November 2014

VASSENGA CUP PRIKKFRITT GJENNOMFØRT
Les her: mif.no
DAME- OG JENTESAMLING PÅ FROGNER
Søndag 30.november ble det avholdt felles samling for kandidater til dame- og jentelandslaget på Frogner Stadion i Oslo. Det var innkalt 38 kandidater fra åtte klubber, hvorav tre spillere fra svenske Hammarby og Kareby. På A-landslaget meldte veteranen Lene Skrettingland forfall av jobbmessige årsaker. Skeid-jenta spiller nå på NTNUI-bandy i Trondheim. Julia Shaughnessy Ahlborg fra Solberg befinner seg i Australia og kunne følgelig ikke stille. Godkjent forfall også fra Camilla Rokke fra Ready.
På U17 jenter var det innkalt 19 jenter, hvorav 17 spillere møtte.
Forbundskapteinene Arild Aamot (A) og Lars Tore Borge (U17) blandet og satte opp de unge og eldre spillerne på to jevngode lag,- noe også slutt-resultatet 2-2 bekreftet.
Samlingen var et ledd i forberedelsene mot dobbelt-landskampene mot Sverige i Drammen fredag 19. og lørdag 20.desember.
Kandidatene vil bli kalt inn til ny uttakssamling søndag 14.desember.
ELITE RUNDE 7 - SØNDAG 30.NOVEMBER
Høvik - Solberg, Høvikbanen, Bærum, 4-8
Ready - Drammen Bandy, Gressbanen, Oslo, 8-1

Mjøndalen - Ullevål, Vassenga, Mjøndalen, 4-4
Uavgjort i Mjøndalen: dt.no

Sarpsborg - Stabæk, Sarpsborg, 6-5
Sarpsborg slo Stabæk: sa.no
ELITE RUNDE 6 - ONSDAG 26.NOVEMBER
Drammen Bandy - Sarpsborg, Marienlyst, Drammen, 2-4
Sarpsborgs første seier: sa.no

Stabæk - Høvik, Stabekkbanen, Bærum, 15-2
Solid bandyleksjon: budstikka.no
Junior med hat-trick: budstikka.no

Solberg - Mjøndalen, Vassenga, Mjøndalen, 9-2
Ullevål - Ready, Bergbanen, 2-4
ELITE RUNDE 5 - SØNDAG 23.NOVEMBER
Mjøndalen - Stabæk, Vassenga, Mjøndalen, 2-7
MIF holdt ikke helt ut: dt.no
Cup-finale når lag møter Stabæk: budstikka.no

Ready - Solberg, Gressbanen, Oslo, 2-5
Sarpsborg -Høvik, Sarpsborg, 4-6

Fredag 21.november - runde 5
Ullevål - Drammen Bandy, Bergbanen, Oslo, 8-0
ELITE RUNDE 4 - ONSDAG 19.NOVEMBER
Solberg - Ullevål, Vassenga, Mjøndalen, 7-4
Viktig Solberg-seier: dt.no

Stabæk - Ready, Stabekkbanen, Bærum, 5-5
Høvik - Drammen Bandy, Marienlyst, Drammen, 4-5
Sarpsborg - Mjøndalen, Sarpsborg, utsatt
ARKIV - ELITERUNDENE
Du finner resultatene fra eliteserien ved å gå inn på "speaker": speaker.no
Du kan klikke deg inn på "speaker" i høyre kolonne på denne siden.
Du kan klikke deg inn på fanen "Seriene" øverst på denne siden, hvor du også finner resultater og tabeller fra øvrige serier.
Du finner også resultatene fra eliteserien, med linker til noen aviser, på arkiv-sidene: Arkiv november

ÆRLIG TALT,- PÅ TIDE MED VOLDSLØKKA
Voldsløkka var i flere generasjoner regnet som bandysportens senter i Oslo.
To naturisbaner og en ishockeyrink utendørs og et yrende liv fra morgen til kveld.
- Alle på Bjølsen/Sagene spilte bandy, fortalte tidligere Idrettspresident Arne Myhrvoll som selv vokste opp i området.
Mange husker fortsatt de legendariske ildsjelene i Sagene IF; Odd Johansen og Per Walle som styrte den gamle AIF-klubben med den flotte, røde stjerna på brystet gjennom drøyt 50 år. Sistnevnte personlighet en Gullmerkemann i forbundet som fortsatt lever i "veggene" på Ullevål Stadion.
Sagene ble Norgesmestere i bandy både i 1958 og i 1966 og fikk etterhvert mange spillere på A-landslaget. Vi skal heller ikke glemme damene og seriemesterskapet i 2002 og NM-gullet i 2004.
Sagene IF arrangerte den første stor-cupen for barn i Norge,-
"Voldsløkka cup"gjennom drøyt 10 år på 80/90-tallet. En årlig begivenhet i norsk bandy som fikk status som "Bandysportenens Holmenkolldag" og en modell for andre cuper som dukket opp etterhvert.
Så kollapset lysanlegget og kommunen somlet i nesten tre år før nytt lys var på plass. Rene oppskriften på hvordan man kan ødelegge bandy- og skøyteaktivitetene i en klubb.
Sagene bandy har allikevel overlevd, milde vintre til tross. Bandyskolen lever i beste velgående på "frimerket" av en kunstisbane og vi observerer stadig stolte 7-er lag med "Juventusdrakt" og rød stjerne på brystet i ulike cuper.
Ildsjelene i bandy er fortsatt der, men nå heter de Helge Lundvold, Henning Strøm, Eigil Spongsveen og Axel Grelland.
Sagene IF er den eneste medlemsklubben i NBF som har alle våre tre idretter på programmet. Innebandyen benytter to baner i den gamle trikkestallen og har markert seg i sporten. Landhockeyen spiller på det slitte kunstgressdekket på Voldsløkka. Klubben har bak seg Norgesmesterskap herrer og gutte-NM for 99-klassen i 2013.
Kombinasjonsanlegget landhockey/kunstisbane blir bygget på den tidligere matchbanen for fotball, vis a vis den gamle Margarinfabrikken (i dag barnehage).
Oslo-budsjettet 2015 vedtas 10./11.desember. La oss håpe det blir Julaften og nyttårsaften på en gang for Sagene IF og bandy- og hockeysporten i Oslo.

Les Voldsløkkas tur nå: dagsavisen.no

Tidligere skrevet om Sagene IF: Arkiv november 2011

POLITISK FLERTALL FOR KUNSTIS I DRAMMEN
Det ser nå ut til å være politisk flertall i Drammen kommune for ny kunstisbane på Konnerud. Konnerud-porsjektet er kommet inn i budsjett-forslaget med 7 millioner i 2015 og 7 millioner i 2016. På Øren (Drammens Ballklubb) er det lagt inn midler til isflate i forbindelse med bygging av flerbrukshall. Budsjettet skal opp til votering i bystyret 25.november.
Les om budsjettforslaget her: dt.no
Les også her: dagsavisen.no
Klubbene jubler: dt.no

BUDSJETTKAMP OM KUNSTIS I DRAMMEN
Arbeiderpartiet i Drammen vil ha fortgang i bygging av kunstisbaner i byen. Nå vil de ha endret neste års budsjett. Høyres gruppeleder har også uttalt seg positivt til kunstissaken.
I Drammen er det bare en kunstisbane. Den ligger på Marienlyst og er overbefolket mesteparten av vintersesongen. Det er utarbeidet gode planer for kunstis både på Konnerud og Øren, men sentrale politikere ønsker ikke å vente til 2019.
Les fra NRK-Buskerud her: nrk.no

Drammen henger katastrofalt etter:
Dekningsgraden for kunstis i Drammen, basert på offisielle tall fra idrettstellingen per 31.12.13, er 749 medlemsskap for Marienlyst kunstisbane (N. Sande IL-bandy inkludert). Foreløpig den eneste kunstisbanen i byen.
Dekningsgraden for kunstis i Nedre Eiker, basert på samme idrettstelling, er 712 medlemsskap for Vassenga kunstisbane. Foreløpig den eneste kunstisbanen i kommunen.
Øvrige bandykommuner og dekningsgrad:
Bærum (456), Sarpsborg (360), Oslo (213).
Fotballen i disse fem kommunene har en dekningsgrad på 155 medlemsskap/bane og snittet for 15 vinterolympiske idretter i Norge er 85 medlemsskap/anlegg.

Nedre Eikers 8 største idretter (beregnet medlemsskap/snitt Norges befolkn.) - Bandy nr. 2 og eksakt tall:
Fotballforbundet (1696), Bandyforbundet (719), Skiforbundet-langrenn (662), Håndballforbundet (518), Golfforbundet (515), Gymnastikk- og turnf. (396),
Fri-idrettsf. (373) og Svømmeforb. (268).
Alle fra Nedre Eiker vet at antall kunstgressbaner for fotball har en god dekning i kommunen. Bandyen er litt under halvparten i medlemsskap og har blitt tilgodesett med en kunstisbane på Vassenga som ble bygget i 1990. Sett opp mot standard kostnader for en kunstgressbane og tilsvarende for en kunstisbane har det allikevel over tid foregått en kraftig skjevfordeling av skattebetalernes penger. Nå er det Solberg SK og bandyens tur!
Tallene sier for øvrig at bandy er den største "vinterolympiske" idretten i Nedre Eiker kommune!
ELITE RUNDE 3 - SØNDAG 16.NOVEMBER
Drammen - Solberg, Marienlyst, Drammen, 0-9
Tre mål på tre minutter: dt.no

Mjøndalen - Høvik, Vassenga, Mjøndalen, 5-12
Ready - Sarpsborg, Idrettshøgskolen, Oslo, 7-0
Ullevål - Stabæk, Bergbanen, Oslo, 3-5
Ullevål spiller kun på våre feil: budstikka.no
ELITE RUNDE 2 - ONSDAG 12.NOVEMBER
Høvik - Ready, Bærum Idrettspark, 4-4
Les fra Budstikka: budstikka.no

Stabæk - Solberg, Stabekk, Bærum, 8-4
Les fra Drammens Tidende: dt.no
Les fra Budstikka: budstikka.no

Sarpsborg - Ullevål, Sarpsborg, utsatt
Mjøndalen - Drammen, Vassenga, Mjøndalen, utsatt

TAKOVERBYGNING I KRISTIANSUND?
Pilotprosjektet på Lerøy kunstisbane i Kristiansund kan bli et eksempel til etterfølgelse.
Les mer og se video her:Tidens Krav
Les også her: origo.no

Elitekampen Stabæk-Mjøndalen i Kristiansund 28.11.09: Arkiv November 2009

SAKSØKER KOMMUNEN - VALLE HOVIN

Bandyfolket, skøytefolket og publikum er alle berørt av at maskineriet på Valle Hovin ikke fungerer. Aktiv Skøyteklubb (tidl. Arbeidernes Skøyteklubb) vil saksøke kommunen for tapte inntekter.
Norges første kunstisbane for hurtigløp og bandy stod ferdig i 1967 etter at legendariske Rolf Hofmo, tidligere leder av Arbeidernes Idrettsforbund og daværende leder av Statens Ungdoms- og Idrettskontor, ønsket kunstisbanen lagt til østkanten fremfor på Frogner Stadion. Mektige Rolf Hofmo fikk det som han ville, men prisen ble tre ganger høyere enn stipulert. Dette skyltes at Valle Hovin ble bygget på leirgrunn og under hele banen måtte det peles, enkelte steder ned til 150 meter.
Valle Hovin kunstisbane var i mange år var den "sikre skanse" av alle utendørs kunstisbaner i Norge. Et sterkt kjølemaskineri som ble skiftet ut for drøyt 10 år siden og fryserør lagt i toppdekke av betong var hovedgrunn. Den senere oppførte vindskjermen dempet til en viss grad luftdraget fra Groruddalen.
Vi opplevde at isen holdt selv opp mot 15 varmegrader og sol i mars måned.
Imidlertid,- skøyte- og bandyfolket, samt det store antallet publikummere trenger en skøyte- og bandyhall i vinterbyen Oslo.
Les om saksøkingen her: ostlandssendingen

LITT OM BANDY I HOLLAND

From Frank Peters, Nijmegen and FIB/TC
- The two oldest hockey & bandy clubs of the Netherlands have played an exhibition match against each other. This took place on September 27 in the Jaap Eden ice arena in Amsterdam.
- The two clubs are Hockey Club Bloemendaal
and Amsterdamse Hockey and Bandy Club
- Bloemendaal started some years ago with young kids and tries to renew the interest in bandy in Amsterdam.

Other clubs in the Netherlands:
Bandy Vereniging Nijmegen
Bandy Club Eindhoven
Utrechtse Bandy Club
Nederlandske Bandyforbundet: Nederlandske Bandyforbundet

KNIKSENS HEDERSPRIS TIL BOYE SKISTAD
Boye Skistad (66) har kombinert fotball og bandy gjennom hele livet og vært innom flere andre idretter i ungdomstiden. Bandyforbundets tidligere landslagsspiller, klubbtrener, landslagstrener, utdanningskonsulent og generalsekretær gjennom 10 år, senere forbundsstyremedlem og Gullmerkemann, har vært prototypen på en allsidig idrettsmann både på og utenfor banene.
Boye Skistad har seks norgesmesterskap som spiller og trener for Mjøndalen bandy. Dessuten bokført med 55 A-landskamper og derav deltakelse i flere VM
og "Rossia-turneringer". Fra 1982 til 1985 var han landslagstrener for det norske
A-landslaget og i perioden som utdanningskonsulent (1979-85) og senere generalsekretær (1985-89) i Bandyforbundet satt han i FIBs Tekniske komite.
Boye Skistad fikk også med seg to A-landskamper i fotball og det er selvfølgelig for hans lange og mangesidige innsats for norsk fotball han mottok Kniksens Hederspris.

Som du skjønner Boye er også norsk bandy svært stolt av deg!
Gratulerer,- dette fortjente du!

Les mer her: dt.no

DRAMMEN SKRIKER ETTER KUNSTIS
Kunstis, kunstis: nrk.no

SERIEÅPNINGEN REGNET BORT
Serieåpningen regnet bort: nrk.no
Været stoppet to av fire elitekamper: dt.no

SERIESTART I ELITE SØNDAG 9. NOVEMBER
Søndag 9.november braker det løs i eliteserien, men de vanskelige værforholdene de siste ukene har besørget at Solberg-Sarpsborg er utsatt grunnet mangel på is på Vassenga.
Stabæk vant eliteserien 2013/14 med totalt 36 poeng. Bæringene vant også eliteserien i 2012/13 og 2011/12, men sesongen 2010/11 tronet Solberg serietoppen.
Stabæk med 14 seriemesterskap (1976-2014), kom ifjor 5 poeng foran Ready som tok seriesølvet og 11 poeng foran Solberg som tok bronse. Sarpsborg endte på 4.plass med 25 poeng som Solberg.
Deretter fulgt Ullevål med 22 poeng, Mjøndalen 14 poeng, Høvik 11 poeng og sist på tabellen endte Drammen med 4 poeng.
Seriemesterskap i norsk bandy har vært arrangert siden sesongen 1975/76, altså 38 ganger. Stabæk, Mjøndalen og Solberg har tilsammen 34 seriemesterskap i perioden. Drafn vant i 1986, 88 og 91. Skeid, som nå spiller i 2.divisjon, vant serien i 1989.

Det har vært noen heftige uker både på det norske og internasjonale overgangsmarkedet. 37 internasjonale overganger til og fra utlandet hittil.
Av disse 30 senior herrer.
For øvrig vedtok årsmøte i juni 2014 at eliteserien 2015/16 skal utvides til 10 lag, hvilket betyr at ingen av de 8 elitelagene rykker ned etter denne sesongen.

Helgens kamper (alle kl. 1800):
Søndag 9.november: Drammen - Stabæk, Marienlyst, 0-9
Statister i 2.omgang: dt.no

Søndag 9.november: Ullevål - Høvik, Bergbanen, 2-0
Bedring når isen kommer: budstikka.no

Søndag 9.november: Ready - Mjøndalen, Gressbanen, utsatt
Søndag 9.november: Solberg - Sarpsborg, Vassenga, utsatt

Resultatene vil du finne på speaker her: speaker.no

Frikortordning, reglementer m.m finner du her: Diverse dokumenter
VANSKELIG SERIESTART
Les Budstikka her: budstikka.no

KNUT HOLMEN-JENSEN GJØR COME BACK
Les om sykdommen og Knut her adressa.no

CE-GODKJENT MUNNBESKYTTER ELLER HAKEBESKYTTER - OVERGANGSFASE
NBF har vært i ny kontakt med FIB og fått bekreftet at i internasjonale kamper vil gammel type hakebeskytter (Jofa-modellen) i en overgangsfase fortsatt være godkjent som tannbeskytter. Dette til tross for at denne typen ikke er CE-godkjent og skal fases ut.
Jofa har for lengst sluttet å produsere den gamle hakebeskytteren som vil forsvinne fra markedet i løpet av kort tid.
Overgangsfasen vil i første omgang gjelde sesongen 2014/15.

NBF følger det internasjonale regelverket. Dette betyr at alle spillere født 1994 eller tidligere (målvakter unntatt) kan velge om de vil benytte CE-godkjent tannbeskytter eller gammel type hakebeskytter (eller begge).
Med referanse til tannskader de senere årene, vil NBF uansett anbefale nevnte kategori spillere å benytte CE-godkjent tannbeskytter.

Krav sesongen 2014/15
Alle målvakter uansett alder og utespillere født 1995 eller senere må benytte hel, CE-godkjent maske.
Spillere født 1994, 93, 92 og 91 kan velge å benytte CE-godkjent ½-visir fremfor hel maske, men må i tillegg benytte enten CE-godkjent tannbeskytter eller gammel type hakebeskytter (eller begge).
Spillere født 1990 eller tidligere kan velge om de vil benytte CE-godkjent tannbeskytter eller gammel type hakebeskytter (eller begge).

SANKSJONSUTMÅLING 2014/15

Bandyseksjonen kunngjør med dette hovedretningslinjene for sanksjonsutmåling etter rødt kort/matchstraff.
Utvisningsårsak:
A. Angripe en motspiller med overlegg på en brutal måte (slå med knyttet neve, slå med kølle, sparke etc).
Minimum 3 kamper
B. Angripe en motspiller i affekt.
Min 2 kamper
C. Utskjelling av dommer, funksjonær, leder, etc med overlegg.
Minimum 2 kamper
D. Utskjelling av dommer, funksjonær, leder, etc i affekt.
Minimum 1 kamp

Bandyseksjonen gjør oppmerksom på Sanksjonsreglementet § 6-4 d:
" I tilfelle gjentakelse bør sanksjonen skjerpes".
AVRUNDET SKØYTEJERN - MÅLVAKTENS SIKKERHET

Forbundet innskjerper nok en gang sikkerheten mht skøytejernets utforming. Dommerkomiteen og våre forbundsdommere har tatt tak i dette flere ganger og varsler nå kontroller. En konsekvens er 5 min. utvisning for ureglementert utstyr.
Det er også viktig at yngre klubbdommere gjøres oppmerksom på krav til utforming. Klubbene har et spesielt ansvar for at skøytejernet blir sjekket på trening og spesielt i kamper hvor yngre, ikke faglærte dommere er i aksjon.
Bildet: Avrundingen skal minimum tilsvare radius og sirkelen på et kronestykke.

Spillereglementet: Regel 2 - Utstyret, pkt. 2.3 skøytene:
Samtlige spillere og dommere på isen må ha skøyter. Disse må ikke ha skarpe spisser eller lignende som kan være farlig for andre. Skøytejernets tykkelse skal være minimum 2.7mm og avrundingen på kantene skal være minimum 10mm i radius (20mm diameter som tilsvarer buen på et kronestykke).

Målvaktens sikkerhet:
Vi ber dommere i 7-er turneringer, spesielt på siste- og nestsiste års lillegutt (02, 03) å innskjerpe sikkerheten for målvakten i kampsituasjoner. Situasjoner kan oppstå spesielt på trange baner.
PRESSEN ENGASJERER SEG I BANDYSPORTEN
Les her: aftenposten.no
Samme artikkel her: adressa.no
Og her: itromso.no
FØLER SEG DISKRIMINERT

Les VG-saken her: vg-no

Red.kom.:
Til tross for at VG fikk sammenlignbare og offisielle tallfakta av NBF før artikkelen ble lagt ut på nett, har avisen valgt å utelukke dette.
Avisen har sammenlignet U17 jenter mot alle aldersbestemte guttelandslag, inkludert U23 VM, hvilket blir feil. I tillegg trekker VG inn kun ett års aldersbestemte mesterskap på hjemmebane i regnestykket. Mesterskap som NBF er pålagt av FIB å gjennomføre etter en syklus for nasjonene.
Skal regnestykket bli sammenlignbart må man se alle mesterskapene i alle klasser over tid, f.eks trekke inn VM-damer i Drammen i 2010, dame-VM Irkutsk 2012, herre-VM m.m.
Tar man antall spillere på kun gutte- og jentesiden med i regnestykkene over en lengre periode, dvs dividerer pengebruken på antall hjemlige utøvere (grunnlaget), er jente- og damesiden for-fordelt. En politikk forbundet og klubbene gjennom alle årsmøtene har stått inne for gjennom flere 10-år.

Faktum er at det ble budsjettert med kr 30.000 til drift av U17 jenter sesongen 13/14. Dette i en sesong uten landskamper og int. mesterskap.
For U17 gutter samme år kr.65.000 til drift og forberedelser mot European Tournament i Drammen.
For U17 jenter er det budsjettert kr. 55.000 for sesongen 2014/15, noe som inkluderer drift og landskamper mot Sverige i Drammen 19. og 20.desember.
For U17 gutter er det budsjettert kr. 50.000 for sesongen 2014/15, noe som inkluderer drift og forberedelser mot U17 VM i Sarpsborg i uke 4-2015.

JENTEKVELD PÅ GRESSBANEN
Det gror på jentesiden i Ready, en av to klubber i Norge som hadde damebandy allerede midt på 30-tallet. Les her: ditt.oslo.no