Mars 2014

CHARLOTTE SELBEKK TOK TO SM-SØLV
Lørdag 15.mars møtte Kareby IS Stockolmsklubben AIK i den svenske damefinalen som ble spilt i Friends Arena. Kareby vant årets eliteserie,
men tapte SM-finalen 1-5. Imidlertid spilte Bærumsjenta Charlotte Selbekk (16) på sølvlaget.
Charlotte er oppvokst i Haslum med fotball og bandy. Hun spilte mye sammen med gutta i klubben før hun tok steget mot damelaget til Høvik høsten 2012. Samtidig spilte hun på småguttelaget til Haslum som tok sølv i NM-finalen mot Ullevål i mars 2013.
Ifjor høst begynte hun på bandygymnasiet i Vänersborg og ble først "plassert" på jentelaget til Surte/Kareby, men også på det nystartede damelaget til Surte i dam-allsvenskan. Her ble hun historisk og scoret klubbens tre første mål.
Hennes første internasjonale triumf skjedde under World Cup for F17 i Nässjö, hvor hun fikk disp. for å spille for sin gamle klubb Høvik. Her takket hun med å bli turneringens toppscorer.
Sin unge alder til tross spilte Charlotte seg etterhvert inn på damelaget til Kareby. Hun markerte seg også som en fremtidens spiller på det norske damelandslaget i årets VM i Lappeenranta.
Eneste skåret i gleden for Charlotte er at også fotballtalentet søkte om dispensasjon for å spille fotball i Sverige, men dette ble avslått av prinsipielle årsaker.
Les mer om Charlotte her: Kareby Idrottsällskap

Se video-intervjuet her: sportwire.se

Charlotte spilte også F17 finalen i ungdomsfinalehelgen i Ørebro, men der tapte dessverre Surte/Kareby 5-2 for Nässjö.

Tidligere skrevet om stortalentet: Arkiv november 2013
BANDY ØKNING PÅ IDRETTSREGISTRERINGEN
Bandy hadde 5607 medlemmer i 2013, en økning fra 5117 (+490) fra 2012.
Du kan lese mer på utviklingssidene: nbfutvikling.no
GRENLANDSTURNERINGEN AVSLUTTET FOR I ÅR
Avslutningen av årets Grenlandsturnering i bandy fant sted på Skien Isstadion onsdag 5.mars. Turneringen startet i desember og vokste iløpet av vinteren fra fire til fem lag. Samtlige lag har vist stor kvalitetsmessig framgang iløpet av de fire månedene kampene har pågått; noe som bl.a. medførte at tidligere så suverene Skien Bandyklubb i den avsluttende runden gikk på sine første tap.
Skien BK vant likevel årets turnering – slik de også gjorde i fjor. Dermed står gultrøyene med to aksjer i vandrepokalen, og kan ta den med seg til odel og eie om de også vinner neste vinter. Som i fjor må Larvik Bandyklubb anses som årets overraskelse. Etter to sterke seire i avslutningen, bl.a. mot serievinner Skien BK, tok Vestfoldlaget sølvmedaljene. Pors viste også framgang fra runde til runde og endte opp med bronsemedaljene.
Grenlandsturneringen vil starte opp igjen neste høst. Da forhåpentligvis med enda flere deltakere. Ikke minst savnes gamle bandystorheter som Brevik, Eidanger, Herøya og Borg. Det vil bli gjort henvendelse til skolene i Grenland med tanke på å få i gang en skoleturnering igjen. Bandyskoler for de aller yngste er også et tiltak man ønsker å få på plass.
11’er kamper på stor bane – slik Skien BK spilte mot Ullern sist fredag – er noe man vil videreføre. Her jobber man for å få på plass flere kamper og/eller turneringer neste vinter. Det kan også bli aktuelt å få til en slik 11’er kamp mellom Skiens- og Porsgrunnsspillere.

Les fra Varden her: Varden
FRA HJEMMESIDEN TIL KLUBBENE
Drammens Ballklubb arrangerte avslutningsfest og "bandygalla" for alle klubbens lag på det fine klubbhuset på Øren torsdag 20.mars. Storsalen var fylt til bristepunktet av små og store iskrigere, alle i gallauniform, som sammen hedret hverandres innsats. Etter BandyQuiz og Gallamiddag (pølser og julebrus) var det tid for utmerkelser. For første gang på svært mange år klarte ett av klubbens lag å bli kretsmestere i lilleguttserien. Formann i Buskerud Bandykrets, Einar B. Røstgaard, var på plass og delte ut medaljer og pokal til stolte vinnere.
Du kan lese mer her: dbk.no

Du finner flere hjemmesider til klubbene her: Linker
VIDEOSNUTTER FRA KLUBBENE
Forbundet oppfordrer bandyklubbene til å sende inn noen gode videosnutter fra sitt miljø. Hvis de ikke er for lange, holder rimelig god kvalitet og samtidig kan være til nytte og glede for andre enn bandyelskere i ditt klubbmiljø,
da legger vi de ut på nettet. Link med rettighet sendes på e-post til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no

Vi har her lagt inn ett eksempel fra lagleder og trener Rune Jørgensen på en hyggelig og inspirerende video med bandyspillende barn født 2005: youtube.com

Stabæk: "Bandy etter skoletid": youtube.com
Drammen Ballklubb: dbk.no
BANDYBIKKJA MED BALLKONTROLL
Han er kjent i bandymiljøet på hele Østlandet som laghunden til guttelaget i Frigg 02. Overalt hvor vi kommer hilses han velkommen som en del av laget, forteller matmor Tone Schwenke Rief.
Les om Pax og se videoen her: ostlandssendingen.no
NYE KRETSDOMMERE
I løpet av sesongen har det blitt autorisert syv nye kretsdommere (trinn 3):
Sigve Swensen – Hauger, Karl Fredrik Sagafos - Røa, Even Lubeck – Stabæk, Sander Raggan - Stabæk, Alexander Lund Garman – Stabæk, Fridtjof Schmidt – Stabæk og Nicolai Brummenæs – Stabæk.
NYE FORBUNDSDOMMERE
Under finaleuken ble det autorisert tre nye forbundsdommere (trinn 5) og en ny forbundsdommeraspirant (trinn 4).
Forbundsdommere: Christian Førde, Haslum, Jørgen Werner, Røa,
Mats Eriksson,Mjøndalen.
Forbundsdommer-aspirant: Andre Leonard Mila, Strømsgodset.
NBF gratulerer med innsatsen og graden!
NORDMENN I SM-FINALER OG FRITIOF HAGBERG
Gratulerer til Fritiof Hagberg (ex. Hauger) som ble svensk mester for Sandviken AIK både for P18 og P20.
I P18 finalen scoret han 2 mål og hadde 2 assist, i P20 finalen hadde han 2 assist.
Fritiof går i 2.klasse på bandygymnasiet i Sandviken.
Han deltok på det norske guttelandslaget under VM i Krasnojarsk i 2013 og er innkalt på den første U19-samlingen for 96-spillere den 29. og 30.mars.

Nordmenn har tidligere preget SM-finaler. Mange husker sikkert Pål Hanssen fra 1995, hvor Boltic vant 2-1 over Vetlanda og Pål scoret begge målene for Karlstadlaget. Pål Østensen hadde da noen år tidligere scoring for Västerås i SM-finalen.
Flere norske juniorer har de senere årene spilt SM-finaler for P18 og P20. Unsett hvem som vinner årets SM-finale P18, blir en norsk spiller svensk junior mester. Kristian Hagen (tidl. Solberg) spiller for Nässjö og Fritiof Hagberg (tidl. Hauger) spiller for SAIK. I tillegg er Fritiof allerede Svensk mester P18 med SAIK.

Du kan gå inn her: idrottline.se

HELGENS SM-FINALER

Du kan gå inn her: idrottline.se

STABÆKs AVSLUTNINGSCUP I UKE 11

På de fleste utendørs kunstisbaner i bandy-Norge er nå kjøleanleggene slått av, dog ikke på Stabekkbanen som arrangerer sine tradisjonelle avslutnings-turneringer hele denne uken og kommende helg.
Stabæk Cup spilles på Stabekkbanen i uke 11 for årsklassene 2001 - 2005.
Du kan følge med her: stabakbandy.no

STABÆK VANT HERREFINALEN

Marienlyst, Drammen
søndag 9.mars kl 1700

Stabæk - Ready, 5-2, (1-2)

Målscorere:

Linken til samtlige LIVE-dekninger fra alle NM-kampene her: coveritlive.com

Facebook-sidene til arrangør: facebook.com

STOFF OM NM-FINALENE
Oppsett, resultater, statistikk, historikk og fakta for NM-finalene her: nm
Du kan også gå klikke deg inn på NM-logoen i høyre kolonne.

NORDRE SANE/DRAMMEN VANT DAMEFINALEN

Marienlyst, Drammen
lørdag 8. mars kl 19.00:

Stabæk/Skeid/MIF - Nordre Sande/Drammen Bandy,1-3

Målscorere:
37. min.: 0-1, Lene Aamodt
77. min.: 0-2, Helle Lillejord
78. min.: 0-3, Helle Lillejord
80. min.: 1-3, Christine Røde Brenne

Utvisninger:
Stabæk: 35 minutter
Nordre Sande/Drammen: 10 minutter

Hoveddommer: Carl Jansson, Hauger
Meddommere: Fredrik Bjørseth, Hauger og Christian Førde, Haslum
Kampinspektør: Kjell Hovland Olsen, Spa/Bra

T: 185

Årets spiller 2013/14 (kåres av dameklubbene):
Lene Aamodt, Nordre Sande/Drammen (Bildet t.h.)

FRA MEDIA:
Ellevill jubel for nytt NM-gull: dt.no
Sesongens første tap kom i NM-finalen: budstikka.no

KRETSLAGSTURNERING JENTER
Kretslagsturneringen for jenter (f. 1998-00) spilles som 9-er bandy og finner sted på Vassenga i Mjøndalen søndag 9.mars. Teknisk arrangør er Solberg.

Kl. 1000: Buskerud-Akershus, 1-4
Kl. 1145: Akershus-Oslo, 5-0
Kl. 1330: Oslo-Buskerud, 1-0

Akershus 4p, Oslo 2p, Buskerud 1p
BARNESKOLEFINALENE PÅ FROGNER 4.MARS
Finalespillet i årets barneskoleturnering i bandy finner sted på ærverdige Frogner Stadion i Oslo tirsdag 4. mars, mellom kl 10.00-13.00.
Det er kvalifisert 3 jentelag og 3 gutt/mix-lag gjennom kretsvise grunnspill i 3 fylker. Det har deltatt 24 guttelag og 5 jentelag. For 22. gang siden skolebandyturneringen startet opp i 1958, arrangeres det også finalespill for jentene.

Barneskolefinalene har i 25 år, siden 1989 vært arrangert på Jordal Amfi i Oslo. Året før i Kongsberghallen, hvor den senere landslagskapteinen Thomas Moen (12 år) fra Solberg for første gang ble lagt merke til utenfor klubbens grenser. Alle tidligere år var turneringen prisgitt naturisbanene. Bakgrunnen for flyttingen til ishall var å sikre gode sportslige forhold for avviklingen av årets høydepunkt i bandy for mange
12-13 åringer. Videre unngå flyttinger som erfaringsmessig ikke var så enkelt i skoleverket. 25 år med Jordal Amfi er nå historie i skolebandy sammenheng, men du verden så fort disse årene har gått!!
READY TIL NM-FINALEN
Det blir Ready som møter Stabæk i NM-finalen på Marienlyst i Drammen søndag 9.mars. Oslo-laget spiller da sin første NM-finale siden 1927. Den gangen slo de Majorstua/Frogner-laget Trygg hele 3-0.
Klubben fra Holmendammen og Holmekollåsen har hele 13 norske mesterskap å skilte med i perioden 1912-27. Alle Kongepokalene erobret under Kong Haakon den 7. som landets majestet.
Den femte semifinalen mellom Ready og Sarpsborg ble spilt over tre omganger grunnet problematiske værforhold. Første omgang endte 2-2. Etter andre omgang ledet Sarpsborg med et mål. I den tredje omgangen ble spilleforholdene betraktelig bedre. Først gikk Sarpsborg opp til 4-2 ledelse, men så var det slutt for sarpingene. Ready, med et entusiastisk hjemme-publikum i ryggen, scoret fire mål og kunne dermed avansere til sin første NM-finale på 87 år i klubbens 107 år lange historie.

DRAMMEN BEHOLDT PLASSEN I ELITE
Drammen Bandy berget plassen i eliteserien ved å slå Ullern 3-1 i den avgjørende kvalikkampen på Ullern kunstis søndag ettermiddag. Kampen ble spilt over tre omganger grunnet vanskelige værforhold. Det stod 0-0 etter de første 30 minuttene. I andre omgang scoret Drammen to ganger og Ullern en. Drammen fastsatte sluttresultatet til 3-1 seier i den siste omgangen.
Kampen og spillet var sterkt preget av slapseværet. Det ble utført mange lange utkast fra begge målvaktene og slått særdeles mange, lange baller fra begge forsvarene opp på banen. Litt overraskende at man ikke benyttet de første 5-10 minuttene av hver omgang til ordinært pasningsspill langs isen, men det virket ikke som om spillerne klarte å omstille seg i det yfyselige været.
Litt synd at årets viktigste kamp for Drammen og Ullern skulle spilles under slike forhold, dog likt for begge lag, men til sammenligning var det vanskelige forhold for langrennsfolket under OL i Sotsji også.

Statistikken viser at det med ett unntak alltid har vært et eller flere Drammenslag i den høyeste bandyserien. Unntaket var sesongen 1998/99. Da spilte Drammen Bandy i 1.divisjon, vant denne med 34 poeng og rykket opp til toppserien. Ullern ble nr. 2 denne sesongen med 31 poeng. Laget rykket også opp til elite på bekostning av Ullevål i kvalikkampene.