Mars 2013

BANDYSPILLER SCORET TO MOT MANCHESTER CITY
17-åringen Alexander Johnsen fra Solberg og Strømsgodset kombinerer bandy og fotball, slik hans far Odd Johnsen med stort hell gjorde på 80- og 90-tallet. Alexander Johnsen var sammen med fotball- og bandyspilleren Aleksander Christensson fra Ullern Norges to beste spillere i VM for U17 gutter i Krasnojarsk i Sibir for en måned siden. Angrepsduoen besørget alle Norges fire VM-mål.
Alexander Johnsen var nylig med "Godset" U19 til Manchester, hvor drammenserne møtte "proffene" fra storklubben City. Hjemmelaget ledet 2-0, men kampen endte 2-2 etter to mål av bandyspilleren Alexander Johnsen.
Tydeligvis har noen vintermåneder med bandy bidratt til en fysisk sterkere og skadefri fotballspiller Alexander Johnsen som i fjor sommer og høst var sterkt plaget med lyskeskader.
Se fakta her: godset.no
DIDRIK LAND TOK SITT ANDRE SM-GULL FOR P20 VÄNERSBORG
IFK Vänersborg vant det svenske mesterskapet for P20 gutter for andre året på rad i nye Friends Arena lørdag 16.mars. Venstrehalfen Didrik Land, opprinnelig fra Stabæk, har nå to SM-gull og et SM-sølv for IFK. Didrik debuterte med A-landskamper under årets VM, hvor innledningskampen ble spilt på Frogner stadion i Oslo.

Fra SBF hjemmesider her: idrottline.se
Se fra fjorårets P20-finale her: Arkiv mars 2012

SM-FINALEN: 471000 TV-SEERE i SNITT
Årets herrfinal i bandy sågs i genomsnitt av 471 000 TV-tittare och toppsiffran i TV4 var
570 000 när Hammarby säkrade guldet i Friends Arena söndag 17 mars.
Stoff fra SBF sine hjemmesider og høydepunkter fra TV4 her: idrottline.se
NY REKORD - 38474 TILSKUERE PÅ SM-FINALEN
Bilder fra SM-finalen: idrottline.se
Hammarby vant: idrottline.se

FORVENTET 35000 TILSKUERE PÅ SM-FINALEN
Søndag spilles den tradisjonsrike SM-finalen. Arrangementet har flyttet innendørs til nye Friends Arena i Stockholm. Publikumsrekorden på drøyt 28800 skal slås når Hammarby IF og Sandviken AIK braker sammen søndag kl 1530.
Følg kampen direkte på TV4.

Les fra Møre Si Nettutgåve her: mre.no
Les fra Fædrelandsvennen her: fvn.no
FRa Svenska Bandyförbundets offisielle nettsider her: idrottline.se
GRATULERER ODD JOHNSEN
Fotball og bandyspilleren Odd Johnsen fyller 50 år idag 19.mars. Odd var kanskje den siste idrettsutøveren i Norge som kombinerte fotball og bandy på elitenivå i begge de beslektede idrettene. For Åssiden-gutten var dette både naturlig og en selvfølge helt fra de kvikke barnsben av. Han underholdt publikum med en rekke kamper for både Solberg og Mjøndalen i bandy med noen få års unntak, hvor Odd spilte profesjonell fotball i Brann.
I fotball fikk han på toppnivå først utfolde seg i Mjøndalen under blant andre Ivar Hoff sin strenge ledelse. Trass sine prinsipper i strid med den innbarkede MIF-kulturen, skjønte "Messias" tidlig at han måtte slippe Odd ut på isparketten vinterstid. Det hører med til historien at den kjente Lillestrømlingen senere ble en av de ivrigste tilskuerne på bandybanen i Mjøndalen.
Odd spilte de seneste årene for Strømsgodset og førte klubben helt til topps i norsk fotball.
Dette kan du lese mer om her: godset.no

Odd Johnsen er bokført med 31 A-landskamper i bandy. Han debuterte i 1982, samme året som talentet spilte VM for juniorer i Grenland. Ikke minst i 3-6-kampen mot Sovjet gjorde han seg særdeles godt bemerket. Imidlertid husker vi aller best Odd fra gutte-VM i Helsingfors i 1979. Norge tok overraskende bronse etter 5-5 mot selveste Sovjet.
En særdeles teknisk, skuddfarlig og lyshåret krølltopp fra Åssiden og Solberg scoret fire mål i denne avgjørende VM-kampen. Odd glemmer det heller aldri. Det gav han klart uttrykk for langt inne i Sibir i vinter som lagleder for Norge U17, hvor sønnen Alexander gjorde seg godt bemerket på VM-laget.
Gratulerer med 50-års dagen Odd og takk for noen fantastiske opplevelser med deg som bandykunstner!

Redaksjonen
BANDYEN TILBAKE I TELEMARK
Onsdag 13.mars ble det for første gang på mange år arrangert en bandyturnering i Grenland. Skien Isstadion var arena for "Interkrets 2013" – en lavterskelturnering for godt voksne bandylag fra Telemark og Vestfold.
Klubbene fra Grenland som deltok var; Skien Bandyklubb, Pors RBK, Skagerak Energi BIL og fra Vestfold deltok Larvik Bandyklubb.
Telemarksavisen Varden slo stort opp om bandysportens "gjenfødelse" i en forhåndsomtale og med reportasje fra selve turneringen som Skien BK vant. Østlandssendingen omtalte også turneringen i radioen på morgenen turneringsdagen.

Bandyen forsvant fra seriekartet til NBF med Skien Bandyklubb som siste klubb i 2005, imidlertid har det helt fram til disse dager foregått en del uorganisert bandy på Skien Isstadion og på en rekke naturisbaner i Grenlandsområdet. Telemark Bandykrets ble dannet allerede i 1936.
Både Fram Larvik og Larvik Turn hadde bandylag i seriespill før 2. verdenskrig, noe som også var tilfelle i Holmestrand, Horten, Tønsberg og Sandefjord. Imidlertid forsvant bandyen i Larvik på 50-tallet, men de siste 15 årene har en kameratgjeng på 15 kamerater trent hver onsdag vinteren igjennom på Skien Isstadion.

Les mer fra forbundets Utviklingsavdeling her: nbfutvikling.no

FRAM-LARVIK TENKER NÅ UTENDØRS KUNSTIS
Et anlegg med 400-meters skøytebane og heldekkende isflate på vinterstid, som blir til kunstgress- og friidrettsbane de andre årstidene. Det er forslaget Frams skøytegruppe legger frem på årsmøtet i hovedforeningen om en snau måned.
- En 400-metersbane med hel isflate gjør at vi også kan benytte anlegget til bandy, curling og kunstløp, sier skøytegruppas leder Terje Wasvik.
Fram har tidligere hatt planer om en skøytehall, men ser nå ut til å gå for en utendørs kunstisbane til en langt lavere kostnad.
Les mer her: op.no

IDRETTSREGISTRERINGEN 2012 - 5117 MEDL. I BANDY
Gå inn og les tallene for din klubb her: idrettsregistreringen 2012

De totale tallene for NBF finner du her: bandyforbundet.no
HEMINGS SISTE REISEBREV FRA STORKLUBBEN JENISEJ
Redaksjonen publiserer reisebrev nr. 3 og nr. 4 fra den unge målvakten Heming Hveding Langmo som pakket ned keeper-skinna i oktober og reiste til Sibir for å utvikle seg i en av verdens beste bandyklubber.

Reisebrev av 14.februar 2013:
Nå blir dagene lysere her i Sibir, og det ser ut som om den verste kulden har gitt seg. Vi har hatt en rolig periode etter at klubben arrangerte U17-VM i begynnelsen av måneden. Da den norske troppen kom hit, fikk jeg raskt en plass som løpegutt for lagledelsen. Det var hyggelig å kunne være til hjelp. Det ble et flott arrangement, fra skikkelig åpningsshow med dansere og akrobater, til spennende kamper med entusiastisk publikum. Under Norges siste kamp mot Sverige var det over 3000 tilskuere, og de fleste heiet aktivt på Norge. De 16 norske foreldrene dro i gang "HEIA NORGE!" - og to tusen russere stemte i. Det var vanvittig!
I finalen var det over 6000 tilskuere, langt flere enn på VM-finalen for herrer i Sverige.
Enda flere tilskuere, 8500, var det på gårsdagens superligakamp der Jenisej møtte erkerivalen Dynamo Moskva. Som vanlig var det tv-overføring og stort oppbud av politi.
Det var spenning i kampen frem til pause på stillingen 3-3. I andre omgang rykket Jenisej fra og vant til slutt hele 10-4. Stor stemning da også!
Det var også stor stas da våre landslagsspillere kom hjem med gull fra VM i Sverige. De seks spillerne og treneren ble hyllet med fyrverkeri på trening, med alle spillerne til stede!

For noen dager siden kom jeg i snakk med en av de ansatte på banen. Han tegnet en sirkel på en blokk og skrev noe på russisk som jeg ikke klarte å tyde. Så pekte han på toppen og bunnen av sirkelen, og sa et eller annet rart som begynte på A. Jeg tenkte på sol eller bandyball, men etter en stund skjønte jeg at han snakket om Amundsen og polferdene. Det er hva han forbinder med Norge!
Det har nok ikke vært så mange nordmenn før oss i Krasnojarsk. Med unntak for noen bandyspillere og reisende med den transsibirske jernbanen, er ikke dette et sted man reiser til. Men nå har vi skjønt at Fridtjof Nansen var her allerede for 100 år siden, i 1913. Da seilte han på elven Jenisej, skrev boken "Gjennom Sibir", og fikk i gang en handelsrute ned elven og rundt Kola, til norskekysten.
På treningene er det fortsatt fult trøkk. Vi har en rekke internkamper, både på A-laget,
A-lag mot U23, og på U23. Selv i disse uformelle kampene viser spillerne langt mer guts og vinnervilje enn i Norge. Vi keepere blir stadig satt som utespillere på treninger, selvfølgelig i fullt keeperutstyr. Da er det tungt å henge med! I tillegg til at vi skal ha topp skøyteferdigheter, er trenerne opptatt av at vi må være myke og grasiøse. Det trener vi mye på, og det har vært en stor utfordring!

Hilsen Heming

Reisebrev av 19.mars 2013:
Nå er Sibir-eventyret mitt snart over, og vi er på vei hjem. Selv om jeg har gledet meg lenge til å kommer hjem, har det vært overraskende trist å reise fra alle vennene jeg har fått i klubben. Det har vært en utrolig lærerik sesong. Jeg har fått tilbakemelding om at jeg har utviklet meg rent sportslig, og det er selvfølgelig hyggelig. Det har også vært spennende å få innblikk i en annen kultur. Jeg har for eksempel sett feiring av helligdager vi ikke har i Norge. På veterandagen feires i prinsippet alle menn litt ekstra, og 8. mars er en stor dag her. Da er det fridag, og "alle" kvinner får kort, blomster og gjerne hjelp i huset fra mennene sine! I klubben feiret de også årets først vårdag, 1. mars.
Jeg er overrasket over hvordan man dyrker profiler og gode prestasjoner innen idrett og kultur. Å være idrettsutøver på høyere nivå gir stor prestisje. Jeg har brukt landslagsjakken min her borte, og den har skaffet meg mye oppmerksomhet. En dag jeg var i butikken, ble jeg stoppet av en godt voksen mann som pekte på jakken og sa "NÅÅÅR-GE?".
Han smilte og trakk frem en vimpel fra lommen og gav til meg. Den var fra bandylaget Kuzbass, en av Jenisejs konkurrenter.
Bandymessig er mye forskjellig fra hjemme. Det virker som om de har en mye mer målrettet trening fra langt nede i årgangene. Jeg har sett de yngste lagene trene, og allerede da blir keeperne skilt ut og trent av klubbens tidligere keeperhelt, nå keepertrener for A-laget. Allerede nå er landslagstroppen for 99-årgangen under utvelgelse! De eldre landslagene har flere ukessamlinger i løpet av sesongen.
Jenisejs A-lag er et rent profesjonelt lag som trener hver dag, selv på dager hvor det er kamp om kvelden. De følges opp av klubbens lege og annet helsepersonell og har et svært bevisst forholdt til kosthold og trening.
Det har vært en stor opplevelse å ta del i miljøet i en av verdens beste bandyklubber.
Det er klart at det er ekstra motiverende at det kan komme borti 10 000 tilskuere på hjemmekampene. Spillerne er svært målbevisste, gir alt både på trening og i kamp, og vinnerviljen er stor. Selv har jeg fått et treningsprogram og blitt vist øvelser som jeg aldri har vært borti før. Det har gjort meg til en bedre bandykeeper. Jeg har blant annet blitt langt mer smidig. Nå blir utfordringen fremover å opprettholde formen til kommende sesong, og klare å utvikle meg videre. Jeg håper å kunne holde kontakten med klubben og alle de engasjerte og hyggelige bandyvennene!

Hilsen Heming

Du finner Hemings reisebrev nr. 1 og 2 her: Arkiv desember 2012

Bildet midt: Heming avbildet på posteren som en av fire keepere på rekruttlaget til Jenisej.
HIFK SLO NARUKERÄ FORAN 1914 TILSKUERE
IFK Helsingfors tok denne sesongen sitt 17. mästersskap i den finske herrefinalen som ble spilt i hovedstaden foran 1914 tilskuere.
HIFK - Narukerä 3-1 (1-1)
Se Pekka Huovilas bilder: Finske finalen
Øvrige klasser:
P21: Botnia, Helsingfors
P17: Botnia, Helsingfors
P15: JPS, Jyväskylä
P13: PaSa Bandy, Imatra

DYNAMO MOSKVA SLO ZORKI I FINALEN
Dynamo Moskva vant igjen det russiske mesterskapet og tok hjem klubbens 22.mesterskapstittel. Zorki ble slått 3-2 etter at Dynamo ledet 2-1 ved pause.
Les mer om den russiske finalen her: bandysverige.se
Fra SBF sine hjemmesider her: idrottline.se
ULLEVÅL VANT HERREFINALEN - FØRSTE SIDEN 1978

søndag 10.mars kl 1800

Ullevål - Stabæk, 2(1)-2(2), 3-2 e.e.omg.

Målscorere:
04.min.: 1-0, Erik Meier
10.min.: 1-1, Petter Løyning
18.min.: 1-2, Petter Løyning
81.min.: 2-2, Erik Meier
93.min.: 3-2, Jan Fredrik Løland

Utvisninger Ullevål: 0 minutter
Utvisninger Stabæk: 20 minutter

Hovedddommer: Carl A. Jansson, Hauger
Meddommere: Fredrik Bjørseth, Hauger og Lasse Mila, Strømsgodset
4.dommer: Andreas Mikkelsen, Ready
Kampinspektører: Egil Larsen og Rune Vidala

T: 910

Årets toppscorer eliteserien 2012/13: Nikolai Rustad Jensen, Stabæk IF - 37 mål

Årets spiller 2012/13 (kåres av eliteklubbene): Christer Lystad. Sarpsborg BK.

Fair play-pokalen: Ullevål IL, 340 minutter.

FRA MEDIA
Fra dittOslo: Nordre Aker Budstikke
Fra Tromso.no: itromso.no

NM-FINALER: VISSTE DU AT.....
Den første NM-finalen i bandy ble spilt på Bislett i 1912. Ready slo Hockeyklubben 11-2 og dommer var J. O.Ordell fra Trygg som hadde Frogner stadion som hjemmebane. I 1913 og 1914 ble det ikke spilt NM-finaler, men fra 1915-1919 ble alle finalene spilt på Frogner stadion.
Tre NM-finaler har blitt spilt utenfor det sentrale "bandy-Norge" (Oslo/Akershus/Buskerud); Malakoff i Moss i 1924, Sarpsborg i 1992 og Vikingskipet på Hamar i 1996.
Flest NM-finaler har blitt spilt på gamle og nye Marienlyst i Drammen (24), deretter Valle Hovin i Oslo med 17. På tredje plass Dælenengen i Oslo med 10 finaler, hvorav første finale i 1920 og siste i 1966.
Drafn og Stabæk har 19 NM-titler hver. Mjøndalen har 14, Ready 13 og Solberg 9 NM-gull. Eneste klubb utenfor det sentrale "bandy-Norge" som har vunnet NM er Sarpsborg i 1992 på hjemmebanen som samlet 1850 tilskuere. Totalt har 14 klubber vunnet NM i bandy for menn.

Bærum-bandysportens høyborg: eddainteraktiv
Der finner du også video-intervjuet med forbundets Æresmedlem Leif Hole.
FINALESTOFF
Finaleoppsettene, litt om finalelagene, veien til finalene m.m finner du ved å klikke deg inn på finale-logoen i høyre kolonne eller gå inn her: bandyforbundet.no
LITT OM ULLEVÅL
Ullevål IL, som ble stiftet i 1920, spiller søndag sin 6. NM-finale siden finaledebuten mot Drafn i 1974. Oslo-laget vant den gangen klubbens første NM-gull med siffrene 3-2 over Drammenslaget.
Ullevål var sterkest på 70-tallet og besitter fra den tiden tre Kongepokaler. Disse er godt bevart i premieskapet på klubbhuset på nye Bergbanen som stod klar til bruk i november 2009.
Klubbens storhetstid på 70-tallet skyldes mye Johs. G. Haug. Da Frigg nedla bandyen tok han med de fleste til Ullevål IL som var ledet av Thoralf "Tutte" Hansen som opprinnelig kom fra Stabæk IF og var illegal Norgesmester fra 1945. Klubbens store spiller siste halvdel av 70-tallet var Kjell-Ivar "Kylling" Engebretsen (19A). Han var allerede som 19-åring en viktig brikke på det norske landslaget som erobret sølv i VM i Sovjet i 1965. Drammensavisen Fremtiden kåret "Kylling" til "Århundrets spiller" i år 2000. Fra han sluttet som aktiv på A-laget har Kjell-Ivar vært en sentral leder i klubben frem til idag.
Av andre fremtredende spillere på 70-tallet nevnes målvakten Frode Knutzen (57A), utespillerne Kåre Haug (2A), Erik Sandvei 43A), Preben Kjelsrud (46A) og Morten Østby (3A). Vi nevner også klubbspillerne Ole Sunde, Jan Eide, Erik Bøhler og Stein Gran. De to sistnevnte er bokført med juniorlandskamper for Norge.
Fra midtre halvdel av 80-tallet oppnådde ikke klubben NM-finaler, men fikk frem flere landslagsspillere som målvaktene Johnny Gadderud (28A) og Øyvind Bratlie (49A) med VM-bronse fra 1993. Forsvarsspilleren Toivo Pettersson (46A) spilte senere i svenske Essinge og Stabæk. Klubbens store navn fra denne generasjonen var Erik Nordbrenden (117A).
Han spilte noen år for svenske Västanfors og IFK Vänersborg. Erik Nordbrenden var sentral på bronselaget i VM´93. Foruten noen år som A-landslagstrener er han idag en sentral leder i klubbens bandyavdeling.
Ved århundreskiftet var Fredrik Falstad (5A) klubbens store spiller.
På årets finalelag nevnes Jan Fredrik Løland med 33A, Erik Meier med 16A og for tiden Norges beste målvakt Christopher Smerkerud med 35A.

Klubbens nålevende Æresmedlemmer
Bjørn Davidsen, Vidar Hansen, Kjell-Ivar Engebretsen, Berit Falsen (turn), Bjørn Jensen,
Tor Audun Sørensen, Sigurd Klippenberg, Erik Nordbrenden og sist, men ikke minst Finn Ericsson som har vært limet og klippen i klubben og kanskje Ullevål IL sin viktigste mann gjennom drøyt 40 år.

Ullevåls NM-finaler:
1974: Ullevål-Drafn, 3-2
1975: Ullevål-Mjøndalen, 5-0
1977: Stabæk-Ullevål, 7-1
1978: Ullevål-Mjøndalen 3-1
1979: Mjøndalen-Ullevål, 7-4
1980: Mjøndalen-Ullevål, 3-0

Les Nordre Aker Budstikke her: dittoslo.no
LITT OM STABÆK

100-åringen Stabæk IF spiller søndag sin 34. NM-finale siden finaledebuten mot Grane fra Sandvika i 1934 (tap 2-4). Bærumslaget, som var 90-årenes lag i norsk bandy, har 19 NM-seire, den seneste i 2012.
Den første Kongepokalen tok Stabæk i 1952, hvor Mjøndalen fikk unngjelde med siffrene 4-3. Tre av spillerne på Stabæk deltok da også på OL-landslaget dette året. Dette var Rolf Person(9A), Harald Aalerud(8A) og Arne Bakker(20A) som i 1962 ble tildelt Egebergs Ærespris. Av andre store spillere og klubbprofiler må nevnes Odd Jensen(2A), samt sønnen Kjetil Jensen(85A) som var kaptein på bronselaget fra VM´93 på Hamar, brødrene Frode(14A), Eskild(22A) og Lyder Follvar(10A), Einar Forfang med desidert flest klubbkamper, brødrene Børre(21A) og Lars Hauger(63A), Olav Ketilsson(9A), Jan Petter Johansen(34A), eminente Pål Østensen(67A), målvakten Thomas Arnesen(62A), Espen Tho(36A) som denne sesongen var A-landslagstrener og Nikolay Hauger(40A) som ble kåret til Årets spiller i 2005/06 og ble A-landslagstrener sesongen 2010/11.
Det bør også nevnes at Arve Johnsen(56A) spilte flere år for Stabæk, selv om han opprinnelig var fra Sagene. Frem-gutten Pål Hanssen(109A), kanskje Norges beste gjennom tidene, spilte også mange sesonger i Stabæk-trøya.

Stabæk har, siden ordningen ble innført i 1975/76, erobret 13 seriemesterskap, samtlige etter det første i 1993. Det siste i 2012/13 sesongen.
Stabæk har alltid blitt karakterisert som et hurtig, teknisk og rent-spillende lag med stor grad av ballbesittelse.

Bærum-bandysportens høyborg: eddainteraktiv
Der finner du også video-intervjuet med forbundets Æresmedlem Leif Hole.

Klubbens nålevende Æresmedlemmer
Tore Berg, Trond Johansen, Ingebrigt Steen Jensen og Einar Forfang.
NORDRE SANDE/DRAMMEN VANT NM-GULL FOR DAMER
Det skulle gå bare tre minutter av årets NM-finale for damer før det unge talentet Lene Aamodt driblet seg gjennom Stabæks forsvar og skjøt ballen kontant i mål bak Stabæks landslagskeeper Grete Helen Andersen. Lene Aamodt, som til daglig går på bandylinjen på Drammen vgs., spilte allerede forrige sesong i VM for damer, men holdt alderen for deltakelse i VM U17 også denne vinteren.
Nordre Sande/Drammen tok initiativet i første del av omgangen og to raske scoringer av den rutinerte kapteinen Hanne Teigstad resulterte i ledelse 3-0. Stabæk-trener Nils Vangdal begjærte umiddelbart time-out, noe som klart hadde sin effekt. Belønningen kom i form av Martine Holm sin scoring og et selvmål av et presset "Sande"-forsvar. Imidlertid skulle en opplagt Hanne Teigstad besørge hat trick og ledelse 4-2 til Nordre Sande/Drammen noen få minutter før pause.
Andre omgang var betydelig jevnere. Den endte riktignok 3-2 til "Sande", men Stabæk-jentene forsøkte mest. De holdt ballen mer i laget, forsøkte energisk å spille sammen i motsetning til Nordre Sande/Drammen som til gjengjeld behersket kontringsspillet best i "individualistenes lagidrett".
De siste 20 minuttene av kampen haglet det med skudd mot mål fra Stabæk-jentene. Vibeke Tonning og Christine Røde Brenne fikk plassert hver sine "pinner" i kassa bak Jorunn Kortvedt fra Nordre Sande/Drammen og reduserte til 5-4, men så lukket vår andre landslagsmålvakt døren, nærmest låste den. Terningkast 6.
Så måtte det gå som det pleier når et lag presser høyt og desperat forsøker å få mål.
Drammensjenta Lene Aamot kontret elegant og besørget to fine mål. Dette fastsatte sluttresultatet til 7-4 og det andre NM-gullet på rad for "Sande-jentene".
Stillingen på innbyrdes finaleoppgjør er nå 3-3, siden den første NM-finalen mellom disse to klubbene i 2007.

Innbyrdes finalemøter:
2013: Nordre Sande/Drammen - Stabæk, 7-4
2012: Nordre Sande/Drammen - Stabæk, 6-3
2011: Nordre Sande/Drammen - Stabæk, 4-5 e.e.omg.
2010: Nordre Sande - Stabæk, 3-7

Meddommere: Hans-Petter Swensen, Sarpsborg og Jørgen Hjermstad, Øvrevoll/Hosle
Kampinspektør: Rohit Saggi

T: 140

Årets spiller 2012/13 (kåres av dameklubbene): Hanne Teigstad, Nordre Sande/Drammen
DAMEFINALEN LØRDAG KL. 1800

lørdag 9. mars kl 18.00:

Nordre Sande/Drammen Bandy -
Stabæk

NM-finalen for damer spilles mellom de samme klubbene for fjerde året på rad. Både Nordre Sande/Drammen og Stabæk har alltid sørget for jevne, velspilte og underholdene finaler. Det skal heller ikke stikkes under en stol at kampene har vært ispedd mye tenning og dramatikk
når "erkemotstanderne" møtes til dyst.
Møt opp på Plassen ikveld kl 1800 og du er garantert en god og spennende bandykamp!

Tidligere finalemøter:
2012: Nordre Sande/Drammen - Stabæk, 6-3
2011: Nordre Sande/Drammen - Stabæk, 4-5 e.e.omg.
2010: Nordre Sande - Stabæk, 3-7
2009: Nordre Sande - Stabæk, 4-3
2007: Nordre Sande - Stabæk, 5-6
Fra fjorårets NM-finale: nm12

Hoveddommer: Kjell-Arild Disch, Frem 31
Meddommere: Hans-Petter Swensen, Sarpsborg og Jørgen Hjermstad, Øvrevoll/Hosle
Kampinspektør: Rohit Saggi

FINALEUKEN: ULLEVÅL VANT NM-SMÅGUTT
I strålende sol og et par kalde grader møtte nærmere 200 tilskuere opp for å følge NM-finalen i smågutt mellom Haslum og Ullevål. Rett etter defilering og nasjonalsang var det tilsynelatende høye skuldre hos både spillere og ledere på begge lag.
Ullevål tok tidlig initiativet i kampen og skapte etterhvert en rekke sjanser, men den prosentvise uttellingen var lav hos Oslo-laget. Fraværet av skudd var påfallende. Det ble etterhvert Haslum som skulle score det første målet etter en kontring to minutter før pause.
Det skulle imidlertid ikke gå mer enn et minutt ut i andre omgang før Ullevål utlignet til
1-1. Utover i andre omgang tok Oslo-gutta mer og mer over banespillet og produserte sjanser på løpende bånd. Dette resulterte i to scoringer, hvorav en direkte på corner. Haslum var gode defensivt og utnyttet sitt kontringsspill. Dette gav uttelling og stillingen var lenge 2-2 helt til Ullevål gikk opp til 3-2 fire minutter før slutt. Haslum gav absolutt ikke opp og minuttet før ordinær spilletid var ute utlignet Haslum på en retur fra Ullevåls gode målvakt.
Det måtte ekstraomganger til og etter få minutter avgjorde Ullevåls Martin Killingmo NM-finalen med et langskudd fra venstre-siden. 4-3 og NM-gull til Ullevål IL sine smågutter.

Søndag 10. mars:
Stabekkbanen, Bærum kl 1030: Finale smågutt
Lag: Haslum - Ullevål, 3-4 e.e.omg.

Lørdag 9. mars
Stabekkbanen: Bronsekamp smågutt
Lag: Snarøya - Stabæk, 2-3

Det ble en jevn bronsekamp i det lette snøværet lørdag formiddag ute på Stabækbanen.
Et og et halvt minutt før kampslutt avgjorde Andreas Sletta for Stabæk med en flott scoring.

FINALEUKEN: KONNERUD VANT NM-GUTT
Fredag 8.mars
Stabekkbanen: Bronsekamp gutt
Lag: Stabæk - Ullevål, 2-2, 5-6 e.strf.
En meget jevnspilt kamp, hvor det heller ikke etter ekstraomgangene kunne kåres en vinner. Det måtte seks straffer til fra hvert lag før Ullevåls spillere kunne smykke seg med bronsemedaljene.

Fredag 8.mars
Stabekkbanen: Finale gutt
Lag: Konnerud - Snarøya, 8-2
Det var aldri noen tvil i denne kampen. Konnerud ledet 4-2 til pause. Simen Nordahl-Olsen og hans lagkamerater besørget ytterligere fire mål i andre omgang. De samme gutta, minus et par spillere på bandygymnas i Sverige, vant NM-gull i smågutt for to år siden.

FINALEUKEN: STABÆK VANT NM-JUNIOR
Onsdag 6. og torsdag 7.mars:
Finaleuken er kommet godt igang. Først ute i manesjen på onsdag var kampen om uoffisielt NM old boys (35+). Solberg slo Mjøndalen 4-3 i nabo-oppgjøret på Vassenga i en tett match med full tenning som 2 minutter før slutt endte i et rødt kort til en "bruntrøye".
I bronsekampen på Valle Hovin vant Ready 4-3 over Skeid.

Torsdag var juniorene i aksjon om NM-medaljene på Stabekkbanen. I en forrykende, spennende og tett kamp i stort tempo og med høy grad vinnervilje på begge lag ble det slutt Ready/Røa som i det 109. spilleminutt avgjorde bronsemedaljene til sin fordel.
Det gjenstod 1 minutt av andre ekstraomgang da A-landslagsaktuelle Jørgen Myking fikk en langpasning etter en frislagssituasjon for Ready nede i Snarøyas forsvarssone. Bursdagsbarnet dundret til fra ca 30 meter uttagbart for Snarøyas ellers gode målvakt og Ready/Røa vant 3-2.
NM-finalen ble spilt mellom fjorårets aktører Stabæk og Solberg. I første omgang var Stabæk klart best og ledet hele 4-0. Etter pausen var det et helt annet lag trener Dag Kåre Lunden sendte ut på "Plassen". Det skulle bare gå to minutter før Solberg reduserte til 1-4. Riktignok besvarte Stabæk i det 53. minutt med å øke til 5-1, men herfra hadde Solberg et godt grep på kampen. To brente straffer og en rekke store sjanser burde vært omsatt i mål, men marginene var ikke på Solbergs side denne gangen. Kampen lå å vippet på stillingen 5-3 til Stabæk som i det 65.minutt økte til 6-3. Solberg gav aldri opp, men fikk først en redusering til 4-6 fire minutter før forestillingen var over. Alt i alt vant Stabæk fortjent sitt tredje NM-gull for juniorer på rad.

Torsdag 7. mars
Stabekkbanen, Bærum kl 1730: Bronsekamp junior
Lag: Ready/Røa - Snarøya, 3-2
Dommere: Bjørn Olav Olsen (hd), Strømsgodset
Kjell-Arild Disch, Frem 31 og Haakon T. Andersen, Stabæk
Kampinspektør: Kjell Hovland Olsen
T: 125

Torsdag 7. mars
Stabekkbanen, Bærum kl 2000: Finale junior
Lag: Solberg - Stabæk, 4-6
Dommere: Hans-Petter Swensen (hd), Sarpsborg
Fredrik Bjørseth, Hauger og Anders Stensrud, Drammen Bandy
Kampinspektør: Kjell Hovland Olsen
T: 250

Les Drammens Tidene her: dt.no
Se finalen på Youtube her: youtu.be
HOSLE OG SOLBERG VANT SKOLETURNERINGEN I ÅR SOM IFJOR
Finalespillet i årets barneskoleturnering fant sted på tradisjonsrike Jordal Amfi i Oslo torsdag 7. mars. Det var kvalifisert to jentelag og tre guttelag gjennom kretsvise grunnspill i tre fylker, hvor det til sammen deltok 27 lag fra 17 skoler.
Skolebandyturneringen med finalespill startet opp i 1958 og har således vært spilt i 55 år. For 21. gang på rad ble det også arrangert finalespill for jentene.
Turneringen var jevnt over velspilt og mange talenter fikk vist seg frem. Hosle skole var som ifjor best av gutta vant alle sine kamper komfortabelt.
På jentesiden var Solberg skole igjen best og vant fjerde året på rad, men de unge Høvik-jentene spilte seg stort opp i finalens andre oppgjør og var nær seier selv om kampen endte 2-2.
Gode dommere var Erik Helmich-Pedersen og Sebastian Solberg, begge fra Øvrevoll/Hosle.

TABELL Gutt/Mix
Hosle skole, 8p
Mjøndalen skole, 3p
Vinderen skole, 1p

TABELL JENTER
Solberg skole, 3p
Høvik verk skole, 1p

Hosle skole, Akershus
Alexander Strøno, Amund Corneliussen, Endre Tveiten, Erlend Ellingsen, Erlend Skredsvig, Felix Brantsæter, Mathias Brobakken, Sebastian Falch og Sebastian Rendedal.

Solberg skole, Buskerud
Åsa Hernes, Line Svedsen, Maria Palmberg, Helene Engedal, Mia Johannsen,
Nora Haugstvedt, Camilla Ask, Matilde Eystø, Mona Zomlot og Marthe Røren Hellum.

STABÆK KLAR FOR SIN 8. NM-FINALE PÅ RAD
Etter søndagens semifinaleoppgjør ble det klart at Stabæk går til NM-finalen 2013. Dette på bekostning av Solberg som tapte den avgjørende og femte semifinalekampen 10-6 for Bærumslaget. Stabæk skal spille sin åttende NM-finale på rad og møter Oslo-laget Ullevål som ikke har spilt NM-finale på seniornivå siden 1980. Skulle Stabæk ta med seg Kongepokalen 10.mars, vil klubben passere Drafn (19) med hele 20 NM-gull. Ullevål skal kjempe om sin fjerde Kongepokal, siden den første i 1974.
Les fra BT her: bt.no
ULLEVÅL KLAR FOR FØRSTE NM-FINALE SIDEN 1980

Sarpsborg 1.mars 2013, 4. semifinalerunde:
Det var Sarpsborg som åpnet best på de gode isforholdene på Sarpsborg stadion denne fredagskvelden, hvor nærmere 240 engasjerte tilskuere skapte høy stemning.
Alle avgjørelsene til den rutinerte dommertrioen ble fulgt med argusøyne fra tribunen. Ytringene fra det intense publikum kom som oftest gjerne litt i forkant av fløyta til Disch, Hovland Olsen og Eriksen. Det er lov, men bengallys og flaske på isen hører ikke hjemme i bandykulturen!
Christer Lystad & co gikk mest på skøyter de første 45 minuttene, holdt ballen i laget og skapte mange flotte kombinasjoner fremover på banen. Imidlertid stod ikke effektiviteten foran kassa i stil med ballbesittelsen til "særpingene". Ullevål-gutta kom seg alltid tidsnok på rett side av ballen i defensiven og demmet opp for det meste unntatt omgangens vakreste soloprestasjon.
I det 35. spilleminutt serverer Sarpsborgs unge målvakt Jonas Haglund det rosa nøstet til en særdeles opplagt Christer Lystad som har invitert ballen til dans ca 20 meter fra eget mål. Det gnistrer av 40-åringen i hans kanskje siste elitekamp i Kongeriket Norge.
Med 132 A-landskamper og minst 20000 treningstimer i bena sparker han med imponerende kraft ifra og avanserer nærmes uberørt hele veien opp til landslagsmålvakten Christopher Smerkerud i motsatt ende av Sarpsborg stadion.
Med finter og kloke valg i beste Maradona-stil besørger han alene 1-0 til de blå-hvite i første omgang. En prestasjon vi aldri vil glemme!

Men hvor lenge var Adam i Paradis? Det tok bare to minutter ut i andre omgang før Daniel Skrettingland utlignet til 1-1. Snaue minuttet senere økte Ullevål til 2-1 ved Johan Nilsson. I det 53.minuttet 3-1 til Ullevål ved Jonas Lilja.
Sarpsborg var ute av fatning. Laget falt, men ikke Christer Lystad som reduserte til 2-3 et minutt senere. Ullevål kom nå inn i periode hvor de lyktes med det meste. Det ble 4-2 ved et nydelig mål på volley rett foran straffepunktet av Jan Fredrik Løland som begynner å komme seg etter den langvarige skaden. Deretter 5-2 til Ullevål, igjen ved sympatiske Jonas Lilja. Christer Lystad reduserte deretter til 3-5, men hva hjelper det med hat trick når hverken Max Pherson eller noen av de andre lagkameratene finner veien til nettmaskene?
Hat-trick oppnådde også Ullevål-spilleren Jonas Lilja med scoring til 6-3 i det 70. spille-minutt. Veteranen Bjørn Fredriksen avsluttet scoringsfesten syv minutter før slutt i en avgjørende semifinale hvor Ullevål vant fortjent 7-3.
De siste minuttene av semifinalen ble desverre skjemmet av at en Sarpsborgspiller etter sigende traff med kølla i ansiktet på Ullevåls Sebastian Rundqvist som lå nede på isen etter at spillet var avblåst. Dette resulterte i utslåtte og knekte tenner for resten av livet.

Kamp-karakteristikk Ullevål IL:
Ullevål var klar over at Sarpsborg ville gå hardt ut og forsøke å beholde ballen mest mulig i laget med mange spillekombinasjoner på egen banehalvdel og i midtfeltet. Alle trekkene til Sarpsborg gav imidlertid Ullevål tid og muligheter til nærmest alltid å komme seg på rett side av ballen i det defensive spillet, hvor det tilsynelatende var lagt opp til lavt press i det meste av kampen. Ullevål-gutta var solide og sikre i forsvar med en trygg siste skanse i landslagsmålvakten Christopher Smerkerud. De spilte klokt, brukte kreftene rasjonelt og lot Sarpsborg beholde ballen og tømme seg for energi utover i kampen. Ullevål spilte ren kontringsbandy og fikk Sarpsborgs defensiv i ubalanse ved en rekke anledninger. Uttellingene på alle sjansene var i overkant. Subjektivt så det ut til at Ullevål-gutta "putta" på åtte av ti sjanser, men kanskje statistikken tilsier noe slikt som minst 65-70% uttelling i denne kampen. Fra Sarpsborg sin side virket det stikk motsatt fra sidelinjen. Laget hadde tre 100%-sjanser de siste ti minuttene, men maktet ikke å få ballen bak Norges beste målvakt akkurat nå.
Ullevål spiller ikke gjennomført vakker bandy, men hovedtrener Espen Johansen og støtteapparatet har fått særdeles mye ut av dette laget som startet den kollektive grunntreningen rett etter påsken 2012. Årets utgave av Ullevål virker fysisk sterke, spiller taktisk riktig, tar ingen unødvendige sjanser i forsvaret og utnytter det de er gode på.
Den avgjørende semifinalen viste at laget er i flytsonen og har marginene på sin side, så får NM-finalen neste søndag vise om spillerne behersker mentalt en situasjon laget og klubben ikke har vært i på 33 år.

Ullevåls NM-finaler:
1974: Ullevål-Drafn, 3-2
1975: Ullevål-Mjøndalen, 5-0
1977: Stabæk-Ullevål, 7-1
1978: Ullevål-Mjøndalen 3-1
1979: Mjøndalen-Ullevål, 7-4
1980: Mjøndalen-Ullevål, 3-0
BANDYSPILLER POLITIANMELDER
Les fra Sarpsborg Arbeiderblad her: sa.no
Du finner mer om saken ved å gå inn på "Norges Bandyforbund i media": bandyforbundet.no/media
NORDRE SANDE/DRAMMEN SIKTER MOT "THE DOUBLE" MØTER STABÆK I NM-FINALEN
Nordre Sande/Drammen Bandy avgjorde 20. februar dameserien mot Stabæk hjemme. De vant med siffrene 4-3 i Klevjerhagan på
"The Stadium of Organic ice"
som bygdas ordfører Karl-Einar Haslestad uttrykker så treffende.
Dette var femte gang Nordre Sande ble seriemestere i løpet av de seks siste årene, herunder ifjor og forfjor. Det er det 11. året på rad Nordre Sande deltar i dameserien, riktignok med noen spillere fra Drammen på laget de siste årene. Ikke minst det unge talentet Lene Aamot (bildet) har forsterket laget. Hun var en sentral brikke på U17-landslaget under årets VM i Nässjö, men ble tatt ut på A-landslaget til VM i Irkutsk allerede ifjor.
Etter to overbevisende seire mot Ready er nå Nordre Sande/Drammen klar for nok en NM-finale som spilles på Stabekkbanen lørdag 9.mars kl 1800. Da møter de hjemmelaget og finalearrangør Stabæk som vant det tredje semifinaleoppgjøret mot Høvik med 13-2 lørdag 2.mars.
Fjorårets NM-finale vant Nordre Sande/Drammen med siffrene 6-3 over Stabæk i en god og underholdene kamp.
Omtale fra damefinalen 2012 her: nm12

DAMESERIEN 2012/13: speaker.no

Bildet: Playmaker og A-landslagsspiller Lene Aamot fra Drammen
ELITE: SEMIFINALENE NM-HERRER
Ullevål avanserte til NM-finalen med 3-1 i antall seire over Sarpsborg. Stabæk måtte ut i et femte og siste oppgjør og vant tre av fem kamper mot Solberg.

Semi 1: lørdag 23.02
Stabæk - Solberg, Stabekkbanen, Bærum, 6-2
Fra Budstikka: eddainteraktiv.no

Ullevål - Sarpsborg, Bergbanen, Oslo, 3-4 (e. sudden death)

Semi 2: mandag 25.02
Solberg - Stabæk, Solbergelva, 5-4 (e. sudden death)
Fra Drammens Tidene: dt.no

Sarpsborg - Ullevål, Sarpsborg, 3-4 (e. sudden death)

Semi 3: onsdag 27.02

Lørdag 02.03:
Stabæk - Høvik, Stabekk, Bærum, 13-2
BANDYGYMNASIET I LJUSDAL
Bandygymnasiet i Ljusdal erbjuder dig träning och utbildning i en härlig miljö,
gå in på www.slottegymnasiet.se för att söka din utbildning.
Du kan också nå oss på mail:lannart.nilzon@ljusdal.se.
Nytt för i år är att också vi erbjuder en utbildning för flickor.

- Oppholdet mitt i Ljusdal kan jeg beskrive som tre herlige år med supre treningsforutsetninger. Her skapte jeg også relasjoner til mennesker jeg kommer til å ha livet ut. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å gå på bandygymnasiet i Ljusdal for å få maks ut av din studietid.
Fredrik Formo, Nordre Sande.