November 2012

KULTURMINISTEREN OVERLEVERTE 4.5 MNOK TIL BOGSTAD VINTERPARADIS
Tirsdag 13.november 2012 vil bli husket som en gledens dag for Røa IL. Kunstispådriver Bo Callander kunne på kort varsel ta imot Kulturministeren og hennes sikkerhetsvakter oppe på Bogstad Golfbane. Hadia Tajik overleverte 4.5 MNOK til Bogstad Vinterparadis akkompagnert av anleggsvirksomhet og gravemaskiner i full sving på driving-ranchen som vinterene fremover blir Norges største kunstisflate.
Det er nå drøyt fem år siden Bo Callander og Martin Novotny så mulighetene i å bygge et vinterparadis på Bogstad Golfbane. Et prosjekt som både Bogstad Golfklubb og Golfforbundet støttet fra første stund sammen med isforbundene NBF, NSF og NIHF.
NBF og NSF innstilte på 4.5 MNOK til Bogstad Vinterparadis under posten ekstraordinære spillemidler for 2012. Desverre prioriterte NIF vekk midler til isidrettene dette året, men den nye Kulturministeren og administrasjonen i departementet fant til slutt ekstraordinære midler under posten "Pressområder".
Bogstad Vinterparadis er nærmest fullfinansiert minus klubbhus og banen kan åpne neste sesong. Totalkostnaden ligger på ca. 33 MNOK.
Finansiering: Spillemidler fra Kulturdepartementet (KUD) 10.6, ekstraordinære midler fra KUD 4.5, kommunale midler 10, Sparebankstiftelsen 5.5, Eckbos legat 0,5, salg av andeler 1, samt mindre gaver fra Herman Horn, Energizer og noen konfisensielle givere.

Byrådet i Oslo har nylig innstilt ovenfor Bystyret at Bogstad Vinterparadis bevilges 1 MNOK til drift fra 2013. Den samme innstillingen har Byrådet gjort ovenfor drift av Ullern kunstisbane.
I uke 50 vet vi om driftsmidlene blir en realitet!!

Bildet over tv.: Bo Callander omkranset av Kulturminister Hadia Tajik og Abdullah Alsabeehg fra Samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo Kommune.
Bildet over th.: NBFs generalsekretær Tomas Jonsson (tv.) og Morten Røa fra Kulturdepartementet.
ELITESERIEN: NRK-TEKST-TV SIDE 336
Du går inn på side 300 og finner indeksen. Side 336 er resultater og tabellen for eliteserien bandy.
VM-ÅPNING: NORGE MØTER HVITERUSSLAND PÅ FROGNER STADION SØNDAG 27.JANUAR kl 1500

Bandy-VM 2013 spilles i Sverige i tiden søndag 27.januar til søndag 3.februar. Arena Vänersborg blir hovedarena for A-puljen som består av seks lag. Dette er foruten vertslandet og regjerende verdensmester Sverige; VM-toer Russland, bronsemedaljør Kazakhstan, Finland (nr 4), Norge (nr 5) og Hvite-Russland som rykket opp fra B-puljen etter å ha slått Canada 6-0 i fjorårets opprykkskamp i Almaty. B- og C-puljen spiller sitt VM i den nye hallen i Vetlanda en uke tidligere, hvor USA er favoritt som opprykkskandidat.
Kun tre VM-kamper i A-puljen spilles andre steder enn i "Iskatedralen" i "Nordens Paris" som svenskene sier. Kampen Finland-Russland spilles i Trollhättan tirsdag 29.januar og Sverige møter Russland på Heden i Gøteborg torsdag 31.januar som er siste dag i grunnspillet.
FIB, SBF og den lokale VM-arrangør i Vänersborg har tidligere godkjent NBFs søknad om at Norges åpningskamp mot Hvite-Russland kan spilles i Norge. Det har lenge stått mellom Gamle Gress i Drammen og Frogner stadion i Oslo som arena, men til slutt falt valget på gamle, ærverdige Frogner stadion som ble fullstendig rehabilitert i 2010 som kombinert kunstis-/kunstgressbane. På denne arenaen gikk den første bandylandskampen i Norge noensinne av stabelen den 6.februar 1927. Norge tapte 1-3 for Sverige i Oslo som få år tidligere hadde skiftet navn fra Kristiania.
Mange bandykamper har siden blitt spilt på Frogner og søndag 27.januar innvies nye Frogner stadion som internasjonal VM-arena. Da er det 20 år siden forrige VM-kamp i Kongeriket Norge. Mange husker fortsatt VM i Vikingskipet på Hamar, hvor Norge erobret bronsemedaljene etter å ha slått Finland 5-3 foran drøyt 2500 tilskuere.
Nye Frogner stadion skal imidlertid være åsted for en treningslandskamp fredag 14.desember. Da møter Norge A Finland U23 som et ledd i forberedelsene mot VM. Returoppgjøret mot finnene finner sted på Bergbanen lørdag ettermiddag den 15.desember.
Les hva "bandysverige" skriver om VM-kampen: bandysverige.se

Du finner mer VM-stoff ved å klikke deg inn her: worldbandy.com
Du kan også klikke deg inn på VM-logoen på høyre kolonne.

VM´2012 i Almaty finner du her: Arkiv januar 2012
REISEBREV FRA HEMING HVEDING LANGMO I JENISEJ
Redaksjonen har mottatt reisebrev fra den unge målvakten Heming Hveding Langmo som pakket ned keeper-skinna i oktober og reiste til Sibir for å utvikle seg i en av verdens beste bandyklubber.
Dette er tidligere skrevet om landslagsmålvakten på fjorårets Norge U17: Arkiv oktober 2012

Reisebrevet av 28.november 2012:
- Jeg har lenge lurt på hvordan russerne klarer å bli så gode i bandy, og ha så mange spillere på høyt nivå. Jeg ser at mye nok skyldes en helt annen motivasjon for å trene og spille. Hjemme driver vi med bandy fordi vi synes det er gøy, her satser de skikkelig for å skaffe seg et bedre liv. Noe av det er synlig, bilparken utenfor stadion under kamp og trening taler for seg. Fete BMW`er, stylete Mercedeser og dyre Audier er vanlige. Men viktigst av alt er at elitesatsning visstnok gjør at gutta slipper militærtjenesten, som er veldig ulykkesbelastet. Å være toppidrettsutøver gir høy status som er veldig viktig i Russland.

Etter hvert som jeg kommer inn i rutinene, ser jeg at mye gjøres annerledes enn hjemme. Alle spillere og trenere håndhilser på hverandre både når vi kommer og når vi går. Vi møter opp 60-90 min før selve treningen begynner. Denne tiden brukes til forberedelser, oppvarming og at treneren gjennomgår dagens økt. For noen dager siden kom sliperen til meg og sa at jeg måtte bytte jern. Jernet de bruker her er mykere, som gjør at det blir mye skarpere, men også må slipes oftere. De sliper gjerne 1-2 ganger daglig for å hele tiden ha sylskarpe skøyter. På banen er det fullt fokus og samtlige spillere gir alt. Alle virker veldig seriøse. Her er det mange flere øvelser som involverer keeperne. Vi blir også satt til å spille ute i fullt keeperutstyr. Jeg kan love at det er tungt, og de andre går utrolig fort både baklengs og forlengs!

Anlegget her er helt formidabelt. Det ble bygget i 1971. Noe er fortsatt gammelt, men mye er pusset opp. Her er tribune til 20 000 tilskuere, egen innendørs VIP-tribune med tilhørende kafé. Alle lag har egen garderobe med sliperom, dusj og badstue. Utenfor hver garderobe sitter det en vakt, så tyverier er lite sannsynlig. Anlegget har mange ansatte. Klubben har en direktør med en romslig stab, minst ti personer innen finans, jus og pressekontakt. A-laget har tre trenere + egen keepertrener, sliper, lege og materialforvalter. U21-laget har tilsvarende, men den ene treneren er sliper og materialforvalter. Til nå har jeg sett 10-15 personer som driver og fikser og ordner på banen og i alle fall åtte babushkaer som sitter vakt.

Jeg trener fortsatt to ganger daglig. Når A-laget har kamp om kvelden har de likevel trening på dagtid. Dette er nyttige treninger for meg, for da trener de stort sett skudd. Etter en time i mål er jeg ganske sliten, de pingler ikke! Jeg har spilt kamper med U21-laget. Jeg debuterte mot 1. divisjonslaget fra Abakan. Vi vant komfortabelt begge kampene, henholdsvis 7-1 og 5-2. Vi har også spilt noen treningskamper.

Nå nylig har en del av lagkameratene mine på U21-laget vært i Moskva med U18-landslaget. De hadde en ukes samling der de forberedte seg til U-19 EM på Ullernbanen!
KARI PEUHKURI PRESIDENT I FINSKA BANDYFÖRBUNDET
Kari Peuhkuri er et velkjent navn for de som fulgte internasjonal bandy på 80-tallet. Han er nå valgt som president i Finska Bandyförbundet. Kari Peuhkuri er bokført med 78 A-landskamper for Finland. Landskamp nr. 50 spilte han i Norge 14.oktober 1989. Finland vant 5-1. Da var det tidlig is på Hauger kunstisbane som også arrangerte kampen søndag 15.oktober, hvor Norge tapte 1-6.
Den sympatiske finnen ble kåret til årets spiller i Suomi i 1988 og innehar to finske mesterskap med IFK Helsingfors og et med Veiterä.

Finske kåringer sesongen 2011/12:
Beste herrespiller: Kimmo Huotelin, Mikkelin Kampparit og landslaget
Toppscorer herrer: Tomi Mustonen, Narukerä, 33 mål
Beste damespiller: Pirjo Ahonen, Veiterä og landslaget
Beste dommer: Kaj Wallén
Årets trener: Antero Levänen, Mikkelin Kampparit
JENTESERIE I 7-ER BANDY
Følgende lag er nå påmeldt i 2000-2002 serien for jenter som spilles som 7-er bandy:
Solberg, Ready, Ullevål 1 og Ullevål 2
Imidlertid er det plass til flere klubber. Påmeldingsfristen satt til 01.desember.

Jenteserien er for spillere født 2000, 2001 og 2002, men det kan være mulig å søke disp for enkeltspillere født 1999.
Påmeldingsavgiften er kr 1.000 pr. lag.
MINISEMINAR MED PER-ERIK SAIKOFF
Siste! Seminaret samlet 40 deltakere, i hovedsak fra Buskerud.

Buskerud Bandykrets i samarbeid med Drammen Videregående, Toppidrett bandy inviterer til miniseminar:
Tema: Spillesystem som brukes i Sverige idag.
Definisjon, oppbygging og filosofi som ligger bak valget. Praktiske øvelser for å implementere valgt system.
Målgruppe: Trenere og ledere.
Sted: Drammen Videregående Toppidrett (på hjørnet av Marienlyst hovedtribune).
Tid: Tirsdag 20.november kl 1815-2200.
Foreleser: Per-Erik saikoff er tidligere norsk forbundskaptein og mangeårig trener i Sverige.

Påmelding til Rolf Langeland: rolf@nlbm.no
MEDIA OM SERIESTARTEN
Du finner stoff fra media her: www.bandyforbundet.no/media
Eller du kan klikke deg inn i høyre kolonne under "Bandyforbundet i media".
SERIESTART I ELITE 2012/13
Søndag 11.november braker det løs i eliteserien. Lagene har forberedt seg lenge og alle baner rapporteres å være klare. Sarpsborg har hatt tekniske problemer med kunstisanlegget, men dette er nå ordnet. Landets andre kunstisbane for bandy (1986) etter Valle Hovin (1966) har jevnlig vært oppgradert, men klubben ønsker seg naturlig nok overbygning. Maskineriet på Høvikbanen er også oppgradert og klubbens mange små medlemmer ble sluppet ut på isparketten den 7.november. Gressbanen oppe i Holmenkollåsen har hatt is en uke, men er i dialog med kommunen for å få rehabilitert lyset. Solberg og Mjøndalen har begge Vassenga som hjemmebane, dog mest "bruntrøyene". Gutta fra "Ælva" jobber med planer for egen kunstisbane/hall.

Stabæk vant eliteserien 2011/12 med 28 poeng. Bæringene med 12 seriemesterskap (1976-2012), kom 4 poeng foran Solberg med 9 tidligere seriemesterskap, og 7 poeng foran Ready som tok bronse. Ullevål endte på 4.plass med 19 poeng. Sist på tabellen endte Mjøndalen (11 seriemesterskap) med 13 poeng og Drammen med 7 poeng som begge klarte seg i kvalikspillet. Sarpsborg endte som nummer fem med 17 poeng og Høvik seks med 15 poeng.
Seriemesterskap i norsk bandy har vært arrangert siden sesongen 1975/76, altså 36 ganger. Stabæk, Mjøndalen og Solberg har tilsammen 32 seriemesterskap i perioden. Drafn vant i 1986, 88 og 91. Skeid, som nå spiller i 3.divisjon, vant serien i 1989.

Det har vært noen heftige uker både på det norske og internasjonale overgangsmarkedet. 27 internasjonale overganger til og fra utlandet hittil. De fleste svensker som har vurdert mulighetene i Norge på mange felt. Særdeles interessant at Mjøndalen har fått vervet to unge spillere fra 27-mannstroppen til den russiske toppklubben Jenisei. Eirik Bø Johnsen fra Solberg spiller nå i svenske Gripen. Klubbkameraten Andreas Stavis i Karlstadklubben Mosserud. Morten Engen fra Drammen Bandy har gått til Åtvidaberg. Høvik har vervet veteranen Andrey Timushev som for noen år tilbake spilte for Røa og ble den første
"Årets spiller" i norsk bandy i 1997.

Helgens kamper:
Søndag 11.november: Høvik - Stabæk, Høvikbanen,utsatt
Søndag 11.november: Mjøndalen - Solberg, Vassenga, Mjøndalen 2-5.
Søndag 11.november: Ready - Ullevål, Gressbanen, Oslo, 2-3
Søndag 11.november: Sarpsborg - Drammen Bandy, Sarpsborg, 4-2

Resultatene vil du finne på speaker her: speaker.no

Resultatene vil du finne på NRK Tekst-TV her: NRK Tekst-TV

Pressemappe, frikortordning, reglementer m.m finner du her: Diverse dokumenter
FJORÅRET: STABÆK VANT ELITESERIEN 2011/12

Etter eliteserierunde 16 er det klart at Stabæk IF har vunnet eliteserien to runder før slutt. Bærumslaget leder med fire poeng foran Solberg. Gutta fra Ælva" kan teoretisk sett ende på samme poengsum, men uansett går innbyrdes oppgjør foran. Kampen mellom storlagene 15.januar endte riktignok 4-4, men 30.november vant Stabæk hele 7-3. Lagene møtes etter VM-oppholdet i ekstrarunder, men da er det kun overleveringen av vandrepokalen til Stabæk IF som gjenstår for Solberg SK som har vunnet serien tre år på rad (2008, 09 og 10). Stabæk ble sist seriemester i 2007, men vant som de fleste husker 5-4 over overraskelseslaget Mjøndalen i fjorårets NM.
Les også her fra "søta bror": bandysverige.se

Fra Asker & Bærum Budstikke: Budstikka
Fra VG: vg.no
Frå Møre Si Nettutgåve: NPK-NTB
TV-8 på Stabekkbanen: tv-8.no
Bildet: Fjorårets Norgesmester Stabæk IF

Sluttabellen 2011/12: speaker.no

DEN 21. KOSA OPEN ER OVER

Du finner resultatene her: Kosa Open

SESONGSTART MED DEN 21. KOSA OPEN

Kosa Open, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer for 21. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane og Stabekkbanen i Bærum.

For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre svært ovale helger på rad skal kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempes på to isparketter. Grunnet den store oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen. Drøyt 30 dommere skal i aksjon disse 12 kampdagene. Ca 100 frivillige, som representerer mer enn 1700 dugnadstimer, sørger for at alt glir knirkefritt på Hauger og Stabekk kunstisbaner.
Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992 med 86 lag som spilte 226 kamper.
I år deltar 120 lag som spiller 217 matcher. 75% av spillerne er barn/ungdommer mellom 10-15 år. På grunn av manglende interesse blir det ikke arrangert eliteklasse og old boys. Minigutt/knøtt 04 er nytt av året. Minigutt spilles som 6'er bandy. I smågutteklassen deltar Höjden fra Gøteborg.
Mer enn 1500 spillere og lagledere er innom Kosa Open. I tillegg så følger foreldre og tilskuere. Dette betyr at Kosa Open er et av de største vinteridrettsarrangementene i Akershus og dessuten regnet som Bærums nasjonalsport på vinteren, - i følge tidligere ordfører Odd Reinsfeldt.

Du finner puljeoppsettet og resultater her: Kosa Open

Kosa Open på Hauger og Stabekkbanen
blir arrangert følgende dager:

Oktober
25.-28. Kosa Open: Junior 93-95 Stabekk kunstis

1.-4. Kosa Open: Gutt 96-97, Hauger/Stabekk
3. Kosa Open: Lillegutt 00, Hauger
3. Kosa Open: Minigutt 02, jenter 00-04, Stabekk
4. Kosa Open: Lillegutt 01, Stabekk
4. Kosa Open: Knøtt 03-04, Hauger
8.-11. Kosa Open: Senior (1.-3.div), Hauger
8.-11. Kosa Open: Smågutt 98-99, Stabekk
10. Kosa Open: Damer, Hauger

Foto: Tom Hanssen
NY JENTE- OG DAMEBANDYKOMITE OPPRETTET
Ready og Stabæk spilte riktignok damebandy midt på 30-tallet, men det skulle gå mer enn 45 år før den første damekomiteen i forbundet ble opprettet på begynnelsen av 80-tallet.
I 1988 ble det opprettet en foreløpig rinkbandyseksjon som damebandyen var en del av. Forbundet hadde på den tiden også en foreløpig innebandyseksjon og en landhockeykomite. På forbundstinget 1991 ble forbundet seksjonert i fire; Bandyseksjonen, Rinkbandyseksjonen, Innebandyseksjonen og Hockeyseksjonen. Rinkbandyseksjonen tok seg av alle sider ved damebandyen, rinkturnering på høsten for 1.divisjonslag herrer, skolebandyen og var sterkt involvert i all rink/7-er bandy for barn.
På årsmøte i Rinkbandyseksjonen i 2003 ble Sigrid-Lise Nonås fra Bergen valgt som leder med Ola Risnes fra Sande som nestleder. På forbundstinget 14.september samme år ble Rinkbandyseksjonen innlemmet i Bandyseksjonen og man gikk tilbake til en Rink- og damebandy komite. Organisasjonsendringen foregikk ikke helt uten sverdslag. Etter få år la Bandyseksjonen ned Rink- og damebandykomiteen. Dame- og jentebandyen skulle integreres for fullt i gutte - og herresiden. Styremedlem Siri Nørve fra Ready var en pådriver i dette arbeidet. I 2012 er ringen sluttet og Bandyseksjonen har opprettet en ny Jente- og damebandy kommite.

Første uoffisielle NM i damebandy ble spilt i 1981 med Vålerengen som vinner. I 1984 fikk damebandyen offisiell status i forbundet og Vålerengen ble første offisielle Norgesmester. Damene fra Jordal-området vant også det første seriemesterskapet samme år.
Etter en invitasjon fra Svenska Bandyförbundet, ble den første damelandskampen spilt 2.februar 1980 i Örebro, hvor Norge tapte 12-0 for Sverige. Norge tapte samme dag også for Finland 1-10, men slo dagen etter Nederland 8-1.
Norge arrangerte det første EM i rinkbandy for damer i Lørenhallen i Oslo i 1987. Deltakernasjoner var foruten vertsnasjonen Norge, Sverige, Nederland og Finland. Sistnevnte med den senere så berømte Hanna Teerijoki som playmaker. Hun skulle senere føre Hasle/Løren til toppen av norsk damebandy, som world cup-vinner i 1990 og 1991, og hun spilte selv på Tåsens herrelag.
I 1989 var Sovjet med for første gang i EM i Örebro. I 1991 ble EM arrangert i Tomsk i Russland, selv om Tomsk ligger i Asia! Frem til VM i 1998 i Nijmegen i Holland ble alle mesterskap for damene spilt som rinkbandy. Det første 11-er mesterskapet for damene fant sted i Lappeenranta i Finland i 2004. I 2009 arrangerte Lappeenranta det første VM i 11-er bandy for U17 jenter. Norge arrangerte dame-VM 2010 i Drammen med seks nasjoner, men i Budapest i 2007 deltok 7 nasjoner. VM-finalen i Irkutsk 2012 hadde 11600 tilskuere på tribunen.

I perioden 1986-1995 var det mange nok lag i dameserien til å tilfredsstille kravene til Kongepokal for Norgesmesterskap. På det meste hadde man 18 lag i dameserien fordelt på tre divisjoner. Imidlertid forsvant mange rinklag fra ishockeymiljøer da Ishockeyforbundet gav et tilbud på kvinnesiden midt på 90-tallet. En del av motivasjonen var at Norge skulle kvalifiseres til OL i Nagano i 1998. Det hører med til historien at den eneste som fikk reise til Nagano var bergenseren Sigid-Lise Nonås som ved siden av landslagsspiller i bandy var ishockeydommer.

Dame- og jentebandyen har sine utfordringer, men et viktig steg for videre utvikling blir arbeidet i den nye Jente- og damebandykomiteen som består av følgende:

Leder:Nils Vangdal
Medlemmer: Hanne Teigstad, Beate Bjølgerud Nygaard,
Thomas Selbekk og Tommeline Bjerkely.

Les hva landslagsspiller Hanne Teigstad uttaler til Sande Avis: sandeavis