Oktober 2013

SLIK OPPLEVDE JEG MINI WORLD CUP
Av spiller Erik A. Sørensen, Ullevål IL
Åpningsseremonien var noe som jeg aldri vil glemme. Sammen med de andre femten lagene gikk vi langs banen (på føttene) ved vantene og det var helt mørkt. En spot-light ble slått på og fire jenter på skøyter defilerte ut på banen med et norsk, russisk, svensk og finsk flagg. Så ble nasjonalsangene spilt etter tur. Klubbene ble ropt opp og presentert over høytalerne til stor applaus fra ca. 3500 tilskuere som senere skulle se serieåpningen mellom A-laget til Bollnäs og Edsbyn.
Når det gjelder kampene i Mini World cup, merket man allerede i første kamp at nivået var skyhøyt. Mostanderlagene våre spilte god bandy, men med iherdig innsats fra vår side greide vi å avslutte kampene med god resultater. Mot Bollnäs 3-3, mot GT 76 vant vi 4-3, men tapte 0-4 mot SDS Coal Kemerova som vant World Cup til slutt.
Jeg synes det er både kult og spesielt at Bollnäs har ca. 4000 innbyggere og så kommer det litt over 3000 tilskuere på hver hjemmekamp. Det gir et inntrykk av hvor stor interesse det er for bandy i dette området.
ULLEVÅL BESTE NORSKE I MINI WORLD CUP
Åpningsseremonien fredag kveld var lagt til seriepremieren i Sverige mellom hjemmelaget Bollnäs og Edsbyn. 3500 tilskuere overvar før kampstart defileringen med World Cup lagene. Nasjonsflagg ute på isen, lyseffekter, fyrverkeri og avspilling av nasjonalsanger skapte den rette stemningen. Et sterkt minne for mange unge spillere når man første gang representerer sin klubb og sitt land internasjonalt.

Sportslig sett klarte Ullevål seg best. Oslo-laget spilte i sin åpningskamp uavgjort 3-3 mot Bollnäs etter å ha ligget under 0-2. Med litt mer effektivitet foran kassa, kunne Ullevål klart en seier. Tidlig på morgenen lørdag møtte Ullevål G/T 76 fra Stockholm. Også her ledet motstanderne 2-0 før Ullevål etterhvert overtok mye av spillet og tilslutt vant 4-3. Opphentingen i begge kampene skyldtes i følge Ullevål sin lagledelse bedre fysikk og kondisjon enn hos de svenske motstanderne.
Ullevål hadde sjansen til å nå kvartfinale, men var avhengig av målforskjellen i kampen mellom Bollnäs og GT 76. Her vant Bollnäs 4-2 mot et noe redusert GT 76. Den avgjørende kampen for Ullevål mot SDS Coal Kemerovo endte med tap 4-0. Et godt russisk lag som senere skulle vinne hele turneringen med å slå Kirov 3-1 i finalen. Med minst mulig margin ble altså Ullevål slått ut av Mini World Cup. Uansett en av de sterkeste norske innsatsene i Mini World Cup noensinne, hvor Solberg fortsatt troner toppen og Ullevål og Øvrevoll/Hosle kan rangeres som jevngode to-ere.

Du kan lese mer om Ullevål her: uil.no

Haslum startet tungt med tap 0-8 for russiske Kirov. Deretter 0-4 for Östersund. Den siste kampen mot Vetlanda endte med tap 2-4. Faktisk en god læringskurve og en god prestasjon mot et godt svenske lag, rangert som beste svenske lag og nr. 5 i årets World Cup.
Stabæk åpnet turneringen med tap 1-5 for JPS Jyväskylä. Et godt finsk lag som senere skulle erobre bronse etter seier 3-1 mot Kuzbass fra Kemerovo. I den andre kampen klarte Stabæk sterke 2-2 mot Sirius fra Uppsala. Til slutt tapte Bærumsguttene 0-5 for Åby/Tjureda og var ute av årets Mini World Cup.

MINI WORLD CUP I BOLLNÄS 25. - 27. OKTOBER
Mini World Cup arrangeres i år for 28. gang på rad i Bollnäs i Helsingland i Sverige. Den internasjonale eliteturneringen har status som FIB-arrangement og regnes som et "VM" for klubblag bestående av 15-åringer. Altså første års guttespillere født 1998 eller senere. Det er de høyest rangerte lagene fra vertslandet Sverige og de gjestende lagene fra Finland, Norge og Russland som deltar. Bandy-Norge blir representert med fjorårets Norgesmester Ullevål fra Oslo, samt sølvmedaljør Haslum fra Bærum. Normalt har Norge en kvote på to lag,
men denne gangen fikk bronselaget til Stabæk en mulighet. Et lag som ble krets-/regionsmester i fjorårets smågutteklasse, hvor de slo både Ullevål og Haslum.

Gruppeinndelingen her: Gruppeinndeling Mini World Cup
Kampoppsettet her: Kampoppsettet Mini World Cup
Her finner dere tabellen: Tabellen Mini World Cup

De norske lagene har tidvis gjort brukbare resultater, men høyest rangert står Solberg. Under den velkjente bandyprofilen Dag Kåre Lunden sin ledelse, erobret "gutta fra ælva" bronse i Mini World Cup i 2005. Emil Gulbrandsen kom i tillegg på "All star team" som sidehalf. En spiller som fortsatt holder alderen til U23-landslaget og debuterte på A-lands-laget under VM i Almaty i Kazakhstan i 2012.
Se tidligere World Cup vinnere her: Vinner-statistikk

På grunn av mildværet vil de fire første kampene i Kosa Mini World Cup fredag bli flyttet innendørs til Edsbyn og Svenska Fönster Arena. Bl.a Ullevål som møter Bollnäs kl. 1400.
Ullevål har laget fyldig omtale av sine motstandere her: uil.no

"SUPERFINALEN 2013"

Bandyavdelingen i Stabæk IF har tatt initiativet til nyskapningen "Superfinalen 2013".

Årets Norgesmester Ullevål IL møter regjerende seriemester og NM-finalist Stabæk IF til dyst på Stabekkbanen fredag 1.november kl. 1900.

Stabæk IF har for øvrig seriøse planer for utbygging av fremtidige Stabekkbanen.
Planene presenteres på "åpent" klubbhus fra kl. 1800 samme kveld. Forbundet benytter anledningen til å arrangere et trenerseminar, siden de fleste andre klubber har spillefri denne fredagskvelden.
Benytt anledningen til å se norsk toppbandy før seriestarten søndag den 10.november!

Les også om banemann Harald Kleven på "Plassen": eddainteraktiv.no
TRENERSEMINAR PÅ STABEKK FREDAG 1. NOVEMBER
Forbundet innbyr med dette klubbtrenere og ledere fra gutt til seniornivå til et åpent trenerseminar på Stabekkbanen i Bærum fredag 1.november kl 1800-2115.
Forbundet arrangerer seminaret i samarbeid med Stabæk IF. Bandyavdelingen har tatt initiativet til "Superfinalen 2013", hvor fjorårets NM-finalister Ullevål og Stabæk møtes til dyst. En glimrende anledning til et trenerseminar med hovedvekt på kampanalyse og taktiske mønstre. Foruten generell info om spillemessige trender i internasjonal bandy,
vil seminardeltakerne før kampen få anledning til å høre fra trenerne til Ullevål og Stabæk hvilket spilleopplegg de skal benytte denne kvelden. Etter kampen blir det en kort samling for oppsummering.
Deltakelsen koster kr.100,-/person som dekker selve inngangen til kampen.
Skriftlig påmelding per mail til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no
innen torsdag 31.oktober.
Seminaret ledes av tidligere A-landslagstrener Bent Gommerud.

Fremmøte Ringstabekk skole (vis a vis Stabekkbanen), senest kl 1755 fredag 1.november.
INTERNASJONAL TREND
I årets World Cup for herrer var tre av åtte lag i kvartfinalen fra Russland mot seks av åtte ifjor. Det var to russiske og to svenske i semifinalen og to svenske i årets World Cup finale som Västerås vant 4-1 over Vänersborg. Mye tyder således på at svenskene er i ferd med å ta igjen forspranget til Russland i internasjonal toppbandy.

Spilltrender
I det defensive spillet betyr dette fortsatt kompakt lag, lavt press og noen ganger midt-press. Svært sjelden står lag høyt, da faren for å bli overspilt, samt å få "strekk i laget" er for stor.
Kontringsbandy, hvor tre til fire spillere raskest mulig etter ballerobring avanserer på banen og forsøker å oppnå overtallighet, er et sentralt våpen.
I det offensive spillet er også hurtige oppspill fra egen målvakt til flere valgmuligheter på egne spillere i stor fart fremover i egen forsvarssone en klar trend. Oftere enn før fikk backene ballen fra målvakt. I det øvre midtfeltet kommer ofte breddepasningene. Alternativt dersom ballfører blir presset, slås en pasning rett tilbake til spiller i støtteposisjon som deretter ofte slår en flipp (10-15m) inn i forsvarsfeltet på en for forsvaret truende angrepsspiller eller to.
Dødball scores det fortsatt en del mål på, men den defensive oppstillingen på frislag og i særdeleshet den delvis retro-aktige oppstillingen på cornere, har redusert uttellingen betydelig.
En ting er sikkert,- det etter manges skjønn meningsløse, tidkrevende og forutsigbare frem-og-tilbakspillet i egen forsvarssone, ofte med nesen og farten mot eget mål, ser nærmest ut til å ha utspilt sin rolle i internasjonal toppbandy!
ULLEVÅL BANDY CUP FOR ELITELAG
Stabæk vant vannkrigen søndag mot Ullevål med 4-2 og vant også den andre Ullevål Bandy Cup.

Skrevet tidligere
Ullevål IL arrangerer denne helgen Ullevål Bandy Cup for elitelag. Stabæk, Sarpsborg, Ready og Ullevål deltar. Det er andre året på rad turneringen finner sted på Bergbanen. Den erfarne banemesteren Finn Ericsson har sørget for glimrende isforhold til kveldens åpningskamp mellom hjemmelaget Ullevål og Sarpsborg Bandyklubb. Imidlertid har det vært gode forhold for bandyspill for et mylder av store og små på Bergbanen helt siden baneåpningen mandag 14.oktober.

Fredag 25.oktober:
Kl. 1800 Ullevål - Sarpsborg
Kl. 2030 Stabæk - Ready

Lørdag 26.oktober:
Kl. 1200 Ready - Ullevål
Kl. 1430 Sarpsborg - Stabæk

Søndag 27.oktober:
Kl. 1200 Sarpsborg - Ready
Kl. 1430 Ullevål - Stabæk

Mer om turneringen her: uil.no

Bildet: Stabæk tapte 2-3 i NM-finalen 2013 for Ullevål. Bandyfamilien Jensen i tre generasjoner ønsker Kongepokalen 2014 tilbake (fv.: Kjetil, Nikolai og Odd).
SESONGSTART MED DEN 22. KOSA OPEN

Kosa Open, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer for 22. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane og Stabekkbanen i Bærum.

For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre svært ovale helger på rad skal kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempes på to isparketter. Grunnet den store oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen og Hauger. Drøyt 30 dommere skal i aksjon alle disse kampdagene. Ca 100 frivillige, som representerer mer enn 1700 dugnadstimer, sørger for at alt glir knirkefritt på Hauger og Stabekk kunstisbaner.
Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992 med 86 lag som spilte 226 kamper.
I år deltar 110 lag. 75% av spillerne er barn/ungdommer mellom 10-15 år. Minigutt spilles som 6'er bandy. I gutteklassen deltar for første gang Khabarovsk fra fjerne Østen og Vodnic fra Arkangelsk.
Mer enn 1500 spillere og lagledere er innom Kosa Open. I tillegg så følger foreldre og tilskuere. Dette betyr at Kosa Open er et av de største vinteridrettsarrangementene i Akershus og dessuten regnet som Bærums nasjonalsport på vinteren, - i følge tidligere ordfører Odd Reinsfeldt.

Du finner puljeoppsettet og resultater her: Kosa Open

Kosa Open på Hauger og Stabekkbanen
blir arrangert følgende dager:

Oktober
24.-27. Kosa Open: Senior (1.-3.div.) Stabekk kunstis

26. Kosa Open: Lillegutt 01 Stabekk kunstis

27. Kosa Open: Lillegutt 02 Stabekk kunstis

29.-31. Kosa Open: Junior (94/95/96) Stabekk/Hauger

30.-31. Kosa Open: Gutter (97/98) Hauger/Stabekk

1.-3. Kosa Open: Junior (94/95/96) Stabekk/Hauger

1.-3. Kosa Open: Gutter (97/98) Hauger/Stabekk

3. Kosa Open: Damer Stabekk

7.-10. Kosa Open: Smågutt (99/00) Stabekk

9. Kosa Open: Knøtt 04 og 05 Hauger

10. Kosa Open: Minigutt 03 Hauger

Foto: Tom Hanssen
BARNE-OG UNGDOMSTRENERKURS BANDY
Arrangeres på NIH i Oslo lørdag 9. og søndag 10.november 2013.
Kursavgift kr 400,-. Minstealder 16 år.
Passer også godt for foreldre med liten bandy-bakgrunn.
Sentrale emner; øvelsesmodeller, instruksjon, behandling av barn og ungdom, sliping, idrettsskader.
Klubber som deltar med flere enn to personer får en forholdsmessig reduksjon av avgiften.
Kursleder: Tor Audun Sørensen.
Påmelding til forbundet v/Sørensen (A: 21029575) innen fredag 25.oktober.
Mail: toraudun.sorensen@nif.idrett.no

FØRSTE U23-SAMLING SØNDAG 20. OKTOBER
Norge skal nå for første gang siden Sandviken i 1990 delta i et offisielt VM for U23-spillere. Et mesterskapet for spillere født 1990
og yngre. U23-VM finner sted i Obuchovo, ca. 6 mil utenfor Moskva
i tiden 5.-8.desember. Foruten Norge deltar Russland, Kazakhstan, Sverige og Finland.

Søndag 20.oktober har forbundskaptein Christer Lystad innkalt 29 spillere fra 12 klubber til Bergbanen i Oslo. Dette er den første samlingen for kandidater til det nye U23-landslaget. Det skal avholdes flere samlinger, og nye kandidater kan komme inn, før det tas ut 25 spillere til VM-troppen. Av disse reiser 16 spillere til VM.
Foruten forbundskaptein Christer Lystad, består støtteapparatet av administrativ leder Knut Sørensen, fysioterapeut Daniel Skrettingland og materialforvalter Atle Braaten.
Kl. 1515 søndag blåses det igang på Bergbanen for intern test-kamp.

Bildet: Norge anført av Mathias Stavis (f. 1990) tok bronse i U17 VM i Gustavsberg i 2007.
Seks nasjoner deltok.
Mer om U17 VM i 2007 her: Arkiv januar 2007

ULLEVÅL DELTAR I WORLD CUP HERRER 2013
World Cup for herrer arrangeres i år for 40. gang. De første 36 turneringene ble spilt på Idrottsplatsen i Ljusdal i Helsingland. De fleste av disse årene under bandy-legenden Bjørn Swartswe sin uortodokse og inspirerende ledelse. Etterhvert utviklet World Cup seg til en folkefest av de store. Dette på en oval helg, hvor mange av Ljusdals utenbys-boende vendte nesen hjem til slekt og venner, noe de har fortsatt med selv om World Cup sirkuset etterhvert flyttet ut.

Fra 2009 har World Cup blitt spilt innendørs til Göranssons Arena i "nabo-kommunen" Sandviken. En særdeles flott arena med perfekte forhold for topp internasjonal bandy,
men den store folkefesten tar tilsynelatende lengre tid å få innarbeidet. Derfor har Ljusdal i år fått tilbake det legendariske lokal-derbyet mellom hjemmelaget og Bollnäs.
En tidligere klassisk natt-match som kunne samle 8-10.000 tilskuere på sitt beste, men som nå spilles fredag kl. 1900!

Den første World Cup-turneringen i 1974 vant Sandviken AIK. Ullevål IL fra Norge, med Kjell-Ivar "Kylling" Engebretsen i spissen, var svært nære finale i 1975, men ble allikevel overraskende nr. 3 dette året. Den beste norske prestasjon hittil.

Stabæk IF deltok i World Cup i 2009 som siste norske lag før Ullevål IL fra Oslo i 2013 tar den store utfordringen og kvantespranget for å møte verdens beste bandylag!

Årets Norgesmester Ullevål har kommet i pulje med det svenske topplaget Sandviken og Broberg, begge fra Helsingland, samt russiske Zorkij fra Moskva og Neftyanik fra Chabarovsk, kun åtte tidssoner fra Oslo og 50 mil fra Japan.

Les mer om Ullevål og lagene de møter i World Cup her: Ullevål IL

Følg World Cup her: World Cup herrer 2013

NORDRE SANDE/DRAMMEN OG STABÆK DELTAR I WORLD CUP DAMER 2013
Årets Norgesmester Nordre Sande/Drammen skal sammen med NM-finalist Stabæk representere de norske lagene i World Cup i Edsbyhallen. Nordre Sande/Drammen spiller i gruppe A, hvor de møter svenske Söråkers IF og Team Helsingland. Den største utfordringen blir allikevel fjorårsvinner Record Irkutsk som også utgjør stammen i det russiske landslaget. Et landslag som tapte VM-finalen mot Sverige i 2012 foran 11600 tilskuere på Trud stadion i Irkutsk, beliggende 6 mil fra Baikalsjøen i Øst-Sibir.
Stabæk møter topplaget Kareby, hvor de norske jentene Amanda Bjørnstad Jahnsen
(ex. Nordre Sande/Drammen) og Charlotte Selbekk (ex. Høvik, Haslum) er med i stallen. Tøft blir det også mot AIK Stockholm i gruppespillet, som for øvrig har den tidligere norske landslagsspilleren Hanne Garnås Nicolaisen (ex. Mjøndalen) på laget.

Dette skrev Sande Avis om fjorårets turnering for Nordre Sande/Drammen: sandeavis.no
Følg World Cup damer her: worldbandy.com

World Cup finaler 2003-12
2012 Record Irkutsk - AIK 4-0
2011 AIK - Kareby IS 6-3
2010 AIK - Record Irkutsk 2-1
2009 Record Irkutsk - Västerstrands AIK 7-1
2008 AIK - Record Irkutsk 4-3
2007 Sandvikens AIK - Västerstrands AIK 1-0
2006 Sandvikens AIK - IFK Nässjö 2-1
2005 Sandvikens AIK - Edsbyns IF 3-0
2004 AIK - Record Irkutsk 1-0
2003 AIK - Edsbyns IF 6-5
DAMER FRA BERGEN OG READY TIL HAMMARBY
Målvakten Mathilde Hveding Langmo og utespilleren Elin Fahlén har meldt overgang til den svenske toppklubben Hammarby i Stockholm.
Langmo kommer opprinnelig fra Ready, men har de to siste årene stått i mål for damelaget til Bergen Bandyklubb, hvor hun også voktet buret i noen få kamper for herrelaget.
Fahlén kom fra Härnösand til Ready ifjor, men vender nå kursen mot Sveriges hovedstad.
Hammerby skal kommende helg delta i World Cup i Edsbyn, hvor før øvrig både årets Norgesmestere Nordre Sande/Drammen og sølvjentene fra Stabæk skal forsvare Norges ære!
Les mer fra Hammarby sine nettsider her: hammarbybandy
HOLLAND SLO TYSKLAND I RINKBANDY
Helgen 28.-29.november ble det spilt en turnering i rinkbandy i den flotte Triavium ishall i Nijmegen i Holland. Foruten hjemmelaget Nijmegen stilte russiske Pervouralsk og et lag fra Tyskland. Sistenevnte lag bestod av et høyt innslag av russere bosatt i Tyskland. Tyskland er for øvrig nylig innmeldt i Det Internasjonale Bandyforbundet som stadig vokser.
Mer om turneringen her: bandybond.nl
Les også: worldbandy.com
FOTBALL OG BANDY - MIX, MATS OG OLA
Ola Kamara fra Strømsgodset (ex. Frigg) er nå klar for det norske A-landslaget i fotball. Mikkel "Mix" Diskerud i Rosenborg har i høst boltret seg på det amerikanske fotballandslaget. Begge har til felles en barndom hvor de kombinert bandy med fotball i Frigg. Mats Møller Dæhli hadde kontrakt med ManU frem til 3.juli 2013, men spiller nå for Molde. Dæhli spilte bandy på 95-laget til Ullevål i barneårene.

Gulldrømmen (Nettavisen):
- Ola Kamara spilte fotball og bandy i Frigg og drev med alpint. Han var etter sigende litt lubben som liten, men talentet var det aldri noen tvil om. Helt siden 5-årsalderen spilte Ola og Mikkel Diskerud på samme lag i Frigg, før de slo følge til Stabæk ti år senere. I fjor ble de nesten lagkamerater på ny – i Godset – men Mix valgte i stedet Rosenborg. Nå kjemper barndomskameratene en intens kamp om seriegullet. Apropos drømmer!

Les mer om Ola Kamara her: nettavisen-sport

Les scoret to mot ManCity her: Arkiv - mars 2013

KOMBINASJONEN SOMMER OG VINTERIDRETT
Det både skal være,- og er mulig for barn- og ungdom å kombinere sommer- og vinteridrett.
Bandyseksjonen i forbundet har et uttalt hovedmål om "Best på Ungdom", hvor det å legge til rette for kombinasjon av sommer- og vinteridrett sammen med utdanning og et sosialt liv står sentralt.
Det er klubbene og ledernes oppgave å legge rammebetingelsene for laget. Utøverens ønsker må settes i høysete. Ikke CVén til overambisiøse trenere. En viktig betingelse for å lykkes i harmoniseringen av den praktiske hverdagen til ungdommen er at de ulike idrettene snakker sammen.

Et tips! Hovedstyret i Frigg Oslo Fotballklubb vedtok høsten 2002 at all bandyaktivitet (kamper/trening) skal godkjennes som fotballtrening i vinterhalvåret for aldersbestemte klasser. Dette uten konsekvenser for laguttaket til våren som skal tas på faglig grunnlag. Frigg har tidligere vedtektsfestet to idretter i klubben, - fotball og bandy.
Junioravdelingen er dessuten felles for fotball og bandy.

DEN STORE KURSHELGEN - VELKOMMEN TIL BANDY - GRATIS TILBUD
Akershus idrettskrets (AIK) arrangerer i samarbeid med
Norges Bandyforbund (NBF) - Den Store Kurshelgen 18.oktober - 20.oktober 2013 (DSK)
Fredag 18.oktober arrangeres VELKOMMEN TIL BANDY på henholdsvis Idrettshøgskolen og Bergbanen (is). Kurs kun fredag er gratis. Kurset har oppstart 18.00 og holder på til 22.00. Det vil være to timer praktisk på is og to timer teori. Kurset tar for seg organisering og tilrettelegging av bandyaktivitet. Vi setter fokus på at bandy ikke er komplisert og at det er enkelt å skape aktivitet og glede! Det kreves ingen forkunnskaper for å delta på kurset.
Instruktører vil være Utviklingssjef i Norges Bandyforbund, Tor Audun Sørensen og den tidligere A-landslagstreneren og rektor ved Norges Idrettshøgskole, Per Wright som har forfattet boken " UT PÅ SKØYTER".
Læreboken finner du mer om her: Ut på skøyter

Påmelding kan gjøres her

Videre arrangeres det en rekke kurs fra NBF denne helgen. Oversikten kan du se her