November 2010

KAMPEN OM GAMLE GRESS I DRAMMEN
Det gratisarbeidende bandyfolket i Drammen er i harnisk over rådmannens forslag om at Gamle Gress ikke skal islegges de neste to vinterene. Det snakkes og skrives lokalt om en mulig politisk skandale!

Dersom dagens oppslag i Drammens Tidende medfører riktighet, kan man på noen mils avstand undre seg over bystyrets vedtak av 2007 om å legge om toppdekket på arenaen fra naturgress til kunstgress kombinert med kunstis. Bystyrevedtaket i seg selv, og den påfølgende mange millioners investeringen, burde legge en klar føring på hva det omdefinerte breddeanlegget skal benyttes til i fremtiden. Når kombinasjonsanlegget kommer i bruk er det tilrettelagt for utfoldelse av aktivitet nærmere 50 uker i året av byens innbyggerne, herunder barn og ungdom. Nær sagt et mønsteranlegg kan det bli!

Alle tekniske innstallasjoner på Gamle Gress er for lengst på plass for å kunne utnytte breddeanlegget til skattebetalernes beste både sommer- og vinterstid.
Ismangelen i den tradisjonsrike bandymetropolen er prekær, men nå har vinterbyen Drammen muligheten til å bli en modell for andre byer i Norge og nord-Europa.
Optimal arealutnyttelse, et ismaskineri vis a vis (Marienlyst) sterkt nok til begge isbanene så sant man unngår felles innfrysningsperiode. Driftsmannskaper er på plass fra før og det samme med maskinelt utstyr og verksted. To isbaner gir økt utbytte av varmepumpedrift så sant man har mottakerapparat for overskuddsvarmen. Dette vil pynte på strøm- regnskapet og ikke minst miljøregnskapet.
I Oslo snakkes det på topp politisk hold i disse budsjettider om at skatteinntektene for 2011 vil øke. Ringvirkningene av den tidligere finanskrisen er visstnok på retur.
Med forbehold; litt merkelig da at det fra rådmannens side forventes nedgang i skatteinntektene i Drammen kommende år?!

Les Drammens Tidende her: dt.no

Bilde: Et manipulert bilde av Gamle Gress i Drammen.
BANDY PÅ NRK ØSTLANDSSENDINGA

Bandyforbundets Tor Audun Sørensen var invitert som "Dagens lunsjgjest" i NRK Østlandssendingen mandag 22.november.
Radioinnslaget på drøyt 20 minutter dreide seg i første rekke om bandyhistorikk, men også om sporten fremtid!
Du kan lytte til radioprogrammet her: nrk.no

Bildet tv.: Bandyfinalen 1947 på Bislett. Mjøndalen slo Frigg 3-1.
TILTALT GAV BORT 16.5 MILLIONER TIL EDSBYN
Ulf Järvefelt vokste opp i Edsbyn. En liten by med 4000 innbyggere langt inne i svenske Hälsingland. Etter studier i Stockholm var han sterkt medvirkende til å bygge Sveriges første bandyhall, -
den velkjente bandykyrkan som ble innviet av selveste Konungen i oktober 2003.
Resultatene lot ikke vente på seg. Edsbyn ble svensk mester i bandy i 2004, 2005, 2006, 2007 og 2008. Edsbyn og Ulf Järvefelt inspirerte andre miljøer i Sverige til ytterligere ni nye bandyhaller. Bandy ble med dette en publikums- og TV-idrett over kjølen.

"Järven" som han kalles lokalt holdt kortene tett til brystet. Trolig visste svært få eller ingen hvordan kjøpefesten av toppspillere, biler og andre frynsegoder ble finansiert. Historien som rulles opp mangler sidestykke i svensk idrett på gaver fra privatpersoner til et idrettslag. Järvefelt styrte familiekonsernet og eide 25 % av aksjene og formuen. Søsteren og hennes barn resten. Nå er han tiltalt for grovt økonomisk utroskap.

Ulf Järvefelt uttaler til Expresssen at han er takknemlig for å ha vokst opp i Edsbyn. Han har hatt et brennende engasjement for hjembyen og bandyen i Edsbyn og ikke gjort noe ulovlig for egen vinnings skyld. Kun gitt bort egne og familiens verdier til bandyklubben han elsker!
Les mer her: expressen.se
Og her: expressen.se
CHRISTER LYSTAD MED FIRE MÅL FOR SARPSBORG
Den kondisjons- og skøytesterke Sarpsborgveteranen Christer Lystad (38) scoret fire mål i elitekampen mot Høvik når østfoldgutta vant 7-2 på bortebane. Veteranen trekker spesielt frem liberoen, unge Emil Olsen i denne kampen.
Christer Lystad, men en fortid i både svensk og russisk toppbandy, er bokført med 116 A-landskamper for Norge siden den internasjonale debuten i Rossia-turneringen i Novosibirsk i 1992. Den norske rekorden til Erik Nordbrenden på 117 A-landskamper kan falle under årets VM i Kazan.
Les om elitekampen Høvik - Sarpsborg her: Sarpsborg Arbeiderblad
Øvrige resultater finner du på "Speaker.no" i høyre kolonne på denne siden.
40 U17 JENTER PÅ FROGNER STADION
I vind, snøføyke og 7 kalde grader gjennomførte 40 kandidater til U17 landslag jenter nok en samling på Frogner stadion i helgen. Den forrige samlingen var fredag 12.november, noen få dager etter at den ærverdige stadion midt i Oslo åpnet i ny prakt.
Landslagsledelsen var veldig godt fornøyd med søndagens samling. Mange spillere har løftet seg, slik at det blir en tøff kamp om de 16 VM-plassene og turen til Moskva i uke 8-2011. Før Jul skal 25 spillere i den offisielle VM-troppen nomineres.
Landslagsledelsen består av Lars Tore Borge (forbundskaptein), Arild Aamot (lagleder/trener) og René LÓrsa som administrativ leder og matriellansvarlig.

Bildeserie fra samlingen søndag 28.november: Photoshop.com

Foto: René LÓrsa
TJA OG NEI OM ISLEGGING AV GAMLE GRESS I 2011
Arbeiderpartiet fremmet et forslag om å sette av en million kroner hvert år de neste fire årene for å sikre at det blir is på Strømsgodsets hjemmebane så fort som mulig.
Den intensjonen støttet også de borgerlige samarbeidspartiene, men de hadde ikke satt av en krone til å få det gjort i 2011 i forslaget som til slutt ble vedtatt mot Ap og Svs stemmer.
Det hører også med til historien at Strømsgodset fotball er positiv til isleggingen av deres hjemmebane!

Les hele saken her: dt.no

3.DIVISJON: FRIGG - ØVREVOLL/HOSLE 2 PÅ NYE FROGNER STADION

Seriestart 3.divisjon herrer:
Nye Frogner stadion lørdag 20.nov.: Frigg - Øvrevoll/Hosle 2: 6-7
Dommere: Pål Christian Dahl, Ullevål og Magnus Robberstad, Ready.

Snarøyabanen lørdag 20.november:Snarøya 2 - Ready 2, 3-6
Dommere: Carl Janson, Hauger og Gjermund Strømnes, Sarpsborg.

3.divisjon består av følgende lag:
Bergen, Frigg, Haslum, Ready 2, Snarøya 2 og Øvrevoll/Hosle 2

Fugl Fønix
Onsdag 23.november 2005 gjenoppstod A-lagsbandyen i Frigg Oslo Fotballklubb etter 28 års fravær. Spillerne bosatt på Majorstua-området, inklusive to svensker, møtte Ullern/Røa2 på Valle Hovin og spilte 7-7 i debutkampen. Det nye laget slet i bunnen av 3.divisjon de første årene. Så gjorde den tidligere juniorlandslagsspilleren Kjell A. Moe sin inntreden som A-trener.
Laget bedret seg og var nær opprykk forrige sesong. I år har Frigg fått nye Frogner stadion som hjemmebane. På bandymanér skal arenaen innvies lørdag mot Bærumslaget Øvrevoll/Hosle.
Stallen teller 30 mann med en "hard" kjerne på drøyt 20 spillere. Situasjonen ser lysere ut enn på lenge. Sentrumsbandyen er tilbake i Oslo, slik den begynte på Frognerbanen i Kristiania rett etter forrige århundreskifte!

Historikk om sentrumsklubben Frigg
Gå inn her: bandyforbundet.no

Bildet øverst: Bandy på Frogner i 1909.
Bildet tv.: Frigg A på fjorårets Kosa Open.
Bildet th.: Frigg på den siste toppen i 1961.

RESULTATER I RUSSLAND, FINLAND, NORGE OG SVERIGE
Championship of Russia - Standings & Results
Russiske ligaen her: bandynet.ru

Finland - Standings
Finske ligaen her: lahtis-enterprises.com

Sweden - Standings & Results
Svensk eliteserie her: idrottonline.se

Norway - Standings & Results
Norsk eliteserie her: speaker.no

Les Budstikka her: budstikka.no
Les Drammens Tidende her: dt.no

SPILLER ALL-SVENSK FOTBALL OG BANDY I SVERIGE
Les om Elin Sandgren her: expressen.se
DAMESERIEN HAR STARTET
Dameserien er igang: eikernytt.no

BANDYSVERIGE.SE OM DEN NORSKE ELITERUNDEN
Les her: bandysverige.se

11 PÅ KLUBBDOMMERKURS HOS ULLERN
Tirsdag 16.november ble det arrangert et 3-timers klubbdommerkurs (trinn 1) på Ullerns klubbhus. Det møtte 11 gutter fra klubben.
Kursleder var Dommerkomiteens leder og forbundsdommer Lars Nygaard.

BARNE-OG UNGDOMSTRENERKURSET
Forbundet arrangerte Barne- og ungdomstrenerkurs på Idrettshøgskolen i Oslo lørdag 13. og søndag 14.november.
Sentrale emner på kurset var :
Øvelsesmodeller, treningsledelse/instruksjon, behandling av barn og ungdom, sliping og idrettsskader.
Det deltok 6 kursdeltakere fra tre klubber. Hovedinstruktør var forbundets utviklingssjef Tor Audun Sørensen. Trygve Moe foreleste om idrettsskader og Atle Braaten praktisk skøytesliping.
Deltakere:
Håvard Lystrup, Asker, Sigurd T. Lie, Asker, Ivar Søvold, Ready, Thomas Fjell, Ready, Reidar A. Jacobsen, Høvik og Morten Brodersen, Høvik.
SERIEÅPNING I NM-JUNIOR
Torsdager er forbeholdt juniorserien. Slik har det vært i mange år fordi mange juniorer også spiller på sine respektive A-lag eller rekruttlag. Den internasjonale junioralderen omfatter denne sesongen spillere født 1992 eller senere, men i den norske juniorserien kan en spiller denne sesongen også være født i 1991, dvs tredje års junior. Svenskene har nylig innført samme ordning. Norge tok opp tredje års juniorer på begynnelsen av 80-tallet. Hensikten var i første rekke at et ekstra årskull ville resultere i at flere klubber kunne stille med juniorlag. Videre styrke kvaliteten på lagene, noe som ville komme matchingen for de et år yngre landslagsjuniorene til gode. Tredje års junior er også en komplisert alder mht muligheten for å spille bandy. Noen drar ut i militæret, andre på folkehøgskoler eller høyere utdanningsinstitusjoner et godt stykke unna det tradisjonelle bandy-Norge. Da kan det være vanskelig å konkurrere seg inn på A-laget, men et juniorlag å komme tilbake til ved passende anledning har mange positive aspekter i seg.

Årets juniorserie består av 5 lag i elite og 10 lag i kvalserien. Det har vært opp til klubbene å "drafte" seg inn i rett avdeling. Fjorårets serie bestod av 6 lag i elite og 6 lag i kval,-
altså en gledelig økning i antall juniorlag for sesongen 2010/11.
Stabæk 1 vant fjorårets eliteserie suverent med 19 poeng av 20 mulige. Snarøya ble nummer to med 14 poeng. Det skulle imidlertid bli Sarpsborg, som endte på fjerde plass i eliteserien på 8 poeng, som til slutt stakk av med NM-gullet etter å ha slått Snarøya 3-2 i finalen. Serievinneren Stabæk 1 mislyktes også i bronsekampen og tapte 7-6 for Drammen Bandy, men kommer trolig sterkt tibake denne sesongen!

Seriestart junior elite torsdag 18.november:
NIH, Oslo: Røa/Ullern - Drammen Bandy 1, 0-12
Stabekkbanen: Stabæk 1 - Ready, 15-0
Snarøya står over runde 1.

Juniorfinale 2010, Marienlyst Drammen:
Sarpsborg - Snarøya, 3-2
Se flere bilder her: speaker.no
Bildet th.: Sarpsborg junior, NM-vinner 2010

SOLBERG OG ULLEVÅL UBESEIRET
Etter to runder er fjorårets Norges- og seriemester Solberg ubeseiret. Ullevål, som endte sist på tabellen sesongen 2009/10, ligger også på fire poeng.

Runde 2 eliteserien:
Drammen-Mjøndalen, 4-10
Solberg-Høvik, 7-6
Stabæk-Ready, 4-4
Ullevål-Sarpsborg, 5-3

Bildet: Solberg Norges- og seriemester 2009/10.
PÅMINNELSE - AVRUNDET SKØYTEJERN

Forbundet innskjerper nok en gang sikkerheten mht skøytejernets utforming. Dommerkomiteen og våre forbundsdommere har tatt tak i dette flere ganger og varsler nå kontroller. En konsekvens er 5 min. utvisning for ureglementert utstyr.
Det er også viktig at yngre klubbdommere gjøres oppmerksom på krav til utforming. Klubbene har et spesielt ansvar for at skøytejernet blir sjekket på trening og spesielt i kamper hvor yngre, ikke faglærte dommere er i aksjon.
Bildet: Avrundingen skal minimum tilsvare radius og sirkelen på et kronestykke.

Spillereglementet: Regel 2 - Utstyret, pkt. 2.3 skøytene:
Samtlige spillere og dommere på isen må ha skøyter. Disse må ikke ha skarpe spisser eller lignende som kan være farlig for andre. Skøytejernets tykkelse skal være minimum 2.7mm og avrundingen på kantene skal være minimum 10mm i radius (20mm diameter som tilsvarer buen på et kronestykke).

VÄSTERÅS SLO HAMMARBY PÅ ZINKEN
Hammarby förlorade hemma mot Västerås med hela 5-2 i elitserien i kväll.
VIDEOKLIPP SVT (2min 18sec): svtplay.se

VM-DRONNINGEN HAR LAGT OPP
Turneringens beste spiller under VM damer i Drammen sist vinter har lagt opp.
Johanna Pettersson fra Sandviken har vunnet det som vinnes kan i bandy og har dessuten også spilt ishockey for Modo.
Les om Johanna Pettersson her: gd.se
JEVN SERIESTART I ELITE
Helgens resultater:
Gressbanen søndag 14.november: Ready – Ullevål, 3-6
Hauger søndag 14.november: Høvik – Stabæk, 5-3
Les her: budstikka.no
Vassenga søndag 14.november: Mjøndalen – Solberg, 4-5
Les her: Drammens Tidende
Utsatt: Sarpsborg - Drammen Bandy

Tabellen vil du finne her: speaker.no

Les blogg på VG nett: vg.no

SERIESTART I ELITE 2010/11
Søndag braker det løs i eliteserien. Tre av fire kamper spilles, da kunstisanlegget til Sarpsborg har hatt problemer. Mye tyder på at problemet lar seg løse på kort tid,
men serieåpningen for klubbene Sarpsborg og Drammen bandy må vente til neste runde.
Solberg vant eliteserien ifjor med 28 poeng. Seriemester for tredje året på rad. Hele 5 poeng foran Stabæk og 9 poeng foran Ready som tok bronse for første gangen. Sist på tabellen endte Sarpsborg og Ullevål som begge klarte seg i kvalikspillet.

Helgens kamper:
Søndag 14.november: Ready – Ullevål, Gressbanen kl.18.00
Søndag 14.november: Høvik – Stabæk, Hauger kl.17.30
Søndag 14.november: Mjøndalen – Solberg, Vassenga kl.18.00
Utsatt: Sarpsborg - Drammen Bandy

Resultatene vil du finne her: speaker.no

Serietabellen 2009/10: speaker.no

SANKSJONSUTMÅLING 2010/11
Bandyseksjonen kunngjør med dette hovedretningslinjene for sanksjonsutmåling etter rødt kort/matchstraff.
Utvisningsårsak:
A. Angripe en motspiller med overlegg på en brutal måte (slå med knyttet neve, slå med kølle, sparke etc).
Minimum 3 kamper
B. Angripe en motspiller i affekt.
Min 2 kamper
C. Utskjelling av dommer, funksjonær, leder, etc med overlegg.
Minimum 2 kamper
D. Utskjelling av dommer, funksjonær, leder, etc i affekt.
Minimum 1 kamp

Bandyseksjonen gjør oppmerksom på Sanksjonsreglementet § 6-4 d:
" I tilfelle gjentakelse bør sanksjonen skjerpes".
SAMLING FOR DAMELANDSLAGET - U17 JENTER MOT VM
Etter VM på hjemmebane i Drammen i februar 2010, hvor de norske damene erobret bronse blant seks nasjoner, har den nye dametroppen denne uken avholdt første samling for sesongen 2010/11 på Norges Idrettshøgskole. En mellomsesong, hvor landskamper mot Sverige er høydepunktet, men hvor hovedmålet er VM i Irkutsk ved Baikalsjøen i Sibir i 2012.
Les om damesamlingen her: eikernytt.no
Følg også damene på bloggen: Damelandslaget

U17-jenter skal i uke 8-2011 delta i VM i Obochov, en by ca 4 mil utenfor Moskva sentrum. U17-troppen avholder issamling på nye Frogner stadion fredag 12.november.
Følg jentene på deres egen blogg: U17 jentetroppen
Bildene: Nye Frogner stadion

MAGNUS MUHREN OM TILVÆRELSEN I GAIS-GÖTEBORG
Det ble en tøff "skillsmisse" fra moderklubben for storstjernen Magnus Muhrén.
Den tidligere A-landslagsspilleren fikk ikke ny kontrakt med topplaget Sandviken.
Nå satser han sammen med Gais fra Göteborg.
Se videoklippet her: svt.se
CUP-GENERALEN SUMMERER KOSA OPEN FOR I ÅR

Bandyalliansen, Bærum Kommune, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerte i år for 19. gang på rad døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger og Stabæk.
For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre ovale Kosa-helger på rad ble kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempet på isparkettene fordelt over 21 spille-dager og 292 matcher. 70% av lagene som deltar er barn mellom 10-14 år. Ca 100 frivillige, som representerer mer enn 1700 dugnadstimer, sørget for at det meste gled knirkefritt.

Redaksjonen fikk tak i cup-general Knut Hole på telefon i en ledig stund mandag morgen på vei til Trondheim før han tirsdag setter kursen mot London.

- Hvordan summerer du opp årets turnering?

- Samtlige klasser fungerte meget bra, men noen minusprikker til elite. Mjøndalen og Solberg stilte ikke opp i år og Sarpsborg trakk seg på slutten av turneringen. Riktignok har eliteklassen vært mest uheldig med været de to siste årene og i slike sammenhenger kunne man ønsket seg en hall, men det var gode spilleforhold de to øvrige helgene.
- På plussiden stilte hele 24 småguttelag og det var hyggelig at arrangørklubb Hauger vant denne klassen. Samtlige 13 norske juniorlag stilte og det svenske bandygymnasielaget Nässjö deltok for tredje gang. Juniorfinalen mellom Nässjö og Stabæk var et høydepunkt med ca 300 tilskuere på tribunen. Det måtte ekstraomganger og straffeslag til før svenskene kunne ta med seg seieren hjem med siffrene 5-4.
- Hyggelig også at forbundets representanter har stilt opp på mange kamper og bl.a tatt del i premieutdelingen.

- Neste år blir det jubileumsturnering. Noen spesielle planer for Kosa Open nr. 20 i rekken?

- Ja det har vi, men det får vi komme tilbake til. Har ikke helt fordøyd årets turnering enda.

Du finner KOSA-resultatene her: Bandyalliansen

DAGENS PROFIL, KJELL ØIESTAD - SNARØYA SK
Kjell Øiestad begynte i klubben som lagleder og trener i både fotball og bandy i 1989/90. Kjell Øiestad har vært leder av Bandyavdelingen i Snarøya i hele 17 år frem til i dag, hvorav 15 år med sete i Hovedstyret og nylig blitt utnevnt til Æresmedlem.
I hans lederperiode har klubben vokst seg frem til en av de største bandyavdelingene i Norge. Foruten stor bredde, spiller A-laget i 1.divisjon og juniorlaget tok sist vinter sølv i NM. De senere årene har mange aldersbestemte landslagsspillere utviklet seg positivt i Kjell Øiestad sin klubb ute på Hundsund ved Fornebu.
Anleggssituasjonen har vært en viktig sak for Kjell Øiestad. Et møysommelig arbeid over mange år ble kronet med åpningen av den nye kunstisbanen og nytt klubbhus høsten 2008. Foruten trening og obligatoriske seriekamper, har det flotte anlegget vært benyttet til landslagssamlinger, klubb- og kretslags- turneringer. Kjell Øiestad har sittet i Akershus Bandykrets styre i 10 år, hvorav fem år som nestleder. Han er tidligere tildelt kretsens Hederstegn.

Bildet: Bandypresident Ivar Nordberg overrakte Kjell Øiestad(th.) forbundets Hederstegn på et styremøte i Snarøya SK 1.november 2010.