo Stabekk skole 1-0 i finalen.
Solberg skole var klart best på supportersiden på Jordal Amfi.
Moflata skole vant både med jentene og guttene (th) i årets lokale turnering som samlet 21 lag i Telemark.

PÅL HANSSEN FORLENGER KONTRAKTEN
Bandyspilleren Pål Hanssen(31) har forlenget kontrakten et år med Raketa fra Kazan. Laget fra Russlands tredje største by, med 1.5 millioner innbyggere, ble nr 11 av 22 i årets liga. Neste sesong fyller Kazan 1000 år og skal arrangere VM i bandy.
"BANDY´IS COMING HOME"
London 26.mars
Vodnic - Edsbyn, 10-10, (7-7)
Les mer:Bandysm.se

Edgar Malman er nå på oppdrag fra FIB på plass i London med sitt bandy-"crew" på 130 personer fra Russland, Sverige og Norge.
Fra Norge deltar dommerne Jørn-Ivar Pettersen og Rune Harald Jahnsen, fotballforbundets Kjell Borgersen som skal lede pressekonferansene og dessuten være speaker, Sverre Erling Nilsen fra Drammen Bandy og leder av Buskerud Bandykrets Kjell Nilsen.
Fredag kl 1900 er det "stroke off" for mesterlagene Vodnic fra Russland og svenske Edsbyn som møtes i en opp- visningsmatch i Streatham Ice Rink. Kanal 24 vurderer å sende hele matchen og BBC og Sky Channel har utvist interesse for TV-bilder.

33 skolekretser er invitert, foruten en rekke trenere og managere fra Premier League ned til engelsk 3.divisjon. Av inviterte VIP´s nevnes; Sven-Göran Eriksson, Tord Grip, Roman Abramovich, Howard Wilkinson, Brian Clough, George Curtis, Ken Livingstone (mayor of London), og Mrs Barabra Kassani (OL 2012).
Re-introduksjonshelgen av bandysporten i England har "kick-off" i en sportsbar på Picadilly Circus på fredag ettermiddag, hvor bandy også skal promoteres etter oppvisningskampen.
Lørdag blir det Bandy School i Alexandra Palace Ice Rink under kyndig veilledning av verdens beste bandyspillere.
Bandyambassadørene skal også forsøke å få med seg toppmatchen Arsenal-ManU på søndag. Vil du lese mer:
Kentas bandyside
SM-nyheter

Bildet: " Englands svenske landslagstrenere Sven-Gøran Ericsson (tv) og Tord Grip (th) hjelper Edgar Malman med bandyen i England. Begge stiller opp den 26.mars når Vodnic´s og Edsbyn´s stjernelag gjester London.

Edgar Malman fra Hamar IL er mannen som står bak re-introduksjonen av bandy i England. Dette i samarbeide med Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB), som ønsker flere bandynasjoner for å oppnå fullverdig medlemsskap i IOC. England kan bli bandynasjon
nr 15.
Edgar Malman har de senere årene jobbet tett på russisk bandy og i særdeleshet mot Vodnic fra Archangelsk. Med referanser fra Vikingskipet på Hamar, og i samarbeid med et London-firma på den kjøletekniske siden, har Edgar bidratt til prosjektering av en fremtidig bandyhall i Archangelsk. Prosjektet ble presentert under bandy-VM samme sted sist vinter. En slik hall ønsker man også bygget i London.

OPPRINNELSEN TIL BANDY.
Fra England, under Edward III (1042-1066, finner man kronikker som nevner ordet "bandy"; et isspill med køller. Ordet opprinner sannsynligvis fra Wales og betyr kroket kølle, derav utrykket "krokkjeppen" på norsk.
Mest sannsynlig stammer bandysporten fra hockey, som er verdens eldste lagidrett med aner drøyt 4500 år tilbake i tiden. Trolig ble de beslektede idrettene hockey, skotske shinty og den irske "hurling" også utprøvd på isen vinterstid. Likheten spesielt mellom shinty og bandy er slående.

BURY FEN.
Bury Fen (bildet th.)fra nord-øst England regnes som opphavsklubben til den moderne bandyen. Den første internasjonale bandykampen ble spilt i 1891 mellom Bury Fen og Dutch one Haarlem, samme året som National Bandy Association ble dannet i England.
Men allerede i 1875 ble den første kjente bandykampen spilt mellom to Londonklubber inne i den berømte ishallen, Crystal Palace. Bury Fen-spilleren C G Tebbutt introduserte bandyen til Sverige i 1894 og velkjente Grev Clarence von Rosen startet den første svenske klubben i Stockholm i 1895.
PÅL HANSSEN SCORET TO I INNVIELSESKAMP FOR IKEA
Verdens største møbelkjede, svenske IKEA, åpnet sist helg et nytt varehus i Kazan. Bandylaget Vetlanda fra Småland var inviteret av russiske IKEA til åpningensfesten som også inneholdt en bandymatch mot Pål Hanssens Raketa. Raketa vant 8-3 fremfor 5000 tilskuere etter å ha ledet 4-3 ved pause. Pål Hanssen scoret to mål ifølge våre kilder.
Russlands tredje største by Kazan, med ca 1.5 millioner innbyggere, ligger 80 mil øst for Moskva. I 2005 fyller den vakre byen 1000 år og skal bl.a arrangere VM i bandy.
CHRISTIAN WAALER OG HAMMARBY TAPTE SM-FINALEN
Kampresultat: Edsbyn-Hammarby, 7-6, (2-4).
T: 22753.

Hammarby økte til 2-5 rett etter pause og fikk deretter en straffe som kunne avgjort finalen. I stedet brant man straffen og Edsbyn kontret direkte og scoret et psykologisk sett meget viktig mål.
Edsbyn ledet 7-5 til det gjestod ca 6min av kampen. Da scoret Hammarby som hadde flere cornere i sluttminuttene uten å lykkes.
En morsom og velspilt SM-finale, full av målsjanser, gode målvakter og dramatikk. Christian Waaler spilte deler av kampen og kom best fra siste halvdel av 2. omgang.

Damefinalen 20.mars: AIK Stockholm slo Västerstrand, Karlstad 4-1 (1-1) foran 3174 tilskuere på Studentarnas IP i Uppsala.

Klubbtips 1: Ullevål samlet klubben (bildet th.) til avslutningsfest med SM-finalen på storskjerm. T: 129

Klubbtips 2: Edsbyn var finalister i junior-SM både i 2001 og 2002.

Før finalen
Hammarby og norske Christian Waaler er klar for årets SM-finale mot Edsbyn. Foran 6700 tilskuere på Zinkendam slo Stockholms-laget Sandviken 8-4 i den femte semifinalen, etter å ha ledet 3-2 til pause. Christian Waaler scoret 7-3 målet, men fikk mest ros for måten han tok ut Sandvikens spilleopplegger Niklas Spångberg på.
Edsbyn vant også årets eliteserie og Hammarby ble nr to.

Hammarby har etter fire forsøk aldri vunnet en SM-finale i bandy.
I 1957 tapte de sin første 2-1 for Orvar Bergmarks Örebro foran 25.937 tilskuere på Stockholm stadion. 43 år senere, i 2000 ble det tap 5-8 for Sandviken på Studentarnas i Uppsala. I 2001 tap 3-4 for Västerås og 2003 tap 4-6 for årets semifinalemotstander Sandviken. De tre siste finalene, med storbylaget Hammarby som aktør, samlet alle nærmere 22000 tilskuere på Studentarnas Idrottsplass i Uppsala, som også er årets finalearena.
Edsbyn, fra småstedet med samme navn og ny innendørsarena for bandy, innehar 4 SM-gull og 6 tapte finaler. I sin første finale i 1952 slo de Stockholmslaget Göta 1-0. I 1953 vant de 5-1 i omkampen over Nicke Bergströms Nässjö. 1955; tap 1-7 for Örebro, 1958; tap 1-3 for samme lag, 1961; tap 1-3 for Sirius fra Uppsala, 1962; seier 3-2 mot Sirius, 1963; tap 1-3 mot Broberg fra Söderhamn, 1978; seier 6-4 mot Västerås, 1982; tap 2-3 for Kalstadlaget Boltic, 1984; tap 0-2 også for Boltic.

SM-finalen spilles på Studentarnas i Uppsala søndag 21.mars med kampstart kl 1400. Finalen sendes som alltid direkte på SVT.

Les mer om Waaler og Hammarby: SM-nyheter
DN-sport

To seire hver i semi´n
Etter fire semifinaleoppgjør mellom Sandviken og Hammarby stod lagene med to seire hver. Hammarby ledet 2-0 i den siste matchen, men ved pause var stilingen 2-2. Det måtte forlenget spilletid for å avgjøre kampen som endte 3-3 etter ordinær tid. Sandvikens Andreas West besørget "sudden-målet" som betød en femte og avgjørende semifinale på Zinkendam i Stockholm tirsdag 16.mars.
Edsbyn er for første gang på 20 år klar for SM-finalen etter å ha slått ut Västerås.
Tidligere
Hammarby slo i andre semifinalekamp Sandviken 6-3 på Järnvallen. Fjorårsfinalistene har nå en seier hver. Oslo-gutten Christian Waaler scoret. Les mer i Aftonbladet.
Aftonbladet

NORDMENN I SM-FINALEN
Siste:Christian spiller SM-finalen søndag.

Christian Waaler (22) kan bli fjerde nordmann i en svensk bandyfinale dersom han entrer isparketten for Hammarby på Studentarnas i Uppsala søndag. Naprapatistudenten, latinodanseren og fotomodellen har vært litt inn og ut av laget i sin første sesong for de grønn-hvite, men fikk svært god kritikk av treneren Stefan Karlsson etter den avgjørende femte semifinalen mot Sandviken tirsdag. Røa-gutten med 23 A-landskamper har også spilt for Ullevål, Stabæk og en kort periode i svenske Ljusdal.
Mer om "Kikkan" les her: Aftonbladet

Pål Østensen (39), Stabæk, var første nordmann i en svensk finale i 1991. Pål scoret et mål for Västerås i den TV-sendte kampen, men laget tapte 2-4 for Vetlanda. Pål Østensen fikk med seg E-cup seier for Västerås, dessuten 67 A-landskamper for Norge, sølv i Russian Government Cup (1994) og VM-bronse (1993). Pål Østensen la opp på topplan etter VM i USA i 1995.
Bildet tv: Pål Østensen i velkjent driv mot Sovjet.

Pål Hanssen (31) stod for en kjempesensasjon i 1995, da Boltic slo Vetlanda 2-1 i SM-finalen i Uppsala og Stabæk-gutten scoret begge målene for Karlstad-laget. Pål skrev seg samme sesong inn i svensk bandyhistorie ved å tangere rekorden på 9 mål i en og samme toppseriematch. Den opprinnelige Frem 31-spilleren, med så langt 77 A-landskamper, fikk også med seg to E-cup og World Cup seire for Boltic før han i sin syvende sesong som profesjonell gikk til Vänersborg. Pål Hanssen, spiller nå i russiske Raketa fra Kazan, hvor VM finner sted neste år.
Bildet th: Pål Hanssen etter SM-finalen 1995.

Christer Lystad (31)kommer opprinnelig fra Sarpsborg, men har også spilt for Stabæk. Landslagsspilleren med hittil 83A er norsk mester for begge klubbene. I 1997/98 akslet han Västerås-trøya, var litt inn og ut av laget, men ble svensk mester etter at Västerås slo Sandviken 6-4 i finalen. Christer Lystad tok bronse i årets russiske mesterskap for Moskva-laget Zorki og er i skrivende stund i kvartfinalen i den russiske cupen.
ZORKI OG CHRISTER LYSTAD UTSLÅTT I RUSSISKE
CUP-MESTERSKAPET

Finale 21.mars: SKA-Neftyanik - Jenisej, 5-3 (3-2)
Bronsekamp 21.mars: Sibskana - Kuzbass, 5-10 (4-5)

Semifinale: SKA-Neftyanik (Khabarovsk) - Sibskana (Irkutsk) 7-3 (4-0)
Semifinale:Kuzbass (Kemerovo) - Jenisej (Krasnoyarsk) 3-5 (1-2)

Kvartfinaler
Zorkij (Moskva) - SKA-Neftyanik (Khabarovsk) 1-6 (1-1)
Vodnik (Arkhangelsk) - Sibskana (Irkutsk) 3-5 (0-1)
Jenisej (Krasnoyarsk) - Uralskij Trubnik (Pervouralsk) 7-3 (3-1)
Kuzbass (Kemerovo) - Rodina (Kirov) 8-1 (5-0)

I Russland arrangeres det også et prestisjefylt cupmesterskap i bandy, som best kan sammenlignes med statusen til fotballcupen i Norge og England. De innledende runder foregår i november før seriestart, men nå er det klart for kvartfinalene som alle arrangeres i bandy-metropolen Kemerova i Sibir. Det forventes storinnrykk av publikum, hvilket ikke sier lite i russisk bandy.
Christer Lystad og Zorki møter fredag SKA Neftyannik fra Chabarovsk, beliggende ca 100 mil fra Japan. Semifinaler spilles lørdag og finale søndag.
RUSSISK BRONSE TIL CHRISTER LYSTAD
Er Christer Lystad første bandyspiller i verden med medalje fra øverste divisjon i tre land?
Lystad tok gull med Sarpsborg i 1992, sølv for samme klubb i 2003, gull med Stabæk i 1996 og 1997, gull med svenske Västerås i 1998 og nå i 2004 bronse med russiske Zorki.

Første finalemøte:Vodnic-Kuzbass, 7-2,(5-1). T: 9500
Andre finalemøte: Kuzbass-Vodnic, 4-3, (2-2). T: 35000
Vodnic russiske mestere for 8.gang på ni sesonger.

Første bronsekamp:Rodina-Zorki, 1-1, (0-0). T: 11000
Andre bronsekamp: Zorki-Rodina, 6-1, (4-0). T: 10500

Sarpsborggutten Christer Lystad (31) og Zorki erobret bronsemedaljene i det russiske mesterskapet søndag foran 10500 tilskuere. Moskvalaget møtte Rodina fra Kirov i to matcher. Første kamp endte 1-1 i Kirov, men på den nye flotte hjemmebanen, med selveste Moskvas Guvernør Gromov på tribunen, ble det storseier 6-1 til Zorki.
I finalene onsdag og søndag spilte Vodnic fra Archangelsk mot Kuzbass, Kemerova.
Vodnic tok gull etter sammenlagt-seier 10-6.
Kuzbass har tidligere tre bronsemedaljer fra det russiske mesterskapet. Sibir-laget hadde,
i motsetning til Vodnic, ikke nådd finalene tidligere, noe også tilskuerantallet på 35000 vitner om i Kemerova.
Bandyinteressen er tydeligvis stor i sibir-byen for tiden. I semifinalene spilte Lystad og Zorki 6-6 hjemme mot Kuzbass og tapte 3-6 foran 26000 tilskuere i Kemerova.

Bildet: Christer Lystad i Sarpsborgtrøya etter fjorårets finaletap for Mjøndalen
JANCO TILBAKE
SM-nyheter, Martin Fransson
Om knappt ett år avgörs VM 2005 i Kazan, 80 mil öster om Moskva, rysk förbundskapten då är Vladimir Janko som i går än en gång accepterade kaptensuppdraget. Janko är känd som förbundskaptenen som aldrig förlorat ett VM till Sverige.

Årets VM-turnering var inget annat än ett fiasko för det ryska landslaget. Tredjeplatsen var långt ifrån vad Ryssland hade hoppats på och förbundskaptenen Jurij Fokin hade inget annat val än att avgå. Senast Ryssland vann en VM-turnering var i Finland 2001. Förbundskapten då var Vladimir Janko - nu är han tillbaka som bas för landslaget.

- Jag kan inte garantera seger redan i nästa världsmästerskap som går i Kazan. Vi har förstklassiga spelare men vi måste också skapa ett lag. Vi måste bli så effektiva som lag som vi var 2001 i Finland då jag tillsammans med Sergej Lomanov ledde laget till guld. Det var enligt min mening ett idealiskt lag, säger Janko till ryska Sport-Express.

Janko själv kommer att utse de ledare som ska jobba tillsammans med honom runt landslaget. Envisa rykten såger att Lomanov ligger bra till även den här gången.
FINSKE FINALEN
OLS Uleåborg - ToPv Torniå, 7-8,(2-5).T: 4037.

OLS Uleåborg, med Samuli Niskanen i spissen, møtte for femte året på rad ToPv fra Torniå i den finske bandyfinalen som ble spilt i Uleåborg lørdag 13.mars. ToPv trakk det lengste strået i en svært underholdene finale som endte 8-7 til spillerne fra Torniå. Fjorårets finske finale ble vunnet av OLS med siffrene 5-4 foran 3402 tilskuere.
NRK TEKST-TV
Bandyresultatene og tabellen finner du i år på NRK tekst-TV side 273.
SPILLEBERETTIGELSE I SLUTTSPILL
Forbundet minner om Kampreglementet § 30, pkt 5 som omhandler spilleberettigelse i sluttspill alle klasser:
" Spilleren må ha spilt minst 1/3 av seriekampene(NM-kampene) for å kunne delta i NM-sluttspill og kvalikkamper, men i særskilte tilfeller kan NBF gi dispensasjon (sykdom, militærtjeneste og opprykk innen egen klubb). Sluttspill defineres som kvalikkamper for opp- og nedrykk og NM-sluttspill".
Det presiseres at det må søkes på forhånd.