Oktober 2012

MÅLVAKTEN HEMING HVEDING LANGMO TIL JENISEJ
Landslagsmålvakten Heming Hveding Langmo fra Ready er nå på plass i Sibir-byen Krasnojarsk. Unggutten som fyller 18 år i juni neste år, tar sikte på å spille seg inn på juniorlaget og kanskje ungdomslaget til storklubben Jenisej, hvor den tidligere verdensstjernen Sergei Lomanov sr. idag er hovedtrener og Sergei Lomanov jr. er den sentrale spilleren.
Heming trener nå med både A-laget og juniorlaget. Han er blitt fantastisk godt mottatt i klubben og Sergei Lomanov jr., som snakker flytende svensk etter mange barneår i Uppsala, er mentor for Heming.

Det var Mjøndølingen Tor Tveter som med sine gode kontakter åpnet dørene til Jenisej for Heming som prøvespilte for klubben seks tidssoner østover i februar. Da var Heming, som keeper på Norge U17, nettopp ferdig med European Tournament i Varkhaus i Finland.
Det samme var Tor Tveter som fortsatt er lagleder for landslaget (U18) bestående av spillere født 1995. I Varkhaus tapte Norge knepent 3-4 mot Russland. I denne kampen møtte Heming flere spillere fra Jenisej som han nå blir lagkamerater med.

Heming Hveding Langmo har spilt bandy siden han begynte på Readys bandyskole høsten 2002. Heming var habil på skøyter og kunne blitt en god utespiller, men det var målvaktsoppgaven han syntes var mest gøy, noe treneren Niels Fredrik Schjoldager idag kan være stolt av. Foruten skolebandy for Grindbakken, har Heming vært keeper på kretslagene for aldersgruppen 1995. Han var keeper på vinnerlaget til Oslo både som siste års smågutt og første års guttespiller. Sist vinter spilte han for Stabæk og stod i mål for kretslaget til Akershus som også vant turneringen.
Hemings få år eldre søster Mathilde står i mål for Bergen Bandyklubb. Pappa Erik Langmo er materialforvalter på Norge U18 og har i flere år vært mannen bak Ready-cup. Mamma Anne Hveding reiste sammen med Heming for å se på forholdene i Sibir-byen. Leilighet og det meste er allerede på plass i en fantastisk storklubb.
Et spennende og tøft valg å ta for 17-åringen som vil bli fulgt med argusøyne i årene fremover!

Bildet: Heming Hveding Langmo i Jenisej-drakt
SESONGSTART MED DEN 21. KOSA OPEN

Kosa Open, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer for 21. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane og Stabekkbanen i Bærum.

For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre svært ovale helger på rad skal kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempes på to isparketter. Grunnet den store oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen. Drøyt 30 dommere skal i aksjon disse 12 kampdagene. Ca 100 frivillige, som representerer mer enn 1700 dugnadstimer, sørger for at alt glir knirkefritt på Hauger og Stabekk kunstisbaner.
Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992 med 86 lag som spilte 226 kamper.
I år deltar 120 lag som spiller 217 matcher. 75% av spillerne er barn/ungdommer mellom 10-15 år. På grunn av manglende interesse blir det ikke arrangert eliteklasse og old boys. Minigutt/knøtt 04 er nytt av året. Minigutt spilles som 6'er bandy. I smågutteklassen deltar Höjden fra Gøteborg.
Mer enn 1500 spillere og lagledere er innom Kosa Open. I tillegg så følger foreldre og tilskuere. Dette betyr at Kosa Open er et av de største vinteridrettsarrangementene i Akershus og dessuten regnet som Bærums nasjonalsport på vinteren, - i følge tidligere ordfører Odd Reinsfeldt.

Du finner puljeoppsettet og resultater her: Kosa Open

Kosa Open på Hauger og Stabekkbanen
blir arrangert følgende dager:

Oktober
25.-28. Kosa Open: Junior 93-95 Stabekk kunstis

1.-4. Kosa Open: Gutt 96-97, Hauger/Stabekk
3. Kosa Open: Lillegutt 00, Hauger
3. Kosa Open: Minigutt 02, jenter 00-04, Stabekk
4. Kosa Open: Lillegutt 01, Stabekk
4. Kosa Open: Knøtt 03-04, Hauger
8.-11. Kosa Open: Senior (1.-3.div), Hauger
8.-11. Kosa Open: Smågutt 98-99, Stabekk
10. Kosa Open: Damer, Hauger

Foto: Tom Hanssen
BANDYFORBUNDET 92 ÅR DEN 17.OKTOBER
Bandysporten i Kristiania, den gang benevnt som hockey, var fra 1912-1920 organisert som et "hockey"-utvalg i Norges Fotballforbund, men det hadde lenge vært et ønske blant de aktive lagene om å få dannet et eget forbund.
Den 17.oktober 1920 møttes 9 klubber i Kristiania og stiftet Norges Ishockeyforbund (spilte bandy). Klubbene som deltok på stiftelsen var: Drafn, Drammen Idrettsforening, Frigg, Hasle, Kjapp-Rjukan, Mercantile, Rapp-Trondheim, Ready og Trygg.

Den første presidenten var Halfdan Ditlev-Simonsen (onkel til Oslos tidligere ordfører Per Ditlev-Simonsen). Forbundet ble innmeldt i Landsforbundet og offisielt tatt opp på idrettstinget i juli 1921.
Selv om det begynte med 11-manns bandy, spilte man fra 1908-1928 7-manns, men på stor bane. Oslo-laget Ready vant det første NM i 1913 og hele 13 norske mesterskap i 7´er perioden.
I 1929 gikk man tilbake til 11-manns bandy og skiftet dessuten navn til Norges Bandyforbund. Dagens Ishockeyforbund ble dannet i 1934.

Merk! Bildet er fra 50-års jubiléet i 1970.

ARNE BAKKER - STABÆK IFs STØRSTE UTØVER
Les om Arne Bakker her: Budstikka
BERGEN BANDYKLUBB SØKER DAMESPILLERE
Interessert,- les her: Klubbservice
ZORKI VANT HERRENES WORLD CUP I SANDVIKEN
Les om World Cup her: idrottline.se

GOD INNSATS AV NORDRE SANDE/DRAMMEN I WORLD CUP DAMER I EDSBYN
Les om World Cup her: idrottline.se
Sande Avis her: sandeavis

73 NORSKE PÅ HØSTBANDYSKOLE I SVERIGE
Det var i år fjerde gangen IFK Vänersborg arrangerte høstbandyskole i uke 40 i Arena Vänersborg. Det deltok 73 norske gutter og jenter.
Det var den tidligere landslagssjefen Erik Nordbrenden som i sin tid kom med ideen og utarbeidet et bandyskole-konsept sammen med ledelsen i IFK Vänersborg. En klubb Nordbrenden kjenner godt som tidligere elitespiller for svenskene i "Nordens Paris". Poenget er at "Iskatedralen" ikke fylles opp nok på dagtid og at svenskene ikke har høstferie samme uke som her i Norge.
Hvilken flott mulighet drøyt 2.5 time med bil fra Oslo!
BANDY OLYMPISK FOR EN DAG
Les her: Olympic day
HAUGERS GUTTELAG I SVERIGE
Haugers guttelag var forrige helg og spilte to treningskamper mot Vetlanda.
Den tidligere landslagsspilleren på U19, Magnus Hedly, trener laget.
Slik gikk det:
Første kamp var mot Vetlanda p1998 som er Sveriges beste p98 lag: Vetlanda1
Andre kamp var mot Vetlanda 97/96: Vetlanda2

BANDYGYMNASIASTER i SVERIGE
Norges Bandyforbund minner klubbene og foresatte til unge bandyspillere som har begynt på bandygymnas i Sverige at utlån (overgang) til svensk klubb må meldes inn til forbundskontoret. Internasjonalt Transfercard skal utarbeides.
Oppdatert standardkontrakt

Norges Bandyforbund har nå oppdatert sin standardkontrakt, som skal brukes ved alle inngåelser av kontrakter mellom klubb og spillere.

Den mest vesentlige endringen er beskrivelsen av maksimal kontraktstid for de ulike idrettene. Denne fremgår av innledningen på standardkontrakten.

Det anbefales videre at alle parter signerer alle sider av en inngått kontrakt, og at alle parter skal ha kopi av kontrakten.

Øvrige endringer er knyttet til rett henvisning til regelverkene som ble endret på siste årsmøter.

- Standardkontrakt finner man her -