September 2001

STRØMSGODSET VOKSER - TRADISJONER
Bandygruppa til Strømsgodset talte ifjor 115 spillere. Denne sesongen har klubben fra Gulskogen meldt på både smågutte- og guttelag i NM-serien. Småguttelaget består i første rekke av spillere født i 1988, dvs førsteårs. Det samme gjelder for guttelaget, som primært inneholder 86-spillere. Det er fem år siden Strømsgodset stilte med eget småguttelag og nærmere 15 år siden klubben hadde eget guttelag i bandy.
Foruten nevnte 11ér-lag, stiller Drammensklubben med et 89-lag, et 90-lag, to 91-lag og to 92-lag i kretsserien. Mangeårige ildsjel, og bandyformann Hans Martin Solberg, regner også med at man vil rekruttere flere 93-lag gjennom skøyteskolen kommende vinter.

Hver sesong går det rykter om at bandybanen på Gulskogen skal overlates til toppfotballen,- intet nytt heller i år.
Hans Martin Solberg er glad for klubbens bestemmelse om at en slik sak må opp til behandling på generalforsamlingen. En forsamling som til nå har utvist stor forståelse for bandyungdommens rammevilkår i en tradisjonsrik bandyklubb.

Hvem husker vel ikke storlaget fra 60-tallet med Steinar Pettersen, Thorodd Presberg, Inge og Svein Thun, Ole Johnny Friise m.fl.? Dette var idrettsutøvere som sterkt preget bandylandslaget som tok sølv i VM´65 i Russland (notabene: video forefinnes på forbundskontoret). I tillegg spilte de alle på landets beste fotballag som bl.a fikk hard medfart av Kevin Keagens Liverpool i Europacupen.
Noen av Strømsgodset-spillerne fikk også med seg landskamper i fotball. I denne sammenhengen bør det trekkes frem at Thorodd Presberg, som ble Norgesmester og landslagsutøver både i fotball og bandy, i tillegg ble internasjonal dommer i begge idrettene. Denne innsatsen og prestasjon burde faktisk vært gjenstand for en utmerkelse i norsk idrett!
JENS B. RAANAAS MINNEFOND
Husk søknadsfristen 1.oktober. Se statutter Bandykalenderen 00/01, gul side 37.
De senere år har spesielt bandyskoler, samt bandyaktiviteter rettet mot barn og ungdom fått tildelt midler fra Jens B. Raanaas Minnefond.

Jens Birger Raanaas (bildet) var president i Norges Bandyforbund fra 1954 - 1960. Han ble karakterisert som en meget dynamisk leder med sterke meninger. Demokratiske prinsipper var ikke direktørens (DagNy - senere Pals) sterkeste side, men den tidligere landslagsspilleren fra Grane, senere Mode (nå Bærum Sp.kl), var meget resultatorientert og oppnådde svært mye for bandysporten. Raanaas er NBFs eneste Æresmedlem gjennom tidene.

Strekklyset
Størst betydning for bandysporten hadde kanskje innføringen av strekklyset. Bandy ble med dette også en hverdagsaktivitet. Raanaas innbitte kamp for departemental godkjenning av strekklyset kostet ham mye krefter og det utviklet seg etterhvert et personlig uvennskap med STUI-sjefen Rolf Hofmo. Strekklyssaken tok sin tid i Norge, men i Sverige grodde det frem svært mange lysanlegg på 60-tallet, og da etter Jens B. Raanaas belysningsprinsipper.

Fluorballen
Jens B. Raanaas var også mannen bak fluorballen. Etterhvert som det ble spilt kamper på kveldstid måtte man ha en ball som syntes bedre i kveldslys. Raanaas kontaktet Studieselskapet for Norsk Industri som utviklet en appelsinfarget lakk. Ballen hadde god synbarhet og ble meget populær både i Sverige og Finland. Ballproduksjonen, og salget i Norden, skaffet stort overskudd i forbundskassa hvert år frem til plastballen kom i 1966 (notabene; en plastball som ble innført med stor motstand i Sverige). Det hører også med til historien at de innsatte på Oslo Kretsfengsel sydde på lin-nøstet rundt korken før ballen ble fargebehandlet og fluorisert.

Jens og Rudolf
Jens B. Raanaas, alltid godt hjulpet av datidens bandyprofil og gentlemann Rudolf Bremskau fra samme klubb, rakk utrolig mye i sin "regjeringstid". De utviklet den første instruksjonsboken i bandy med skribenter som bandyspillerne Johan Haanes (Ekebergs ærespris) og Pål Kraby. De fikk produsert den første instruksjonsfilmen med svenske "Nicke" Bergstrøm som eksklusivt innslag (notabene; både boken og filmen forefinnes på forbundskontoret). Klubbesøkene og instruksjonsvirksomheten var på topp i bandy-Norge, Bergen og Nord-Norge inkludert.
Raanaas og Bremskau innførte sommerkonkurranser og uoffisielt NM i bandytennis. Landslaget trente på et linoleumsdekke innkjøpt av Raanaas personlig. Raanaas garanterte selv for strekklyset på Stabekkbanen, da Departementet var trege med å innvilge STUI-søknaden. Høyrehånden, Rudolf Bremskau, ble ansatt i DagNy Margarinfabrikk som personalsjef med bandy som hovedarbeidsfelt. Raanaas innførte Bragdmerket for spillerne. Han søkte H.K.H. Kronprinsen om en skolepokal i 1959 og fikk ja. - Og mye annet kunne vært nevnt!

Seire
Det norske A-landslaget spilte på denne tiden meget jevnt med Sverige og den 9.februar 1958 ble det seier 3-2 i Sarpsborg. Ungdomslandslaget slo Sverige 2-1 på Gjøvik i 1956. Med på dette laget var bl.a den senere instruksjonskonsulenten i NBF - Kjell Kran, som nå er president i Norges Idrettsforbund. Ungdomslandslaget vant 5-1 i Surte i 1960. Av spillerne nevnes gullmerkemannen Per Wright, som senere ble direktør på Norges Idrettshøgskole.
Jens B. Raanaas gikk av i 1960 som president i NBF, men sørget før dette at Norge påtok seg VM´1961. Senere IOC-medlem Jan Staubo ble leder av Organisasjonskomiteen for dette fjernsynssendte VM (tre kamper), selvfølgelig godt støttet av Jens B. Raanaas og Rudolf Bremskau.

Eneste Æresmedlem
Nær sagt selvfølgelig, ble Jens B. Raanaas tildelt NBFs Gullmerke for sin utrolige sterke innsats for bandysporten. Etter sin død i 1976 ble han post mortem opphøyet til NBFs eneste Æresmedlem. Minnefondet og Ballfondet (fluorballproduksjonen), som han opprettet før sin død, lever den dag idag. Den bandyinteresserte sønnen Ole V. Raanaas er leder av begge fondene.
God helg fra redaksjonen!
TRIVIAL PERSUIT
Verdenssuksessen "Triviell Persuit" har de senere årene engasjert uttallige familier og venneflokker jorden rundt. Dette til tross for dataspillenes inntreden på 90-tallet. Den fornorskede utgaven fra 1995 har vært hyppig spilt både i hus og hytter her i Kongeriket. Redaksjonen bringer opp et spørsmålskort som kanskje du kan svare på. Test deg selv..

NORSK HEDER TIL FIB-PRESIDENTEN
På FIB-Kongressen i Budapest ble den internasjonale bandypresidenten, russeren Albert Pomorzev (61), tildelt Norges Bandyforbunds gullmerke. Dyktige og populære Pomorzev er den første russer, og syvende utlending gjennom tidene, som har mottatt denne høye utmerkelsen.

Den tidligere sjefen for vinterolympiske idretter i Sovjetunionen, har gjennom flere år gjort en formidabel innsats for bandysportens inntreden i den olympiske familien. En innsats som beviselig ble kronet med hell under IOC-Kongressen i Moskva i juli. Som kjent ble FIB certifisert som "Recognized" i IOC og kan begynne sitt arbeide for mulig bandyspill under vinter-OL i Torino 2006.
Albert Pomorzev, opprinnelig fra Kemorova i Sibir, er også russisk bandypresident. Han har ved flere anledninger sørget for spesialinvitasjon av Norge til Russian Government Cup ("lille-VM") på særdeles gunstige vilkår.
Pomorzevs inntreden i FIB (IBF) for noen år tilbake markerte også en annerledes og "vestlig inspirert" lederstil i bandysportens høyeste internasjonale organ.

På bildet sees fra høyre FIB-president Albert Pomorzev, Marques de Samaranch og til venstre FIBs manager, russeren Leonid Penchuck.
SLIK GIKK BANDYKONGRESSEN I BUDAPEST
Budapest var denne helgen åstedet for Det Internasjonale Bandyforbundets (FIB) Kongress. Åtte bandynasjoner var på plass i Ungarns hovedstad, hvor juli-opptaket i den olympiske familien naturlig nok satte sitt preg på Kongressen.
Følgende IOC-tilpasninger ble vedtatt:
IBF-initialene, som i IOC-systemet er opptatt av badminton, ble erstattet med FIB (Federation of International Bandy).
Valgperioden for FIB-presidenten utvides til fire år. Øvrige FIB-posisjoner velges for to år.
FIB-Kongress avholdes annet hvert år.
FIB-statutter, lover og reglementer skal tilpasses IOC-systemet.

Torino 2006
FIB arbeider for en olympisk bandyturnering allerede i Torini 2006. Et lite hinder vil kunne være at IOC allerede har inngått de fleste avtaler med OL-arrangøren. FIB skal derfor besøke Torino allerede denne høsten.

FIB-presidenten fortsetter
Den russiske bandypresidenten, Albert Pomorzev, ble valgt for fire nye år som internasjonal bandypresident. FIBs generalsekretær, norske Arne Giving, har enda et år igjen av sin valgperiode.

VM´2003
Norge hadde på forhånd fremsatt visse krav om et "compact games" for VM´2003. Norge fikk imidlertid ikke medhold på Kongressen i å fjerne semifinalene og kvalifisere de fire beste lagene direkte til finale og bronsekamp etter grunnspillet. En del arrangementstekniske forhold må derfor forhandles på nytt med FIB. Endelig forpliktelse fra Norge som VM-arrangør vil således først kunne finne sted innen utgangen av oktober måned (ifm World Cup Ljusdal).

Internasjonal representasjonsrett
Forslagene fra FIBs Tekniske Komité, som skjerper kravene til internasjonal representasjonsrett, ble vedtatt. Oppløsningen av det gamle Sovjetunionen har tidligere skapt visse problemer knyttet rundt både doble og enkle statsborgerskap.