Mars 2006

TIDLIGERE ULLEVÅLSPILLER DØDE I ULYKKE PÅ MALLORCA

Fra Ullevål´s hjemmeside.
Tidligere Ullevålspiller Markku Huhtanen(30) ble drept i en trafikkulykke på Mallorca natt til mandag. Markku spilte for Ullevåls A-lag sesongen 1999-2000. Grunnet skader spilte han kun 15 seriekamper for Ullevål, men ble allikevel klubbens toppscorer med sine 33 mål. Etter sitt opphold i Norge reiste Markku hjem til Finland hvor han spilte for Narukerä.
De siste to sesongene spilte han i svenske Ljusdal B.K.

Ullevål IL kondolerer famile og venner.

Aftonbladet om ulykken: Aftonbladet

Amerikansk kvinne kjørte bilen: Aftonbladet

SOLBERG VANT BEGGE SKOLETURNERINGENE
Finalespillet i årets barneskoleturnering ble arrangert på Jordal Amfi i Oslo fredag 10. mars. Det var 18. året på rad finalespillet fant sted på velkjente Jordal Amfi. Igjen med velkjente Knut Stunner, Høvik og Lars Stian Nygaard, Skeid som finaledommere.
I det kretsvise grunnspillet deltok det tilsammen 70 lag fra 39 skoler. Totalt 56 gutter/mix og 16 jentelag. Mix betyr at jenter kan stille på guttelaget.

Jenteklassen
Jentelagene spilte dobbelt serie med 3 lag. Moflata fra Skien/Telemark tapte alle sine kamper, men Solberg skole fra Buskerud og Vinderen fra Oslo kom likt i poeng (6p). Lagene hadde innbyrdes en seier hver og lik målforskjell(2-2). Solberg hadde imidlertid scoret flest mål i et av de innbyrdes oppgjørene(2-1) og kunne innkassere gullet på jentesiden,- akkurat slik som ifjor og i forfjor, riktignok i 2004 delt gull med Høvik Verk.

Gutt/mix-klassen
I klasse gutt/mix spilte Vestsiden fra Porsgrunn/Telemark bronsekamp mot Lysejordet. Oslo-laget ble for sterke og vant til slutt 13-0.
Finalen mellom puljevinner Solberg og Jar skole fra Bærum/Akershus ble riktig en "rysare". Jar tok tidlig ledelsen 1-0. Kort tid etter sjokkerte Jar-gutta de mange Solbergsupporterne med enda en praktscoring. Solberglaget gav imidlertid aldri opp og en meget god Henning Thommesen sørget betimelig for to flotte scoringer før tiden rant ut.
Ekstraomgangen ble stoppet etter drøyt 1 minutt og 28 sekunders spill. Da avgjorde Solbergs eminente spiller Henning Thommesen årets skolefinale for gutt/mix-klassen og jubelen stod i taket på Jordal Amfi.

GRUNNSPILLPULJE GUTTER:
Solberg skole, Buskerud: 19-4, 5p
Jar skole, Akershus: 17-8, 4p
Lysejordet skole, Oslo: 18-4, 3p
Vestsiden skole, Telemark: 0-27, 0p
Bronsekamp: Lysejordet - Vestsiden, 13-0
Finalekamp: Solberg - Jar, 3-2 på "sudden death", 2-2

Solbergs mesterlag gutt/mix: Ole Tobias Fevang, Zarif Shapasand, Christian Lien,
Lars Erik Larsen, Stian Brandt, Stian Hole Johnsen, Sondre Fjeldseth, Henning Thommesen, Aleksander Larsen og Tommy Solberg. Lagleder Jan Ole Larsen.

NM-PULJE JENTER:
Solberg skole, Buskerud: 15-2, 6p
Vinderen skole, Oslo: 27-2, 6p
Moflata skole, Telemark: 0-38, 0p

Solbergs mesterlag jenter: Malin Pettersen, Karianne Vilde Wølner, Silje Bakke Støen, Helene Granum, Elina Gundersen, Inga Halvorsdottir, Martine Enger, Ane Solem Knutsen, Nora Sandberg, Oda Guldbrandsen, Hanna Hoset, Julia Shaugnessy, Andrea Palmberg, Caroline Bakken, Heidi Haugvaldstad, Eline Larsen, Synne Hole Bråthen og Camilla Lund. Lagledere: Jørn Ivar Pettersen, Odd Støen, Geir Guldbrandsen og Espen Palmberg.

Bildene: Jublende gull til Solberg skole i både jente og gutteklassen.
FINALESPILL BARNESKOLETURNERING 2006

Finalespillet i årets barneskoleturnering arrangeres på Jordal Amfi i Oslo fredag 10. mars mellom kl 0900-1430. Det er 18. året på rad finalespillet finner sted på velkjente Jordal Amfi. I løpet av vinteren har 3 jentelag og 4 gutt/mix-lag kvalifisert seg gjennom kretsvise grunnspill, hvor det deltok tilsammen 70 lag fra 39 skoler. Totalt 56 gutter/mix og 16 jentelag, noe som er en klar økning fra ifjor. Følgende fylker har vært representert med lag; Akershus, Buskerud, Vestfold, Oslo og Telemark.
For 14. gang siden skolebandyturneringen startet opp i 1958, arrangeres det også finalespill for jentene.

FINALELAG GUTTER/MIX (jenter kan delta på guttelag):
Lysejordet skole, Oslo, Vestsiden skole, Telemark, Jar skole, Akershus, Solberg skole, Buskerud.

FINALELAG JENTER:
Vinderen skole, Oslo, Solberg skole, Buskerud, Moflata skole, Telemark.

Bilder fra skolefinalene i 2005 finner dere her: Skolefinaler 2005

Bilder fra skolefinalene i 2004 finner dere her: Skolefinaler 2004

Bilder fra skolefinalene i 2003 finner dere her: Skolefinaler 2003

Bildet øverst: Lysejordet skole vant klasse gutter/mix i Oslo 2006.
EDSBY´N VANT SM-FINALEN IGJEN

Mars 2004: SM-finalen i 2004 mellom Edsby´n og Hammarby huskes som en av tidenes beste bandytrillere. Grønnkledde Hammarby ledet 5-2, men et stykke ut i andre omgang brant Bajen en straffe. Edsby´n kontret umiddelbart og scoret et psykologisk meget viktig mål. By´n vant til slutt 7-6. En ny æra var innledet for laget med egen bandyhall som også snappet SM-gullet i 2005.
Mars 2006: Årets finale på Studentarnas i Uppsala ble aldri velspilt i den sterke vinden. Omdiskuterte annuleringer av to nettkjenninger for Hammarby preget også kampen. Det samme gjorde en "striker" og de mange bengallys som ble kastet ut på banen fra Bajens tilhengere. Noen få supportere som ødelegger bandyfesten for drøyt 23000 andre tilskuere.
Utilstrekkelig filming: Normalt er SVT gode til å filme bandy, men denne gangen var kameraføringen flere ganger utilstrekkelig. Dette både ved godkjente og annulerte scoringer. Den orange ballen i det sterke sollyset var til tider vanskelig å følge gjennom TV-ruta. Hvorfor ikke ved en slik PR-mulighet benytte den mørke røde ballfargen som er testet av TV-produsere og godkjent av FIB??
Bandy kan bli en TV-sport, også for et bredere lag av befolkningen, men det krever at man utnytter de tekniske mulighetene som faktisk finnes.

Les her Expressen om finalefesten: expressen.se

Les her om sterke Edsby´n: Aftonbladet - Sport

Les her om Hammarby´s to annulerte mål: Aftonbladet - Sport

Svenska Bandyförbundet om alle SM-finalene: bandym.se

Bildet th: Det holdt ikke for Hammarby i denne SM-finalen heller, men den norske landslagsspilleren Christian Waaler spilte en sentral rolle i sin andre SM-finale for Stockholmslaget.
STOR SKØYTEINTERESSE I BERGEN
Fra en kunstisforkjemper i Bergens-området, Atle Bergseth
- Det har i år vært helt eventyrlig på Vestlandet. Vi har hatt kulde i tre uker. Kunstisanlegget på Slåtthaug har gått så det suser, men det har nå avsluttet sesongen. Imidlertid er det trygg is på mange vann. Får vi til Slåtthauganlegget (red. tilføyer; tak over isflaten) med stor bandybane blir det bandyfeber igjen i byen. Det har det faktisk vært en gang på 50-tallet. Brann hadde eget bandylag!
Vi har også stor tro på kombinerte anlegg vest for Bergen og på Voss i tillegg til det her hos oss i Nordhordaland. Hans Dankertsen er skøytetrener i Fana. Han er med i arbeidsgruppa for Slåtthauganalegget og mener som meg at det er svært viktig at skøyteidrettene arbeider nært sammen for å få til skøytehallen.

Rekord på "folkehelseanlegget" på Slåtthaug
Skøyteforbundets hjemmesider; 2006-03-16
- Skøyter er også en nasjonalidrett når folk vil bevege seg, og skøyteidrettene må stå sammen og få frem sitt unike produkt. Bergen og Hordaland kommer til å bli et kraftsentrum i årene som kommer, sier Hans Dankertsen i Fana IL etter at brukerstatistikken for kunstisbanen på Slåtthaug i vinter nå er klar. Det er registrert hele 177.883 brukertimer, hvorav 42.040 fra skoler og barnehager. 574 skoleklasser har besøkt banen.

Bildet: Bergen bandyklubb NM-vinner damer 2006.
VIKTIG KUNSTISMØTE PÅ HØVIK 27.MARS
Høvik IF har konkrete planer om bygging av et "Vedlikeholdsanlegg for naturis/kunstis". Prosjektet representerer en nytenkning som gjør at kunstis er gjennomførbart økonomisk og driftsmessig, samtidig som det ivaretar nødvendig krav til isstabilitet og iskvalitet. Pilotprosjektet er kostnadsberegnet til under det halve av et tradisjonelt kunstisanlegg for bandy. Samtidig kan det i ettertid utbygges som et fullverdig anlegg som også har kapasitet til den energimessig krevende "innfrysningen" i normalt milde oktober og november måned. Prosjektet er forhåndsgodkjent av departementet for tildeling av spillemidler.

Høvik IF vil gjerne få dele med bandyfolket sine erfaringer og kunnskap om det fremtidig vedlikeholdsanlegget som nå på det nærmeste er ferdig prosjektert.
I den anledning ønsker klubben å invitere alle som måtte ha interesse av det til et informasjonsmøte;
mandag 27.03.06 kl. 20.00 i klubbhuset på Høvikbanen.

Det bes om snarlig påmelding til Geir Andersen som er anleggsansvarlig (mob. 92697671).

POSITIVT ANLEGGSSEMINAR PÅ MARIENLYST
Forbundet arrangerte torsdag 2.mars et mini-anleggsseminar for bandyklubbene
på Skioldhuset på Marienlyst i Drammen. Det møtte 19 personer fra følgende:
Akershus Bandykrets, Telemark Bandykrets/Skien BK, Drammen Kommune,
Solberg, Haslum, Skeid, Røa, Høvik, Strømsgodset og Nordre Sande.
Målsettingen med seminaret var "Hver klubb sin anleggs-komite/ansvarlige".
Ottar Eide fra Kultur- og Kirkedepartementet-Idrettsavdelingen tok for seg spillemiddelordningen. Han trakk også frem betydningen av samarbeidet som
bandy- og skøyteforbundet har inngått på anleggssiden.
Samarbeidsparter på rådgiversiden, Norconsult v/Vidar Havellen presenterte det nye kalkyleverktøyet for ulike kunstisbaner til bandy. Han tok videre for seg de økonomiske mulighetene som ligger i varmepumpedrift.
Geir Andersen, Høvik, orienterte kort om vedlikeholdsanlegget som er under planlegging på Høvikbanen. Et spennende prosjekt. (brosjyrer kan fås fra forbundskontoret).
Seminaret vil senere bli fulgt opp av et felles anleggsseminar med skøyteforbundet.

NIKOLAY HAUGER BLE ÅRETS SPILLER

Etter forslag fra Stabæk IF, innførte Bandyseksjonen sesongen 96/97 kåring av årets spiller i norsk bandy. Prisen, fra utstyrsleverandøren
LETA AS, gikk første året til Røas Andreij Timousjev. 97/98 til Stabæks Aleksander Yamtsov, tredje og fjerde år til Stabæks Evgenij Opytov. 00/01 til Mjøndalens Robert Arnesen, 01/02 til Stabæks Pål Hanssen, 02/03 til Sarpsborgs Christer Lystad, 03/04 og 04/05 til Jonas Petterson, Mjøndalen IF.
Gullkøllen på sokkel for årets sesong ble delt ut på Bandyfinalen til Nikolay Hauger, Stabæk (bildet).

Kriteriene er som følger:
- Kåringen omfatter kun spillere, norske som utenlandske, i norsk eliteserie 05/06.
- Hver eliteklubb kan nominere 3 spillere som gis henholdsvis 5-, 3- og 1 poeng.
- Det er tillatt å nominere spillere fra egen klubb.
- Ved poenglikhet avgjøres ved den som har fått flest 5 poengere etc.
- Poengsettingen skal være på bakgrunn av prestasjoner gjennom sesongens eliteseriespill.

SLIK GIKK AVSTEMNINGEN FOR 2005/06:
Nikolay Hauger, Stabæk 17p, Sergej Goussev, Stabæk 13p, Nicolai Salin, Ready 10p,
Robert Arnesen, Mjøndalen 6p, Morten Eriksen, Mjøndalen 5p, Mats Eriksson, Drammen 5p, Magnus Fransson, Ullevål 5p, Jan Fr. Løland, Ullevål 4p, Jonas Pettersson, Mjøndalen 3p.
1p: Thomas Holmen-Jensen, Stabæk, Stian Holmen-Jensen, Stabæk, Eric Forsberg, Ready, Richard Wallin, Sarpsborg.
STABÆK VANT 4 NM-FINALER

Stabæk tok nesten alt gullet med seg hjem fra finaleuka i Drammen. Bærumsklubben ble Norgesmester i seniorklassen, juniorklassen, gutteklassen og smågutteklassen. I tillegg vant klubben interkretsfinalen i old boys. Stabækdamene var nære, men klarte ikke å overliste Bergen som vant 7-6 på "sudden death" i NM-finalen. Et plaster på såret er imidlertid Stabækdamenes seriemesterskap. Finalen i den nystartede Veteran 50+ spilles mellom Ullevål og Sagene i uke 10.

Herrefinalen ble en tett kamp foran 900 tilskuere i flott vintervær med meget gode spilleforhold på Marienlyst i Drammen. 3-3 til pause var beskrivende for matchen så langt. Flere såkalte 100%-sjanser på begge lag burde gitt enda flere mål, men dyktige målvakter holdt stand.
Utover i andre omgang virket Stabækspillerne mer positivt aggressive i spillet. Forsvaret rensket ballen unna i de farlige sonene og defensiven for øvrig virket solid.
Stabæk kunne til slutt motta klubbens 15. Kongepokal i bandy.
I innbyrdes finaleoppgjør leder nå Stabæk med 6 NM-seire mot Mjøndalens 5.

SPORT FOR ALLE
Gå inn på Sport for Alle. Her finner du mange flotter bilder, statistikk og resultater fra finaleuka utarbeidet av Asbjørn Nordem Karlberg og Haakon Hallingstad (foto).

Sport for Alle

STABÆK OG MJØNDALEN TIL BANDYFINALEN

Stabæk IF spiller lørdag 4. mars sin 28. NM-finale siden finaledebuten mot Grane fra Sandvika i 1934 (tap 2-4). Bærumslaget, som var 90-årenes lag i norsk bandy, har 14 NM-seire. Den første Kongepokalen tok Stabæk i 1952, hvor nettopp Mjøndalen fikk unngjelde med siffrene 4-3. Tre av spillerne på Stabæk deltok da også på OL-landslaget dette året.
Mjøndalen spiller sin 27. NM-finale. "Bruntrøyene" har også 14 NM-seire, men ligger foran Bærumslaget i antall seriemesterskap med 11 mot 10. Mjøndalen og Stabæk har møtt hverandre i 10 NM-finaler og lagene har 5 seire hver.

Bildet: Odd Jensen, Stabæk(tv) var med å slå Mjøndalen og den lynraske venstre vingen Edwin Engstrøm(th) 4-3 i NM-finalen 1952. I midten tidligere internasjonal VM-dommer og leder av Akershus Bandykrets på 30. året, Leif Hole.
STABÆK I ALLE ÅRETS NM-FINALER

Stabæk gjentar prestasjonen fra 2002.
Samtlige lag skal spille NM-finaler:
NM-senior, NM-damer, NM-junior (slo Solberg 6-3),
NM-gutt og NM-smågutt.
Stabæk er også i Interkretsfinalen old boys etter å ha vunnet grunnserien, men spiller ikke finale i den nystartede Veteran 50+. Her er Ullevål og Ready finaleaktører.

Stabæk er også årets seriemester i følgende klasser:
Elite herrer, damer og junior.
Småguttelaget vant i tillegg sin grunnspillpulje i NM.

Redaksjonen gratulerer!

KVALIKKAMPENE OPPRYKK/NEDRYKK

Kvalik elite 2006/07: Kvalikkampene for de to siste plassene i neste sesongs eliteserie endte med at Ready og Øvrevoll/Hosle beholder plassen i elite. Høvik og Snarøen må spille i 1.divisjon også neste sesong.

Kvalik 1.divisjon: Skeid og Hauger rykker opp i 1.divisjon, mens Ullern og Mjøndalen 2 rykker ned i 2.divisjon.

Kvalik 2.divisjon: Drammen 2 rykker opp og Frem 31 beholder plassen i 2.divisjon. Njård rykker ned i 3.divisjon og Ullevål 2 må også neste sesong spille i 3.divisjon.