November 2009

302 PÅ BANDY FOR FØRSTE GANG
Kristiansund, lørdag 28.november kl 1400: Stabæk - Mjøndalen, 4-1 :
Les mer om kampen her: tk.no
Du ser bildene her: tk.no
NRK-sportsrevyen her: nrk1.no
Fra bandysverige her: bandysverige.se

Les forhåndsomtale fra Tidens Krav her: tk.no
Se forhåndsvideo fra Tidens Krav her: tktv

Befaring av forbundsseriearenaer

Med bakgrunn i alvorlige skader på spillere i kampsituasjon, hvor skaden skyldes at sikkerhetsavstander er små eller mangler totalt, har NBF sett seg nødt til å iverksette skadeforebyggende tiltak.

Et av de første tiltakene vil være å foreta befaring av baner hvor det spilles kamper i eliteserien.

Mange av forbundsseriearenaene har punkter rundt banen, som er utsatte og kan skape farlige situasjoner. Dette må kartlegges og det må iversettes sikringstiltak.

Har man spørsmål rundt anlegg ta kontakt med anleggskonsulent i NBF, Kjell Nilsen på 21029568/90114541, Kjell.Nilsen@nif.idrett.no

(Publisert 25. november 2009)

NYE BESTEMMELSER I SVERIGE OM MUNNBESKYTTER OG GITTER
Under säsongen 2009/10 kommer det munskydd som bandyspelare nyttjat att kunna ersättas med ett CE-märkt tandskydd. Gjutet tandskydd genom tandläkares försorg går naturligtvis också bra att använda. Upprinnelsen till detta är att det inte längre tillverkas några munskydd. Detta beror på att det är problem att testa munskyddet på ett godtagbart sätt.
En arbetsgrupp inom Svenska Bandyförbundet under ledning av Anders Bergström och Arne Anderstedt kommer att se över hur bestämmelserna ska se ut för säsong 2010/11 och framåt.
Denna säsong 2009/10 är det alltså tillåtet att antingen ha det gamla munskyddet, ett CE-märkt tandskydd eller ett av tandläkare gjutet skydd. Spelare kan naturligtvis också välja en kombination av båda skydden vilket en del spelare redan gör.
Spelare födda 1990 eller senare ska under säsongen 2009/10 ha helt ansiktsskydd (helgaller).
THORE H. STEINREM OM READY
Thore H. Steinrem trener nå Readys unge A-lag. I helgen slo laget fra Holmenkollåsen Ullevål 6-4. Steinrem trente Ullevål de foregående fem sesonger. Thore H. Steinrem var også forbundskaptein for A-landslaget i perioden 1985-91 og årene før ansvarlig for både gutte- og juniorlandslaget.
Om unge Ready her: akersposten.no
MANGE SVENSKEMÅL I NORSK BANDY
Mer her: bandysverige.se

KUNGÄLV - VÄSTERÅS. 4-5
Video her: svtplay.se
NYE FROGNER STADION GIR OPTIMISME
Med ny stadion, nye spillere og bedre resultater ser fremtiden lys ut for Frigg Bandy.
Les lokalavisen her: lokalavisenfrogner

BANDY FOR FØRSTE GANG
For første gang skal det spilles eliteseriekamp i bandy nord for Oslo. Entusiastene i Braatt vil lage folkefest og sette publikumsrekord.
Les Tidens Krav her: tk.no

ROBERT ARNESEN I SOLBERGDRAKTA
Robert fra Mjøndalen debuterte for Solberg på "hjemmebanen": dt.no

DYNAMO MOSKVA VANT E-CUPEN
Dynamo vant første oppgjøret i Västerås 2-0. Returmatchen i Moskva 4-1. Totalt 6-1.
Stabæk tapte 6-2 for finske Uleåborg i bronsekampen i Sandviken den 18.oktober.

Europacupfinalene her: vlt.se

VIDEOKLIPP (1min 44sec): svt.play

AUDIO (3min 37sec): VSK:s tränare Andreas Westman på telefon från Moskva: sr.se

Sovsport her: sovsport.ru
Bandynet her: bandynet.ru
Oversettelse her: babelfish.yahoo.com

USA - CANADA, 5-2
BORDER BATTLE 2009: November 18, 2009 - Roseville, Minnesota - Perfect weather conditions greeted the national Bandy teams of Canada and the United States on Saturday as they renewed their annual border battle at the John Rose Oval. In the end, the U.S. would come out on top in a 5-2 final.

USA-bandy her: usabandy.com
VETLANDA - BOLLNÄS, 2-2
Se videobildene her: svtplay.se

FIKK KJEFT - SCORET 5 MÅL
Pål Hanssen (37) fikk så ørene flagret av Boltic-trener Per-Erik Saikoff og svarte med fem mål mot Tranås i en kamp Karlstadlaget til slutt vant 9-6.
- Vi var lite oense, kommenterte Pål.

Les mer her: nwt.se

MÅLREKORDEN SLÅTT I SVERIGE
Det ble mange rekorder i svensk toppbandy når Sandviken forleden slo Katrineholm med siffrene 22-2. Det lå i kortene, og var egentlig bare snakk om når Christoffer Edlund skulle slå rekorden på 9 mål i en og samme toppseriematch. Unge Edlund (22) smalt like godt til med 12 fulltreffere!
Les i sporten her: gd.se

AUDIO (4min 9sec): Hör rekordskytten Christoffer Edlund: sr.se

VIDEO (2min 21sec): Se Christoffer Edlund osannolika 12 mål i matchen Sandviken – Katrineholm. Edlund slog dessutom då ett 69 års gammalt rekord: svt.se

Christoffer Edlund - målrekord med tolv fullträffar. Därmed passerade anfallaren Sixten Jansson (Vesta), Pål Hanssen (Boltic) och Sergei Obuhov (Falu BS) som delade på rekordet med nio fullträffar i samma match.

Eurosport her: eurosport.se
Aftonbladet her: aftonbladet.se

– Det borde bli färre lag i elitserien, säger tränaren Thony Lindquist.
Les mer her: sportbladet/bandy

FINSKE TOPPSERIEN
Du finner mer her: suomibandy.net

IKKE TRIKKE-, MEN TOGSERIE
De reiser 44 timer til en match: expressen.se
Reisebildene: expressen.se
CHRISTOFFER EDLUND MED KLUBBREKORD
Christoffer Edlund(22) i Sandviken (ex. Vetlanda) fosser videre i svenske eliteserie.
I går satte han ny klubbrekord med åtte mål i samme match.
For mange SAIK-ere var det bekymringsverdig at fjoråret toppscorer Patrik Nilsson dro til Hammarby, men nå snakker ingen om det lengre: aftonbladet.se
Storseier til SAIK over Falun (14-2): aftonbladet.se

NB! Pål Hanssen (ex, Frem 31, Stabæk) tangerte i 1995 for Boltic scoringsrekorden i en og samme toppseriekamp i Sverige med 9 mål.
FÆRRE MÅL PÅ CORNER
Kun en sjanse på corner gir færre mål i svensk bandy. Ballen kommer mange ganger opp i 200 km i timen og mange av spillerne i "kjøttmuren" er ofte redde: aftonbladet.se

BOLTICs DAGLIGE LEDER FLYTTET TIL OSLO
Richard Fritjofsson har fått jobb i Oslo og spiller nå for Ready: vf.se
RUNE H. JAHNSEN 50 ÅR

Forbundets representant i FIB-RRC, vår tidligere internasjonale dommer, fortsatt aktive forbundsdommer, mangeårig leder av Bandydommernes Forening, en av lederne for bandyskolen på Marienlyst, initiativtaker til jentelag i Drammen, leder i både Drammen Bandy og Skiold, sentral i arrangementet av flere NM-finaleuker, initiativtaker til Julecupen for juniorlag, nøkkelperson under VM U17´2005, under VM U19´2006, under Nordisk U19´2007 og til vinterens VM for damer:
Hvem snakkeer vi om? Jo, trubaduren og bykjendisen Rune H. Jahnsen som fyller 50 år.

Norsk bandy gratulerer så mye!

Hør Drammenseren Rune H. Jahnsen synge om "Sjela Til Skiold": youtube.com
Gla´i Drammen: youtube.com
UTSETTELSE PÅ KJØLNES I PORSGRUNN
Det har eksistert planer om kunstis på Kjølnes i Porsgrunn i mer enn 30 år. Formannskapet støttet i sin tid planene, men kommunen valgte allikevel i siste liten å gå sammen med Skien kommune om kunstis på Klosterskogen. Skien kunstisbane ble ferdigstilt i 1987. Den største dugnadsinnsatsen på denne banen ble gjort av bandyklubbene fra Porsgrunn som etter ferdigstillingen måtte ta til takke med 50% høyere baneleie enn leietakere fra Skien kommune de første årene?
I Skien eksisterte før 1987 kun Borg med bandy på programmet, etterhvert ble Skien Bandyklubb dannet, men i nabokommunen Porsgrunn hadde man bandyklubbene Pors, Brevik, Eidanger, Hærøya, Urædd og Hei. Ingen av disse har aktive bandylag idag. Heller ikke Borg og Skien.
Folkerike Grenland hadde den gangen egne kretsserier, deltok alltid i skoleturneringene, arrangerte kretslagsturneringer, trenerkurs, aldersbestemte turneringer før seriestart på Skien kunstisbane, landskamper og noen husker kanskje junior-VM i 1982;
I åpningskampen på Borgestad var det drøyt 1200 elleville tilskuere i en kamp Norge holdt stormakten Sovjet til 3-3 ved pause, men tapte til slutt 3-6. Uansett en bandyfest i Grenland med åpningsfest i sentrum, VM-kamper på Herøya, Tveten, Kjølnes og Borgestad.
Man kan bare spekulere i hva som hadde skjedd dersom kunstisbanen istedet hadde blitt lagt til Porsgrunn på slutten av 80-tallet.
Arendal, drøyt 10 mil fra Porsgrunn, fikk sin kunstisbane i 2004. Larvik, 2.5 mil unna, jobber med skøytehall. Både Larvik og Kjølnes er med i det felles satsningsprosjektet til Bandy- og Skøyteforbundet. Målet for både lokale krefter og forbundene er å få Kjølnes kunstisbane inn på budsjettet for 2011. Gjerne prosjekteringsmidler på revidert budsjett på ettervinteren 2010. Lykkes man i dette arbeidet kan man igjen få en levedyktig bandy-region. Telemark Bandykrets ble opprettet i 1934.

Finnes ikke penger: varden.no

Ismillioner i en tynn tråd: varden.no

PR-STUNT I KRISTIANSUND
Fra nrk.sport:
Bandysporten gjør som NHL og legger en toppkamp langt vekke fra der de egentlig hører hjemme. Stabæk og Mjøndalen er to av de mest kjente, beste og tradisjonsrike bandyklubbene i landet. Lørdag 28. november møtes de til eliteseriekamp i Kristiansund.
Les mer her: nrksport.no
U19-TROPPEN
Norges Bandyforbund (NBF) og forbundskaptein Igor Prakht har innkalt følgende
U19-kandidater (f. 1991/92) til testsamling på Snarøya onsdag den 18.november:

KEEPERE
Jonas Haglund, Sarpsborg,
Philip Tjømøe, ØB Hosle,
Kenneth Larsen, Sarpsborg

FORSVAR
Henrik Nordlie, Sarpsborg, Carl Fredrik Causevic, Stabæk, Gjermund Furru Larsen, Snarøya, Peder Remman, Nässjö/
ØB Hosle, Andre Linnes Pedersen, Stabæk

MIDTBANE/SPISS
Simen Stockinger, Stabæk, Jørgen Bergli, Drammen, Magnus Hedly, Sandviken/Stabæk, August Karlseng, Ullevål, Sverre Strømnes, Sarpsborg, André Thune-Ellefsen, Hamar IL, Anders Siewert, Stabæk, Carl Petter Sveen, Hamar IL, Nicolai Schau, Stabæk, Henrik Brosøe, Drammen, Fritjof Nilsen, Snarøya, Mikkel Hæger, Røa, William Sandborg, Røa, Theis Tønnesen, Snarøya, Herman Rabsch, Snarøya

ANGREP/SPISSER
Christopher Killi, Stabæk, Morten Engen, Solberg,
Christian Muri, Snarøya, Ola Edvardsen, Ullevål
Totalt: 27 spillere inkl. 3 keepere.

Bildet: Norge U17 i fjorårets VM i Kirov omkranset av Igor Prakht (th) og Atle Braaten.
DEN NYE A-LANDSLAGSTROPPEN
Forbundskapteinene Bent Gommerud og Per-Erik Saikoff har kalt inn følgende 25
A-landslagskandidater til samling på Stabekkbanen onsdag 18.november:

Målvakter:
Christopher Smerkerud, Gripen, Stian Østvold, Solberg, Marcus Kristiansen, Mjøndalen.

Utespillere:
Anders Christensen, Stabæk, Kjetil Bergh, Mjøndalen, Petter Moen, Solberg, Jan Olav Løyning, Stabæk, Marius Austad, Solberg, Pål Hanssen, Boltic, Christer Lystad, Sarpsborg, Stian Holmen-Jensen, Stabæk, Mathias Stavis, Solberg, Christian Randsborg, Stabæk, Thomas Moen, Solberg, Jan Fredrik Løland, Ullevål, Simon Stavis, Frillesås, Henrik Hoel, Stabæk, Knut Holmen-Jensen, Stabæk, Robin Cras, Mjøndalen, Petter Løyning, Stabæk, Magnus Høgevold, Stabæk, Patrick D. Holm, Mjøndalen, Espen Wam, Solberg, Daniel Olaisen, Drammen, Eirik Bø Johnsen, Solberg.

Norge A møter Sverige U23 på nye Bergbanen, Ullevål stadion i Oslo søndag 6.desember.
A-landslaget skal også delta i VM i Moskva i tiden 24.-31.januar 2010.
ØVRIGE LANDSLAGSTROPPER
Vårt damelandslag samles på Stabekkbanen lørdag 7.november.
Det er innkalt 33 spillere fra ti norske og to svenske klubber til treningssamlingen. Damelandslaget skal som ifjor spille i gutt kvalik gjennom vinteren. Dette som et ledd i forberedelsene til VM i Drammen uke 8-2010, hvor det forventes deltakelse fra minst syv nasjoner.

U19-ledelsen benyttet Kosa Open junior sist helg til de siste uttakene av en foreløpig tropp som skal samles onsdag 18.november. Spilleruttakene kunngjøres mandag 9.november. Også på denne samlingen blir det spilt en intern kamp for å måle kandidatene.
Helgen 5.-6.desember skal U19-troppen møte Nässjö bandygymnas i to kamper ute på Snarøyabanen. Sesongens høydepunkt blir VM i Uljanovsk siste helgen i januar.

U18 gutter er i en mellomsesong. Noen få talenter vil kanskje konkurrere seg inn på U19, men for de øvrige vil Juleturneringen i Drammen være vinterens utfordring i landslags- sammenheng. Dessuten en sjanse til å overbevise U19-ledelsen om større oppgaver allerede som første års junior.

U17-troppen avholder samling på Stabekkbanen lørdag 7.november (fra 0900). Her spilles det på formiddagen en intern kamp hvor kandidatene kjemper om videre avansement i en foreløpig 20-mannstropp. Foruten ordinære samlinger, skal U17-troppen delta i Drammen Bandy sin julecup for juniorlag 28.-29.desember. Det arbeides i tillegg med en trenings- samling i vest-Sverige 8.-10.januar. Sesongens høyde punkt blir Nordisk mesterskap siste helgen i januar i den nye bandyhallen i Rättvik.

U16 gutter er en ren treningstropp, hvis ledelse skal benytte denne sesongen til finsikting og faglig påvirkning av ambisiøse talenter. Først i 2011 skal laget delta i VM i Finland.
U16 deltar denne sesongen ikke i noen mesterskap, men skal være med i Juleturneringen i Drammen 28.-29.desember.

Merk! Juleturneringen i Drammen 28.-29. desember er i utgangspunktet arrangert for juniorlag. I så måte har de klubbene som deltar med juniorlag prioritet på spillere som også er kandidater på U16, U17 og U18.

U17 jenter skal vi omtale senere.
ELITESERIESTARTEN 2009/10
Onsdag 11.november:
Solberg-Mjöndalen, Vassenga, 10-5
Ready-Hövik, Gressbanen, 2-9,
Drammen-Sarpsborg, Marienlyst, 4-12
Stabæk-Ullevål, Stabekk, 3-4
Resultater og tabell finner du på speaker i høyre kolonne.

Bildet: Stabæk IF-NM-vinner 2009

Litt om:
Nye Bergbanen er som forventet ikke klar til seriestart. Ullevål må derfor spille sine tre første kamper på bortebane, men i fjerde serierunde er det hjemmekamp på Bergbanen mot gullfavoritt Solberg. Simon Stavis, Solberg, ble toppscorer med 50 mål i 2007/08 og med 49 mål i 2008/09. Nå spiller han for Frillesås i Sverige. Veteranene Robert Arnesen og Jonas Pettersson fra Mjøndalen har imidlertid gått til erkerivalen Solberg. Dette ser allikevel ikke ut til å redusere Mjøndalens styrke som vant Kosa Open 2009 med overraskende seier 3-0 over fjorårets NM-vinner Stabæk. Ready slo Ullevål hele 10-5 i Oslo-mesterskapet i forrige uke og har tydeligvis styrket stallen. Det samme har Sarpsborg med fortsatt veltrente Christer Lystad i spissen. Drammen har et spennende lag, men har etter sigende mistet landslagsspilleren Jan Magnus Olaisen for denne sesongen. Høvik har tilegnet seg mange gode spillere, norske som utenlandske. Det skal bli spennende å følge Bærumslaget og trener Ari Kallioniemi denne sesongen.

Pressemappene finner du her: pressemappe

Høgskolen (HiO) i Oslo vurderer lagene: journalen.hio.no

Johan Adenström og bandysverige.se vurderer lagene: bandysverige.se

Ullevål tilbake på nye Bergbanen: journalen.hio.no

MIF satser på talentene: dt.no

Goalgetter fra Solberg på gulljakt: dt.no

Spennende for Drammen Bandy: dt.no

SIST SESONG: SOLBERG VANT ELITESERIEN 2009

Etter nest siste serierunde var Solberg allerede klare som mestere i eliteserien 2008/09.
I sesongens siste seriekamp og runde nr 21 mot Stabæk i "Ælva" onsdag 11.februar var det aldri noen tvil. Solberg slo sølvvinner Stabæk hele 10-1 og klubben fikk dermed andre napp på rad i NBF´s vandrepokal. Stabæk har to napp fra 2006 og 2007.
Høvik ville med seier erobret sølvet, men tapte overraskende 2-9 for Ullevål og endte dermed på klubbens første bronseplass i toppserien.

Sluttabellen 2008/09: speaker.no

HAMMARBY - EDSBYN, 6-6
Patrick Nilsson scoret 4 mål, da "Bajen" møtte Edsbyn på Zinkensdam.
VIDEOKLIPP (3min 15sec): svtplay.se

Unge Christoffer Edlund(22) ekstremt bra: kvp.se
Vetlandapojken markerte seg både på og utenfor banen under VM U19 i Drammen i 2006. Surnet da han som nybakt verdensmester ikke ble kåret til turneringens beste. En "sulten" spiller som kan sette mårekord i svensk bandy. Hittil med 13 nettkjenninger for SAIK og sannsynligvis et sikkert kort i landslagstroppen.
READYJENTER PRØVESPILLER I KARLSTAD
Norska landslagsspelarna Aase Seeberg och Tommeline Bjerkely tränar just nu med Karlstadslaget Västerstrands AIK. På söndag ansluter Vilde Stokke som även hon tillhör landslaget.
– Vi vill spela bandy på stor bana. I Norge spelar vi bara sjumanna, säger Seeberg och Bjerkely.
Västerstrandstränaren, Göran Svensson, är även förbundskapten för Kanada.
Om Readyjentene her: vf.se

VÄRMLANDSAVIS OM SAIKOFF OG GOMMERUD
Mer her: vf.se

ARNE "HOLE IN ONE" OM KOSA OPEN
Arne Hole, den gamle høyrevingen til Stabæk, som ifølge ham selv aldri lærte seg venstresvinger før han la opp, har også i år krydret programmet til Kosa Open.
Aftenpostenjournalisten, som var pressesjef under VM´1993 på Hamar, hadde intet valg. Det måtte bli bandy helt fra barnsben av.
Hole-klanen er jo Akershusbandyen.
Kos dere med pennen til en av Norges beste sportsjournalister!

ALDER INGEN HINDRING
Jukka Ohtonen (47) er spillende trener på finsk-svenske HaparandaTorniå. Lørdag møtte finnen og hans lag Vänersborg i nye Vänersborg Arena. Kampen endte 4-4. Jukka Ohtonen kom ikke på scoringslisten, men ble gjenstand for en 10 minutters utvisning, ifølge matchprotokollen.
Noen få vil kanskje huske Jukka Ohtonen som en suveren kaptein på det finske U17-landslaget som vant VM i Helsinfors i 1979. En nesten like suveren Hanna Teerijoki fikk ikke være med på landslaget fordi hun var jente.
Norge erobret bronsen foran Sovjet på bedre målforskjell, selv om kampen endte 5-5.
En lyslugget krølltopp med navn Odd Johnsen (Solberg) besørget fire mål for Norge i denne kampen. Kaptein var Kjetil H. Jensen fra Stabæk.
En fersk og ambisiøs forbundskaptein var i motsetning til resten av bandy-Norge "skuffet" over bronsen. Man burde visst bedre!!

Jukka Ohtonen blir elitseriens äldste spelare: svenskbandy.se

BERGENSDAMENE SØKER FLERE SPILLERE
Bergen Bandyklubb har vært med i det norske seriesystemet sammenhengende siden de startet i 3.divisjon kvinner i 1986/87. Ingen andre damelag i bandy-Norge har tilsvarende fartstid. Bergen Bandyklubb innehar to seriemesterskap i dameserien og hele fem NM-gull, hvorav siste NM-gull i 2006 (bildet).

Klubben ble sist sesong vinner av 3.divisjon herrer, - en kombiserie bandy og rinkbandy.

Krefter i Bergen Bandyklubb jobber sammen med Fana IL, Bandy- og Skøyteforbundet for skøyte- og bandyhall på Slotthaug, beliggende 10 minutter med bil fra Flesland flyplass.

Herrelaget fikk ifjor et visst tilflyt av spillere fra studentmiljøet i Bergen by, noe som også kan påregnes i fremtiden.
Damelaget derimot har mistet noen spiller til ishockeyen, men ønsker fortsatt å spille i dameserien. Dette krever normalt tre til fire reiser til Østlandet i løpet av vinteren, slik at spillere bosatt både i Bergen og på Østlandet er aktuelle.

Dersom du kunne tenke deg å spille for Bergen Bandyklubb kommende sesong,-
ta kontakt med Sigrid-Lise Nonås på mail: sigrid-lise.nonas@nhh.no
Telefon a: 55-959977, mobil:41-932918
BANDY - FREDAGSUNDERHOLDNING PÅ TV