November 2002

E-CUPEN I ARCHANGELSK
Årets Europacup fant sted i nord-russiske Archangelsk helgen 22.-24. november. Det norske mesterlaget Mjøndalen klarte seg forholdsvis bra, men ble til slutt nr 4 etter tap 6-4 for finske ToPV i bronsekampen. Hjemmelagt Vodnik slo svenske Sandviken i finalen 3-2.
Bildet tv: Mjøndalens glade mestere. Foto: Drammens Tidende, Helle Aasand.
Innledende kamper ble spilt 2x30 min. Finale og bronsekamp ble spilt på full tid 2x45 min.
Resultater:
Fredag 22/11:
Vodnik - ToPV, 9-3, Archangelsk
Sandviken - Mjöndalen, 4-1, Severodvinsk
Lørdag 23/11:
ToPV - Mjöndalen, 8-2, Archangelsk
Vodnik - Sandviken, 5-0, Archangelsk
Vodnik - Mjöndalen, 7-0, Archangelsk
Sandviken - ToPV, 6-1, Severodvinsk
Søndag 24/11:
Bronsekamp: ToPV - Mjøndalen, 6-4, Archangelsk
Finale, Vodnik - Sandviken, 3-2, Archangelsk
Norsk dommertrio var: Rune Harald Jahnsen(hd), Skiold, Egil Larsen, Snarøen og Bent Ole Bakken, Solberg.
KLUBBDOMMERKURS I HØVIK
Høvik IF avholdt tirsdag klubbdommerkurs. Det var 8 deltakere inkludert utdanningskontakt Ann-Mari Ellefsen som trener de minste jentene i klubben. Forbundsinstruktør Lars Nygaard ber flere klubber tegne seg. Spesielt fra Drammensregionen.
E-CUPEN I ARCHANGELSK
Årets Europacup finner sted i den nord-russiske Archangelsk-regionen 22.-24. november. Regionen er på størrelse med Frankrike. Hovedarrangementet går i hovedstaden Archangelsk, men to kamper finner sted i "ubåt-byen" Severodvinsk.
Det russiske mesterlaget Vodnik, som skandaløst gikk av Vassenga i E-cup finalen mot Västerås i 1998, får altså fordelen av hjemmebane. Vodnik er et lag som genererer store penger i omløp og som er støttet av selveste Guvernøren. Sverige representeres av Sandvikens AIK/BK som vant E-cupen i Archangelsk i 2000 og finnene med Torneå (ToPV).
Fra Norge deltar årets Norgesmestre Mjöndalen IF. Klubben fra Nedre Eiker med 11 NM og 9 seriemesterskap troner fortsatt den norske adelskalenderen. Klubben har idag 2 seniorlag og 11 aldersbestemte. "Bruntrøyenes" store delegasjon reiste fra Norge onsdag kveld og overnattet i Helsingfors før turen gikk videre til Moskva og Archangelsk.
E-cupen har vært arrangert siden 1974. Mjøndalen deltok i 1976, 1979, 1980, 1982, 1984. Laget har aldri tatt noen medalje, men var svært nære ved å slå ut selveste Boltic i 1979(tap 2-1). Ullevål var også nære i 1975 med 4-4 og senere tap 4-2 i semifinalen mot Ljusdal. Stabæk er eneste lag som har vunnet bronsemedaljer i E-cup sammenheng. Dette var i 1994, 1995, 1996 og 1997. Andre norske E-cup deltakere har vært Drafn, Sarpsborg og Solberg.
Fjorårets Europacuptittel ble erobret av Jenisej som på hjemmebanen i Krasnojarsk i Sibir slo Västerås i en dramatisk finale.

Kilde: www.svenskbandy.d.se
Bildet tv: Mjøndalens glade mestere. Foto: Drammens Tidende, Helle Aasand.
Bildet th: E-cupen 2001, Stabæk entrer Jenisej stadion med 11000 tilskuere. Foto: Lise Muri, Stabæk IF.

Kamptidene er oppgitt i norsk tid. Tidsforskjellen mellom Archangelsk och Norge er + 2 timer. Det innebærer att Sandvikens innledningskamp mot Mjöndalen begynner lokal tid kl. 18.30. Innledende kamper spilles 2x30 min. Finale og bronsekamp spilles full tid 2x45 min.
Spilleprogrammet:
Fredag 22/11:
Vodnik - ToPV, 1630, Archangelsk
Sandviken - Mjöndalen, 1630 Severodvinsk
Lørdag 23/11:
ToPV - Mjöndalen, 0830, Archangelsk
Vodnik - Sandviken, 1030, Archangelsk
Vodnik - Mjöndalen, 1630, Archangelsk
Sandviken - ToPV,1630, Severodvinsk
Søndag 24/11:
Bronsekamp,1100, Archangelsk
Finale, 1500, Archangelsk
Norsk dommertrio er: Rune Harald Jahnsen(hd), Skiold, Egil Larsen, Snarøen og Knut Grothaug, Haslum.
BANDYSKOLEN PÅ MARIENLYST
Det rapporteres om drøyt 70 fremmøte på den nye kunstisbanen i Drammen første lørdagen, dvs åpningsdagen 9.nov. Sist lørdag var det drøyt 100 deltakere.
11 PÅ SLIPEKURS
A-landslagets sliper og matrialforvalter Øyvind Sakshaug arrangerte slipekurs på Bergbanen i Oslo tirsdag 19.november.
Det møtte hele 9 fra storklubben Ready og 2 fra Ullevål.
Klubber som ønsker kurs kan kontakte forbundet v/Sørensen, 21029575.
E-CUPEN I ARCHANGELSK
FIB (Internationella Bandyförbundet) har nu faställt att spelplatsen för årets Europacup blir den nordryska staden Archangelsk. Turneringen genomförs dagarna 22-24 november. De ryska mästarna Vodnik får alltså fördelen av att spela på hemmaplan. Sverige representeras av Sandvikens AIK/BK. Från Norge kommer Mjöndalens IF och som fjärde lag deltar finska mästarna Torneå PV. Förra årets Europacuptitel hemfördes av Jenisej som på hemmarenan i Krasnojarsk besegrade Västerås i en dramatisk final.

Kilde: www.svenskbandy.d.se

FLERE PÅ KLUBBDOMMERKURS
Onsdag 13.november møtte 15 deltakere på klubbdommerkurs på Bergbanen i Oslo.
3 fra Ready, 1 fra Ullern og 11 fra Ullevål.
Mandag 4.november møtte 21 deltakere på kurs i Ready. Kursleder begge steder var forbundsdommer Lars Nygaard.
Lars Nygaard arrangerer et tilsvarende kurs på Høvik tirsdag 26.november.
HELGENS SERIEÅPNING
Tidenes jevneste toppserie?
Toppoppgjør blir det allerede i serieåpningen søndag 17.november.
Klassisk lokalderby på truede Vassenga kunstisbane kl 1300: Regjerende Norgesmester Mjøndalen møter Solberg. Det knytter seg fortsatt usikkerhet til om A-landslagsveteranen Tom Andersen (bildet) blir klar av sin ankelskade. "Ælva-laget" er forsterket med den hjemvendte Villa-og landslagsspilleren Thomas Moen og Ole Blom synes å gå en ny stor sesong i møte.
I Sarpsborg blir ungutta bedre og bedre og laget er i tillegg forsterket med tre svensker. Landslagsspilleren Christer Lystad & Co møter Nikolay Haugers Stabæk i Østfoldbyen søndag 17.nov kl 1300. Ullevål står over denne runden og møter Solberg i årets første kamp på Vassenga tirsdag 19.november kl 2000.
1.divisjon. Røa og Ullerns inntreden gjør årets 1.div mer åpen og spennende enn på mange år. Det blir svært vanskelig å forutsi hvilke tre lag som i mars skal spille elitekvalik med lag nr fem fra eliteserien.
Osbakken står over denne første runden, men Snarøen møter Hamar på Hauger kunstisbane lørdag 16.november kl 1430. Røa møter samme dag Ullern i nabo-oppgjør
kl 1700 på Idrettshøgskolen. Da har allerede Ready, med kampstart kl 1430, spilt samme sted mot Drammen Bandy. Drammenserne gleder seg til å serie-innvie den nye kunstisbanen på Marienlyst, men det blir først neste lørdag (23.nov) mot Ullern.
HENRY LARSEN DØD
Den tidligere dommerkjempen Henry Larsen døde den 28. oktober 85 år gammel.
Henry Larsen representerte Drafn som målvakt i bandy helt fra sine guttedager. I sin aktive karriære fikk han med seg flere Norgesmesterskap og Kongepokaler for Drammensklubben, men det var mest som bandydommer og dommersjef i forbundet de fleste i bandy-Norge husker ham. I 1963 var Henry dommer i VM-turneringen som gikk i Sverige.
Henry Larsen kom inn i forbundets dommerkomite på 50-tallet. Da var han allerede en etablert bandydommer. Han ledet dommerkomiteen i ti år fra 68 til 77. I denne perioden var han også Norges representant i teknisk komite og senere regel- og dommerkomiteen i Det Internasjonale Bandyforbundet. Her knyttet han mange verdifulle kontakter, spesielt i Sverige, men også i Finland og daværende Sovjetunionen. Henry var en meget anerkjent og respektert representant for Norges Bandyforbund.
På den hjemlige front reiste Henry rundt i bandy-Norge på uttallige klubbesøk. Høstens regelgjennomgang med Henry Larsen var et begrep i mange lag. Henry var sterkt opptatt av at bandyen hadde et oppdatert og forståelig regelverk, og han nedla mye arbeide i å informere om regler og regeltolkninger. Dette både til nye dommere og til klubber og deres spillere. Hans lune og humoristiske, men bestemte vesen var velkjent. Rettferdighet var et stikkord i hans gjerning, selvfølgelig også utenfor banen. Henry var en ildsjel for dommergjerningen og flere av dagens forbundsdommere er rekruttert av Henry.
Henry Larsen var en sentral person ifm avviklingen av junior-VM på hjemmebane i 1972 og under senior-VM i 1977. Henry Larsen trakk seg ut av forbundet i 1980 etter mer enn en 25 års innsats på forbundsplan. Henry Larsen er innehaver av Norges Bandyforbunds Hederstegn.

Norges Bandyforbund
21 PÅ KLUBBDOMMERKURS I READY
Mandag 4.november ble det avholdt et 3-timers klubbdommerkurs (trinn-1) på klubbhuset til Ready i Oslo. Det møtte 21 deltakere fra vestkant-klubben, hvorav to voksne og resten ungdommer, bl.a flere jenter. Kursleder var forbundsdommer Lars Nygaard.
Det arrangeres et tilsvarende kurs onsdag 13.november kl 1800-2100 på klubbhuset til Ullevål ved Bergbanen - Ullevål stadion. Dette kurset er åpent for alle Oslo-klubbene. Tirsdag den 26. november arrangeres det kurs i Akershus etter initiativ fra Høvik. Søndag 1.desember et 8-timers dommeraspirantkurs i Oslo (se utdanning).
KOSA OPEN 2002
Et av Akershus fylkes største vinteridrettsarrangementer.
Akershus Bandykrets, Bærum Kommune og Hauger Bandyklubb arrangerer for ellevte gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane i Bærum. Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992. Det har vært med ca 100 lag hvert år, - i år 106 mot 109 ifjor.
Nærmere 1500 spillere og ledere, hvorav ca 70% er mellom 10 og 14 år skal gjennom 201 kamper over tre helger. Ifølge arrangøren er Kosa Open et av de største vinteridretts-arrangementer i Akershus Fylke.
Torsdag 17.oktober åpner turneringen med elitelagene. Turneringen går over tre utvidede helger.
Mer stoff finner du her:
Kosa Open
NB! Kosa Open har leid inn en profesjonell fotograf som legger ut en rekke bilder på turneringens web.site. Bildene er fritt tilgjengelige for pressen.