November 2011

SAGENE IF 90 ÅR

Drøyt 100 mennesker var til stede i Sagene samfunnssal på lørdag 12.november i anledning av at den tidligere AIF-klubben (Arbeidernes Idrettsforbund) med rød stjerne i emblemet fylte 90 år. Sagene er den eneste av Bandyforbundets drøyt 300 medlemsklubber som har alle våre tre idretter på programmet; bandy, innebandy og (land-)hockey.
I foajeen var det laget en utstilling fra klubbens historie som skal stå på samfunnshuset til 27.november. Alle klubbens idretter var flott presentert med plakater, bilder og trofeer, selv om noen idretter som skøyter, ishockey og håndball ikke lengre finnes på programmet. Dessverre lite historikk fra tiden før krigen, men dette skyldes at AIF-arkivet ble bombet under krigsårene av velkjente årsaker.
Sykkel har vært en stor idrett fra klubbens oppstart i 1911. Siste store utøver var imidlertid Thorleif Andresen på 70-tallet som flere ganger ble nordisk mester i landeveissykling.
Fotball har bredden i dag, men var i landstoppen på slutten av 50-tallet/ begynnelsen av 60-tallet. Mange bandygutter på dette gode fotballaget.
Klubben erobret NM-gull i bandy i 1958 og 1966. Kjente navn som Thorvald Larsen spilte på
58-laget og ble senere leder av Oslo Idrettskrets. Johnny Johnsen er fortsatt tilknyttet NBF og var med på 1966-laget sammen med Bjørn Sund som ble ansvarlig for både utbyggingen på Lillehammer til OL i 1994 og Gardermoen flyplass for noen år tilbake. Klubben har fostret mange A-landslagsspillere som Ola Martinsen, Raymond Jahrmann, Bernt Skarnes, Roy Wangen, Dag Lien (sr.), Yngvar Johansen, Bobbo Støren, Trond Amundsen og Jan-Erik Snellingen som vant Nordisk Teknikermesterskap som juniorspiller i både 1967 og 1968. Damene vant NM-gull i 7-er/rinkbandy på Hauger i 2004. Noen av jentene spiller fortsatt eller hjelper til på klubbens bandyskole på Voldsløkka "lille" kunstisbane.
Klubben ble Norgesmester i (land-)hockey på Jordal i 2005 og er fortsatt blant de ledende i Oslo. Med ny hockeybane på "Voldsløkka match" i nær fremtid, forventes vekst i denne idretten påtagelig lik bandy.
Ikke minst innebandy blitt en stor suksess i Sagene IF de senere årene, hvor de to hallene i den gamle trikkestallen har vært viktige møteplasser. Snellingen-sønnene har kjempet mange intense kamper på den azur-blå flata, hvor også Sagene-damene tok NM-sølv i 2006.

Sagene IF har hatt mange store ledere. Odd Johansen satt som leder av klubben i 45 år, noe som må være bortimot Norges-rekord? Hvem husker ikke personligheten Per Walle som hadde en like lang fartstid i klubben, foruten engasjementet i både krets og forbund. Per er borte, men er fortsatt levende i mange idrettsmiljøer.
Tilbake som leder av hovedstyret er bergenseren Eivind Dahl som også ledet 90-års jubileet. Det var en stor glede for ham å utnevne Raymond Jahrmann til klubbens Æresmedlem. Raymond var en sentral spiller på sølvlaget under VM i bandy i Sovjet i 1965 og en særdeles viktig spiller for Sagene både i fotball og bandy foruten en rekke andre oppdrag i klubben.

Det som gledet mange denne kvelden er at byantikvaren nå har startet gravingen på Voldsløkka matchbane. Han finner forhåpentligvis ikke fortidsminner, slik at kommunen kan sette i gang å bygge den kombinerte kunstis-/(land-)hockeybanen og klubbhuset med garderober til sommeren. Det kan være starten på en ny æra for bandysporten i en tidligere storklubb på Sagene-Bjølsen!

VM´1965 sølvlaget og Sagene-spillere:
Bernt Skarnes (bak nr. to f.v.),
Raymond Jahrman (bak nr 2 f.h.),
Roy Wangen (foran nr. 3 f.v.)

NY LEDELSE PÅ DAMELANDSLAGET
Damelandslaget har fått ny ledelse. Svenske Mats Eriksson (midt) har tatt over som ny forbundskaptein. Edsbygutten har spilt i både Drammen og Mjøndalen, men er nå tilknyttet 1.divisjonsklubben Nordre Sande.
Det samme gjelder assisterende landslagstrener Kjetil Bergh (t.h) som opprinnelig er fra Mjøndalen, men også har spilt i de svenske klubbene Vänersborg og Ale-Surte. Kjetil er bokført med 21 A-landskamper for Norge.

Materialforvalter er Atle Braaten (t.v) fra Frigg. Han har tidligere vært med U17-landslaget gutter til VM i Kirov (2009) og VM U19 i Uljanovsk i 2010 og Nordisk U19 i Pori i 2011.
Atle Braaten er i tillegg knyttet opp mot U16 gutter og hovedmaterialforvalter i forbundet på bandysiden.

Administrativ lagleder er Tine Bjonge fra Høvik. Hun er vel kjent med idrettsadministrasjon gjennom klubben både på gutte- og jentesiden og som generalsekretær i Biljardforbundet. Den idrettslige bakgrunnen til Tine Bjonge er som aktiv roer og med høyeste idrettsfaglige utdanning som ro-trener.

DAMELANDSLAGET MOT VM I IRKUTSK
VM bandy for damer finner sted i Irkutsk i Russland i uke 8-2012. En bandy-metropol i det sørlige Sibir ved Baikalsjøen, hvor det forventes et storslagent arrangement og en folkefest. "Russian hockey" kalles bandy på det enorme kontinentet. Sporten regnes som folkets idrett og kan i Sibir sammenlignes med skisportens status i Norge.
Hele 27 kandidater viste seg frem på den første issamlingen under gode isforhold på Stabekkbanen søndag kveld. 13 av de 16 bronsejentene fra VM i Drammen stilte, herunder back-veteranen Heidi Tho (Stabæk) som ble mor for tre måneder siden. Bronsejentene Hanne Garnås Nikolaisen (AIK) og Vibeke Tonning (Stabæk) hadde gyldig forfall grunnet utenlandsopphold. Aase Seeberg (Ready/Bergen) prioriterer studier denne sesongen og er ikke aktuell for VM.
Landslagssamlingen viste at det gror godt med talenter bak de etablerte damene. Som mange husker deltok U17-landslaget ifjor i VM i Moskva, tapte riktignok bronsekampen på straffe mot Russland, men slo Sverige 5-4 i grunnspillet. En stor prestasjon i seg selv.

Det første VM i 11-er bandy for damer fant sted i Lappeenranta i Finland i 2004. I 2006 i Minneapolis i USA.
I 2007 i Budapest i Ungarn,
i 2008 i Dalarna i Sverige og i 2010 i Drammen.
Norge erobret bronse i VM 2006, 2007 og 2010, men ble nummer fire i 2004 og 2008. Sverige har på en suveren måte vunnet gull i alle VM hittil og er fortsatt favoritt i 2012, men klarte kun 1-1 mot Russland i VM-grunnspillet i 2010. Det samme gjorde Norge etter en taktisk sett svært godt gjennomført VM-kamp.

Stoff fra VM´2010 damer finner du her: Arkiv februar 2010
Stoff fra VM´2011 U17 jenter finner du her: Arkiv februar 2011

Bildene: VM-troppen 2012 vil bestå av spillere fra Damelandslaget 2010 og U17-landslaget 2011.
KJELL-ARILD DISCH FYLLER 60

Kjell-Arild Disch fyller fredag 25.november 60 år. Frem 31-gutten tok over dommerarven etter sin far og ble forbundsdommer allerede i 1975. Legger man til noen år som kretsdommer, nærmer Kjell-Arild seg 40 år som kampleder.
Den folkekjære dommeren kalles "Super-Mario" på folkemunne, noe som reflekterer hans popularitet i bandy-Norge. I eliteserieåpningen få uker tilbake dømte han nærmest feilfritt og uten protester lokalderbyet mellom Stabæk og Høvik.
Kjell-Arild har dømt det som går an å dømme i norsk bandy. Fra knøttelag til NM-finaler alle klasser og internasjonale mesterskap. Han er en av de som alltid stiller opp en forblåst fredagskveld på "Kalle Motvind" for å dømme en guttekamp. Ifølge tidligere kretsleder Leif Hole, er Kjell-Arild fortsatt en av de som dømmer flest kretskamper i Akershus i tillegg til alle forbundskampene.

Bandy-Norge gratulerer og takker for innsatsen!

TRENERSEMINAR MED PER-ERIK SAIKOFF FREDAG 25. NOVEMBER PÅ BERGBANEN.
Tidligere forbundskaptein for Norge A gjennom 10 år, svenske Per-Erik Saikoff, vil demonstrere praktisk istrening/spilleøvelser sammensatt fra bandy og ishockey på Bergbanen fredag 25.november kl 1730-1900. Han vil bruke A-laget elite til Ullevål IL som objekter på isen.
Seminaret starter kl 1700, hvor Saikoff kort vil gå igjennom opplegget teoretisk. Etter istrening kort gjennomgang av isøkten med seminardeltakere.
Seminaret er gratis, men skriftlig påmelding til forbundet ved utviklingssjef Tor Audun Sørensen: toraudun.sorensen@nif.idrett.no
TENK MILJØ - BUSSER PÅ TOMGANG
Sarpsborg Bandyklubb har fått klager fra noen naboer til stadion om at busser både i fjor og i år har gått på tomgang utenfor stadion. I værste tilfellet har busser gått på tomgang i nærmere 2 timer. Senest her om dagen gikk en buss på tomgang i 30 min. uten sjåfør tilstede. Flere av naboene har varmepumpe og fikk all eksosen fra bussen inn i pumpa.
Sarpsborg Bandyklubb anmoder om at alle lag, både eliteserielag og lag i junioravdelingene, tar dette hensynet ved Sarpsborg stadion. Dette gjelder jo selvfølgelig også privatbiler.

Redaksjonen oppfordrer til at hensynet tas på alle bandybaner i bruk denne vinteren!
STRØMSGODSET DEBUTERTE I 3.DIVISJON
Etter mange års opphold er Strømsgodset tilbake i herreserien. Fyldig stall med mange kjente bandynavn. På ledersiden veteranene Thorodd Presberg, Kjell Bergstrøm, Thomas Myhre og John Arnesen. "Godset" åpnet sesongen 16.november borte mot Røa. Laget tapte riktignok
3-5, men ser allerede frem mot neste kamp i Leangen ishall mot nyetablerte NTNUI-bandy i Trondheim lørdag 26.november. Bergen møter samme dag nye Konnerud i Bergenshallen.
3.divisjon har i mange år vært en kombiserie bandy/rink. Både Bergen og "Trondheim-studentene" må inntil videre spille hjemmekampene på ishockeyrink, men det jobbes både lokalt og sentralt i forbundene for etablering av kunstisbane for skøyter og bandy.
Søndag 27.november møter NTNUI Nordre Sande 2 som også er et nytt seniorlag av året.

Følg med på 3.divisjon: 3.divisjon

Tidligere skrevet: Arkiv september 2011
SANKSJONSUTMÅLING 2011/12
Bandyseksjonen kunngjør med dette hovedretningslinjene for sanksjonsutmåling etter rødt kort/matchstraff.
Utvisningsårsak:
A. Angripe en motspiller med overlegg på en brutal måte (slå med knyttet neve, slå med kølle, sparke etc).
Minimum 3 kamper
B. Angripe en motspiller i affekt.
Min 2 kamper
C. Utskjelling av dommer, funksjonær, leder, etc med overlegg.
Minimum 2 kamper
D. Utskjelling av dommer, funksjonær, leder, etc i affekt.
Minimum 1 kamp

Bandyseksjonen gjør oppmerksom på Sanksjonsreglementet § 6-4 d:
" I tilfelle gjentakelse bør sanksjonen skjerpes".
ULLEVÅL OG SOLBERG FULL TILLITT PÅ ODDSEN
Klikk deg inn her: sportspill/tipping
SERIESTART I ELITE 2011/12
Søndag braker det løs i eliteserien. Tre av fire kamper går av stabelen, da kunstisanlegget på Vassenga har hatt tekniske problemer.
Solberg vant eliteserien 2010/11 med 24 poeng (2009/10-28p). Gutta fra "Ælva" ble ifjor seriemester for fjerde året på rad. 1 poeng foran Stabæk og 3 poeng foran Sarpsborg som tok bronse og Ready på 4.plass. Sist på tabellen endte Høvik og Drammen som begge klarte seg i kvalikspillet. Ullevål endte som nummer fem, men det er større forventninger til årets utgave av Oslo-klubben med tilhørighet på Bergbanen/Ullevål stadion.
Den store negative overraskelsen sist vinter var at Mjøndalen endte nede på 6.plass. Bruntrøyene gjorde det imidlertid sterkt i sluttspillet og nådde NM-finalen på Marienlyst, hvor de tapte 5-4 for Stabæk.
Helgens kamper:
Søndag 13.11 Søndag 13.november: Stabæk – Høvik, kl.13.00 Stabekkbanen
Søndag 13.november: Drammen Bandy – Sarpsborg, kl.18.00 Marienlyst
Søndag 13.november: Ullevål – Ready, kl.18.00 Bergbanen
Kampen Solberg – Mjøndalen er omberammet til onsdag 23.11 kl.20.00 Vassenga.

Resultatene vil du finne her: speaker.no

Serietabellen 2010/11: speaker.no

Pressemappe, frikortordning, reglementer m.m finner du her: Diverse
DEN 20. KOSA OPEN ER OVER

Forbundet både gratulerer og takker staben bak den 20. Kosa Open for nok en vel gjennomført turnering. En særdeles viktig start på bandysesongen for alle 144 lag som deltok over tre ovale helger fra den første 20.-23.oktober. En spesiell takk til cupgeneralen Knut Hole og til Stein Moshuus, samt banemannskapene som besørget gode isforhold i en varmeperiode hvor svært få andre baner klarte å holde oppe. Bandyfolket ser frem til den 21. Kosa Open neste høst!

Kosa Open, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer for 20. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane og Stabekkbanen i Bærum.

For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre svært ovale helger på rad skal kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempes på to isparketter. Grunnet den store oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen. Hele 33 dommere skal i aksjon disse 12 kampdagene. Ca 100 frivillige, som representerer mer enn 1700 dugnadstimer, sørger for at alt glir knirkefritt på Hauger og Stabekk kunstisbaner.
Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992 med 86 lag som spilte 226 kamper. I år deltar 144 lag som spiller 314 matcher. 75% av lagene som deltar er barn mellom 10-14 år. På grunn av manglende interesse blir det ikke arrangert en eliteklasse i år. Det er derfor åpnet opp for 3 nye klasser: Old Boys, Minigutt 02 og Minigutt 03. Minigutt spilles som 6'er bandy. Nytt av året er også at småguttelaget Hromtou fra Kazakhstan deltar.
Mer enn 1500 spillere og lagledere er innom Kosa Open. I tillegg så følger foreldre og tilskuere. Dette betyr at Kosa Open er et av de største vinteridrettsarrangementene i Akershus og dessuten Bærums nasjonalsport på vinteren, - i følge avtroppende ordfører Odd Reinsfeldt.

Du finner puljeoppsettet og resultater her: Kosa Open

Kosa Open på Hauger og Stabekkbanen
blir arrangert følgende dager:

Oktober
20.-23.: Gutt 95-96 Hauger/Stabekk. Finale: Solberg 1 - Ullevål 1, 5-1
22.: Minigutt 02 og 03 Hauger. Intet sluttspill.
23.: Lillegutt 99 Stabekk. Finale: Stabæk 3 - Øvrevoll/Hosle 1, 2-5
27.-30.: Senior (1.-3.divisjon) Hauger/Stabekk. Finale: Snarøya - Øvrevoll/Hosle 1, 0-5
27.-30.: Old Boys (35+) Hauger/Stabekk. Finale: Solberg - Stabæk, 3-2
29.-30.: Damer Stabekk. Serievinner Stabæk, 4p.
29.: Lillegutt 00 Hauger. Intet sluttspill.
29.: Jenter 99-96 Hauger. Serievinner Ready 2, 5p.
30.: Minigutt 01 Stabekk. Intet sluttspill.

3.-6.: Junior 92-94 Hauger/Stabekk. Finale: Stabæk - Solberg, 13-0
3.-6.: Smågutt 97-98 Hauger/Stabekk. Finale: Stabæk 1 - Hromtou (Kazakhstan), 3-4

Foto: Tom Hanssen
STABÆKS BANDYSKOLE - 110 PÅMELDTE
Neste torsdag starter Stabæk IF opp sin tradisjonelle bandyskole for barn i alderen 5-8 år. Skolen arrangeres på torsdager frem til mars måned på Plassen. Det er påmeldt 110 barn, hvorav 25 jenter.
BANDYSKOLENE ER GRUNNLAGET FOR REKRUTTERING
Bandyskolene representerer selve basisen for rekruttering av barn og foreldre (les ledere) til sporten. De er videre et viktig element i den interne leder- og trenerutviklingen i klubbene. Ofte blir bandyungdommen fra egne rekker engasjert som instruktører, veilledet av mer erfarne trenere eller A-lagsspillere.
Svært mange klubber har gjennom flere år drevet bandyskole i organiserte former, riktignok etter litt ulike modeller tilpasset de lokale forutsetninger. Vi tar her med et illustrerende bilde fra den tradisjonsrike bandyskolen til Ready og oppfordrer samtidig de klubbene som ikke har meldt inn sin bandyskole til forbundet om snarest å gjøre det.
Bandyskoler 2010/11 (fjorårets)
Ønsker du litt gratis reklame på denne web.siden for din klubbs bandyskole, ta kontakt med forbundet v/utviklingsjefen.

ASKER SKIKLUBB arrangerer bandyskole for gutter og jenter
f. 2002 og yngre på Risenga onsdager kl 1800-1900. Tidsperiode november - februar.
IL BRATT arrangerer bandy- og skøyteskole for gutter og jenter på Nordea kunstisbane i Kristiansund hver mandag og torsdag kl 1845-1930 for barn 10 år og yngre. Kl 1930-2100 for 11 år og eldre. Oppstart 22.november.
FRIGG arrangerer bandyskole for gutter og jenter 10 år og yngre på Frogner stadion hver tirsdag kl 1830-1945. Oppstart 9. nov. Avslutning 8.mars
HASLUM arrangerer bandy-/skøyteskole på torsdager fra november til mars. Før naturis på Stabekkbanen. Målgruppen er 1.-3.klassinger.
HAUGER BANDYKLUBB arrangerer bandyskole på Hauger kunstisbane hver onsdag for spillere født 2001-05.
KONNERUD arrangerer bandyskole i januar og februar for 1.-3.klassinger.
NORDRE SANDE arrangerer bandyskole i Klevjerhagan fra første lørdag i januar til vinterferien i tidsrommet kl 1200-1300. Målgruppen 1.-3.klassinger.
READY tradisjonelle bandyskole på Gressbanen for jenter og gutter 5-6 år (f. 04/05) arrangeres lørdagene 8/1, 15/1, 29/1 og 5/2. Alle dager kl. 11:00-12:00. Møt opp i god tid, det tar tid å knytte skøyter og å komme i orden. Pris kr 400,-.
For barn født 2003 henvises til aspirantbandyskole før Jul. Lørdager kl 1100-1200 på datoene 20.11, 27.11, 4.12 og 11.12.
SAGENE arrangerer bandyskole for gutter og jenter 6-10 år på Voldsløkka (kunstisbanen) hver onsdag kl 1800-1900. Oppstart 8.desember.
SKEIDs bandyavdeling har bandyskole for gutter og jenter i alderen 5-7 år, på Norges idrettshøyskole først og siden på Nordre Åsen idrettsanlegg (Skeidbanen) når det blir is der. Hver lørdag gjennom hele vinteren fra kl.10:00-11:00. Oppstart ca. 8. november, ferdig ca. 1. mars. Pris kr. 500,-.
SKIOLD arrangerer bandyskole for gutter og jenter mellom 5-10 år på Marienelyst hver lørdag kl 1145-1300 i tidsrommet 6.november til 12.februar.
SNARØYA arrangerer bandyskole på Snarøya kunstis for gutter og jenter født 2001-04 fra medio november til medio mars.
STABÆK arrangerer bandyskole for lillegutter og yngre i Holmen ishall i hele uke 40 og på "Plassen" i hele uke 8.
STABÆK arrangerer bandyskole for gutter og jenter født 2001-04 hver torsdag på "Plassen" kl 1800-2000 fra uke 45 tom uke 7.
ULLERN arrangerer bandyskole på Ullernbanen for gutter og jenter født 2003, 04 og 05 seks torsdager i tidsrommet 6.januar-10.februar.
ULLEVÅL arrangerer bandyskole for gutter og jenter 10 år og yngre på Bergbanen hver lørdag kl 1230-1345. Oppstart 13. november. Avslutning 12.februar.

JARL ØVERBY BLIR STYRELEDER I STABÆK FOTBALL
Den tidligere landslagskapteinen i bandy, Stabæk-spilleren Jarl Øverby (42), er konstituert som styreleder i Stabæk Fotball etter Erik Loe.
Jarl Øverby er opprinnelig Ullern-gutt, men meldte i ungdomsalderen overgang til nabo-klubben Stabæk, hvor han etterhvert fikk med seg 7 Norges- og seriemesterskap, samt bronse i Europacupen. Han debuterte på A-landslaget i 1992 og er bokført med 52 A-landskamper. Jarl Øverby spilte venstre half på bronselaget fra VM´1993 i Vikingskipet på Hamar og på sølvlaget fra Russian Government cup i 1994.
Han var aktuell som trener for det norske A-landslaget fra sesongen 2010/11, men takket nei av private årsaker.

Les mer her: dagbladet.no