Oktober 2015

Fra Høvik IF sin hjemmeside her: hovikif.no
SBF hjemmeside her: svenskbandy.se

SUPERFINALENS BANDYSEMINAR 2015 - VELLYKKET

Stabæk Bandy inviterte 30.oktober til bandyseminar med ambisjon om å inspirere til utvikling av norsk bandy. 40 personer stilte på seminaret som ble innledet av den tidligere landslagskapteinen Jarl Øverby med en kort analyse av status for norsk bandy. Jonas Holgersson var hovedforeleser,- en mangeårig spiller på det svenske landslaget. Jonas er svensk mester og har spilt i russisk bandy. Jonas har også trenererfaring fra svensk eliteserie og er ekspertkommentator for SVT.

Tema for seminaret var; Hvordan og hva må til for å løfte norsk bandy til et høyere nasjonalt- og internasjonalt nivå?

HVA ER BANDY?
Kjernevirksomheten er bandyspillet og spillerne.
Enorme variasjoner for bruk av kroppen i selve idrettsutførelsen.
"Alle"" idrettsutøvere burde spilt bandy som basisidrett grunnet dette.
"Bandyfamilien" nasjonalt og internasjonalt er unik inkluderende.

STIKKORD OM NORSK BANDY FRA SEMINARET
Positivt: God rekruttering, mange bandyskoler, gode ledere, god organisasjon, stolte tradisjoner, inkluderende, kunstisdekning brukbar.
Variabelt: Ferdighetstrening, fysisk trening.
Forbedringspotensiale: Taktisk trening, mental trening, trenerutdanning.

NOEN FELLESTREKK FRA SVENSKE LANDSLAGSSPILLERE BANDY
100% drev med ulike idretter til og med fylte 16 år.
100% var i en gjeng som holdt sammen til fylte 18 år.
100% spilte i flere lag.

NOEN RÅD TIL NORSK BANDY
Fremprat bandyens sterke sider.
Gjør egen kultur sterk.
Innvi nye folk i kulturen.
Ikke kopier de beste, da blir man bare en kopi.
Hold kursen,- stol på prosesser.
Få med flest mulig spillere til fylte 20 år.
ALLE blir ikke gode fotballspillere - si ifra.
Hent tilbake fotballspillere.
Hall betyr ingenting,- hva man gjør inne i hallen betyr noe.
To ulike ideer skaper dynamikk.
Finnes ingen fasit.
Man blir bra på det man trener på.
En vinner er den som har "gitt alt".

Foto øverst th.: Torstein Vegheim

SLIK GIKK "SUPERFINALEN"
Les fra Budstikka her: budstikka.no
BANDYFORBUNDET 95 ÅR DEN 17.OKTOBER
Bandysporten i Kristiania, den gang benevnt som hockey, var fra 1912-1920 organisert som et "hockey"-utvalg i Norges Fotballforbund, men det hadde lenge vært et ønske blant de aktive lagene om å få dannet et eget forbund.
Den 17.oktober 1920 møttes 9 klubber i Kristiania og stiftet Norges Ishockeyforbund (spilte bandy). Klubbene som deltok på stiftelsen var: Drafn, Drammen Idrettsforening, Frigg, Hasle, Kjapp-Rjukan, Mercantile, Rapp-Trondheim, Ready og Trygg.

Den første presidenten var Halfdan Ditlev-Simonsen (onkel til Oslos tidligere ordfører Per Ditlev-Simonsen). Forbundet ble innmeldt i Landsforbundet og offisielt tatt opp på idrettstinget i juli 1921.
Selv om det begynte med 11-manns bandy, spilte man fra 1908-1928 7-manns, men på stor bane. Oslo-laget Ready vant det første NM i 1913 og hele 13 norske mesterskap i 7´er perioden.
I 1929 gikk man tilbake til 11-manns bandy og skiftet dessuten navn til Norges Bandyforbund. Dagens Ishockeyforbund ble dannet i 1934.

Merk! Bildet er fra 50-års jubiléet i 1970.

Norges Bandyforbund 100 år i 2020
Forbundsstyret har startet arbeidet med planlegging av jubileet. Alt er selvfølgelig ikke på plass, men man har vært inne på bl.a jubileumsbok, jubileums-video, jubileumsfest/mottakelse, jubileums-utstilling, m.m.
Besitter du noe av bandy-historisk verdi ?
Alt kan være viktig. Eks. gamle skøyter, en drakt, kølle, ball, bilder, filmer, premier, avis-/magasin-artikler, korrespondanse, m.m.
Forbundet ønsker å gå gjennom det som måtte finnes. Alle effekter vil bli tatt godt vare på og du får sakene tilbake i den stand de ble inn-levert.
SESONGSTART MED DEN 24. KOSA OPEN

Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer denne høsten for 24. gang "døgnet-rundt-turnering" i bandy på Bærum Idrettspark kunstisbane og Stabekkbanen i Bærum.
Mer informasjon og resultater her: Kosa Open 2015

SUPERFINALENS BANDYSEMINAR 2015

Stabæk Bandy ønsker å invitere til bandyseminar med ambisjon om å inspirere til utvikling av norsk bandy. Jonas Holgersson er mangeårig spiller på det svenske landslaget. Han er svensk mester og har spilt i russisk bandy. Jonas har også trenererfaring fra svensk eliteserie og er ekspertkommentator for SVT. Jonas brenner for å bidra til å løfte bandyen som idrett.

PROGRAM:
Velkommen - Jarl Øverby
Hva skal til for å løfte norsk bandy? - Jonas Holgersson

Arrangementet finner sted fredag 30.oktober på Ringstabekk skole
(ved Stabekkbanen). Registrering fra kl. 1700.
Seminaret starter kl. 1715 og avsluttes kl. 1845.
Superfinale Stabæk - Ready har kampstart kl. 1900.
Kampen spilles på Stabekkbanen.
Foto th.: Torstein Vegheim

SEMINARAVGIFT:
Kr. 500,-/pers. ved påmelding. Ved samlet betaling for flere enn en person fra samme klubb settes prisen til kr. 400,-/pers. Inngangsbillett til Superfinalen er inkludert i prisen.
Bindende påmelding med navn sendes på e-post til; einar.forfang@gmail.com
Seminaravgift til kontonr.: 9853.05.26429 (Stabæk Bandy) må være innbetalt før 28. oktober.
ÅRETS ILDSJEL 2016 MÅ VÆRE UNDER 26 ÅR
Prisen Årets ildsjel deles i 2016 ut til en frivillig under 26 år! Kjenner du en ung ildsjel som utgjør en forskjell for idretten og sitt lokalmiljø? En inspirasjonskilde og et forbilde for neste generasjon frivillige?
Ungdoms-OL på Lillehammer sørger for at 2016 blir ungdommens år. Derfor går prisen «Årets ildsjel» som deles ut på Idrettsgallaen 9. januar, til en frivillig under 26 år.
Idretten oppfordrer alle organisasjonsledd til å finne unge kandidater med et glødende engasjement for å skape noe for andre.
I perioden 1. – 28. oktober kan man nominere sin kandidat til Årets ildsjel.

- «Prisen er en flott anledning for hele Idretts-Norge til å vise sin takknemlighet til alle unge ildsjeler og frivillige i små og store idrettslag», sier idrettspresident Tom Tvedt.

Gå inn på linken under og nominer de ungdommene som gjør en ekstra innsats i deres klubb!
Årets ildsjel
CHARLOTTE SELBEKK AVGJORDE WORLD CUP MED "HAT TRICK" IGJEN
Superlativene har vært mange til det norske stortalentet i bandy. Dette helt fra Charlotte bemerket seg på jentelaget til Haslum barneskole. Kanskje det største bandytalentet i Norge siden Pål Hanssen.
Charlotte Selbekk (18) har etterhvert blitt et hett navn i internasjonal bandy. For to år siden gjorde hun furore i World Cup for U17-jenter i Nässjö som toppscorer. I fjorårets World Cup for damer i Edsbyn ble hun også toppscorer og snudde verdenscup-finalen for Kareby IS mot russiske Record Irkutsk med ekte hat-trick etter at svenskene lå under 0-3.
Kareby vant året World Cup finale med 4-2 over Stockholmslaget AIK. For andra året på rad besørget Charlotte Selbekk tre finalemål.
- Hon är helt magisk med klubba och boll. Jag har varken sett eller spelat med en sån stor bolltalang. Både Charlotte (18 år) och Ida Friman (15 år) som gjorde det fjärde målet i finalen är bolltalanger utöver det vanliga.
De är otroligt duktiga för sin ålder och det är häftigt att spela med såna, säger den 33-åriga Kareby-veteranen Emma Kronberg.
Redaksjonen tillegger at svenske Emma Kronberg i sin tid var rangert som verdens beste kvinnelige bandyspiller. For øvrig er Charlotte Selbekk også et stort fotballtalent.
Les hva svenskene skriver her: svenskbandy.se
Les hver Aftenpostens Arne Hole har skrevet tidligere: fvn.no
READY DELTAR I WORLD CUP HERRER 2015

World Cup for herrer arrangeres i år for 42. gang.
De første 36 turneringene ble spilt på Idrottsplatsen i Ljusdal i Helsingland. De fleste av disse årene under bandy-legenden Bjørn Swartswe sin uortodokse og inspirerende ledelse. Etterhvert utviklet World Cup seg til en folkefest av de store. Dette på en oval helg, hvor mange av Ljusdals utenbys-boende vendte nesen hjem til slekt og venner, noe de har fortsatt med selv om World Cup sirkuset etterhvert flyttet ut.

Fra 2009 har World Cup blitt spilt innendørs til Göranssons Arena i "nabo-kommunen" Sandviken. En særdeles flott arena med perfekte forhold for topp internasjonal bandy, men den store folkefesten tar tilsynelatende lengre tid å få innarbeidet.

Den første World Cup-turneringen i 1974 vant Sandviken AIK. Ullevål IL fra Norge, med Kjell-Ivar "Kylling" Engebretsen i spissen, var svært nære finale i 1975, men ble allikevel overraskende nr. 3 dette året. Den beste norske prestasjon hittil.

Ready deltar for første gang i World-cup sirkuset og vil møte verdens beste bandylag. Stabæk representerte norsk bandy ifjor og i 2013 deltok Ullevål.

Årets Norgesmester Ready har kommet i pulje med det svenske topplaget Sandviken, Vänersborg og Edsbyn, samt Dynamo Moskva som regnes som et av verdens beste klubblag gjennom tidene.
Det deltar totalt fjorten lag i årets verdenscup, hvorav åtte fra Sverige, fire fra Russland, et finsk og et norsk lag.

Følg World Cup her: World Cup herrer 2015

VELLYKKET BESØK HOS DYNAMO MOSKVA
Etter fem år med dugnader og sparing, var Ullevåls guttelag-99 første helgen i oktober på et svært vellykket besøk hos vennskapsklubben Dynamo Moskva. Det ble riktignok tre tap (5-3, 7-0, 8-4) for et forsterket Dynamo med seks overårige junior- og rekruttlagsspillere. Klubben ville tydeligvis ikke ha reprise på det forsmedelig tapet forrige høst for Ullevål-98 (UI seier 6-4 og tap 4-7).
Foruten kampene i den flotte Krylatskaya bandy- og skøytehall og opplevelsen av verdensmetropolen Moskva, var mottakelsen i Den Norske Ambassaden fredag et høydepunkt. Ambassadør Leidulf Namtvedt var overrasket over den relativt beskjedne idrettsutvekslingen mellom Norge og Russland, men hadde registrert at det norske bandyfolket var hyppig på besøk. Han fikk dessuten informasjon om bandyens internasjonale status og FIBs arbeide for at bandy skal bli en fremtidig vinter-olympisk idrett. Visepresidenten i Det Russiske Bandyforbundet, Sergei Mjaus, benyttet anledningen til å invitere ambassadøren til VM herrer i Uljanovsk januar 2016. Dessuten vil Generalkonsulen i Murmansk bli invitert til U17 VM i Arkhangelsk som spilles uke 4-2016.
Du kan lese mer fra Ullevål sine hjemmesider her: Dynamo Moskva-Ullevål
REGLER FOR ANSIKTS- OG TANNBESKYTTELSE
NBF følger det internasjonale regelverket. FIB har bekreftet at i inter-nasjonale kamper vil gammel type hakebeskytter (Jofa-modellen) i en overgangsfase fortsatt være godkjent som tannbeskytter. Dette til tross for at denne typen ikke er CE-godkjent og skal fases ut. Jofa har for lengst sluttet å produsere den gamle hakebeskytteren som vil forsvinne fra markedet i løpet av kort tid. Overgangsfasen vil omfatte sesongen 2015/16.

FIB/NBF-krav sesongen 2015/16
Alle målvakter uansett alder og utespillere født 1996 eller senere må benytte CE-godkjent hel maske.
Spillere født 1995, 94, 93, 92 og 91 kan velge å benytte CE-godkjent ½-visir fremfor hel maske, men må i tillegg benytte enten CE-godkjent tannbeskytter eller gammel type hakebeskytter (eller benytte begge).
Spillere født 1990 eller tidligere kan velge bort helmaske og ½-visir.
I tillegg velge om de vil benytte CE-godkjent tannbeskytter eller gammel type hakebeskytter (kan benytte begge).
Med referanse til mulige tannskader, vil NBF uansett anbefale spillere som ikke benytter helmaske å bruke CE-godkjent tannbeskytter.
JENTE- OG DAMETURNERING I BANDY
Norges Bandyforbund inviterer jente- og damelag til bandyturnering i Jar Isforum fredag 23. og lørdag 24.oktober.
Påmeldingen er gratis og spilles som 5-er eller 7-er avhengig av lagets størrelse.
Gå inn her: Jente- og dameturnering
KUNSTIS - KUNSTIS - KUNSTIS - KUNSTIS
Solberg SK skal åpne den nye kunstis-og kunstgressbanen i "Ælva" med velfortjent pomp og prakt, inkludert bandykamp mellom elitelaget og Ullevål lørdag 24.oktober. Denne store dagen kommer redaksjonen selvsagt tilbake til. Da blir kunstisbane nr. 21 for bandy i Norge klar.
Tallet inkluderer Bogstad Vinterparadis (golf/kunstis) i Oslo, hvor snoren offisielt ble klippet av ordfører Fabian Stang den 13.12 ifjor. Maskineriet ble desverre ikke satt igang forrige vinter, men Røa-gutta Bo Callander og Martin Novotny ordner sikkert saken for kommende sesong!
Til tross for noen tekniske problemer, håper vi at Leangen kunstisanlegg (bildet juni 2015) står klar etter planen i januar 2016. Viktig for NTNUI-bandy og utvikling av sporten i Trondheims-området, men kanskje aller viktigst for den populære og gjenvalgte ordføreren Rita Ottervik som i hele prosessen har vært tydelig på at byen skal ha en kunstisbane også for bandy.
På Konnerud bygges et interkommunalt (Drammen, Sande) kombi-anlegg kunstis/kunstgress som ifølge planen skal stå klart til sesongen 2016/17.
Bystyret i Drammen vedtok dessuten i desember ifjor å sette av 16 MNOK over to budsjettår til fremtidig kunstis-/kunstgressbane på Øren (DBK).

Oslo kommune vedtok å sette av 15 MNOK på 2015-budsjettet og 60 MNOK på 2016 til Voldsløkka kombinerte landhockey- og kunstisbane/arena. Spaden bør stå i jorda vår/sommer 2016, da Oslo-folket og spesielt Sagene IF har ventet alt for lenge på bandy-/landhockey- og folkehelsebanen.

Bandyforbundet har som målsetting at alle de lokale naturisbanene for bandy skal erstattes med kunstis, noe som er en nødvendighet for utvikling av sporten med de siste ti-årenes milde vinterklima. Bandyforbundet har sammen med Skøyteforbundet også noen prosjekter utenfor det tradisjonelle bandy-Norge, hvor det kan bli bandyspill i fremtiden. Uansett er det et stykke igjen for å nå målsettingen, men sammen med klubbene våre skal vi klare det! Kanskje innen 2020 når Bandyforbundet fyller 100 år?
Det jobbes også hardt for ishall på Valle Hovin i Oslo. En bandy- og skøytehall som utvider sesongen betydelig til glede for både den organiserte og uorganiserte idretten. Bystyret i Oslo MÅ sette av prosjekteringmidler til Valle Hovin på 2016-budsjettet. Ishallen har ligget på planstadiet i kommunen siden 1984 og hos Idrettskretsen siden 1994 og skulle bli byens neste storanlegg etter Bislett og Holmekollen. Fem partier hadde Valle Hovin bandy- og skøytehall på partiprogrammet til kommunevalget nylig (AP, V, KRF, SV og Rødt). Et parti (H) ""nesten"", men var litt utydelig i skriften og mente at Valle Hovin bandy- og skøytehall naturlig inngikk i de anleggene som skulle bygges i hovedstaden etter at drømmen om Oslo2022 og vinter-OL sprakk.
Du finner oversikten over kunstisbaner for bandy på våre anleggssider her: Anlegg

En stor takk avslutningsvis til Sindre Martinsen-Evje. Ordføreren i Sarpsborg lovet under mottakelsen i Rådhuset under gutte-VM i bandy sist vinter at fryserørene på Sarpsborg Stadion skulle legges om sommeren 2015. Populære Sindre, som for øvrig i disse dager er meget stolt over fotballaget Sarpsborg 08, har holdt sine ord. Bandybanen er snart ferdig rehabilitert. Det er laget ny oppbygging av banedekke i betong med nye kjølerør, samt ny kondensator til eksisterende kjøleanlegg. Kostnad 15 MNOK.
Les Sarpsborg Arbeiderblad: Sarpsborg Arbeiderblad
HØSTFERIE BLE BANDYSKOLE
Fremtidens bandyhåp i Solberg Sportsklubb fikk en tyvstart på sesongen med bandyskole i høstferien. En høstferie på skøyter er for mange noe som er litt utenom det vanlige. Hele 66 unge fra Nedre Eiker og Drammen deltok.
Les mer her: Eikernytt.no
Ny forsikringsordning fra 1. september 2015

Fra 1. september 2015 leveres lisensforsikringen av selskapet XL Catlin.

Norges Bandyforbund har for lisensperioden 1. september 2015 til 31. august 2016 i tillegg inngått et samarbeid med Idrettens Helsesenter.

Idrettens Helsesenter og Skadetelefonen har i dag avtale med 16 særforbund innen NIF.

Hva er oppnådd med den nye ordningen
- En forsikring som er tilpasset idretten og behovet til den enkelte spiller
- Oppfølging av skadelidte fra meldt skade til «tilbake på banen»
- Bedre ytelser ved skader
- Direkte tilgang til idrettsmedisinsk kompetanse gjennom Idrettens Skadetelefon
- Dekning av idrettsrelaterte belastningslidelser
- Raskere behandling

Skadetelefonen (02033)
- Skademelding sendes elektronisk til Skadetelefonen
- Skadetelefonen kontakter skadelidte innen 24 timer
- All behandling, med unntak av akutt, skal bestilles av Skadetelefonen
- Skadetelefonen følger opp skadelidte gjennom behandlingen
- Skadetelefonen gir også medisinske råd til utøvere og klubber

MERK!!
All behandling, med unntak av akutt, skal nå forhåndsgodkjennes og bestilles av Skadetelefonen for å være dekket av lisensforsikringen.

Lisensen må være betalt for at utøveren skal være dekket av forsikringen fra 1.september.

- Les mer om NBFs lisensordning -

Lisenser for sesongen 15/16

Spillere som løste lisens forrige sesong og ligger inne med riktig mailadresse vil motta lisens direkte i løpet av juli.

Alle klubber kan fra midten av juli generere lisensblanketter med kid- nummer til sine nye spillere (eller de som ikke har mottatt pr mail) i SportsAdmin.

Vi gjør oppmerksom på lisenssatsene for Norges Bandyforbund.

Det er klubbenes ansvar å registrere og vedlikeholde informasjon om medlemmenes lisens.

Husk at alle lisenser må betales med kidnummer for å bli registrert på rett spiller.

Spørsmål kan rettes til Support tlf 03615.

- Les mer om NBFs lisensordning -