Oktober 2006

TV-FINALEN FRA EXTE WORLD CUP
Dynamo Moskva slo Zorki 7-6 i en forrykende World-cup finale i Ljusdal. Her kan du se TV-bildene fra SVT: svt.se

BANDYGYMNASIASTENE
Våre bandygymnasiaster i Sverige skal snart hjem på høstferie. Disse utøverne har etter avtale mellom NBF og SBF tillatelse til å spille for sin moderklubb hjemme på ferier, herunder høst- og Juleferien, men ikke etter 1.1. og ut sesongen så sant ikke de offisielle skolefridagene går noen dager ut i januar. Eksemplvis Kosa Open er klarert.
En forutsetning er at spilleren løser norsk lisens.
UKAS REGEL-QUIZ
Mange spillere og ledere i bandy bærer tydelig og høylytt preg av manglende regelkunnskaper om sin idrett. Redaksjonen vil derfor i ukene fremover stille
"ukas regel-quiz" på nettet, slik at du kan teste deg selv.
De riktige svarene vil uken derpå bli kunngjort på nettsidene.

Uke 47:
Du har dømt straffeslag. Spiller skal prøve å finte ut keeper ved å spille ballen bakover, der det kommer en medspiller i fart, tar ballen og skyter i mål. Hva gjør du?
A: Blåser av og lar vedkommende ta straffen på nytt. Du sier ballen skal spilles fremover.
B: Blåser av og dømmer frislag utover.
C: Godkjenner målet.

Riktig svar er: B

Uke 46:
Angriper løper med ballen. På vei over midtlinjen kommer det en motspiller og tar tak i drakten hans og holder litt igjen. Hva gjør du?
A: Ingenting.
B: Gult kort.
C: 5 min. avventende utvisning.

Uke 45:
Om en spiller forsøker å slå en motspiller med kølla, men ikke treffer. Hva gjør man som dommer da?
A: Ingenting.
B: Gult kort og blåser frislag til motspiller.
C: 10 min. avventende utvisning.

Uke 44:
Om et lag kommer til kamp med like drakter som motstander. Hvem skal bytte drakt?
A: Lar de spille som det er. Du ser forskjellen på dem.
B: Hjemmelaget.
C: Bortelaget.

Uke 43:
En spiller slår ballen tilbake til keeper som stopper ballen med skøyta og deretter plukker opp ballen. Hva gjør du?
A: Ingenting. Det er lov.
B: Blåser frislag på ringen.
C: 5 minutter utvisning på keeper og straffeslag.

Riktig svar er: B

Uke 42:
Du har dømt frislag. Du ser på klokken din at kampen er slutt. Hva gjør du?
A: Du blåser av med en gang.
B: Du blåser av med en gang spiller slår på ballen.
C: Du blåser av når ballen lander eller går ut.

Uke 41:
Du har blåst frislag. Men da de skulle til å ta frislaget kjører en motspiller rett foran ballen. Hva gjør du da?
A: Gir spiller en muntlig advarsel.
B: Gir spiller 5 minutter for usportslig opptreden
C: Gir spiller 5 minutter for sabotasje

Uke 40:
En spiller tar ned ballen med kølla over skulderhøyde. Det er ingen andre i nærheten av spiller. Hva gjør du?
A: Lar spillet fortsette, da det ikke var andre i nærheten.
B: Blåser frislag og gir spiller gult kort.
C: Blåser frislag og gir hele laget gult kort.

Riktig svar er C.
INTET NYTT UNDER SOLEN
Trodde du at damebandy var et relativt nytt fenomen får du tenke om igjen. På 30-tallet hadde både Stabæk og Ready damelag. Hjørdis Drage var den sentrale spilleren på Stabæk og på Ready spilte bl.a moren til dagens ordfører i Oslo, Per Ditlev Simonsen.
I Sverige hørte vi allerede fra 1905 om Kronprinsesse Margaretas dambandylag.
Nå kan du få se de levende bildene fra svensk damebandy på Stockholm stadion i 1920-årene. På filmbiten vil du også oppdage at dagens corner-rusning heller ikke er noe nytt.

På 70-tallet prøvde daværende landslagstrener Åge Formoe fra Mjøndalen å innføre "full utrusning" på corner både på landslaget og klubblaget Høvik som han trente. Alle "forståsegpåere" dro imidlertid på smilebåndet den gangen, men idag vi vet nok bedre??
Den gamle hardtskytende høyrevingen til "bruntrøyene", med den ekstreme skruen i ballen, lå foran sin tid og foran de såkalte ekspertene, men bak damebandyen.
Historiens dom kan noen ganger være brutal.

Filmen finner du her: svt.se

KOSA OPEN OVER FOR DENNE GANG
Stabæk elite og Stabæk 2 gikk til topps i seniorklassene den første Kosa-helgen. Drammen vant juniorklassen i en delvis regnfull andre Kosa-helg, hvor Haslum overraskende vant sin grunnspill-pulje. Øvrevoll/Hosle vant småguttefinalen tredje og siste Kosa-helgen, men tapte for Solberg i guttefinalen.
Norsk bandy takker arrangøren for den 15. Kosa Open i rekken!

Finalene
Eliteklassen: Ullevål - Stabæk 2 - 5
Seniorklassen: Øvrevoll/Hosle - Stabæk II, 2 - 3
Juniorklassen: Drammen Bandy - Stabæk, 4 - 2
Lillegutt 94: Stabæk - Frem 31, 3 - 0
Lillegutt 95: Mjøndalen - Øvrevoll/Hosle, 5 - 1
Jenter 90/93: Solberg vant serien.
Jenter 93/95: Solberg vant serien.
Minigutt 96: Utsatt til 5.november
Gutt 90/91: Solberg - Øvrevoll/Hosle, 2-0
Smågutt 92: Øvrevoll/Hosle 1 - Stabæk 3, 2-1

Se alle resultater på Akershus Bandykrets hjemmesider: Akershusbandy

SPØRREUNDERSØKELSE
I løpet av de nærmeste dagene vil alle våre klubber få tilsendt protokollen fra årets forbundsting. Sammen med disse papirene ligger det også et informasjonskriv angående en spørreundersøkelse vedtatt av forbundsstyret.
I skrivet finner dere Web.adressen til undersøkelsen samt klubbens brukernavn og passord.
Undersøkelsen er utarbeidet av våre to ansatte i Hordaland, Børge Larsen og Inge Strømmen, sammen med organisasjonskomiteen og forbundsstyret. Bearbeiding av data og analyser vil bli utført av de samme to ovenfor nevnte personene.
Vi garanterer konfidensiell behandling.
Mange har allerede lagt ned mye arbeid i dette, som skal ligge som bakgrunnsmateriale for tiltak til klubbenes beste. Vi håper derfor på stor oppslutning, og tar i mot både ris og ros!

Lykke til!
På vegne av forbundsstyret:
Ivar Nordberg
WORLD CUP DAMER 27.-29.OKTOBER
Ready er eneste norske klubb i world cup for damer i Edsbyhallen i tiden 27.-29.oktober. 11ér-turneringen i Dina Arena, som hallen er omdøpt, teller 11 lag fra Russland, Finland, Sverige og Norge.

Slik gikk det ifjor for Readyjentene
Ready-jentene overrasket stort med å slå Villa/Lidköping 4-2 i bandyhallen. Med litt hell kunne Ready også slått russiske Record fra Irkutsk i Sibir i den første kampen, men tapte knepent 1-2. Rutinerte Västerstrand slo Ready 7-1. Mot Strömsbo ble resultatet 1-3. Readyjentene, som kun spiller 11ér bandy i gutteserien, satte seg tydelig i respekt i det internasjonale miljøet.

Årets oppsett ser du her: bandybyn.se

Følg kampene live her: bandybyn.se

KOSA MINI WORLD CUP BOLLNÄS 27.-29.OKTOBER
Svenskbandy.se:
Kosa Mini World Cup (f.1991 og yngre) i Bollnäs har mångårig tradition. Turneringen anses ha mycket hög status och under alla år har många ungdomslag från andra nationer deltagit. Årets upplaga av cupen utgör inget undantag. Från Ryssland kommer Jenisej, Krasnojarsk, Norge bidrar med Stabaek och Röa medan Finland representeras av Botnia och Jyväskylä. Totalt omfattar cupen 16 lag fördelat på fyra grupper. Final på söndag kl. 16:00.

Hjemmesiden til arrangørklubb Bollnäs: giffarna

STABÆK SPILLER OM BRONSE I EUROPACUPEN
Regjerende norske mester Stabæk tapte 9-2 i semifinalen i E-cupen for Edsbyn i Dina Arena torsdag. Semifinalen i bandyhallen i Edsbyn var innbakt som i første kampen i World Cup, men ble spilt over full tid (2x45 minutter). Bronsekampen mot det finske laget Torneå PV, spilles i Ljusdal søndag. Dette så sant ikke en av bronseaktørene kommer til sluttspillet i World Cup. Stabæk har fra tidligere tre bronsemedaljer i E-cupen. E-cup finalen spilles som hjemme- og bortekamp 24. og 26.november.
E-cupen semifinaler
Torsdag 26.oktober: Dynamo Moskva - Torneå PV, 14-0
Torsdag 26.oktober: Edsbyns IF - Stabæk Bandy, 9-0
E-cup bronsekamp:
Søndag 29.oktober: Stabæk Bandy - Torneå PV, 1-3
ExTe WORLD CUP LJUSDAL 26.-29.OKTOBER
World Cup i Ljusdal arrangeres i år for 33. gang. Den første turneringen i 1974 vant Sandviken. Ullevål fra Norge var svært nære finale i 1975, men ble allikevel overraskende nr 3 dette året. Den beste norske prestasjon hittil. Flest World Cup tittler har Karlstad-laget Boltic med 6 seire i perioden 1980-96. Kazakhstan er for første gang representert i verdensturneringen med klubblaget Acgayik fra Uralsk. Regjerende Norgesmester Stabæk har kommet i en tøff pulje med det svenske mesterlaget Edsbyn og de russiske lagene Rodina-Kirov og Raketa-Kazan.
Mjøndalen møter de svenske lagene Broberg og Falun, samt russiske Murmansk som er nykommer i World Cup- sammenheng.

7 kamper sendes på SVT 24; kvartfinalene, semifinalene og world cup finalen.

Du kan gå inn her: Exteworldcup

SANKSJONSUTMÅLING 2006/07
Bandyseksjonen har vedtatt hovedretningslinjene for sanksjonsutmåling etter rødt kort/matchstraff for 2006/07. Disse finner du under "Klubbservice". Klikk deg inn øverst på siden.

HØVIK TAR PLASSEN I ELITE
Etter en grundig intern prosess overtar Høvik plassen i eliteserien etter Øvrevoll/Hosle som trakk seg for noen uker tilbake. Ullerns unge mannskap, som ifjor rykket ned fra 1.divisjon, har takket ja til spill i 1.divisjon som da vil bestå av 8 lag. Ullevål 2 fyller opp 2.divisjon som sjette lag, hvor de bl.a møter Øvrevoll/Hosle.
FRA MJØNDALEN TIL SANDVIKEN

Hanne Garnås Nicolaisen(tv) fra Mjøndalen har meldt overgang til Sandvikens damelag. Foruten å spille på MIFs rekruttlag i 1.divisjon, var 19-åringen ifjor toneangivende på det norske damelandslaget som erobret bronse i VM i Minneapolis, USA. Sandviken regnes blant de beste damelagene i Sverige og spilte SM-finalen i 2003.
Hanne Garnås Nicolaisen blir nå lagkamerat med bandygymnasielev Maria Mykletun Bærulfsen(th) som ifjor flyttet fra Solberg til bandymetropolen Sandviken i Gästrikland.

A-landslagsspilleren Kjetil Bergh(24) fra Mjøndalen skal denne sesongen spille for det allsvenske laget IFK Vänersborg. Tidligere norske spillere i Vänersborg har vært Erik Nordbrenden og Pål Hanssen.

Returnerer til svenske klubber:
Mikael Eklöf fra Mjøndalen til Selånger
Thomas Ahlström fra Solberg til Skutskär
Andreas Larsson fra Solberg til Kållund
Magnus Fransson fra Ullevål til Vetlanda
UNGDOMSBESØK FRA HOLLAND
En gruppe bandyungdommer med ledere fra Nijmegen i Holland ønsker å komme på treningsleir i Norge i rom-Julen. Noen klubber som kan bistå de med et opplegg?
Dette være seg treningstider, treningskamp, overvære en A-kamp, besøke en turnering, samt tilby et billig/gratis opphold på klubbhuset. Hollenderne kommer i egen buss, ordner selv mat, men trenger et sted å være disse rom-Julsdagene.

Ullevål IL var vertskap for ca 50 ungdommer og ledere i rom-Julen 1997. Samtlige bodde da på klubbhuset v/Bergbanen, hadde med egne soveposer og ordnet bespisning selv. Ullevål sørget for å bistå faglig på noen treninger, ordnet treningskamp(sammensatte lag), ordnet enkel sight-seeing i Oslo m.m.

Klubber som er interessert i å knytte spennende kontakter, bes ta kontakt med forbundskontoret v/Sørensen (21029575)

Bandybrevet
We have a new group of young players who are considering taking a trip to Scandinavia this Xmas-holiday. The group will be approx. 30-35 persons of which about 15 players under 12-13 years. For the rest parents and leaders. Maybe also some older players/trainers.
The main thing however is this young group, to let them taste the big bandyfield.
My question: do you think that somebody in Norway can receive them and arrange a cheap place where they can sleep and prepare food and so? Of course also arrangements of icetime and friendly matches wanted. They have their focus set on the period of Dec. 27 - Jan 6. I know it is already October, but I think that this group is serious in trying to go, so it would be great if you could help us.

Best regards!
Frank Peters
President Dutch Bandy Federation
ALE SURTE BYGGER BANDYHALL
På Jennylund i Kungälv utenfor Göteborg skal Ale-Surte bygge sitt "Bandyhus". Kommunen har bidratt med 14 millioner og klubben har nedlagt 3000 arbeidstimer for å modernisere den gamle bandybanen. Taket vil kreve ytterligere 4000 gratis arbeidstimer fra klubben i tillegg til et låneopptak på 12 millioner. I tillegg skal sponsorer og samarbeidspartenere bidra økonomisk. Bandyhuset skal stå klart høsten 2007.

Se bilder her: Ale-Surte Bandyklubb

KLART FOR HALL I SANDVIKEN
Sandviken kommune sa igår ja til bygging av en ny hall i 100 millioners klassen. Pengene kommer fra den Göranssonske stiftelsen. Naturlig nok skal hallen hete Göranssons Arena. Sandvik AB har garantert for et driftsbidrag på 1mill kroner/år i 15 år. Dette var nok utslagsgivende for tverrpolitisk enighet om bygging av multihallen som skal eies og driftes av Sandviken kommune. Hallen skal selvfølgelig kunne benyttes til bandy, men også til fotball, ishockey, messer og kulturaktiviteter. Den Göranssonske stiftelsen har satt som krav at hallen ikke bare får en eliteprofil.
Meget interessant er kravet om at barn og ungdom skal ha prioritet på de beste halltidene!

Les mer her: Arbetarbladet.se
GRATULERER MED 86-ÅRS DAGEN
Bandysporten i Kristiania, den gang benevnt som hockey, var fra 1912-1920 organisert som et "hockey"-utvalg i Norges Fotballforbund, men det hadde lenge vært et ønske blant de aktive lagene om å få dannet et eget forbund.
Den 17.oktober 1920 møttes 9 klubber i Kristianiaog stiftet Norges Ishockeyforbund (spilte bandy). Klubbene som deltok på stiftelsen var: Drafn, Drammen Idrettsforening, Frigg, Hasle, Kjapp-Rjukan, Mercantile, Rapp-Trondheim, Ready og Trygg.
Den første presidenten var Halfdan Ditlev-Simonsen (onkel til Oslos ordfører idag). Forbundet ble innmeldt i Landsforbundet og offisielt tatt opp på idrettstinget i juli 1921.
Selv om det begynte med 11-manns bandy, spilte man fra 1908-1928 7-manns, men på stor bane. Oslo-laget Ready vant det første NM i 1913 og hele 13 norske mesterskap i 7´er perioden.
I 1929 gikk man tilbake til 11-manns bandy og skiftet dessuten navn til Norges Bandyforbund. Dagens Ishockeyforbund ble dannet i 1934.

Merk! Bildet er fra 50-års jubiléet i 1970.

NB! Gavesjekker til forbundet mottas med takk!
hilsen redaktøren

KOSA OPEN - GÅR SOM PLANLAGT
Isen på Hauger er klar.

Akershus Bandykrets, Bærum Kommune, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer for 15. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane i Bærum. Oppstarten for seniorlagene torsdag 12.oktober hang lenge i en tynn tråd grunnet det rekordvarme høstværet, men dyktige arrangører og banemannskap har med god hjelp fra værgudene sørget for at "kick-off" mellom Haslum og Ullern går som planlagt kl 1700. Elitelagene starter sesongen med Ullevål og Høvik kl 1920. Høvik har i Kosa Open byttet plass med Øvrevoll/Hosle som også trakk seg fra årets eliteserie.

For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre helger på rad skal kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempes på isparketten.
Grunnet den rekordstore oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen.
Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992. Det var med drøyt 100 lag hvert år de første årene. Ifjor deltok 136 lag. I år er 140 påmeldt. Alt i alt så er det nesten 1500 spillere og lagledere som er innom turneringen. I tillegg så følger foreldre og tilskuere.
Det betyr at Kosa Open er et av de største vinteridrettsarrangementene i Akershus og dessuten Bærums nasjonalsport, i følge ordfører Odd Reinsfeldt.
I anledning av 15-års jubileet har arrangøren den første helgen sørget for tivoli på parkeringsplassen. Som sedvanlig er det utarbeidet et flott program, hvor nok en gang sportsjournalist Arne Hole (Hole in One) kommer med store vyer og betraktninger for verdens fineste lagidrett. Lørdag 21.oktober arrangeres det dommeraspirantkurs i tilknytning til juniorturneringen.

Turneringen på Hauger og Stabekkbanen arrangeres følgende helger:
12.-15.oktober, Elite, senior (1.-3.div), lillegutt 94 (lørdag), Hauger, Bærum
19.-22.oktober, Junior, lillegutt 95(søndag) + minigutt 96(lørdag), Hauger, Bærum
26.-29.oktober, Gutt 90/91, smågutt 92/93, Stabekk og Hauger i Bærum

Se også Akershus Bandykrets hjemmesider: Akershusbandy

KICK-OFF SAMLET 90 GUTTESPILLERE

Forbundet og kretsene arrangerte "kick-off" i Vikingskipet søndag 15.oktober.
Målgruppen var første-års kretslagskandidater f. 1991,
samt den fortsatt romslige U17-troppen (primært 2.års).
Hensikten med treningssamlingen var å komme tidligere igang med etablering av kretslagene. Dette både på spiller- og ledersiden. "Kick-off" omfattet foruten trening og treningskamp, også korte ledertreff mellom forbundets og kretsenes representanter.
God stemning og gode forhold i Vikingskipet bidro til et vellykket "kick-off" som alle de tilstedeværende var enige om bør bli en årlig foreteelse. Dette er helt og holdent avhengig av om Hamar kommune islegger også for bandy neste høst. Landslagskomiteen har ønsket denne type samling i Vikingskipet gjennom flere år, men mangel på is har imidlertid gjort dette umulig siden høsten 2002!!
KICK-OFF I VIKINGSKIPET FOR GUTTESPILLERE

Landslagskomitéen og kretsene arrangerer "kick-off" i Vikingskipet søndag 15.oktober kl 1130-1700.
Målgruppen er første-års kretslagskandidater f. 1991,
samt den fortsatt romslige U17-troppen (primært 2.års gutter).

Hensikten med treningssamlingen er å komme tidligere igang med etablering av kretslagene. Dette både på spiller- og ledersiden.
Vi må tilbake til 2002 sist arrangementet fant sted. Treningssamlingen omfattet den gang både første- og annet års gutter og det møtte 124 spillere fra fem kretser (Vestfold sammen med Buskerud) foruten 14 krets- og forbundsledere.
Behovet har hele tiden ligget latent på guttenivå. Vanskeligheter med tilgang til is i Vikingskipet har imidlertid vært årsaken til det lange oppholdet.
Treningssamlingen omfatter foruten trening og treningskamp, også korte fellestreff på ledersiden. Eneste skår i gleden er at Akershus ikke stiller med sine kretslagskandidater
f. 1991 under Vikingskipets skrog denne søndagen!
IOC-PRESIDENTEN PÅ BANDYKAMP I MOSKVA
IOC-president Jaques Rogge har nylig besøkt Moskva og var i den sammenhengen invitert av FIB´s president Boris Skrynnik og hans stab på bandykamp i Krylatskoye ishall.
En kombinert ishall for bandy, skøyter og ishockey.

IOC-presidentens uttalelser om bandy:This morning the President of the International Olympic Committee Jacques Rogge at the invitation of the President of the international federation of hockey with ball (FIB) Boris Skrynnik and the club "Dynamo- Moscow" visited ice sportkompleks "Krylatskoye".
- Rogge said to journalists that this was the first time in his life he had seen bandy and was greatly impressed by the very entertaining and dynamic form of sport. But in order to fall into the Olympic program, it is necessary that not less than 25 countries by three continents would develop the form of sport.

Redaksjonen tilføyer at FIB nå består av 21 medlemsnasjoner i Asia, Europa og Amerika.
BYRÅDSFORSLAG OM 150 MILL TIL FROGNER STADION
Byrådet i Oslo har 27.september foreslått bevilget 150 millioner kroner til utbygging av Frogner stadion/sportspark fordelt på 2007- og 2008-budsjettet med henholdsvis 70 og 80 mill./år. Forslaget skal endelig vedtas av bystyret primo desember.
I forslaget fra bystyret ligger, foruten kunstfrossen skøytebane m/toppdekke kunstgress som er basisen i konseptet, også en enkel ishall (Sonja Henni-hallen?) og en idrettshall (under bakken) pluss nye garderober, nytt skøytemuseum m.m.
Nå kan Frigg og Oslo-bandyen se lys i tunnelen etter mange, mange års jobbing for utbygging av Frogner stadion.
Bildet: Friggungdommen jubler

Les mer om Bystyrets budsjettforslag her: Byrådets budsjettforslag

BANDYBILDE FRA 1600-TALLET

Den nåværende nettredaksjonen besøkte for mange år siden, lenge før internett ble tilgjengelig for massene, Rijksmuseum i Amsterdam.
De fleste besøkende turister på museet ble den gang tilsynelatende mest imponert over fantastiske "Nattevakten" av Rembrandt Harmenszoon van Rijn, som han så vanskelig het.
400 år gamle Rembrandt har i 2006 blitt behørig feiret i Amsterdam, Holland og Europa som en av de største billedkunstnerne verden til nå har sett.

På Rijksmuseum var det imidlertid også et annet maleri som fanget øyet til en bandyinteressert nordmann. Bildet het "Winterlandschap met ijsvermaak",- på engelsk "Winterlandscape with iceskaters", malt av Hendrick Avercamp som levde fra 1585-1634.
Skøytenasjonen Holland er da også regnet som en av verdens eldste bandynasjoner.

Den første kjente, internasjonale bandykampen i historien ble spilt mellom Bury Fen fra nord-øst England og Dutch one Haarlem fra Holland i 1891, samme året som National Bandy Association ble dannet i England. Regelverket ble utarbeidet av Bury-spilleren
C. G. Tebbutt og senere trykket i London i 1892 hos Longmans, Green, and Co...
Kopi av dette regelverket forefinnes idag på forbundskontoret.
ExTe WORLD CUP LJUSDAL 26.-29.OKTOBER
Regjerende Norgesmester Stabæk IF har kommet i en tøff pulje med det svenske mesterlaget Edsbyn og de russiske lagene Rodina-Kirov og Raketa-Kazan.

Se oppsettet her: Ljusdalsbk.com

NORDISK U19 TIL DRAMMEN
Forbundet har bestemt at Drammen Bandy blir teknisk arrangør av Nordisk Mesterskap 2007 for U19. Drammen Bandy arrangerte i 2005 VM for U17 og i 2006 VM for U19.
To svært vellykkede arrangmenter på Marienlyst kunstibane i Drammen.

Tidligere utlysning
Norges Bandyforbund utlyser med dette det tekniske arrangementet av Nordisk Mesterskap i bandy for U19. Mesterskapet skal finne sted i tiden fredag 26.-søndag 28.januar 2007. Deltakernasjoner er Norge, Sverige og Finland. Det spilles enkelt serie, totalt tre kamper.
Klubber og kretser som er interessert i å være teknisk arrangør bes ta kontakt med forbundskontoret v/Sørensen innen mandag 9.oktober.
BANDYFINALENE 2007
Norges Bandyforbund har bestemt at Stabæk IF-bandyavdelingen blir teknisk arrangør av finaleuka 2007 som spilles fra torsdag 15.-søndag 18.mars. Herrefinalen spilles søndag.
BANDYIS I VIKINGSKIPET
Hamar Olympiske Anlegg (HOA) melder at det vil være hel isflate i Vikingskipet i tiden lørdag 23.september til søndag 22. oktober. Pris for leie av internasjonal bane (66m x 105m) er kr 2000/time. Leie av redusert bane (40m x 105m) er kr 1200/time.
Telefon booking: 62-517500.
MÅLVAKTSSKOLE I GRÄNGESBERG
Les her: Målvaktsskole

MYTER I IDRETTENS VERDEN
Var du som en rekke politikere og bevilgende myndigheter overbevist om at toppidrett skaper bredde? At idrett bare er sunt?
Da får du tro om igjen. Noen myter i idretten står for fall!
Les mer her: Myter for fall; av Jan Ove Tangen

DUGNAD ER NORGES NASJONALORD
Fra svensk
"Dugnad är en norsk företeelse som innebär att personer arbetar utan lön. Organisationen som man jobbar för får däremot skattefri ersättning. Organisationen kan exempelvis anlitas för enklare byggarbeten, underhåll av fjällstugor eller lekplatser.
NRK utsåg 2004 ordet dugnad till Norges nationalord".
TEKNIKK OG ATTER TEKNIKK
Imponerende teknisk kontroll her: Teknisk kontroll

DET FINNES BARE UTFORDRINGER
Langt i bandysammenheng å reise fra Oslo-/Drammensområdet til Hamar, Sarpsborg og Skien?
Det koster penger å reise?
Les om utfordringen her: Kjempeutfordring

ULLEVÅL - BOLTIC/GÖTA 2-5
Du kan lese mer om treningskampen i Vikingskipet her: www.bolticgota
RUSSLAND - SVERIGE
Sverige og Russland vant hver sin kamp i Krylatskoye Sport Complex i helgen.
Mest interessant var at ingen av de beste Dynamo-spillerne stilte opp og at Janco trakk seg som trener før landskampene.

Les mer her: svenskafans

Les også "Rubelregnet kan krossa bandyen": DN.se