November 2006

BANDYFOLK ETTERSØKES I HORTEN!
Forbundet har fått presentert et skisseprosjekt for en fremtidig kunstisbane på Lystlunden i Horten. Skøytebanen er tenkt plassert i et flott park- og idrettsområde, ca 200m fra anløpet til Mosseferga. Horten, beliggende 5.5 mil fra Drammen, er en by som opp til 50-60-tallet hadde flere bandyklubber i lavere divisjoner.
Kunstispådriver og skøyteveteran Arne Grøttås leder et utvalg bestående av 5 personer som har utarbeidet kunstisprosjektet, svært likt Marienlyst kunstisbane i Drammen.
Dette betyr planer for en 400m kunstfrossen skøytebane/bandybane, toppdekke kunstgress og utnyttelse av overskuddsvarme/varmepumpedrift for omliggende bygningsmasse.
Bandyforbundet har utviklet et godt samarbeide med Skøyteforbundet på anleggssiden godt støttet av Norconsult på fagsiden. Begge forbundene har stor interesse av et skøyteanlegg i Horten. I det hele tatt er etablering av kunstfrosne skøytebaner i samtlige Vestfoldbyer av stor strategisk interesse.
Bandyforbundet søker etter lokale personer med bandyinteresse, oppvokst i Horten eller tilflyttet, som har interesse av å bistå Grøttås & co i pådrivergruppen. Hvis du har noen tips eller spørsmål, kontakt forbundskontoret v/Sørensen.
STABÆK I FORKANT MOT DOPING
Mandag 20. november arrangerte forbundet et foredrag for sine klubber om anti-doping. Einar Hveem fra Antidoping Norge var foreleser. Han trakk bl.a frem Stabæk-bandy som har gått i front med sitt A-lag mot dopingspøkelset.
Les mer på forbundets hovedside: www.bandyforbundet.no

ELITERUNDEN SØNDAG 19. NOVEMBER
Stabæk virket stødige i serieåpningen mot nykommer Høvik. Igjen favoritt til seriemesterskapet. Oppgjørene Solberg mot Mjøndalen, vise a versa, kan bli årets føljetong. Ullevål skuffet mot Ready som har forsterket laget fra ifjor. Drammen peker fremover, mens Sarpsborg kan være til dels avhengig av hvor mange kamper Christer Lystad kan spille. Uansett kan det bli en jevnere serie enn på lenge!

2.serierunde:
Gressbanen: Ready-Sarpsborg, 7-4
Stabekk: Stabæk-Mjøndalen, 11-3
Hauger: Høvik-Drammen, 2-10
Vassenga: Solberg-Ullevål, 6-1

1.serierunde:
Stabekkbanen: Stabæk-Høvik, 11-4
Sarpsborg: Sarpsborg-Drammen, 4-8
Vassenga: Mjøndalen-Solberg, 6-6
Valle Hovin: Ullevål-Ready, 3-7

Pressemappe:
Her finner du litt om elitelagene: Pressemappe elite

Slik gikk det ifjor: Stabæk, 35p, Ullevål, 33p, Mjøndalen, 30p, Drammen, 25p, Sarpsborg, 18p, Solberg, 16p, Ready, 8p, Øv/H, 3p

Resultatene finner du på tekst-TV ved å klikke deg inn i høyre kolonne på denne siden.
INFORMASJONSMØTE OM ANTIDOPING
Norges Bandyforbund, i samarbeid med Antidoping Norge, avholder mandag 20. november kl 1800 et informasjonsmøte angående antidopingarbeidet i idretten.
Møtet avholdes i kinoteket på Ullevål stadion (Sognsveien 75, inngang J), og vil vare i ca. to timer.
Antidoping Norge er opptatt av at utøverne skal ha kunnskap både om dopinglisten, regelverk og risiko ved bruk av kosttilskudd, slik at de kan unngå unødvendige problemer. Verdi- og holdningsskapende temaer blir også diskutert, og de forteller om helserisiko ved bruk av dopingmidler.
Vi oppfordrer på det sterkeste klubbene, spesielt i eliteseriene, om å sette av mandagskvelden til å få nyttig informasjon om et viktig arbeid innen norsk idrett.

Antidoping Norge

ELITESERIESTART 15. NOVEMBER
Så er det igjen klart for eliteseriespill. Fjorårets serievinner Stabæk skal ut i lokaloppgjør onsdag kveld mot Høvik. En up-coming Bærumsklubb, snart med egen kunstisbane,
som sporty overtok plassen til Øvrevoll/Hosle på kort varsel.
Mjøndalen møter i et klassisk lokaloppgjør Solberg på Vassenga og Ullevål møter lokale Ready på Valle Hovin. Drammen tar turen til Sarpsborg.

1.serierunde:
Stabekkbanen: Stabæk-Høvik, 11-4
Sarpsborg: Sarpsborg-Drammen, 4-8
Vassenga: Mjøndalen-Solberg, 6-6
Valle Hovin: Ullevål-Ready, 3-7

Pressemappe:
Her finner du litt om elitelagene: Pressemappe elite

HØRINGSFRIST UTSATT
Norges Bandyforbund har utsatt høringsfristen til 1.november mht skisseforslaget om lisens for eliteklubbene. Forslaget om innføring av lisensordning for eliteklubbene ble vedtatt på Årsmøtet i juni 2006 og skal tre i kraft fra sesongen 2007/08.

Skisseforslaget; - Se Årsberetningen og Protokollen:
Klikk på Årsberetningen her: Årsberetningen 2006
Klikk på Protokollen fra Årsmøtet her: Protokollen 2006

IMPONERENDE AV HØVIK
"Vi er en klubb med styrke og fremtiden i våre hender!"
Den nye eliteklubben Høvik har denne høsten utført en imponerende dugnadsinnsats på sitt fremtidige kunstisanlegg av vedlikeholdstypen. Idémakeren og pådriveren Geir Andersen har skapt en dugnadsånd uten sidestykke ute på Høvik.
Planen er at kunstisanlegget på den gamle glassverkstomta skal være i drift 1.desember. For tre år siden stod det nye klubbhuset klart. Heller ikke det bygde seg selv. Også her var Geir Andersen drivkraften.
Foruten stor dugnadsinnsats har klubben hittil fremskaffet drøyt 2.3 mill til prosjektet ved salg av andelsbrev, sponsorbidrag og gaver. Målsettingen på 2.5 mill er snart nådd. Totalkostnaden er stipulert til 6.6 mill, hvorav Bærum kommune bidrar med 2 mill og resterende er spillemidler, samt egenkapitalen på 2.5 mill. Driftskostnadene for vedlikeholdsanlegget er beregnet til ca kr 200.000/år.
Vedlikeholdsanlegget krever kulde for innfrysning, men skal tåle temperatursvigninger opp mot +6-7 grader. Anlegget er bygget slik at det senere kan oppgraderes til et fullverdig kunstisanlegg. Les mer om pilotprosjektet her: Kunstis på Høvik

VI MINNER OM SPØRREUNDERSØKELSEN
Ny frist 1.desember.
Ved fristens utløp er det kun ca. 15% av våre klubber som har avgitt svar.
Dette kan tolkes på mange måter, men for en troverdig analyse av resultatene er vi redde for at utvalget er for lite for vårt videre arbeid.
Jeg vil gjenta at resultatene skal brukes til å sette i gang positive tiltak rettet mot klubbene våre. Vi har allerede fastsatt møte med seksjonene i januar, hvor dette blir tema.
Vi ber dere derfor, nok en gang, om å ta dere tid til å svare. Det skal være godt anvendt tidsbruk for vår organisasjon.
"Vi setter ny frist for innlevering til 1. desember."

På vegne av styret: Ivar Nordberg