Oktober 2014

WORLD CUP FOR JENTER 17 (f. 1998 el. senere)
Høvik, Ready og Solberg reiste denne helgen til Stinsen Arena i Nässjö for å spille i tidenes andre World Cup for jenter-17. Høvik deltar for andre gang, mens Ready og Solberg debuterer på dette internasjonale nivået.
Foruten de tre norske lagene deltar hjemmelaget Nässjö, Villa/Lidköping, Surte/Kareby, Skirö, Tranås, Söråker og russiske Zenith.
Høvik gjorde en fin innsats mot svenske Söråker fredag og klarte 1-1 etter scoring av Julie Storvik.
Du finner mer stoff og kan følge World Cup her: worldbandy.com
Ifjor skrev vi dette om World Cup, hvor bl.a norske Charlotte Selbekk ble turneringens toppscorer med 9 mål: Arkiv november 2013
NORGE U19 SLO HAMAR I VIKINGSKIPET

Mandag 27.oktober gjennomførte U19-kandidatene fysiske re-tester på Toppdrettssenteret i Oslo. Disse skal evalueres opp mot de samme testene avlagt 29. mars. Tirsdag skulle Norge U19 ha møtt Ullern på Bergbanen, men grunnet de vanskelig vær- og isforholdene spilte U19-kandidatene istedet mot Hamar i Vikingskipet. Stillingen var 2-2 til pause, men Norge U19 trakk til slutt det lengste strået og vant 5-4.
Norge U19 sine målscorere: 1-0 David Reinsfelt (Vänersborg), 2-2 Fritiof Hagberg (Sandviken), 3-3 Simen Nordahl Olsen (Drammen), 4-3 Aleksander Christensson (Ullern) og 5-4 Bendik Sørensen (Mjøndalen).
U19 har mange bandygymnasiaster i Sverige i stallen. Således passet det bra med samlinger i den svenske høstferien. Foruten testsamlingene i mars og oktober, samt treningskampen mot Hamar 28.10, var U19 på treningsleir i Vänersborg siste helgen i august.
Du kan lese mer om den her: Vänersborgsamlingen
Forbundskaptein U19 er velkjente Thore H. Steinrem som tidligere har vært forbundskaptein for A-landslaget, U19 og U17. Lagleder er Haugers Bandyklubb sin leder og KOSA OPEN-medspiller Per Hagberg. Materiellansvarlig er Atle Braaten fra Frigg som også er hovedmaterialforvalter i forbundet.
Sesongen hovedmål er European Tournament/Nordisk Mesterskap i Vetlanda i uke 4-2015.

"SUPERFINALEN 2014"- FLYTT TIL SØNDAG 2.11. GRUNNET IS- OG VÆRFORHOLDENE

Bandyavdelingen i Stabæk IF har på andre året tatt initiativet til "Superfinalen 2013". Årets Norgesmester Stabæk IF møter NM-finalist Ready til dyst på Stabekkbanen søndag 2.november kl. 1800.
Fjorårets "superfinale" mellom NM-vinner Ullevål og sølvvinner og seriemester Stabæk endte 8-3 i favør av Bærumslaget.
200 forventningsfulle og bandysugne tilskuere var til stede.

Benytt anledningen til å se norsk toppbandy før seriestarten søndag den 9.november!

NB! Grunnet flytting av kampen må trenerseminaret utsettes til annen anledning!
"SUPERFINALEN 2014"

Bandyavdelingen i Stabæk IF har på andre året tatt initiativet til "Superfinalen 2013". Årets Norgesmester Stabæk IF møter NM-finalist Ready til dyst på Stabekkbanen fredag 31.oktober kl. 1900.
200 forventningsfulle og bandysugne tilskuere var til stede.

Arrangøren har også lagt opp til gode, gammeldagse forkamper for lilleguttene til Stabæk og Ready. Avslag her kl. 1630.

Forbundet benytter anledningen til å arrangere et trenerseminar, siden de fleste andre klubber har spillefri denne fredagskvelden.

TRENERSEMINAR PÅ STABEKK FREDAG 31. OKTOBER
Forbundet innbyr med dette klubbtrenere og ledere fra gutt til seniornivå til et åpent trenerseminar på Stabekkbanen i Bærum fredag 31.oktober kl 1800-2045.
Forbundet arrangerer seminaret i samarbeid med Stabæk IF. En glimrende anledning til et trenerseminar med hovedvekt på kampanalyse og taktiske mønstre. Foruten generell info om spillemessige trender i internasjonal bandy,
vil seminardeltakerne før kampen få anledning til å høre fra trenerne til Stabæk og Ready hvilket spilleopplegg de skal benytte denne kvelden.
Deltakelsen koster kr.100,-/person som dekker selve inngangen til kampen.
Skriftlig påmelding per mail til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no
innen torsdag 30.oktober.
Seminaret ledes av tidligere A-landslagstrener Bent Gommerud.

Fremmøte Ringstabekk skole (vis a vis Stabekkbanen), senest kl 1755 fredag 31.oktober.
IGOR PRAKHT NY FORBUNDSKAPTEIN

Russiske Igor Prakht (49) er engasjert som ny forbundskaptein for A-landslaget herrer i bandy. I første omgang til og med VM i Chabarovsk i Russland i april 2015.
Igor Prakht er født og oppvokst i Uljanovsk og spilte allerede som 18-åring for moderklubben i den sovjetiske toppserien. Han tok VM-sølv for Sovjet U17 i Vänersborg i 1981, hvor han ble lagets mestscorende. VM-sølv for Sovjet også i U19 VM i 1984.
Under den to-årige militæretjenesten spilte Igor Prakht for SKA Chabarovsk (idag Neftyanik), hvor laget kom på 3.plass i toppserien.
I 1986 ble Prakht hentet inn til storlaget Dynamo Moskva. Her spilte han sammen med superstjerner som Plavunov, Tsyganov, Efremov, m.fl. En kort periode også for 1.divisjons-laget Fili fra Moskva.
Igor Prakht kom som spiller til Ready og Norge i 1992. Han ble ansatt som driftsansvarlig for Snarøya Sportsklubb i 2008. En stilling han fortsatt innehar i tillegg til et sportslig engasjement på bandysiden i klubben.
Igor Prakht ble engasjert som forbundskaptein for Norge U17 sesongen 2008/09, hvor VM i Kirov var det store målet. Sesongen 2009/10 overtok han Norge U19 som deltok i VM i hans hjemby Uljanovsk. 2010/11 ledet han Norge U19 under Nordisk Mesterskap i Bjørneborg i Finland.
CHRISTER LYSTAD TRUKKET SEG SOM FORBUNDSKAPTEIN
Christer Lystad har nylig trukket seg som forbundskaptein for A-landslaget bandy. Bakgrunnen er at han har vært gjennom en operasjon og ønsker å prioritere familie og jobb i tiden som kommer.
Bandyseksjonen har vært meget fornøyd med Christer i den korte tiden han har vært forbundskaptein og selvfølgelig i alle årene som en topp internasjonal spiller. Derfor ønsker vi å knytte til oss Christer igjen i en eller annen rolle når tiden er inne og han selv føler for det.
Mer om Christer her: sa.no
Mer om Christer her: møre si nettutgave

KOSA MINI WORLD CUP - TRE NORSKE LAG
Mini World Cup arrangeres i år for 29. gang på rad i Bollnäs i Helsingland i Sverige. Den internasjonale eliteturneringen 24.-26.oktober har status som FIB-arrangement og regnes som et "VM" for klubblag bestående av 15-åringer. Altså første års guttespillere født 1999 eller senere. Det er de høyest rangerte lagene fra vertslandet Sverige og de gjestende lagene fra Finland, Norge og Russland som deltar. Bandy-Norge blir representert med fjorårets Norgesmester smågutt Mjøndalen fra Nedre Eiker, NM-finalist Ullevål fra Oslo og Stabæk fra Bærum. Normalt har Norge en kvote på to lag, men også i år fikk bronselaget til Stabæk en mulighet. Et lag som trenes av tidligere A-landslagsspiller, A-landslagskaptein og A-landslagstrener Nikolay Hauger.
Slik gikk det i fjorårets Mini World Cup: Arkiv oktober 2013

Du kan følge Mini World Cup her: KOSAMWC
Gruppeinndeling her: Gruppeinndeling
Standings her: Standings

De norske lagene har tidvis gjort brukbare resultater. Øvrevoll/Hosle med trener Petter Mortvedt nådde i sin tid semifinalen, men høyest rangert står Solberg. Under den velkjente bandyprofilen Dag Kåre Lunden sin ledelse, erobret "gutta fra ælva" bronse i Mini World Cup i 2005. Emil Gulbrandsen kom i tillegg på "All star team" som sidehalf. En spiller som deltok i VM U23 i Moskva ifjor og debuterte på A-landslaget under VM i Almaty i Kazakhstan i 2012.
Turneringshistorikk her: Turneringshistorikk

Favoritt i år som ifjor er russiske SDS Coal Kemerovo. Nærmest et "profesjonelt" gymnasiastlag.
SESONGSTART MED DEN 23. KOSA OPEN
Siste: Regnværet kan ødelegge for Kosa i helgen - torsdag avlyst: budstikka.no

Kosa Open, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer for 23. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane og Stabekkbanen i Bærum.

For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre svært ovale helger på rad skal kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempes på to isparketter. Grunnet den store oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen og Hauger. Drøyt 30 dommere skal i aksjon alle disse kampdagene. Ca 100 frivillige, som representerer mer enn 1700 dugnadstimer, sørger for at alt glir knirkefritt på Hauger og Stabekk kunstisbaner.

Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992 med 86 lag som spilte 226 kamper. I år deltar 111 lag som spiller 209 kamper. 75% av spillerne er barn/ungdommer mellom 10-15 år.
Mer enn 1500 spillere og lagledere er innom Kosa Open. I tillegg så følger foreldre og tilskuere. Dette betyr at Kosa Open er et av de største vinteridrettsarrangementene i Akershus og dessuten regnet som Bærums nasjonalsport på vinteren, - i følge tidligere ordfører Odd Reinsfeldt.

Du finner puljeoppsettet og resultater her: Kosa Open

Foto: Tom Hanssen
SARPSBORG SATSER UNGT
Bandylegenden Christer Lystad har lagt opp og flere svensker er reist tilbake til hjemlandet. Sarpsborg satser derfor på unggutta og har tre 98-spillere (siste års gutt) i A-stallen. Lodve Thorsen, Andreas Adler Olsen og Ola Bråthe reiste ifjor 60 mil i uka gjennom hele bandysesongen for å spille på guttelaget til Ullevål.
I år spiller de både på samarbeidslaget Ullevål/Sarpsborg, som kun består av 98-guttespillere, og får i tillegg teste nivået med A-laget. Alle tre er kandidater til U17-troppen som spiller VM i Sarpsborg i uke 4-2015:
Foruten den erfarne målscoreren Max Pherson med 24 mål på samvittigheten forrige sesong, består A-stallen av målvakten Kenneth Larsen og backen Sigurd Strømnes som begge deltok i både A- og U23 VM sist sesong. Videre nevnes Emil Øby Olsen, Petter Nicolaisen og Henrik Nordli som også spilte på Norge U23 under VM i Moskva. Spillende trener er rutinerte Anton Olsson.
Les fra Sarpsborg Arbeiderblad her: sa.no

DANMARK SØKER SPILLERE
Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) bekrefter at Danmark ønsker å delta i B/C-VM i Chabarovsk i januar 2015. Foruten dansker som har spilt ishockey, finnes bandyspillere i svensk seriespill med dansk statsborgerskap og pass, men hva med Norge?
Kjenner du noen som har ambisjoner om å konkurrere seg inn på det danske landslaget til VM?
I så fall ta kontakt med forbundskontoret,- så skal informasjonen formidles videre til Ole Gyldenløve som har tatt initiativet til å danne det danske bandyforbundet.

LITT OM DAMEBANDY, EM OG DANMARK
Visste du at Dansk Bandy Union ble dannet allerede i 1909, men forsvant på 30-tallet?
Visste du at Norge spilte damelandskamp i rinkbandy mot Sverige i København i januar 1985? PR-besøket resulterte bl.a i 3 minutters innslag på dansk sportsrevy.
Visste du at Norge spilte damelandskamp mot Danmark i rinkbandy i Rungstedhallen utenfor København i rom-Julen 1986?
Tanken var at Danmark skulle delta i EM i Oslo 27.-29.mars 1987. Danmark stilte allikevel ikke, men EM ble spilt i Lørenhallen mellom Finland, Sverige, Nederland og Norge. Attache for Nederland var NBFs styremedlem Peter N. Myhre som senere ble ordfører i Oslo.
Russland kom først med i internasjonal sammenheng på damesiden under EM i Örebro i 1989.
Neste Europamesterskap for damer i rinkbandy ble arrangert i Tomsk i den asiatiske delen av Sovjet i november 1991,- rett før oppløsningen av Sovjetunionen.
Under det første VM i rinkbandy i Nijmegen i 1994 deltok også Kazakhstan på damesiden etter først å ha spilt landskamper mot Norge i Oslo. Neste VM ble arrangert i Östersund i Sverige. Siste rink-VM for damer ble spilt i den flotte Triavium skøytehall i Nijmegen, Holland i 1998. Norge ble sist etter tap for Kazakhstan på straffer.
Både i i 1994 og i 1998 ble det i Nijmegen samtidig arrangert VM i rinkbandy for herrer, kanskje verdens hurtigste lagidrett?
DANMARK OG BANDY
Ole Gyldenløve, 29 år, har bildat det danska bandyförbundet och har siktet inställt på att delta i B-VM i Chabarovsk i januari 2015.
Les mer her: SvenskaBandyForbundet
FORBUNDET MINNER OM ANSIKTSBESKYTTELSE
Bandyseksjonen fikk på årsmøtet den 14.juni 2014 fullmakt til å tilpasse det norske regelverket for ansiktsbeskyttelse til FIBs justerte regelverk. Dette betyr at følgende er gjeldene fra sesongen 2014/15:
Hel, godkjent ansiktsmaske/gitter skal benyttes av samtlige barne- og ungdomsspillere til og med junioralderen 20 år (f.1995 el. senere), + målvakter alle aldre.
For eldre utespillere er det tillatt å benytte hel, godkjent ansiktsmaske/gitter.
Spillere født 1991-1994 kan alternativt benytte godkjent halvgitter/halvvisir kombinert med CE-godkjent tannbeskytter (innlegg av boksetypen).
NB! Gammel type munnbeskytter/"hakebeskytter" er ikke lengre godkjent som tannbeskytter.
Spillere født 1990 og tidligere kan velge å spille uten helgitter/halvgitter/halvvisir, men må ha CE-godkjent tannbeskytter (innlegg av boksetypen).
NB! Gammel type munnbeskytter/"hakebeskytter" er ikke godkjent som tannbeskytter, men ikke ulovlig å benytte som tilleggsbeskyttelse til CE-godkjent tannbeskytter.

Spillertrøye og strømper
Elitelagene: Forbundet minner også om at strømper skal ha samme farge som på spillertrøyen.
HØSTENS DOMMERKURS
Se under: "Utdanning"
24 PÅ KLUBBDOMMERKURS I HØVIK
Onsdag 15.oktober ble det gjennomført klubbdommerkurs (trinn 1) hos Høvik IF-bandy. Målgruppen var ungdommer født 1998, 1999 og 2000. Foruten to voksne ledere, deltok 22 ungdommer på kurset som ble holdt av forbundsdommer Lars Stian Nygaard fra NBFs dommerkomite etter initiativ fra Jørn Follesø i Høvik.
BANDYFORBUNDET 94 ÅR DEN 17.OKTOBER
Bandysporten i Kristiania, den gang benevnt som hockey, var fra 1912-1920 organisert som et "hockey"-utvalg i Norges Fotballforbund, men det hadde lenge vært et ønske blant de aktive lagene om å få dannet et eget forbund.
Den 17.oktober 1920 møttes 9 klubber i Kristiania og stiftet Norges Ishockeyforbund (spilte bandy). Klubbene som deltok på stiftelsen var: Drafn, Drammen Idrettsforening, Frigg, Hasle, Kjapp-Rjukan, Mercantile, Rapp-Trondheim, Ready og Trygg.

Den første presidenten var Halfdan Ditlev-Simonsen (onkel til Oslos tidligere ordfører Per Ditlev-Simonsen). Forbundet ble innmeldt i Landsforbundet og offisielt tatt opp på idrettstinget i juli 1921.
Selv om det begynte med 11-manns bandy, spilte man fra 1908-1928 7-manns, men på stor bane. Oslo-laget Ready vant det første NM i 1913 og hele 13 norske mesterskap i 7´er perioden.
I 1929 gikk man tilbake til 11-manns bandy og skiftet dessuten navn til Norges Bandyforbund. Dagens Ishockeyforbund ble dannet i 1934.

Merk! Bildet er fra 50-års jubiléet i 1970.

VERDENSBANDYEN FÅTT EN NY ARTIST
For de som følger norsk bandy tett er ikke Charlotte Selbekk (17) et ukjent navn lengre. Heller ikke i svensk og internasjonal damebandy. Kun i norsk presse.
Bandytalentet gjorde seg bemerket som noe utover det vanlige allerede i barneskoleturneringen, hvor hun spilte for Haslum skole. Kanskje det største unge bandytalentet i Norge siden 10 år gamle Pål Hanssen ble "oppdaget" av daværende utdanningskonsulent i forbundet, Boye Skistad, på en knøtte-turnering i Mjøndalen.
Charlotte er også et stort fotballtalent, men når hun flyttet fra Bærum til bandygymnasiet i Vänersborg i fjor ble hun et offer for de strenge UEFA-reglene og fikk ikke lov å spille fotball for en "utenlandsk klubb".
Som dere alle vet gjorde hun furore i fjorårets World Cup for U17-jenter i Nässjö som toppscorer. I årets World Cup for damer i Edsbyn ble hun også toppscorer og snudde verdenscup-finalen for Kareby IS mot russiske Record Irkutsk med ekte hat-trick etter at svenskene lå under 0-3. Resten er historie!
Les hva svenskene og Arne Hole skriver her: fvn.no
NORSKE CHARLOTTE SELBEKK TOPPSCORER I WORLD CUP FOR DAMER
Charlotte Marie Selbekk (17) gjorde i helgen en bragd av de store i årets World Cup for damer som ble spilt i Edsbyn. Den unge Haslum og Høvik-jenta, som for andre sesongen på rad spiller for Kareby IS, scoret 11 mål og kom dermed på delt førsteplass på scoringslista sammen med russiske Olqa Rodionova fra Record Irkutsk. Noen husker kanskje også at Charlotte ble toppscorer i fjorårets World Cup for jenter 17 i Nässjö, men denne gangen gjaldt det altså dameklassen.
Svenske Kareby slo Record Irkutsk knepent 4-3 i fjorårets World Cup finale for damer. Historien gjentok seg og Kareby trakk det lengste strået også i år. Finalekampen endte 3-3 etter ordinær tid og Charlotte besørget alle tre målene for svenskene. Etter en dramatisk straffekonkurranse kunne Kareby gå av banen som World Cup vinner 2014. Litt av en bragd, siden Record Irkutsk representerer nærmest halve landslaget for Russland som vant VM sist vinter i Lappeenranta etter å ha slått svenskene 3-1 i finalen.

Resultater World Cup damer her: worldbandy.com

Video fra Youtube her: youtube.com

Tidligere skrevet om Charlotte Selbekk: Arkiv november 2013
Les også om SM-sølvet 2014 her: Arkiv mars 2014
STABÆK DELTAR I WORLD CUP HERRER 2014

World Cup for herrer arrangeres i år for 41. gang. De første 36 turneringene ble spilt på Idrottsplatsen i Ljusdal i Helsingland. De fleste av disse årene under bandy-legenden Bjørn Swartswe sin uortodokse og inspirerende ledelse. Etterhvert utviklet World Cup seg til en folkefest av de store. Dette på en oval helg, hvor mange av Ljusdals utenbys-boende vendte nesen hjem til slekt og venner, noe de har fortsatt med selv om World Cup sirkuset etterhvert flyttet ut.

Fra 2009 har World Cup blitt spilt innendørs til Göranssons Arena i "nabo-kommunen" Sandviken. En særdeles flott arena med perfekte forhold for topp internasjonal bandy, men den store folkefesten tar tilsynelatende lengre tid å få innarbeidet.

Den første World Cup-turneringen i 1974 vant Sandviken AIK. Ullevål IL fra Norge, med Kjell-Ivar "Kylling" Engebretsen i spissen, var svært nære finale i 1975, men ble allikevel overraskende nr. 3 dette året. Den beste norske prestasjon hittil.

Stabæk IF deltok i World Cup i 2009 som siste norske lag før Ullevål IL fra Oslo i 2013 tok den store utfordringen og kvantespranget for å møte verdens beste bandylag!

Årets Norgesmester Stabæk har kommet i pulje med de svenske topplagene Sandviken og Villa-Lidköping, samt russiske Neftyanik fra Chabarovsk, kun åtte tidssoner fra Oslo og 50 mil fra Japan. Det deltar totalt seksten lag i årets verdenscup, hvorav åtte fra Sverige, syv fra Russland og et norsk lag.

Følg World Cup her: World Cup herrer 2014

NORDRE SANDE/DRAMMEN DELTAR I WORLD CUP DAMER 2014
Årets Norgesmester Nordre Sande/Drammen skal representere norsk bandy i World Cup for damer i Edsbyhallen. Nordre Sande/Drammen møter svenske Västerås og Söråkers IF. Den største utfordringen blir allikevel Record Irkutsk som også utgjør stammen i det russiske landslaget.
Amanda B. Jahnsen er tilbake i Nordre Sande/Drammen etter å ha spilt en sesong for Kareby IS. Det norske stortalentet Charlotte Selbekk (ex. Høvik, Haslum) spiller fortsatt for Kareby IS som også er kvalifisert for World Cup.

Følg World Cup damer her: worldbandy.com

World Cup finaler 2003-13